Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 02. 14- 2025. 02. 15

Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.02.14.

[1] Törökbálint Város Önkormányzata elkötelezett a klímaváltozás káros hatásainak csökkentése mellett. A fák természetvédelmi oltalmának biztosítása elősegíti megóvásukat, így a lehető legtovább fenntarthatják ökológiai, esztétikai és hagyományőrző szolgáltatásaikat. A védetté nyilvánítással, a védett természeti emlékek körének bővítésével az Önkormányzat hangsúlyozza a társadalom felelősségvállalásának fontosságát természeti és kulturális értékeink megőrzésében, valamint a klímaváltozás kedvezőtlen hatásainak mérséklésében.

[2] Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 24. § (1) bekezdés b) pontjában, 36. § (1) bekezdésében, 55. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 62. § (2) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a természetvédelmi kezelési tervek készítésére, készítőjére és tartalmára vonatkozó szabályokról szóló 3/2008. (II. 5.) KvVM rendelet 6. §-ában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet 4. és 5. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„4. § (1) A magántulajdonban lévő ingatlan tulajdonosával a természeti emlék védetté nyilvánításának előkészítését végző egyeztető megbeszélést folytat le az 1996. évi LIII. törvényben meghatározottak alapján.

(2) Amennyiben a helyi jelentőségű védett természeti emlék magántulajdonban lévő ingatlanon helyezkedik el, a tulajdonos köteles kártérítés nélkül tűrni a jegyzőnek a védett természeti emlék oltalmát szolgáló intézkedéseit, így különösen annak megközelítését, állapotának ellenőrzését, a favizsgálatok elvégzését, az esetleges növényvédelmi kezelések végrehajtását és a megkülönböztető tábla elhelyezését. A fával kapcsolatos szükséges munkálatok csak a fa élettevékenységével összeegyeztethető módon, jegyzői engedély birtokában végezhetők.

(3) Az ingatlan mindenkori tulajdonosa köteles tűrni a védetté nyilvánítás ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzését.

5. § Törökbálint Város Önkormányzata a zöldhulladék kezelésében támogatja azokat a tulajdonosokat, akiknek magáningatlanán, vagy akiknek az ingatlana előtti közterületen védetté nyilvánított fa található. Az adott fára vonatkozó zöldhulladék-kezelési gyakorlatot a fa természetvédelmi kezelési terve tartalmazza.”

2. § A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„1/A. A védetté nyilvánítási eljárás

5/A. § (1) Helyi jelentőségű természeti emlék védetté nyilvánítására vonatkozóan bárki javaslatot tehet és a védetté nyilvánítási eljárás hivatalból is megindítható. A javaslatokat a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani. A Képviselő-testület a beérkezett javaslatokat évente egy alkalommal, összesítve tárgyalja.

(2) A javaslatok benyújtási határideje minden év május 31. napja. A határidőben benyújtott javaslatok elfogadásáról, a védetté nyilvánítási eljárás megindításáról a Képviselő-testület legkésőbb a tárgyév szeptember 30-ig dönt. A határidő lejártát követően beérkező javaslatokat a következő év során bírálja el a Képviselő-testület.

(3) A védettséget kezdeményező javaslatnak tartalmaznia kell:

a) a helyi jelentőségű védett természeti érték megnevezését,

b) pontos helyének megjelölését,

c) helyszínrajzot a védett terület, érték megjelölésével és/vagy fényképfelvételt,

d) a kezdeményezés indoklását.”

3. § A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„6. § Törökbálint Város Önkormányzata védetté nyilvánítja a következő természeti emlékeket:

a) „Felsővár utcai lucfenyő”: a természeti emlék védetté nyilvánításának célja, a kiemelkedő ökológiai szolgáltatási értékkel rendelkező lucfenyő károsodásának megelőzése, elhárítása a jelen és jövő nemzedék számára történő megőrzése. A rendelet 1. melléklete tartalmazza a természeti emlék természetvédelmi kezelési tervét.

b) „Dióskerti hársfa”: a természeti emlék védetté nyilvánításának célja, a kiemelkedő ökológiai szolgáltatási értékkel rendelkező nagylevelű hárs károsodásának megelőzése, elhárítása a jelen és jövő nemzedék számára történő megőrzése. A rendelet 2. melléklete tartalmazza a természeti emlék természetvédelmi kezelési tervét.

c) „Vasút utcai közösségi ház előtti fehér nyár”: a természeti emlék védetté nyilvánításának célja, a kiemelkedő ökológiai szolgáltatási értékkel rendelkező fehér nyár károsodásának megelőzése, elhárítása a jelen és jövő nemzedék számára történő megőrzése. A rendelet 3. melléklete tartalmazza a természeti emlék természetvédelmi kezelési tervét.

d) „Kőkeresztnél álló japánakác”: a természeti emlék védetté nyilvánításának célja, a kiemelkedő ökológiai szolgáltatási értékkel rendelkező japánakác károsodásának megelőzése, elhárítása a jelen és jövő nemzedék számára történő megőrzése. A rendelet 4. melléklete tartalmazza a természeti emlék természetvédelmi kezelési tervét.

e) „Mária segíts kápolna melletti hárs”: a természeti emlék védetté nyilvánításának célja, a kiemelkedő ökológiai szolgáltatási értékkel rendelkező nagylevelű hárs károsodásának megelőzése, elhárítása a jelen és jövő nemzedék számára történő megőrzése. A rendelet 5. melléklete tartalmazza a természeti emlék természetvédelmi kezelési tervét.

f) „Szent István tér páfrányfenyő”: a természeti emlék védetté nyilvánításának célja, a kiemelkedő ökológiai szolgáltatási értékkel rendelkező páfrányfenyő károsodásának megelőzése, elhárítása a jelen és jövő nemzedék számára történő megőrzése. A rendelet 6. melléklete tartalmazza a természeti emlék természetvédelmi kezelési tervét.

g) „Téglagyári játszótér platánfa”: a természeti emlék védetté nyilvánításának célja, a kiemelkedő ökológiai szolgáltatási értékkel rendelkező platánfa károsodásának megelőzése, elhárítása a jelen és jövő nemzedék számára történő megőrzése. A rendelet 7. melléklete tartalmazza a természeti emlék természetvédelmi kezelési tervét.”

4. § (1) A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet a 2. melléklet szerinti 2. melléklettel egészül ki.

(3) A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet a 3. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.

(4) A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet a 4. melléklet szerinti 4. melléklettel egészül ki.

(5) A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet az 5. melléklet szerinti 5. melléklettel egészül ki.

(6) A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet a 6. melléklet szerinti 6. melléklettel egészül ki.

(7) A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet a 7. melléklet szerinti 7. melléklettel egészül ki.

5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

1. A helyi jelentőségű védett természeti emlékekről szóló 18/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2.3.1.1. pontja a következő 2.3.1.1.4. ponttal egészül ki:

„2.3.1.1.4. Az ingatlan tulajdonosának kérésére a védett fa kapcsán keletkezett zöldhulladékot az önkormányzat elszállítja.”

2. melléklet a 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Dióskerti hársfa természeti emlék adatai és természetvédelmi kezelési terve

1. A nagylevelű hárs (Tilia platyphyllos) elhelyezkedésére vonatkozó adatok

1.1. Elhelyezkedése: Törökbálint Város közigazgatási belterületén.

1.2. Pontos cím, hely: Törökbálint, Dióskerti játszótéren, (a Munkácsy Mihály utca 135. számú ingatlannal szemben lévő) közterületen.

1.3. Helyrajzi szám: 452/2

1.4. EOV koordináta: 639785 és 231322

1.5. Kiterjedése: 0,0113 ha

2. A nagylevelű hárs (Tilia platyphyllos) természetvédelmi kezelési terve

2.1. Természetvédelmi gyakorlati célkitűzések

Javasolt a jelentős dendrológiai értékkel bíró idős nagylevelű hárs védelme, különös tekintettel arra, hogy egy játszótér közepén helyezkedik el. Kiterjedt lombozatával jelentős árnyékot ad, ezáltal még a forró nyári napokon is biztosítja a kellemes hőérzetet az alatta időt eltöltők számára.

2.2. Természetvédelmi stratégiák

A szükséges egészségügyi, állapot-fenntartási beavatkozások folyamatos biztosítása a faegyeden.

2.3. Természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

2.3.1. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

A természetvédelmi kezelési tervben nem részletezett, vagy nem szabályozott kezelési előírásokat a területen az illetékes természetvédelmi hatóság egyedi államigazgatási eljárásban határozza meg.

2.3.1.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása; fajok védelme

2.3.1.1.1. A nagylevelű hárs megőrzését elősegítő beavatkozásokat (különösen a száraz, letört ágak eltávolítása, sebkezelés) vegetációs időszakon kívül, de az énekesmadarak költési időszaka előtt kell elvégezni.

2.3.1.1.2. A favizsgálati szakvéleményben meghatározott időközönként kell a fa állapot felmérését elvégezni.

2.3.1.2. Látogatás

2.3.1.2.1. A fa a játszótér mindenkori nyitvatartási rendje szerint tekinthető meg.

2.3.1.2.2. A kezelési beavatkozásokat, balesetveszélyt elhárítók, jogszerű, engedélyezett tevékenységet, továbbá engedélyezett munkát végzők számára biztosítani kell a belépést a területre.

2.3.1.3. Oktatás és bemutatás

Helyi jelentőségű védett természeti emléket jelölő táblát kell elhelyezni a nagylevelű hárs közelében.

2.3.1.4. Kutatás, vizsgálatok

A tervezési terület egészén jogerős természetvédelmi hatósági engedéllyel lehet kutatást végezni.

2.3.1.5. Terület- és földhasználat, természetvédelmi infrastruktúra

2.3.1.5.1. Tilos minden olyan tevékenység folytatása, amely a védelem alá vont természeti emlék állapotát közvetlen vagy közvetett módon a természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatja, vagy veszélyezteti.

2.3.1.5.2. Gondoskodni kell a védett természeti emlék fennmaradásához szükséges természeti feltételek, így többek között a talajviszonyok és a vízháztartás megőrzéséről.

2.3.1.5.3. A védett természeti emlék termőterülete védőövezetnek tekintendő. A védőövezet a törzs és a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete körben 2 méterrel megnövelve. A védőövezeten belül a már meglévő burkolatok cseréjét oly módon kell elvégezni, hogy a fa gyökérzete, törzse, ágai ne sérüljenek, továbbá nem alakítható ki olyan új burkolat, mely a fa állapotának romlását idézi elő.

2.3.1.6. Táj- és kultúrtörténeti értékek

A Dióskerti játszótéri nagylevelű hárs és környékének tájképi jellegét meg kell őrizni.

2.3.2. Művelési ághoz, illetve földhasználati módhoz köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

Természetvédelmi beavatkozáson kívül egyéb beavatkozások nem végezhetők el.”

3. melléklet a 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Vasút utcai közösségi ház előtti fehér nyár természeti emlék adatai és természetvédelmi kezelési terve

1. A fehér nyár (Populus alba) elhelyezkedésére vonatkozó adatok

1.1. Elhelyezkedése: Törökbálint Város közigazgatási belterületén.

1.2. Pontos cím, hely: Törökbálint, Vasút 23.

1.3. Helyrajzi szám: 1945/3

1.4. EOV koordináta: 639706 és 233828

1.5. Kiterjedése: 0,0255 ha

2. A fehér nyár (Populus alba) természetvédelmi kezelési terve

2.1. Természetvédelmi gyakorlati célkitűzések

Javasolt a jelentős dendrológiai értékkel bíró idős fehér nyár védelme, különös tekintettel arra, hogy egy közösségi tér közepén helyezkedik el. Kiterjedt lombozatával jelentős árnyékot ad, mellyel javítja a közösségi ház előtti terület mikroklímáját.

2.2. Természetvédelmi stratégiák

A szükséges egészségügyi, állapot-fenntartási beavatkozások folyamatos biztosítása a faegyeden.

2.3. Természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

2.3.1. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

A természetvédelmi kezelési tervben nem részletezett, vagy nem szabályozott kezelési előírásokat a területen az illetékes természetvédelmi hatóság egyedi államigazgatási eljárásban határozza meg.

2.3.1.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása; fajok védelme

2.3.1.1.1. A fehér nyár megőrzését elősegítő beavatkozásokat (különösen a száraz, letört ágak eltávolítása, sebkezelés) vegetációs időszakon kívül, de az énekesmadarak költési időszaka előtt kell elvégezni.

2.3.1.1.2. A favizsgálati szakvéleményben meghatározott időközönként kell a fa állapot felmérését elvégezni.

2.3.1.2. Látogatás

2.3.1.2.1. A fa szabadon megtekinthető.

2.3.1.2.2. A kezelési beavatkozásokat, balesetveszélyt elhárítók, jogszerű, engedélyezett tevékenységet, továbbá engedélyezett munkát végzők számára biztosítani kell a belépést a területre.

2.3.1.3. Oktatás és bemutatás

Helyi jelentőségű védett természeti emléket jelölő táblát kell elhelyezni a fehér nyár közelében.

2.3.1.4. Kutatás, vizsgálatok

A tervezési terület egészén jogerős természetvédelmi hatósági engedéllyel lehet kutatást végezni.

2.3.1.5. Terület- és földhasználat, természetvédelmi infrastruktúra

2.3.1.5.1. Tilos minden olyan tevékenység folytatása, amely a védelem alá vont természeti emlék állapotát közvetlen vagy közvetett módon a természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatja, vagy veszélyezteti.

2.3.1.5.2. Gondoskodni kell a védett természeti emlék fennmaradásához szükséges természeti feltételek, így többek között a talajviszonyok és a vízháztartás megőrzéséről.

2.3.1.5.3. A védett természeti emlék termőterülete védőövezetnek tekintendő. A védőövezet a törzs és a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete körben 2 méterrel megnövelve. A védőövezeten belül a már meglévő burkolatok cseréjét oly módon kell elvégezni, hogy a fa gyökérzete, törzse, ágai ne sérüljenek, továbbá nem alakítható ki olyan új burkolat, mely a fa állapotának romlását idézi elő.

2.3.1.6. Táj- és kultúrtörténeti értékek

A Vasút utcai közösségi ház előtti fehér nyár és környékének tájképi jellegét meg kell őrizni.

2.3.2. Művelési ághoz, illetve földhasználati módhoz köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

Természetvédelmi beavatkozáson kívül egyéb beavatkozások nem végezhetők el.”

4. melléklet a 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Kőkeresztnél álló japánakác természeti emlék adatai és természetvédelmi kezelési terve

1. A japánakác (Sophora japonica) elhelyezkedésére vonatkozó adatok

1.1. Elhelyezkedése: Törökbálint Város közigazgatási belterületén.

1.2. Pontos cím, hely: Baross utca 27. melletti közterületen.

1.3. Helyrajzi szám: 720/5

1.4. EOV koordináta: 640071 és 232387

1.5. Kiterjedése: 0,0201 ha

2. A japánakác (Sophora japonica) természetvédelmi kezelési terve

2.1. Természetvédelmi gyakorlati célkitűzések

Javasolt a jelentős dendrológiai értékkel bíró idős japánakác védelme, különös tekintettel arra, hogy ikertörzse révén kiterjedt lombozattal rendelkezik. A város szívében lévő park mikroklímáját javítja, továbbá jelentős életteret ad az elővilág egyéb résztvevői számára.

2.2. Természetvédelmi stratégiák

A szükséges egészségügyi, állapot-fenntartási beavatkozások folyamatos biztosítása a faegyeden.

2.3. Természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

2.3.1. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

A természetvédelmi kezelési tervben nem részletezett, vagy nem szabályozott kezelési előírásokat a területen az illetékes természetvédelmi hatóság egyedi államigazgatási eljárásban határozza meg.

2.3.1.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása; fajok védelme

2.3.1.1.1. A japánakác megőrzését elősegítő beavatkozásokat (különösen a száraz, letört ágak eltávolítása, sebkezelés) vegetációs időszakon kívül, de az énekesmadarak költési időszaka előtt kell elvégezni.

2.3.1.1.2. A favizsgálati szakvéleményben meghatározott időközönként kell a fa állapot felmérését elvégezni.

2.3.1.2. Látogatás

2.3.1.2.1. A fa szabadon megtekinthető.

2.3.1.2.2. A kezelési beavatkozásokat, balesetveszélyt elhárítók, jogszerű, engedélyezett tevékenységet, továbbá engedélyezett munkát végzők számára biztosítani kell a belépést a területre.

2.3.1.3. Oktatás és bemutatás

Helyi jelentőségű védett természeti emléket jelölő táblát kell elhelyezni a japánakác közelében.

2.3.1.4. Kutatás, vizsgálatok

A tervezési terület egészén jogerős természetvédelmi hatósági engedéllyel lehet kutatást végezni.

2.3.1.5. Terület- és földhasználat, természetvédelmi infrastruktúra

2.3.1.5.1. Tilos minden olyan tevékenység folytatása, amely a védelem alá vont természeti emlék állapotát közvetlen vagy közvetett módon a természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatja, vagy veszélyezteti.

2.3.1.5.2. Gondoskodni kell a védett természeti emlék fennmaradásához szükséges természeti feltételek, így többek között a talajviszonyok és a vízháztartás megőrzéséről.

2.3.1.5.3. A védett természeti emlék termőterülete védőövezetnek tekintendő. A védőövezet a törzs és a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete körben 2 méterrel megnövelve. A védőövezeten belül a már meglévő burkolatok cseréjét oly módon kell elvégezni, hogy a fa gyökérzete, törzse, ágai ne sérüljenek, továbbá nem alakítható ki olyan új burkolat, mely a fa állapotának romlását idézi elő.

2.3.1.6. Táj- és kultúrtörténeti értékek

A Kőkeresztnél álló japánakác és környékének tájképi jellegét meg kell őrizni.

2.3.2. Művelési ághoz, illetve földhasználati módhoz köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

Természetvédelmi beavatkozáson kívül egyéb beavatkozások nem végezhetők el.”

5. melléklet a 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Mária segíts kápolna melletti hárs természeti emlék adatai és természetvédelmi kezelési terve

1. A Tilia platyphyllos (Nagylevelű hárs) elhelyezkedésére vonatkozó adatok

1.1. Elhelyezkedése: Törökbálint Város közigazgatási belterületén.

1.2. Pontos cím, hely: Kápolna utca, hrsz: 2217.

1.3. Helyrajzi szám: 2217

1.4. EOV koordináta: 640793 és 232415

1.5. Kiterjedése: 0,0201 ha

2. A Tilia platyphyllos (Nagylevelű hárs) természetvédelmi kezelési terve

2.1. Természetvédelmi gyakorlati célkitűzések

Javasolt a jelentős dendrológiai értékkel bíró idős nagylevelű hárs védelme, mely kiterjedt lombozattal rendelkezik, javítja a mikroklímát, továbbá jelentős életteret ad az elővilág egyéb résztvevői számára.

2.2. Természetvédelmi stratégiák

A szükséges egészségügyi, állapot-fenntartási beavatkozások folyamatos biztosítása a faegyeden.

2.3. Természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

2.3.1. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

A természetvédelmi kezelési tervben nem részletezett, vagy nem szabályozott kezelési előírásokat a területen az illetékes természetvédelmi hatóság egyedi államigazgatási eljárásban határozza meg.

2.3.1.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása; fajok védelme

2.3.1.1.1. A nagylevelű hárs megőrzését elősegítő beavatkozásokat (különösen a száraz, letört ágak eltávolítása, sebkezelés) vegetációs időszakon kívül, de az énekesmadarak költési időszaka előtt kell elvégezni.

2.3.1.1.2. A favizsgálati szakvéleményben meghatározott időközönként kell a fa állapot felmérését elvégezni.

2.3.1.2. Látogatás

2.3.1.2.1. A fa szabadon megtekinthető.

2.3.1.2.2. A kezelési beavatkozásokat, balesetveszélyt elhárítók, jogszerű, engedélyezett tevékenységet, továbbá engedélyezett munkát végzők számára biztosítani kell a belépést a területre.

2.3.1.3. Oktatás és bemutatás

Helyi jelentőségű védett természeti emléket jelölő táblát kell elhelyezni a nagylevelű hárs közelében.

2.3.1.4. Kutatás, vizsgálatok

A tervezési terület egészén jogerős természetvédelmi hatósági engedéllyel lehet kutatást végezni.

2.3.1.5. Terület- és földhasználat, természetvédelmi infrastruktúra

2.3.1.5.1. Tilos minden olyan tevékenység folytatása, amely a védelem alá vont természeti emlék állapotát közvetlen vagy közvetett módon a természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatja, vagy veszélyezteti.

2.3.1.5.2. Gondoskodni kell a védett természeti emlék fennmaradásához szükséges természeti feltételek, így többek között a talajviszonyok és a vízháztartás megőrzéséről.

2.3.1.5.3. A védett természeti emlék termőterülete védőövezetnek tekintendő. A védőövezet a törzs és a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete körben 2 méterrel megnövelve. A védőövezeten belül a már meglévő burkolatok cseréjét oly módon kell elvégezni, hogy a fa gyökérzete, törzse, ágai ne sérüljenek, továbbá nem alakítható ki olyan új burkolat, mely a fa állapotának romlását idézi elő.

2.3.1.6. Táj- és kultúrtörténeti értékek

A Mária segíts kápolna körüli hárs és környékének tájképi jellegét meg kell őrizni.

2.3.2. Művelési ághoz, illetve földhasználati módhoz köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

Természetvédelmi beavatkozáson kívül egyéb beavatkozások nem végezhetők el.”

6. melléklet a 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Szent István tér páfrányfenyő természeti emlék adatai és természetvédelmi kezelési terve

1. A Gingko biloba (Páfrányfenyő) elhelyezkedésére vonatkozó adatok

1.1. Elhelyezkedése: Törökbálint Város közigazgatási belterületén.

1.2. Pontos cím, hely: Szent István utca 18. szám előtti közterületen.

1.3. Helyrajzi szám: 528/27

1.4. EOV koordináta: 639911 és 232016

1.5. Kiterjedése: 0,0201 ha

2. A Gingko biloba (Páfrányfenyő) természetvédelmi kezelési terve

2.1. Természetvédelmi gyakorlati célkitűzések

Javasolt a jelentős dendrológiai értékkel bíró idős páfrányfenyő védelme, mely egyedi látványával és tekintélyes méretével díszíti a Szent István utcát, továbbá kedvezően befolyásolja a mikroklimatikus viszonyokat, valamint jelentős életteret ad az elővilág egyéb résztvevői számára.

2.2. Természetvédelmi stratégiák

A szükséges egészségügyi, állapot-fenntartási beavatkozások folyamatos biztosítása a faegyeden.

2.3. Természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

2.3.1. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

A természetvédelmi kezelési tervben nem részletezett, vagy nem szabályozott kezelési előírásokat a területen az illetékes természetvédelmi hatóság egyedi államigazgatási eljárásban határozza meg.

2.3.1.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása; fajok védelme

2.3.1.1.1. A páfrányfenyő megőrzését elősegítő beavatkozásokat (különösen a száraz, letört ágak eltávolítása, sebkezelés) vegetációs időszakon kívül, de az énekesmadarak költési időszaka előtt kell elvégezni.

2.3.1.1.2. A favizsgálati szakvéleményben meghatározott időközönként kell a fa állapot felmérését elvégezni.

2.3.1.2. Látogatás

2.3.1.2.1. A fa szabadon megtekinthető.

2.3.1.2.2. A kezelési beavatkozásokat, balesetveszélyt elhárítók, jogszerű, engedélyezett tevékenységet, továbbá engedélyezett munkát végzők számára biztosítani kell a belépést a területre.

2.3.1.3. Oktatás és bemutatás

Helyi jelentőségű védett természeti emléket jelölő táblát kell elhelyezni a páfrányfenyő közelében.

2.3.1.4. Kutatás, vizsgálatok

A tervezési terület egészén jogerős természetvédelmi hatósági engedéllyel lehet kutatást végezni.

2.3.1.5. Terület- és földhasználat, természetvédelmi infrastruktúra

2.3.1.5.1. Tilos minden olyan tevékenység folytatása, amely a védelem alá vont természeti emlék állapotát közvetlen vagy közvetett módon a természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatja, vagy veszélyezteti.

2.3.1.5.2. Gondoskodni kell a védett természeti emlék fennmaradásához szükséges természeti feltételek, így többek között a talajviszonyok és a vízháztartás megőrzéséről.

2.3.1.5.3. A védett természeti emlék termőterülete védőövezetnek tekintendő. A védőövezet a törzs és a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete körben 2 méterrel megnövelve. A védőövezeten belül a már meglévő burkolatok cseréjét oly módon kell elvégezni, hogy a fa gyökérzete, törzse, ágai ne sérüljenek, továbbá nem alakítható ki olyan új burkolat, mely a fa állapotának romlását idézi elő.

2.3.1.6. Táj- és kultúrtörténeti értékek

A Szent István tér páfrányfenyő és környékének tájképi jellegét meg kell őrizni.

2.3.2. Művelési ághoz, illetve földhasználati módhoz köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

Természetvédelmi beavatkozáson kívül egyéb beavatkozások nem végezhetők el.”

7. melléklet a 3/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelethez

Téglagyári játszótér platánfa természeti emlék adatai és természetvédelmi kezelési terve

1. A Platanus orientalis (Keleti platán) elhelyezkedésére vonatkozó adatok

1.1. Elhelyezkedése: Törökbálint Város közigazgatási belterületén.

1.2. Pontos cím, hely: Bajcsy Zsilinszky utca 52/A, közterületen.

1.3. Helyrajzi szám: 1442

1.4. EOV koordináta: 639674 és 233371

1.5. Kiterjedése: 0,0491 ha

2. A Platanus orientalis (Keleti platán) természetvédelmi kezelési terve

2.1. Természetvédelmi gyakorlati célkitűzések

Javasolt a jelentős dendrológiai értékkel bíró idős keleti platán védelme, mely négyes ikertörzse lévén hatalmas lombkoronával rendelkezik, kedvezően befolyásolja a mikroklimatikus viszonyokat, ezáltal még a forró nyári napokon is biztosítja a kellemes hőérzetet az alatta időt eltöltők számára.

2.2. Természetvédelmi stratégiák

A szükséges egészségügyi, állapot-fenntartási beavatkozások folyamatos biztosítása a faegyeden.

2.3. Természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

2.3.1. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

A természetvédelmi kezelési tervben nem részletezett, vagy nem szabályozott kezelési előírásokat a területen az illetékes természetvédelmi hatóság egyedi államigazgatási eljárásban határozza meg.

2.3.1.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása; fajok védelme

2.3.1.1.1. A keleti platán megőrzését elősegítő beavatkozásokat (különösen a száraz, letört ágak eltávolítása, sebkezelés) vegetációs időszakon kívül, de az énekesmadarak költési időszaka előtt kell elvégezni.

2.3.1.1.2. A favizsgálati szakvéleményben meghatározott időközönként kell a fa állapot felmérését elvégezni.

2.3.1.2. Látogatás

2.3.1.2.1. A fa a játszótér mindenkori nyitvatartási rendje szerint tekinthető meg.

2.3.1.2.2. A kezelési beavatkozásokat, balesetveszélyt elhárítók, jogszerű, engedélyezett tevékenységet, továbbá engedélyezett munkát végzők számára biztosítani kell a belépést a területre.

2.3.1.3. Oktatás és bemutatás

Helyi jelentőségű védett természeti emléket jelölő táblát kell elhelyezni a keleti platán közelében.

2.3.1.4. Kutatás, vizsgálatok

A tervezési terület egészén jogerős természetvédelmi hatósági engedéllyel lehet kutatást végezni.

2.3.1.5. Terület- és földhasználat, természetvédelmi infrastruktúra

2.3.1.5.1. Tilos minden olyan tevékenység folytatása, amely a védelem alá vont természeti emlék állapotát közvetlen vagy közvetett módon a természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatja, vagy veszélyezteti.

2.3.1.5.2. Gondoskodni kell a védett természeti emlék fennmaradásához szükséges természeti feltételek, így többek között a talajviszonyok és a vízháztartás megőrzéséről.

2.3.1.5.3. A védett természeti emlék termőterülete védőövezetnek tekintendő. A védőövezet a törzs és a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete körben 2 méterrel megnövelve. A védőövezeten belül a már meglévő burkolatok cseréjét oly módon kell elvégezni, hogy a fa gyökérzete, törzse, ágai ne sérüljenek, továbbá nem alakítható ki olyan új burkolat, mely a fa állapotának romlását idézi elő.

2.3.1.6. Táj- és kultúrtörténeti értékek

A Téglagyári játszótér platánfa és környékének tájképi jellegét meg kell őrizni.

2.3.2. Művelési ághoz, illetve földhasználati módhoz köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak

Természetvédelmi beavatkozáson kívül egyéb beavatkozások nem végezhetők el.”