Budajenő Község Önkormányzat képviselő-testületének 1/2015 (II.16..) önkormányzati rendelete
a szociális és a gyermekjóléti ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 01- 2018. 02. 19Budajenő Község Önkormányzat képviselő-testületének 1/2015 (II.16..) önkormányzati rendelete
a szociális és a gyermekjóléti ellátásokról
2015-03-01-tól 2018-02-19-ig
Budajenő Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontja szerinti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § (1) bekezdés 11. és 11a. pontjaiban meghatározott feladatát ellátva és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 25.§ (3) bekezdés b.) pontjában, 32.§ (3) bekezdésében, 45.§-ában, 48. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a szociális és gyermekjóléti ellátásokról a jelen rendeletet alkotja.
- Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1.§ Jelen rendeletet kell alkalmazni Budajenő közigazgatási területén a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban Szt.) 3.§.-ában, 6.§ -ában, 7.§-ában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban: Gyvt.) Gyvt. 4. §-ában meghatározott személyekre.
2. Hatáskör átruházás szabályai
2.§ (1) Jelen rendelet II. fejezetében szabályozott települési támogatások esetében a Képviselő-testület hatáskörét átruházza a Humán és Ügyrendi Bizottságra (továbbiakban Bizottság) a (2) bekezdésben foglalt kivétellel.
- Jelen rendelet 5. §-ában foglalt szabályok alapján a polgármester települési támogatás állapíthat meg, az azonnali intézkedést igénylő, létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére.
3. Eljárási szabályok
3. § (1) A Szt. és e rendelet II. fejezetében szabályozott ellátások iránti kérelem a Budajenői Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) nyújtható be írásban az igénylésre rendszeresített nyomtatványon, oly módon, hogy a kérelemből tűnjön ki milyen konkrét élethelyzet következtében vált szükségessé a kérelem benyújtása, és a rendkívüli élethelyzetet igazolni kell dokumentumokkal. Települési támogatás hivatalból is megállapítható.
- A személyes gondoskodás keretében nyújtott szociális és gyermekjóléti ellátás, illetve az ellátás díjának mérséklése iránti kérelmet, az intézményvezetőnél kell benyújtani.
- Az ellátások iránti kérelmek elbírálásához a Hivatal köteles bekérni az Szt-ben és egyéb kapcsolódó jogszabályokban és e rendeletben meghatározott feltételeket hitelt érdemlően igazoló iratokat. Amennyiben a kérelmező a kért iratokat az eljáráshoz felszólítás ellenére sem bocsátja rendelkezésre, a kérelmét el kell utasítani, kivéve, ha az eljárás hivatalból folytatható.
- A kérelemhez minden olyan iratot, dokumentumot mellékelni kell, amely a jogosultság bizonyítására alkalmas. Az eredeti dokumentumokról a Hivatal – csak a kérelem elbírálásánál, dokumentálásánál felhasználható – másolatot készíthet az eredeti dokumentum egyidejű visszaszolgáltatásával.
- Jövedelem igazolására nyilatkozat csak rendkívüli esetben és akkor fogadható el, ha a kérelmező alkalmi munkából él vagy a települési támogatásra okot adó rendkívüli esemény ezt indokolttá teszi. Ebben az esetben a kérelmező utólag is kötelezhető az iratok benyújtására, ha az életvitele a nyilatkozat valódiságát kérdésessé teszi.
- A Hivatal a szociális ellátások megállapítására indokolt esetben környezettanulmányt végez, és erről formanyomtatványt tölt ki. Amennyiben a kérelmező egy évben több ellátási formát vesz igénybe, illetve több kérelmet nyújt be ugyanazon ellátási formára a környezettanulmányt elegendő egyszer elvégezni.
- A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a Hivatal az alábbiak ellenőrizheti:
- megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,
- megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
- megkeresheti a közlekedési igazgatósági hatóságot,
- megkeresheti az igazolást kiállító szervet, hatóságot.
- A megállapított ellátások kifizetésének rendje:
- A havi rendszerességgel folyósított ellátásokat a Hivatal átutalással folyósítja a jogosultnak úgy, hogy az minden hónap 5-ig felvehető legyen.
- Ha a támogatás térítési díj vagy egyéb kötelezettség fedezetéül szolgál, akkor az átutalható az arra jogosult számlájára, ahol a kötelezettség fennáll.
- Rendkívüli esetben a 2. § (2) bekezdése szerinti támogatás megállapítása esetén kifizetés házipénztárból is történhet. Természetbeni támogatás esetén az átvehető a határozatban megjelölt helyen.
- A támogatás kifizetésének módjáról az azt megállapító határozatban rendelkezni kell.
- Jogtalanul igénybevett ellátás megtérítésének elrendelése esetén a Bizottság kivételes méltányosságot gyakorolhat, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét. A méltányosság legfeljebb a jogtalanul felvett összeg 50 %-ig gyakorolható.
- A kézpénzben megállapított települési támogatás felhasználásáról a jogosult az összeg felvételétől számított 30 napon belül elszámoltatható.
II. Támogatási formák
4. A települési támogatás formái
4.§ (1) Települési támogatás
- létfenntartási gondok enyhítése,
- lakhatás támogatása,
- gyógyszerkiadások viseléséhez való hozzájárulás,
- az elhunyt személy eltemettetésnek költségeihez való hozzájárulás céljából adható.
- Települési támogatás természetben is adható különösen a következő formákban: Erzsébet utalvány, élelmiszer, tüzelősegély, tankönyv- és tanszervásárlás támogatása, tandíj, közüzemi díjak, illetve gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás.
- A természetbeni ellátás kifizetése közvetlenül az árucikkeket, vagy szolgáltatásokat biztosító, vagy díjakat kérő szervezet számára történő átutalással is teljesíthető.
5.§ (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén a 300 %-át nem haladja meg, és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert
- tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesés következett be, vagy
- elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett, vagy
- nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3. § (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik, vagy
- váratlan vagy előre látott kiadásai vannak, melyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni.
- Rendkívüli települési támogatás adható
- eseti jelleggel, egy naptári évben, maximum 3 alkalommal, legfeljebb 20.000 Ft összegben
- meghatározott időszakra havi rendszerességgel, maximum 4 hónapra, egy naptári évben maximum 3 alkalommal, legfeljebb 25.000-Ft összegben havonta.
- kamatmentes kölcsönként, ha a kérelmező jövedelemmel rendelkezik, a kölcsön visszafizetését írásban vállalja, és erről megállapodást köt Budajenő Községi Önkormányzattal (továbbiakban: Önkormányzat). Összege legfeljebb 100.000 Ft lehet és legfeljebb 12 hónapra adható. A kölcsön törlesztését a felvételt követő hónapban kell megkezdeni. Kamatmentes kölcsönt egy háztartás egy évben egyszer kaphat.
6.§ (1) A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként közüzemi díj támogatás állapítható meg a kérelemben megjelölt szolgáltatóhoz történő utalással.
- Közüzemi díj támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkiesebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén a 300 %-át.
- A 6. § (1) bekezdés szerinti közüzemi díj támogatás összege havonta maximum 5.000 Ft, valamennyi közműszolgáltatásra együttesen.
- A 6. § (1) bekezdés szerinti közüzemi díj támogatás családonként egy fő részére állapítható meg a kérelem benyújtása hónapjának első napjától a 12. hónap végéig, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.
- A lakhatás elősegítése érdekében megállapított települési támogatás elsősorban a kérelemben megjelölt szolgáltatóhoz történt utalással állapítható meg.
- A kérelem kötelező melléklete a kérelmet megelőző 6 havi közüzemi számlák másolata
7.§ (1)Települési támogatásként gyógyszerkiadások viseléséhez való hozzájárulás állapítható meg annak a közgyógyellátásra nem jogosult személynek, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 280 %-át, egyedül élő esetében 320 %-át és havi rendszeres gyógyszerkiadás meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 10 %-át
- Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás a kérelem benyújtásától számított maximum egy éves időtartamra állapítható meg oly módon, hogy a támogatás éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
- Az (1) bekezdésben szabályozott települési támogatás iránti kérelem kötelező melléklete a háziorvos vagy szakorvos által felírt rendszeresen szedett gyógyszerek költségének összegéről szóló igazolás.
- (1) Települési támogatásként az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás állapítható meg annak a személynek, aki az elhunyt eltemettetéséről gondoskodott, és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át , egyedül élő esetén a 300 %-át.
- Elhunyt személy eltemettetési költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 10%-100 %-ig terjedhet.
- A helyben szokásos legolcsóbb temetési költséget jelen rendelet 1. sz. függeléke tartalmazza.
- A (1) bekezdés szerinti települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell: a kérelmező és a vele közös háztartásban élők jövedelem igazolását, a kérelmező, vagy vele együtt élő családtagja nevére kiállított eredeti temetési számlára fel kell jegyezni, a számlát a kérelmezőnek vissza kell adni.
- A számlák eredeti példányra fel kell jegyezni a megállapított támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét, az arról szóló határozat számával együtt.
5. Köztemetés
9. § (1) A köztemetésre vonatkozó szabályokat az Szt 48. §-a tartalmazza
- Az eltemettetésre kötelezett hozzátartozó térítési kötelezettsége esetében a Bizottság egyéni mérlegelés szerint dönthet részletfizetés engedélyezéséről, illetve a térítési kötelezettség elengedésérről vagy mérsékléséről.
6. Szociális célú tűzifa támogatás
10. § (1) Az Önkormányzat a központi támogatás függvényében évente egyszeri, természetbeni szociális célú tűzifa támogatást nyújthat (a továbbiakban: támogatás) azon szociálisan rászoruló személyek részére, akik a támogatás megítélésének napján a településen bejelentett állandó lakóhellyel rendelkeznek és életvitelszerűen is a településen élnek.
- A támogatás
- kérelemre, vagy
- az (5) bekezdésben foglalt rászorultak esetében hivatalból is adható.
- A (2) bekezdés a) pontja szerinti kérelmet írásban kell benyújtani és a kérelemhez csatolni kell az igénylő és háztartásában élők jövedelméről szóló igazolást, valamint nyilatkozatot az egyéb jövedelmekről.
- A támogatás adható annak a rászorulónak, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének háromszorosát.
- A szociális rászorultság megállapításánál előnyt élvez, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló Szt. szerinti
- aktív korúak ellátására,
- időskorúak járadékára,
- adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásra, vagy
- lakhatás elősegítése céljából kapott települési támogatásra jogosult – tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására –.
- Háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa adható.
- Nem részesülhet támogatásban, aki a lakóingatlan fűtését nem fatüzeléssel oldja meg.
- Az Önkormányzat a tűzifa kiosztásáról a vonatkozó magasabb rendű jogszabályban meghatározott időpontig gondoskodik. A tűzifa kiosztása az önkormányzat által, lakcímre történő szállítással valósul meg.
III. Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások
7. Szociális alapszolgáltatások
11.§ (1) Az Önkormányzat a következő szociális alapszolgáltatásokat biztosítja a rászorultak részére:
- étkeztetés
- házi segítségnyújtás
- családsegítés,
- jelzőrendszeres segítségnyújtás
- nappali ellátás,
- Az Önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (szh: 2092 Budakeszi Fő u. 103.) keretében a Családsegítő Szolgálat útján látja el. Az igénybevétel részletes szabályait a Szt. 92. § (1) bekezdésében foglaltak és a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat társulási megállapodása alapján Budakeszi Önkormányzatának a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Társulás Szolgálatnál igénybe vehető személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, azok igénybevételét, valamint a fizetendő térítési díjat Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének rendelete szabályozza.
- A támogató szolgáltatást az Önkormányzat az IRMÁK Nonprofit Kft. (szh: 2081 Piliscsaba, Béla király út 96.) útján látja el.
8. Gyermekjóléti ellátásokra vonatkozó általános szabályok
12.§ (1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik. A védelembe vett gyermek szülője a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére kötelezhető.
- A kérelmező e rendelet 11.§-ban meghatározott ellátás igénybevételére irányuló kérelmét az intézmény vezetőjénél nyújthatja be.
- A 11.§-ban meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevételéről a tényállás tisztázása mellett az intézmény vezetője határoz.
- A személyes gondoskodás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell.
- Túljelentkezés esetén az intézményvezető bizottságot hoz létre, amely dönt a felvételről.
- A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése előtt az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képviselőjét tájékoztatni kell:
- az ellátás tartalmáról és feltételeiről,
- az intézmény által vezetett, reá vonatkozó nyilvántartásokról,
- az intézmény házirendjéről,
- a fizetendő térítési, illetve gondozási díjról.
- Az ellátásra jogosult köteles:
- a (6) bekezdésben foglalt tájékoztatás tudomásul vételéről nyilatkozni,
- az intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltatni,
- a jogosultsági feltételekben, illetve nyilvántartott adataiban bekövetkezett változásokról nyilatkozni.
- Az intézményi jogviszony a Gyvt. 37/A. §-ban foglaltak esetén szűnik meg.
9. A gyermekjóléti alapellátások
13.§ (1) A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, illetve a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.
- Az önkormányzat az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
- Gyermekjóléti szolgáltatást ellátási szerződés alapján a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (2092 Budakeszi Fő út 103.) működtetésével.
- Gyermekek napközbeni ellátását az általa fenntartott óvoda közreműködésével.
10. Gyermekjóléti szolgálat
14.§ (1) A gyermekjóléti szolgáltatás szervezési, szolgálati és gondozási feladatokat lát el a Hivatallal, az intézmények vezetőivel és gyermekvédelmi felelőseivel, a házi orvossal, a házi gyermekorvossal, a rendőrséggel és a védőnői szolgálattal együttműködve.
- A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes, feladatait a Gyvt. 39-40. §-i határozzák meg
11. A gyermekek napközbeni ellátása
15.§ (1)Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk, vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
- A gyermekek napközbeni ellátását elsősorban az olyan gyermekek számára kell biztosítani:
- akinek testi, szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van
szüksége,
- akit egyedülálló, vagy időskorú személy nevel,
- akivel együtt a családban három, vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt,
akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, ápolási díjban, vagy gyermeknevelési támogatásban részesül,
- akiről szülője, gondozója, szociális helyzete miatt nem tud gondoskodni.
- A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formája az óvoda és napközi ellátás esetén az étkeztetés.
12.A térítési díjak
16.§ (1) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
- A díjat a Képviselő-testület évente külön határozatban határozza meg. A határozatról a lakosságot a jegyző a helyben szokásos módon tájékoztatja.
- Záró és hatályba léptető rendelkezések
17.§ (1) Jelen rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.
- Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 20/2013.(XII.20) önkormányzati rendelet.
- Jelen rendelet rendelkezéseit a hatályba lépést követően benyújtott kérelmek esetén kell alkalmazni.
Budai István polgármester | dr. Kovács Dénes jegyző |
A jelen rendelet 2015. január hó 16. napján kihirdetésre került:
dr. Kovács Dénes jegyző |
- sz. függelék a 1/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelethez
A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség urnás és koporsós temetés esetében is 110.000,- Ft.