Törökbálint Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2018. (X.1.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 28/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2018. 10. 01- 2018. 10. 01

Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének

13/2018. (X.01) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló

28/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelet módosításáról


Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 51. § (2) bekezdésében és 53. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



                                                          1. §


A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 28/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A képviselő-testület rendes ülése 14.00 órától legkésőbb 19.00 óráig tart, kivétel a 81. §-ban szabályozott közmeghallgatás. A napirend függvényében eseténként a képviselő-testület ezt az időpontot maximum 2 órával egyszerű többségű döntés alapján meghosszabbítja.”



         2.  §


A R. 16.§ (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A nyilvánosság biztosítása érdekében az ülésekről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás az ülés – időpontot, helyszínt, napirendi pontokat tartalmazó – meghívójának Törökbálint Polgármesteri Hivatala Törökbálint, Munkácsy Mihály u. 79. szám alatt található hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, valamint a www.torokbalint.hu honlapon való közzététellel történik. A www.torokbalint.hu honlapon a nyílt képviselő-testületi ülések előterjesztései és mellékletei is közzétételre kerülnek, a zárt ülés napirendi pontjainak csak a címe kerül feltöltésre .”



  1. §


(1) A R. 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) A (2) bekezdés d) és g) pontja keretében a rendes testületi ülésen írásban be kell számolni az előző rendes ülés óta lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, a folyamatban lévő – jelentősebb – beruházási és vagyongazdálkodási feladatokról és a pénzügyi táblák helyzetéről.”


(2) A R. 20. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) A (2) bekezdés d) pontja keretében a határidőben végre nem hajtott határozatok esetében javaslatot kell tenni a határidő-módosításra, illetve a határozat módosítására vagy visszavonására.”



      4. §


(1) A R. 21. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) Az interpellációt írásban, legkésőbb a képviselő-testület rendes ülését megelőző 5. nap 9.00 óráig kell a polgármesterhez benyújtani. Az interpellációt abban az esetben is a polgármesterhez kell benyújtani, ha a címzettje nem a polgármester. Az írásos interpellációt a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.”


(2) A R. 21. § (4) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) Az interpelláló képviselő az általa benyújtott interpellációt az ülésen felolvashatja, ezt követően az interpellációra lehetőség szerint az ülésen válaszolni kell. Amennyiben ez nem lehetséges, a választ a következő rendes képviselő-testületi ülést megelőző 3. nap 9.00 óráig írásban kell megadni, és arról a képviselő-testületet az interpellációra adott válasz TTT rendszerben történő feltöltésével kell tájékoztatni. Az írásos választ a válaszadó az ülésen szóban is ismerteti. Amennyiben az ülésen az interpelláló képviselő nincs jelen, az interpellációra adandó válasz ismertetését a következő rendes ülésig el kell napolni.”


(3) A R. 21. § (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) Az interpellációt benyújtó képviselőnek nyilatkoznia kell arról, hogy a választ elfogadja-e. Amennyiben nemmel nyilatkozik, válaszát legfeljebb 5 percben indokolhatja. Ezt követően a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt a válasz elfogadásáról.”


(4) A R. 21. § (6) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


„(6) Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő-testület sem fogadja el, az ügyet a képviselő-testület a következő rendes ülésén köteles megtárgyalni (ismételt tárgyalás). Ismételt tárgyalás esetén a napirendi pont előterjesztője a jegyző, ha pedig az interpellációt a

jegyzőhöz intézték, akkor a polgármester. Ismételt tárgyalás esetén a vitára a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.”


(5) A R. 21. § (7) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


„(7) Ismételt tárgyalás esetén a válasz elfogadásához minősített többség szükséges. Amennyiben a képviselő-testület a választ ismételten nem fogadja el, döntenie kell az interpelláció lezárásának módjáról, illetőleg az általa szükségesnek tartott további eljárásról, vagy intézkedésről.”


(6) A R. 21. § (8) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


„(8) Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő, illetve a képviselő-testület elfogadta, ugyanabban a témában újabb interpelláció előterjesztésének csak akkor van helye, ha ehhez a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel hozzájárul. Az interpelláció előterjesztésének szándékát írásban indokolni kell.”




5.  §


A R. 23.§ (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A képviselő-testület munkatervében nem szereplő napirendre vonatkozó képviselői indítványt a polgármesternél – legkésőbb a 12. § (2) bekezdésében szereplő időpontig – kell elektronikusan (e-mail útján) írásban beterjeszteni.”



6.  §


A R. 38.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele, azaz legalább 7 képviselő jelen van.”



7.  §


(1) A R. 42.§ (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„c) Amennyiben az első fordulóban több jelölt is megkapta a szükséges számú szavazatot, második fordulóra kerül sor. A második fordulóban a két legtöbb igen szavazatot kapott jelölt közül történik a választás. A szavazás titkosan, számítógépes rendszer segítségével történik.  A szavazás során egy képviselő egy jelöltre szavazhat. Amennyiben a szavazás során egyik jelölt sem kapja meg a szükséges többséget, a szavazás eredménytelennek minősül.”


(2) A R. 42.§ (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) Ha a kitüntetés, elismerő cím, díj adományozása, valamint egyéb személyi kérdések tárgyalása során két jelölt van, a szavazásra egy fordulóban, a (3) bekezdés c) pontjában írt eljárásban értelemszerű alkalmazásával kerül sor.”


(3) A R. 42.§ (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) A számítógépes szavazórendszer meghibásodása esetén a szavazást a hiba kijavításig el kell halasztani. Amennyiben a hiba az ülés végéig nem hárítható el, a szavazást papíralapon kell elvégezni. Amennyiben a jelöltek száma egynél több, a szavazást a következők szerint kell végrehajtani:

a) Két jelölt esetén az írásbeli szavazás egy fordulóban történik, érvényesen szavazni csak egy jelöltre lehet. Amennyiben a jelöltek egyike sem kapja meg a szükséges többséget, a szavazás eredménytelen.

b) Kettőnél több jelölt esetén az első fordulóban a szavazólapra abc sorrendben fel kell írni valamennyi jelölt nevét. Egy képviselő több jelöltre is szavazhat. Amennyiben a szavazás során egyik jelölt sem nyeri el a szükséges többséget, a szavazás eredménytelen. Amennyiben a szükséges többséget több jelölt is elnyeri, második fordulóra kerül sor. A második fordulóban a szavazólapra a legtöbb szavazatot kapott 2 jelölt kerülhet fel. Szavazni érvényesen csak egy jelöltre lehet.”

(4) A R. 42.§ (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(6) A szavazólapon történő szavazás lebonyolítása a következők szerint történik:

a) A szavazás lebonyolításának idejére a Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottság szavazatszámláló bizottsággá alakul át. Amennyiben a bizottságnak legalább három tagja nincs jelen az ülésen, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel hozott határozattal a bizottság létszámát ideiglenesen kiegészíti. A Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke és alelnöke távolléte esetén a képviselő-testület minősített többséggel a bizottság tagjai közül megválasztja a szavazatszámláló bizottság elnökét.

b) A szavazás előkészítésére szünetet kell elrendelni, majd a szavazatszámláló bizottság elnöke ismerteti a szavazás módját, és a szavazás idejére újabb szünetet rendel el.

c) Feladatkörében a bizottság gondoskodik a szavazólapok elkészítéséről, lebonyolítja a szavazást, összeszámlálja a szavazatokat, majd a szavazás eredményéről beszámol a képviselő-testületnek.

d) A szavazólapra abc sorrendben felvett személyekre érvényesen szavazni a szavazólapon szereplő név melletti körben tollal két egymást metsző vonallal lehet.

e) A szavazás a Polgármesteri Hivatal hivatalos bélyegzőlenyomatával ellátott szavazólapon és urna igénybevételével történik.”


(5) A R. 42.§ (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(7) Az ülés vezetője a szavazatszámláló bizottság elnökének tájékoztatása alapján kihirdeti a szavazás eredményét.”


(5) A R. 42.§ (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(8) A szavazólapon történő szavazás lebonyolítására bizottsági ülésen a (6) bekezdés a) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni. Bizottsági ülésen a bizottság egyszerű többséggel 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ a bizottság tagjaiból, illetve a polgármesteri hivatal jelen lévő munkatársaiból.”


8.  §


A R. 46.§ (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(3) A számítógép hibája esetén a szavazás manuálisan történik, a 42. § (5) (6) bekezdésben

foglaltak szerint.”




9. §


A R. 52.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) Az önkormányzati rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a Polgármesteri Hivatal (2045 Törökbálint, Munkácsy Mihály u. 79.) hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A rendeleteket 15 napra kell kifüggeszteni.”




10. §


A R. 4. melléklet 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„5. A szociális törvény hatálya alá nem tartozó együttműködési megállapodásokat, feladatellátási szerződéseket módosítja, amennyiben a szerződésmódosítás elmaradása esetén a feladatellátás folyamatossága kerülne veszélybe.”



11. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.




Elek Sándor                                                                           Kailinger Ildikó

polgármester                                                                               jegyző



Záradék: A rendelet 2018. október 1-jén a Törökbálinti Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kihirdetésre került.




Kailinger Ildikó

jegyző