Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (II.23.) önkormányzati rendelete

a civil szervezetek pénzügyi támogatásának rendjéről

Hatályos: 2015. 03. 01- 2020. 02. 16

Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (II.23.) önkormányzati rendelete

a civil szervezetek pénzügyi támogatásának rendjéről

2015.03.01.

Tárnok Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikkének (1) bekezdése a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az alábbi rendeletet alkotja:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy a helyi demokrácia megvalósításában partneri kapcsolatok kialakítására törekszik a település polgárainak önszerveződő közösségeivel.

(2) Az önkormányzat elismeri és megbecsüli a civil szervezetek helyi közéletre gyakorolt hatását, és támogatja a kultúra, a közművelődés, a hagyományok ápolása, az oktatás-nevelés, a szociális és karitatív tevékenység, az arra rászorulók megsegítése, az egészséges életmód, a sportolás feltételeinek megteremtése, a természeti és épített környezet megóvása, a közrend és vagyonvédelem, az esélyegyenlőség megteremtése terén végzett tevékenységét.

(3) Az önkormányzat, anyagi lehetőségeitől függően, pénzügyileg is támogatja az önkormányzat közigazgatási területén működő – az önkormányzat céljait elősegítő – civil szervezetek programjait és működését.

(4) Az esélyegyenlőség alapján az önkormányzat a civil szervezetek részére a pénzügyi támogatást e rendelet keretei között azonos feltételek mellett biztosítja.

2. A rendelet célja

2. § E rendelet célja a civil szervezetek társadalmi szerepvállalásának segítése, növelése, az önkormányzattal való partneri kapcsolat előmozdítása, az önkormányzati feladatok hatékonyabb ellátása.

3. A rendelet hatálya

3. § (1) E rendelet alkalmazásában civil szervezet:

a) az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött, jogi személyiséggel rendelkező társadalmi szervezet, szövetség (kivéve: párt, munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szervezet, önkéntes kölcsönös biztosító társaság, magánnyugdíj-pénztár),

b) a polgári törvénykönyv alapján létrejött alapítvány,

c) egyház

(2) E rendelet alkalmazásában támogatható civil szervezetek:

a) a településen székhellyel rendelkező azon társadalmi szervezetek, amelyeket a bíróság a legalább a pályázat kiírását megelőző évben nyilvántartásba vett, és az alapszabályuknak megfelelő tevékenységüket ténylegesen folytatják;

b) a településen székhellyel rendelkező azon alapítványok, amelyeket a bíróság a pályázat kiírása előtt legalább egy évvel nyilvántartásba vett, és az alapító okiratuknak megfelelő tevékenységüket ténylegesen folytatják;

c) támogatható az egyház, amely pályázatának benyújtását megelőző tíz évben a településen folyamatosan és dokumentálhatóan működik, és alapszabályának megfelelő, folyamatos hitéletet folytat.

(3) Jelen rendelet hatálya nem terjed ki az önkormányzat kötelezően vagy önként vállalt feladatát feladat-ellátási szerződés, közoktatási megállapodás, közművelődési megállapodás alapján átvállaló civil szervezetek, valamint a sportegyesületek sporttörvény alapján történő támogatására.

4. Együttműködés a civil szervezetekkel

4. § Tárnok Nagyközség Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) a civilszervezetekkel történő együttműködés érdekében:

a) Meghívja a szakmailag illetékes bizottságok üléseire a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletében felsorolt civil szervezeteket.

b) Véleményezési jogot biztosít a civil szervezetek részére, ezért a Képviselő-testület – civil szervezeteket érintő, koncepcionális kérdéseket tárgyaló – tervezeteit legalább 5 napos véleményezési határidővel véleményezésre közzéteszi a honlapján. Ennek keretében:

- a civilszervezetek véleményt nyilváníthatnak, azokhoz javaslatokat tehetnek a honlapon biztosított eljárás szerint,
- a beérkezett véleményeket, javaslatokat a tervezet előkészítője mérlegeli, és az észrevételekről, valamint az elutasított észrevételek esetében - a nyilvánvalóan alaptalan észrevételek kivételével - az elutasítás indokairól összefoglalót készít, melyet a honlapon a véleményezési határidő leteltét követő 21 napon belül közzétesz,
- a tervezet előkészítőjét egyedi válaszadási kötelezettség nem terheli;
c) tájékoztatás és konzultáció céljából civil fórumokat tarthat;
d) szakértői tanácsadó-egyeztető testületet hozhat létre és működtethet.

5. A támogatás feltételei

5. § (1) A civil szervezet akkor részesíthető támogatásban, ha közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, és a támogatást olyan pártpolitikától mentes, közhasznú feladat ellátására kívánja fordítani, amely a település lakosságának érdekeit szolgálja.

(2) A pénzügyi támogatásban részesíthető tevékenységek a következők:

a) egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység,

b) szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása,

c) tudományos tevékenység, kutatás,

d) nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,

e) kulturális tevékenység,

f) kulturális örökség megóvása,

g) műemlékvédelem,

h) természetvédelem, állatvédelem,

i) környezetvédelem,

j) gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet,

k) hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,

l) a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,

m) közrend és közlekedésbiztonság védelme.

(3) Pénzügyi támogatásban részesíthetők mindazon, támogatható civil szervezet által nem helyi szinten benyújtott pályázatok, amelyek a jelen rendelet 5. § (2) bekezdésében felsorolt tevékenységi körök valamelyikének megvalósítását célozzák.

(4) Egy pályázó egy alkalommal legfeljebb 250.000,- forintot igényelhet.

(5) A támogatás működési támogatásra is adható.

(6) Nem nyújtható támogatás a kérelmezőnek, ha azt üzleti-gazdasági tevékenységre kívánja felhasználni.

(7) Az intézményekhez kötődő alapítványok, egyesületek kizárólag abban az esetben részesülhetnek programtámogatásban, ha az adott programmal az intézményi feladat megszervezésén, finanszírozásán túl a lakosság számára is elérhető szolgáltatást nyújtanak. Az intézményekhez kötődő alapítványok, egyesületek számára működési támogatás csak a támogatásban részesített program költségeinek keretében, e költségek húsz százalékáig (szervezési költség) számolható el.

6. A nem pénzbeli támogatás

6. § A nem pénzbeli támogatás formái:

- közvetett infrastrukturális támogatás,
- szakmai támogatás,
- eszköztámogatás,

7. § (1) Az Önkormányzat közvetett infrastrukturális támogatást nyújthat a civil szervezetek számára a közösségi házak révén, amelyek számos civil szervezet működésének színterei.

(2) Az Önkormányzat eszköztámogatást nyújthat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzati intézmények nélkülözhetővé vált tárgyi eszközeinek a civil szervezetek részére történő ingyenes vagy kedvezményes átadásával.

8. § A támogatás odaítélésének feltétele, hogy a támogatott megfelelő biztosíték nyújtása mellett szerződésben vállalja a fizetendő áfa megtérítését a támogató számára, ha az általános forgalmi adóról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően - a szolgáltatás nyújtása vonatkozásában - áfa megfizetésének kötelezettsége merül fel. A támogató a kérelem elbírálásakor ettől eltérő döntést is hozhat a forrás biztosítása mellett.

4. Pénzbeli támogatás

9. § A pénzbeli támogatás formái:

a) állami normatívával járó kötelező önkormányzati feladat átvállalása esetén az állami normatíva civilszervezet által történő igénylése mellett kiegészítő forrást biztosíthat közszolgáltatási szerződés keretében,

b) önként vállalt önkormányzati feladat ellátásához forrást biztosíthat szerződés keretében;

c) civil szervezetek részére kiírt pályázat.

5. Közszolgáltatási szerződés keretében ellátott közfeladat

10. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását, amennyiben a helyi önkormányzatokról szóló és az államháztartásról szóló törvények lehetővé teszik az Önkormányzat – közszolgáltatatási szerződés keretében – átadhatja.

(2) Amennyiben az állami normatívával járó kötelező önkormányzati feladat ellátását az önkormányzat a civil szervezet részére átadja, az állami normatíva civil szervezet által történő igénylése mellett az kiegészítő forrást biztosíthat a feladatellátás költségeihez.

(3) Ha az állami normatívával nem járó, kötelező önkormányzati feladat ellátását a civil szervezet átvállalja, az Önkormányzat a feladatellátáshoz arányos mértékű forrást biztosíthat.

(4) Közszolgáltatási szerződés alapján ellátott feladat megvalósításához az Önkormányzat egyéb pénzügyi támogatást nem nyújt.

(5) A közfeladatot ellátó civil szervezet a közszolgáltatási szerződésen kívüli más tevékenységére vagy működési célra kaphat pénzügyi támogatást Önkormányzatától.

11. § (1) A közfeladat-ellátás civil szervezetnek történő átadása megvalósulhat pályázati úton és egyedi döntés alapján is.

(2) Közfeladat ellátásában az a civil szervezet vehet részt, amelyik

a) Jogerős bírósági végzés alapján már legalább egy éve működik, létesítő okiratában szerepel az ellátandó közfeladat jellegének megfelelő tevékenység, és azt folyamatosan végzi.

b) Nyilatkozik arról, hogy rendelkezik a feladat ellátásához szükséges szakértelemmel, létszámmal és eszközzel.

c) Szakmai felkészültségét korábban már bizonyította: a Képviselő-testület legalább egy bizottságának valamely pályázatán korábban támogatásban részesült, vállalásait szakszerűen teljesítette, és a pénzügyi elszámolásnak határidőben eleget tett, vagy a tevékenység végzésére ellenőrizhető referenciával rendelkezik.

d.) A közszolgáltatási szerződés megkötéséről az Önkormányzat költségvetési rendeletének elfogadása után –ha jogszabály másként nem rendelkezik - a polgármester dönt.

6. A pályázati támogatás forrása

12. § Az önkormányzat éves költségvetési rendeletében külön rovaton elkülönített civil szervezetek támogatása céltartalékból (továbbiakban: civil alap) biztosítja a civil szervezetek részére nyújtható, vissza nem térítendő pénzügyi támogatás keretösszegét.

7. A pályázat

13. § (1) Civil szervezet pénzügyi támogatást e rendelet keretei között, pályázat benyújtásával igényelhet.

(2) A pályázatot a Sport Bizottság (továbbiakban: bizottság) évente kétszer - az éves költségvetési rendelet elfogadását követően – tavasszal és ősszel írja ki. A részletes pályázati feltételeket a bizottság határozza meg.

14. § (1) A pénzügyi támogatás iránti pályázatot az 1. sz. mellékletben található pályázati űrlapon a bizottsághoz kell benyújtani.

(2) A pályázathoz a pályázó szervezetnek kötelező mellékletként csatolni kell

a) a hatályos alapító okiratnak a szervezet képviselője által hitelesített másolatát,

b) székhely szerinti megyei (fővárosi) bíróság által a szervezet hatályos adatairól kiállított, harminc napnál nem régebbi kivonatát;

c) döntéshozó szerve üléséről készült azon jegyzőkönyv vagy határozati kivonat másolatát, amely a pályázat benyújtására vonatkozó döntést és a megvalósítani kívánt célt tartalmazza;

d) amennyiben az adott pályázathoz egyéb támogatásban is részesült, az erről szóló határozat másolatát;

e) a pályázat benyújtását megelőző évről szóló közhasznúsági jelentését, illetve ennek hiányában azonos adattartalmú dokumentációt;

f) annak igazolása, hogy a pályázott összeg 30 %-ával megegyező saját bevétellel rendelkezik;

g) annak igazolását, hogy pályázó nem rendelkezik köztartozással;

h) a pályázati kiírásban előírt nyilatkozatokat.

(3) A (2) bekezdés e) pontjában meghatározott mellékletet csak a közhasznú szervezeteknek kell csatolniuk.

(4) Amennyiben a civil szervezet tárgyévben már részesült támogatásban, melynek során (2) bekezdés a) pontjában szereplő dokumentumot már benyújtotta és abban az előző támogatás óta eltelt időszakban változás nem történt, e dokumentum benyújtása – a pályázó írásbeli kérésére – mellőzhető.

(5) A pályázat hiányos benyújtása esetén a bizottsága a támogatás iránti kérelmet elutasítja.

8. A pályázat elbírálása

15. § (1) A civil szervezet pénzügyi támogatásáról a bizottság dönt; döntéséről 8 munkanapon belül az érintettet írásban értesíti.

(2) A nyertes pályázókkal a polgármester támogatási szerződést köt, amely tartalmazza:

a) a támogatás összegét,

b) a támogatás felhasználásának célját és határidejét,

c) a támogatás átutalásának módját,

d) a támogatás elszámolásának módját és határidejét,

e) az elszámolás önkormányzat általi ellenőrzésének módját és határidejét.

9. A pénzügyi támogatás felhasználása és elszámolása

16. § 1) A támogatás kizárólag a támogatási szerződésben foglalt támogatási célra használható fel.

(2) A támogatott a támogatás összegének felhasználásáról a támogatási szerződésben meghatározott módon és az ott meghatározott határidőig köteles elszámolni.

(3) A kapott támogatás rendeltetésszerű, szabályos felhasználását a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság ellenőrzi.

(4) Amennyiben a támogatott a támogatás összegét a támogatási szerződésben meghatározott határidőig nem, vagy nem rendeltetésszerűen használja fel, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság javaslatot tehet a polgármesternek a támogatás azonnali visszafizetésének előírására.

(5) a) Vissza kell fizetni a kapott pénzügyi támogatást, amennyiben

a) a kapott pénzügyi támogatással nem vagy nem megfelelően számolt el,

b. a kapott támogatást a támogatási céltól eltérően használta fel,
c) Három évig nem részesíthető pénzügyi támogatásban az a civil szervezet, amely
- a kapott pénzügyi támogatással nem vagy nem megfelelően számolt el,
- a kapott támogatást a támogatási céltól eltérően használta fel,
- a támogatási szerződésben foglalt értesítési és együttműködési kötelezettségének nem tett eleget.
(6) Azonnali visszafizetési kötelezettség teljesítésére részletfizetési kedvezmény nem adható.
(7) A támogatás felhasználására meghatározott határidőt kérelemre, egy alkalommal a polgármester legkésőbb a költségvetési év utolsó hónapjának 15. napjáig meghosszabbíthatja.

10. Záró rendelkezés

17. § Jelen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

1. melléklet az 5/2015. (II. 23.) önkormányzati rendelethez

PálYÁZATI ŰRLAP

1. A pályázó szervezet adatai

A szervezet megnevezése:
(civil közösség esetén a kötelezettséget vállaló szervezet és a civil közösség megnevezése egyaránt)

A szervezet székhelye:

A szervezet levelezési címe:

A szervezet képviselőjének neve:
(civil közösség esetén a kötelezettséget vállaló szervezet és a civil közösség képviselőjének neve egyaránt)

A szervezet képviselőjének elérhetősége:
(telefon, fax, e-mail)

A program szervezőjének neve, elérhetősége:
(cím, telefon, e-mail)

A pályázó szervezet pénzintézeti számlaszáma:

A pályázó kapcsolattartásra kijelölt e-mail címe:

A pályázó kapcsolattartásra kijelölt mobiltelefonszáma:

2. A pályázat tartalma

A pályázat jogcíme:

A kérelmezett támogatás összege:

A megvalósítás helyszíne:

Időpont/időtartam:

A program hatósugara (kérjük a megfelelőt aláhúzni!):
iskolai/intézményi, települési, térségi, megyei, regionális, országos

A megvalósítandó cél rövid leírása:





A résztvevők várható létszáma:

A megvalósítandó cél eléréséhez rendelkezésre álló pénzeszközök/állóeszközök:


A pályázathoz csatolt mellékletek megnevezése, száma:


Egyéb megjegyzés:




3. Költségvetés (e Ft)

Megnevezés

Összesen

Saját forrás

Egyéb

Igényelt

I. Személyi költségek
(munkabér + járulékai, megbízási díjak, tiszteletdíjak)


II. Működési költségek
(helyiségbérlet, telefon, posta, úti kts. stb)




III. Eszköz (beruházás)



IV. Egyéb (megnevezve)

Mindösszesen:

(A kért támogatás felhasználási tervét külön kérjük mellékelni.)

Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy az általam megadott adatok valósak, és a Önkormányzattól kapott korábbi támogatásokkal elszámoltam, illetve folyamatban lévő támogatással (támogatásokkal) a támogatási szerződésben rögzített határidőig elszámolok.

Tárnok, , …………….

P.H.

……………………………………

aláírás (képviselő)