Törökbálint Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018. (II.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 04. 04- 2018. 07. 03

Törökbálint Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében a 2018. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.

1. A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya kiterjed Törökbálint Város Önkormányzat képviselő-testületére, bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre).


2. A költségvetés bevételei és kiadásai


[1]2. §


(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2018. évi költségvetésében a költségvetési és finanszírozási bevételek együttes főösszegét 6 607 234 E Ft-ban, a költségvetési és finanszírozási kiadások együttes főösszegét 6 607 234 E Ft-ban határozza meg.

Ezen belül:

a)   a költségvetési bevételi főösszeg 4 307 234 E Ft,

b)   a költségvetési kiadási főösszeg 6 196 804 E Ft,

c)   a költségvetési hiány 1 889 570 E Ft, amelyből a működési költségvetési hiány 205 980 E Ft, a felhalmozási költségvetési hiány 1 683 590 E Ft.

d)   a finanszírozási kiadás 410 430 E Ft,

e)   a külső finanszírozás bevétele 1 000 000 E Ft,

f)   belső finanszírozási bevételként tervezett 1 300 000 E Ft, amelyen belül a maradvány igénybevétele 800 000 E Ft, a betétként elhelyezett szabad pénzeszközök visszavonásából származó bevétel 500 000 E Ft.


(2)       A költségvetésben szereplő fejlesztési célok körében a Városháza létrehozásához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban Gst.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletként – a Kormány által jóváhagyott – 1 000 000 E Ft fejlesztési hitelkeret terhére 600 000 E Ft lehívása válik szükségessé 2018. évben. A további 400 000 E Ft hitelkeret engedélyezése céljából a Gst. szerinti kérelmet be kell nyújtani.


3. §


(1)    A Képviselő-testület a költségvetési rendelet tartalmát az alábbiak szerint határozza meg:

1/A. melléklet

Az Önkormányzat 2018. évi összevont bevételei forrásonként és feladatonként

1/B. melléklet

Az Önkormányzat 2018. évi összevont kiadásai jogcímenként és feladatonként

1/C. melléklet

Az Önkormányzat 2018. évi összevont kiadásai feladatonként részletes bontásban

2/A. melléklet

Az Önkormányzat 2018. évi bevételei forrásonként és feladatonként

2/B. melléklet

Az Önkormányzat 2018. évi kiadásai jogcímenként és feladatonként

2/C. melléklet

Az Önkormányzat 2018. évi kiadásai feladatonként részletes bontásban

2/D. melléklet

Tartalékok működési és felhalmozási cél szerinti bontásban

2/E. melléklet

A Vízügyi Építési Alap 2018. évi költségvetése

2/F. melléklet

A Környezetvédelmi Alap 2018. évi költségvetése

3/A. melléklet

A Polgármesteri Hivatal 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

3/B. melléklet

A Polgármesteri Hivatal 2018. évi kiadásai feladatonként részletes bontásban

4/A. melléklet

A Városgondnokság 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/B. melléklet

A Városgondnokság 2018. évi kiadásai feladatonként részletes bontásban

5/A. melléklet

A Walla József Óvoda 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5/B. melléklet

A Törökbálinti Nyitnikék Óvoda 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5/C. melléklet

A Törökbálinti Bóbita Óvoda 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5/D. melléklet

A Munkácsy Mihály Művelődési Ház 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5/E. melléklet


A Volf György Könyvtár 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5/F. melléklet

A Segítő Kéz Szolgálat 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5/G. melléklet

A Szérűskert Bölcsőde 2018. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5/H. melléklet

A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek 2018. évi kiadásai költségvetési szervenként és feladatonként részletes bontásban

6. melléklet

Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszámkerete

7. melléklet

Beruházások feladatonként

8. melléklet

Felújítások célonként

9. melléklet

A Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és a kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek

10. melléklet

Törökbálint Város Önkormányzata 2018. évi európai uniós támogatási programjai

11. melléklet

Törökbálint Város Önkormányzat 2018. évi címrendje


4. §


(1)    A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített 2018. évre tervezett bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként az 1/A. és az 1/B. mellékletekben foglaltak szerint állapítja meg.

(2)    A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített 2018. évre tervezett kiadásait és bevételeit feladatonként a 1/C. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(3)    Az Önkormányzat forrásonkénti költségvetési bevételeit a 2/A. melléklet tartalmazza.

(4)    Az Önkormányzat kiadásait kiemelt előirányzatonként a 2/B. melléklet, kiadásait és bevételeit feladatonként a 2/C. melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) Az Önkormányzat az előre nem tervezhető kiadásokra   50 000 E Ft általános tartalékot, valamint 199 034 E Ft céltartalékot állapít meg a 2/D. melléklet szerint.

(6)    A polgármesteri hivatal költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 3/A. mellékletben, feladatonként a 3/B. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.


5. §


(1)     A Képviselő-testület a Városgondnokság költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 4/A. melléklet szerint, feladatonként a 4/B. melléklet szerint hagyja jóvá.

(2)    Az Önkormányzat gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait intézményenként, azon belül kiemelt előirányzatonként az 5/A. – 5/G. mellékletekben, feladatonként az 5/H. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.

(3)    Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszámkeretét a 6. mellékletben foglaltak szerint engedélyezi.


6. §


(1)     A beruházási kiadásokat feladatonként a 7. melléklet szerint hagyja jóvá

(2)     A felújítási előirányzatokat célonként a 8. mellékletben foglaltak szerint fogadja el.


7. §


A Gst. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek 2018. évi állományát a 9. melléklet tartalmazza.


8. §


(1)     Törökbálint Város Önkormányzata 2018. évi európai uniós támogatási programjait elkülönítetten a 10. melléklet tartalmazza.

(2)     Az Önkormányzat 2018. évi címrendjét a 11. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


3. A költségvetés végrehajtásának szabályai


9. §


(1)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Önkormányzat költségvetésében (2/A., 2/B., 2/C.) szereplő költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzatainak teljesítésére, költségvetési előirányzatok módosítására, a költségvetési kiadások közötti átcsoportosításra, a kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítására. A kiemelt előirányzatokon belül a rovatok közötti átcsoportosításra a polgármester az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról 368/2011/(XII.31.) Kormány rendelet (a továbbiakban Ávr.) felhatalmazása alapján jogosult.

(2)     A  polgármester (1) bekezdés szerinti jogköre kiterjed a dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételére és a felújítási feladatok között elvégzett, karbantartásnak minősülő feladatok dologi kiadások közé történő átcsoportosítására is.

(3)    A polgármesteri hatáskörben történő (1) bekezdés szerinti átcsoportosításra két testületi ülés között ugyanazon feladathoz kapcsolódóan egy ízben 25 millió forint értékhatárig  kerülhet sor. Az átcsoportosításokról a Képviselő-testületnek a polgármester a soron következő testületi ülésen beszámol.

(4)     A költségvetés végrehajtása során új feladat forrásaként a 2018. évi költségvetésben jóváhagyott „Pénzeszközök betétként elhelyezése” előirányzat nem jelölhető meg.


10. §


(1)     A polgármesteri keret felhasználására a polgármester jogosult. Az alpolgármesteri keret felhasználásáról az alpolgármester javaslatára a polgármester dönt.

(2)     A céltartalékként elkülönített bizottsági keretek – a Humánpolitikai Bizottság, a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottság keretei – bizottsági feladatkörhöz kapcsolódó célokra történő felhasználásáról a Bizottságok döntenek.

(3)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános tartalék terhére – az éves hatást tekintve – az első félévben annak legfeljebb 40%-os mértékéig kötelezettséget vállaljon. Ezt követően a még fel nem használt általános tartalék terhére negyedévente annak 50%-áig vállalható önkormányzati kötelező feladatokhoz kapcsolódóan kötelezettség. Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testületet a polgármester a soron következő testületi ülésen tájékoztatja.

 (4)    Az Érdekeltségi Alap felhasználása a Képviselő-testület 29/2012 (IX.10.) önkormányzati rendeletének 6-7. §-ában foglaltak szerint történhet. A céltartalék előirányzatának felhasználás szerinti átcsoportosítására a kifizetéssel egyidejűleg a jegyző kezdeményezésére a polgármester jogosult.

(5)     A gyermekek táboroztatása céljára elkülönített tartalék felhasználására a polgármester jogosult. A felhasználásról a Képviselő-testületnek a soron következő testületi ülésen be kell számolni.

(6)     A törökbálinti iskolák szakmai programjainak támogatására elkülönített céltartalék felhasználásáról a köznevelési tanácsnok előzetes írásos javaslatát kikérve a polgármester dönt.

(7)     Az egyetemi kutatásokkal támogatott oktatásra elkülönített céltartalék felhasználásáról a Humánpolitikai Bizottság dönt.

(8)    Az önkormányzati dolgozók munkáltatói döntésen alapuló illetmény emelése céljára elkülönített tartalék intézmények közötti felosztásáról és a felhasználás szempontjainak meghatározásáról a polgármester dönt. A döntés meghozatalánál figyelembe kell venni a központi béremeléseket, valamint az ellátandó feladatok jellegét.

(9)     A rendelet 2/C. melléklet „Egyházak támogatása” előirányzat felhasználásáról a polgármester dönt.

(10)   A kedvezményes védőoltások céljára elkülönített tartalék felhasználásáról a polgármester dönt.

(11)   A Törökbálint Sport és Üzemeltető Nonprofit Kft. működési támogatása céljára elkülönített tartalék felhasználására a 2018. évi finanszírozási igényről és annak ütemezéséről szóló döntéssel egyidejűleg kerülhet sor.

(12)   A helyi értékvédelemmel kapcsolatos feladatokra elkülönített céltartalék felhasználásáról a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság dönt.

(13)   A Vízügyi Építési Alap cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület határoz.

(14) A Környezetvédelmi Alap cél szerinti felhasználása a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság határozata szerint történhet.

(15)   A rendelet 2/C. melléklet „Civil szervezetek támogatása”, valamint „Sportszervezetek támogatása” előirányzatainak felhasználásáról – az alapítványok javára történő felhasználás kivételével – a Humánpolitikai Bizottság jogosult dönteni. A „Civil szervezetek támogatása” előirányzata terhére alapítvány támogatásáról a Humánpolitikai Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt.

(16) A rendelet 2/C. mellékletében szereplő „Pedagógus ösztöndíj” előirányzatának felhasználása a Humánpolitikai Bizottság határozata szerint történhet.

 (17)  A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 7. melléklet (Beruházások) „Pályázati forrásból megvalósuló fejlesztések (önrész)” célra tervezett előirányzat összegéig pályázatok benyújtása esetén az önrész biztosítására kötelezettséget vállaljon, az erről szóló nyilatkozat megtegye, az önrész változása esetén azt módosítsa.


11. §


(1)     A költségvetési szerv vezetője, polgármesteri hivatal esetében a jegyző felelős a költségvetési szerv (ideértve a polgármesteri hivatalt is) gazdálkodásának jogszerűségért, a rendelkezésébe utalt előirányzatok szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználásáért. A költségvetési szerv vezetője, polgármesteri hivatal esetében a jegyző az általa vezetett költségvetési szerv előirányzatai felett – ha e rendelet kivételt nem tesz – teljes jogkörrel rendelkezik.

 (2)   A költségvetési szervek a pénzügyileg teljesült többletbevételüket (a bevételi előirányzatot meghaladóan befolyt bevételüket) 3 millió forint értékhatárig a polgármester előzetes engedélyével, a felhasználásra engedélyezett többletnek megfelelő összegű polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítás után használhatják fel

 (3)   A költségvetési szervek a feladataikhoz kapcsolódó kiemelt előirányzataik és a kiemelt előirányzatokon belüli rovatok között átcsoportosítást hajthatnak végre. Az átcsoportosítást a költségvetési szerv vezetője, vagy az általa írásban felhatalmazott, a költségvetési szerv állományába tartozó személy rendelheti el a kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzésére kijelölt személy ellenjegyzése mellett.

(4)     A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítás abban az esetben irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, ha

a)      azt a Képviselő-testület jogszabályváltozás miatt engedélyezte, vagy

b)     a polgármester előzetes engedélyével a K33. Szolgáltatási kiadások rovatai előirányzatainak terhére történik és annak célja, hogy a korábban szolgáltatásvásárlással ellátott feladatokat a költségvetési szerv az állományába tartozó személyekkel lássa el.

 (5)    A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítások nem csökkenthetik a kötelező feladatokhoz kapcsolódó előirányzatokat. Az intézményi dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételéről a költségvetési szerv vezetőjének kezdeményezésére a polgármester dönt.

(6)     A (3) bekezdésben foglalt előirányzat módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a 2018. évben, sem a következő költségvetési években nem járhat.

(7)     A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármesteri hivatalnál kezdeményezik.

(8)     Ha a költségvetési szerv a pályázaton elnyert, vagy más támogató által céljelleggel juttatott támogatási összeget, vagy annak egy részét olyan módon használja fel, hogy azt az utólagos elszámolás során a támogató nem finanszírozza, a kiadást a költségvetési szerv saját költségvetéséből fedezi, arra önkormányzati többlettámogatást nem igényelhet.

(9)     A költségvetési szerv részére engedélyezett létszám – amennyiben a személyi juttatások előirányzata erre biztosítja a fedezetet – költségvetési éven belül átmenetileg túlléphető. A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek esetében a 2018. évi üres álláshelyek betöltését az intézményvezetők előzetes javaslata alapján a polgármester engedélyezi.

(10)  Törökbálint Város Önkormányzata költségvetési szerveinél – a polgármesteri hivatalnál a 10. § (4) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak rovata terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 8%-áig vállalható kötelezettség. Jutalmazásra a költségvetési szervnél a jóváhagyott személyi juttatás előirányzat felhasználása során keletkező bérmaradvány fordítható.

(11)   A költségvetési szerveknél – a polgármesteri hivatalnál a 10. § (4) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1103. Céljuttatás, projektprémium terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 30%-áig vállalható kötelezettség. Céljuttatás (célfeladat) céljára a személyi juttatás előirányzat során keletkező bérmaradvány, az egységes rovatrend K336. Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások, valamint K337. Egyéb szolgáltatások rovatain meglévő szabad (kötelezettségvállalással nem terhelt) előirányzat használható fel.

(12)  Törökbálint Város Önkormányzata a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény 59. § (6) bekezdése szerinti lehetőség alapján a köztisztviselői jogviszonyban foglalkoztatottak 2018. évi illetményalapját – a 2017. évivel azonosan – 48 000 Ft összegben állapítja meg.

(13)   Törökbálint Város Önkormányzata a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(5) bekezdése alapján a polgármesteri hivatal köztisztviselőinek illetménykiegészítését 2018. évre vonatkozóan az alábbi mértékekkel állapítja meg:

a) felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 30%-a,

b) középfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 20%-a.

 (14)  Az Önkormányzat intézményeinél határozott időre szóló kereset-kiegészítés legfeljebb a költségvetési év végéig adható.

 (15)  A polgármesteri hivatal köztisztviselői esetében a cafeteria keret 2018. évben 200 000 Ft/év/álláshely. Az Önkormányzatnál egyéb foglalkoztatási jogviszonyban dolgozók esetében cafeteria juttatásként 2018. január 1. és 2018. december 31. között 100 000 Ft/év/álláshely készpénz adható.

(16)   Az Önkormányzatnál foglalkoztatottak részére adható bankszámla-hozzájárulás mértéke 2018. évben 1 000 Ft/hó/álláshely.

12. §


Az Önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek – ideértve a polgármesteri hivatalt is – Törökbálint Város Önkormányzat Képviselő-testületének a költségvetési gazdálkodás hosszú távú szabályairól szóló 19/2015. (VI.29.) önkormányzati rendelete 7. § (1) és (2) bekezdései szerint igényelhetik készpénz felvételét a fizetési számláról és teljesíthetik azokat készpénzben.

4. Pénzellátás, finanszírozás


13. §


(1)    Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek részére jóváhagyott önkormányzati támogatást nettó finanszírozás keretében, előirányzat-felhasználási ütemterv alapján kell folyósítani. A pénzellátásnak biztosítania kell a költségvetési szervek folyamatos működőképességét.

(2)    Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások átadására megállapodásokat, szerződéseket kell kötni, amelyben a folyósítás módját és ütemezését, az elszámolás és visszafizetés kötelezettségét is meg kell határozni. Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

(3)    A Képviselő-testület döntése alapján átmeneti likvidhiány kezelésére legfeljebb 400 000 E Ft összegben vehető fel költségvetési éven belüli lejáratú hitel.

(4)     Az Önkormányzat Képviselő-testülete köteles önkormányzati biztost kirendelni az irányítása alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak folyamatosan 30 napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti költségvetési kiadási előirányzat 10%-át, vagy a 150 millió Ft-ot.

(5)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy a Magyar Állam által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt vásároljon. A betét elhelyezést úgy kell ütemezni, hogy az Önkormányzat likviditása folyamatosan biztosított legyen.

(6)     A 2/C mellékletnek megfelelően 400 000 E Ft szabad pénzeszközt 2019. január 1-jét követő lejárati dátummal kell betétként elhelyezni.    


5. Egyéb rendelkezések


14. §


A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, valamint a költségvetési szervek vezetőit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.


15. §


Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a 30 napot meghaladó tartozásállományukról a polgármesteri hivatal által meghatározott formában és tartalommal kötelesek adatszolgáltatást teljesíteni.


16. §


A közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítése érdekében a 2011.évi CXII. törvényben foglaltak szerinti általános közzétételi adatokat közzé kell tenni Törökbálint Város hivatalos honlapján.

17. §


(1)     A jogszabályokban, központi intézkedéseken alapuló, polgármesteri hatáskörben, költségvetési szerv saját hatáskörében, valamint a Képviselő-testület határozatai alapján végrehajtott előirányzat-változások miatt szükségessé váló költségvetési rendelet-módosításról a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határideig, december 31-i hatállyal dönt.

(2)     A költségvetés féléves és háromnegyed éves végrehajtásáról a polgármester beszámol a Képviselő-testületnek.


18. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2018. január 1. napjától kell alkalmazni.

[1]

A rendelet szövegét a 6/2018. (IV. 3.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018. április 4-től

Mellékletek