Tárnok Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (II.24.) önkormányzati rendeletének indokolása

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 25

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

Tárnok Nagyközség Önkormányzatának 3/2021. (II.24) számú rendeletéhez a 2021. évi költségvetésről

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 24. §-a alapján a jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-ig vagy a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek. Magyarország 2021. évi központi költségvetésről szóló 2020. évi XC. törvény melynek az önkormányzatra vonatkozó szakaszai 2021. január 1-jén léptek hatályba.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése értelmében Tárnok Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete hatáskörében eljárva Tárnok Nagyközség Polgármestereként az alábbiakban ismertetettek figyelembevételével teszek eleget a költségvetés alkotási kötelezettségnek.

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. (Mötv.) differenciált feladattelepítést tartalmaz a települési önkormányzatok számára.

A helyi önkormányzatok számára kötelező feladatot továbbra is törvény írhat elő, az önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, a közigazgatási terület mérete) is figyelembe véve.

Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok:

településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.),

óvodai ellátás,

szociális, és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),

kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),

helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás),

lakás- és helyiséggazdálkodás,

honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,

közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,

helyi közfoglalkoztatás,

helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,

sport, ifjúsági ügyek,

nemzetiségi ügyek,

helyi közösségi közlekedés biztosítása,

hulladékgazdálkodás,

távhőszolgáltatás,

kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.

További törvényi lehetőségek helyi önkormányzati feladat-telepítésre:

törvény a felsoroltakon kívül más, a helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja,

törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat és az állam külön, a finanszírozást is rendező megállapodása alapján az önkormányzat állami feladatokat is elláthat,

a helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.

A 2021. évre megfogalmazott költségvetési alapelvek a következők:

1. Takarékos, átlátható és biztonságos működtetés.

2. A kötelezően ellátandó feladatok biztosítása.

3. A szociálisan rászorultak támogatása.

4. Az elindított beruházások megvalósítása, a forrás biztosítása.

5. Tudatos településüzemeltetés és fejlesztés.

A költségvetési rendelet-tervezet tartalmazza mindazon előirányzatokat - címenként, bevételi és kiadási előirányzat-csoportonként és a kiemelt előirányzatokat - melyeket a költségvetési törvény és egyéb jogszabályok előírnak, valamint a Képviselő-testület 2021. évre vállalt kötelezettségeit. A költségvetési rendelet-tervezet tartalmazza ezenkívül a nem kötelezően ellátandó, a Képviselő-testület által felvállalt feladatok finanszírozását.

A 2021. évi költségvetési rendelet-tervezet bevételi előirányzatai (Rendelet-tervezet 1. sz. melléklete):

A bevételi előirányzatok főösszege 1.933.522 ezer forint.

Megnevezés

2020. évi eredeti előirányzat (ezer Ft)

2021. évi eredeti előirányzat (ezer Ft)

Intézményi működési bevételek

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Önkormányzati sajátos bevételek

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Önkormányzat költségvetési támogatása

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Felhalmozási és tőkejellegű bevételek

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Támogatásértékű bevételek, kiegészítések

33.875

42.247

Végleges pénzeszköz átvétel áh-n kívülről

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Támogatási kölcsönök igénybe vétele, visszatérülése

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Felügyeleti szervtől kapott támogatás

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Előző évi költségvetési maradvány igénybevétele

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Hitelek

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Áh-on belüli megelőlegezések

1.
1.
1.

1.
1.
1.

Bevételek összesen

1.
1.
1.

1.
1.
1.

A 2021. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 1.933.522 ezer forint, 13%-kal magasabb az előző évihez képest, de összetételében azonos a 2020. évre elfogadott bevételekkel. Ez több tényezőre vezethető vissza, melyek az indoklásban szerepelnek.

Az intézményi működési bevételeket a tavalyi előirányzathoz képest magasabb összegben terveztük meg. 2021-ben az Önkormányzat több ingatlanértékesítést tervez, mint a 2020. évi eredeti költségvetésben tervezett. Ennek oka, hogy 2020-ban döntött olyan területek értékesítéséről, melyeket az év során nem tudott valós áron értékesíteni, így azt 2021. évben ismét tervezni szeretné. Az intézményi működési bevételek tartalmazzák az ingatlanértékesítés után fizetendő általános forgalmi adó összegét is, így a 2020. évi tervezett összeghez képest itt is emelkedés tapasztalható. Részletezését a Rendelet-tervezet 4. számú melléklete tartalmazza.

Az önkormányzat sajátos bevételeinek előirányzata is változik az előző évihez képest. A helyi adók vonatkozásában az alábbi bevételeket tervezzük:

Adónem 2020. évi előirányzat (eFt) 2021. évi előirányzat (eFt)

Építményadó 28.600 27.800

Telekadó 28.600 26.800

Kommunális adó 26.700 26.800

Helyi iparűzési adó 252.000 127.000 335.900 208.400

A 2021. évi adóbevételek tervezésénél építményadóban, telekadóban és a magánszemélyek kommunális adójában a 2020. folyó évi leterhelt adókivetések, előírások számadatait vettük figyelembe, tekintettel arra, hogy a helyi adórendeletet a Képviselő-testület 2021. évre változatlan formában, hatályában fenntartotta.

Felsőbb szintű jogszabályi változások miatt a helyi iparűzési adó bevétel az előző évektől eltérően került megtervezésre. Adóbevétel jogcímen iparűzési adót 1 %-kal szükséges számolni, a kieső adóelőleg-csökkenés összege ugyanis kompenzáció formájában év közben kerül majd önkormányzati támogatás formájában a központi költségvetésből folyósításra. Az adóbevétel tervezésénél egyrészt a márciusi adóelőleg előírások (mely összeg az előző évi bevallások alapján 102.233.933 Ft) 50 %-ának megfelelő összeg került beépítésre, másrészt a veszélyhelyzet okán a II. félévi adóelőleg összeg (mely adat a májusi bevallással jutnak a későbbiekben tudomásunkra) az előző évtől eltérő, csökkenő számadattal került megtervezésre az óvatosság elvére tekintettel. A korábbiaktól jelentősen eltérő jogszabályi környezet hatására a tervezés során szükséges a kieső adóbevételek összegét is meghatározni, mely 94.000.000 Ft és azzal az állami támogatások között tervezni.

A különböző adónemek hátraléka a 2021. évi sajátos bevételekre vonatkozóan az előző év adatai alapján mintegy 50.000 ezer forintra becsülhető. A hátralékállomány nagy része a helyi iparűzési adóban keletkezett, mely tartalmazza a felszámolás alatt, illetve a kényszertörlés alatt lévő gazdasági társaságok önkormányzat felé fennálló tőke és járulékok tartozásait is. A gazdaságilag instabil vállalkozások tartozásainak beszedése, megtérülése eddig is bizonytalan volt, 2021. évben ez a bizonytalanság az előrejelzések szerint még inkább jellemző lesz, ezért a kiadási oldalon működési céltartalékba szükséges helyezni 40.000 ezer forintot, mivel ezen kintlevőségek teljes egészében történő megtérülésére nem garantálható. Az év közben beérkező adóbevételek értékével a céltartalék összege csökkentésre kerül.

Szintén felsőbb szintű jogszabály változás miatt a gépjárműadó semmilyen formában illetve százalékban nem képezi az önkormányzat bevételi forrását, ezért az átengedett központi adók előirányzata 0 forint. Pótlék, bírság és egyéb sajátos bevétel tervezett előirányzata 12.800 ezer forint.

Az önkormányzat költségvetési támogatása jelentősen növekedett az előző évhez képest. Az önkormányzatoknál feladatalapú finanszírozás működik, mely szerint a kötelező feladatokhoz meghatározott mutatószámok alapján ad az állam támogatást és az elszámolást is tételesen kell elvégezni a Magyar Államkincstár felé. 2020-ban az állam több ízben hozott közszolgáltatásokat érintő bérintézkedéseket, melyeket külön kormányrendelettel valósított meg, ezek bizonyos mértékben beépültek a 2021. évi központi költségvetési törvényben meghatározott önkormányzati támogatások bértámogatásainak összegébe. A helyi iparűzési adó összegére vonatkozó KKV-kat érintő támogatási programjának következtében kieső önkormányzati adóbevételeket szintén állami támogatás keretében tervezi 2021-ben az állam az önkormányzatok részére biztosítani. A központi források részletezését a Rendelet-tervezet 5. számú melléklete tartalmazza.

Felhalmozási és tőkejellegű bevételek előirányzatát tervezett ingatlanértékesítések áfa nélküli bevételei alkotják.

Támogatásértékű bevételek előirányzata 42.247 ezer forint, ebből 36.743 ezer forint a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől kapott finanszírozás, 900 ezer forint az érdi önkormányzat által szerződés szerint a rekultivált hulladéklerakó vízminőség vizsgálatáért és karbantartásáért fizetett hozzájárulás, 144 ezer forint a Hivatal közcélú foglalkoztatottak állami támogatásának előirányzata, valamint a mezőőri szolgálat és a földalapú állami támogatása 4.460 ezer forint összegben a Rendelet-tervezet 6. számú melléklete szerint.

Felhalmozási célú támogatási kölcsön előirányzatát 2021-re nem terveztünk.

A 2021. évi költségvetési rendelet-tervezet kiadási előirányzatai (Rendelet-tervezet 2. sz. melléklete):

A kiadási előirányzatok főösszege 1.933.522 ezer forint.

Megnevezés

2020. évi eredeti előirányzat (ezer Ft)

2021. évi eredeti előirányzat (ezer Ft)

Működési kiadások

1.055.075

1.238.965

Felhalmozási kiadások

550.393

559.236

Felújítás

39.665

34.425

Céltartalékok

34.800

40.000

Általános tartalék

3.128

32.687

Hitelek, kölcsönök kiadásai

0

0

Értékpapírok kiadásai

0

0

Pénzügyi lízing kiadásai

676

740

Államháztartáson belüli megelőlegezések

22.001

27.469

Kiadások összesen

1.705.738

1.933.522

A kiadások részletezése intézményi bontásban:

Mesevár Óvoda

eFt-ban

2020.

2021.

Személyi juttatás

186.784

207.674

Munkaadót terhelő jár.

36.487

36.390

Dologi kiadás

70.145

58.738

Felhalmozási kiadások

1.905

2.652

Összesen:

295.321

305.454

Tárnoki Szociális és Védőnői Szolgálat

eFt-ban

2020.

2021.

Személyi juttatás

141.416

156.781

Munkaadót terhelő jár.

28.175

27.351

Dologi kiadás

75.024

61.882

Felhalmozási kiadások

3.080

3.651

Összesen:

247.695

249.665

Az önálló intézmények személyi kiadásainak növekedését a jogszabályi változások miatt növekedő garantált bérminimum és az ágazati pótlékok emelése okozza. A munkaadót terhelő járulékok előirányzatai nem növekedett arányaiban, mert a bérek után fizetendő szociális hozzájárulási adót 2020-ban ismét csökkentették, a tervezés időpontjában évi 15,5 %. A munkaadót terhelő járulékok összegét képezi a rehabilitációs hozzájárulás is, melynek a minimálbér az alapja, mely minden évben emelkedik, így a tavalyi évhez képest a rehabilitációs hozzájárulás mértéke is nőtt. A felhalmozási kiadások között informatikai eszközök és kisértékű egyéb tárgyi eszközök kerültek tervezésre a Rendelet-tervezet 9. számú melléklete szerint.

Önállóan működő intézmények összesen:

eFt-ban

2020.

2021.

Személyi juttatás

328.200

364.455

Munkaadót terhelő jár.

64.662

63.741

Dologi kiadás

145.169

120.620

Felhalmozási kiadások

4.985

6.303

Összesen:

543.016

555.119

Polgármesteri Hivatal

eFt-ban

2020.

2021.

Személyi juttatás

188.274

202.473

Munkaadót terhelő jár.

35.892

34.540

Dologi kiadás

47.664

47.550

Egyéb működési kiadás

0

0

Felhalmozási kiadások

1.425

2.540

Összesen:

273.255

287.103

A Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek illetményalapját a Képviselő-testület 2020. évtől 54.000 forintban állapította meg. A rendeletben szereplő személyi juttatások előirányzata ezzel az összeggel került kiszámításra. A munkaadót terhelő járulékok a bérek után fizetendő szociális hozzájárulási adó a tavalyi évben évközben csökkent, ez az alkalmazott mérték a 2021-es tervezés során is, 15,5 %-kal került meghatározásra. A felhalmozási kiadások között informatikai eszközök és kisértékű egyéb tárgyi eszközök kerültek tervezésre a Rendelet-tervezet 9. számú melléklete szerint.

Önkormányzat kiadásai

e Ft-ban

2020.

2021.

Személyi juttatás

25.392

26.951

Munkaadót terhelő jár.

4.652

4.451

Dologi kiadás

132.592

271.870

Elvonások, befizetések

252

0

Támogatásértékű kiadások

0

1.500

Pénzeszköz átadás

63.901

94.714

Ellátottak pénzbeli juttatásai

18.425

6.100

Felhalmozási kiadások

543.983

550.393

Felújítás

39.665

34.425

Általános tartalék

3.128

32.687

Céltartalék

34.800

40.000

Pénzügyi lízing kiadásai

676

740

Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

22.001

27.469

Összesen

889.467

1.091.300

Az önkormányzat személyi juttatásai és az ahhoz kapcsolódó járulékok a Képviselő-testület, a külsős tagok, a díjazottak részére kifizetett járandóságok összegét tartalmazza. A dologi kiadások között szerepelnek azok a kiadások, amelyek az önkormányzatra vonatkozóan számolhatók el. Testület munkájához kapcsolódó kiadások, illetve az önkormányzat nevében kötött szerződéseknek megfelelő kifizetések (közvilágítás, Köz-Ért Kft-nek számla ellenében fizetett összeg, karbantartási kiadások, üzemeltetési kiadások stb.).

Pénzeszköz átadást 94.714 ezer forint összegben terveztünk. Ebből 85.674 ezer forint előirányzatot a Köz-ért Kft részére működési kiadásainak, közművelődési feladatok ellátásának, Tárnok településről szóló könyv megírásának fedezésére, 540 ezer forint az Ercsi Járóbeteg Szakellátó Nonprofit Kft részére fizetendő működési hozzájárulás, illetve 8.500 ezer forint a civil szervezetek, illetve a sportszervezetek pályázatára tervezett összeg. Ennek részletezése a Rendelet-tervezet 8. számú mellékletben található. Támogatásértékű kiadások soron terveztünk 1.500 eFt-ot a Bursa Hungarica ösztöndíjak támogatására. Ellátottak pénzbeli juttatásainak tervezett előirányzata 6.100 ezer forint. Ebben az összegben a szociális támogatásokat terveztük az alábbiak szerint.

A tervezett szociális kiadások önrésze:

Köztemetés 600 e Ft 100 %

Települési támogatás 4.500 e Ft 100 %

Újszülöttek támogatása 1.000 e Ft 100 %

6.100 e Ft

Felhalmozási kiadások előirányzataként 550.393 ezer forintot terveztünk. A beruházási kiadások között 537.053 ezer forint a Képviselő-testület által korábban már jóváhagyásra került. További 20.107 ezer forint újonnan előirányzott kiadások között szerepel a „Gördülő Fejlesztési Terv” alapján 2021-re tervezett beruházások kiadásai, továbbá informatikai eszközök és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés.

Felújítási kiadás eredeti előirányzata 34.425 ezer forint. Ezek között szerepelnek a Képviselő-testület által jóváhagyott tételek 21.973 ezer forint értékben és a koncesszióba adott ingatlanok (ivóvíz és csatorna hálózat) felújítási kiadásaira 12.452 ezer forintot.

A költségvetési rendelet-tervezet tartalmaz 40.000 ezer forint működési céltartalékot, amely a különböző adónemek hátralékából fedezett működési kiadásokat tartalmazza.

A költségvetési egyensúly megteremtéséhez és az előre nem látható gazdasági eseményekre tekintettel a kiadások között terveztünk 32.687 ezer forint általános tartalékot, melynek felhasználásáról a Tisztelt Képviselő-testület év közben dönt.

A finanszírozási kiadások között tervezésre került a 163/2017.(X. 19.) önkormányzati határozattal jóváhagyott gépkocsi vásárlásával kapcsolatos pénzügyi lízing 2021. évre esedékes kiadása. A lízingdíjak következő évekre esedékes tervezett kiadásait a 12. számú melléklet tartalmazza.

A költségvetés a takarékos működést biztosítja, elengedhetetlenül szükséges szinten lettek tervezve a kiadásaink. További kiadási előirányzatok, működési, illetve a fejlesztési pénzeszközök a 2020. évi zárszámadást követően, a költségvetési maradvány visszatervezésekor tervezhetők.

Tárnok, 2021.02.08.