Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2014. (VI.23.) önkormányzati rendeletének indokolása

HELYI ÉPÍTÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2020. 07. 16

Tárnok Nagyközség Önkormányzat

Általános indokolás

Tárnok Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 62/2012.(V.24.) számú határozatával döntött a település Településszerkezeti tervének és Helyi Építési Szabályzatának átfogó vizsgálatáról és módosításáról.

Az új településfejlesztési koncepciót és a településrendezési eszközöket megalapozó vizsgálatokat a Képviselő-testület 56/2013.(IV.25) számú határozatával jóváhagyta, és felkérte a polgármestert, hogy az előterjesztésben foglaltak folytatásaként a módosított Településszerkezeti tervet, Helyi Építési Szabályzatot és Szabályozási tervet részletesen dolgoztassa ki.

A részletes kidolgozás és a törvényben előírt egyeztetések lefolytatása miatt a tervek jóváhagyására nem kerülhetett sor 2013. december 31-ig. Mivel az építési jogszabályok legnagyobb része módosításra került 2013-ban, a terveket készítő REND-ENG-TERV Építész Iroda, a 2014 januárjától alkalmazandó településrendezési kódex szerinti újbóli egyeztetéseket javasolt az érintett államigazgatási és egyéb szervek bevonásával.

A településrendezési eszközök készítésének és módosításának egyeztetése a településrendezési törvény előírásainak megfelelően teljes eljárással történik. A jogszabály 36. §-a alapján „a teljes eljárás

a) előzetes tájékoztatási,

b) véleményezési,

c) végső szakmai véleményezési,

d) elfogadási és hatálybaléptetési

szakaszból áll.

A véleményezések során beérkezett államigazgatási, hatósági, szakhatósági és egyéb szervek jogos észrevételeit a településtervező bedolgozta a tervbe.

Azok az észrevételek, melyek nem hatályos jogszabályon alapultak (pl. Földhivatal, Magyar Közút), a tervező részéről megválaszolásra kerültek. Ugyancsak tisztázódtak az erdészeti hatóság által felvetettek is.

A terv előírt partnerségi egyeztetése is megtörtént a képviselő-testület 138/2013.(X.17.) számú határozata alapján.

A tervezetet a Településfejlesztési, Környezetvédelmi és Közbiztonsági Bizottság több alkalommal tárgyalta, módosító javaslatait megtette, melyek szintén a terv részévé váltak.

A képviselő-testület 2014. május 22-én döntött a HÉSZ rendelet szövegéről, amelybe az államigazgatási egyeztetés során beérkezett döntések beépítésre kerültek. A törvényi rendelkezés alapján azonban a képviselő-testületnek a beépített döntésekről hozott véleményét a területi főépítésznek a HÉSZ végleges elfogadása előtt meg kell küldeni végső szakmai véleményeztetésre.

314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet

(40.) § (1) A polgármester, a véleményezési szakasz lezárását követően a településrendezési eszköz tervezetét, az eljárás során beérkezett valamennyi vélemény és a véleményezési szakaszban keletkezett egyéb dokumentum egy példányát, továbbá azok másolati példányát elektronikus adathordozón megküldi végső szakmai véleményezésre az állami főépítésznek.

A törvényi előírásoknak megfelelően a valamennyi véleményt és a véleményezési szakaszban keletkezett egyéb dokumentumokat megküldtük a területi főépítésznek.

Időközben megérkezett a területi főépítész végső szakmai véleménye. (előterjesztés 1. sz. melléklete)

43. § (1) A településrendezési eszköz legkorábban:

a) teljes eljárás esetén a településrendezési eszköz (2) bekezdés szerinti közlését követő 15. napon, de leghamarabb az elfogadástól számított 30. napon,

b) az egyszerűsített eljárás esetén a településrendezési eszköz (2) bekezdés szerinti közlését követő 5. napon, de leghamarabb az elfogadástól számított 15. napon,

c) a tárgyalásos eljárás esetén az elfogadást követő napon

lép hatályba.

Előzetes hatásvizsgálat a rendelethez:

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) alapján az alábbiakról tájékoztatom a tisztelt Képviselő – testületet.

A tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásai:

társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: az új szabályozás kedvezőbb gazdasági helyzetet teremt a tulajdonosok számára, fejlődési lehetőséget teremt a településen mind gazdasági, mind társadalmi tekintetben

a jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye:

jogszabályi felhatalmazás alapján az új magasabb szintű szabályoknak való megfelelés kötelezettségnek is eleget tesz az önkormányzat

a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi többletforrást nem igényel

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § alapján az előterjesztésben kifejtettek egyben a jogszabály indokolása is.