Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019. (II.15.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 02. 15- 2019. 03. 28

Tárnok Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2019. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.


A rendelet hatálya


  1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetésében szereplő költségvetési szervekre.


(2) Az önkormányzat költségvetési szervei:

a) gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerve: Polgármesteri Hivatal

b) gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek: Mesevár Óvoda és a Tárnoki Szociális és Védőnői Szolgálat


(3) Az önkormányzat, valamint a (2) bekezdésben felsorolt intézmények külön-külön címet alkotnak.

 A költségvetés

 bevételeinek és kiadásainak főösszege


  1. § (1) A képviselő-testület Tárnok Nagyközség Önkormányzat a 2019. évi költségvetése


Bevételi főösszegét                              1.707.557,- e Ft-ban                                     

Kiadási főösszegét                               1.707.557,- e Ft-ban


állapítja meg.


(2)     Az (1) bekezdés szerinti bevételi és kiadási főösszegből az Áht. 23. §-a szerinti


         a tárgyévi költségvetési bevételek összege                                  1.690.143 e Ft                     

         a tárgyévi költségvetési kiadások összege                                   1.689.517 e Ft

         a költségvetési hiány összege                                                                  0 e Ft                     

         a költségvetési többlet                                                                        626 e Ft

        

         finanszírozási műveletek bevétele                                                  17.414 e Ft                                                                                                                                           

         finanszírozási műveletek kiadása                                                    18.040 e Ft

         finanszírozási hiány                                                                           626 e Ft

         finanszírozási többlet                                                                            0 e Ft


         a hiány belső finanszírozása                                                                   0 e Ft

         a hiány külső finanszírozása                                                                   0 e Ft


(3)     Az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszeg előirányzat-csoportonkénti összegeit és kiemelt előirányzatonkénti részletezését az 1. számú melléklet 11. oszlopa szerint határozza meg.


(4)     Az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszeg előirányzat-csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti részletezését a 2. számú melléklet 11. oszlopa szerint határozza meg.


(5)     A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat – tájékoztató jelleggel - mérlegszerűen, önkormányzati szinten a 3. számú melléklet szerint határozza meg.

(6)     Az intézményi működési bevételek és az önkormányzat sajátos bevételeinek előirányzatait a Képviselő-testület 4. számú melléklet szerint hagyja jóvá


(7)     Az államháztartás központi alrendszeréből származó forrásait a Képviselő-testület az 5. számú melléklet alapján hagyja jóvá.


(8)     Az Önkormányzat támogatásértékű bevételeit a 6. számú melléklet szerint határozza meg.


(9)     Az önkormányzat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatainak ellátására vonatkozó bevételeket és kiadásokat az 15. számú melléklet szerint hagyja jóvá. 


A költségvetés címrendje


  1. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének címrendjét a (2) bekezdés szerint állapítja meg.


(2)     Az önkormányzat, a polgármesteri hivatal és a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési intézmények külön-külön egy-egy címet alkotnak. Címet alkotnak a tartalékok. Alcímet alkotnak a szakfeladat rendnek megfelelő feladatok.


(3)     a.) A gazdasági szervezettel rendelkező szerve (polgármesteri hivatal) bevételi és kiadási címein tervezett előirányzat-csoportok bevételi és kiadási összegeit, valamint kiemelt előirányzatait feladatonként a 7. számú melléklet 5. oszlopa szerint határozza meg

         b.) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési intézmények bevételi és kiadási címein tervezett előirányzat-csoportok bevételi és kiadási összegeit, valamint kiemelt előirányzatait feladatonként a 7. számú melléklet 2, 3 oszlopa szerint határozza meg.


  1. Az Önkormányzat által nyújtott támogatásokat a 8. számú melléklet szerinti bontásban és tartalommal határozza meg.


  1. Az Önkormányzat Képviselő-testülete által elfogadott többéves kihatással járó döntések évenkénti bontását a 12. számú melléklet szerinti részletezésben és tartalommal fogadja el.


  1. Az Önkormányzat pályázati forrásokból megvalósuló feladatait, valamint azok 2019. évi ütemét a 13. számú melléklet szerint határozza meg.


  1. Az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények gazdálkodási körébe tartozó kormányzati funkciók szerinti bevételeit és kiadásait, azok előirányzat-csoportonkénti bevételi és kiadási összegeit, valamint kiemelt előirányzatait a 14. számú melléklet szerint határozza meg.


  1. Az Önkormányzat működési és fejlesztési célú bevételeinek és kiadásainak 2019, 2020, 2021. évi alakulását a 16. számú melléklet szerint hagyja jóvá.


  1. Az Önkormányzat intézményeinek 2019. évi finanszírozási tervét a 17. számú melléklet szerint hagyja jóvá.


  1. Az Önkormányzat 2019. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 18. számú melléklet szerint határozza meg.


  1. Az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 19. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

4. § Az önkormányzati beruházások címein tervezett kiadások feladatonkénti előirányzatait a 9. számú melléklet szerint határozza meg.

5. § A felújítási előirányzatokat célonként a 10. számú melléklet szerint határozza meg.


6. § Az önkormányzat és költségvetési szerveinek 2019. évi költségvetési létszám-előirányzatát a 7. számú melléklet 51. sora szerint határozza meg.

A költségvetési tartalék előirányzata


7. §   A 2. §-ban jóváhagyott kiadásokból az önkormányzat tartalék előirányzata a 11. számú melléklet szerint 130.304 e Ft, ebből


általános tartalék               304 e Ft                                                                                1                                                                                                                                                        6.020,- eFt                                                                                                                                      

működési céltartalék     60.000 e Ft                                                                 22.032,-eFt

fejlesztési céltartalék     70.000 e Ft                                   1.023.162,- eFt                                                                                                                                      


  1. Az (1) bekezdésben tervezett általános tartalék összege az előre nem tervezhető, évközben felmerülő működési, felújítási és felhalmozási kiadások rendezésére szolgál.

 A költségvetés végrehajtásának szabályai


8. § (1)         Az Önkormányzat intézményeinek és a Polgármesteri Hivatalnak az elemi költségvetést - e rendelet hatálybalépését követő 15 napon belül - az e rendeletben meghatározott költségvetési előirányzatokkal kell elkészíteniük.


(2)   A Képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzati költségvetési intézményeket és a Polgármesteri Hivatalt a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.


(3)   A költségvetési szerv a költségvetésben meghatározott előirányzat-csoportoktól, kiemelt előirányzatoktól e költségvetési rendeletben foglaltak szerint térhet el.


(4)   A költségvetési intézményeknél a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett saját bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.


(5)   A költségvetési szerv költségvetési támogatási előirányzata csak alaptevékenységre és ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.


(6)   Az év közben realizálódó - nem céljellegű - önkormányzati többletbevételt általános tartalékba kell helyezni, ennek felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

A kisebbségi önkormányzatokra vonatkozó szabályok


9. § (1)         A helyi önkormányzat a helyi kisebbségi önkormányzatok költségvetési határozatainak törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzatainak megállapításáért felelősséggel nem tartozik.


  1. A helyi kisebbségi önkormányzatok finanszírozásának ütemezése – mind az állami mind az önkormányzati támogatás tekintetében – a költségvetési törvényben szereplő időpontokban történik.

Költségvetési előirányzatok módosítása


10. § (1)    A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését, valamint a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek költségvetését - rendeletének módosításával -  megváltoztathatja.


(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a Polgármester a Képviselő-testületet a munkaterv szerinti soron következő ülésen tájékoztatja.


(3) Az intézmények vezetői és a polgármester a 368/2011. (XII.31.) kormányrendeletben biztosított jogkörében eljárva módosíthatja előirányzatait.


(4) Ha év közben a (2) bekezdésben felsorolt szervek előirányzatot zárolnak az önkormányzatnál, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


(5)    A Polgármester köteles a Képviselő-testület elé terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását:


a) a (2) és (4) bekezdés alapján a központi szervek által engedélyezett, vagy zárolt előirányzat-módosítások tervbevételére,


b) a (3) bekezdése alapján az intézményi többletbevételek, saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítások tervbevételére,


c) a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben hozott polgármesteri átcsoportosítások tervbevételére,


d) a képviselő-testület döntése alapján szükség szerint, de legalább:


da)     2019. április 30-ig a 2018. évi pénzmaradvány felhasználására vonatkozóan a 2018. évi zárszámadással egyidejűleg,


db) 2019. január 1. - 2019. június 30. közötti időszakra vonatkozóan a féléves tájékoztatóval egyidejűleg,


dc)     a 2019. július 1. – 2019. szeptember 30. közötti időszakra vonatkozóan legkésőbb a 2019. novemberi testületi ülésre,


dd) a 2019. október 1. - 2019. december 31. közötti időszakra vonatkozóan legkésőbb a 2020. márciusi testületi ülésre.


  1. A Polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet csak akkor köteles a Képviselő-testület elé terjeszteni, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

A képviselő-testület kizárólagos jogkörébe tartozó előirányzat-módosítás, illetve az általa átruházott jogkörök szabályozása.


11. § (1) A képviselő-testület a 2019. évi jóváhagyott költségvetési előirányzatok, kiemelt előirányzatok év közbeni megváltoztatására magának tartja fenn a jogot a rendelet 1. §-ában meghatározott bevételi és kiadási főösszeg módosítására


  1. A képviselő-testület magának tartja fenn a jogot


a) a felhalmozási célú kiadások és pénzeszköz átadások főösszegének megváltoztatására,


b) a jóváhagyott működési, felhalmozási, felújítási célú kiadások és pénzeszközátadások közötti előirányzat-átcsoportosításra,


c) az előző évi pénzmaradvány áthúzódó, kötelezettségvállalással terhelt és kötelezettséggel nem terhelt, szabad részének felosztására, azok előirányzat-módosítására.


(3)     A Képviselő-testület a Polgármesternek az alábbi esetekben biztosít előirányzat - átcsoportosítási jogot:


a)       a jóváhagyott működési kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra. 

b)      a jóváhagyott felhalmozási, felújítási előirányzatokon belül, feladatok, részelőirányzatok közötti előirányzat-átcsoportosításra,


c)       általános tartalékból a rendelet módosításáig nem halasztható, illetve szükséges és indokolt feladatokra történő átcsoportosításra,


d)      a jóváhagyott céltartalékból a felhasználáshoz kapcsolódó kötelezettségvállalásokkal egyidejűleg.


(4)     A Polgármester a (3) bekezdésben meghatározott átcsoportosításokról a 10. § (5) bekezdésében meghatározott időpontokban tájékoztatja a Képviselő-testületet.


(5)     Az év közben biztosított pótelőirányzatokról, valamint az Önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat-átcsoportosításokról a polgármester a képviselő-testületet a 10. § (5) bekezdésében meghatározott időpontokban tájékoztatja.


Előirányzat-módosítás a költségvetési szerveknél


12  § (1) A költségvetési intézmények és a Polgármesteri Hivatal év közben a tervezett, illetve a módosított előirányzatot meghaladó többletbevételéből - e paragrafusban foglaltak figyelembevételével - az éves személyi juttatások és az azzal összefüggő munkaadókat terhelő járulékok előirányzatát legfeljebb


a)    a többletbevétellel összefüggő feladat elvégzéséhez szükséges, nem a személyi juttatások körébe tartozó közvetlen és közvetett kiadásoknak az adott bevételből történő teljesítése után fennmaradó összeg erejéig,


b)    a szerződés esetén az abban meghatározott összeggel emelheti.


(2) Az önkormányzati költségvetési szerv a részére jóváhagyott, illetve módosított személyi juttatások és a költségvetési létszám-előirányzatával jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodik.


(3)   A létszám- és személyi juttatások jogszerű gazdálkodásáért a költségvetési szerv vezetője felel. 


(4)   A feladat megszűnéséből származó megtakarítások felhasználására kizárólag a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.


(5)   A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.


(6) E rendelettel nem szabályozott személyi juttatások és munkaerővel való gazdálkodás tekintetében 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet előírásait kell alkalmazni.

13. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belüli részelőirányzataikat saját előirányzat-módosítási hatáskörben az alábbi esetekben változtathatják meg:


a)    A személyi juttatások előirányzatai közül a költségvetési szerv a személyi juttatások alrovatai, tételei között a feladatváltozással, illetve a feladat-végrehajtással kapcsolatban saját hatáskörben átcsoportosítást hajthat végre. A bérmaradvány felhasználásához polgármesteri jóváhagyás szükséges.


b)    A dologi kiadások körében megtervezett részelőirányzatok között előirányzat-átcsoportosítást, előirányzat-módosítást hajthatnak végre, kivéve a jóváhagyott vásárolt élelmezés és a kapcsolódó ÁFA előirányzatot, melynek csökkentése előzetes polgármesteri engedélyhez kötött. Az egyéb dologi kiadásokon belül átcsoportosítani, illetve előirányzat-módosítást végrehajtani csak akkor szabad, ha a költségvetési szerv intézményüzemeltetési, működtetési előirányzata az éves várható fizetési kötelezettségre elegendő.

14. § (1) Az önkormányzati költségvetési intézmények és a Polgármesteri Hivatal pénzmaradványát a zárszámadás elfogadásával egyidejűleg a Képviselő-testület hagyja jóvá, valamint dönt az önkormányzati szabad pénzmaradvány felosztásáról.


(2)     A pénzmaradványból az önkormányzati költségvetési intézményeket és a Polgármesteri Hivatalt nem illeti meg:


a)       a végleges feladatelmaradás miatti összeg,


b)      a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott - áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli - összegek maradványa,


c)       a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány (pl. normatíva-felhasználás).


(3)     A költségvetési szerveket meg nem illető pénzmaradvány összege az Önkormányzatot illeti meg.


(4)     A pénzmaradvány költségvetési szervet megillető és meg nem illető összegét a zárszámadás elfogadásával egyidejűleg az önkormányzat 2019. évi költségvetési rendeletének módosításában kell előírni.

15.       § Az önkormányzati és intézményi beruházásokra, felújításokra, árubeszerzésekre, szolgáltatások megrendelésére a közbeszerzésekről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

16. § (1) A Képviselő-testület e rendelet 8. sz. melléklete szerint dönt a támogatásra tervezett előirányzatok felhasználásáról.


(2) A Képviselő-testület által az önkormányzat költségvetéséből támogatott szervezetek és magánszemélyek tartalmi és pénzügyi elszámolási kötelezettséggel tartoznak a részükre céljelleggel juttatott összeg rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

  1. § (1) A Képviselő-testület a hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz kapcsolódóan a Stabilitási tv.-ben szabályozottak szerint


a)    saját hatáskörben megtartja a közép és hosszú lejáratú hitelfelvételre, kötvény kibocsátásra vonatkozó döntést. A közép és hosszúlejáratú hitelfelvétel, kötvény kibocsátás fedezetére az önkormányzati törzsvagyon és a normatív állami hozzájárulás, az állami támogatás, a személyi jövedelemadó, valamint az államháztartáson belülről működési célra átvett bevételei nem használhatók fel,

b)    likviditási hitelfelvételben való döntési jogot a képviselő-testület a bevételi főösszeg 2,5 %-ának erejéig, de maximum 50 millió forintig a Polgármester részére biztosítja, a soron következő Képviselő-testületi ülésen történő beszámolási kötelezettség mellett.

c)    az éven belül felvett és visszafizetett likviditási hitel a közszolgáltatási alapfeladatok folyamatos működtetéséhez használható fel.


(2) A Polgármester kezességet a Képviselő-testület egyedi felhatalmazása alapján vállalhat.


(3) Az önkormányzat költségvetési elszámolási számlán lévő szabad pénzeszközöket - a központi költségvetésből származó hozzájárulások és támogatások kivételével – a Polgármester:

a)  a számlavezető pénzintézetnél betétként lekötheti,

b) egy évnél rövidebb lejáratú államilag garantált értékpapír vásárlásra fordíthatja, amelyet pénzintézetnél jogosult megvásárolni.

18. § Az önkormányzat az önkormányzati költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal behajthatatlan fizetési követeléseinek mérséklésére, elengedésére – amennyiben magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik – 100.000 forint egyedi értékhatárig a Polgármester, e felett a képviselő-testület jogosult.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése


19. § (1) Az önkormányzat a belső ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint gondoskodik Polgármesteri Hivatal és az önállóan működő költségvetési szerv belső ellenőrzésének megszervezéséről.


  1. Az ellenőrzés tapasztalatairól a jegyző a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor tájékoztatja a Képviselő-testületet.


Vegyes és záró rendelkezések



20. § A Polgármesteri Hivatalban a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a szerinti illetményalap a 2019. évben 42.000 forint.


21. § Az önkormányzat által támogatott vagy finanszírozott szervezetek, illetve magánszemélyek részére számadási kötelezettséget kell előírni a céljelleggel – nem szociális juttatásként – adott összegek felhasználásáról, melyet minden esetben írásban kell rögzíteni.


22. § E rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2019. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.