Törökbálint Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015. (III.2.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 23- 2016. 02. 22

Törökbálint Város Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a 2015. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.


1. A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya kiterjed Törökbálint Város Önkormányzat képviselő-testületére, bizottságaira, a Polgármesteri Hivatalra, és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre).


2. A költségvetés bevételei és kiadásai


2. §


[1], [2],[3](1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi költségvetésében a költségvetési és finanszírozási bevételek együttes főösszegét 4 996 522 E Ft-ban, a költségvetési és finanszírozási kiadások együttes főösszegét 4 996 522 E Ft-ban határozza meg.

Ezen belül:

a)   a költségvetési bevételi főösszeg 3 686 934 E Ft,

b)   a költségvetési kiadási főösszeg 4 539 014 E Ft,

c)   a költségvetési hiány 852 080 E Ft, amelyből  a működési költségvetési hiány 101 920 E Ft,  a felhalmozási költségvetési hiány 750 160  E Ft.

d)   a finanszírozási kiadás  457 508 E Ft,

e)   a külső finanszírozás bevétele 0 E Ft,

f)   belső finanszírozási bevételként    tervezett  maradvány 1 309 588 E Ft amelyből 101 920 E Ft a működési költségvetési kiadásokat, 750 160  E Ft a felhalmozási  költségvetési kiadásokat és 457 508 E Ft  finanszírozási kiadásokat finanszíroz.


(2)     A költségvetés nem tartalmaz olyan fejlesztési célokat, melyek megvalósításához adósságot keletkeztető ügylet megkötése válhat szükségessé, így ezen adósságot keletkezető ügyletek várható együttes összege 0 Ft.


3. §


(1)     A Képviselő-testület a költségvetési rendelet tartalmát az alábbiak szerint határozza meg:

1/A. melléklet

Az Önkormányzat 2015. évi összevont bevételei forrásonként

1/B. melléklet

Az Önkormányzat 2015. évi összevont kiadásai jogcímenként

1/C. melléklet

Az Önkormányzat 2015. évi összevont bevételei és kiadásai feladatonként

2/A. melléklet

Az Önkormányzat 2015. évi bevételei forrásonként

2/B. melléklet

Az Önkormányzat 2015. évi kiadásai jogcímenként

2/C. melléklet

Az Önkormányzat 2015. évi bevételei és kiadásai feladatonként

2/D. melléklet

Tartalékok működési és felhalmozási cél szerinti bontásban

3/A. melléklet

A Polgármesteri Hivatal 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

3/B. melléklet

A Polgármesteri Hivatal 2015. évi bevételei és kiadásai feladatonként

4/A. melléklet

A Városgondnokság 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

4/B. melléklet

A Városgondnokság 2015. évi bevételei és kiadásai feladatonként

5/A. melléklet

A Walla József Óvoda 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

5/B. melléklet

A Törökbálinti Nyitnikék Óvoda 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

5/C. melléklet

A Törökbálinti Bóbita Óvoda 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

5/D. melléklet

A Munkácsy Mihály Művelődési Ház 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

5/E. melléklet

A Volf György Könyvtár 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

5/F. melléklet

A Segítő Kéz Szolgálat 2015. évi bevételei forrásonként, kiadásai jogcímenként

5/G. melléklet

A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek 2015. évi bevételei és kiadásai költségvetési szervenként és feladatonként

6. melléklet

Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszámkerete

7. melléklet

Beruházások feladatonként

8. melléklet

Felújítások célonként

9. melléklet

A Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és a kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek

10. melléklet

Törökbálint Város Önkormányzata 2015. évi európai uniós támogatási programjai

11. melléklet

Törökbálint Város Önkormányzat 2015. évi címrendje


4. §


(1)     A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített 2015. évre tervezett bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként az 1/A. és az 1/B. mellékletekben foglaltak szerint állapítja meg.

(2)     A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített 2015. évre tervezett kiadásait feladatonként a 1/C. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(3)     Az Önkormányzat forrásonkénti költségvetési bevételeit a 2/A. melléklet tartalmazza.

(4)     Az Önkormányzat kiadásait kiemelt előirányzatonként a 2/B. melléklet, feladatonként a 2/C. melléklet szerint hagyja jóvá.

[4], [5], [6](5) Az Önkormányzat az előre  nem tervezhető kiadásokra   19 104 E Ft általános tartalékot, valamint 51 389 céltartalékot állapít meg  a 2/D. melléklet szerint.

(6)     A Polgármesteri Hivatal költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 3/A. mellékletben, feladatonként a 3/B. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.


5. §


(1)     A Képviselő-testület a Városgondnokság költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 4/A. melléklet szerint, feladatonként a 4/B. melléklet szerint hagyja jóvá.

(2)     Az Önkormányzat gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait intézményenként, azon belül kiemelt előirányzatonként az 5/A. – 5/F. mellékletekben, feladatonként az 5/G. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.

(3)     Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszámkeretét a 6. mellékletben foglaltak szerint engedélyezi.


6. §


(1)     A beruházási kiadásokat feladatonként a 7. melléklet szerint hagyja jóvá

(2)     A felújítási előirányzatokat célonként a 8. mellékletben foglaltak szerint fogadja el.


7. §


A Stabilitási törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek 2014. évi állományát a 9. melléklet tartalmazza.


8. §


(1)     Törökbálint Város Önkormányzata 2015. évi európai uniós támogatási programjait elkülönítetten a 10. melléklet tartalmazza.

(2)     Az Önkormányzat 2015. évi címrendjét a 11. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


3. A költségvetés végrehajtásának szabályai


9. §


(1)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Önkormányzat költségvetésében (2/A., 2/B., 2/C.) szereplő költségvetési bevételek és költségvetési kiadások módosítására, a költségvetési kiadások közötti átcsoportosításra, a kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítására. A kiemelt előirányzatokon belül a rovatok közötti átcsoportosításra a polgármester az Ávr. felhatalmazása alapján jogosult.

(2)     Az (1) bekezdés szerinti átcsoportosítások nem csökkenthetik a kötelező feladatokhoz kapcsolódó előirányzatokat. A polgármesteri hatáskörben történő átcsoportosításra két testületi ülés között ugyanazon feladathoz kapcsolódóan egy ízben 4 millió forint értékhatárig, továbbá két testületi ülés közötti időszakban összevontan 10 millió forint értékhatárig jogosult. Az átcsoportosításokról a Képviselő-testületnek a polgármester a soron következő testületi ülésen beszámol.

(3)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az (1) bekezdés szerinti jogkörében a dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételére és a felújítási feladatok között elvégzett, karbantartásnak minősülő feladatok dologi kiadások közé történő átcsoportosítására.

(4)     A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdése alapján a polgármester hatáskörébe utalt forrásfelhasználásról történő döntés értékhatára az Önkormányzat költségvetésében (2/A., 2/B., 2/C. táblák) jóváhagyott kiadási előirányzatok teljes összege, figyelemmel (5) – (16) bekezdésben előírtakra.

(5)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános tartalék terhére – az éves hatást tekintve – az első félévben annak legfeljebb 40%-os mértékéig kötelező önkormányzati feladatokhoz kapcsolódóan kötelezettséget vállaljon. Ezt követően a még fel nem használt általános tartalék terhére negyedévente annak 50%-áig vállalható önkormányzati kötelező feladatokhoz kapcsolódóan kötelezettség. Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testületet a polgármester a soron következő testületi ülésen tájékoztatja.

(6)     A Környezetvédelmi Alap felhasználásáról a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, valamint a Pénzügyi, jogi és Ügyrendi Bizottság együttesen dönt.

(7)     Az Érdekeltségi Alap felhasználása a Képviselő-testület 29/2012 (IX.10.) önkormányzati rendeletének 6-7. §-ában foglaltak szerint történhet. A céltartalék előirányzatának felhasználás szerinti átcsoportosítására a kifizetéssel egyidejűleg a jegyző kezdeményezésére a polgármester jogosult.

(8)     A gyermekek táboroztatása céljára elkülönített tartalék felhasználására a polgármester jogosult. A felhasználásról a Képviselő-testületnek a soron következő testületi ülésen be kell számolni.

(9)     A törökbálinti iskolák szakmai programjainak támogatására elkülönített céltartalék felhasználásáról a Polgármesteri Hivatal köznevelési referensének előzetes véleménye alapján a polgármester dönt.

[7](10) Az egyetemi kutatásokkal támogatott oktatásra elkülönített céltartalék felhasználásáról a Képviselő-testület, az alacsony keresetű önkormányzati dolgozók bérfejlesztésére elkülönített céltartalék felhasználásáról a Pénzügyi Jogi Bizottság véleményének figyelembevételével a Polgármester dönt.

(11)   A polgármesteri keret felhasználására a polgármester jogosult. Az alpolgármesteri keret felhasználásáról az alpolgármester kezdeményezésére a polgármester dönt.

(12)   A Vízügyi Építési Alap felhasználásáról szóló döntés a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(13)   A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a „Pályázati önrészre elkülönített céltartalék” terhére az előirányzatnak megfelelő összegig pályázatok benyújtása esetén az önrész biztosítására, az erről szóló nyilatkozat megtételére, az önrész változása esetén annak módosítására.

(14)   A Fejlesztési Céltartalék felhasználásáról esetenként – a költségvetésben elfogadott fejlesztési feladatonként, felújítási célonként a soron következő testületi ülésig egy ízben – 4 millió forint értékhatárig a polgármester jogosult dönteni. A polgármesteri hatáskörben történt felhasználásról a Képviselő-testületnek a soron következő testületi ülésen be kell számolni. A polgármesteri hatáskörben történt felhasználás két testületi ülés közötti időszakban összevontan nem haladhatja meg a 10 millió forintot.

(15)   A rendelet 2/C. melléket „Civil szervezetek támogatása”, valamint „Sportszervezetek támogatása” előirányzatainak felhasználásáról – az alapítványok javára történő felhasználás kivételével – a Humánpolitikai Bizottság jogosult dönteni. A „Civil szervezetek támogatása” előirányzata terhére alapítvány támogatásáról a Humánpolitikai Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt.

(16) A rendelet 3/B. mellékletében szereplő „Pedagógus ösztöndíj” előirányzata terhére a Képviselő-testület ettől eltérő döntéséig kizárólag a 2014. évről áthúzódó ösztöndíjak fizethetők ki.


10. §


(1)     A költségvetési szerv vezetője, Polgármesteri Hivatal esetében a jegyző felelős a költségvetési szerv (ideértve a Polgármesteri Hivatalt is) gazdálkodásának jogszerűségért, a rendelkezésébe utalt előirányzatok szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználásáért. A költségvetési szerv vezetője, Polgármesteri Hivatal esetében a jegyző az általa vezetett költségvetési szerv előirányzatai felett – ha e rendelet kivételt nem tesz – teljes jogkörrel rendelkezik.

(2)     A költségvetési szervek pénzügyileg teljesült többletbevételüket (a bevételi előirányzatot meghaladóan befolyt bevételüket) 3 millió forint értékhatárig felhasználhatják. A felhasználás tartós kötelezettségvállalással nem járhat. Az előirányzatok ebből adódó, a költségvetési szerv saját hatáskörben történő módosításának jóváhagyására a Képviselő-testület hatáskörében, a költségvetési szervek adatszolgáltatása alapján utólag kerül sor.

(3)     A költségvetési szervek kötelező feladatokhoz kapcsolódó kiemelt előirányzataik és a kiemelt előirányzatokon belüli rovatok között átcsoportosítást hajthatnak végre. Az átcsoportosítást a költségvetési szerv vezetője, vagy az általa írásban felhatalmazott, a költségvetési szerv állományába tartozó személy rendelheti el a kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzésére kijelölt személy ellenjegyzése mellett.

(4)     A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítás abban az esetben irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, ha

a) azt a Képviselő-testület jogszabályváltozás miatt engedélyezte, vagy

b) a polgármester előzetes engedélyével a K33. Szolgáltatási kiadások rovatai előirányzatainak terhére történik és annak célja, hogy a korábban szolgáltatásvásárlással ellátott feladatokat a költségvetési szerv az állományába tartozó személyekkel lássa el.

(5)     A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítások nem csökkenthetik a kötelező feladatokhoz kapcsolódó előirányzatokat. Az intézményi dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételéről a költségvetési szerv vezetőjének kezdeményezésére a polgármester dönt.

(6)     A (3) bekezdésben foglalt előirányzat módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a 2015. évben, sem a következő költségvetési években nem járhat.

(7)     A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a Polgármesteri Hivatalnál kezdeményezik.

(8)     Ha a költségvetési szerv a pályázaton elnyert, vagy más támogató által céljelleggel juttatott támogatási összeget, vagy annak egy részét olyan módon használja fel, hogy azt az utólagos elszámolás során a támogató nem finanszírozza, a kiadást a költségvetési szerv saját költségvetéséből fedezi, arra önkormányzati többlettámogatást nem igényelhet.

(9)     A költségvetési szerv részére engedélyezett létszám – amennyiben a személyi juttatások előirányzata erre biztosítja a fedezetet – költségvetési éven belül átmenetileg túlléphető. A Városgondnokság, valamint a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek esetében a 2015. évi üres álláshelyek betöltése kizárólag a polgármester előzetes engedélyével dönthet. Az engedély megadására a jegyző tesz javaslatot.

(10)   Törökbálint Város Önkormányzata költségvetési szerveinél – a Polgármesteri Hivatalnál a 9. § (7) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak rovata terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 8%-áig vállalható kötelezettség. Jutalmazásra a költségvetési szervnél a jóváhagyott személyi juttatás előirányzat felhasználása során keletkező bérmaradvány fordítható.

(11)   A költségvetési szerveknél – a Polgármesteri Hivatalnál a 9. § (7) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1103. Céljuttatás, projektprémium terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 30%-áig vállalható kötelezettség. Céljuttatás (célfeladat) céljára a személyi juttatás előirányzat során keletkező bérmaradvány, az egységes rovatrend K336. Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások, valamint K337. Egyéb szolgáltatások rovatain meglévő szabad (kötelezettségvállalással nem terhelt) előirányzat használható fel.

(12)   Törökbálint Város Önkormányzata a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(5) bekezdése alapján a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek illetménykiegészítését 2015. évre vonatkozóan az alábbi mértékekkel állapítja meg:

a)    felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 30%-a,

b)    középfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 20%-a.

(13)   A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői esetében a cafeteria keret 2015. évben 200 000 Ft/év/álláshely. Az Önkormányzatnál egyéb foglalkoztatási jogviszonyban dolgozók esetében 2015. január 1. és 2015. december 31. között 8 000 Ft/hó/álláshely étkezési utalvány adható.


11. §


Az Önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek – ideértve a Polgármesteri Hivatalt is – az alábbi jogcímek készpénzben történő teljesítésére igényelheti készpénz felvételét a fizetési számláról és teljesítheti azokat készpénzben:

a)           a közfoglalkoztatásban résztvevők bére,

b)           az egységes rovatrend K4. Ellátottak pénzbeli juttatásai kiemelt előirányzaton belüli rovatokon elszámolandó kiadások,

c)           az egységes rovatrend K31. Készletbeszerzés és K34. Kiküldetések, reklám- és propagandakiadások rovatain elszámolandó kiadások,

d)           az egységes rovatrend K61. Immateriális javak beszerzése, létesítése, K63. Informatikai eszközök beszerzése, létesítése és K64. Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó, kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzésére irányuló kiadások,

e)           az egységes rovatrend K33. Szolgáltatási kiadások és K123. Egyéb külső személyi juttatások rovatain elszámolandó, százezer forint értéket el nem érő kiadások,

f)           a c)–e) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67. Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások, és

g)           az a)–f) pont szerinti kiadásokra a foglalkoztatottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek.


4. Pénzellátás, finanszírozás


12. §


(1)     Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek részére jóváhagyott önkormányzati támogatást nettó finanszírozás keretében, előirányzat-felhasználási ütemterv alapján kell folyósítani. A pénzellátásnak biztosítania kell a költségvetési szervek folyamatos működőképességét.

(2)     Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások átadására megállapodásokat, szerződéseket kell kötni, amelyben a folyósítás módját és ütemezését, az elszámolás és visszafizetés kötelezettségét is meg kell határozni. Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

(3)     A Képviselő-testület döntése alapján átmeneti likvidhiány kezelésére legfeljebb 400 000 E Ft összegben vehető fel rövid lejáratú hitel.

(4)     Az Önkormányzat Képviselő-testülete köteles önkormányzati biztost kirendelni az irányítása alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak folyamatosan 30 napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti költségvetési kiadási előirányzat 10%-át, vagy a 150 millió Ft-ot.

[8](5)   A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze. A 2/A mellékletnek megfelelően 479 172 E Ft szabad pénzeszközt 2016. január 1-jét követő lejárati dátummal kell elhelyezni. A betét elhelyezést úgy kell ütemezni, hogy az Önkormányzat likviditása folyamatosan biztosított legyen.

                                                                                                                                


5. Egyéb rendelkezések


13. §


A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a jegyzőt, valamint a költségvetési szervek vezetőit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.


14. §


Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a 30 napot meghaladó tartozásállományukról a Polgármesteri Hivatal által meghatározott formában és tartalommal kötelesek adatszolgáltatást teljesíteni.


15. §


(1)     A rendelet hatályba lépését követően munkáltatói döntésen alapuló illetményrész nem állapítható meg. A meglevő munkáltatói döntésen alapuló illetmények összegét folyamatosan ki kell vezetni, oly módon, hogy a jogszabály alapján esedékes bérváltozások (ide értve a kötelező átsorolást is) összegével a munkáltatói döntésen alapuló illetményrészt csökkenteni kell.

(2)     Határozott időre szóló kereset-kiegészítés legfeljebb a költségvetési év végéig adható.



16. §


A közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítése érdekében a 2011.évi CXII. törvényben foglaltak szerinti általános közzétételi adatokat közzé kell tenni Törökbálint Város hivatalos honlapján.


17. §


(1)     A jogszabályokban, központi intézkedéseken alapuló, polgármesteri hatáskörben, költségvetési szerv saját hatáskörében, valamint a Képviselő-testület határozatai alapján végrehajtott előirányzat-változások miatt szükségessé váló költségvetési rendelet-módosításról a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt.

(2)     A költségvetés féléves és háromnegyed éves végrehajtásáról a polgármester beszámol a Képviselő-testületnek.


18. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2015. január 1. napjától kell alkalmazni.

[1]

Módosította a 15/2015. (V. 22.) önkormányzati rendelet 2015. május 23-i hatállyal.

[2]

Módosította a 28/2015. (XI. 2.) önkormányzati rendelet 2015. november 3-i hatállyal.

[3]

Módosította a 2/2016. (II. 22.) önkormányzati rendelet 2016. február 23-i hatállyal.

[4]

Módosította a 15/2015. (V. 22.) önkormányzati rendelet 2015. május 23-i hatállyal.

[5]

Módosította a 28/2015. (XI. 2.) önkormányzati rendelet 2015. november 3-i hatállyal.

[6]

Módosította a 2/2016. (II. 22.) önkormányzati rendelet 2016. február 23-i hatállyal.

[7]

Módosította a 15/2015. (V. 22.) önkormányzati rendelet 2015. május 23-i hatállyal.

[8]

Módosította a 15/2015. (V. 22.) önkormányzati rendelet 2015. május 23-i hatállyal.