Törökbálint Önkormányzat Képviselő-testületének 38/2013. (X.21.) önkormányzati rendelete

a Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2013. (III. 25.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2013. 10. 22- 2013. 10. 21

Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §


A Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2013. (III. 25.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 5. §-a a következő (6a) bekezdéssel egészül ki:


„(6a) Az önkormányzati rendeletekben szereplő átruházott hatásköröket a 12. függelék tartalmazza. A függelék folyamatos karbantartásáról a jegyző köteles gondoskodni, úgy, hogy a hatáskör átruházásról rendelkező önkormányzati rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az átruházott hatáskört a függelékben is fel kell tüntetni.”


2. §


Az R. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.


3. §


Az R. 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.


4. §


Az R. 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.


5. §


Az R. 4. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.


6. §


Az R. 7. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.


7. §


Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 38/2013. (X. 21.) önkormányzati rendelethez


Az Önkormányzat bizottságai, azok feladatai,

a képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatáskörök


Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörei


A bizottság az önkormányzat feladatkörébe tartozó vagyon- és pénzgazdálkodási, valamint jogi ügyekben véleményező, javaslattevő, ellenőrző, döntéshozó szerv.


I. A bizottság véleményével a képviselő-testület elé terjeszthető előterjesztések:


1.         a költségvetési koncepció, a költségvetési és a zárszámadási rendelet tervezete, a költségvetés végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves, éves beszámoló tervezete,

2.         az ár- és díjmegállapításról, ezek beszedéséről szóló döntések tervezete,

3.         az önkormányzati intézmény létrehozásáról, megszüntetéséről, társasági forma megváltoztatásáról, alapító okirat elfogadásáról és módosításáról szóló előterjesztések,

4.         a vagyonhasznosítással kapcsolatos ügyek,

5.         valamennyi rendelet-tervezetet köteles jogi szempontból véleményezni a testülethez való benyújtás előtt.


II. A bizottság által benyújtott előterjesztések, a bizottság ellenőrző, javaslattevő jogköre és egyéb feladatai:


1.         Javaslatot tesz a képviselő-testületi hatáskörbe tartozó előirányzatok módosítására.

2.         Feladatkörében ellenőrizheti a képviselő-testületi döntések végrehajtását.

3.         Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a kötelezettségvállalás, utalványozás, érvényesítés szabályozását, a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

4.         Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulására.

5.         Értékeli a vagyonvesztést előidéző okokat, javaslatot tesz a vagyonhasznosítás módjára.

6.         Javaslatot tehet a nemzetiségi önkormányzatok támogatására, illetve a rendelkezésre álló keretösszeg megosztására.

7.         Javaslatot tesz a képviselő-testületnek a polgármester illetményének megállapítására, valamint jutalmazására.

8.         Javaslatot tehet a költségvetésben biztosított keretösszeg erejéig – közművelődési és sportcélú pályázatok kivételével – a helyi társadalmi és civil szervezetek pályázati támogatására.

9.         Vizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását, szükség esetén módosításokat kezdeményez vagy javaslatot tesz rendelet megalkotására, illetve hatályon kívül helyezésére. 

10.       Manuálisan lebonyolított titkos szavazás esetén szavazatszámláló bizottságként jár el.

11.       Kitüntetés, elismerő cím, díj adományozása, valamint egyéb személyi kérdések tárgyalása esetén, amennyiben a tárgyalásra két fordulóban kerül sor, a második fordulóban szavazatszámláló bizottságként jár el.

12.       Közreműködik az összeférhetetlenségi, kizárási ügyek vizsgálatában.

13.       Előkészíti a polgármesterrel, alpolgármesterrel kapcsolatos, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó döntéseket.

14.       Elvégzi az önkormányzat által kötendő szerződések jogi vizsgálatát.

15.       Elvégzi az önkormányzat közbeszerzési, valamint nyilvános pályázatainak előzetes vizsgálatát.

16.       Nyilvántartja, és bejelentés esetén ellenőrzi a polgármester, a helyi képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát.

17.       Közreműködik jelen rendelet hatályosulásának folyamatos figyelemmel kísérésében, a módosításra vonatkozó javaslatok kidolgozásában.


III. Átruházott hatáskörök


A jegyző beszámoltatása útján ellenőrzi az adóztatást. Beszámolót készíttet a képviselő-testületnek a helyi adóbevételek aktuális helyzetéről március 15., május 31., szeptember 15. és december 20-i időpontokat követő 30 napon belül.  (A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat-és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (3) bek. g) pont).

2. melléklet a 38/2013. (X. 21.) önkormányzati rendelethez



A Humánpolitikai Bizottság feladat- és hatáskörei



A bizottság a feladatkörét érintő önkormányzati ügyekben véleményező, ellenőrző, javaslattevő, illetve döntéshozó szerv.


I. A bizottság véleményével a képviselő-testület elé terjeszthető előterjesztések:


1.         a feladatkörébe tartozó önkormányzati intézmény alapítására, átszervezésére, megszüntetésére, feladatának megállapítására és módosítására, működtetésére, költségvetésének elfogadására, sportlétesítmények építésére, korszerűsítésére, működtetésére vonatkozó előterjesztések,

2.         az önkormányzati minőségirányítási program, sportfejlesztési és kulturális koncepció meghatározása tárgyában készülő előterjesztések,

3.         a helyi sportszervezetekkel, sportszövetségekkel, a kulturális célú civil szervezetekkel, egyesületekkel kapcsolatos együttműködési megállapodások megkötésére és módosítására irányuló előterjesztések,

4.         az önkormányzati intézmények tekintetében a magasabb vezetői megbízással rendelkező közalkalmazottak jogviszonyával kapcsolatos előterjesztések,

5.         a közművelődési szakmai tanácsadás és szolgáltatás működési feltételeinek biztosítására irányuló előterjesztések,

6.         utcanevek megváltoztatására irányuló előterjesztések,

7.         a települési szintű közösségi kulturális hagyományok ápolására, ifjúsági- és sportrendezvények, programok támogatására vonatkozó előterjesztések,

8.         a szakterületét érintő kistérségi előterjesztések,

9.         a város egészségügyi és szociálpolitikai koncepciója,

10.       a feladatkörébe tartozó, önkormányzati fenntartású intézmények vezetőinek kinevezésére, valamint pályázati eljárás során a pályázati kiírás szövegére vonatkozó előterjesztések,

11.       a feladatkörét érintő alapítványok támogatásának ügyeivel kapcsolatos előterjesztések (Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottsággal egyeztetve),

12.       a feladatkörébe tartozó intézmények szervezetét, szakmai tevékenységét érintő ügyekben készült előterjesztések,

13.       a feladatkörébe tartozó szervezetek, egyesületek támogatásának ügyeivel kapcsolatos előterjesztések (Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottsággal egyeztetve). 


II. A bizottság által benyújtott előterjesztések, a bizottság ellenőrző, javaslattevő jogköre és egyéb feladatai:


1.         Feladatkörében ellenőrizheti a képviselő-testületi döntések végrehajtását.

2.         Javaslatot tehet emlékmű, művészeti alkotás elhelyezésére, lebontására, áthelyezésére, felújítására, a nem önkormányzati tulajdonban lévő épületen lévő művészeti alkotások védelmére vonatkozóan.

3.         Javaslatot tehet közművelődési, sportrendelet alkotására, módosítására.

4.         Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó köznevelési, közművelődési, közgyűjteményi és sport helyi, megyei és állami kitüntetések adományozására.

5.         Javaslatot tesz a szakterületéhez tartozó egészségügyi, szociális, gyermekvédelmi kitüntetések adományozására.

6.         Javaslatot tehet az önkormányzat által fenntartott köznevelési, közművelődési, közgyűjteményi intézmények elnevezésére.

7.         Javaslatot tehet az önkormányzat által fenntartott, a szakterületéhez tartozó intézmények alapító okiratainak módosítására.

8.         Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények részére új feladat megállapítására az ellátáshoz szükséges feltételek biztosításával.

9.         Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények szervezeti és működési szabályzatának, a könyvtárhasználati szabályzatnak, a nevelési-, pedagógiai programnak, a minőségirányítási programnak, illetve a házirendnek a fenntartói jóváhagyására, módosítására.

10.       Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények

a)    működésének, gazdálkodásának törvényessége,

b)    a szakmai munka eredményessége,

c)    a nevelési-, pedagógiai program végrehajtása,

d)    a helyi nemzetiségi nevelési, oktatási, kulturális feladatok ellátása,

e)    a gyermek- és tanulóbalesetek megelőzése érdekében tett intézkedésekre irányuló ellenőrzések lefolytatására, intézkedések megtételére.

11. Javaslatot tehet köznevelési, közművelődési megállapodás megkötésére, illetve módosítására, a megállapodások közzétételének biztosítására.

12. Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények közalkalmazotti középtávú továbbképzési tervére, a kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítésre.

13. Javaslatot tehet az önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítmények fejlesztésére, új létesítésére, a szabadidősport feltételeinek fejlesztésére, ifjúsági- és sportrendezvények, programok támogatására.

14. Javaslatot tehet a helyi elektronikus és írott sajtóval kapcsolatos ügyekben.

15. Egy-egy képviselőt delegál a TTC elnökségi üléseire.

16. Az önkormányzat által fenntartott köznevelési és közművelődési intézmények éves munkatervét, átfogó beszámolóját jóváhagyja, illetve elfogadja.

17. A köznevelési és kulturális intézményeken keresztül támogatja a lakosság művészethez kapcsolódó kezdeményezéseit, önszerveződését, a művészeti alkotómunka feltételeit javítja, segíti művészeti értékek létrehozását.

18. Együttműködik a kultúrával, sporttal foglalkozó helyi civil szervezetekkel, egyesületekkel, alapítványokkal.

19. Dönt jogszabályban meghatározott feladatokhoz szükséges köznevelési szakértő vagy szakmai szolgáltató kiválasztásában, segíti a közművelődési, közgyűjteményi szakfelügyelet munkáját.

20. Ellenőrzi az egészségügyi alap- és szakellátásra kötött szerződéseket és azok végrehajtását.

21. Egy főt delegál a bölcsődei felvételi bizottság tagjai közé.

22. Javaslatot tehet a képviselő-testületnek a polgármester jutalmazására.


III. Átruházott hatáskörök


1.         Dönt az intézményi alapdokumentumok azon részmódosításairól, jóváhagyásáról, melyhez jogszabály szerint nem szükséges szakértő igénybevétele.

2.         Ha az óvodába jelentkezők száma meghaladja a felvehető gyermekek számát, másodfokú döntést hoz az érdeksérelemre hivatkozással benyújtott kérelmek esetében (a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nktv.) 37. § (3) bek. b) pont).

3.         Dönt az óvodába történő jelentkezés módjáról, az óvodai felvétel időpontjáról, az óvoda heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról (Nktv. 83. § (2) bek. b) pont).

4.         Közzéteszi az óvoda felvételi körzetét, valamint az óvoda nyitva tartásának rendjét (Nktv. 49. § (3) bek.)

5.         Az önkormányzat Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszerhez való csatlakozása esetén dönt az ösztöndíjak odaítéléséről (a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 18. § (4) bek.).

3. melléklet a 38/2013. (X. 21.) önkormányzati rendelethez



A Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság feladat-és hatásköre


A bizottság a feladatkörébe tartozó önkormányzati ügyekben javaslattevő, véleményező, ellenőrző, és átruházott hatáskörébe tartozó ügyekben döntéshozó szerv.


I. A bizottság véleményével a képviselő-testület elé terjeszthető előterjesztések:


1.         a települési helyi környezetvédelmi program,

2.         a környezetvédelmi tárgyú pályázatok,

3.         a várost érintő fejlesztések, beruházások ügyeivel kapcsolatos előterjesztések,

4.         az önkormányzati tulajdonú ingatlanok értékesítésére irányuló előterjesztések,

5.         az ingatlanok tulajdonjogának megszerzésével kapcsolatos előterjesztések,

6.         a nemzeti értékhatárokat elérő közbeszerzési eljárások ajánlati felhívása,

7.         a beruházási és fejlesztési feladatok helyzetéről a képviselő-testület részére készülő beszámoló,

8.         a közterület-felügyelet éves beszámolója.


II. A bizottság által benyújtott előterjesztések, a bizottság ellenőrző, javaslattevő jogköre és egyéb feladatai:


1.         Feladatkörében ellenőrizheti a képviselő-testületi döntések végrehajtását.

2.         Javaslatot tesz a településszerkezeti terv, a helyi építési szabályzat tartalmára, elfogadására, azok módosítására, kiegészítésére.

3.         Javaslatot tesz az újrahasznosításra alkalmassá tett állami tulajdonban lévő földek önkormányzati tulajdonba történő ingyenes átvételére.

4.         Javaslatot tesz a közérdekből történő erdőtelepítésre, valamint a fásítás elrendelésére.

5.         Előterjeszti a település közigazgatási területén fekvő mezőgazdasági földterületek hasznosításának, fejlesztésének programját.

6.         Javaslatot tesz a közút forgalmi rendjének kialakítására.

7.         Javaslatot tesz az országos közúthoz közvetlenül nem csatlakozó helyi utak, a helyi utak egy részét képező járdák, valamint a helyi kerékpárutak és gyalogutak építését, korszerűsítését, forgalomba helyezését és megszüntetését érintő tulajdonosi hozzájárulás megadására, elbontásának engedélyezésére.

8.         Javaslatot tesz az éves környezeti állapotértékelés közzétételi módjára.

9.         Ellenőrzi a közbeszerzési törvényben, valamint a közbeszerzési szabályzatban meghatározott alapelvek érvényesülését, a közbeszerzési eljárás eredményeképpen megkötött szerződések teljesítését.

10.       Folyamatosan figyelemmel kíséri a településrendezési terv hatályosulását, a jelentkező módosítási igényeket, szükség esetén kezdeményezi a módosítást.

11.       Elemzi és értékeli a lakóhelyi környezet állapotának alakulását, annak az emberi egészségre gyakorolt hatását.

12.       Meghatározza az önálló települési környezetvédelmi program céljait és feladatait.

13.       A fejlesztési feladatok során érvényesíti a környezetvédelem követelményeit, elősegíti a környezeti állapot javítását.

14.       A településrendezési tervek figyelembe vételével osztályba sorolja a helyi közutakat.

15.       Javaslatot tehet a képviselő-testületnek a polgármester jutalmazására.


III. Átruházott hatáskörök:


Dönt a Vízügyi Alap konkrét célra történő felhasználásáról.

4. melléklet a 38/2013. (X. 21.) önkormányzati rendelethez



A polgármester feladatai, a

a polgármesterre átruházott hatáskörök



A polgármester feladatai:


1.         Feladatkörében köteles a környezet állapotát és annak az emberi egészségre gyakorolt hatását figyelemmel kísérni, az így szerzett adatokat nyilvántartani és – az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben megállapított kivételekkel – hozzáférhetővé tenni, és megfelelő tájékoztatást adni.

2.         A VFKB-ra támaszkodva elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal tájékoztatja a lakosságot.

3.         Megküldi a környezetvédelmi tárgyú rendeletek, határozatok tervezetét, illetve a környezet állapotát érintő tervek tervezetét, a környezetvédelmi programot a szomszédos és az érintett önkormányzatoknak, valamint a területi környezetvédelmi hatóságnak.

4.         A költségvetés tervezetét a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek és az önkormányzati pénzügyi szabályozás előzetes elgondolásai figyelembevételével terjeszti a képviselő-testület elé.

5.         Az elfogadott költségvetéséről az államháztartásról szóló törvényben megállapított határidőtől számított 30 napon belül tájékoztatja a kormányt.

6.         Az államháztartási mérlegrendszerre és a költségvetési szervek számvitelére vonatkozó előírások figyelembevételével önállóan alakítja ki a pénzügyi, számviteli rendet. 

7.         A jegyző előterjesztésére jóváhagyja a Polgármesteri Hivatal ügyrendjét, valamint a Polgármesteri Hivatal egyes szervezeti egységeinek a létszámát.

5. melléklet a 38/2013. (X. 21.) önkormányzati rendelethez


A jegyzőre átruházott hatáskörök


A jegyző gyakorolja a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 3. § (2) bekezdésében, 7. § (3) bekezdésében, 9/D. § (1) bekezdésében, 14. § (1) bekezdés a) pontjában, 33. § (2) bekezdésében, 35. §-ában, 36. § (1), (3) és (4) bekezdésében, 37. § (2) és (3) bekezdésében, 41. § (1)-(2) bekezdésében, 42. § (3) bekezdésében, 42/A. § (1) bekezdésében, 43. § (1) bekezdésében és 45. § (1) bekezdésében meghatározott közútkezelői hatásköröket.

1. függelék a 38/2013. (X. 21.) önkormányzati rendelethez



Önkormányzati rendeletekben szereplő átruházott hatáskörök



1. Pénzügy, Jogi és Ügyrendi Bizottságra átruházott hatáskörök


Önkormányzati rendelet

Átruházott hatáskör

Törökbálint Város Önkormányzata vagyonáról, a vagyongazdálkodás szabályairól

- döntés forgalomképes vagyontárgy elidegenítéséről és egyéb úton történő hasznosításáról, amennyiben a vagyontárgy vagy vagyon értékű jog forgalmi értéke a 2,5 millió forintot eléri vagy azt meghaladja, de nem éri el a 7,5 millió forintot (15. § (1) bek. b) pont)

- döntés a vagyontárgy bérleti úton történő hasznosításáról, amennyiben a vagyontárgy 5 éves bérleti díja a 2,5 millió forintot eléri vagy azt meghaladja, de nem éri el a 7,5 millió forintot (25. § (1) bek.)

- az önkormányzat követeléseiről való lemondás jogának gyakorlása az adósok, vevők és egyéb követelések vonatkozásában, amennyiben a követelés összege az 1 millió forintot meghaladja, de nem éri el az 5 millió forintot (28. § b) pont)

- döntés az önkormányzat részére más szerv vagy személy által ellenérték nélkül juttatott vagyon elfogadásáról, amennyiben a vagyontárgy vagy vagyon értékű jog forgalmi értéke a 2,5 millió forintot eléri vagy azt meghaladja, de nem éri el a 7,5 millió forintot (32. § (1) bek.)

- döntés az elővásárlási jog gyakorlásáról, amennyiben a vagyontárgy vagy vagyon értékű jog forgalmi értéke a 2,5 millió forintot eléri vagy azt meghaladja, de nem éri el a 7,5 millió forintot (33. § (1) bek.)

- az önkormányzati vagyon hasznosítására vonatkozó versenyeztetési eljárásban a pályázati kiírás feltételeinek meghatározása, amennyiben a vagyontárgy vagy vagyon értékű jog forgalmi értéke a 2,5 millió forintot eléri vagy azt meghaladja, de nem éri el a 7,5 millió forintot (37. § (1) bek.)

A Környezetvédelmi Alap létrehozásáról szóló 12/2012. (IV. 2. ) önkormányzati rendelet

- a konkrét célra történő felhasználásról a VFKB és a PJB együttesen dönt (3. § (3) bek.)


2. Humánpolitikai Bizottságra átruházott hatáskörök


Önkormányzati rendelet

Átruházott hatáskör

A felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól, valamint a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 23/2013. (V. 17.) önkormányzati rendelet

- a rendkívüli élethelyzetre tekintettel, kivételes méltányosságból a Bizottság megállapíthat átmeneti segélyt, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelem meghaladja a 14. § (1) bekezdés szerinti értékhatárt, de nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát, egyedül élő esetén 3,5-szeresét (14. § (4) bek.)

- a rendkívüli élethelyzetre tekintettel, kivételes méltányosságból a Bizottság megállapíthat rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelem meghaladja a 18. § (1) bekezdés szerinti értékhatárt, de nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát (18. § (4) bek.)

- a szociális tanulmányi ösztöndíjat a Humánpolitikai Bizottság a soron következő tanév 10 hónapjára iskolatípustól függetlenül 25 középiskolában tanuló diák részére 3600 Ft/hó és 8000 Ft/hó összeg között állapítja meg (19. § (3) bek.)

- egyedi esetben méltányosságból a Humánpolitikai Bizottság annak a kérelmezőnek is megállapíthat tüzelő támogatást, akinek az egy főre számított családi jövedelme az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárt meghaladja (24. § (2) bek.)

- az adósságcsökkentési támogatás megállapításáról és annak összegéről a Humánpolitikai Bizottság a Segítő Kéz Szolgálat javaslata alapján dönt (25. § (7) bek.)  

- ha a kérelmező a személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelemmel kapcsolatban az intézményvezető által hozott döntést vitatja, a kérelemről a Humánpolitikai Bizottság dönt, az önkormányzati hatósági ügyek szabályai szerint (40. § (3) bek.)

Oktatásunkért Működtetői Ösztöndíjról szóló 37/2013. (IX. 23.) önkormányzati rendelet

- döntés a köznevelési intézmények minőségi jellemzőknek való megfelelősége tárgyában (4. § a) pont)

A helyi sporttevékenység támogatásáról és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló 26/2012. (VI. 25.) önkormányzati rendelet

- döntés az önkormányzat költségvetési rendeletében a Bizottság részére nevesített előirányzatok felosztásáról és felhasználásáról (4. § (2) bek. e) pont)

- a városi sporttámogatások pályázati, döntési rendszerének működtetése a Polgármesteri Hivatal érintett szervezeti egységeinek közreműködésével (4. § (2) bek. f) pont)

- a tárgyévi költségvetés kihirdetését követő hónap 15. napjáig kiírja a sportszervezetek részére a működési támogatással kapcsolatos pályázatot (6. § (3) bek.)

- a költségvetési rendeletben számára meghatározott összegből a 6. § figyelembe vételével a Bizottság dönti el a sportszervezetek támogatásának mértékét, módját (7. § (1) bek.)

- amennyiben a sportszervezet az önkormányzati sporttámogatást a támogatási szerződéstől eltérően, azt megsértve, azzal ellentétesen használja fel, a sportszervezetnek a támogatási rendszerből történő kizárásáról, a kizárás időtartamáról és a támogatás vagy annak egy meghatározott részének visszafizetéséről a Polgármesteri Hivatal tájékoztatása alapján a Bizottság dönt (7. § (10) bek.)

Középfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló diákok részére tanulmányi ösztöndíj alapításáról szóló 35/2008. (X. 10.) önkormányzati rendelet

- az ösztöndíjat a Bizottság állapíthatja meg legfeljebb 20 fő a 9-13. évfolyamon tanuló diák részére a soron következő tanév 10 hónapjára 3.600.-Ft/hó és 6.000.-Ft/hó közötti összegben (3. §)

A közművelődésről szóló 4/2000. (III. 10.) önkormányzati rendelet

- az önkormányzati közművelődési intézmények éves munkatervét és az előző év beszámoló értékelését minden év január 31-ig az intézmények szakmai kollektívája fogadja el, majd azt minden év február végéig a HPB hagyja jóvá (9. § (1) bek.)

- a képviselő-testület határozata szerint pályázatokat ír ki (10. § (3) bek.)   



3. Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságra átruházott hatáskörök


Önkormányzati rendelet

Átruházott hatáskör

A közigazgatási területéhez tartozó erdőterület védetté nyilvánításáról szóló 27/2012. (VI. 25.) önkormányzati rendelet

- a védett területre vonatkozó ütemterv és éves gazdálkodói terv a védetté nyilvánító előzetes hozzájárulása mellett érvényes (4. § (2) bek.)

- a fakitermelés, erdő, erdősáv, fasor megszüntetése csak a védetté nyilvánító előzetes hozzájárulásával lehetséges, feltéve, hogy a fakivágás maximum 1 hektár területre kiterjedő tarvágás (6. § (1) bek., 11. § (3) bek.)

- a helyi jelentőségű természetvédelmi területen a vadgazdálkodással kapcsolatos – a vadállomány kezelésével, fenntartásával foglalkozó – terveket a védetté nyilvánítóval egyeztetni kell (8. § (3) bek.)

A Környezetvédelmi Alap létrehozásáról szóló 12/2012. (IV. 2. ) önkormányzati rendelet

- a konkrét célra történő felhasználásról a VFKB és a PJB együttesen dönt (3. § (3) bek.)


4. Polgármesterre átruházott hatáskörök


Önkormányzati rendelet

Átruházott hatáskör

Az Oktatásunkért Működtetői Ösztöndíjról szóló 37/2013. (IX. 23.) önkormányzati rendelet

- az ösztöndíjra való jogosultság és az ösztöndíj megszűnésének megállapítása tárgyában, a folyósításból kizárással kapcsolatos ügyekben, valamint a jogosulatlanul felvett összeg visszafizetésére kötelezés tárgyában a Képviselő-testület a hatáskörét a polgármesterre ruházza át (4. § b) pont)

A közterületek filmforgatási célú használatáról szóló 35/2013. (IX. 23.) önkormányzati rendelet

- a filmforgatási célú közterület-használattal kapcsolatos hatáskörök gyakorlására a polgármester jogosult (3. §)

A zöldterületek és zöldfelületek megóvásáról, használatáról, fejlesztéséről és a fák védelméről szóló 28/2013. (VI. 10.) önkormányzati rendelet

- a fakivágás engedélyezéséről a polgármester dönt (8. § (1) bek.)

- amennyiben a fakivágási engedélyben megállapított határidőn belül a kivágott fa (fák) után szükséges fatelepítést nem vagy csak részben teljesítették, a polgármester az el nem telepített famennyiség össztörzsátmérőjének megfelelő számú fa 15 napon belüli pénzbeli megváltását írhatja elő (12. § (7) bek.)

- az engedély nélküli vagy engedélytől eltérő fakivágás kivitelezését a polgármester megtilthatja (13. § (4) bek.)

A felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól, valamint a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 23/2013. (V. 17.) önkormányzati rendelet

- az ápolási díj megállapításáról és megszüntetéséről – amennyiben az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti – a polgármester dönt (13. § (5) bek.)

- a polgármester 8 napos határidő megjelölésével a hiányosságok megszüntetésére írásban is felhívja az ápolót (13. § (7) bek.)

- az átmeneti segély megállapítására a polgármester jogosult (14. § (3) bek.)

- a jubileumi támogatás megállapítására a polgármester jogosult (16. § (2) bek.)

- a temetési segély megállapítására a polgármester jogosult (17. § (7) bek.)

- a polgármester a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti a rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén (18. § (1) bek.)

- a polgármester tüzelő támogatást állapíthat meg a 14. § (1) bekezdésében meghatározott jogosultsági feltételeknek megfelelő személyeknek (24. § (1) bek.)

- a polgármester lakhatást segítő adósságkezelési szolgáltatásban részesítheti azt a családot vagy személyt, aki megfelel az Szt. 55. § (1) bekezdésében meghatározott, továbbá a rendeletben szereplő feltételeknek (25. § (1) bek.)

- a lakbértámogatás tárgyában a polgármester dönt (29. § (7) bek.)

- a bölcsődei felvételek iránt benyújtott kérelmek elbírálása a polgármester jogköre (38. § (2) bek.)

A helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról, működési feltételeitől és eljárási szabályainak megállapításáról szóló 11/2013. (II. 25.) önkormányzati rendelet

- a Tervtanács tagjait – a (3) bekezdés szerinti javaslatok figyelembe vételével – a polgármester nevezi ki (6. § (4) bek.)

- A tervtanácsi tagok kinevezése négy évre szól, amely meghosszabbítható. Ha a kinevezést kizáró körülmény a kinevezést követően merül fel, a polgármester a kinevezést visszavonja. (8. § (3) bek.)

A közterületek használatáról szóló 5/2013. (II. 25.) önkormányzati rendelet

- a közterület-használati engedélyt – jelen rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén, a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a polgármester adja ki (kivétel: nem ideiglenes jellegű árusító hely (pavilon, üzlet, stb.) létesítéséhez szükséges engedély) – 10. § (1) bek.

Törökbálint Város Önkormányzata vagyonáról, a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 49/2012. (XII. 17.) önkormányzati rendelet

- a rendelet hatálya alá tartozó vagyonra vonatkozó ügyekben a képviselő-testületet a polgármester képviseli. A vagyongazdálkodási és vagyonhasznosítási ügyekben az önkormányzat a jognyilatkozatait a polgármester útján teszi meg. (10. § (1) bek.)

- A közvetlen önkormányzati tulajdonrésszel működő gazdasági társaságokban a tulajdonosi képviseletet a polgármester vagy az általa megbízott személy látja el az alábbiak szerint:

  1. a gazdasági társaságokról szóló törvényben meghatározott, a szavazatok legalább 3/4-es többségét igénylő kérdésekben, valamint a gazdasági társaság vezető tisztségviselőivel és a felügyelő bizottság tagjaival kapcsolatos személyi kérdésekben (megbízás és visszahívás) a polgármester a képviselő-testület vonatkozó határozata szerint dönt,
  2. az egyéb tulajdonosi döntéseket szabadon hozza meg az önkormányzati célokkal összhangban. (10. § (2) bek.)

- Az e rendelet hatálya alá tartozó ügyekben a polgármester feladatát képezi különösen

  1.  a képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírása;
  2. a képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadása, a szerződés aláírása;
  3. az önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés módosítására, felbontására, vagy megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok megtétele, az önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása;
  4. az önkormányzati igények érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében közigazgatási, peres, vagy nem peres eljárás megindítása;
  5. telekalakítási eljáráshoz, valamint közút, közterület területének településrendezési terv végrehajtása során történő rendezése miatt szükségessé váló adásvételi és csereszerződések megkötése nettó 2.500.000 Ft-ot meg nem haladó értékre;
  6. településrendezési tervben közút, vagy egyéb közterület rendeltetésű ingatlan tulajdonjogának ellenérték nélküli megszerzését tartalmazó szerződések megkötése;
  7. közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot, vagy közérdekű használati jogot biztosító szerződések megkötése, feltéve, hogy e jogok biztosítása nem eredményez változást, vagy korlátozást az érintett ingatlanok településrendezési terv szerinti felhasználhatóságában;
  8. az önkormányzat, mint jogosult javára vezeték-, szolgalmi-és használati jogot biztosító szerződések megkötése nettó 2.500.000 Ft értékhatárig;
  9. szerződéskötés a nem beépíthető, önállóan gazdaságos módon nem használható földrészletek hasznosítására,
  10. az egymillió forint összeghatárt nem meghaladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedésére, az egy év időtartamon belüli részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezésére és ehhez kapcsolódóan a kamat illetve költség címén fennálló követelések elengedésére irányuló döntéshozatal. (10. § (3) bek.)

 - a forgalomképtelen vagyontárgy megszerzése, amennyiben a vagyontárgy forgalmi értéke a 2.500.000 Ft-ot nem haladja meg, a polgármester hatáskörébe tartozik (13. § (1) bek.)

- a forgalomképtelen vagyon tulajdonjogot nem érintő hasznosításáról, amennyiben 3 évet nem meghaladó időtartamra történik, a polgármester dönt (13. § (2) bek.)

- forgalomképes vagyontárgy elidegenítéséről és egyéb úton történő hasznosításáról amennyiben a vagyontárgy vagy vagyoni értékű jog forgalmi értéke a 2,5 millió forintot nem éri el, a polgármester dönt (15. § (1) bek.)

-

A „Törökbálint” név, valamint az önkormányzat jelképeinek használatáról szóló 38/2012. (X. 15.) önkormányzati rendelet

- az önkormányzat címerének használatát – az engedély nélküli használat eseteinek kivételével – kérelemre a jegyző javaslatára a polgármester engedélyezi (7. § (1) bek.)

- a polgármester megtagadhatja a címer használatának, alkalmazásának engedélyezését, illetve a kiadott engedélyt visszavonhatja, ha a használat vagy a forgalomba hozatal módja, körülményei alkalmasak arra, hogy Törökbálint Város Önkormányzatának vagy a település lakosságának jogait, jogos érdekeit sértsék vagy veszélyeztessék (10. § (1) bek.)

- a zászló előállításának engedélyezésére a címer használatának engedélyezésére vonatkozó előírásokat kell alkalmazni (12. § (3) bek.)

- a „Törökbálint” név használatát kérelemre, a jegyző javaslatára a polgármester engedélyezi (14. § (1) bek.)

- a polgármester a névhasználati engedély megadását megtagadja a rendelet 17. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben (17. § (2) bek.)

A közigazgatási területéhez tartozó erdőterület védetté nyilvánításáról szóló 27/2012. (VI. 25.) önkormányzati rendelet

- a természetvédelmi hatóság előzetes hozzájárulása szükséges a védett természeti terület állagát, állapotát befolyásoló minden tevékenységhez, így különösen a telekalakításhoz, terület-felhasználáshoz, építéshez, létesítéshez és használatba vételhez, ha a terület-felhasználás, létesítmény-elhelyezés a parkerdei infrastruktúra körébe tartozó létesítmények, továbbá kutatási és egyéb célokból határozott időre felállított mobil létesítmények elhelyezését célozza, feltéve hogy az nem építési engedély köteles. Nincs szükség előzetes hozzájárulásra akkor, ha a határozott időre felállított mobil létesítmény az erdő kezelője, tulajdonosa részére az erdőműveléssel összefüggő feladatok végzése céljából szükséges:b) a 6. § (3) bekezdésében foglaltak vonatkozásában (3. § c) pont, 11. § (2) bek. a) pont)

- vadsűrűk, vadbúvók, vadetetők, sózók, szórók, dagonyák helyének kijelölése ??? (8. § (2) bek.)

- a természetvédelmi területen gépjárművel csak a terület tulajdonosa, kezelője közlekedhet. Más szervek, személyek által történő úthasználat csak a védetté nyilvánító előzetes írásos engedélye alapján lehetséges. Indokolt esetben a védetté nyilvánító a védett terület tulajdonosával, kezelőjével való egyeztetés alapján az úthasználati engedély kiadását a parkerdei infrastruktúra, illetőleg az út állagában esetleg bekövetkező károk helyreállításához köti. (9. § (1) bek.)

- a természetvédelmi területen belül szabadon látogatható, korlátozottan látogatható és látogatás alól elzárt területeket kell kijelölni. A kijelölést a védetté nyilvánító végzi el a terület tulajdonosával, kezelőjével való előzetes egyeztetés után. (10. § (1) bek.)

A helyi sporttevékenység támogatásáról és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló 26/2012. (VI. 25.) önkormányzati rendelet

- a sportszervezetek támogatására vonatkozó támogatási megállapodást az Önkormányzat nevében a polgármester köti meg

A megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek helyi közútra történő behajtásához szükséges közútkezelői hozzájárulás kiadásáról szóló 18/2010. (VI. 25.) önkormányzati rendelet

- a megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek helyi közútra történő behajtásához közútkezelői hozzájárulás szükséges; a hozzájárulást az Önkormányzat polgármestere – a helyi közút tulajdonosa és kezelője nevében, átruházott hatáskörben – adja ki (2. § (1) bek.)

A zajvédelem helyi szabályozásáról szóló 24/2009. (IV. 24.) önkormányzati rendelet

- a (3)-(5) bekezdésekben szabályozott időhatár alól, az e rendelet 1. mellékletében foglalt kérelem alapján a Polgármester felmentést adhat a szabadtéri műsor, koncert, valamint az alkalmi rendezvény felelős szervezője részére (8. § (6) bek.)

Az útépítési és közművesítési hozzájárulásról szóló 28/2004. (VI. 14.) önkormányzati rendelet

- amennyiben az ingatlan tulajdonosa magánszemély és a hozzájárulást nem tudja megfizetni kérelmére, jövedelmi, vagyoni és szociális körülményeinek továbbá a megfizetendő összeg nagyságának figyelembevételével maximum 3 évi részletfizetés vagy fizetési halasztás adható; a részletfizetés, fizetési halasztás engedélyezése a polgármester jogköre (4. § (3) bek.)

A helyi környezet védelméről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, valamint a település tisztaságáról szóló 20/2004. (IV. 16.) önkormányzati rendelet

- a gondozatlan járdaszakasz, ingatlan előtti zöldterület vagy nyílt árok tisztítását az önkormányzat az ingatlan tulajdonosának költségére elvégeztetheti. Az e feladattal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át (5. § (5) bek.)

- a hulladékudvar nyitvatartási idejét a polgármester határozza meg (11. § (2) bek.)

Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítésük szabályairól szóló 17/2003. (V. 16.) önkormányzati rendelet

- a polgármester minden év január 31-ig közzéteszi a pályázható lakások paramétereit, vagy azt, ha nincs üres lakás (2. § (2) bek.)

- a Képviselő-testület a bérbeadói jogok gyakorlásával és kötelezettségek teljesítésével – az e rendeletben szabályozott kivételekkel – átruházott hatáskörben a polgármestert bízza meg (3. § (1) bek.)

- munkaviszonyhoz kötött, az önkormányzat intézményeihez tartozó, vagy az intézmények területén fekvő önkormányzati tulajdonú lakások esetében a bérbeadói jogokat – az intézményvezető véleményének kikérésével – a polgármester gyakorolja (3. § (3) bek.)

- év közben beérkező lakásigénylések esetén kivételesen, egyedi esetekben – eltérve a rangsorolás alapján való bérbeadás lehetőségétől – a polgármester önállóan gyakorolhatja a bérbeadói jogokat és kötelezettségeket a Képviselő-testület nevében maximum 5 éves időtartamra kötött bérleti szerződések kötésével (7/A. § (1) bek.)

A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 4/2003. (II. 25.) önkormányzati rendelet

- az önkormányzati kedvezmények (közszolgáltatási díjjal kapcsolatos) megállapításáról a polgármester határoz (15. § (3) bek.)


5. Jegyzőre átruházott hatáskörök


A közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek megszegésének jogkövetkezményeiről szóló 33/2013. (IX. 23.) önkormányzati rendelet

- a hatósági eljárás lefolytatására és a közigazgatási bírság kiszabására átruházott hatáskörben a jegyző jogosult (5. § (1) bek.)