Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete
a pedagógus ösztöndíjról
Hatályos: 2023. 03. 14- 2023. 05. 19Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelete
a pedagógus ösztöndíjról
Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) pedagógus ösztöndíjat alapít a törökbálinti székhelyű köznevelési intézményekben dolgozó óvoda-és iskolapedagógusok kiemelkedő szakmai munkájának, munkaidőn kívüli feladatvégzésének, innovatív kezdeményezőkészségének, a tanulók nevelése és a város érdekében végzett tevékenységének anyagi és erkölcsi elismerése céljából.
(2) A pedagógus ösztöndíj (a továbbiakban: ösztöndíj) alapításával a Képviselő-testület célja egy igazságos, feladatalapú és teljesítmény-orientált rendszer bevezetése a pedagógusok ösztönzése, díjazása érdekében.
(3) E rendelet alkalmazásában ösztöndíj: pedagógusok által egyénileg, párban vagy legfeljebb 3-5 fős csoportban benyújtott pályázat útján elnyerhető támogatás, amely a törökbálinti székhelyű köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusok helyi szakmai és szervezeti szintű elköteleződését pénzügyi ösztönzéssel szolgálja.
2. § (1) A rendelet hatálya a törökbálinti székhelyű óvodákban és iskolákban (a továbbiakban együtt: köznevelési intézmények) közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott óvoda-és iskolapedagógusokra (a továbbiakban együtt: pedagógus) terjed ki.
(2) A pedagógus kizárólag az (1) bekezdésben meghatározott jogviszony keretében végzett tevékenységgel, megvalósított programmal pályázhat.
2. Az ösztöndíj odaítélésének feltételei, a pályázat benyújtásának szabályai
3. § (1) Az önkormányzat az ösztöndíj elnyerésére évente egy alkalommal pályázatot hirdet. A pályázati felhívásnak az önkormányzat hivatalos honlapján való megjelentetése, valamint a köznevelési intézmények részére történő eljuttatása iránt a jegyző intézkedik.
(2) A pályázati felhívás tartalmazza:
a) az 1. mellékletben felsorolt témakörök figyelembevételével a megpályázható témaköröket és azok rövid leírását,
b) a pályázathoz – az (5) bekezdésben meghatározottakon kívül – feltöltendő mellékleteket,
c) az ösztöndíj mértékét, a tárgyévben ösztöndíjban részesíthető pályázatok számát.
(3) Pályázat benyújtására kizárólag elektronikusan, az e célra létrehozott internetes felületen van lehetőség.
(4) A pályázat kiírója a pályázat kiírásakor meghatározza a tárgyévben megpályázható témaköröket és a pályázati kiírás mellékletében röviden ismerteti azokat.
(5) A pályázatnak – a pályázati felhívásban meghatározottakon kívül – a következőket kell tartalmaznia:
a) szakmai önéletrajz,
b) a pályázati kiírásban szereplő tevékenység bemutatása, az adott témában végzett korábbi tevékenység ismertetése,
c) 2 db melléklet (szöveges dokumentum, elektronikus dokumentum, fotódokumentum, hangfelvétel vagy mozgókép)
(6) Pályázni a pedagógus által a pályázat benyújtását megelőző 3 tanévben megvalósított programmal, elvégzett tevékenységgel lehet. Korábban már benyújtott pályázat – függetlenül attól, hogy ösztöndíjban részesült vagy nem részesült – változatlan formában ismételten nem nyújtható be.
(7) A korábban nem díjazott pályázat akkor tekinthető új pályázatnak, ha a pályázó a korábban nem díjazott pályázatot a bírálatban megfogalmazott szempontok figyelembe vételével módosította, illetve, az időközben eltelt időszakra vonatkozó tartalommal (a pályázati tevékenység folytatására vagy utóéletére vonatkozóan) is kiegészítette.
(8) Pályázatot benyújthat egy pedagógus egyénileg, két pedagógus párban vagy legfeljebb 3-5 pedagógus csoportban. A rendeletben és a pályázati kiírásban meghatározott pályázati feltételeknek párban vagy csoportban pályázó pedagógusok esetén valamennyi pedagógusnak meg kell felelnie.
4. § (1) Pályázat benyújtására az a pedagógus jogosult, akinek közalkalmazotti jogviszonya a köznevelési intézményben a pályázat benyújtásának időpontjában legalább 1 éve fennáll.
(2) Nem nyújthat be pályázatot az a pedagógus, aki
a) fegyelmi büntetés hatálya alatt áll,
b) felmentési idejét tölti.
(3) Egy pedagógus egy témakörben nyújthat be pályázatot.
3. Hatáskör gyakorlása, eljárási szabályok
5. § (1) Az ösztöndíj pályázat kiírására és elbírálására a Humánpolitikai Bizottság jogosult.
(2) A pályázatot a Humánpolitikai Bizottság minden évben az I. félév utolsó rendes ülésén, legkésőbb június 30-ig írja ki.
(3) A pályázat benyújtására augusztus 31-ig van lehetőség.
(4) A pályázatokat a Humánpolitikai Bizottság november 15-ig bírálja el. A pályázat eredményéről a pályázókat a Humánpolitikai Bizottság elnöke írásban tájékoztatja.
(5) Az ösztöndíjat elnyert pedagógusok az ösztöndíj elnyeréséről oklevelet kapnak, melynek átadására november 30-ig, ünnepélyes keretek között kerül sor. Az ösztöndíjakat az ünnepség időpontjáig át kell utalni az érintettek részére.
4. Az ösztöndíj mértéke
6. § (1) Az ösztöndíj céljára rendelkezésre álló összeget minden évben az önkormányzat költségvetési rendelete állapítja meg. Amennyiben a költségvetési rendelet adott évre nem állapít meg erre a célra fedezetet, ösztöndíj nem fizethető.
(2) Az egy főre jutó ösztöndíj mértékét és az ösztöndíjban részesíthető pályázatok számát a költségvetési rendelet elfogadását követően a Humánpolitikai Bizottság határozza meg a pályázat kiírásával egyidejűleg.
(3) Párban vagy csoportban benyújtott pályázatok esetén az ösztöndíj a pedagógusok között az általuk a pályázat mellékleteként tett nyilatkozatban foglaltak szerint oszlik meg. Nyilatkozat hiányában az ösztöndíj a párban vagy csoportban pályázó pedagógusokat egyenlő arányban illeti meg.
5. Záró rendelkezések
7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 8/2023. (III. 13.) önkormányzati rendelethez
1. Intézményszervezés – intézményfejlesztés
2. Szakmai közösségfejlesztés – pedagógiai tudásmegosztás – mentorálás
3. Óvodai csoportfoglalkozás. Tanórai és online tanítás – tanulás. Innovatív óvoda- és iskolapedagógiai megoldások
4. Szocializáció: személyiségfejlesztés és közösségfejlesztés. Az online jelenlét kultúrája. Játékkultúra - tanulási kultúra – munkakultúra
5. Esélyteremtés, hátránykompenzálás – hátrányos helyzetű, illetve sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok tanórán kívüli nevelése, tanítása, egyéni és társas fejlesztése
6. Tehetséggondozás - kiemelkedő képességű gyermekek, fiatalok egyéni és társas fejlesztése, tanórán kívüli tanítása és nevelése
7. Család és iskola – szülők és pedagógusok. Az otthoni tanulásszervezés tanári támogatása. Gyermek- és ifjúságvédelem, egészséges életmódra nevelés
8. Tudós tanár - alkotó pedagógus. Tudomány- illetve művészetpedagógia. Digitális pedagógia
9. Települési szintű tudásmegosztás, multiplikáció. Bevált „jó gyakorlatok” intézményközi megosztása, illetve széles körű terjesztése az offline és online térben
10. A „láthatatlan” óvoda, iskola: komfortérzetet biztosító, adminisztratív jellegű tevékenységek. Iskola a virtuális valóságban
11. A „látható” óvoda, iskola: exkluzív események, arculat és önkommunikáció
12. Óvodák, iskolák Törökbálintért. Együttműködés a város és intézményei között. Társadalmi együttműködés a helyi óvodák és iskolák között Helyi települési hagyományok ápolása, átörökítésük korszerű – offline és online – lehetőségei. Városi ünnepségek, jeles napok szervezése, lebonyolítása. Pedagógusok, gyermekek és fiatalok részvétele a helyi közösségi életben. Környezettudatos magatartás kialakítása és fenntartása a gyakorlatban. Közösségi diákmunka a lakosság körében. Intézményközi közösségszervezés óvodások, iskolások és/ vagy törökbálinti pedagógusok számára valós és virtuális térben.