Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2013. (II.14.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről.

Hatályos: 2013. 02. 15- 2013. 12. 09

 

DABAS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

4/2013. (II.15.)  önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

4/2013.(II.15.) önkormányzati rendelet és az ezt módosító 24/2013.(X.7.) önkormányzati rendelettel egységes szerkezetbe foglalt szövege az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről.

A Dabas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény  23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. tv.111§ (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá figyelembe véve a Gazdasági Bizottság írásos véleményét az önkormányzat 2013. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) a következőket rendeli el:

 

1. §

A rendelet hatálya

(1)   A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)  A képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését:1[b1] 

2 344 699 E Ft

Költségvetési bevétellel

 2 668 077 E Ft

Költségvetési kiadással

323 378 E Ft

                           255 789 E Ft

67 589  E Ft

Költségvetési egyenleggel

-ebből  működési

           felhalmozási

állapítja meg.

(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület. (Tájékoztatóként az 1.1. bevétel és 1.1.kiadás, 1.1.kiadás-a.,1.1.kiadás-a.1. mellékletek szolgálnak.)

(3) Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal költségvetésének szakfeladatonkénti megoszlását a rendelet 1.1.kiadás-a. melléklete tartalmazza.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek részletezik.

(6)   A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző évek költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(7)   A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány  finanszírozása az előző év költségvetési maradványának igénybevételével történik.


 [b1]A 24/2013.(X.7.) rendelet módosította, 2013. október 7-én lépett hatályba.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

 (2) Az  intézményi bevételeket és kiadásokat, valamint létszám engedélyezést az 4. összesítő melléklet, valamint az 4.1.-4.7. melléklet tartalmazza.

 (3)  Az önkormányzat  Városüzemeltetési kiadásait a 6. és 6/1. melléklet szerint határozza meg. . A kiadások rangsorolásáról a Gazdasági Bizottság dönt.1[b1] 

(4)   Az önkormányzat felújításait az 5. számú melléklet tartalmazza.1[b2] 

(5) A képviselőtestület  több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban a 7. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

(6)A képviselőtestület az önkormányzat 2013. évi likviditási ütemtervét havi bontásban a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A képviselő-testület az önkormányzat közvetett támogatását a 9. melléklet szerint fogadja el.

(8)     Az önkormányzat a kiadások között 44 531 E Ft általános, 41 400 E Ft céltartalékot állapít meg. A Polgármesteri céltartalék felhasználásáról a Polgármester dönt. A Emberi Erőforrás Bizottság keretéről a Emberi Erőforrás Bizottság dönt, a Városüzemeltetési keret felhasználásról az Alpolgármester  - a Műszaki Iroda javaslata alapján -  dönt, az intézmény-felújítási céltartalékról  a  Gazdasági Bizottság dönt.


 [b1]A 24/2013.(X.7.) rendelet módosította, 2013. október 7-én lépett hatályba.

 [b2]A 24/2013.(X:7.) rendelet módosította.2013. október 7-én lépett hatályba.

.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

 (2)  Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

 (3)  A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

 (4)  A költségvetési szerveknél a jutalom  és cafeteria nem tervezhető – kivéve ahol ezt jogszabály előírja.

(5)   Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves  eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél – az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével – önkormányzati biztost jelöl ki.

(6)   A költségvetési szerv vezetője  adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

 (7)  Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

 (8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(9) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az évközben jelentkező forráshiány fedezetére éven belüli finanszírozási  hitelt vegyen fel maximum 300.000 E Ft erejéig.

 

5. §

Az előirányzatok módosítása

(1)   Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

 (2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

 (3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(4)   A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(5)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

 (6)  A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

 

6. §

A gazdálkodás szabályai

(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal  munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3)   Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv által a (önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő) költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4)   Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(6)   A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

 

7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról vállalkozás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

 

8. §.

(1)Dabas Város Önkormányzatánál 2013. január 1-től, a helyi illetményalap 38. 800-Ft.

(2) Dabas Város Önkormányzatának intézményeiben természetbeni juttatást csak ott lehet adni, ahol törvény vagy kormányrendelet kötelezővé teszi.

 

                                                                                                9.§.

Dabas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a Környezetvédelmi Alap 2013. évi összegét teljes egészében a veszélyes fák kivágására és új fák telepítésére fordítja.

 

10. §

Záró és vegyes rendelkezések

(1)   Ez a rendelet  2013.február 15-én lép hatályba.

(2)   2013.április 30-ával hatályát veszíti az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről szóló 11/2012.(II.14.) önkormányzati rendelet.

Dabas, 2013. február 14.

                         Rigóné Dr.Roicsik Renáta

Kőszegi Zoltán

mb.jegyző

polgármester

 

Záradék:

A rendelet 2013.  február 15-én  kihirdetésre került.

 

                                                                  Rigóné dr. Roicsik Renáta

                                                                                mb. jegyző

 

1A 24/2013.(X.7.) rendelet módosította, 2013. október 7-én lépett hatályba, de rendelkezéseit 2013. szeptember 30-tól alkalmazni kell.