Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XII. 15.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról

Hatályos: 2026. 01. 01

Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XII. 15.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról

2026.01.01.

[1] Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzata 2026. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló rendeletének megalkotása az önkormányzat biztonságos működését szolgálja. A rendelet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásainak megfelelően, az önkormányzat 2025. évi költségvetése alapján készült, mely megfelelő alapot képez a kiemelt előirányzatok meghatározásához.

[2] Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. §-ban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

1. Az önkormányzat átmeneti gazdálkodása

1. § (1) Felhatalmazást kap a polgármester, hogy az átmeneti gazdálkodás időszakában az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az önkormányzati gazdálkodásra vonatkozó jogszabályi rendelkezések betartásával intézkedéseket tegyen az önkormányzatot megillető bevételek folyamatos beszedésére és a felmerülő, indokolt kiadások teljesítésére.

(2) Az átmeneti időszakban teljesített bevételeket és kiadásokat a költségvetésről szóló rendeletbe be kell építeni.

(3) Az Önkormányzat működési-fenntartási kiadásainak teljesítése az előző évben elrendelt kifizetéseken felül a költségvetési évet közvetlenül megelőző év eredeti előirányzata 1/12 részéig, az ellátottak pénzbeli kiadásainak teljesítése a költségvetési évet közvetlenül megelőző év eredeti előirányzata 1/12 részéig terjedhet havonta.

(4) Az 1/12 rész meghatározásakor az előző évi eredeti előirányzatot korrigálni kell az áthúzódó jellegű kötelezettségvállalások összegével, szerkezeti, szervezeti változások és több éves kihatással járó vállalt kötelezettségek összegével. Ettől eltérni csak a rendelet 4. §-ában felsorolt esetekben, illetve Képviselő-testület eseti döntései alapján lehet.

2. Költségvetési szervek átmeneti gazdálkodása

2. § (1) A költségvetési szervek intézményi finanszírozását az előző évben elrendelt kifizetéseken, továbbá a 2026. január elsejétől érvényes szerkezeti és szervezeti változásokon felül az átmeneti gazdálkodás időszakában a költségvetési évet megelőző év eredeti kiadási és bevételi előirányzatainak 1/12 részének megfelelő összegben kell biztosítani, figyelemmel a rendszeres és az áthúzódó kötelezettségvállalások kiadási szükségleteire.

(2) A költségvetési szervek az átmeneti gazdálkodás időszakában az előző évi költségvetés eredeti előirányzata 1/12 részéig vállalhatnak kötelezettséget, teljesíthetnek kiadásokat, figyelemmel az (1) bekezdésben meghatározott szempontokra is.

(3) Az átmeneti gazdálkodás időszakában a költségvetési szervek dolgozóit érintő esedékes bérintézkedések alkalmazása esetén a hatályos jogszabályok rendelkezéseit kell figyelembe venni.

(4) Az (1)–(3) bekezdésben foglaltaktól eltérni csak a rendelet 4. §-ában felsorolt esetekben, vagy a Képviselő-testület eseti döntései alapján lehet.

3. Beruházások, felújítások és egyéb felhalmozási célú kiadások

3. § (1) Pályázati támogatásokkal megvalósuló beruházások és felújítások esetében kötelezettségvállalás az átmeneti gazdálkodás időszakában kizárólag a 2025. évi költségvetésben rendelkezésre álló előirányzat és az elnyert támogatási összeg együttes összegének erejéig vállalható. Amennyiben a rendelkezésre álló együttes összeg nem nyújt fedezetet a kötelezettségvállalásra, akkor a Képviselő-testület külön, határozatban rögzített eseti döntése alapján vállalható a kötelezettségvállalás és indítható a feladat. A kötelezettségvállalásokhoz és a feladatok indításához biztosítani kell a szükséges pénzügyi fedezet rendelkezésre állását.

(2) Az átmeneti gazdálkodás időszakában egyéb beruházási, felújítási és egyéb felhalmozási célú kiadási előirányzatokra kötelezettségvállalás és kifizetés a 2025. évi költségvetésben rendelkezésre álló beruházási, felújítási és egyéb felhalmozási célú kiadási előirányzat maradvány összegéig történhet.

(3) Az átmeneti gazdálkodás időszakában a 2026. évi pályázatokhoz szükséges saját erő vállalása – az előző időszakban vállalt saját erő figyelembevételével – a Képviselő-testület döntése alapján történhet.

4. Egyéb rendelkezések

4. § Az 1. § értelmében felhatalmazást kap a Polgármester a feladatok elvégzéséhez a 2025. évi eredeti előirányzat időarányos részének biztosítására, amely alól kivételt képeznek az alábbi kiadások (bruttó Ft):

1. Magyarország 2026. évi központi költségvetéséről szóló 2025. évi LXIX. törvény 2. sz. melléklet 3.1.1.1. jogcím 3.3.b) és 3.4 pontjai alapján az átmeneti költségvetés időszakára fedezet biztosítása a köztisztviselői illetmények 2026. január 1-től történő emeléséhez.

2. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvény 71. § alapján az átmeneti költségvetés időszakára fedezet biztosítása a Polgármester és az alpolgármesterek módosított illetményeinek, illetve tiszteletdíjának kifizetésére.

3. 2025. decemberben várható jogszabályi módosítások alapján az átmeneti költségvetés időszakára fedezet biztosítása a köznevelésben (óvoda), szociális ágazatban (bölcsőde) és kulturális ágazatban (közművelődés, könyvtár) dolgozók illetményének emeléséhez.

4. Hókotrás, síkosságmentesítés költségei: számla alapján

5. Vízmegtartás KEHOP pályázat koncepcióterv és pályázati anyag előkészítése: 7.620 e Ft

6. Hidegaszfalt, murva: 508 e Ft

7. Útjavítás: 1.270 e Ft

8. Közlekedési táblák beszerzése: 1.270 e Ft

9. Karácsonyi díszvilágítás leszerelése: 127 e Ft

10. Lenvirág park I. ütem kivitelezési munkái utolsó végszámlája: 2.189 e Ft

11. Veszélyes fák kivágása, metszések: 6.350 e Ft

12. Karsztkút vízkészlet járulék: 495 e Ft

13. Térinformatikai rendszer üzemeltetése (negyedéves): 267 e Ft

14. LED közvilágítási lámpatestek javítása: 2.540 e Ft

15. Igazgatási díjak (pl. közműegyeztetés, közbeszerzés) 635 e Ft

16. Felmerülő, előre nem látható feladatok 7.620 e Ft

17. Nagykovácsiban több helyszínen csapadékvíz elvezetés rekonstrukciós-, és fejlesztési munkák, fennmaradó összeg: 4.924 e Ft

18. Karsztkút kivitelezés 90.000 e Ft

19. Kossuth 1. telephely erőáramú felülvizsgálati jegyzőkönyv és lomtalanítás: 762 e Ft

20. Helyi jelentőségű védett természeti területek természetvédelmi kezelési tervével kapcsolatos feladatok, rendelet felülvizsgálata: 950 e Ft

21. Nagykovácsi záportározó - komplex tervezési feladatok (HUSK pályázat): 2.042 e Ft

22. Nagykovácsi záportározó – előzetes vizsgálati dokumentáció készítése (HUSK pályázat) 644 e Ft

23. Dózsa György utcai óvoda klímaberendezések elektromos betáplálásának terve: 1.270 e Ft

24. Elektromos betáplálások teljesítmény bővítése, mérőszekrények telepítése: 5.080 e Ft

25. TOP-PLUSZ-1.2.3.-21 belterületi gyűjtőút fejlesztése Zsíroshegyalja településrész feltárása céljából - Ady Endre utca várakozó sáv létesítése: 45.634 e Ft

26. ELMÜ átadások (Dobos K. tér, Pók u., Ördögárok u., Munkácsy M. u. Temető u., Kossuth L. u. – Ady E. u. gyalogos átkelők kivilágítása): 4.064 e Ft

27. Ravatalozó szélfogó ajtó beépítése: 1.207 e Ft

28. Lenvirág Park térköves járda alépítmény többlet költsége: 762 e Ft

29. Lakossági útépítések tervezési díjai, egyéb tervezési díjak: 7.620 e Ft

Összesen (hókotráson, illetményeken felül): 195.850 e Ft

5. Záró rendelkezések

5. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.

6. § Ez a rendelet a 2026. évi költségvetési rendelet hatálybalépésének napján hatályát veszti.