Törökbálint Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021. (II.9.) önkormányzati rendelete
Törökbálint Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 07. 01- 2021. 10. 05Törökbálint Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021. (II.9.) önkormányzati rendelete
Törökbálint Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről
Törökbálint Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontja szerinti feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) - (3) bekezdése és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdése szerinti jogalkotói kötelezettségének eleget téve az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.[1]
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya (továbbiakban: Rendelet) kiterjed Törökbálint Város Önkormányzat Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület), bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, és az önkormányzat által fenntartott intézményekre.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1)[2] A Képviselő-testület Törökbálint Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) 2021. évi költségvetésében a költségvetési és finanszírozási bevételek együttes főösszegét 7 268 356 358 Ft-ban, a költségvetési és finanszírozási kiadások együttes főösszegét 7 268 356 358 Ft-ban határozza meg.
Ezen belül:
a) [3] a költségvetési bevételi főösszeg 5 061 574 274 Ft,
b) [4] a költségvetési kiadási főösszeg 6 861 378 504 Ft,
c) [5] a költségvetési hiány 1 799 804 230 Ft, amelyből a működési költségvetési hiány 196 773 645 Ft, a felhalmozási költségvetési hiány 1 603 030 585 Ft.
d) [6] a finanszírozási kiadás 406 977 854 Ft, amelyen belül hiteltörlesztés 180 645 200 Ft, az államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése 226 332 654 Ft,
e) [7] belső finanszírozási bevétel maradvány igénybevételként 2 020 947 372 Ft, államháztartáson belüli megelőlegezés 185 834 712 Ft.
3. § (1)[8]
(2) [10] A Képviselő-testület a Rendelethez tartozó mellékletek tartalmát az alábbiak szerint határozza meg:
a) Az Önkormányzat 2021. évi összevont bevételei forrásonként és feladatonként - 1.1 melléklet
b) Az Önkormányzat 2021. évi összevont kiadásai jogcímenként és feladatonként - 1.2 melléklet
c) Az Önkormányzat 2021. évi összevont kiadásai feladatonként részletes bontásban - 1.3 melléklet
d) Az Önkormányzat 2021. évi bevételei forrásonként és feladatonként - 2.1 melléklet
e) Az Önkormányzat 2021. évi kiadásai jogcímenként és feladatonként - 2.2 melléklet
f) Az Önkormányzat 2021. évi kiadásai feladatonként részletes bontásban - 2.3 melléklet
g) Tartalékok működési és felhalmozási cél szerinti bontásban - 2.4 melléklet
h) A Vízügyi Építési Alap 2021. évi költségvetése - 2.5 melléklet
i) A Környezetvédelmi Alap 2021. évi költségvetése - 2.6 melléklet
j) A Polgármesteri Hivatal 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 3.1 melléklet
k) A Polgármesteri Hivatal 2021. évi kiadásai feladatonként részletes bontásban - 3.2 melléklet
l) A Walla József Óvoda 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.1 melléklet
m) A Törökbálinti Nyitnikék Óvoda 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.2 melléklet
n) A Törökbálinti Bóbita Óvoda 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.3 melléklet
o) A Munkácsy Mihály Művelődési Ház 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.4 melléklet
p) A Volf György Könyvtár 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.5 melléklet
q) A Segítő Kéz Szolgálat 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.6 melléklet
r) A Szérűskert Bölcsőde 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.7 melléklet
s) A Városgondnokság 2021. évi bevételei és kiadásai jogcímenként és feladatonként - 4.8 melléklet
t) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek 2021. évi kiadásai költségvetési szervenként és feladatonként részletes bontásban - 5. melléklet
u) Az Önkormányzat költségvetési szerveinek létszámkerete - 6. melléklet
v) Projekt feladatok, fejlesztések - 7. melléklet
w) A Stabilitási tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és a kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek - 8. melléklet
x) Törökbálint Város Önkormányzata 2021. évi európai uniós támogatási programjai - 9. melléklet
y) Törökbálint Város Önkormányzat 2021. évi címrendje - 10. melléklet
4. § (1)[11] A Képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évre tervezett összesített bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként a Rendelet 1.1 és az 1.2 mellékletében foglaltak szerint állapítja meg.
(2)[12] A Képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évre tervezett összesített kiadásait és bevételeit feladatonként a Rendelet 1.3 mellékletében foglaltak szerint állapítja meg.
(3)[13] Az Önkormányzat forrásonkénti költségvetési bevételeit a Rendelet 2.1 melléklete tartalmazza.
(4)[14] Az Önkormányzat kiadásait kiemelt előirányzatonként Rendelet a 2.2 melléklete, kiadásait és bevételeit feladatonként a 2.3 melléklete tartalmazza.
(5)[15] A Képviselő-testület az előre nem tervezhető kiadásokra 64 842 069 Ft általános tartalékot, valamint 159 434 470 Ft céltartalékot állapít meg a Rendelet 2.4 mellékletében foglaltak szerint.
(6)[16] A polgármesteri hivatal költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként a Rendelet 3.1 melléklete, feladatonként a 3.2 melléklet tartalmazza.
5. § (1)[17] Az Önkormányzat gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait intézményenként, azon belül kiemelt előirányzatonként a Rendelet 4.1 – 4.8 melléklete, feladatonként az 5. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek engedélyezett létszámkeretét a Rendelet 6. melléklete tartalmazza.
6. § (1) A fejlesztési kiadásokat feladatonként a Rendelet 7. melléklete tartalmazza
7. § A Stabilitási törvény 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek 2021. évi állományát a Rendelet 8. melléklete tartalmazza.
8. § (1) Az Önkormányzat 2021. évi európai uniós támogatási programjait elkülönítetten a Rendelet 9. melléklete tartalmazza.
(2) A Képviselő-testült az Önkormányzat 2021. évi címrendjét a 10. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
3. A költségvetés végrehajtásának szabályai
9. § (1)[18] A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Önkormányzat költségvetésében (2.1, 2.2, 2.3) szereplő költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzatainak teljesítésére, költségvetési előirányzatok módosítására, a költségvetési kiadások közötti átcsoportosításra, a kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítására. A kiemelt előirányzatokon belül a rovatok közötti átcsoportosításra a polgármester az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról 368/2011/(XII.31.) Kormány rendelet (a továbbiakban Ávr.) 43./A.§ (2) pont felhatalmazása alapján jogosult.
(2) A polgármester (1) bekezdés szerinti jogköre kiterjed a dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételére és a felújítási feladatok között elvégzett, karbantartásnak minősülő feladatok dologi kiadások közé történő átcsoportosítására is.
(3) A polgármesteri hatáskörben történő (1) bekezdés szerinti átcsoportosításra két testületi ülés között ugyanazon feladathoz kapcsolódóan egy ízben hatmillió forint értékhatárig kerülhet sor. Az átcsoportosításokról a polgármester a soron következő testületi ülésen köteles beszámolni a Képviselő-testületnek
10. § (1) A polgármesteri keret felhasználására a polgármester jogosult. Az alpolgármesteri keret felhasználásáról az alpolgármester javaslatára a polgármester dönt.
(2) A céltartalékként elkülönített bizottsági keretek – a Humánpolitikai Bizottság, a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Ügyrendi Bizottság keretei – bizottsági feladatkörhöz kapcsolódó célokra történő felhasználásáról a bizottságok döntenek.
(3) Az Érdekeltségi Alap felhasználása a Képviselő-testület 29/2012 (IX.10.) önkormányzati rendeletének 6-7. §-ában foglaltak szerint történhet. A céltartalék előirányzatának felhasználás szerinti átcsoportosítására a kifizetéssel egyidejűleg a jegyző kezdeményezésére a polgármester jogosult.
(4) A gyermekek táboroztatása céljára elkülönített tartalék felhasználására a polgármester jogosult. A felhasználásról a Képviselő-testületnek a soron következő testületi ülésen be kell számolni.
(5) A törökbálinti iskolák szakmai programjainak támogatására elkülönített céltartalék felhasználásáról a Humánpolitikai Bizottság dönt.
(6)[19] A Rendelet 2.3 melléklete szerinti „Egyházak támogatása” előirányzat felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(7)[20] A Rendelet 2.3 melléklete szerinti „Kedvezményes védőoltások” előirányzat felhasználásáról a polgármester dönt.
(8) A Törökbálint Sport és Üzemeltető Nonprofit Kft. működési támogatása céljára elkülönített tartalék felhasználására a 2021. évi finanszírozási igényről és annak ütemezéséről szóló döntéssel egyidejűleg kerülhet sor.
(9) A helyi értékvédelemmel kapcsolatos feladatokra elkülönített céltartalék felhasználásáról a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság dönt.
(10)[21] A Vízügyi Építési Alap cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület határoz.
(11) A Környezetvédelmi Alap cél szerinti felhasználása a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság határozata szerint történhet.
(12)[22] A Rendelet 2.3 melléklete szerinti „Civil szervezetek támogatása”, valamint „Sportszervezetek támogatása” előirányzatok felhasználásáról – az alapítványok javára történő felhasználás kivételével – a Humánpolitikai Bizottság jogosult dönteni. A „Civil szervezetek támogatása” előirányzata terhére történő alapítványi támogatásról a Humánpolitikai Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt.
(13)[23] A rendelet 2.3 melléklete szerinti „Pedagógus ösztöndíj” előirányzat felhasználása a Humánpolitikai Bizottság határozata szerint történhet.
11. § (1) A költségvetési szerv vezetője, polgármesteri hivatal esetében a jegyző felelős a költségvetési szerv (ideértve a polgármesteri hivatalt is) gazdálkodásának jogszerűségért, a rendelkezésébe utalt előirányzatok szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználásáért. A költségvetési szerv vezetője, polgármesteri hivatal esetében a jegyző az általa vezetett költségvetési szerv előirányzatai felett – ha e rendelet kivételt nem tesz – teljes jogkörrel rendelkezik.
(2) A költségvetési szervek a pénzügyileg teljesült többletbevételüket (a bevételi előirányzatot meghaladóan befolyt bevételüket) 3 millió forint értékhatárig a polgármester előzetes engedélyével, a felhasználásra engedélyezett többletnek megfelelő összegű polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítás után használhatják fel.
(3) A költségvetési szervek a feladataikhoz kapcsolódó kiemelt előirányzataik és a kiemelt előirányzatokon belüli rovatok között átcsoportosítást hajthatnak végre. Az átcsoportosítást a költségvetési szerv vezetője, vagy az általa írásban felhatalmazott, a költségvetési szerv állományába tartozó személy rendelheti el a kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzésére kijelölt személy ellenjegyzése mellett.
(4) A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítás abban az esetben irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, ha
- a) azt a Képviselő-testület jogszabályváltozás miatt engedélyezte, vagy
- b) a polgármester előzetes engedélyével a K33. Szolgáltatási kiadások rovatai előirányzatainak terhére történik és annak célja, hogy a korábban szolgáltatásvásárlással ellátott feladatokat a költségvetési szerv az állományába tartozó személyekkel lássa el.
(5) A (3) bekezdés szerinti átcsoportosítások nem csökkenthetik a kötelező feladatokhoz kapcsolódó előirányzatokat. Az intézményi dologi kiadások előirányzatán belül elvégzett, beruházásnak, illetve felújításnak minősülő feladatok beruházási feladatok, illetve felújítási célok körébe történő felvételéről a költségvetési szerv vezetőjének kezdeményezésére a polgármester dönt.
(6) A (3) bekezdésben foglalt előirányzat módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a tárgyévben, sem a következő költségvetési években nem járhat.
(7) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármesteri hivatalnál kezdeményezik.
(8) Ha a költségvetési szerv a pályázaton elnyert, vagy más támogató által céljelleggel juttatott támogatási összeget, vagy annak egy részét olyan módon használja fel, hogy azt az utólagos elszámolás során a támogató nem finanszírozza, a kiadást a költségvetési szerv saját költségvetéséből fedezi, arra önkormányzati többlettámogatást nem igényelhet.
(9) A költségvetési szerv részére engedélyezett létszám – amennyiben a személyi juttatások előirányzata erre biztosítja a fedezetet – költségvetési éven belül átmenetileg túlléphető. A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek esetében a 2021. évi üres álláshelyek betöltését az intézményvezetők előzetes javaslata alapján a polgármester engedélyezi.
(10) A költségvetési szerveknél – a polgármesteri hivatalnál a 10. § (3) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak rovata terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 8%-áig vállalható kötelezettség. Jutalmazásra a költségvetési szervnél a jóváhagyott személyi juttatás előirányzat felhasználása során keletkező bérmaradvány fordítható.
(11) A költségvetési szerveknél – a polgármesteri hivatalnál a 10. § (3) bekezdésben foglaltakon túl – az egységes rovatrend K1103. Céljuttatás, projektprémium terhére a K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzat 30%-áig vállalható kötelezettség. Céljuttatás (célfeladat) céljára a személyi juttatás előirányzat során keletkező bérmaradvány felhasználható.
(12) A Képviselő-testület a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. Törvény 61. § (6) bekezdése szerinti lehetőség alapján a köztisztviselői jogviszonyban foglalkoztatottak 2021. évi illetményalapját 52 000 Ft összegben állapítja meg.
(13) A Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(5) bekezdése alapján a polgármesteri hivatal köztisztviselőinek illetménykiegészítését 2021. évre vonatkozóan az alábbi mértékekkel állapítja meg:
- a) felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 30%-a,
- b) középfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetében a köztisztviselő alapilletményének 20%-a.
(14) Az Önkormányzat fenntartásában működő intézményeknél határozott időre szóló kereset-kiegészítés legfeljebb a költségvetési év végéig adható.
(15) A polgármesteri hivatal köztisztviselői esetében a cafeteria keret 2021. évben bruttó 200 000 Ft/év/fő. Az Önkormányzatnál, illetve az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szerveknél közalkalmazotti vagy munkajogviszonyban és egyéb foglalkoztatási jogviszonyban álló dolgozók esetében a cafeteria keret 2021. évben bruttó 200 000 Ft/év/fő.
(16) Az Önkormányzatnál, illetve az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szerveknél foglalkoztatottak részére adható bankszámla-hozzájárulás mértéke 2021. évben 1 000 Ft/hó/fő.
12. § Az Önkormányzat, valamint az általa fenntartott költségvetési szervek – ideértve a polgármesteri hivatalt is – Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének a költségvetési gazdálkodás hosszú távú szabályairól szóló 19/2015. (VI.29.) önkormányzati rendelete 7. § (1) és (2) bekezdései szerint igényelhetik készpénz felvételét a fizetési számláról és teljesíthetik azokat készpénzben.
4. Pénzellátás, finanszírozás
13. § (1) Az Önkormányzat fenntartása alá tartozó költségvetési szervek részére jóváhagyott önkormányzati támogatást nettó finanszírozás keretében, előirányzat-felhasználási ütemterv alapján kell folyósítani. A pénzellátásnak biztosítania kell a költségvetési szervek folyamatos működőképességét.
(2) Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások átadására megállapodásokat, szerződéseket kell kötni, amelyben a folyósítás módját és ütemezését, az elszámolás és visszafizetés kötelezettségét is meg kell határozni. Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatások részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület döntése alapján átmeneti likvidhiány kezelésére legfeljebb 400 000 000 Ft összegben vehető fel költségvetési éven belüli lejáratú hitel.
(4) A Képviselő-testület köteles önkormányzati biztost kirendelni az irányítása alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak folyamatosan 30 napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti költségvetési kiadási előirányzat 10%-át, vagy a 150 millió Ft-ot.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy a Magyar Állam által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt vásároljon. A betét elhelyezést úgy kell ütemezni, hogy az Önkormányzat likviditása folyamatosan biztosított legyen.
5. Egyéb rendelkezések
14. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, valamint a költségvetési szervek vezetőit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
15. § Az Önkormányzat fenntartása alá tartozó költségvetési szervek a 30 napot meghaladó tartozásállományukról a polgármesteri hivatal által meghatározott formában és tartalommal kötelesek adatszolgáltatást teljesíteni.
16. § A közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítése érdekében a költségvetésre vonatkozóan a 2011.évi CXII. törvényben foglaltak szerinti általános közzétételi adatokat közzé kell tenni Törökbálint Város hivatalos honlapján.
17. § A jogszabályokban, központi intézkedéseken alapuló, polgármesteri hatáskörben, költségvetési szerv saját hatáskörében, valamint a Képviselő-testület határozatai alapján végrehajtott előirányzat-változások miatt szükségessé váló költségvetési rendelet-módosításról a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidőig, december 31-i hatállyal dönt.
18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.
1. melléklet
Költségvetési rendelet mellékletei
az 1. melléklet