Törökbálint Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2015. (VI.29.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2013. (III. 25.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2015. 06. 30- 2015. 06. 29

Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 44. §, 53. § (1) bekezdés, 57. § (1) bekezdés, valamint 59. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §


Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2013. (III. 25.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre, illetve a társulására ruházhatja át. A hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(2) A hatáskör átruházásáról és az átruházott hatáskör visszavonásáról a képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatáskörben hozott döntésekről félévente beszámol a képviselő-testületnek. A beszámolóra a félévet követő első rendes testületi ülésen kerül sor.

(4) A (3) bekezdés szerinti beszámolóban a hatáskör gyakorlója tájékoztatja a képviselő-testületet az egyes ügytípusokban hozott döntések számáról, továbbá – szükség esetén – azok legfontosabb adatairól (pl. értékesített vagy megvásárolt ingatlanok értéke, civil szervezetek részére kiosztott támogatások összege, filmforgatási céllal engedélyezett közterület-használatok helyszíne, stb.). A tájékoztatóval kapcsolatban a képviselők kérdéseket tehetnek fel, vitának azonban nincs helye. A tájékoztató elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

(5) Az átruházott hatáskör gyakorlója a konkrét ügy összes körülményét mérlegelve dönthet úgy, hogy az adott ügyben – tekintettel az ügy jelentőségére, az ügyben érintettek körére vagy nagy számára, illetve egyéb, az ügy elbírálása szempontjából lényeges körülményre – a döntéshozatalt a képviselő-testület elé utalja. Amennyiben az átruházott hatáskört bizottság gyakorolja, a döntés képviselő-testület elé utalásáról bármely bizottsági tag javaslatára a bizottság – az ügy érdemében történő határozathozatal előtt – egyszerű többséggel dönt.

(6) Amennyiben az átruházott hatáskört bizottság gyakorolja, a bizottsági ülésre szóló meghívóban, valamint a bizottsági határozatban fel kell tüntetni, hogy átruházott hatáskörben történik a döntéshozatal.

(7) Amennyiben a polgármester vagy bármelyik képviselő átruházott hatáskörben hozott döntés felülvizsgálatát kezdeményezi, a napirendre vételre az általános szabályok az irányadók. 

(8) Az átruházott hatáskörbe tartozó önkormányzati hatósági ügyekben előterjesztett fellebbezést a képviselő-testület a fellebbezés beérkezését követő ülésén köteles tárgyalni, feltéve, hogy az ülés napirendjére vonatkozó szabályok betartása biztosítható. A fellebbezést csak írásban lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.

(9) Az önkormányzati rendeletekben szereplő átruházott hatásköröket a 12. függelék tartalmazza. A függelék folyamatos karbantartásáról a jegyző köteles gondoskodni úgy, hogy a hatáskör átruházásáról rendelkező önkormányzati rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az átruházott hatáskört a függelékben is fel kell tüntetni.

(10) A polgármesterre és a bizottságokra átruházott, más önkormányzati rendeletekben nem szereplő hatáskörök jegyzékét az 1-4. mellékletek, a jegyzőre átruházott hatáskörök jegyzékét a 7. melléklet tartalmazza.

(11) A képviselő-testület hatáskörei közül az Mötv. 42. §-ában meghatározott hatáskörök nem átruházhatók.”


2. §


Az SZMSZ 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A képviselő-testület évente legalább 7 alkalommal tart rendes ülést. Rendes ülés a képviselő-testület munkatervében szereplő időpontra összehívott ülés.

(2) Rendes ülés a július 1. és augusztus 20. közötti időszakra nem hívható össze.”


3. §


Az SZMSZ 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A képviselő-testület ülését írásban kell összehívni. A meghívóban fel kell sorolni a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit, továbbá a napirendet tárgyaló bizottságokat. Fel kell tüntetni, ha valamely napirend tárgyalása során zárt ülést kell tartani, illetve, ha a képviselő-testület döntése alapján zárt ülés tartható.

(2) A meghívót és az írásos előterjesztéseket az ülés előtt legalább 5 nappal kell a képviselők részére megküldeni. A képviselők részére történő megküldésen az anyagoknak a Törökbálinti Testületi AdatTárra (a továbbiakban: TTT) való feltöltését vagy ennek a rendszernek a 48 órát meghaladó működésképtelensége esetén az e célra fenntartott postaszekrénybe történő elhelyezést kell érteni.

(3) Az előterjesztések TTT-be történő – (2) bekezdés szerinti – feltöltését követő napon bizottsági elnöki értekezleten kerül sor a napirendek véglegesítésére. A bizottsági elnöki értekezleten a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök, a jegyző, az aljegyző, valamint a polgármesteri hivatal meghívó összeállításával foglalkozó ügyintézői vesznek részt. A bizottsági elnöki értekezleten a következőkről kell dönteni:

a)      képviselő-testületi ülés meghívójának összeállítása, döntés a képviselő-testületi ülésen tárgyalandó napirendekről,

b)      bizottsági ülések meghívóinak összeállítása, döntés arról, hogy a bizottságok mely ügyekben döntenek átruházott hatáskörben, továbbá, a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket mely bizottságok tárgyalják,

c)      a bizottsági ülésekre, illetve a testületi ülésre meghívandó személyekről.

(4) A bizottsági elnöki értekezletet követő napon kerül sor a bizottsági ülésekre szóló meghívók kiküldésére. A bizottsági ülésre szóló meghívó kiküldését követően – a sürgősségi indítvány kivételével – csak a meghívóban szereplő napirendekhez tartozó előterjesztések, illetve a már feltöltött előterjesztésekhez kapcsolódó pótanyagok kiküldésére van lehetőség. A pótanyagokat az ülést legalább 24 órával megelőzően kell megküldeni. Pótanyagként a már kiküldött előterjesztés értelmezését, az előzmények megismerését segítő kiegészítő melléklet küldhető.


(5) A nyilvánosság számára a bizottsági ülések meghívóját és az előterjesztéseket a bizottsági elnöki értekezletet követő napon, de legkésőbb a bizottsági ülés előtt 3 nappal kell a www.torokbalint.hu honlapra feltölteni. A képviselő-testület ülésére szóló meghívót legkésőbb az ülés előtt 5 nappal kell a www.torokbalint.hu honlapra feltölteni.  

(6) A Polgármesteri Hivatal az anyagoknak a ttt.torokbalint.hu honlapra való feltöltéséről a rendelet 10. függelékében felsorolt e-mail címeken keresztül értesíti az érintetteket.       


4. §


(1) Az SZMSZ 14. § (1) bekezdése a következő k) – l) pontokkal egészül ki:


A képviselő-testület nyilvános ülésére meg kell hívni:


„k) az Érdi Járási Hivatal vezetőjét,

 l) az Érdi Tankerület igazgatóját.”


(2) Az SZMSZ 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) Az (1) bekezdés a) – b) pontjaiban felsoroltak részére a képviselő-testületi ülések meghívóját valamennyi előterjesztéssel és egyéb írásos anyaggal együtt elektronikus úton kell megküldeni. Az (1) bekezdés f), j) és k) pontjában szereplő személyek részére az ülés meghívóját kell megküldeni. Az (1) bekezdés b) – e), g) –i), valamint l) pontjában szereplő személyek részére az ülés meghívóját kizárólag az őket érintő előterjesztésekkel együtt kell megküldeni.”


5. §


Az SZMSZ 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A képviselő-testület rendes üléseit a féléves munkaterv alapján tartja. A polgármester a munkatervre vonatkozó javaslatot a tárgyidőszak utolsó testületi ülésén köteles a képviselő-testület elé terjeszteni.



(2) A munkaterv tartalmára vonatkozóan javaslatot kell kérni:

a) a polgármestertől, alpolgármestertől,

b) a képviselőktől,

c) valamennyi bizottságtól,

d) a jegyzőtől, aljegyzőtől,

e) a jegyzőn keresztül a polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőitől,

f) az önkormányzati intézmények vezetőitől,

g) nemzetiségi önkormányzatok elnökeitől.


(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a rendes ülések várható időpontját (hónap és nap megjelöléssel),

b) a napirendek címét,

c) az előterjesztő nevét,

d) az előkészítésért felelős megjelölését, az előkészítésben közreműködő képviselő nevét,

e) azoknak a megjelölését, akikkel az előkészítő az előkészítés során köteles egyeztetni,

f) azoknak a bizottságoknak a megjelölését, amelyek az előterjesztést előzetesen megvitatják,

g) a napirend tárgyalásához külön meghívottak nevét,

h) a közmeghallgatás időpontját.


(4) A munkatervet a képviselő-testület egyszerű többséggel, a tárgyidőszakot megelőző utolsó rendes testületi ülésen fogadja el.


(5) A munkaterv elfogadása után a jegyző köteles a munkatervről az érintetteket tájékoztatni.”


6. §


(1) Az SZMSZ 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(3) Az (1) bekezdés e) pontja keretében írásban be kell számolni az előző rendes ülés óta történt fontosabb eseményekről, a polgármester által tett intézkedésekről.”


(2) Az SZMSZ 20. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:


„(3a) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a beszámoló a TTT „Határozatok végrehajtása” moduljában történik. A képviselő a lejárt határidejű határozat végrehajtásával kapcsolatban szóban tájékoztatást kérhet a képviselő-testületi ülésen vagy a testületi ülést megelőzően szóban vagy írásban a polgármesteren, illetve a jegyzőn keresztül.”  


7. §


Az SZMSZ 23. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A képviselő-testület munkatervében nem szereplő napirendre vonatkozó képviselői indítványt a polgármesternél – legkésőbb a 12. § (2) bekezdésében szereplő időpontig - kell írásban beterjeszteni.”


8. §


Az SZMSZ 24. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A sürgősségi indítványt legkésőbb az ülés napján 9.00 óráig kell a polgármesterhez benyújtani.”


9. §


Az SZMSZ 25. § (3) bekezdése a következő h)-i) pontokkal egészül ki:


A képviselő-testület ülésére előterjesztést tehetnek:

„h) a polgármesteri hivatal,

i) a Városgondnokság.”


10. §


(1) Az SZMSZ 26. § (1) bekezdés f) pontjában az („Az előterjesztést véleményezte:”) szövegrész helyébe az („Az előterjesztést véleményezi:”) szöveg lép.

(2) Az SZMSZ 26. § (1) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„i) az előzményi irat iktatószámát.”


11. §


Az SZMSZ a következő 26/A. §-sal egészül ki:


„Amennyiben az előterjesztéseknek a TTT-be történő – 12. § (2) bekezdése szerinti – anyagfeltöltést követően az előterjesztésben vagy valamelyik mellékletben módosítás történik, illetve új melléklet kerül feltöltésre, azt a következők szerint kell jelezni:

1.           Az előterjesztés szövegében bekövetkezett változásokat piros színnel kell jelezni. Az előterjesztés többszöri módosítása esetén a következő változások jelzése más-más színnel történik.

2.           Az előterjesztés szövegében bekövetkezett változások esetén a TTT-ben a módosított előterjesztés jelenik meg, az eredeti előterjesztés mellékletben kerül feltöltésre, annak címében utalni kell arra, hogy az eredeti vagy valamely bizottság által már tárgyalt előterjesztésről van szó.

3.           Mellékletben történő módosítás esetén a változásokat az a) pont szerint kell a mellékletben jelezni. A módosított mellékletet és az eredeti mellékletet is az előterjesztés mellékletei között szerepeltetni kell.

4. Az előterjesztés vagy a melléklet módosítása, illetve új melléklet feltöltése esetén az előterjesztés elején piros színnel fel kell hívni a figyelmet arra, hogy milyen változás történt és a változás dátumát is rögzíteni kell.”


12. §


Az SZMSZ 34. § (3) bekezdésében a „… a hivatalos napirend utolsó pontját követően …” szövegrész helyébe a „… a hivatalos nyilvános ülési napirend utolsó pontját követően …” szöveg lép.


13. §


Az SZMSZ 41. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:


„(8) A titkos szavazás lebonyolítására bizottsági ülésen az (5) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni. Bizottsági ülésen a bizottság egyszerű többséggel 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ a bizottság tagjaiból, illetve a polgármesteri hivatal jelen lévő munkatársaiból.”


14. §


Az SZMSZ 49. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A határozatok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. A jegyző elkészítteti a határozatok kivonatát, melyet legkésőbb az ülést követő 5 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelősöknek, valamint a határozattal érintetteknek. A bizottsági üléseket követő napon a bizottsági ülés határozatsorát meg kell küldeni valamennyi bizottsági elnöknek.”


15. §


Az SZMSZ 55. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(6) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottsági ülésről készített jegyzőkönyv tartalmára – az (5) bekezdésben, a 41. § (8) bekezdésében és az Mötv. 60. §-ában meghatározott kivételekkel – a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.”


16. §


Az SZMSZ 61. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:


„(4) Együttes ülés esetén a bizottsági elnökök az ülés vezetése céljából maguk közül levezető elnököt választanak. Az ülés során valamennyi bizottság elnöke a saját bizottsága vonatkozásában megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet, megadja a szót a bizottság tagjainak, felteszi szavazásra a határozati javaslatot. A határozati javaslatokról a bizottságok külön-külön szavaznak. Az együttes ülésről egy jegyzőkönyv készül, melyet valamennyi érintett bizottság elnöke és jegyzőkönyv-hitelesítője aláír.”


17. §


Az SZMSZ 62. § (2) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


A Polgármesteri Hivatal feladata

„d) a bizottság üléséről szóló jegyzőkönyv elkészítése és elérhetővé tétele a TTT-n legkésőbb a képviselő-testület rendes ülése előtt 1 nappal.”


18. §


Az SZMSZ 1-4. melléklete helyébe e rendelet 1-4. melléklete lép.


19. §


Az SZMSZ 7. melléklete helyébe e rendelet 5. melléklete lép.


20. §


Hatályát veszti az SZMSZ 52. § (9) bekezdése.


21. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 16/2015. (VI. 29.) önkormányzati rendelethez


Az Önkormányzat bizottságai, azok feladatai,

a képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatáskörök


Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörei


A bizottság az önkormányzat feladatkörébe tartozó vagyon- és pénzgazdálkodási, valamint jogi ügyekben véleményező, javaslattevő, ellenőrző, döntéshozó szerv.


I. A bizottság véleményével a képviselő-testület elé terjeszthető előterjesztések:


1.         a költségvetési koncepció, a költségvetési és a zárszámadási rendelet tervezete, a költségvetés végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves, éves beszámoló tervezete,

2.         az ár- és díjmegállapításról, ezek beszedéséről szóló döntések tervezete,

3.         az önkormányzati intézmény létrehozásáról, megszüntetéséről, társasági forma megváltoztatásáról, alapító okirat elfogadásáról és módosításáról szóló előterjesztések,

4.         a vagyonhasznosítással kapcsolatos ügyek,

5.         valamennyi rendelet-tervezetet köteles jogi szempontból véleményezni a testülethez való benyújtás előtt.


II. A bizottság által benyújtott előterjesztések, a bizottság ellenőrző, javaslattevő jogköre és egyéb feladatai:


1.         Javaslatot tesz a képviselő-testületi hatáskörbe tartozó előirányzatok módosítására.

2.         Feladatkörében ellenőrizheti a képviselő-testületi döntések végrehajtását.

3.         Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a kötelezettségvállalás, utalványozás, érvényesítés szabályozását, a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

4.         Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulására.

5.         Értékeli a vagyonvesztést előidéző okokat, javaslatot tesz a vagyonhasznosítás módjára.

6.         Javaslatot tehet a nemzetiségi önkormányzatok támogatására, illetve a rendelkezésre álló keretösszeg megosztására.

7.         Javaslatot tesz a képviselő-testületnek a polgármester illetményének megállapítására, valamint jutalmazására.

8.         Javaslatot tehet a költségvetésben biztosított keretösszeg erejéig – közművelődési és sportcélú pályázatok kivételével – a helyi társadalmi és civil szervezetek pályázati támogatására.

9.         Vizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását, szükség esetén módosításokat kezdeményez vagy javaslatot tesz rendelet megalkotására, illetve hatályon kívül helyezésére. 

10.       Manuálisan lebonyolított titkos szavazás esetén szavazatszámláló bizottságként jár el.

11.       Kitüntetés, elismerő cím, díj adományozása, valamint egyéb személyi kérdések tárgyalása esetén, amennyiben a tárgyalásra két fordulóban kerül sor, a második fordulóban szavazatszámláló bizottságként jár el.

12.       Közreműködik az összeférhetetlenségi, kizárási ügyek vizsgálatában.

13.       Előkészíti a polgármesterrel, alpolgármesterrel kapcsolatos, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó döntéseket.

14.       Elvégzi az önkormányzat által kötendő szerződések jogi vizsgálatát.

15.       Elvégzi az önkormányzat közbeszerzési, valamint nyilvános pályázatainak előzetes vizsgálatát.

16.       Nyilvántartja, és bejelentés esetén ellenőrzi a polgármester, a helyi képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát.

17.       Közreműködik jelen rendelet hatályosulásának folyamatos figyelemmel kísérésében, a módosításra vonatkozó javaslatok kidolgozásában.


III. Átruházott hatáskörök


1. A feladatkörét érintő feladatok végrehajtásáról, munkacsoportok tevékenységéről szóló beszámolók elfogadása.

2. A HPB-val együttesen gyakorolja az egyetértési jogot az állami fenntartásban lévő, illetve a nemzetiségi önkormányzat által fenntartott intézményeket érintő döntések esetén, amennyiben a döntésnek pénzügyi vonzata is van.

3. A HPB-vel együttesen dönt a civil szervezetek, sportszervezetek és alapítványok szakmai és pénzügyi beszámolóinak elfogadásáról.

4. A VFKB-val együttesen dönt az ÉTV Kft. alap-és bérleti díj terhére végzett munkáinak elszámolásáról.

5. Meghozza a közbeszerzési eljárást lezáró döntést nettó 15 millió Ft értékhatár felett.

6. A VFKB-val együttesen dönt térfigyelő kamerák kihelyezéséről, helyszínének meghatározásáról.

2. melléklet a 16/2015. (VI. 29.) önkormányzati rendelethez


A Humánpolitikai Bizottság feladat- és hatáskörei

A bizottság a feladatkörét érintő önkormányzati ügyekben véleményező, ellenőrző, javaslattevő, illetve döntéshozó szerv.

I. A bizottság véleményével a képviselő-testület elé terjeszthető előterjesztések:

1.         a feladatkörébe tartozó önkormányzati intézmény alapítására, átszervezésére, megszüntetésére, feladatának megállapítására és módosítására, működtetésére, költségvetésének elfogadására, sportlétesítmények építésére, korszerűsítésére, működtetésére vonatkozó előterjesztések,

2.         az önkormányzati minőségirányítási program, sportfejlesztési és kulturális koncepció meghatározása tárgyában készülő előterjesztések,

3.         a helyi sportszervezetekkel, sportszövetségekkel, a kulturális célú civil szervezetekkel, egyesületekkel kapcsolatos együttműködési megállapodások megkötésére és módosítására irányuló előterjesztések,

4.         az önkormányzati intézmények tekintetében a magasabb vezetői megbízással rendelkező közalkalmazottak jogviszonyával kapcsolatos előterjesztések,

5.         a közművelődési szakmai tanácsadás és szolgáltatás működési feltételeinek biztosítására irányuló előterjesztések,

6.         utcanevek megváltoztatására irányuló előterjesztések,

7.         a települési szintű közösségi kulturális hagyományok ápolására, ifjúsági- és sportrendezvények, programok támogatására vonatkozó előterjesztések,

8.         a szakterületét érintő kistérségi előterjesztések,

9.         a város egészségügyi és szociálpolitikai koncepciója,

10.       a feladatkörébe tartozó, önkormányzati fenntartású intézmények vezetőinek kinevezésére, valamint pályázati eljárás során a pályázati kiírás szövegére vonatkozó előterjesztések,

11.       a feladatkörét érintő alapítványok támogatásának ügyeivel kapcsolatos előterjesztések (Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottsággal egyeztetve),

12.       a feladatkörébe tartozó intézmények szervezetét, szakmai tevékenységét érintő ügyekben készült előterjesztések,

13.       a feladatkörébe tartozó szervezetek, egyesületek támogatásának ügyeivel kapcsolatos előterjesztések (Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottsággal egyeztetve). 


II. A bizottság által benyújtott előterjesztések, a bizottság ellenőrző, javaslattevő jogköre és egyéb feladatai:

1.         Feladatkörében ellenőrizheti a képviselő-testületi döntések végrehajtását.

2.         Javaslatot tehet emlékmű, művészeti alkotás elhelyezésére, lebontására, áthelyezésére, felújítására, a nem önkormányzati tulajdonban lévő épületen lévő művészeti alkotások védelmére vonatkozóan.

3.         Javaslatot tehet közművelődési, sportrendelet alkotására, módosítására.

4.         Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó köznevelési, közművelődési, közgyűjteményi és sport helyi, megyei és állami kitüntetések adományozására.

5.         Javaslatot tesz a szakterületéhez tartozó egészségügyi, szociális, gyermekvédelmi kitüntetések adományozására.

6.         Javaslatot tehet az önkormányzat által fenntartott köznevelési, közművelődési, közgyűjteményi intézmények elnevezésére.

7.         Javaslatot tehet az önkormányzat által fenntartott, a szakterületéhez tartozó intézmények alapító okiratainak módosítására.

8.         Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények részére új feladat megállapítására az ellátáshoz szükséges feltételek biztosításával.

9.         Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények szervezeti és működési szabályzatának, a könyvtárhasználati szabályzatnak, a nevelési-, pedagógiai programnak, a minőségirányítási programnak, illetve a házirendnek a fenntartói jóváhagyására, módosítására.

10.       Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények

a)  működésének, gazdálkodásának törvényessége,

b)  a szakmai munka eredményessége,

c)  a nevelési-, pedagógiai program végrehajtása,

d)  a helyi nemzetiségi nevelési, oktatási, kulturális feladatok ellátása,

e)  a gyermek- és tanulóbalesetek megelőzése érdekében tett intézkedésekre irányuló ellenőrzések lefolytatására, intézkedések megtételére.

11. Javaslatot tehet köznevelési, közművelődési megállapodás megkötésére, illetve módosítására, a megállapodások közzétételének biztosítására.

12. Javaslatot tehet a szakterületéhez tartozó intézmények közalkalmazotti középtávú továbbképzési tervére, a kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítésre.

13. Javaslatot tehet az önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítmények fejlesztésére, új létesítésére, a szabadidősport feltételeinek fejlesztésére, ifjúsági- és sportrendezvények, programok támogatására.

14. Javaslatot tehet a helyi elektronikus és írott sajtóval kapcsolatos ügyekben.

15. Egy-egy képviselőt delegál a TTC elnökségi üléseire.

16. Az önkormányzat által fenntartott köznevelési és közművelődési intézmények éves munkatervét, átfogó beszámolóját jóváhagyja, illetve elfogadja.

17. A köznevelési és kulturális intézményeken keresztül támogatja a lakosság művészethez kapcsolódó kezdeményezéseit, önszerveződését, a művészeti alkotómunka feltételeit javítja, segíti művészeti értékek létrehozását.

18. Együttműködik a kultúrával, sporttal foglalkozó helyi civil szervezetekkel, egyesületekkel, alapítványokkal.

19. Dönt jogszabályban meghatározott feladatokhoz szükséges köznevelési szakértő vagy szakmai szolgáltató kiválasztásában, segíti a közművelődési, közgyűjteményi szakfelügyelet munkáját.

20. Ellenőrzi az egészségügyi alap- és szakellátásra kötött szerződéseket és azok végrehajtását.

21. Egy főt delegál a bölcsődei felvételi bizottság tagjai közé.

22. Javaslatot tehet a képviselő-testületnek a polgármester jutalmazására.


III. Átruházott hatáskörök


1. A feladatkörébe tartozó intézmények, szervezetek beszámolóinak elfogadása. 

2. A feladatkörét érintő feladatok végrehajtásáról, munkacsoportok tevékenységéről szóló beszámolók elfogadása.

3. Civil szervezetek és sportszervezetek támogatására irányuló pályázatok kiírása.

4. Civil szervezetek és sportszervezetek részére – alapítványok kivételével – támogatás odaítélése.

5. Gyakorolja az egyetértési jogot az állami fenntartásban lévő, illetve a nemzetiségi önkormányzat által fenntartott intézményeket érintő döntések esetén. Amennyiben a döntésnek pénzügyi vonzata is van, az egyetértési jog gyakorlása a PJB-vel együttesen történik.

6. Tagokat delegál az intézményi tanácsba, iskolaszékbe.

7. Dönt a köznevelési intézmények beszámolóinak, munkaterveinek, továbbképzési programjainak, pedagógiai programjainak elfogadásáról, jóváhagyásáról.

8. A PJB-vel együttesen dönt a civil szervezetek, sportszervezetek és alapítványok szakmai és pénzügyi beszámolóinak elfogadásáról.

3. melléklet a 16/2015. (VI. 29.) önkormányzati rendelethez



A Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság feladat-és hatásköre


A bizottság a feladatkörébe tartozó önkormányzati ügyekben javaslattevő, véleményező, ellenőrző, és átruházott hatáskörébe tartozó ügyekben döntéshozó szerv.


I. A bizottság véleményével a képviselő-testület elé terjeszthető előterjesztések:


1.         a települési helyi környezetvédelmi program,

2.         a környezetvédelmi tárgyú pályázatok,

3.         a várost érintő fejlesztések, beruházások ügyeivel kapcsolatos előterjesztések,

4.         az önkormányzati tulajdonú ingatlanok értékesítésére irányuló előterjesztések,

5.         az ingatlanok tulajdonjogának megszerzésével kapcsolatos előterjesztések,

6.         a nemzeti értékhatárokat elérő közbeszerzési eljárások ajánlati felhívása,

7.         a beruházási és fejlesztési feladatok helyzetéről a képviselő-testület részére készülő beszámoló,

8.         a közterület-felügyelet éves beszámolója.


II. A bizottság által benyújtott előterjesztések, a bizottság ellenőrző, javaslattevő jogköre és egyéb feladatai:


1.         Feladatkörében ellenőrizheti a képviselő-testületi döntések végrehajtását.

2.         Javaslatot tesz a településszerkezeti terv, a helyi építési szabályzat tartalmára, elfogadására, azok módosítására, kiegészítésére.

3.         Javaslatot tesz az újrahasznosításra alkalmassá tett állami tulajdonban lévő földek önkormányzati tulajdonba történő ingyenes átvételére.

4.         Javaslatot tesz a közérdekből történő erdőtelepítésre, valamint a fásítás elrendelésére.

5.         Előterjeszti a település közigazgatási területén fekvő mezőgazdasági földterületek hasznosításának, fejlesztésének programját.

6.         Javaslatot tesz a közút forgalmi rendjének kialakítására.

7.         Javaslatot tesz az országos közúthoz közvetlenül nem csatlakozó helyi utak, a helyi utak egy részét képező járdák, valamint a helyi kerékpárutak és gyalogutak építését, korszerűsítését, forgalomba helyezését és megszüntetését érintő tulajdonosi hozzájárulás megadására, elbontásának engedélyezésére.

8.         Javaslatot tesz az éves környezeti állapotértékelés közzétételi módjára.

9.         Ellenőrzi a közbeszerzési törvényben, valamint a közbeszerzési szabályzatban meghatározott alapelvek érvényesülését, a közbeszerzési eljárás eredményeképpen megkötött szerződések teljesítését.

10.       Folyamatosan figyelemmel kíséri a településrendezési terv hatályosulását, a jelentkező módosítási igényeket, szükség esetén kezdeményezi a módosítást.

11.       Elemzi és értékeli a lakóhelyi környezet állapotának alakulását, annak az emberi egészségre gyakorolt hatását.

12.       Meghatározza az önálló települési környezetvédelmi program céljait és feladatait.

13.       A fejlesztési feladatok során érvényesíti a környezetvédelem követelményeit, elősegíti a környezeti állapot javítását.

14.       A településrendezési tervek figyelembe vételével osztályba sorolja a helyi közutakat.

15.       Javaslatot tehet a képviselő-testületnek a polgármester jutalmazására.


III. Átruházott hatáskörök:


1. A feladatkörébe tartozó intézmények, szervezetek beszámolóinak elfogadása.

2. A feladatkörét érintő feladatok végrehajtásáról, munkacsoportok tevékenységéről szóló beszámolók elfogadása.

3. Más települések településfejlesztési eszközeit véleményezi, amennyiben a javaslat az egész településre vagy a település Törökbálinttal határos területére vonatkozik, illetve Törökbálintot érinti.

4. Dönt a településen tervezett magánberuházások, fejlesztések elvi támogatásáról, helyszín kijelöléséről. A Bizottság támogató döntése esetén Képviselő-testület általi megerősítés szükséges.

5. A PJB-vel együttesen dönt az ÉTV Kft. alap-és bérleti díj terhére végzett munkáinak elszámolásáról.

6. A PJB-vel együttesen dönt térfigyelő kamerák kihelyezéséről, helyszínének meghatározásáról.

4. melléklet a 16/2015. (VI. 29.) önkormányzati rendelethez


A polgármester feladatai, a

a polgármesterre átruházott hatáskörök



A polgármester feladatai:


1. Feladatkörében köteles a környezet állapotát és annak az emberi egészségre gyakorolt hatását figyelemmel kísérni, az így szerzett adatokat nyilvántartani és – az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben megállapított kivételekkel – hozzáférhetővé tenni, és megfelelő tájékoztatást adni.

2. A VFKB-ra támaszkodva elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal tájékoztatja a lakosságot.

3. Megküldi a környezetvédelmi tárgyú rendeletek, határozatok tervezetét, illetve a környezet állapotát érintő tervek tervezetét, a környezetvédelmi programot a szomszédos és az érintett önkormányzatoknak, valamint a területi környezetvédelmi hatóságnak.

4. A költségvetés tervezetét a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek és az önkormányzati pénzügyi szabályozás előzetes elgondolásai figyelembevételével terjeszti a képviselő-testület elé.

5. Az elfogadott költségvetéséről az államháztartásról szóló törvényben megállapított határidőtől számított 30 napon belül tájékoztatja a kormányt.

6. Az államháztartási mérlegrendszerre és a költségvetési szervek számvitelére vonatkozó előírások figyelembevételével önállóan alakítja ki a pénzügyi, számviteli rendet. 

7. A jegyző előterjesztésére jóváhagyja a Polgármesteri Hivatal ügyrendjét.


A polgármester átruházott hatáskörei:


1. Kiírja az intézményvezetői pályázatokat az érintett szakbizottság véleményének kikérését követően.

2. Módosítja az önkormányzati intézmények alapító okiratát, ha a módosításra jogszabályváltozás, testületi döntés végrehajtása, helyesbítés, illetve javítás miatt kerül sor. 

3. A jegyző javaslatára elfogadja a Polgármesteri Hivatal SZMSZ-ét, megállapítja a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, a szervezeti egységek létszámát.

4. Dönt pályázat benyújtásáról, pályázati önrész biztosításáról, amennyiben a tárgyévi költségvetési rendelet pályázati önrész céljára elkülönített keretet tartalmaz.

5. A szociális törvény hatálya alá nem tartozó együttműködési megállapodásokat, feladat-ellátási szerződéseket módosítja, amennyiben a módosítás a szerződés lényeges elemeit nem érinti. A szerződés lényeges elemének minősül a szerződés tárgya, összege, időtartama. 

6. Dönt az óvodák nyári zárva tartásáról. 

7. Dönt a bölcsőde nyári zárva tartásáról.

8. Dönt delegációk tagjairól, ünnepségek résztvevőiről.

9. Dönt közművelődési érdekeltségnövelő támogatás iránti pályázat benyújtásáról.

10. A PJB véleményének kikérésével munkamegosztási megállapodást köt önkormányzati intézményekkel.

11. A jegyző javaslatára igazgatási szünetet rendel el a Polgármesteri Hivatalban.

12. Dönt ingatlanok művelési ágának módosításáról.

13. Dönt helyi közösségi közlekedési támogatás igényléséről.

14. A feladatkör szerint érintett bizottság véleményének kikérésével dönt tulajdonosi hozzájárulás megadásáról.

15. Más települések településfejlesztési eszközeit véleményezi, kivéve, ha a javaslat az egész településre vagy a település Törökbálinttal határos területére vonatkozik, illetve Törökbálintot érinti.  

16. Meghozza a költségvetésben szereplő beruházásokkal, felújításokkal, fejlesztésekkel kapcsolatos döntéseket (tervek elkészíttetése, elfogadása, ajánlatok elbírálása, stb.).

17. Meghozza a költségvetésben nem szereplő beruházásokkal, felújításokkal, fejlesztésekkel kapcsolatos előzetes, előkészítő döntéseket (pl. ajánlatkérési felhívások).  

18. Módosítja a közbeszerzési tervet.

19. Jóváhagyja a közbeszerzési ajánlattételi felhívást és dokumentációt.

20. Meghozza a közbeszerzési eljárást lezáró döntést nettó 15 millió Ft értékhatár alatt.

21. Dönt saját halottá nyilvánításról, saját halott esetében a temetési költségekhez történő hozzájárulásról.

5. melléklet a 16/2015. (VI. 29.) önkormányzati rendelethez


A jegyzőre átruházott hatáskörök


1. A jegyző gyakorolja a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 3. § (2) bekezdésében, 7. § (3) bekezdésében, 9/D. § (1) bekezdésében, 14. § (1) bekezdés a) pontjában, 33. § (2) bekezdésében, 35. §-ában, 36. § (1), (3) és (4) bekezdésében, 37. § (2) és (3) bekezdésében, 41. § (1)-(2) bekezdésében, 42. § (3) bekezdésében, 42/A. § (1) bekezdésében, 43. § (1) bekezdésében és 45. § (1) bekezdésében meghatározott közútkezelői hatásköröket.

2. Dönt az óvodai felvételi körzetek meghatározásáról, módosításáról.

3. Elbírálja a víziközmű-érdekeltségi hozzájárulással kapcsolatos részletfizetési kérelmeket.

4. Dönt házszámozással kapcsolatos kérdésekben.