Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete

a pedagógus ösztöndíjról

Hatályos: 2023. 03. 14- 2023. 05. 19

Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete

a pedagógus ösztöndíjról

2023.03.14.

Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) pedagógus ösztöndíjat alapít a törökbálinti székhelyű köznevelési intézményekben dolgozó óvoda-és iskolapedagógusok kiemelkedő szakmai munkájának, munkaidőn kívüli feladatvégzésének, innovatív kezdeményezőkészségének, a tanulók nevelése és a város érdekében végzett tevékenységének anyagi és erkölcsi elismerése céljából.

(2) A pedagógus ösztöndíj (a továbbiakban: ösztöndíj) alapításával a Képviselő-testület célja egy igazságos, feladatalapú és teljesítmény-orientált rendszer bevezetése a pedagógusok ösztönzése, díjazása érdekében.

(3) E rendelet alkalmazásában ösztöndíj: pedagógusok által egyénileg, párban vagy legfeljebb 3-5 fős csoportban benyújtott pályázat útján elnyerhető támogatás, amely a törökbálinti székhelyű köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok helyi szakmai és szervezeti szintű elköteleződését pénzügyi ösztönzéssel szolgálja.

2. § (1) A rendelet hatálya a törökbálinti székhelyű óvodákban és iskolákban (a továbbiakban együtt: köznevelési intézmények) közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott óvoda-és iskolapedagógusokra (a továbbiakban együtt: pedagógus) terjed ki.

(2) A pedagógus kizárólag az (1) bekezdésben meghatározott jogviszony keretében végzett tevékenységgel, megvalósított programmal pályázhat.

2. Az ösztöndíj odaítélésének feltételei, a pályázat benyújtásának szabályai

3. § (1) Az önkormányzat az ösztöndíj elnyerésére évente egy alkalommal pályázatot hirdet. A pályázati felhívásnak az önkormányzat hivatalos honlapján való megjelentetése, valamint a köznevelési intézmények részére történő eljuttatása iránt a jegyző intézkedik.

(2) A pályázati felhívás tartalmazza:

a) az 1. mellékletben felsorolt témakörök figyelembevételével a megpályázható témaköröket és azok rövid leírását,

b) a pályázathoz – az (5) bekezdésben meghatározottakon kívül – feltöltendő mellékleteket,

c) az ösztöndíj mértékét, a tárgyévben ösztöndíjban részesíthető pályázatok számát.

(3) Pályázat benyújtására kizárólag elektronikusan, az e célra létrehozott internetes felületen van lehetőség.

(4) A pályázat kiírója a pályázat kiírásakor meghatározza a tárgyévben megpályázható témaköröket és a pályázati kiírás mellékletében röviden ismerteti azokat.

(5) A pályázatnak – a pályázati felhívásban meghatározottakon kívül – a következőket kell tartalmaznia:

a) szakmai önéletrajz,

b) a pályázati kiírásban szereplő tevékenység bemutatása, az adott témában végzett korábbi tevékenység ismertetése,

c) 2 db melléklet (szöveges dokumentum, elektronikus dokumentum, fotódokumentum, hangfelvétel vagy mozgókép)

(6) Pályázni a pedagógus által a pályázat benyújtását megelőző 3 tanévben megvalósított programmal, elvégzett tevékenységgel lehet. Korábban már benyújtott pályázat – függetlenül attól, hogy ösztöndíjban részesült vagy nem részesült – változatlan formában ismételten nem nyújtható be.

(7) A korábban nem díjazott pályázat akkor tekinthető új pályázatnak, ha a pályázó a korábban nem díjazott pályázatot a bírálatban megfogalmazott szempontok figyelembe vételével módosította, illetve, az időközben eltelt időszakra vonatkozó tartalommal (a pályázati tevékenység folytatására vagy utóéletére vonatkozóan) is kiegészítette.

(8) Pályázatot benyújthat egy pedagógus egyénileg, két pedagógus párban vagy legfeljebb 3-5 pedagógus csoportban. A rendeletben és a pályázati kiírásban meghatározott pályázati feltételeknek párban vagy csoportban pályázó pedagógusok esetén valamennyi pedagógusnak meg kell felelnie.

4. § (1) Pályázat benyújtására az a pedagógus jogosult, akinek közalkalmazotti jogviszonya a köznevelési intézményben a pályázat benyújtásának időpontjában legalább 1 éve fennáll.

(2) Nem nyújthat be pályázatot az a pedagógus, aki

a) fegyelmi büntetés hatálya alatt áll,

b) felmentési idejét tölti.

(3) Egy pedagógus egy témakörben nyújthat be pályázatot.

3. Hatáskör gyakorlása, eljárási szabályok

5. § (1) Az ösztöndíj pályázat kiírására és elbírálására a Humánpolitikai Bizottság jogosult.

(2) A pályázatot a Humánpolitikai Bizottság minden évben az I. félév utolsó rendes ülésén, legkésőbb június 30-ig írja ki.

(3) A pályázat benyújtására augusztus 31-ig van lehetőség.

(4) A pályázatokat a Humánpolitikai Bizottság november 15-ig bírálja el. A pályázat eredményéről a pályázókat a Humánpolitikai Bizottság elnöke írásban tájékoztatja.

(5) Az ösztöndíjat elnyert pedagógusok az ösztöndíj elnyeréséről oklevelet kapnak, melynek átadására november 30-ig, ünnepélyes keretek között kerül sor. Az ösztöndíjakat az ünnepség időpontjáig át kell utalni az érintettek részére.

4. Az ösztöndíj mértéke

6. § (1) Az ösztöndíj céljára rendelkezésre álló összeget minden évben az önkormányzat költségvetési rendelete állapítja meg. Amennyiben a költségvetési rendelet adott évre nem állapít meg erre a célra fedezetet, ösztöndíj nem fizethető.

(2) Az egy főre jutó ösztöndíj mértékét és az ösztöndíjban részesíthető pályázatok számát a költségvetési rendelet elfogadását követően a Humánpolitikai Bizottság határozza meg a pályázat kiírásával egyidejűleg.

(3) Párban vagy csoportban benyújtott pályázatok esetén az ösztöndíj a pedagógusok között az általuk a pályázat mellékleteként tett nyilatkozatban foglaltak szerint oszlik meg. Nyilatkozat hiányában az ösztöndíj a párban vagy csoportban pályázó pedagógusokat egyenlő arányban illeti meg.

5. Záró rendelkezések

7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 8/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelethez

Pályázati témakörök

1. Intézményszervezés – intézményfejlesztés

Intézményi szintű pedagógiai, szervezeti, vezetési koncepció, illetve stratégia kidolgozása, bevezetése. A Digitális tanrend intézményi (tagozati) szintű rendszerének megtervezése, létrehozása, működtetése, ellenőrzése, értékelése, továbbfejlesztése. Pedagógiai Program, Szervezeti és Működési Szabályzat, Helyi Tanterv stb. összeállítása, módosítása, a megvalósítás ellenőrzése, értékelése. Tanügyigazgatási feladatok végrehajtása. Szervezeti és vezetési kultúra fejlesztése. Az óvoda, iskola belső és külső kapcsolatrendszerének fejlesztése.

2. Szakmai közösségfejlesztés – pedagógiai tudásmegosztás – mentorálás

Tantárgy-pedagógiai, életkor-pedagógiai és/vagy digitális pedagógiai munka szakmai koordinálása csoport-, osztály- vagy munkaközösség szintjén. A digitális pedagógia gyakorlati tudásának megosztása nevelőtestületen belül, illetve az azonos csoportban, osztályban vagy munkaközösségben dolgozókkal. Továbbképzésen szerzett tudás átadása, személyes pedagógiai tapasztalatok megosztása, foglalkozás- illetve óralátogatáson alapuló szakmai kompetenciafejlesztés hagyományos, illetve online formában. Új munkatárs beavatása, pályakezdő pedagógus mentorálása.

3. Óvodai csoportfoglalkozás. Tanórai és online tanítás – tanulás. Innovatív óvoda- és iskolapedagógiai megoldások

Óvodai nevelési programok, iskolai pedagógiai programok, tantervek csoport- illetve osztályszintű megvalósítása. Fejlesztési területekhez, műveltségterületekhez, tantárgyakhoz kapcsolódó, bevált jó gyakorlatok, pedagógiai kihívásokra reflektáló nevelési, tanítási, kompetenciafejlesztési megoldások, e-tanulási módszerek, e-tanulásszervezési eljárások. Integrativitás, inkluzivitás, differenciálás. Projektpedagógia. „Kifordított osztályterem”. Az offline és online nevelés, illetve tanítás világának összekapcsolása, módszertani áthidalása óvodai csoportok/ iskolai osztályok szintjén.

4. Szocializáció: személyiségfejlesztés és közösségfejlesztés. Az online jelenlét kultúrája. Játékkultúra - tanulási kultúra – munkakultúra

Óvodások, iskolások beszoktatása. Egyéni és közös játék. Értékorientáció és normakövetés, egészséges életmódra, kulturált viselkedésre, etikus magatartásra nevelés. Önismeret, társismeret. A digitális jelenlét kultúrájának, illetve szokásrendszerének kialakítása és támogatása pedagógiai/ pszichológiai módszerekkel, online közösségszervezési megoldásokkal. Vitakultúra, párbeszédkészség. Közösségfejlesztés, konfliktuskezelés. Tanulásmódszertan, könyv- és könyvtárhasználat tanítása. Együttműködés és versengés a játékban, a tanulásban és a munkában. Munkakultúra és pályaszocializáció a középiskolában.

5. Esélyteremtés, hátránykompenzálás – hátrányos helyzetű, illetve sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok tanórán kívüli nevelése, tanítása, egyéni és társas fejlesztése

Hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű gyermekek fizikai, szellemi és érzelmi fejlődésének elősegítése. Egyéni fejlesztési terv, személyre szabott fejlesztési eszközök, módszerek, eljárások kidolgozása és alkalmazása. Iskolaérettség - sikeres iskolakezdés elősegítése. A digitális tanrendből önhibájukon kívül kiszoruló vagy spontán kimaradó gyermekek/tanulók pedagógiai és/vagy társas támogatása. Óvodai csoporttársak, iskolai osztálytársak és segítő szakemberek bevonása. Középiskolára, érettségire, illetve munkavállalásra való felkészítés

6. Tehetséggondozás - kiemelkedő képességű gyermekek, fiatalok egyéni és társas fejlesztése, tanórán kívüli tanítása és nevelése

Tehetségígéretek felfedezése, gondozása. Alkotásra nevelés: irodalmi, zenei, képzőművészeti kreativitás fejlesztését, társadalom- és természettudományi tudás gyarapítását szolgáló foglalkozás, szakkör, önképzőkör, alkotókör, nyári tábor, illetve sportkör szervezése és működtetése. Felkészítés sportversenyekre, tanulmányi versenyekre, művészeti jellegű bemutatókra, továbbtanulásra, érettségire és egyetemi felvételire. A tehetségfejlesztés digitális lehetőségeinek alkalmazása; differenciálás, egyéni és csoportos tehetséggondozás online térben.

7. Család és iskola – szülők és pedagógusok. Az otthoni tanulásszervezés tanári támogatása. Gyermek- és ifjúságvédelem, egészséges életmódra nevelés

Együttműködés a szülői szervezetekkel. Szülői és tanári jogok, kötelezettségek tiszteletben tartása, összehangolása. A szülőkkel való kapcsolattartás rendszerének kialakítása, szülői értekezletek, fogadóórák és egyéb találkozási alkalmak szervezése és lebonyolítása. Családlátogatás, a tanítványok családi hátterének megismerése. Konfliktuskezelés szülők és tanárok között. Eljárás a veszélyeztetett gyermekek és fiatalok érdekében. Az otthontanulás, illetve az önálló tanulás támogatása digitális térben. A (több gyermekes) családok otthoni tanulásszervezésének támogatása digitális tanrend idején.

8. Tudós tanár - alkotó pedagógus. Tudomány- illetve művészetpedagógia. Digitális pedagógia

Pedagógiai, műveltségterületi, szaktárgyi és módszertani jellegű tudomány- illetve művészetpedagógiai kutatás. Digitális pedagógiai kutatás. Konferencia-előadás, publikáció. Tankönyvírás, oktatási segédanyag összeállítása. Oktató játékok, szemléltető eszközök, térbeli és vizuális alkotások létrehozása. Irodalmi, zenei, képzőművészeti, színpadi jellegű alkotó tevékenység. Egyéni és/vagy csoportos szakmai, tudományos és művészeti alkotómunka digitális térben.

9. Települési szintű tudásmegosztás, multiplikáció. Bevált „jó gyakorlatok” intézményközi megosztása, illetve széles körű terjesztése az offline és online térben

Az intézmény szakmai-pedagógiai programjának és bevált „jó gyakorlatainak” bemutatása: előadások, bemutató foglalkozások, illetve tanítási órák tartása az intézményen kívüli nyilvánosság számára. Saját fejlesztésű eszközök, módszerek, eljárások szisztematikus összegyűjtése, elektronikus vagy papíralapú hozzáférhetővé tétele. Digitális tanulásszervezési és módszertani megoldások, illetve tananyagtartalmak közreadása/ publikálása elektronikus és/vagy nyomtatott formában. Saját intézményi pedagógus-továbbképzési program akkreditálása és megvalósítása

10. A „láthatatlan” óvoda, iskola: komfortérzetet biztosító, adminisztratív jellegű tevékenységek. Iskola a virtuális valóságban

Óvodai, iskolai könyvtár működtetése. Informatikai infrastruktúra gondozása. Az online szervezeti-vezetési és szakmai munkához szükséges infrastruktúra telepítése, működtetése, karbantartása, a kollégák technikai támogatása a Digitális tanrend idején. Belső információs rendszerek (faliújságok, levelezőrendszerek) gondozása. Pályázatfigyelés, intézményi pályázat kidolgozása, adminisztrálása, pályázati projektek menedzselése. Beiskolázás, tankönyvrendelés, órarendkészítés, leltározás, szertárrendezés

11. A „látható” óvoda, iskola: exkluzív események, arculat és önkommunikáció

Az óvoda, illetve iskola médiakommunikációjának irányítása. Óvoda és iskola a digitális térben: weboldalak, honlapok, szakmai blogok létrehozása, működtetése, gondozása. Helyi és/vagy online iskolarádió működtetése, iskolaújság szerkesztése. Intézményi szintű bemutatók, ünnepélyek, nyílt napok, kirándulások, táborok, sport- és egyéb rendezvények szervezése. Évfolyam-, tagozat-, intézményszintű kulturális események, házi versenyek, vetélkedők lebonyolítása

12. Óvodák, iskolák Törökbálintért. Együttműködés a város és intézményei között. Társadalmi együttműködés a helyi óvodák és iskolák között Helyi települési hagyományok ápolása, átörökítésük korszerű – offline és online – lehetőségei. Városi ünnepségek, jeles napok szervezése, lebonyolítása. Pedagógusok, gyermekek és fiatalok részvétele a helyi közösségi életben. Környezettudatos magatartás kialakítása és fenntartása a gyakorlatban. Közösségi diákmunka a lakosság körében. Intézményközi közösségszervezés óvodások, iskolások és/ vagy törökbálinti pedagógusok számára valós és virtuális térben.