Törökbálint Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás keretébe tartozó települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, és felhasználása ellenőrzésének szabályairól

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 06. 29

Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 58/B. § (2) bekezdésében, 92. § (1)–(2) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés g) pontja és 134/E §-ában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában, valamint 23. § (5) bekezdésének 11a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a követezőket rendeli el:


I. fejezet


Általános rendelkezések


1. A rendelet célja, alapelvei


1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében –az Önkormányzat teherbíró képességét és a helyi sajátosságokat figyelembe véve- az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, érvényesítésének valamint az ellenőrzés rendjének helyi szabályozása.

(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Ösztönözni kívánja azonban a kérelmezőket arra, hogy tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy maguk és családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemmel gondoskodjanak, mivel az egyének, családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése céljából.


2. A rendelet hatálya


2. § Ha jogszabály vagy e rendelet másképp nem rendelkezik, a rendelet hatálya Törökbálint Város Önkormányzatának közigazgatási területén lakcímmel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott jogosultakra terjed ki.


3. Hatásköri rendelkezések


3. § (1) Az e rendeletben szabályozott önkormányzati szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő-testület első fokon a polgármesterre ruházza át.

(2) Az e rendeletben szabályozott méltányosság gyakorlására átruházott hatáskörben a polgármester jogosult.

(3) A pályázat alapján nyújtható ösztöndíj támogatásokat a polgármester bírálja el.

(4) A Polgármester önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntésével szemben benyújtott fellebbezést a Képviselő-testület bírálja el.

4. Értelmező rendelkezések


4. §. (1) E rendelet alkalmazásában:

a) lakcím, lakóhely és tartózkodási hely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény rendelkezései az irányadók

b) lakhatással kapcsolatos kiadás: villany, víz, csatorna, gáz, szemétszállítási díj, egyéb fűtési költségek

(2) Az (1) bekezdésben nem szabályozott fogalmak tekintetében az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezések az irányadók.


5. Eljárási rendelkezések


5. §. (1) E rendelet az Szt.-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.

(2) Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben a közigazgatási eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

6. § (1) Az e rendeletben szabályozott ellátások tekintetében az eljárás - az (5) bekezdésben foglaltak kivételével- kérelemre indul.

(2) Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az ellátás iránti kérelmet a szükséges mellékletekkel, igazolásokkal együtt a Polgármesteri Hivatalban lehet benyújtani, az e célra rendszeresített formanyomtatványon. A kérelemhez az egyes támogatási feltételek megállapításánál meghatározott igazolásokat, bizonyítékokat kell csatolni.

(3) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Polgármesteri Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.

(4) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi-és vagyoni helyzetét igazolta, és vélelmezhető, hogy helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

(5) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

(6) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint szükség esetén környezettanulmány és egyéb, rendelkezésre álló adatok, információk alapján, hozza meg. A környezettanulmány elkészítésére, javaslattételre a Segítő Kéz Szolgálat is felkérhető.

(7) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a hatósági ügyekkel foglalkozó Hatósági Iroda az alábbiak szerint ellenőrizheti:

a) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot

b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet

c) megkeresheti a közlekedési igazgatási hatóságot

d) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.

(8) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, a döntésre jogosult az Szt. 10. § (6) bekezdésében foglaltak szerint jár el.

(9) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli ellátások a kérelmezőt a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés napja – amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik - a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.

(10) A pénzbeli támogatás kifizetését elsősorban postai úton, illetve ha a kérelmező pénzintézeti számlájának számlaszáma ismert, pénzintézeti átutalással kell teljesíteni. Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, a támogatás kifizetéséről a határozat meghozatalát követő nyolc napon belül kell rendelkezni. Kérelemre a támogatás házi pénztárban is kifizethető.

(11) Az ellátások folyósításáról a jegyző gondoskodik.

(12) Amennyiben a jogosultságot érintő lényeges körülményekben változás történik, azt az ügyfél köteles a változás bekövetkeztétől, van annak az ügyfél tudomására jutásától számított 15 napon belül bejelenteni a Polgármesteri Hivatalban.

(13) A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése az Szt. 17. §-ában foglaltak az irányadók.


6. A települési támogatások formái


7. § (1) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén a jogosult részére az e rendeletben foglaltak szerint

a) települési támogatást nyújt

aa) ápolási támogatás

ab) gyógyszertámogatás

ac) lakhatási támogatás

ad)adósságkezelési támogatás

ae) jubileumi támogatás formájában.

af) köztemetést állapít meg.


b) rendkívüli települési támogatást nyújt

ba) eseti támogatás

bb) a gyermekek családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulás

bc) temetési támogatás formájában


c) pályázat alapján nyújtható támogatások keretében

ca) szociális tanulmányi ösztöndíjat

cb) Bursa Hungarica Felsőoktatási ösztöndíjat állapít meg.


II. fejezet


Települési támogatások


7. Ápolási támogatás


8. § (1) Ápolási támogatás formájában a Képviselő-testület települési támogatást nyújt a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának otthoni ápolását, gondozását végző szociálisan rászorult személy részére, aki

a) a településen lakcímmel rendelkezik, és életvitelszerűen a településen tartózkodik,

b) 18. életévét betöltött, a településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó tartós beteg hozzátartozójának az ápolását végzi,

c) rendszeres pénzellátásban nem részesül, vagy az általa végzett kereső tevékenység során a munkaideje a napi négy órát nem haladja meg

d) az ápolást végző személy családjában az egy főre számított jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-át, egyedülálló esetén annak 250%-át nem haladja meg.

(2) A támogatás megállapítása iránti kérelemhez az alábbi nyilatkozatokat, igazolásokat kell csatolni:

a) a háziorvosnak az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon történő igazolását arról, hogy az ápolt súlyosan fogyatékos vagy tartósan beteg és állandó,  tartós gondozásra szorul,

b) az ápoló nyilatkozata arról, hogy nem végez napi négy órát meghaladó jövedelemszerzéssel járó tevékenységet, illetve nem részesül rendszeres pénzellátásban,

c) az ápoló és családtagjainak jövedelemigazolása.

(3) Az ápolási támogatás a kérelem benyújtásától számított egy év időtartamra kerül megállapításra, mértéke havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszeg 80%-a.

(4) Nem jogosult ápolási támogatásra a hozzátartozó, ha

a) az Szt. 40-44. §-a alapján ápolási díjra jogosult

b) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül, vagy

c) szakiskola, középiskola, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatos tanulója, hallgatója.

 (5) A jogosultság megállapításához, illetve fennállásának igazolásához szükséges feltételek fennállásának, valamint az ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzésére és javaslattételre a Polgármesteri Hivatal felkérheti a Segítő Kéz Szolgálat vezetőjét. A kijelölt családgondozó előzetes értesítés nélküli ellenőrzés során környezettanulmányt készíthet az ápolást végző, illetve az ápolt személy lakóhelyén.

(6)Az ápolást végző személy ápolási kötelezettségének abban az esetben nem tesz eleget, ha

a) az ápoló az ápoltat rendszeresen napi 4 órát meghaladóan magára hagyja, így felügyeletét a szükséges mértékben nem látja el, illetve akadályoztatása esetén az ápolt felügyeletéről nem gondoskodik

b) az ápoló az ápolt egészségügyi állapotának megfelelő gondozási cselekményeket nem, vagy nagymértékben hiányosan végzi el, a szükséges gyógyszerekről, ápolási eszközökről nem gondoskodik

c) az ápoló az ápoltat bántalmazza;

d) az ápoló az ápolt étkeztetését vagy a lakás rendben tartását, a mosási, tisztálkodási feladatokat elhanyagolja

e) az ápolt állapotában beállt változásról a kezelőorvosát nem tájékoztatja.

(7) Az ápoló kötelezettségeinek teljesítése ellenőrzése érdekében a Segítő Kéz Szolgálat külön felkérés nélkül is közreműködik az alábbiak szerint:

a) legalább 6 havonta előre meg nem határozott időpontban felkeresi az ápoltat és környezettanulmányt készít a tapasztaltakról,

b) amennyiben megállapításra kerül, hogy az ápoló ápolási kötelezettségének nem, vagy csak részben tesz eleget, a helyszínen jegyzőkönyvet vesz fel, melyben felhívja az ápoló figyelmét a hiányosságra.

d) a felmerült hiányosságokról haladéktalanul tájékoztatja a döntéshozót.

(8) A polgármester 8 napos határidő megjelölésével a hiányosságok megszűntetésére írásban is felhívja az ápolót.

(9) Az ápolási támogatás azonnali hatállyal történő megszüntetésére kerül sor, amennyiben megállapításra kerül, hogy

a) az ápolást végző személy a felszólítás ellenére sem teljesíti ápolási kötelezettségét

b) az ápolást végző személy az ellenőrzés lefolytatását indokolatlanul nem teszi lehetővé, és ezáltal az ápolási kötelezettség ellenőrzése nem lehetséges.

(10) Az ápolási támogatásra jogosult személy a támogatási jogosultságot érintő lényeges körülmények változását 15 napon belül köteles bejelenteni. A bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén az Szt. 17. §-ában foglaltak alapján kell eljárni.

(11) Az ápolási támogatásra való jogosultságot az arra okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napjával meg kell szüntetni, ha

a)  az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé

b)  az ápolt személy meghalt

c)  az ápolást végző vagy az ápolt személy lakóhelye a településen megszűnt, illetve életvitelszerűen már nem lakik a településen.


8. Gyógyszertámogatás


9. § (1) A Képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt az arra szociálisan rászorult személy részére, amennyiben az Szt. 50. §-a alapján sem alanyi, sem normatív közgyógyellátásra nem jogosult, azonban a rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-át meghaladja és egészségi állapota miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorul, illetve orvos által javasolt gyógyászati segédeszközt használ.

(2) Egyedül élő kérelmező esetén a gyógyszertámogatás mértéke az igazolt gyógyszerköltség összege, de maximum:

a) a havi elismert gyógyszerköltség 70 %-a, de maximum 5 000 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150-180 %-a közötti összeg

b) a havi elismert gyógyszerköltség 60 %-a, de maximum 4 500 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 181-210 %-a közötti összeg

c) a havi elismert gyógyszerköltség 50 %-a, de maximum 4 000 Ft /hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 211-240 %-a közötti összeg

d) a havi elismert gyógyszerköltség 40 %-a, de maximum 3 500 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 241-270 %-a közötti összeg

e) a havi elismert gyógyszerköltség 30 %-a, de maximum 3 000 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 271-300 %-a közötti összeg.

(3) Két vagy többszemélyes családban élő kérelmező esetén a gyógyszertámogatás mértéke az igazolt gyógyszerköltség, de maximum:

a) a havi elismert gyógyszerköltség 70 %-a, de maximum 5 000 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100-130 %-a közötti összeg

b) a havi elismert gyógyszerköltség 60 %-a, de maximum  4 500 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 131-160 %-a közötti összeg

c) a havi elismert gyógyszerköltség 50 %-a, de maximum 4 000 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 161-190 %-a közötti összeg

d) a havi elismert gyógyszerköltség 40 %-a, de maximum 3 500 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 191-220 %-a közötti összeg

e) a havi elismert gyógyszerköltség 30 %-a, de maximum 3 000 Ft/hó, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 221-250%-a közötti összeg

(4) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra. Amennyiben a jogosult a támogatás ideje alatt közgyógy ellátásra válik jogosulttá, a jogosultság kezdő napjával a részére megállapított gyógyszertámogatást meg kell szüntetni.

(5)A kérelemhez csatolni kell:

a)  a kérelmező és családtagjai jövedelemigazolását

b)  a háziorvos igazolását arról, hogy a kérelmező egészségi állapota rendszeres gyógyszeres kezelést indokol, vagy gyógyászati segédeszköz használata szükséges

c)  gyógyszertár által igazolt gyógyszerköltség, az orvos által igazolt egy havi mennyiség figyelembe vételével  

(6) A gyógyszertámogatásra jogosult személy a támogatási jogosultságot érintő lényeges körülmények változását 15 napon belül köteles bejelenteni. A bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén az Szt. 17. §-ában foglaltak alapján kell eljárni.



9. Lakhatási támogatás


10. § (1) A Képviselő-testület a fűtési költségekhez való hozzájárulásként időszakos lakhatási támogatást nyújt a településen lakcímmel rendelkező, szociálisan rászoruló személynek, az alábbi feltételekkel:

a) a kérelmező egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

aa) egyedül élő esetén 250%-át,

ab) többszemélyes család esetén 220%-át.

b) a kérelmező tulajdonjoga, haszonélvezeti, bérleti, használati joga alapján életvitelszerűen él abban a Törökbálint közigazgatási területén fekvő ingatlanban, melynek fűtési költségeihez a támogatást kéri.

(2) A támogatás mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének megfelelő összeg, mely kizárólag természetbeni támogatásként

a) aprított tűzifa házhoz szállításával

b)  a fűtési költségeket tartalmazó közüzemi díjakhoz való hozzájárulásként (egy összegben vagy havi egyenlő részletekben) adható.

(3) A lakhatási támogatás megállapításához az alábbi nyilatkozatok és igazolások szükségesek:

a) a kérelmező és a vele egy háztartásban élők jövedelemigazolása

b) amennyiben a támogatást a közüzemi díjakhoz való hozzájárulásként kéri, a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó közüzemi számla a fogyasztó és a fogyasztási hely azonosíthatósága érdekében

(4) A lakhatási támogatás egy fűtési időszakban tárgyév szeptember 15-től a következő év április 15-ig egy lakásra csak egy jogosultnak, egy alkalommal állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(5) A közüzemi díjakhoz való hozzájárulás kizárólag a szolgáltató felé történő átutalással teljesíthető.

(6) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki

a)  adósságkezelési támogatásban részesül

b)  bérlőt, albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását

c)  tartási, életjáradéki, vagy öröklési szerződése áll fenn lakástulajdonára vonatkozóan

d)  jogcím nélküli lakáshasználó

e)  a támogatást nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos kiadásokhoz kér.


10. Adósságkezelési támogatás


11. § Az adósságkezelési támogatás igénylésére irányuló eljárást megelőzi az adósságkezelési tanácsadás, amely a Segítő Kéz Szolgálatnál indul.

12. § (1) A képviselő-testület az e rendeletben foglaltak szerint adósságkezelési támogatás formájában települési támogatást nyújt azon szociálisan rászorult személyek részére, akik korábban adósságkezelési tanácsadáson vettek részt, de lakhatással kapcsolatos kiadásaikban keletkezett hátralékukat önerőből nem tudják rendezni.

(2) Az adósságkezelési támogatás mértéke nem haladhatja meg a kezelésbe bevont adósság 70 % - át, és összege legfeljebb 210.000 Ft lehet.

(3) Az adósságkezelési támogatás igénybe vételére az a kérelmező jogosult

a) akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén annak 300 %-át, és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket elérő vagyonnal

b) akinek közüzemi tartozása legfeljebb négy havi.

c) aki vállalja az adósságkezelési támogatás körébe bevont, őt terhelő tartozás legalább 30 %-ának megfizetését egy összegben, vagy részlet(ek)ben,

d) aki vállalja az önkormányzat által működtetett adósságkezelési tanácsadáson való részvételt,

e) aki nyilatkozik, hogy lakását kizárólag lakás céljára használja, azt sem egészében, sem részben bérbe-, albérletbe nem adja, egyéb módon nem hasznosítja.

(4) Az adósságkezelésbe bevonható adósság felső határa

a) vezetékes gázdíj tartozás esetén 150.000 Ft

b) áramdíjtartozás esetén 100.000 Ft

c)víz- és csatornahasználati díjtartozás esetén 100.000 Ft

d) szemétszállítási díjtartozás esetén 50.000 Ft.

(5) Az adósságkezelési támogatás iránti kérelmet a Segítő Kéz Szolgálatnál az erre rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.

(6) A kérelemhez csatolni kell

a)  a kérelmező és a vele közös háztartásban élők jövedelemigazolását

b) a lakás használatának jogcímére vonatkozó igazolást

c) nyilatkozatot arról, hogy a kérelmező az ingatlant, melynek fenntartásához támogatást kér, kizárólag lakás céljára használja, egyéb módon nem hasznosítja, valamint életvitelszerűen abban él

(7) A döntés előkészítése során a Segítő Kéz Szolgálat a kérelmező életkörülményeiről, vagyoni viszonyairól részletes helyszíni környezettanulmányt készít, menyben nyilatkozik arról, hogy az adósságkezelési programba történő bevonással a lakhatási feltételek biztosítottá válnak-e.

(8) Ha a hátralékkal rendelkező egyidejűleg többféle adósság kiegyenlítését kéri, akkor a támogatást a kezelt hátralék arányának figyelembe vételével kell meghatározni. Amennyiben a kezelendő adósságok együttes összege meghaladja az adósságkezelési támogatás maximális összegét, akkor elsősorban annak az adóssági formának a kiegyenlítéséhez kell támogatást nyújtani, amelyik leginkább veszélyezteti az adós lakhatási feltételeit.

(9) A döntést a Segítő Kéz Szolgálat javaslatának figyelembe vételével kell meghozni.

13. § (1) Az adósságkezelési támogatás folyósításának a feltétele, hogy

a) az adós a (3) bekezdésben foglaltak szerinti tartalommal a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megállapodást köt a Segítő Kéz Szolgálattal az erre rendszeresített formanyomtatványon,

b) a szükséges önrészt – a kezelésbe bevont adósság 30 %-át - a megállapodás megkötésétől számított négy hónapon belül, egészben vagy részletekben megfizeti.

(2) A támogatás összegét az adósságkövetelés jogosultjának 30 napon belül kell folyósítani az (1) bekezdésben foglalt feltételek teljesülése esetén.

(3) A Segítő Kéz Szolgálat és az adós között megkötött megállapodás az alábbiakat tartalmazza:

a) az adós vállalja, hogy az önrész megfizetéséig, majd ezt követően további négy hónapon keresztül együttműködik a Segítő Kéz Szolgálat munkatársával

b) vállalja, hogy az együttműködés során min. havonta egy alkalommal személyes konzultáción vesz részt

c) vállalja, hogy az együttműködés során lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének határidőre eleget tesz

d) a Segítő kéz Szolgálat munkatársa által fontosnak tartott egyéb szempontokat.

14. § (1) A Segítő Kéz Szolgálat köteles a Polgármesteri Hivatalt haladéktalanul értesíteni arról, ha az adós a megállapodásban foglaltaknak nem tesz eleget. Ebben az esetben adósságkezelési támogatás öt éven belül ismételten nem állapítható meg ugyanazon személy vagy háztartás részére.

(2) Ugyanazon személy vagy háztartás tagja az adósságkezelési szolgáltatás lezárásától számított két éven belül nem részesülhet adósságkezelési támogatásban.


11. Jubileumi támogatás


15. § (1) A 100. életévet betöltött törökbálinti lakos részére a Képviselő-testület egyszeri, 100.000 Ft összegű támogatást nyújt.

(2) A támogatás átadására a polgármester jogosult.


12. Köztemetés


16. § Az elhunyt személy közköltségen való eltemetéséről az Szt. 48. §-ban foglaltak alapján, az önkormányzat által megkötött feladat-ellátási szerződésben foglaltak szerint átruházott hatáskörben a polgármester gondoskodik.


III. fejezet


13. Rendkívüli települési támogatás


17. §. A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt.

18. § (1) Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatás nyújtható

a)  önhibán kívüli átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából azok számára, akik önmaguk illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy

b) a gyermekek családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulásként.

(2)A támogatás feltétele, hogy az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

a) egyedül élő esetén 250%-át,

b) kétszemélyes család esetén 220%-át,

c) háromszemélyes, illetve ennél többtagú család esetén 200%-át.

(3) Az eseti támogatás megállapításához az alábbi nyilatkozatok és igazolások szükségesek:

a) a kérelmező és családtagjai jövedelemigazolása, illetve a munkanélküliség igazolása,

b) a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet, illetve a létfenntartási gondok igazolása.

(4) Az eseti támogatás egy családon belül csak egy személy részére állapítható meg.

(5) Az eseti támogatás természetbeni és pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható. Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha

a) a kérelem erre irányul vagy

b) az ellátásban részesülő életvitele alapján az ellátás természetbeni nyújtása indokolt és célravezetőbb.

(6) Egy naptári éven belül ugyanaz a személy vagy család legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosáig részesíthető eseti támogatásban.

(7) A támogatás összege – a 20. §-ban meghatározott kivétellel – alkalmanként nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.


19. § (1) Temetési támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) A temetési támogatásra az a kérelmező jogosult,

a) akinek családjában az egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át,

b) egyedül élő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át.

(3) A temetési támogatás összege:

a) 50 000 Ft, ha az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át nem haladja meg,

b)  40 000 Ft, ha az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg,

c) 35 000 Ft, ha az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem haladja meg,

d) 30 000 Ft, ha az egy főre számított havi családi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 250 %-át , de nem haladja meg az (1) bekezdés a-b) pontjában meghatározott összeget.  

(4) A temetési támogatás megállapításához szükséges igazolások:

a) kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított eredeti számla,

b) kérelmező és családtagjai jövedelemigazolása.

(5) A kérelmet a halálesetet követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 60 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) Ha a kérelmező szociális körülményei indokolttá teszik, temetési támogatás a temetés költségeinek kifizetésére előre is adható. Ebben az esetben a határozatban meg kell jelölni azt a határidőt, ameddig a kérelmező köteles a temetés igazoló számláit bemutatni. Amennyiben e kötelezettségét a támogatásban részesülő nem teljesíti, vele szemben úgy kell eljárni, mint aki az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen vette igénybe.

(7) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlákat a kérelmező számára vissza kell adni.

20. § (1) A 18. § (2) és 19. § (2) bekezdésében meghatározott jogosultsági feltételektől függetlenül, a rendkívüli élethelyzetre tekintettel a polgármester kivételes méltányosságból is megállapíthat rendkívüli települési támogatást, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át, egyedül élő esetén 400 %-át.

(2) A kivételes méltányosságból a polgármester által megállapított rendkívüli települési támogatás összege nem lehet több az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-ánál.

(3) A támogatás egy naptári évben csak egyszer állapítható meg.


IV. fejezet


Pályázat keretében igénybe vehető szociális támogatások


14. Szociális tanulmányi ösztöndíj


21. § (1) A képviselő-testület a szociálisan hátrányos helyzetben lévő tanulók részére szociális tanulmányi ösztöndíjat (továbbiakban: ösztöndíj) alapít.

(2) Ösztöndíjban az a középfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló diák részesíthető, akinek a lakóhelye Törökbálinton van, és megfelel a rendeletben foglalt feltételeknek.

(3) Az ösztöndíjat a polgármester a soron következő tanév 10 hónapjára iskolatípustól függetlenül 25 középiskolában tanuló diák részére 3600 Ft/hó és 8000 Ft/hó összeg között állapítja meg.

(4) Ösztöndíjban az a tanuló részesíthető,

a) aki rendelkezik az osztályfőnök, az iskolai ifjúságvédelmi felelős pedagógus, valamint a diákönkormányzat támogató javaslatával,

b) akivel egy háztartásban élők egy főre jutó nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.

(5) Jövedelemszámításnál havi rendszeres jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap, egyéb jövedelemnél az éves átlagjövedelem egy hónapra jutó átlagát kell figyelembe venni.

(6) Előnyben részesül az a pályázó, aki esetében a szociális rászorultság nagyobb mértékű és a tanulmányi eredménye jobb.

(7) A szociális rászorultság vizsgálata céljából a pályázó lakóhelyén környezettanulmányt kell készíteni.


22. § (1) A pályázati kérelmet minden év július 1-jéig kell benyújtani a Polgármesteri Hivatalban.

(2) A pályázati kérelemhez csatolni kell

a)  az egy háztartásban élők jövedelemigazolását (jövedelemmel nem rendelkezők esetén a Járási Munkaügyi Kirendeltség igazolása, vállalkozó esetén NAV igazolás),

b) vagyonnyilatkozatot,

c)  a szociális rászorultságot igazoló okiratok másolatát vagy az azt helyettesítő nyilatkozatot,

d) a tanulmányi jogviszony igazolását,

e)  a tanulmányi eredményt igazoló okirat másolatát.

(3) Nem értékelhető az a pályázat, mely hiányos, illetve nem felel meg a feltételeknek.

(4) Nem részesülhet ösztöndíjban az a pályázó, aki részére – helyi rendelet alapján – a polgármester tanulmányi ösztöndíjat az adott tanévre már megállapított.


23. § (1) Az ösztöndíj egy tanulmányi évre szól.

(2) Az ösztöndíj több egymást követő tanulmányi évben is adományozható.

(3) Az ösztöndíj bevallására és adózására vonatkozóan a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezései szerint kell eljárni.

(4) A pályázat eredményére vonatkozóan a pályázó és az oktatási intézmény értesítéséről adott év augusztus 31-ig a jegyző gondoskodik.

(5) A megítélt ösztöndíjak átutalásáról adott év szeptember 30-ig a jegyző gondoskodik.

(6) A jegyző minden év április 30-ig pályázati felhívást jelentet meg a helyben szokásos módon, illetve eljuttatja azt a törökbálinti iskoláknak.

(7)Az ösztöndíjak pénzügyi fedezetét az Önkormányzat éves költségvetésében biztosítja.


15. Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj


24. §. (1) Amennyiben az adott évben az Önkormányzat a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz csatlakozik, a polgármester ösztöndíj támogatást nyújt a meghirdetett pályázaton nyertes jogosultak részére.

(2) A felsőoktatási ösztöndíjra vonatkozó pályázati kérelem a Polgármesteri Hivatalban nyújtható be.

(3) A jogosultság feltételei:

a) a pályázó megfelel a (4) bekezdésben meghatározott szociális rászorultsági feltételek valamelyikének

b)   EPER Bursa rendszerben való regisztráció

c)   törökbálinti állandó lakóhely

d)  hallgatói jogviszony igazolás

(4) A döntés során az érvényesen pályázók közül az alábbiakban felsorolt szociális körülmények között élőket kell előnyben részesíteni a következő sorrendben:

a)  akinek családjában az egy főre jutó nettó átlagjövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg

b)  aki árva vagy félárva

c)  aki valamilyen krónikus betegségben szenved, vagy családjában folyamatos ellátást igénylő beteg van,

d) szülője/gondviselője munkanélküli vagy nyugdíjas,

e)   gyermeke van,

f)   családjában élő eltartottak száma 3, vagy annál több,

g)  kollégiumi ellátásra jogosult, de helyhiány miatt abban nem részesül.

(5) Ha a pályázónál a (4) bekezdésében felsorolt szociális körülmények halmozottan fordulnak elő, úgy őt fokozottan rászorulónak kell tekinteni, s pályázatát az elsők közé kell sorolni.

(6) A támogatás havi összege 5 000 – 10 000 Ft között állapítható meg.

(7) A döntést a jegyző készíti elő, a pályázó lakóhelyén környezettanulmányt készít.

(8) Az elbírálási szempontok alapján csak annyi pályázó támogatható, akinek a támogatására az önkormányzat fedezettel rendelkezik.

V. fejezet


16. Átmeneti rendelkezések


25. § (1) Amennyiben az arra jogosult részére az ápolási díj az Szt. 2015. március 1-től hatályos rendelkezései alapján megszüntetésre kerül, és a kérelmező a megszüntetést követő 30 napon belül ápolási támogatásra való jogosultsági kérelmet nyújt be, a szükséges feltételek fennállása esetén a támogatásra való jogosultság kezdő napjaként 2015. március 1. napját kell megállapítani.

(2) E rendelet hatályba lépését megelőzően az Szt. 50. § (3) bekezdése alapján megállapított méltányos közgyógyellátásra való jogosultság ideje alatt gyógyszertámogatás nem állapítható meg.

(3) Az e rendelet hatályba lépését megelőzően benyújtott méltányossági közgyógyellátási kérelmeket a 2015. február 28-án hatályos rendelkezések szerint kell elbírálni.

(4) A 2014. december 31-ig megállapított lakásfenntartási támogatás folyósítási ideje alatt az e rendeletben meghatározott lakhatási támogatás nem állapítható meg.

(5) Aki részére 2015. március 1. előtt adósságkezelési szolgáltatás került megállapításra, a szolgáltatást annak lejártáig a 2015. február 28-án hatályos jogszabályok alapján kell nyújtani.

(6) A 14. § (2) bekezdésben meghatározott időtartam kezdetét az e rendelet hatályba lépését megelőzően megállapított adósságkezelési szolgáltatás lezárásától kell számítani.


17. Záró rendelkezések


26. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1-én lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit a hatályba lépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.

 (2) Hatályát veszti a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól, valamint a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 23/2013.(V.17.) önkormányzati rendelet 4-29. §-a.