Törökbálint Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019. (I.22.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 01. 23- 2020. 02. 25


Törökbálint Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontja szerinti feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111.§ (2) - (3) bekezdése és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdése szerinti jogalkotói kötelezettségének eleget téve az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.


1. A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya kiterjed Törökbálint Város Önkormányzat képviselő-testületére, bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre).


2. A költségvetés bevételei és kiadásai


2. §


 (1)      A Képviselő-testület az Önkormányzat 2019. évi költségvetésében a költségvetési és finanszírozási bevételek együttes főösszegét 5 771 971 E Ft-ban, a költségvetési és finanszírozási kiadások együttes főösszegét 5 771 971 E Ft-ban határozza meg.

Ezen belül:

a)   a költségvetési bevételi főösszeg 4 671 971 E Ft,

b)   a költségvetési kiadási főösszeg 5 574 263 E Ft,

c)   a költségvetési hiány 902 292 E Ft, amelyből a működési költségvetési hiány 0 E Ft, a felhalmozási költségvetési hiány 902 292 E Ft.

d)   a finanszírozási kiadás 197 708 E Ft,

e)   belső finanszírozási bevétele maradvány igénybevételként 1 100 000 E Ft.


3. §

(1)    A Képviselő-testület a költségvetési rendelet tartalmát az alábbiak szerint határozza meg:

1/A. melléklet

Az Önkormányzat 2019. évi összevont bevételei forrásonként és feladatonként

1/B. melléklet

Az Önkormányzat 2019. évi összevont kiadásai jogcímenként és feladatonként

1/C. melléklet

Az Önkormányzat 2019. évi összevont kiadásai feladatonként részletes bontásban

2/A. melléklet

Az Önkormányzat 2019. évi bevételei forrásonként és feladatonként

2/B. melléklet

Az Önkormányzat 2019. évi kiadásai jogcímenként és feladatonként

2/C. melléklet

Az Önkormányzat 2019. évi kiadásai feladatonként részletes bontásban

2/D. melléklet

Tartalékok működési és felhalmozási cél szerinti bontásban

2/E. melléklet

A Vízügyi Építési Alap 2019. évi költségvetése

2/F. melléklet

A Környezetvédelmi Alap 2019. évi költségvetése

3/A. melléklet

A Polgármesteri Hivatal 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

3/B. melléklet

A Polgármesteri Hivatal 2019. évi kiadásai feladatonként részletes bontásban

4/A. melléklet

A Walla József Óvoda 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/B. melléklet

A Törökbálinti Nyitnikék Óvoda 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/C. melléklet

A Törökbálinti Bóbita Óvoda 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/D. melléklet

A Munkácsy Mihály Művelődési Ház 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/E. melléklet


A Volf György Könyvtár 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/F. melléklet

A Segítő Kéz Szolgálat 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/G. melléklet

A Szérűskert Bölcsőde 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

4/H. melléklet

A Városgondnokság 2019. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként

5. melléklet

A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek 2019. évi kiadásai költségvetési szervenként és feladatonként részletes bontásban

6. melléklet

Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszámkerete

7. melléklet

Projekt feladatok, fejlesztések

8. melléklet

A Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és a kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek

9. melléklet

Törökbálint Város Önkormányzata 2019. évi európai uniós támogatási programjai

10. melléklet

Törökbálint Város Önkormányzat 2019. évi címrendje


4. §

(1)    A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített 2019. évre tervezett bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként az 1/A. és az 1/B. mellékletekben foglaltak szerint állapítja meg.

(2)    A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített 2019. évre tervezett kiadásait és bevételeit feladatonként a 1/C. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(3)    Az Önkormányzat forrásonkénti költségvetési bevételeit a 2/A. melléklet tartalmazza.

(4)    Az Önkormányzat kiadásait kiemelt előirányzatonként a 2/B. melléklet, kiadásait és bevételeit feladatonként a 2/C. melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) Az Önkormányzat az előre nem tervezhető kiadásokra   50 000 E Ft általános tartalékot, valamint 121 841 E Ft céltartalékot állapít meg a 2/D. melléklet szerint.

(6)    A polgármesteri hivatal költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként a 3/A. mellékletben, feladatonként a 3/B. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.


5. §

(1)     Az Önkormányzat gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait intézményenként, azon belül kiemelt előirányzatonként a 4/A. – 4/H. mellékletekben, feladatonként az 5. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.

(2)    Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszámkeretét a 6. mellékletben foglaltak szerint engedélyezi.


6. §

(1)     A fejlesztési kiadásokat feladatonként a 7. melléklet szerint hagyja jóvá


7. §


A Gst. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek 2019. évi állományát a 8. melléklet tartalmazza.


8. §

(1)     Törökbálint Város Önkormányzata 2019. évi európai uniós támogatási programjait elkülönítetten a 9. melléklet tartalmazza.

(2)     Az Önkormányzat 2019. évi címrendjét a 10. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.



3. A költségvetés végrehajtásának szabályai


9. §


  1. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Önkormányzat költségvetésében (2/A., 2/B., 2/C.) szereplő költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzatainak teljesítésére, költségvetési előirányzatokmódosítására, a költségvetési kiadások közötti átcsoportosításra, a kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítására. A kiemelt előirányzatokon belül a rovatok közötti átcsoportosításra a polgármester az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról 368/2011/(XII.31.) Kormány rendelet (a továbbiakban Ávr.) 43./A.§ (2) pont felhatalmazása alapján jogosult.


(2)     A polgármester (1) bekezdés szerinti jogköre kiterjed a dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételére és a felújítási feladatok között elvégzett, karbantartásnak minősülő feladatok dologi kiadások közé történő átcsoportosítására is.  

(3)    A polgármesteri hatáskörben történő (1) bekezdés szerinti átcsoportosításra két testületi ülés között ugyanazon feladathoz kapcsolódóan egy ízben 25 millió forint értékhatárig kerülhet sor. Az átcsoportosításokról a Képviselő-testületnek a polgármester a soron következő testületi ülésen beszámol.


10. §

(1)     A polgármesteri keret felhasználására a polgármester jogosult. Az alpolgármesteri keret felhasználásáról az alpolgármester javaslatára a polgármester dönt.

(2)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános tartalék terhére – az éves hatást tekintve – az első félévben annak legfeljebb 40%-os mértékéig kötelezettséget vállaljon. Ezt követően a még fel nem használt általános tartalék terhére negyedévente annak 50%-áig vállalható önkormányzati kötelező feladatokhoz kapcsolódóan kötelezettség. Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testületet a polgármester a soron következő testületi ülésen tájékoztatja.

 (3)    Az Érdekeltségi Alap felhasználása a Képviselő-testület 29/2012 (IX.10.) önkormányzati rendeletének 6-7. §-ában foglaltak szerint történhet. A céltartalék előirányzatának felhasználás szerinti átcsoportosítására a kifizetéssel egyidejűleg a jegyző kezdeményezésére a polgármester jogosult.

(4)     A gyermekek táboroztatása céljára elkülönített tartalék felhasználására a polgármester jogosult. A felhasználásról a Képviselő-testületnek a soron következő testületi ülésen be kell számolni.

(5)     A törökbálinti iskolák szakmai programjainak támogatására elkülönített céltartalék felhasználásáról a köznevelési tanácsnok előzetes írásos javaslatát kikérve a polgármester dönt.

(6)     Az egyetemi kutatásokkal támogatott oktatásra elkülönített céltartalék felhasználásáról a Humánpolitikai Bizottság dönt.

(7)    Az önkormányzati dolgozók munkáltatói döntésen alapuló illetmény emelése céljára elkülönített tartalék intézmények közötti felosztásáról és a felhasználás szempontjainak meghatározásáról a polgármester dönt. A döntés meghozatalánál figyelembe kell venni a központi béremeléseket, valamint az ellátandó feladatok jellegét.

(8)     A rendelet 2/C. melléklet „Egyházak támogatása” előirányzat felhasználásáról a polgármester dönt.

(9)     A rendelet 2/C. melléklet „Kedvezményes védőoltások” előirányzat felhasználásáról a polgármester dönt.

(10)   A Törökbálint Sport és Üzemeltető Nonprofit Kft. működési támogatása céljára elkülönített tartalék felhasználására a 2019. évi finanszírozási igényről és annak ütemezéséről szóló döntéssel egyidejűleg kerülhet sor.

(11)   A helyi értékvédelemmel kapcsolatos feladatokra elkülönített céltartalék felhasználásáról a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság dönt.

(12)   A Vízügyi Építési Alap cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület határoz.

(13) A Környezetvédelmi Alap cél szerinti felhasználása a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság határozata szerint történhet.

(14)   A rendelet 2/C. melléklet „Civil szervezetek támogatása”, valamint „Sportszervezetek támogatása” előirányzatainak felhasználásáról – az alapítványok javára történő felhasználás kivételével – a Humánpolitikai Bizottság jogosult dönteni. A „Civil szervezetek támogatása” előirányzata terhére alapítvány támogatásáról a Humánpolitikai Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt.

(15) A rendelet 2/C. mellékletében szereplő „Pedagógus ösztöndíj” előirányzatának felhasználása a Humánpolitikai Bizottság határozata szerint történhet.


11. §

(1)     A költségvetési szerv vezetője, polgármesteri hivatal esetében a jegyző felelős a költségvetési szerv (ideértve a polgármesteri hivatalt is) gazdálkodásának jogszerűségért, a rendelkezésébe utalt előirányzatok szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználásáért. A költségvetési szerv vezetője, polgármesteri hivatal esetében a jegyző az általa vezetett költségvetési szerv előirányzatai felett – ha e rendelet kivételt nem tesz – teljes jogkörrel rendelkezik.

 (2)   A költségvetési szervek a pénzügyileg teljesült többletbevételüket (a bevételi előirányzatot meghaladóan befolyt bevételüket) 3 millió forint értékhatárig a polgármester előzetes engedélyével, a felhasználásra engedélyezett többletnek megfelelő összegű polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítás után használhatják fel

 (3)   A költségvetési szervek a feladataikhoz kapcsolódó kiemelt előirányzataik és a kiemelt előirányzatokon belüli rovatok között átcsoportosítást hajthatnak végre. Az átcsoportosítást a költségvetési szerv vezetője, vagy az általa írásban felhatalmazott, a költségvetési szerv állományába tartozó személy rendelheti el a kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzésére kijelölt személy ellenjegyzése mellett.

(4)     A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítás abban az esetben irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, ha

a)      azt a Képviselő-testület jogszabályváltozás miatt engedélyezte, vagy

b)     a polgármester előzetes engedélyével a K33. Szolgáltatási kiadások rovatai előirányzatainak terhére történik és annak célja, hogy a korábban szolgáltatásvásárlással ellátott feladatokat a költségvetési szerv az állományába tartozó személyekkel lássa el.

 (5)    A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítások nem csökkenthetik a kötelező feladatokhoz kapcsolódó előirányzatokat. Az intézményi dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételéről a költségvetési szerv vezetőjének kezdeményezésére a polgármester dönt.

(6)     A (3) bekezdésben foglalt előirányzat módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a 2019. évben, sem a következő költségvetési években nem járhat.

(7)     A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármesteri hivatalnál kezdeményezik.

(8)     Ha a költségvetési szerv a pályázaton elnyert, vagy más támogató által céljelleggel juttatott támogatási összeget, vagy annak egy részét olyan módon használja fel, hogy azt az utólagos elszámolás során a támogató nem finanszírozza, a kiadást a költségvetési szerv saját költségvetéséből fedezi, arra önkormányzati többlettámogatást nem igényelhet.

(9)     A költségvetési szerv részére engedélyezett létszám – amennyiben a személyi juttatások előirányzata erre biztosítja a fedezetet – költségvetési éven belül átmenetileg túlléphető. A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek esetében a 2019. évi üres álláshelyek betöltését az intézményvezetők előzetes javaslata alapján a polgármester engedélyezi.

(10)  Törökbálint Város Önkormányzata költségvetési szerveinél – a polgármesteri hivatalnál a 10. § (4) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak rovata terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 8%-áig vállalható kötelezettség. Jutalmazásra a költségvetési szervnél a jóváhagyott személyi juttatás előirányzat felhasználása során keletkező bérmaradvány fordítható.

(11)   A költségvetési szerveknél – a polgármesteri hivatalnál a 10. § (4) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1103. Céljuttatás, projektprémium terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 30%-áig vállalható kötelezettség. Céljuttatás (célfeladat) céljára a személyi juttatás előirányzat során keletkező bérmaradvány felhasználható.

(12)  Törökbálint Város Önkormányzata a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60. § (6) bekezdése szerinti lehetőség alapján a köztisztviselői jogviszonyban foglalkoztatottak 2019. évi illetményalapját – a 2018. évivel azonosan – 48 000 Ft összegben állapítja meg.

(13)   Törökbálint Város Önkormányzata a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(5) bekezdése alapján a polgármesteri hivatal köztisztviselőinek illetménykiegészítését 2019. évre vonatkozóan az alábbi mértékekkel állapítja meg:

a) felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 30%-a,

b) középfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 20%-a.

 (14)  Az Önkormányzat intézményeinél határozott időre szóló kereset-kiegészítés legfeljebb a költségvetési év végéig adható.

 (15)  A polgármesteri hivatal köztisztviselői esetében a cafeteria keret 2019. évben 200 000 Ft/év/álláshely. Az Önkormányzatnál egyéb foglalkoztatási jogviszonyban dolgozók esetében cafeteria keret 2019. évben 100 000 Ft/év/álláshely.

(16)   Az Önkormányzatnál foglalkoztatottak részére adható bankszámla-hozzájárulás mértéke 2019. évben 1 000 Ft/hó/álláshely.


12. §

Az Önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek – ideértve a polgármesteri hivatalt is – Törökbálint Város Önkormányzat Képviselő-testületének a költségvetési gazdálkodás hosszú távú szabályairól szóló 19/2015. (VI.29.) önkormányzati rendelete 7. § (1) és (2) bekezdései szerint igényelhetik készpénz felvételét a fizetési számláról és teljesíthetik azokat készpénzben.


4. Pénzellátás, finanszírozás


13. §

(1)    Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek részére jóváhagyott önkormányzati támogatást nettó finanszírozás keretében, előirányzat-felhasználási ütemterv alapján kell folyósítani. A pénzellátásnak biztosítania kell a költségvetési szervek folyamatos működőképességét.

(2)    Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások átadására megállapodásokat, szerződéseket kell kötni, amelyben a folyósítás módját és ütemezését, az elszámolás és visszafizetés kötelezettségét is meg kell határozni. Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

(3)    A Képviselő-testület döntése alapján átmeneti likvidhiány kezelésére legfeljebb 400 000 E Ft összegben vehető fel költségvetési éven belüli lejáratú hitel.

(4)     Az Önkormányzat Képviselő-testülete köteles önkormányzati biztost kirendelni az irányítása alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak folyamatosan 30 napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti költségvetési kiadási előirányzat 10%-át, vagy a 150 millió Ft-ot.

(5)     A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy a Magyar Állam által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt vásároljon. A betét elhelyezést úgy kell ütemezni, hogy az Önkormányzat likviditása folyamatosan biztosított legyen.

                                                                                                                                

5. Egyéb rendelkezések


14. §


A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, valamint a költségvetési szervek vezetőit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.


15. §


Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a 30 napot meghaladó tartozásállományukról a polgármesteri hivatal által meghatározott formában és tartalommal kötelesek adatszolgáltatást teljesíteni.


16. §


A közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítése érdekében a 2011.évi CXII. törvényben foglaltak szerinti általános közzétételi adatokat közzé kell tenni Törökbálint Város hivatalos honlapján.


17. §

(1)     A jogszabályokban, központi intézkedéseken alapuló, polgármesteri hatáskörben, költségvetési szerv saját hatáskörében, valamint a Képviselő-testület határozatai alapján végrehajtott előirányzat-változások miatt szükségessé váló költségvetési rendelet-módosításról a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határideig, december 31-i hatállyal dönt.

(2)     A költségvetés féléves és háromnegyed éves végrehajtásáról a polgármester beszámol a Képviselő-testületnek.


18. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2019. január 01. napjától kell alkalmazni.




                        Elek Sándor                                                   Kailinger Ildikó

                        polgármester                                                        jegyző                                                     



Ez a rendelet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján került kihirdetésre 2019. január 22-én.



Kailinger Ildikó

jegyző