Tárnok Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 3/2021. (II.24.) számú önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 01

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 3/2021. (II.24.) számú önkormányzati rendelet módosításáról

Végső előterjesztői indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) szakasza kimondja, hogy „A képviselő-testület […] - az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja költségvetési rendeletét.”

Előirányzat-módosítás az előirányzattal rendelkező részére megállapított kiadási, bevételi, kiemelt- és más részelőirányzat, illetve költségvetési létszámkeret növelése vagy csökkenése.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése értelmében, Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörében eljáró Tárnok Nagyközség Polgármestere 2021. február 24-én a 3/2021. (II.24.) számú önkormányzati rendeletével (továbbiakban „R”) alkotta meg az Önkormányzat 2021. évi költségvetését a következők szerint:

3/2021. (II. 24.) számú önkormányzati rendelet

Bevételi főösszegét 1.933.522 eFt-ban

Kiadási főösszegét 1.933.522 eFt-ban határozta meg.

A 2020. évi költségvetési maradvány felhasználása és a 2021. évi változások átvezetését tartalmazó, alábbi rendelet módosítás került elfogadásra a 3/2021. (II. 24.) számú önkormányzati rendelet módosításaként:

9/2021. (VI. 30.) számú önkormányzati rendelet

Bevételi főösszegét 2.182.779 eFt-ban

Kiadási főösszegét 2.182.779 eFt-ban határozta meg.

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetési rendeletének módosítását a következőkben összefoglalt változások átvezetése tette szükségessé:

Bevételi oldal:

1. sor Intézményi működési bevételek előirányzat-csoporton belül:

1.016 eFt-tal növeljük az Önkormányzat egyéb saját bevételeinek előirányzatát bérleti szerződés alapján önkormányzatot illető bevétel összegével.

3. sor Önkormányzat költségvetési támogatása előirányzat-csoporton belül:

-25.403 eFt-tal csökkentjük az Önkormányzat Címen a költségvetési támogatás előirányzat-csoport összegét az alábbiakban részletezett jogszabályi és egyéb tényezők változása következtében.

A Kormány a 2021. évi XLIV. számú törvénnyel módosította a 2021. évi központi költségvetésről szóló törvényt, a koronavírus-járvány a világgazdaság egészére gyakorolt jelentős hatása miatt. A kormány alapvető célja a munkahelyek megőrzésében nyújtott támogatás. Ehhez igazodva a 2021. évi minimálbér és garantált bérminimum emelésével összefüggésben a megemelkedett bérekhez, illetve azok közterheihez biztosítandó többlettámogatás érdekében emelésre kerültek az egyes támogatási jogcímek fajlagos összegei. +874 eFt-tal emelkedett az önkormányzatok általános működési támogatása, +7.980 eFt-tal emelkedett a köznevelési feladatok támogatása, +1.617 eFt-tal emelkedett a szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása, +554 eFt-tal emelkedett a gyermekétkeztetési feladatok támogatása, +369 eFt-tal emelkedett a kulturális feladatok támogatása. A májusi normatíva felmérés eredményeként +1.405 eFt-tal emelkedett a köznevelési feladatok támogatása, +9.013 eFt-tal emelkedett a szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása, -245 eFt-tal csökkent a gyermekétkeztetési feladatok támogatása. A Kormány a 639/2020. (XII.22.) számú Kormányrendeletével szintén a koronavírus okozta gazdasági károk enyhítése céljából helyi iparűzési adó kedvezményt biztosított a kis- és középvállalkozások részére, mely bevétel kiesést az önkormányzatok részére állami támogatás keretében igyekszik visszapótolni. A tervezett összeghez képest -47.706 eFt-tal csökkentenünk kell a működési célú állami támogatások előirányzatát. Ennek oka, hogy a költségvetés bevételi számadatainak tervezése január végén történt, ekkor még bizonytalan volt annak megítélése, hogy hány adózó nyilatkozik a helyi iparűzési adó kedvezmény igénybevételéről és az milyen összegű adóbevétel kiesést okoz, illetve milyen összegű kompenzációt jelent. Annak feltétele, hogy a kis- ás középvállalkozó adóalanyok éljenek a kedvezmény lehetőségével, nyilatkozatot kellett tenniük február 25-éig. A mára már ismert adatok szerint nyilatkozatot a helyi iparűzési adó 50%-ának elengedésére jóval kevesebb adózó tett, mint a tervezett, azaz nem minden arra jogosult adózó élt a jogszabály adta lehetőséggel. Így ezen adózók az adó teljes összegét kötelesek megfizetni 2021. évben, mely nem kompenzáció jogcímén fog jelentkezni, hanem az Önkormányzat adóbevételei között fog szerepelni.

+736 eFt összegel megemeljük az elszámolásból származó bevételek előirányzatát a 2020. évi normatíva elszámolás keretében igényelt póttámogatás összegével a köznevelési valamint szociális és gyermekjóléti feladatokra.

4. sor Felhalmozási és tőkejellegű bevételek előirányzat-csoporton belül:

-10.000 eFt-tal csökkentjük az Önkormányzat Címen az ingatlanértékesítésre tervezett bevételek összegét a 61/2021. (VI.29.) Önkormányzati határozat alapján, mely döntést az ingatlan forgalmi értékének felülvizsgálataként elkészíttetett ingatlan forgalmi értékbecslés tett szükségessé.

5. sor Támogatásértékű bevételek előirányzat-csoporton belül:

+5.500 eFt-tal növeljük az Önkormányzat Címen a működési célú támogatásértékű bevételek előirányzatot a Nemzeti Művelődési Intézet Nonprofit Közhasznú Kft-vel kötött együttműködési megállapodás alapján kapott összeggel, mely kulturális feladatok ellátására használható fel. Az Önkormányzat ezen összeggel finanszírozta a 2021. évi augusztus 20-i ünnepség kiadásait és a szüreti mulatság kiadásaira fogja még felhasználni. +28.351 eFt-tal növeljük az Önkormányzat Címen a felhalmozási célú támogatásértékű bevételek előirányzatot a BMÖF/6-8/2021. számú Belügyminisztérium által hozott döntés alapján kapott belterületi járdák felújítására fordítandó pályázati támogatás összegével.

11. sor ÁH-n belüli megelőlegezések:

+67 eFt-tal növeljük az Önkormányzat államháztartáson belüli megelőlegezések előirányzatát a közcélú foglalkoztatás támogatásának megelőlegezett összegével.

Kiadási oldal:

1. sor Működési kiadások előirányzat-csoporton belül:

+3.109 eFt-tal megemeljük az Önkormányzat Címen a személyi kiadások előirányzatát a Nemzeti Művelődési Intézet Nonprofit Közhasznú Kft-vel kötött együttműködési megállapodás alapján kapott támogatás projektmenedzsmenti feladatainak elvégzésére kötött megbízási szerződések díjának összegével, valamint a közétkeztetési feladatok ellátásához kapott támogatás projektmenedzsmenti feladatainak elvégzésére kötött megbízási díj dologi kiadásokról átcsoportosított összegével, valamint a Nemzeti Művelődési Intézet Nonprofit Közhasznú Kft-vel kötött együttműködési megállapodás alapján kapott támogatásban reprezentációs költségekre fordítandó kiadások összegével. Ehhez kapcsolódóan megemeljük a munkaadót terhelő adó előirányzatát +436 eFt-tal.

+346 eFt-tal megemeljük a Polgármesteri Hivatal Címen a személyi kiadások előirányzatát szakmai továbbképzés kiadásainak összegével. Ehhez kapcsolódóan megemeljük a munkaadót terhelő adó előirányzatát +54 eFt-tal.

+641 eFt-tal megemeljük az Önkormányzat Címen a dologi kiadások előirányzatát. Az előirányzat módosítás tartalma: -5.486 eFt közétkeztetési feladatok ellátására kapott támogatásból a projektmenedzsment megbízási díjainak és a tervezési költségeknek átcsoportosítása a személyi kiadások és beruházások közé, +50 eFt a Nemzeti Művelődési Intézet Nonprofit Közhasznú Kft-vel kötött együttműködési megállapodás alapján kapott támogatásból dologi kiadásokra fordítandó összeg, +5.054 eFt szintén ebből a támogatásból a kulturális feladat ellátására, rendezvény lebonyolítására fordítandó összeg és +7 eFt a reprezentációs kiadásra fordítandó összeg általános forgalmi adója, +1.016 eFt vagyongazdálkodási feladatok ellátására fordítandó összeg.

+474 eFt-tal megemeljük a Polgármesteri Hivatal Címen a dologi kiadások előirányzatát működési kiadásokra fordítandó keretösszeggel.

+10.939 eFt-tal megemeljük a Tárnoki Szociális és Védőnői Szolgálat Címen a dologi kiadások előirányzatát a szociális és gyermekjóléti feladatok, köztük a gyermekétkeztetés kiadásainak pótlólagos összegével.

+9.385 eFt-tal megemeljük a Mesevár Óvoda Címen a dologi kiadások előirányzatát az óvodai nevelés működési kiadásaira fordítandó pótlólagos összeggel.

2. sor Felhalmozási kiadások előirányzat-csoporton belül:

+7.552 eFt-tal megemeljük az Önkormányzat Címen a beruházási kiadások előirányzatot, mely tartalma a következő: +3.962 eFt a közétkeztetési feladatok ellátására kapott támogatás alapján végzett konyhabővítés tervezési költségeinek átcsoportosítása a dologi kiadások közül, +6.700 eFt az 54/2021. (VI.29.) számú önkormányzati határozattal biztosított pénzügyi fedezet a Berki és Hazatérők útja csomópont tervezési költségeire, -2.094 eFt átcsoportosítása a felújítási kiadások közé a Rákóczi úti iskola udvarának rekonstrukciójára, -1.626 eFt átcsoportosítása a beruházási kiadásokon belül konyhabővítésről a tervezési költségekre, +610 eFt a 66/2021. (VII.19.) számú önkormányzati határozattal biztosított pénzügyi fedezet a térinformatikai rendszer szoftverfrissítésére.

3. sor Felújítások előirányzata:

+30.445 eFt-tal megemeljük az Önkormányzat felújítási kiadásainak előirányzatát, ebből +2.094 eFt a Rákóczi úti iskola udvarának rekonstrukciós költségével a beruházási kiadásokról történő átcsoportosítással, +28.351 eFt a BMÖF/6-8/2021. számú Belügyminisztériumi döntés alapján belterületi járda felújításra kapott támogatás összegével.

5. sor Általános tartalék előirányzata:

-63.917 eFt-tal csökkentjük az Önkormányzat általános tartalék előirányzatát.

8. sor ÁH-n belüli megelőlegezések visszafizetése:

+67 eFt-tal növeljük az Önkormányzat államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése előirányzatát a közfoglalkoztatás támogatásának megelőlegezett összegével.

Tárnok Nagyközség Önkormányzatának 2021. évi költségvetése megfelelő fedezetet nyújt a kötelezően feladatok elvégzéséhez, adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásra nincs szükség, ezért javaslom a Tisztelt Képviselő-testületnek a módosítási javaslat elfogadását.

A 2021. évi költségvetést módosító tételeket az eredeti költségvetés szerkezetének megfelelő csoportosításban, az alábbi részletezésben terjesztem a Tisztelt Képviselő-testület elé:

…../2021. (IX. …………) számú önkormányzati rendelet

Az „R” bevételi és kiadási főösszegét a rendelet-tervezet alapján

Bevételi főösszegét 2.182.310 eFt-ban

Kiadási főösszegét 2.182.310 eFt-ban határozza meg.

Számszerűsítve összegezve a fentiekben részletezett módosító tételeket:

Bevételi oldal: -469 eFt

1. Intézményi működési bevételek +1.016 eFt

Önkormányzat +1.016 eFt

bérleti díj bevétel: +800 eFt, áfa bevétel: +216 eFt.

3. Önkormányzat költségvetési támogatása -25.403 eFt

Önkormányzat -25.403 eFt

4. Felhalmozási és tőkejellegű bevételek -10.000 eFt

Önkormányzat -10. 000 eFt

5. Támogatásértékű bevételek +33.851 eFt

Önkormányzat +33.851 eFt

Nemzeti Művelődési Intézet Nonprofit Közhasznú Kft-vel kötött együttműködési megállapodás alapján kulturális feladatokra kapott +5.500 eFt és a BMÖF/6-8/2021. számú belügyminisztériumi döntés alapján járdafelújításra elnyert pályázati támogatás +28.351 eFt.

11. Államháztartáson belüli megelőlegezések +67 eFt

Önkormányzat

közcélú foglalkoztatás támogatás megelőlegezés: +67 eFt,

Kiadási oldal -469 eFt

1. Működési kiadások: +25.384 eFt

a) Személyi juttatások: +3.455 eFt

Önkormányzat +3.109 e Ft

Polgármesteri Hivatal +346 eFt

b) Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: +490 e Ft

Önkormányzat +436 e Ft

Polgármesteri Hivatal +54 eFt

c) Dologi és egyéb folyó kiadások +21.439 eFt

Önkormányzat +641 eFt

Polgármesteri Hivatal +474 eFt

Tárnoki Szociális és Védőnői Szolgálat +10.939 eFt

Mesevár Óvoda +9.385 eFt

2. Felhalmozási kiadások +7.552 eFt

Önkormányzat +7.552 eFt

3. Felújítási kiadások +30.445 eFt

Önkormányzat +30.445 eFt

5. Általános tartalék -63.917 e Ft

8. ÁH-n belüli megelőlegezések visszafizetése +67 eFt

Önkormányzat +67 eFt

közfoglalkoztatás támogatása 03. hó +67 eFt.

Annak érdekében, hogy a 2021. évre elfogadott költségvetésben megfogalmazott és számszerűsített célkitűzéseit az Önkormányzat megvalósítsa, valamint a jogszabályokban előírt kötelező és önként vállalt feladatait teljesítse. Tárnok Nagyközség Önkormányzata 2021. évi költségvetési rendeletének módosítása a fenti tételekkel szükségszerű, az Önkormányzat pénzügyi helyzetében bekövetkező változásokat részletesen a melléklet tartalmazza.

Előzetes hatásvizsgálat a rendelethez:

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) alapján az alábbiakról tájékoztatom a tisztelt Képviselő – testületet a tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásairól:

társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:

meghatározza az önkormányzat éves gazdálkodását

környezeti, egészségi következménye:

nem jellemző

adminisztratív terheket befolyásoló hatása:

várhatóan nem jelentős

a jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye:

törvényességi felügyelet, jogszabályban rögzített szankciók alkalmazása

a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

nem igényel többletforrást

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § alapján az előterjesztésben kifejtettek egyben a jogszabály indokolása is.