Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelete
Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
Hatályos: 2014. 05. 10- 2014. 11. 29Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelete
Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
2014-05-10-tól 2014-11-30-ig
Az 51/2011.(XI.30.), az 582012. (XI.30.), 74/2012. (XII.14.) az 5/2013.(II.18.), a 15/2013.(V.1.) és a 6/2014. (V.8.) rendeletekkel egységes szerkezetben.
Dabas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1. § (6) bekezdés a) pontja és a 18. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában:
1. gazdasági program: A polgármester által előkészítet, az alakuló ülést követő 2 hónapon belül képviselő-testületi határozattal jóváhagyott gazdasági program, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára alapvetően meghatározza a Képviselő-testület működését.
2. igazolt távollét: külföldi távollét, temetés, házasságkötés, halaszthatatlan családi esemény, betegség és más rendkívüli esemény.
3. interpelláció: Az önkormányzat, illetőleg annak valamely szerve hatáskörének ellátásával kapcsolatos felszólalás.
4. kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
2. §
(1) Az Önkormányzat jelképei:
- címer, - zászló, - lobogó.
(2) A Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének Dabas Város címeréről, zászlójáról és lobogójáról szóló 42/2000. (XI. 30.) önkormányzati rendelete határozza meg.
(3) Az Önkormányzat által alapított kitüntetéseket, elismerő díjakat, címeket Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének Dabas Város Díszpolgára Cím, valamint az egyes kitüntető díjak alapításáról és adományozásuk rendjéről szóló 62/2011. (XII. 14.) önkormányzati rendelete határozza meg.”
3. §
(1) Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Dabas Város Önkormányzata
(2) Az Önkormányzat székhelye: Dabas, Szent István tér 1/b.
(3) Az önkormányzat működési területe: Dabas város közigazgatási területe
4. § A Képviselő-testület szervei:
a) polgármester,
b) Képviselő-testület bizottságai,
c) Polgármesteri Hivatal
d) Jegyző
e) társulás
2. Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei
5.§.
(1) Az Önkormányzat a törvényben meghatározott kötelező feladat és hatáskörökön túl önként vállalhatja további feladat és hatáskörök ellátását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban:Mötv.) meghatározott feltételek megléte esetén, a törvényben meghatározott módon.
(2) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek keretében az érintett bizottságok, és a Gazdasági Bizottság véleményét ki kell kérni. Ideiglenes bizottság is létrehozható, s külső szakértők közreműködése is igénybe vehető.
(3) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó előterjesztés akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat.
6. §
(1) A Képviselő testület az 1. mellékletben határozza meg a szerveire ruházott feladat- és hatásköröket.
3. A képviselő-testület működése
7. §
A Képviselő-testület létszáma: 12 fő
8. §
(1) Az alakuló ülést a megválasztott polgármester, akadályoztatása esetén a megválasztott legidősebb települési képviselő, mint korelnök hívja össze.
(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:
- Helyi választási bizottság elnökének beszámolója a választás eredményéről.
- A települési képviselők és a polgármester eskütétele, megbízólevelek átadása.
- Polgármester illetményének meghatározása.
- Alpolgármester (alpolgármesterek) megválasztása, eskütétele,
- Alpolgármester (alpolgármesterek) illetményének megállapítása.
9. §
(1) A települési képviselőt megilletik az Ötv.-ben, a polgármesteri tisztség ellátásnak egyes kérdéseiről és önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvényben, és a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvényben foglalt jogok és terhelik az azokban megállapított kötelezettségek.
(2)
(3) A települési képviselőt az (1) bekezdésben foglaltakon túl megilleti az interpellációs és kérdezési jog.
(4) A települési képviselő kötelezettségei az (1) bekezdésben foglaltakon kívül: - köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, - olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, - kapcsolattartás választókörzetének polgáraival, - személyes érintettség bejelentése, - köteles előre bejelenteni az ülés elnökének, ha az ülésen nem tud megjelenni, - felkérés alapján részvétel a képviselő-testületi ülések előkészítésében, különböző vizsgálatokban, - tudomására jutott minősített adat, üzleti-, és magántitok megőrzése.
(5) Ha a Képviselő-testületi tag települési képviselő nem tud részt venni a képviselő-testület ülésén, igazolással való hiányzását az ülés előtt minimum 1 nappal, rendkívüli ülés esetén pedig legkésőbb az ülés napján előzetesen köteles bejelenteni a polgármesternél.
(6) Bizottsági tag igazolással való hiányzását a (2) szerint teheti meg, kiegészítve, hogy a bejelentést az illetékes bizottság elnökénél kell megtenni.
(7) A települési képviselő vagyonnyilatkozatást a Gazdasági Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi, a képviselő vagyonnyilatkozata az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével nyilvános. A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából. A képviselő vagyonnyilatkozata megtekinthető a Polgármesteri Hivatal illetékes irodájában, előre egyeztetett időpontban, az illetékes bizottság 1 tagjának jelenlétében.
(8) A képviselő:
- szakmai vagy üzleti ügyben önkormányzati képviselői minőségére nem hivatkozhat,
- települési képviselői megbízatásának felhasználásával jogosulatlanul bizalmas információkat nem szerezhet, és nem használhat fel.
10.§
(1) A települési képviselő az interpellációt a polgármesternél az ülés napját megelőzően legalább 3 nappal, írásban köteles bejelenteni.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell: a) az interpelláló nevét, b) az interpelláció tárgyát, c) annak feltüntetését, hogy az interpellációt szóban is elő kívánják-e adni.
(3) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
(4) Ha az interpelláció e paragrafusban előírtak szerint került benyújtásra, és arra az ülésen érdemi válasz adható, ennek időtartama a 3 percet nem haladhatja meg.
(5) Ha az interpellációra az ülésen érdemi válasz nem adható, az interpellált 15 napon belül írásban ad választ. A válasz másolatát minden képviselőhöz el kell juttatni, elfogadásáról a következő testületi ülésen kell dönteni.
(6) Az ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásról. Ha a testület nem fogadja el a választ, annak vizsgálatát a tárgy szerint érintett bizottságra bízza.
11. §
(1) A települési képviselő az ülésen önkormányzati ügyekkel kapcsolatban kérdéssel fordulhat a polgármesterhez, alpolgármesterekhez, jegyzőhöz, bizottság elnökéhez.
(2) Az ülés napját megelőzően legalább 3 nappal írásban előterjesztett kérdésekről az ülésen a polgármester tájékoztatást ad.
(3) A települési képviselő kérdésére az ülésen érdemi választ kell adni, annak időtartama a 2 percet nem haladhatja meg.
(4) Ha a szóbeli kérdésre az ülésen érdemi válasz nem adható, legkésőbb a következő ülésen azt meg kell válaszolni.
(5) A kérdésre adott válasz elfogadásáról nem dönt a testület.
(6) Ha a képviselő-testület a kérdés tárgyának kivizsgálását rendeli el, azt a tárgy szerint érintett szervére, vagy a jegyzőre bízza.
12. §
(1) A Képviselő-testületben képviselettel rendelkező pártokhoz, társadalmi szervezetekhez, egyesületekhez, egyéb szerveződéshez (továbbiakban párt) tartozó képviselők tevékenységük összehangolására képviselő-csoportot hozhatnak létre.
(2) Egy bejegyzett párthoz tartozó képviselők csak egy képviselő csoportot alakíthatnak.
(3) Egy képviselő csak egy képviselő csoportnak lehet tagja.
(4) Nem lehet a képviselő csoport tagja: - a polgármester - az alpolgármester
(5) Területi alapon is alakíthatnak a képviselők képviselői csoportot.
13. §
(1) A képviselő csoport megalakulását a megalakulástól számított 15 napon belül írásban be kell jelenteni a polgármesternek.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell: a) a képviselő csoport elnevezését, b) a csoport vezetőjének, vezető-helyettesének, egyéb tisztségviselőinek nevét, c) a képviselő csoport névsorát.
(3) A képviselő csoport megszűnését, annak vezetője a polgármesternél bejelenti.
(4) Képviselő csoportot legkevesebb 2 képviselő alakíthat.
(5) A már megalakult képviselő csoport elfogadhatja a párthoz nem tartozó képviselők csatlakozását. A képviselő csoportból kizárt képviselőt párthoz nem tartozó képviselőnek kell tekinteni.
(6) A képviselő csoportból kizárt, vagy kilépett képviselő 3 hónapon belül más képviselő csoporthoz nem csatlakozhat.
(7) A képviselő csoport alakításának joga – a feltételek megléte esetén – a független képviselőket is megilleti.
14. §
(1) A Képviselő-testület rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évenként legalább 10 ülést tart. (3) Évenként egy alkalommal közmeghallgatást tart a Képviselő-testület. A közmeghallgatás Képviselő-testületi ülésnek minősül.
(3) A Képviselő-testület rendes üléseit minden hónap utolsó hetén tartja.
15. §
(1) A polgármester a Képviselő-testület ülését a rendes üléstől eltérő időpontban is összehívhatja, amennyiben egyéb okból szükséges.
(2) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának napirendjét, helyét és idejét
(3) A képviselők ¼-ének kezdeményezése esetén szükséges, hogy az indítványt a települési képviselők saját kezűleg aláírják.
(4) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt az ülés elnökénél kell előterjeszteni.
(5) Az ülés elnöke az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül köteles gondoskodni az ülés összehívásáról.
(6) Rendkívüli ülés kitűzhető a rendes Képviselő-testületi ülés időpontjára is.
16. §
(1) A Képviselő-testület ülése –a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - nyilvános.
(2) A Képviselő-testület zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdés. c) pontja esetében a) az ülés elnökének, b) bármely képviselőnek, c) a Képviselő-testület bizottságának, d) a jegyzőnek javaslatára.
(3) A Mötv. 46. § (2) bekezdés a-b) pontja szerinti ügyekben a zárt ülés elrendeléséről nem kell szavazni és nem kell határozatot hozni. A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt esetben a Képviselő-testület minősített többsége határoz.
(4) A zárt ülés jegyzőkönyvébe csak az tekinthet be, a) aki a zárt ülésen részt vett, b) akire a zárt ülésen tárgyalt ügy vonatkozik.
(5) A zárt ülés jegyzőkönyvében szereplő közérdekű, és közérdekből nyilvános adatoknak megismerhetőségét a jegyző a helyi média útján biztosítja.
17. §
(1) A Képviselő-testület adott évi rendes ülésének számát és időpontját a Képviselő-testület által elfogadott éves munkaterv tartalmazza.
(2) A munkatervet minden év január 31-ig a polgármester terjeszti elő, amit a beérkezett javaslatok alapján a jegyző – a ciklus programot figyelembe véve – állít össze.
(3) A munkaterv tartalmazza: - Az ülések időpontját. - Az adott ülésen tárgyalandó témákat. - Az előterjesztő megnevezését. - Meghívandók körét.
18. §
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. Akadályoztatása esetén a bármelyik települési képviselők közül választott alpolgármester jogosult a Képviselő-testület ülésének összehívására. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület Gazdasági Bizottságának elnöke látja el az ülés elnökének teendőit. Ha a Gazdasági Bizottság elnöki tisztsége betöltetlen, a korelnök látja el az ülés elnökének teendőit.
(2) A Képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának, az ülés összehívójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(3) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni. A meghívás kézbesítése postai úton, interneten (elektronikus levelezéssel), vagy hivatali gépjármű útján történhet. A meghívóval együtt kell kikézbesíteni az írásos előterjesztéseket is.
(4) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot a meghívónak a) a Polgármesteri Hivatal bejáratánál, b) a közterületen elhelyezett hivatali hirdetőtáblákon történő kifüggesztésével, c) városi honlapon való közzétételével, d) helyi média útján kell értesíteni.
(5) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni: - nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármestert - képviselőket, - jegyzőt, - nemzetiségi önkormányzatok elnökeit, - a bizottság nem képviselő tagjait - országgyűlési képviselőt, - szükség esetén: önkormányzati intézmények vezetőit, tűzoltóság, rendőrség, vezetőjét, a könyvvizsgálót, az érintett önszerveződő közösségek képviselőit, GYIÖK polgármesterét.
(6) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg valamennyi napirendi ponttal kapcsolatban: - nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármestert - jegyzőt, - országgyűlési képviselőt. - GYIÖK polgármesterét - nemzetiségi önkormányzatok elnökeit.”
(7) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog: - tűzoltóság, rendőrség, polgárőrség vezetőjét, - a bizottság nem képviselő tagját, - önkormányzati intézmények vezetőit, - szükség esetén a könyvvizsgálót, - az SZMSZ 11. függelékében felsorolt önszerveződő közösségek képviselőit.
(8) A Polgármesteri Hivatal illetékes köztisztviselőnek a Képviselő-testületi ülésen való részvételéről a jegyző gondoskodik az ügyrendben foglaltak szerint.
19. §
(1) A polgármester, az alpolgármesterek, a jegyző és a települési képviselők az ülésteremben kijelölt állandó helyükről szólalnak fel.
(2) A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői és a Képviselő-testület ülésének más résztvevői a részükre kijelölt helyről szólalhatnak fel.
(3) A polgármester a választást követően az alakuló ülésig a Képviselő-testület tagjaival történő egyeztetés alapján alakítja ki az ülésrendet.
(4) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet.
20. §
(1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a Képviselő-testület vagy a Képviselő-testület bizottsága, a polgármester és a jegyző által javasolt a) rendelet-tervezet, b) határozati javaslat, c) beszámoló, d) tájékoztató.
(2) A 20 § (1) bekezdés b), c), és d) pontja szerinti előterjesztés kivételesen szóbeli is lehet. A határozat-tervezetet akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztések és határozattervezetek ülésen történő kiosztását.
(3) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell: a) a tárgyat és a tényállást, aa) előkészítésben résztvevők megnevezését (záradék) ab)korábbi döntések eredményét b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját, c) az alternativák indokait, d) a határozati javaslatot, (rendelet-tervezetet), e) a határidő és a felelős megjelölését, f) azoknak a megjelölését, akiknek a határozatot meg kell küldeni.
(4) Az előterjesztések szövegének az alábbi formai követelményeknek kell megfelelniük: a) világos, áttekinthető szerkezet, egyszerű, közérthető, rövid, tömör megfogalmazás, b) a munkajogi vagy egyedi ügyben készített döntéstervezet esetén a jogorvoslati tájékoztatás.
A képviselő-testület ülésének vezetése
21. §
(1) A Képviselő-testület ülésének elnöke a polgármester.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén a települési képviselők közül választott alpolgármesterek egyike látja el az ülés elnökének teendőit. A helyettesítés sorrendjét a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester akadályoztatásának minősül az is, ha az Mötv. 49. § (1) bekezdésben megjelölt kizárási ok merül fel személyére vonatkozóan.
(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület Emberi Erőforrás Bizottságának elnöke látja el az ülés elnökének teendőit. Ha az Emberi Erőforrás Bizottság elnöki tisztsége betöltetlen, a korelnök látja el az ülés elnökének teendőit.
22. §
(1) Az elnök a Képviselő-testület ülését a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el, b) megállapítja a határozatképességet, továbbá számba veszi az igazolatlan, illetve igazolt távollévőket. c) figyelemmel kíséri a Képviselő-testület munkájából való kizárási okot, ez ügyben intézkedést tehet.
(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogköre: a) az ülés vezetése, b) szó megadása, megtagadása, c) szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás d) napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő szó megadása és megtagadása, e) az ülés félbeszakítása, f) napirendi pont tárgyalásának elnapolása, g) tárgyalási szünet elrendelése, h) napirendek összevont tárgyalására javaslattétel, i) a Mötv. 46. § (2) bekezdés a-b) pontjában meghatározott esetekben zárt ülés tényének bejelentése j) a rend fenntartása.
(3) Az elnök vitavezetési feladatai: a) napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát, b) szavazást rendel el, c) megállapítja a szavazás eredményét, d) kimondja a határozatot.
(4) Az elnök egyéb feladatai, jogköre: a) felszólalási jog a Képviselő-testület ülésén bármikor, b) háromhavonta napirend előtt jelentést ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.
23. §
(1) Ha a Mötv. 47. § (1) bekezdésben megjelölt létszámú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen Képviselő-testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.
(2) Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívási szabályai szerint köteles intézkedni. Az így megtartásra kerülő rendkívüli ülésen szükséges tisztázni a határozatképtelenség okait.
(3) Amennyiben a Testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, vagy két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan döntést igénylő esetben – ide nem értve a Testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyeket – a polgármester az alábbi ügyekben dönthet: a) bármely vagyongazdálkodási ügyben, amelyben az Önkormányzat károsodástól való megóvása és vagyona védelme érdekében az azonnali döntés elkerülhetetlenül szükséges; b) bármely olyan ügyben, amely nem jár költségvetési forrás igénybevételével és nem eredményezi az önkormányzati vagyon csökkenését.
(4) A polgármesternek a (3) bekezdés alapján tett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatnia kell a képviselő-testületet.
24. §
(1) A Képviselő-testület rendes ülésének (ülésnapjának) napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amelynek alapján a napirendet a Képviselő-testület állapítja meg.
(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel határozathozatal nélkül dönt.
25. §
(1) A Képviselő-testület elnöke köteles 24. § (1) bekezdés szerinti módon az ülés napirendjére felvenni. a) az előterjesztéseket, b) az önálló indítványokat c) az interpellációt.
(2) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni: 1. rendelet tervezet, 2. határozati javaslatok, 3. beszámolók, 4. tájékoztatók, 5. interpellációk.
(3)Az ülés elnöke a napirendet – a meghívó és a napirendi előterjesztések kézbesítését követően – kiegészítheti, ennek felvételéről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
26. §
(1) A Képviselő-testület köteles napirendjére felvenni a tárgyévi költségvetés megállapítására vonatkozó előterjesztést és rendeleti javaslatot, valamint az előző évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót és rendeleti javaslatot.
(2) A 26. § (1) bekezdés szerinti napirendeket tárgyaló Képviselő-testületi ülésen más napirend csak abban az esetben tárgyalható, ha valamennyi jelenlévő képviselő hozzájárul.
27. §
(1) Az előterjesztések alapján napirendre felvett ügyekkel össze nem függő képviselői önálló indítványt a polgármesternél kell a rendes ülés napját megelőzően legalább 3 nappal írásban beterjeszteni.
(2) Képviselői önálló indítványt a a) polgármester, b) települési képviselő tehet.
(3) A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjesztő nevét, az indítvány elnevezését és szövegét, valamint az önálló indítványt előterjesztő saját kezű aláírását.
28. §
(1) Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan benyújtható indítványok (nem önálló indítványok): a) a sürgősségi indítvány, b) a módosító javaslat, c) a bizottsági ajánlás.
(2) Az indítványnak a tárgyalásra és határozathozatalra alkalmasnak kell lenni. A nem szabályszerűen benyújtott indítványt az elnök visszautasíthatja.
29. §
(1) A polgármester, alpolgármester, a bizottságok, a települési képviselő, a jegyző és a nemzetiségi önkormányzat testülete javasolhatják a Képviselő-testületnek, valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi indítványt indokolással kell ellátni. Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan előterjesztés, amely az ülés meghívójában nem szerepel.
(2) Sürgősségi indítványt legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző napon 12 óráig a polgármesternél lehet benyújtani.
(3) A sürgősségi indítvány kérésében a Képviselő-testület a napirend előtt egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal dönt. (4) Ha a Képviselő-testület helyt ad a sürgősségi indítványnak, úgy azt első napirendként tárgyalja meg. Ha nem ismeri el a sürgősséget, úgy az előterjesztést egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s napirendek meghatározásakor állást kell foglalni arról, hogy hányadikként tűzik ki napirendre.
30. §
A rendeleti javaslathoz és határozati javaslathoz a 29. § (1) bekezdés szerint megjelöltek módosító javaslatot tehetnek. A módosító javaslatot indokolással kell ellátni.
31. §
(1) A Képviselő-testület bizottsága a polgármester által a részére kiadott rendeleti javaslathoz, határozati javaslathoz, az ezekhez benyújtott módosító javaslatokhoz is értékelő ajánlást nyújthat be a Képviselő-testületnek.
(2) Az ajánlásnak tartalmazni kell a kisebbségi véleményt is, külön kérés esetén.
32. §
(1) A 15. § szerinti rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amire az indítvány vonatkozott.
(2) A napirend beterjesztéséről a Képviselő-testület elnöke gondoskodik. A polgármester, valamint a rendkívüli ülés összehívását indítványozók egy képviselője, illetve az indítványt tevő bizottság elnöke a rendkívüli Képviselő-testületi ülés összehívását és az indítvány napirendre tűzését megindokolhatja.
(3) A Képviselő-testület a 32. § (2) bekezdés szerint meghatározottakat követően egyszerű többséggel dönt arról, hogy kívánja-e tárgyalni az indítvány tárgyát.
(4) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésre a 27. § szerint meghatározottakon kívül tárgyalás céljából más indítvány nem nyújtható be.
33. §
Afelszólalások típusai: a.) napirend előtti felszólalás, b.) felszólalás ügyrendi kérdésben, c.) napirendhez kapcsolódó felszólalás, d.) határozathozatal előtti felszólalás.
34. §
(1) Napirend előtti felszólalásra az elnöktől, írásban bármelyik települési képviselő kérhet engedélyt.
(2) A települési képviselőnek meg kell jelölnie a napirend előtti felszólalás tárgyát, felszólalásának várható időtartamát.
(3) A felszólalás szövegét az ülés megnyitása előtt legalább egy órával át kell adni az elnöknek.
(4) Ha az elnök az engedély megadását megtagadja, a képviselő kérésére e tárgyban a Képviselő-testület felszólalás és vita nélkül határoz.
(5) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat.
(6) A felszólalás tárgyában vitának és határozathozatalnak helye nincs.
35. §
(1) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik települési képviselő, bármikor két percre szót kérhet és javaslatot tehet.
(2) Az ügyrendi javaslat elhangzása után képviselő csoportonként egy fő részéről legfeljebb két perces hozzászólás engedélyezhető, egyébként a Képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz.
36. §
(1) A napirendet a polgármester terjeszti elő. Az előterjesztést az előadó szóban kiegészítheti, azonban ez csak új információt tartalmazhat. A napirendhez a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők hozzászólhatnak. Az ülésnap során egy felszólaló egy napirendi ponthoz legfeljebb két esetben szólhat hozzá. Az első felszólalás ideje 5 percnél, a második 2 percnél hosszabb nem lehet. Az idő túllépése miatt a polgármester a szót megvonhatja.
(2) A polgármester, az alpolgármesterek és a jegyző több alkalommal is hozzászólhatnak.
(3) A tanácskozási joggal rendelkezők a napirendek során legfeljebb egy esetben és 3 perc időtartamban szólalhatnak fel. (4) A hozzászólók sorrendjét – figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét – az elnök határozza meg oly módon, hogy a képviselő csoportok lehetőleg váltakozva kapjanak szót.
(5) Vita közben, korábbi felszólalással kapcsolatos észrevétel megtétele céljából bármelyik települési képviselő 2 perces hozzászólásra kérhet szót. A felszólalást az elnök engedélyezi.
(6) Ilyen felszólalásra azonos napirendi pont esetében képviselő csoportonként, illetőleg a képviselő csoportokhoz nem tartozó képviselők közül legfeljebb egy-egy települési képviselő kaphat engedélyt. Ha a települési képviselő a személyét érintő korábbi felszólalásra kíván észrevételt tenni, ez utóbbinál korlátozás nem alkalmazható.
37. §
Az előterjesztő vagy a kijelölt bizottság elnöke a határozathozatal előtt 2 percben felszólalhat.
38. §
A tárgytól eltérni csak a Képviselő-testületnek – az elnök indítványára vita nélküli – egyszerű szótöbbséggel hozott határozatával lehet.
39. §
(1) Azt a felszólalót, aki - a 38. § szerinti esetet kivéve - eltér a tárgytól, az elnök felszólítja, hogy térjen a tárgyra.
(2) Az elnök az (1) bekezdés szerinti második felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(3) A 39. § (2) bekezdés szerintiek alkalmazása során a) bármelyik vitában a kétperces szókérés, b) az interpelláció elmondása és a viszontválasz külön ügynek minősül.
40. §
(1) Azon meghívottak, akiket csak valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, csak annak a napirendnek a vitájában vehetnek részt tanácskozási joggal.
(2) Az ülés elnökének felvetése esetén a hallgatóság soraiba tartozó személynek is adhat szót a Képviselő-testület. A hallgatóság soraiba tartozó személy azonban csak véleményét, javaslatát mondhatja el, a napirend vitájában nem vehet részt, viszontválasz joga nem illeti meg.
(3) A 40. § (2) bekezdés szerinti esetben a Képviselő-testület a szó megadásáról vita nélkül határoz.
41. §
Az elnök, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.
42. §
(1) Valamely napirendi pont tárgyalása során egy alkalommal az elnök, bármelyik képviselőcsoport vezetőjének kérésére tárgyalási szünetet rendelhet el. A szünet időtartama legfeljebb ½ óra lehet. Ezzel a jogával minden képviselőcsoport ülésnaponként egy alkalommal élhet.
(2) A Képviselő-testület üléseinek tanácskozás céljára alkalmazott helyiségében – az 42. § (1) bekezdés esetén - csak a 18. § (5) bekezdés szerinti meghívottak, valamint a Polgármesteri Hivatal jegyző által kijelölt köztisztviselői tartózkodhatnak.
43. §
(1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát bezárja
. (2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárást. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.
44. §
(1) Ha valamely képviselő felszólalása során a Képviselő-testület tekintélyét vagy valamelyik települési képviselőt sértő kijelentést használ, illetőleg, ha egyébként a Szabályzatnak a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, az elnök rendre utasítja.
(2) Az elnök vonatkozásában a Képviselő-testület Emberi Erőforrás Bizottságának elnöke jár el.
(3) Az elnöknek a rendfenntartás érdekében tett – a Szabályzatban meghatározott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
(4) Az elnök javaslatot tesz arra, hogy a Képviselő-testület a képviselőt a.) jegyzőkönyvben rója meg, b.) egyéb – a törvényes keretek körébe tartozó – intézkedést tegyen. c.) javaslatot tehet a tiszteletdíj csökkentésére maximum a tiszteletdíj 50 %-áig.
(5) Az 44. § (4) bekezdés szerinti javaslatokról a Képviselő-testület felszólalás és vita nélkül határoz.
(6) Az ülésen mobiltelefon nem használható.
45. §
Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot rendre utasítja, további rendzavarás esetén felszólíthatja az ülésterem elhagyására.
46. §
Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha az elnök nem talál meghallgatásra, elhagyja az elnöki széket: az ülés ezzel félbeszakad, és elnöki összehívásra folytatódik.
47. §
(1) A Képviselő-testület a vita lezárása és a zárszó után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A szavazás előtt a jegyző, amennyiben szükséges – törvényességi kérdésben – észrevételt tesz.
(3) Az ülés elnöke a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító, kiegészítő indítványokról, majd az egész határozati javaslatról dönt a Képviselő-testület.
48. §
(1) A szavazás nyílt vagy titkos. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.
(2) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza.
(3) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(4) A szavazatok összeszámlálásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik települési képviselő kéri, az elnök köteles a szavazást megismételtetni. A döntéshozatalból való kizárást bármely képviselő kezdeményezheti a napirend határozati javaslatainak szavazásra bocsátásáig. A képviselői személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a meghozott önkormányzati határozat végrehajtását fel kell függeszteni és az ügyet az érintettség ismeretében újra kell tárgyalni úgy, hogy a mulasztó képviselő az ügyben szükségessé vált új döntéshozatalban, az előterjesztés megismételt tárgyalásában nem vehet részt.”
(5) A szavazás módjának megváltoztatását adott napirendnél egy képviselő csoport, vagy 3 települési képviselő írásban javasolhatja. A Képviselő-testület e javaslatok tárgyában felszólalás és vita nélkül határoz.
(6) Nyílt szavazás esetén egy képviselő csoportnak, vagy legalább egy képviselőnek a szavazás megkezdése előtti javaslatára névszerinti szavazást kell tartani.
(7) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC-sorrendben felolvassa a települési képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki, jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. (8) -
49. §
(1) A Képviselő-testület a Mötv. 46.§(2) bekezdésben meghatározott esetekben titkos szavazást tarthat.
(2) A titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet: a.) az ülés elnöke, b.) bármely települési képviselő c.) a jegyző
(3) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik.
(4) Titkos szavazásnál a Képviselő-testület által választott 3 tagú Szavazatszámláló Bizottság jár el.
(5) A Szavazatszámláló Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
50. §
(1) A jegyzőkönyv tartalmazza: - A szavazás helyét és napját, - kezdetét és befejezését, - Szavazatszámláló Bizottság tagjainak nevét, tisztségét - a szavazás során felmerült körülményeket, - a szavazás során tett megállapításokat és hozott határozatokat, - a szavazás eredményét.
(2) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a Szavazatszámláló Bizottság elnöke írja alá.
(3) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.
51. §
(1) A rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) A polgármester gondoskodik a rendelet-tervezetnek a települési képviselőkhöz és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(3) Az állampolgárok szélesebb körét érintő, kötelezettséget szabályozó rendelet-tervezeteket a jegyző legalább 10 napra a város hivatalos honlapján közszemlére teszi. Az érdekeltek által a rendelet-tervezethez a jegyzőhöz írásban benyújtott kifogás, észrevétel, javaslat vonatkozásában a képviselő testület dönt.
(4) Az ülés elnöke a rendelet-tervezetet a Képviselő-testület az 51. § (3) bekezdés szerint meghatározott határidő elteltét követő ülésen bejelenti. A képviselő-testület dönt a 51. § (3) bekezdés alapján érkezett kifogás, észrevétel, javaslat tárgyában, és egyben kijelöli az előkészítésért felelős bizottságot (bizottságokat) és meghatározza a módosító javaslatoknak az érintett bizottságokhoz történő benyújtásának határidejét.
(5) A Képviselő-testület Emberi Erőforrás Bizottsága a rendeletalkotásra vonatkozó javaslatot köteles megtárgyalni.
52. §
(1) A jegyző által elkészítetett rendelet-tervezetet a benyújtástól számított legkésőbb 60 napon belül a Képviselő-testület ülésének napirendjére kell tűzni
(2) Az előterjesztő a javaslatát, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a Képviselő-testület ülésén a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig bármikor vissza is vonhatja.
(3) Ha a települési képviselő a módosító javaslatát megváltoztatja, akkor az elnök azt újabb javaslatként véleményezésre a kijelölt bizottságnak kiadhatja. A kijelölt bizottság elnökének javaslatára a Képviselő-testület az újabb véleményezéstől eltekinthet.
53. §
(1) A Képviselő-testület a szavazás során először a módosító javaslatokról, majd a rendelet tervezet egészéről dönt.
(2) Ha a rendelet-tervezet ugyanazon részéhez több javaslatot is benyújtottak, akkor a szavazás során a módosító indítványok benyújtásának sorrendjében kell szavazni.
54. §
(1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek naprakészen tartásáról, felülvizsgálatáról, a módosított rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról a jegyző gondoskodik. (
2) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel, könyvtárnak való megküldéssel és az Önkormányzat hivatalos honlapján ki kell hirdetni.
55. §
(1) Az önkormányzati rendeletet megjelölésének az alábbiakat kell tartalmaznia: - Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének, mint a rendelet megalkotójának teljes megjelölését, - a rendelet sorszámát, azzal, hogy a rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni és fel kell tüntetni az évszámot. - a rendelet kihirdetésének idejét, azzal, hogy a rendelet évszámát követően fel kell tüntetni zárójelben e kihirdetés hónapját római számmal, napját arab számmal, - az „önkormányzati” kifejezést, - a „ rendelete” kifejezést, - a rendelet címét.
(2) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásról.
56. §
(1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt: - a napirend meghatározásáról, - az ügyrendi kérdésekről, - a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre adott válasz elfogadásáról.
(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) A képviselő-testület hatósági határozataira – az Mötv.-ben foglalt eltérésekkel – a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4)Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
(5)A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
(6) A jegyző gondoskodik a normatív tartalmú határozatok közzétételéről. Nem tehetők közzé a zárt ülésen hozott határozatok. A közérdekű, és közérdekből nyilvános adatok közzétételét zárt ülés esetén is biztosítani kell.
57. §
(1) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, ami alapján a jegyzőkönyvet el kell elkészíteni. A hangfelvételt 10 évig kell megőrizni. (
2) A jegyzőkönyv tartalmazza továbbá az Mötv-ben foglaltakon kívül: a) az ülés jellegét, nyilvános vagy zárt módját, b) az ülés megnyitásának idejét, c) a napirend előtti felszólalásokat és annak lényegét, d) szükség esetén az elnök intézkedéseit, e) a Képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket, f) az ülés bezárásának idejét, g) kérésre szó szerinti szöveget a hanganyagból. (
3) A jegyzőkönyv eredeti példányának mellékleteit képezik: a) a meghívó b) írásos előterjesztések, képviselői önálló indítványok, interpellációk, nem önálló indítványok, jegyzőkönyvbe nem foglalt rendeletek és határozatok, c) jelenléti ív, d) titkos szavazási jegyzőkönyv egy példánya e) név szerinti szavazásról készült névsor.
(4) A jegyző a jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét, a Képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjesztésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.
(5) A választópolgárok a Képviselő-testület előterjesztéseibe és nyilvános üléseinek a jegyzőkönyveibe a Polgármesteri Hivatal erre kijelölt irodájában – a testületi referensnél - ügyfélfogadási időben betekinthetnek. A Képviselő-testület a könyvtárban is rendszeres betekintési lehetőséget biztosít a Képviselő-testületi előterjesztések és az ülések jegyzőkönyveinek megküldésével.
(6) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet a Képviselő-testület titkos iratként kezeli. A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe való betekintés biztosítására vonatkozóan a 16. § (4) bekezdés szerint kell eljárni.
58. §
A helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről Dabas Város Önkormányzatának a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 9/2012. (II.01. ) számú rendelete rendelkezik.
59. §
(1) Közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez egyes képviselőkhöz, polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről napirendi pontjairól a városháza hirdetőtábláján, a sajtó és a helyi televízió útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 8 nappal.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyv készül. Közmeghallgatásra megfelelően alkalmazni kell a Képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat.
60. §
(1) A Képviselő-testület előre meghatározott közérdekű tárgykörben az állampolgárok közvetlen tájékoztatása céljából városrészi gyűlést hívhat össze.
(2) A gyűlés helyéről, idejéről a városháza hirdetőtábláján, a helyi média, honlap útján kell a lakosságot tájékoztatni, legalább 8 nappal.
(3) A gyűlést a polgármester vagy az alpolgármester vezeti. Az ülés vezetésébe bekapcsolódhat az adott városrész képviselője is. A gyűlésre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt., a jegyző által kijelölt hivatali köztisztviselőt.
(4) A gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.
4. A polgármester, alpolgármester, jegyző aljegyző
61. §
(1) A közvetlenül megválasztott Polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A Képviselő-testület Gazdasági Bizottság a polgármester tekintetében átruházott hatáskörben ellátja: - távollétek igazolása, - éves rendes szabadság megállapítása, kiadása - javaslattétel jutalmazásra, - javaslattétel illetmény emelésére. (3) A Képviselő-testület Gazdasági Bizottságának elnöke ellátja a polgármester személyi anyagának ellenjegyzését.
62. §
(1) A polgármester a Képviselő-testület működésével kapcsolatos feladatai, különösen: a) segíti a települési képviselők munkáját, b) összehívja és vezeti a Képviselő-testület üléseit. c) képviseli az Önkormányzatot d) az Önkormányzati rendeleteket, határozatokat, valamint a Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvet a jegyzővel aláírja. e) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat f) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, a közakarat érvényesülését g) nyilatkozik a sajtónak.
(2) A polgármester, ha a Képviselő-testület döntését az Önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be a Képviselő-testület Emberi Erőforrás Bizottsága elnökénél. A döntés ismételt megtárgyalására vonatkozó kezdeményezést a Képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül köteles megtárgyalni és dönteni abban. A polgármester kifogása a meghozott döntés végrehajtására halasztó hatályú.
(3) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat és hatásköröket az. 1. melléklet tartalmazza.
63. §
(1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, tagjai munkájának segítésére két foglalkoztatási jogviszonyban álló (főállású) alpolgármestert, és egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. A társadalmi megbízatású alpolgármester nem tagja a képviselő-testületnek.
(2) Az alpolgármester megválasztása és megbízatásának visszavonása tekintetében a titkos szavazást 49. § és 50. § szerint kell lebonyolítani.
(3) A megválasztott alpolgármester (alpolgármesterek) tevékenységi területét, munkafeladatát a polgármester határozza meg.
(4) A polgármestert az alpolgármester helyettesíti. Azon alpolgármester, akit nem a képviselő-testület tagjai közül választottak, a polgármestert a képviselő-testület elnökeként nem helyettesítheti.
(5) A helyettesítési kötelezettség akkor keletkezik, ha a polgármester a hivataltól távol van.
(6) A polgármestert helyettesítő alpolgármester jogai és kötelezettségei a polgármesterével azonosak.
64. §
A jegyző, akadályoztatása esetén az aljegyző, mindkettő akadályoztatása esetén a Dabasi Polgármesteri Hivatal Gazdasági Irodájának vezetője látja el a jegyzői feladatokat.
65. §
(1) A jegyző: a) előkészíti a Képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket, b) ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat, c) a képviselő-testületi ülésen az előterjesztés vitájában szavazás előtt törvényességi észrevételt tesz, ha bármely javaslat ügyében ez szükséges, d) rendszeres tájékoztatást ad a Polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület bizottságainak az Önkormányzat munkáját érintő hatályos jogszabályokról. e) évenként beszámol munkájáról a Képviselő-testületnek és a polgármesternek f) Szervezi a Polgármesteri Hivatal jogi felvilágosító munkáját, ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat.
(2) A Jegyző önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos feladatai: a) Kezdeményezheti önkormányzati rendelet megalkotását. b) Végzi az önkormányzati rendelet szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat az önkormányzati rendeletalkotás folyamatában. c) Ellátja a rendeletek előzetes és utólagos hatásvizsgálatával, a hatályosulás felülvizsgálatával kapcsolatos teendőket. d) A megalkotott önkormányzati rendelet kihirdetéséről és hatályba léptetését követő intézkedések megtételéről gondoskodik.
5. A Polgármesteri Hivatal
66. §
(1)3 A Képviselő-testület hivatala: Dabasi Polgármesteri Hivatal (Polgármesteri Hivatal) A Polgármester Hivatal székhelye: 2370 Dabas, Szent István tér 1/b.
(2) A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és működési szabályzatát a képviselő-testület határozattal hagyja jóvá
67. §
(1) A Képviselő-testület a 3/1999. (I.21.) számú ÖK. határozattal – megalakított Önkormányzati Szakértői Kabinetet a szakértőt is igénylő önkormányzati döntések előkészítése részt vehet. (2) A bizottság a soron következő ülésén – többségi vélemény alapján – kezdeményezi az elnöknél a napirend tárgyához ka
pcsolódóan szakértő meghívását. Az elnök féléves beszámolójában tájékoztatást ad a szakértő eltelt időszakban történt foglalkoztatásáról.
(3) Az adott bizottsági ülésre szóló írásbeli meghívó elkészítése előtt legalább 3 nappal az illetékes bizottság elnöke jelzi a jegyzőnek, hogy mely napirendi témában kit kíván felkérni szakértőnek.
(4)A felkért szakértő felkészüléséhez, véleményének kialakításához szükséges információkat a Polgármesteri Hivatal a szakértő felkérésével egyidejűleg biztosítja.
5)Az Önkormányzati Szakértői Kabinet szervezetébe tartozó szakértők a 75/1999. számú ÖK. határozat szerinti díjazásban részesülnek.
6. Bizottságok
68. §
(1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetve a döntések végrehajtásának szervezésére állandó-, vagy ideiglenes bizottságokat hoz létre.
(2) A Képviselő-testület a bizottságok feladat- és hatásköreit, döntési jogköreit, és az állandó bizottságok által ellátott hatósági hatásköröket a 1. mellékletében állapítja meg.
(3) A bizottságok belső működési szabályait a jogszabályok keretei között és az e szabályzatban foglaltaknak megfelelően saját maguk határozzák meg.
(4) A bizottságok munkaterv alapján végzik tevékenységüket. Az éves munkaterv állhat két félévre tagolódó munkatervből is. A bizottságok által elfogadott munkaterveket a polgármester tájékoztatásul a Képviselő-testület elé terjeszti.
(5) A bizottságok által megalkotott és jóváhagyott munkatervek a Képviselő-testület éves meghatározott munkafeladatihoz, munkatervéhez kapcsolódnak.
(6) A testület állandó vagy ideiglenes jelleggel szakmai tanácsadó szervként albizottságot alapíthat. Vezetője csak képviselő lehet.
(7) A bizottság a következő feladatokat látja el: - benyújtja az előterjesztéseket, - előterjesztésekhez állásfoglalást készít, - gyakorolja a testület által átruházott hatáskört,
69. §
(1) A bizottságba indokolt beválasztani: - szolgáltatást nyújtó legjelentősebb szervezet képviselőjét, - adott terület szakértőjét.
(2) Egy települési képviselő legfeljebb 3 állandó bizottságnak lehet tagja.
(3) A bizottság tagjaira javaslatot tehet a.) polgármester b.) bármelyik települési képviselő
(4) Tagjai közül alelnököt választ.
70. §
(1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottságot az alelnök hívja össze és vezeti.
(2)Az elnök köteles összehívni a bizottságot: - a Képviselő-testület határozatára - a Polgármester indítványára, - bizottsági tagok ¼-ének indítványára
71. §
(1) A bizottsági ülésről készített jegyzőkönyv tartalmára az SZMSZ 57. §. (2) bekezdésében meghatározott, képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottság által hozott önkormányzati döntésekről nyilvántartást kell vezetni, amelyről a jegyző gondoskodik.
(3) A bizottság a tevékenységéről évente beszámol a Képviselő-testületnek. A bizottsági beszámoló egységes szempontjait a jegyző határozza meg.
72. §
(1) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre - Gazdasági Bizottság - Emberi Erőforrás Bizottság - Esélyegyenlőségi Bizottság
(2) A rendelet-tervezeteket és a határozati javaslatokat a feladatkör vagy tárgykör szerint illetékes bizottság véleményezi. Az összes állandó bizottság állásfoglalása szükséges: - az önkormányzati gazdasági programjának, - a költségvetési koncepció, - a költségvetés, - településfejlesztési koncepciók, - az interpellációk 10. § (6) bekezdés szerinti vizsgálata.
(3) Az önkormányzati gazdasági programmal, költségvetési koncepcióval, a költségvetéssel, a településfejlesztési koncepcióval kapcsolatos állásfoglalásukat a bizottságok összevont ülésen is megtárgyalhatják.
(4) Az önkormányzati ciklusprogrammal, az önkormányzat gazdasági programjával, költségvetési koncepcióval, költségvetéssel, településfejlesztési koncepcióval kapcsolatos összevont bizottsági ülést a Gazdasági Bizottság elnöke vezeti.
(5) A Közigazgatási Bizottság terjeszti elő az alábbiakat:
73. §
(1) A képviselő-testület az ideiglenes bizottságot: - meghatározott időre vagy - meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.
(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor: - dönt a bizottság elnevezéséről, az elnök személyéről, - rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról, - határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez, - határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
(4) Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
74. §
(1) A bizottsági döntéshozatalra a Mötv. 60. § rendelkezése az irányadó.
(2) A bizottságok működésének költségeiről a költségvetésben elkülönítve kell gondoskodni.
(3) A bizottság elnökének, tagjának kizárására az Mötv. 60. §-a az irányadó. Ha bizottság elnöke, tagja a bizottság által tárgyalt ügyben elfogultságot jelent be, a vitában, döntéshozatalban nem vehet részt.
(4) A bizottság működésének további, jogszabályban nem szabályozott részletes szabályait maga határozza meg.
7. Az Önkormányzat társulási és együttműködésük
75. §
(1) A képviselő-testület elsősorban a többcélú kistérségi társulásra és intézményfenntartó társulásra ruház át feladat és hatásköröket.
(2) A többcélú kistérségi társulásra átruházott feladat és hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
8. Az Önkormányzat költségvetése, vagyona
76. §
Az önkormányzat vagyonára vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodás szabályairól szóló 34/2004. (VII.16.) önkormányzati rendelet határozza meg, mely tartalmazza az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes vagyontárgyak tételes körét.
77. §
(1) A Képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Az előterjesztést minden bizottság megtárgyalja és véleményezi, s az intézményekkel való érdekegyeztetést a jegyző lefolytatja.
(3) A zárszámadási rendelet tervezetének elkészítésére és előterjesztésére a 77. § (2) bekezdés rendelkezései az irányadóak
. (4) A Képviselő-testület köteles éves pénzforgalmi jelentését, könyvviteli mérlegét, továbbá pénzmaradvány- és eredmény kimutatását, egyszerűsített beszámolóját évente könyvvizsgálóval felülvizsgáltatni és közzétenni.
78. §
(1) Az önkormányzat gazdálkodásának feladatait a Polgármesteri Hivatalának pénzügyi és gazdálkodási feladatokat ellátó szerve végzi: Különösen: a) Polgármester által előírt módon és időben előkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a Magyar Államkincstár illetékes szerve (továbbiakban: MÁK) részére. b) Beszedi az önkormányzat saját bevételét. c) Igényli a MÁK-tól a címzett és céltámogatásokat, a normatív és a normatív kötött felhasználású állami hozzájárulásokat, illetve év közben az éves költségvetési törvényben meghatározott egyéb hozzájárulásokat, valamint a pályázati támogatásokat, d) Gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról. e) Biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, kialakítja könyvvitelének számla rendjét. f) Biztosítja az önkormányzat törzsvagyonára elkülönített nyilvántartását. g) Elkészíti az önkormányzat éves vagyon leltárát. h) Az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézményei működési kiadásainak a kiegyenlítéséről és teljesítéséről.
(2) Az önkormányzat által alapított és fenntartott, önállóan működő és gazdálkodó intézmények, a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközeiket csak a Polgármesteri Hivatal által meghatározott ütemben és mértékben használhatják fel. Az intézmény részére biztosított éves költségvetési keretet csak a Képviselő-testület csökkentheti, illetőleg vonhatja el. Az intézmény a kötelező térítési díjon és a Képviselő-testület által kötelezően előírt bevételi összegen felüli bevételével szabadon rendelkezik, azt alapfeladatainak sérelme nélkül felhasználhatja dologi kiadásokra.
79. §
A Képviselő-testület felterjesztési jogának gyakorlását megelőzően kéri a témakör szerint érintett önkormányzati bizottság véleményét.
10. Záró rendelkezések
80. § (
1 ) E rendelet 2011. május 1-jén lép hatályba. (2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Dabas Város Önkormányzatának Szervezeti és működési szabályzatáról szóló 21/2004. (IV. 28) önkormányzati rendelet.