Bugyi Nagyközség Önkormányzat Képviselő testületének 5/2002 (III.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat testnevelés és sport feladatairól, a helyi testnevelés és sport tevékenység támogatásáról

Hatályos: 2002. 03. 12


Bugyi Nagyközség Önkormányzatának


5/2002. (III.12.) rendelete

az önkormányzat testnevelés és sport feladatairól, a helyi testnevelés és sport tevékenység támogatásáról


egységes szerkezetben a 13/2005. (V.17.) sz. rendelettel


Bugyi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete - az egyetemes emberi kultúra és a nemzeti kultúra részeként elismerve a sport kiemelkedő jelentőségét az egészségmegőrzésben, rehabilitációban, a személyiség formálásában, a közösségi magatartás kialakítása területén, különleges szerepet az ifjúság fizikai és erkölcsi nevelésében - az önkormányzat testnevelés és sport feladatairól, a helyi testnevelés és sporttevékenység támogatásával az Alkotmánnyal, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvénnyel (a továbbiakban: közoktatási törvény), a sportról szóló 2004. évi I. törvénnyel (a továbbiakban: sporttörvény), az Európai Sport Chartával összhangban - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: önkormányzati törvény) 16. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

I. Rész

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Alapelvek

1.§ (1) Bugyi Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) a testnevelés és sporttevékenység feltételeinek szabályozása során arra törekszik, hogy biztosítsa a közigazgatási területén lakó állampolgárok jogát a Magyar Köztársaság Alkotmánya 70/D. §-ában emberi alapjogként rögzített rendszeres testedzéshez. Az önkormányzat lehetőségeihez mérten mindent elkövet, hogy a község állampolgárai e jogukat minél szélesebb körben gyakorolhassák.


 (2) A testnevelés és sport az önkormányzat által közszolgáltatásként működtetett humánszolgáltatási rendszer része, annak a többi alrendszerrel (népjólét, oktatás, közművelődés stb.) egyenrangú eleme. Az önkormányzat a sport fejlesztésének és támogatásának hatékonysága és koordinációja érdekében figyelembe veszi az oktatás, az egészségügy, a szociális, a településfejlesztési, környezetvédelmi, a közművelődési és más szabadidős ágazatokat és biztosítja a sport integráns helyét a társadalmi kultúra fejlődésében.


(3) Az önkormányzat a testnevelés és sport rendszerét úgy működteti, hogy értékei a lakosság minél szélesebb körében érvényesüljenek, hozzájárulva a lakosság egészségi állapotának megőrzéséhez, illetve javításához, továbbá a szabadidő hasznos eltöltéséhez.


(4) A testnevelés és sport részterületei - az óvodai és iskolai testnevelés, a verseny-, illetve a lakossági szabadidősport, - egymással összefüggő, egymással kölcsönhatásban álló egészet képeznek.


 (5) Az önkormányzat sporttal kapcsolatos tevékenysége során védeni és fejleszteni kívánja a sport erkölcsi és etikai alapjait.


2. § Az önkormányzat, sportlétesítménye nem lehet elkötelezett egyetlen vallás, világnézet vagy politikai irányzat mellett sem. A testnevelés és sporttevékenység gyakorlása során tilos bármilyen hátrányos megkülönböztetés, e rendeletben rögzített jogok megilletnek minden személyt nem, kor, vallás, politikai, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb különbségtétel nélkül.

3. § E rendelet hatálya kiterjed:


a) a helyi testnevelési és sporttevékenység megvalósulásában részt vevő, az önkormányzat közigazgatási területén lakó állampolgárokra,

b) az önkormányzat által fenntartott és működtetett  sportlétesítményekre,

c) a rendeletben szabályozott módon, vagy az önkormányzattal együttműködő, testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekre az együttműködés keretében,

d) az önkormányzat által támogatott testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekre,

e) a Képviselő-testületre és szerveire, valamint a Polgármesteri Hivatalra.


II. Rész

AZ ÖNKORMÁNYZAT SPORT FELADATAI

4. § Az önkormányzat a törvényekkel összhangban a helyi sporttevékenység támogatása során hangsúlyos feladatának tekinti:

a) a lakosság minden rétegének ösztönzését a sportolásra,

b) az egészséges, mozgásgazdag életmód iránti állampolgári igény felkeltését, az egészségmegőrzés fontosságának elismerésére irányuló szemléletformálást, továbbá a szabadidősport helyi feltételeinek javítását,

c) a fejlett sportélet alapját képező óvodai, iskolai testnevelés és sport személyi és tárgyi feltételeinek fejlesztését,

d) a hagyományokra, a tradíciókra épülő települési  sportágak, stabil és eredményes működésének segítését,

e) a diáksporttal kapcsolatos tevékenységek, illetve  az utánpótlás-nevelés támogatását, fejlesztését,

f) az élsport, a versenysport támogatását a hagyományoknak megfelelő eredményesség érdekében, ugyanakkor figyelembe veszi az amatőr és hivatásos sport közötti különbségeket,

g) a tulajdonát képező sportlétesítmények, működtetését, fenntartását,

h) a gondoskodást a sportlétesítmények védelméről, sportfunkciójuk megőrzéséről,

j) a hátrányos helyzetűek, a fizikailag vagy szellemileg fogyatékosok számára is a  sportlétesítmények használatának biztosítását,

k) a célkitűzéseivel összhangban a községben tevékenykedő, testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetek támogatását,

l) a helyi társadalom kapcsolatrendszerének, közösségi sportéletének segítését,

m) a szabadidő sport célú eltöltéséhez a feltételek biztosítását,

n) egyéb sportot segítő lehetőségek biztosítását.

p) a gyógytestnevelés biztosítását,


Elsősorban azon sportágak, sportszervezetek, rendezvények támogatandók, amelyek (korra és nemre való tekintet nélkül) a lakossági sportolás ösztönzését, a sportolás feltételeinek szélesítését szolgálják, amelyekben a résztvevők maguk is cselekednek és anyagiakat áldoznak saját érdekükben, valamint ahol lehetőség nyílik a felnövekvő nemzedék szemléletformálása,  amelyek a község természeti adottságaira épülnek.



III. Rész

AZ ÖNKORMÁNYZAT SPORT FELADATELLÁTÁSÁNAK STRUKTÚRÁJA ÉS INTÉZMÉNYEI

5. § (1) Az önkormányzat a testnevelés és sport feladatai ellátása érdekében  sportlétesítményeket tart fenn, sport közfeladatokat is ellátó közalapítványt működtet és sportszervezeteket támogat.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott intézmények, létesítmények, szervezetek korosztályi, sport-szakmai és sportági szempontok szerint tagolódnak.


6. § (1) Az önkormányzat egyes sportfeladatainak ellátásába az 5. §-ban megjelölteken kívül, megállapodás alapján az alábbi intézményeket, létesítményeket és szervezeteket vonhatja be:

a) az önkormányzat közigazgatási területén működő, nem önkormányzati fenntartású sportlétesítményeket,

b) az önkormányzat közigazgatási területén nem önkormányzati és nem sport alapfeladattal, de sporttevékenységi körrel rendelkező önkormányzati intézményeit, létesítményeit,

c) az önkormányzat közigazgatási területén működő sport célú civil  szervezeteket.


Az önkormányzat , sportlétesítményei

7. § (1)  Létesítményei:


 Az önkormányzat az alábbi sportlétesítményeket tartja fenn és működteti:

  1. Tornacsarnok
  2. Kazinczy Ferenc Általános és Művészeti Iskola udvarán lévő kézilabdapálya


(2) külön megállapodás alapján:

a)   Sportpályák és kiszolgáló épületei,


8. § (1) Az önkormányzat  által létrehozott Bugyi Nagyközségért Közalapítvány közreműködik az egyes sportfeladatok ellátásában.

(2) A közalapítvány sport feladatait, szervezetét, az alapítóhoz való viszonyát alapító okirata tartalmazza.

(3) Az önkormányzat a közalapítvány feladatai ellátása érdekében az éves költségvetési rendeletben pénzügyi támogatást biztosít.

IV. Rész

A SPORTTEVÉKENYSÉG IRÁNYÍTÁSA ÉS ELLENŐRZÉSE

9. § (1) A jogszabályok és a jelen rendelet által meghatározott sport feladatokkal kapcsolatos fenntartói, felügyeleti és más jogköröket a képviselő-testület, illetve átruházott hatáskörben a polgármester és a - képviselő-testület által létrehozott - illetékes bizottság gyakorolja.

 (2) Az illetékes bizottság

Javaslatot tesz:

a)  sportintézmények létrehozására (alapítására), átszervezésére, intézmények összevonására, szétválasztására, megszüntetésére,

b)  a sporttevékenységgel kapcsolatos költségvetési irányelvekre, költségvetési tételekre, azok módosítására

c) a sporttal kapcsolatos helyiség-, ingó- és ingatlanhasznosításra,

d)  sportpályázatok kiírására,

e) a sporttal összefüggő megállapodások, együttműködési szerződések megkötésére, társulások létrehozására,

f) a sporttevékenység területén helyi kitüntetések adományozására, más kitüntetésekre való felterjesztésre,

g) nemzetközi sportkapcsolatok kialakítására, - az önkormányzat kapcsolatrendszerének fejlesztésére a sport területén,

h) sport és más társadalmi szervezetekkel való együttműködésre,

j) az éves rendezvényterv kiemelt sporteseményeire,

k) a sporttevékenység helyzetére vonatkozó felmérések, elemzések, beszámolók elkészítésére,

l) a költségvetés által nyújtott lehetőségeken belül támogatási kérelmek odaítélésére vagy elvetésére,

m) javaslatot tesz a Bugyi Nagyközségért Közalapítvány évi sport támogatásának  mértékére,


Véleményezi:

a)  a költségvetést, különös tekintettel a sportra vonatkozó költségvetés tervezetét, a költségvetés módosítási javaslatokat,

b) a sporttevékenységgel összefüggő helyiség- és ingatlanhasznosítási javaslatokat, beruházási és felújítási javaslatokat,

c)     a sportlétesítmények üzemeltetésével kapcsolatos javaslatokat,

d)  a sportlétesítményeken, illetve sportcélú beruházási, technikai korszerűsítési javaslatokat,

e)   a kiemelt jelentőségű önkormányzati sportrendezvények programját,

f)    a szakterületre vonatkozó tájékoztatókat, beszámolókat, elemzéseket,

g)  a Bugyi Nagyközségért Közalapítvány sporttevékenységekre vonatkozó jelentéseket


Ellenőrzi:

A  képviselő-testület sporttevékenységgel kapcsolatos döntéseinek és rendezvénytervének végrehajtását,


a) az intézményeket alapvetően érintő határozatok végrehajtását,

b) az együttműködési megállapodások   érvényesülését,

c) a sportkoncepcióból, a képviselő-testület ágazatot érintő döntéseiből adódó feladatok

    végrehajtását,


10. § (1) Az Önkormányzat által üzemeltetett  sportlétesítmények törvényességi ellenőrzését, gazdálkodási felügyeletét, valamint a testnevelés és sportigazgatását a jegyző látja el.

(2) Az önkormányzat  sportlétesítményeinek szakmai ellenőrzését a képviselő-testület szakmai beszámoló, és/vagy szakértői vélemény alapján az illetékes bizottságon keresztül látja el, szakmailag ellenőrzi a finanszírzozást.

V. Rész

A SPORTTEVÉKENYSÉG FINANSZÍROZÁSA

11. § (1) Az önkormányzat továbbra is intézményi költségvetésen keresztül biztosítja a nevelési-oktatási intézményekben az óvodai, iskolai testnevelést és a mindennapi testedzést, valamint az iskolai diáksportkörök működését.

(2) Az önkormányzat a költségvetésben biztosítja az óvodai és iskolai sportrendezvények működtetéséhez szükséges pénzeszközöket.

(3) Az önkormányzat sportfeladatainak ellátása érdekében biztosítja a  szervezete fenntartásához szükséges személyi és tárgyi feltételeket, valamint a sporttal kapcsolatos együttműködési megállapodásokban rögzített feladatok finanszírozását.

(4) Az önkormányzat a tulajdonában lévő sportlétesítmény(ek) esetleges eladásából keletkező bevétel 100%-át kizárólag sportlétesítményi fejlesztési alapba kell helyezni, amelynek felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


12. §. (1) A 6. §-ban felsorolt intézményeket, létesítményeket és szervezeteket a vállalt sportfeladatok arányában az önkormányzat pénzügyi támogatásban részesíti. A pénzügyi támogatás nem veszélyeztetheti a magasabb szintű jogszabályokban, illetve az intézmények alapító okiratában, szervezetek alapszabályában rögzített alapfeladatok megvalósítását.


(2) Az önkormányzat éves költségvetési koncepciójának elfogadása előtt az Oktatási,   Művelődési, Szabadidő és Sport Bizottság az önkormányzati támogatásban részesülő sport szervezetek tájékoztatása alapján, a következő évi terveik ismeretében alakítja ki a költségvetés sporttámogatási koncepcióját. A bizottság az éves beszámolója előtt a támogatott szervezetektől tájékoztatót kér az előző évi szakmai munkájukról, gazdálkodásukról.

VI. Rész

Helyi államigazgatási feladatok


13. §. (1) A település közigazgatási területén a sporttörvény vonatkozó előírásai szerint lehet sportrendezvényt szervezni, melynek lebonyolításáért a szervező felel.

(2) Az önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítményekben,  a közterületeken és az önkormányzati intézményekben szervezett sporteseményeket illetően a szervezőnek az önkormányzat felé előzetes tájékoztatási kötelezettsége van.  A szervező a jogszabályokban foglalt engedélyek birtokában  és az igénybevett terület kezelőjének hozzájárulásával tarthatja meg a sportrendezvényeket.

VII.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

14. § (1) A jelen önkormányzati rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.

         (2) A rendeletben használt fogalmak értelmezése során alkalmazni kell a sporttörvény, a közoktatási törvény és az önkormányzati törvény meghatározásait.





Szatmári Benő s.k.                                                                    Balogh Gyöngyi dr. s.k.

Polgármester                                                                                     jegyző  



A rendelet 2005. március 12-én  került kihirdetésre

               


                                                                                            Balogh Gyöngyi dr. s.k.

                                                                                                         jegyző              

Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet hiteles!


2012. március 05.                                                                                             Szatmári Attila

                                                                                                                                    jegyző