Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2021. (VIII. 6.) önkormányzati rendeletének indokolása

Tárnok nagyközség helyi építési szabályzatáról szóló 13/2014. (VI.23.) számú önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 08. 07

Tárnok nagyközség helyi építési szabályzatáról szóló 13/2014. (VI.23.) számú önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

I.

Odlúk területe

Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a 47/2020. (VI.25.) számú határozatával döntött a nagyközség Településszerkezeti tervének, Helyi Építési Szabályzatának és a Szabályozási tervének módosításáról Odlúk területén kialakítandó település központ megvalósítása érdekében a Fő utca – Vereckei utca – Dózsa György út – Álmos utca által határolt területen.

A Képviselő-testület a fent említett határozatával kiemelt fejlesztési területté nyilvánította a Fő utca – Vereckei utca – Dózsa György út – Álmos utca által határolt területet település központ kialakítása érdekében.

Tárnok nagyközség jelen településrendezési eszközei a 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet (a továbbiakban Településrendezési kódex) 16. §. (1) bek. b) pontja és az 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) alapján, a Településrendezési kódex 45. §. értelmében a hatályos eljárási szabályok szerint készülnek, és az alátámasztó munkarészek a Településrendezési kódex 3. mellékletben meghatározott tartalmi követelményeknek megfelelően, főépítészi nyilatkozat alapján kerültek kidolgozásra.

A Településrendezési kódex 42. §-a alapján a településrendezési eszközök részleges módosítása jelen esetben tárgyalásos eljárással történik.

A település egy részére készülő szabályozási tervnél, illetve helyi építési szabályzatnál az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I.11.) Korm. rendelet 1. § (3) bekezdése szerint a várható környezeti hatás jelentőségének eseti meghatározása alapján dönthető el a környezeti vizsgálat szükségessége [Kvt. 43. § (5) bekezdés b) pontja]. A tervezett módosítások kapcsán nem várhatók olyan jelentős környezeti hatások, amelyek környezeti vizsgálat lefolytatását és külön környezeti értékelési dokumentáció elkészítését tennék szükségessé, ezért Tárnok Nagyközség Polgármestere az Önkormányzat az Önkormányzat nevében eljárva a várható környezeti hatás jelentőségének eseti meghatározása alapján – a környezet védelméért felelős szervek véleményének figyelembevételével – a 28/2021. (IV.13.) számú önkormányzati határozatában megállapította, hogy a tárgyi módosításhoz környezeti vizsgálat készítése nem szükséges.

Tárnok Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Településrendezési kódex 29/A. §-ában kapott felhatalmazás alapján a településrendezési eszközök készítésével, módosításával kapcsolatos partnerségi egyeztetés szabályairól meghozta a 7/2017. (IV.28.) számú rendeletét. Az Önkormányzat a partnerségi egyeztetést az ebben foglaltaknak megfelelően végezte az alábbiak szerint.

A veszélyhelyzet ideje alatt egyes településfejlesztési, településrendezési és településkép-védelmi szabályok eltérő alkalmazásáról szóló 546/2020. (XII. 2.) Korm. rendelet 2. § szerinti rendelkezéseket figyelembe véve személyes lakossági fórum megtartására nem került sor, a partnerségi egyeztetést elektronikus úton folytattuk le. A 12/2021. (III.2.) számú önkormányzati határozattal a partnerségi egyeztetés lezártuk.

A Településrendezési kódex 32. §-a szerinti tárgyalásos eljárás lefolytatásra került, a 2021. május 12-én megtartott egyeztető tárgyaláson, illetve előzetesen írásban a jogszabály által előírt véleményezők nem emeltek kifogást a terv jóváhagyása ellen, így az Állami Főépítész végső szakmai véleményében egyetértett a terv-módosítás önkormányzati jóváhagyásával.

II.

013/60-as hrsz-ú földrészlet Vereckei utca mentén fekvő terület - adótorony

Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének feladatkörében a 1/2021. (I.4.) számú önkormányzati határozattal döntés született a nagyközség Településszerkezeti tervének, Helyi Építési Szabályzatának és a Szabályozási tervének módosításáról a 013/60-as hrsz-ú földrészlet Vereckei utca mentén fekvő területére vonatkozóan, az ottlévő adótorony területének lehatárolása érdekében.

A fent említett határozattal kiemelt fejlesztési területté nyilvánítottuk a 013/60-as hrsz-ú földrészletet a terület lehatárolása érdekében.

Tárnok nagyközség jelen településrendezési eszközei a 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet (a továbbiakban Településrendezési kódex) 16. §. (1) bek. b) pontja és az 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) alapján, a Településrendezési kódex 45. §. értelmében a hatályos eljárási szabályok szerint készülnek, és az alátámasztó munkarészek a Településrendezési kódex 3. mellékletben meghatározott tartalmi követelményeknek megfelelően, főépítészi nyilatkozat alapján kerültek kidolgozásra.

A Településrendezési kódex 42. §-a alapján a településrendezési eszközök részleges módosítása jelen esetben tárgyalásos eljárással történik.

A település egy részére készülő szabályozási tervnél, illetve helyi építési szabályzatnál az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I.11.) Korm. rendelet 1. § (3) bekezdése szerint a várható környezeti hatás jelentőségének eseti meghatározása alapján dönthető el a környezeti vizsgálat szükségessége [Kvt. 43. § (5) bekezdés b) pontja]. A tervezett módosítások kapcsán nem várhatók olyan jelentős környezeti hatások, amelyek környezeti vizsgálat lefolytatását és külön környezeti értékelési dokumentáció elkészítését tennék szükségessé, ezért Tárnok Nagyközség Polgármestere az Önkormányzat az Önkormányzat nevében eljárva a várható környezeti hatás jelentőségének eseti meghatározása alapján – a környezet védelméért felelős szervek véleményének figyelembevételével – a 27/2021. (IV.13.) számú önkormányzati határozatában megállapította, hogy a tárgyi módosításhoz környezeti vizsgálat készítése nem szükséges.

Tárnok Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Településrendezési kódex 29/A. §-ában kapott felhatalmazás alapján a településrendezési eszközök készítésével, módosításával kapcsolatos partnerségi egyeztetés szabályairól meghozta a 7/2017. (IV.28.) számú rendeletét. Az Önkormányzat a partnerségi egyeztetést az ebben foglaltaknak megfelelően végezte az alábbiak szerint.

A veszélyhelyzet ideje alatt egyes településfejlesztési, településrendezési és településkép-védelmi szabályok eltérő alkalmazásáról szóló 546/2020. (XII. 2.) Korm. rendelet 2. § szerinti rendelkezéseket figyelembe véve személyes lakossági fórum megtartására nem került sor, a partnerségi egyeztetést elektronikus úton folytattuk le. A 10/2021. (III.2.) számú önkormányzati határozattal a partnerségi egyeztetés lezártuk.

A Településrendezési kódex 32. §-a szerinti tárgyalásos eljárás lefolytatásra került, a 2021. május 12-én megtartott egyeztető tárgyaláson, illetve előzetesen írásban a jogszabály által előírt véleményezők nem emeltek kifogást a terv jóváhagyása ellen, így az Állami Főépítész végső szakmai véleményében egyetértett a terv-módosítás önkormányzati jóváhagyásával.

Előzetes hatásvizsgálat a rendelethez:

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) alapján az alábbiakról tájékoztatom a tisztelt Képviselő – testületet a tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásairól:

társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:

Az Odlúk településrész és a Vereckei úti adótorony építési szabályainak meghatározása

környezeti, egészségi következménye:

nem várható

adminisztratív terheket befolyásoló hatása:

várhatóan nincs

a jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye:

nem jellemző

a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

nem igényel többletforrást

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § alapján az előterjesztésben kifejtettek egyben a jogszabály indokolása is.