Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2017. (II.14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 08. 01- 2017. 08. 31


A 12/2017.(IV.28.), a 19/2017.(VI.27.) és a 23/2017.(VII.25.) rendeletekkel egységes szerkezetben



A Dabas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2)bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva  a következőket rendeli el:



1. § A rendelet hatálya

(1)   A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

(2) Az önkormányzatnak az alábbi  önállóan működő és önállóan gazdálkodó költségvetési szervei vannak:

       a.) Polgármesteri Hivatal önállóan működő és önállóan gazdálkodó

         hozzátartozik aa.) Önkormányzat, mint önállóan működő

                               ab.) Kossuth Művelődési Központ és Halász Boldizsár Városi Könyvtár, mint önállóan működő

      b.) Dabasi Intézményfenntartó Központ önállóan működő és önállóan gazdálkodó

        hozzátartozik ba.)  Dabas-Sári Óvoda, mint önállóan működő

                               bb.)  Dabasi Bóbita Óvoda, mint önállóan működő

                               bc.)  Dabas Gyóni Óvoda, mint önállóan működő

  • Dr.Halász Géza Szakorvosi Rendelőintézet önállóan működő és önállóan gazdálkodó


(3) Az önkormányzat az intézményeinél a létszámokat az alábbiak szerint fogadja el:

       a.) Polgármesteri Hivatal                                                              45 fő

       b.) Önkormányzat                                                                       26 fő

      c.) Kossuth Művelődési Központ és Halász Boldizsár Városi Könyvtár  9 fő

      d.) Dabasi Intézményfenntartó Központ                                           45 fő

      e.) Dabas-Sári Óvoda                                                                      24 fő

      f.)  Dabasi Bóbita Óvoda                                                                         35 fő

      g.) Dabas Gyóni Óvoda                                                                           36 fő

      h.)  Dr.Halász Géza Szakorvosi Redelőintézet önállóan működő és önállóan gazdálkodó                                                                                                                                                        105 fő


                                               Összesen                                                       323 fő


(4) az önkormányzatnál a következő helyek befizetési helyként is funkcionálnak:

- Temetőfenntartói Iroda

- Esküvőszervezési Iroda

- Dabasi vásár

- Dabas-Sári Kulturális és Zarándok Központ

- Nemes Kúria

- Halász Móricz Kúria

- Családi Bölcsőde

2. § A költségvetés bevételei és kiadásai


(1) A Képviselő-testület Dabas Város Önkormányzat 2017. évi költségvetésének


- bevételi főösszegét            3.916.476.188

- kiadási főösszegét              3.916.476.188

- költségvetési bevételét       3.373.523.974.

- költségvetési kiadását        3.888.713.145

- költségvetési egyenlegét     515.189.171       

forintban állapítja meg


(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

 (5)  A hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző évi költségvetési pénzmaradvány igénybevételét rendeli el.


 (6)  A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A fejlesztési célú  hiány  finanszírozása az előző év fejlesztési maradványának igénybevételével történik.


3. § A költségvetés részletezése

 (1)  Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)   Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(3)   Az Önkormányzat 2017. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.     

(4)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6.és 6-a. melléklet szerint határozza meg.

(5)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri  hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként az összesített 9. és a részletes  9.1.-9.8., mellékletek és kormányzati funkciónként a 9.1/a. és 9.2/a. szerint határozza meg.

(8)   Az Önkormányzat a kiadások között 44.166.704.-Ft általános, 57.000.000.- Ft céltartalékot állapít meg. A Polgármesteri céltartalék felhasználásáról a Polgármester dönt. Az Emberi Erőforrás Bizottság keretéről az Emberi Erőforrás Bizottság dönt, a Városüzemeltetési keret felhasználásról az Alpolgármester  - a Műszaki Iroda javaslata alapján dönt, a Pályázati önrész keretről, a Gyóni Géza Emlékév keretről és a Kapcsolatok Éve keretről a polgármester dönt.

(9) Dabas Város Önkormányzatának képviselő-testülete a köztisztviselői illetményalapot 48.000.-Ft-ban állapítja meg.

4. § A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

 (2)  Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

 (3)  A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

  (4) A költségvetési szerveknél a jutalom  és cafeteria nem tervezhető – kivéve ahol ezt jogszabály előírja. A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 5 %-át. Ennek fedezete a személyi juttatások évközi megtakarítása.

 (5)  Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél – az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével – önkormányzati biztost jelöl ki.

 (6)  A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

 (7)  Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

 (8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(9) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az évközben jelentkező forráshiány fedezetére éven belüli finanszírozási hitelt vegyen fel maximum 300.000.000.- Ft erejéig.

(10) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy év közben az átmenetileg szabad pénzeszközöket befektesse – tőke és hozam garantált befektetésben-, illetve lekösse.

5. § Az előirányzatok módosítása

(1)   Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2)  A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 5 millió Ft összeghatárig  a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

 (3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester félévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2017. december 31-ig gyakorolható. A képviselő-testület a költségvetési rendelet előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéséről félévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(4)   A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(5)   A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre

(6)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

 (7)  A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. § A gazdálkodás szabályai

(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3)   Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv által a (önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő) költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4)   Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(6)   A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról vállalkozás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. §


Dabas Város Önkormányzatának intézményeiben természetbeni juttatást csak ott lehet adni, ahol törvény vagy kormányrendelet kötelezővé teszi.

9.§

 

Dabas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a Környezetvédelmi Alap 2017. évi összegét teljes egészében a veszélyes fák kivágására és új fák telepítésére fordítja.

 

10. § Záró és vegyes rendelkezések

(1)   Ez a rendelet 2017.február 14-án lép hatályba, de rendelkezéseit 2017.január 1-jétől kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszíti a 2017. évi költségvetési tervezés irányelveiről szóló 23/2016. (XII.12.) önkormányzati rendelet.

(3)   2017.április 30-ával hatályát veszíti az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről szóló 1./2016.(II.) önkormányzati rendelet.



Dabas, 2017. február 9.


               Rigóné dr. Roicsik Renáta                        Kőszegi Zoltán                                                  jegyző                                                                      polgármester



Dabas Város önkormányzat 2/2017. (II.14.) rendeletének indokolása

a Dabas Város Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

INDOKOLÁS

I.

Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai
2017. évben


A 2017. évre megfogalmazott költségvetési alapelvek a következők:


  1. Takarékos, átlátható és biztonságos működtetés.
  2. A kötelezően ellátandó feladatok biztosítása.
  3. A szociálisan rászorultak támogatása.
  4. Az elindított beruházások megvalósítása, a forrás biztosítása.
  5. Tudatos városüzemeltetés és fejlesztés.
  6. Az önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok részvétele az önkormányzati feladatok ellátásában.
  7. Pályázatok figyelése, kapcsolódás az aktuális pályázatokhoz, a pályázatok önrészének megteremtése.


Kiemelt célkitűzés, hogy a kötelező feladatok ellátását biztosítsuk.

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2014.évi CLXXXIX.törvény alapján az  önkormányzat helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen:

  1. „településfejlesztés, településrendezés,
  2. településüzemeltetés ( köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása)
  3. a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmények elnevezése
  4. egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások
  5. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar és rágcsálóirtás)
  6. óvodai ellátás
  7. kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása, filmszínház, előadói-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme, a helyi közművelődési tevékenység támogatása
  8. szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások ellátása
  9. lakás- és helyiséggazdálkodás
  10. a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának, rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása
  11. helyi környezet- és természetvédelem
  12. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás
  13. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok
  14. kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségeit is
  15. sport, ifjúsági ügyek
  16. nemzetiségi ügyek
  17. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában
  18. helyi közösségi közlekedés biztosítása


21.viziközmű-szolgáltatás, amennyiben a viziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek  minősül.”


További törvényi lehetőségek helyi önkormányzati feladat-telepítésre:

  • törvény a felsoroltakon kívül más, a helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja,
  • törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat és az állam külön, a finanszírozást is rendező megállapodása alapján az önkormányzat állami feladatokat is elláthat,
  • a helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.


Önkormányzatunk önként vállalt feladatként látja el:

- a szakorvosi rendelő működtetését,

- mezőőri tevékenység működtetését,

- dabasi újság, rádió, televízió működtetését

- sportcsarnok működtetését

- strand működtetését

- nemzetközi kapcsolatok ápolását

- helyi rendezvények megvalósítását

- piac, vásár fenntartását.




II.

A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott irányelvek


 A 2017-es költségvetés tervezésekor a polgári berendezkedés alapgondolata volt a legfőbb szempont. A Kormány szeretné elérni, hogy minden magyar ember tehessen egy lépést előre saját életében. A jövő évi költségvetés egy másik lényeges szempontja, hogy biztonságot nyújtson a családok számára. Mindezeknek megfelelően a 2017-es költségvetés az adócsökkentés és az otthonteremtés költségvetése. Az elmúlt időszak nagy eredménye, hogy növekedő pályára került a gazdaság, és végleg lerakták az IMF-től és az Európai Bizottságtól felvett hitel terhét. Az államadósság elleni harcot a jövő évben is folytatja Kormány. A magyar reformok  működnek.

Az adócsökkentés politika egyik legfontosabb sarokpontja, hogy 2017-ben  továbbra is 15% lesz a személyi jövedelemadó kulcsa, amely az egyik legalacsonyabb Európában.

Más területeken is folytatódik az adócsökkentés, hiszen 2017. január 1-től 5%-ra csökkent a legfontosabb élelmiszerekre (tej, baromfi, tojás) vonatkozó áfa. Ezt megelőzően a sertéshúsra vonatkozó áfa már 2016-ban ugyanilyen mértékre mérséklődött. A legfontosabb élelmiszerekre vonatkozó áfa csökkentés tulajdonképpen a rezsicsökkentés egy újabb nagyon fontos lépése: jelentősen csökkenti az idős emberek megélhetési költségeit.

 Szintén csökkenti az adóterheket, hogy 18%-ra mérséklődik az éttermi szolgáltatásokra és az internet-hozzáférésre vonatkozó áfa kulcs. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően egy magyar családnál átlagosan 35-40 ezer forinttal több pénz maradhat.

A Kormány tovább növeli a gyermeket nevelő családok támogatását. A családi adókedvezmény összege kétgyermekes családok esetében 15 ezer forintra nő gyermekenként. A fiatal házasoknak továbbra is jár adókedvezmény. A családokat segítő adócsökkentések érdemben hozzájárulhatnak a kedvezőtlen demográfiai folyamatok megállításához. Magyarország családbarát ország: arányaiban többet fordít a családok támogatására, mint az OECD-tagállamok átlaga.

2017 az otthonteremtés éve is lesz. A Kormány álláspontja szerint a saját otthon megléte a polgári berendezkedés egyik legfontosabb előfeltétele. Ezért a 2017. évi költségvetésben 211 milliárd forintot fordítanak a magyar családok otthonteremtésének támogatására. Ennek legfontosabb elemei az új és használt lakás vásárlására is felhasználható családi otthonteremtési kedvezmény (CSOK), az államilag támogatott kedvezményes hitel, valamint az áfa csökkentés.

 A Kormány továbbra is támogatja a lakástakarékokat; 2017-ben már működni fognak a nemzeti otthonteremtési közösségek (NOK), amelyek keretében tíz éves távlatban további 3 millió forintos támogatás járhat az otthonteremtésre. A cél az, hogy minden magyar ember saját lakáshoz vagy házhoz jusson, elérhető áron.

 2017-ben is folytatódnak az életpályaprogramok. Ennek keretében tovább nő a rendvédelmi dolgozók, a felsőoktatásban dolgozók és a pedagógusok fizetése. A kormányhivatalok dolgozói számára elindul az új életpályaprogram.

 2017-ben is megőrzik a nyugdíjak reálértékét. A nyugdíjak összegének emelése mellett a legfontosabb élelmiszerek áfájának csökkentése is jelentős segítséget jelent a nyugdíjasoknak, hiszen a legfontosabb élelmiszerekből a nyugdíjasok különösen sokat fogyasztanak, így az árak csökkenése számukra újabb rezsicsökkentéssel ér fel.

2017-ben jelentős többletforrások állnak majd rendelkezésre az egészségügyi és szociális területen. Azt szeretné a Kormány elérni, hogy tovább javuljon az ellátás színvonala, és az egészségügyi dolgozók megbecsülést kapjanak mindennapi munkájukhoz. Egy több éves program keretében folytatódhat az egészségügyi dolgozók bérrendezése.

A 2017-es költségvetés a közoktatás és a kulturális szféra számára is többletforrásokat biztosít.

 A Kormány tervei szerint a 2017-ben az állam mindennapi működésére nem költenek majd többet, mint amennyi állami bevétel lesz. Az infláció mértéke várhatóan nem éri majd el az 1 százalékot sem, tehát az emberek által megkeresett pénz nem fog veszíteni az értékéből.


III.


Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai


A 2017. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 3.339.867.588.-Ft.  A 2013. évtől – a feladatfinanszírozás keretében – az általános működéshez és ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatásokból származó bevétel csak a kötelezően ellátandó feladatokra fordítható. A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, mert rendkívül fontos az önkormányzat költségvetésének külső forrásokkal való bővítése.


A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:

Közhatalmi bevételek:

Ide tartoznak a helyi adók, amelyekből - a 2016.évi tény adatokat figyelembe véve – 858 800 ezer Ft-ot terveztünk.

Intézményi működési bevételek:

Ide tartoznak az ellátottak és az alkalmazottak étkezési térítési díjai, a kiadott helyiségek bérleti díjai, a művelődési ház jegy eladás bevételei, kiscsoportos foglalkozások térítési díjai,  a szakorvosi rendelőintézet foglalkoztatás egészségügyi szolgáltatásának díjai, a mezőőri járulék befizetések, lakbér befizetések, közterület használati díjak,  a különböző hatósági díjak, kamatbevételek. Összesen 233 265 ezer-Ft-ot terveztünk a fenti bevételekből.

Átengedett központi adók:

Ilyen bevételünk a gépjárműadó, amelynek 60 %-a 2013.január 1-től a központi költségvetést illeti meg, így nálunk csak 90 millió Ft marad.

Támogatások, kiegészítések:

Az állami támogatás idei összege 826 980 588.-Ft, a 2016.évi 825 047 ezer Ft volt, ez 1.933.588.- Ft-tal több az előző évinél.

Működésre átvett pénzeszközök (államháztartáson belülről és kívülről): A Halász Géza Szakorvosi Rendelőintézet működtetésére 868 522 ezer Ft kap az intézmény az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól, valamint a mezőőri szolgálatra kapott 4.300.000.-Ft.

Felhalmozási célú bevételek:

Felhalmozásra átvett támogatáson 300.000.000.-Ft-ot terveztünk, amelyet a Kormány biztosított rendkívüli támogatásként.

8.000.000 Ft-ot terveztünk közműfejlesztési befizetésekre.

A finanszírozási bevételek között 200.000.000 Ft 2016.évi szabad felhalmozási célú pénzmaradványt terveztünk.


A költségvetési rendeletben szereplő kiadások részletezése:


A 2017. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 3.339.867.588.-Ft.


Az önkormányzat intézményeiben és a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatottak létszámkerete a javaslat szerint 317 fő. A közfoglalkoztatás keretében történő foglalkoztatással 130 fővel számoltunk. A köztisztviselői illetményalap 42 500 Ft és a közalkalmazotti illetménypótlék 20 000Ft. A minimálbér 111.000 Ft-ról 127 500 Ft-ra, a garantált bérminimum 129 000 Ft-ról 161 000Ft-ra növekedett.


A 2017. évben a dologi kiadások emelkedésével  nem számoltunk, csak azoknál az intézményeknél, ahol  új intézmény lépett be és még nem volt tapasztalati adatunk.

2017.január 1-től az oktatási intézmények működtetése átkerült a Klebelsberg Központhoz.


Az Önkormányzat az Ország Közepe Többcélú Kistérségi Társulásban tagja, melynek fenntartásához 3.195.420 Ft összegben tervez hozzájárulni. A szociális és családsegítő feladatait az önkormányzat a Társult Önkormányzatok „Együtt” Segítőszolgálatai Társulás keretein belül látja el, amelynek működéséhez 16.470.155 Ft-tal járulunk hozzá. A településen működő Roma és Szlovák nemzetiségi önkormányzatok működési kiadásaihoz hozzájárul 350-350 ezer Ft összegben, továbbá biztosítja a működés feltételeit.

Személyi juttatások:

Az előirányzat tartalmazza az önkormányzat által foglalkoztatott dolgozók munkabérét és egyéb bérjellegű juttatásait.

A költségvetés nem tartalmaz jutalomalapot és étkezési hozzájárulást.

2017-re a 111.000.-Ft-os minimálbér 127.500.-Ft-ra emelkedett, valamint a garantált bérminimum 129.000.-Ft-ról 161.000.-Ft-ra.

Az állami támogatás ezt csak részben ellensúlyozta, illetve  a szociális hozzájárulási adó csökkenése sem fedezte a növekedést, jelentős saját forrást kellett hozzátenni az önkormányzatnak, ahhoz hogy az emelést mindenki megkapja.

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó:

Az előirányzat az államnak fizetendő járulékokat  tartalmazza.

2017-ben a szociális hozzájárulási adó mértéke 22 %. Ez 5 %-os csökkenés az előző évihez képest.

Az intézményi költségvetések tartalmazzák a rehabilitációs hozzájárulás összegét, ami 964.500.-Ft/fő/év, kivéve azt az intézményt, amely alkalmaz csökkent munkaképességű dolgozót.

Dologi kiadások:

A kiadás  az intézmények működéséhez szükséges költségeket tartalmazza.

Az élelmezési kiadásokat, rezsi költségeket, karbantartásokat, szolgáltatásokat és egyéb kiadásokat.


IV.


Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai


IV/1. Kötelező feladatok



Az önkormányzat fontos feladatának tartja a település fejlesztését, a fiatalok versenysport tevékenységéhez az infrastruktúra megteremtését. Az épített örökség védelmét. A település közbiztonságának fejlesztését.



.

Működtetjük a köztemetőinket Sáriban, Dabason, Gyónon és Dabas-Szőlőben.

Folyamatosan működtetjük a lakó és nem lakó ingatlanainkat, gondoskodunk közterületink, parkjaink rendbetételéről.

Működtetjük a város teljes közvilágítását és lehetőségeinkhez mérten fejlesztjük azt.

Úthálózatunkat karbantartjuk, üzemeltetjük, amibe beletartozik a téli hó eltakarítás is.



  1. Közterületek, közintézmények elnevezése


Jogszabálynak megfelelően folyamatosan nyomon követjük, hogy utca neveink megfeleljenek az előírásoknak.

Dabas teljes közigazgatási területén folytatjuk az új utcanévtáblák kihelyezését.


  1. Egészségügyi alapellátás


Az egészségügyi alapellátást a vállalkozó háziorvosok által működtetjük. Az önkormányzat a háziorvosi rendelőkben a takarítást finanszírozza a szakorvosi rendelőn keresztül. A védőnői szolgálat ellátását a szakorvosi rendelőintézet állami támogatásból és önkormányzati finanszírozásból biztosítja. Biztosítjuk az ügyeletet a szakorvosi rendelőintézet segítségével.




Biztosítjuk városunkban a köztisztaságot. A rovar, rágcsálóirtást szükség szerint kezeljük.


  1. Óvodai ellátás


Az óvodák fenntartása és működtetése továbbra is az önkormányzatunk feladata. A feladat elvégzéséhez az óvodában dolgozók bérére és járulékára, valamint a dologi kiadásra kapunk állami támogatást. A település sajátosságából adódik, hogy három óvoda működik több tagintézménnyel és az óvodáink kihasználtsága átlagosan 80 %.

Az SNI-s gyermekekkel való foglalkozáshoz kapcsolódó kiadásokat az állam részben finanszírozza.

A pedagógus életpálya előmeneteli rendszer 2013./2014.tanévtől történő bevezetését, melynek hatálya kiterjed az önkormányzati fenntartású óvodákban foglalkoztatott óvodapedagógusokra is, finanszírozzuk.


  1. Kulturális szolgáltatás, helyi közművelődési tevékenység, kulturális örökség helyi védelme


Az önkormányzat sokszínű közművelődési tevékenységében működtetjük az összevont Kossuth Kulturális Központot – Kossuth Ház Galériát és Kerekes László Alkotóházat - Halász Boldizsár Városi Könyvtárat. E feladatellátáshoz kapcsolódnak a városrészi közösségi színterek – Sári Zarándok és Kulturális Központ, Nemes-kúria, Halász Móricz-kúria, Dabasi- szőlősi Közösségi Ház – amely közösségi terek a település szerkezeti, helytörténeti adottságai szerint végzik kulturális szolgáltatásaikat a lakosság különböző célcsoportjait megszólítva, működésüket az önkormányzat biztosítja. Elindítjuk egy Tudományos és Kulturális Központ tervezését.


Kulturális örökség helyi védelme érdekében törekszünk városunk helytörténeti emlékeit és hagyatékait feltárni és restaurálni, az utókornak méltóan megőrizni, valamint turisztikai látogathatóságot biztosítani. Ennek megfelelően emlékszobákat: Büszkeségpont 56-os emlékszoba, Halász-Szántó Emlékszoba, Gyóni Géza Emlékszoba, Dinnyés Lajos Emlékszoba – tájházakat: Sári-Szlovák Udvart, Gyóni Tájházat, Szőlősi Tájházat, Miloszerni Vendégház és Élő Tájház – vendégházakat: Város Nappalija Levendula Ház, Gabriella Vendégház – muzeális és kiállítótereket: Tusák-Bragyova Ház Térségi Holokauszt Emlékpont, Gombay-Dinnyés-kúria, Pajta Galéria működtetünk. A város központjában elindított Kulturális Negyed kialakítását tovább fejlesztjük, mindezt civil szervezeti, (Trafik Kör, FME, Galéria Alapítvány, Dabasért Közalapítvány) egyházi, vállalkozói, intézményi, lakossági közösségek bevonásával, összefogásával, kapcsolatával tervezzük. A Települési Értéktár Bizottság több éves értékmegőrző munkáját folytatjuk, tevékenységéhez kapcsolva helyi érték és levéltárat hozunk létre. A Kapcsolatok Évében nagyobb odafigyeléssel is ápoljuk és támogatjuk a népi kultúrát és a nemzetiségi hagyományokat a civil szervezetekkel és a nemzetiségi önkormányzatokkal együttműködve (SZKÖ, CKÖ, nyugdíjas klubok, ÁLDOS, néptánc és népzenei egyesületek). Kiemelten támogatjuk a Kéknefelejcs Citerazenekart. Helyi és nemzeti történelmi múltunknak emléket állítva a 2017-es esztendőben Térségi 56-os Büszkeségpontot hozunk létre, valamint a Gyóni Géza emlékévet meghirdetve emléktereket alakítunk ki és emlékszobát újítunk fel , amelyek megvalósításához pályázati támogatását is igénybe vehetünk. Az Emberi Erőforrás Bizottság éves szinten pályázati lehetőséget biztosít helyi kulturális események megvalósításához. A kulturális tevékenység egységeinek az Érdekeltségnövelő pályázathoz önrész biztosítását tervezzük. Rendelet szerint adományozzuk az Év Közösségi Eseményéért,  a Dabas Kultúrájáért díjat. Kapcsolatok Évét hirdetve folytatjuk a Kulináris Vacsora programok támogatását, szorgalmazzuk a művészeti területek kapcsolódásával létrejövő programokat, működtetjük a  városi közösségi eseményeket, nemzeti ünnepeket szervező Polgármesteri Kabinetirodát. Félévente helyi kulturális programajánló kiadvány megjelenését tervezzük.



  1. Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások ellátása


2017.január 1-től működtetjük a családi bölcsődét 8 csoporttal és 8 fő alkalmazottal. Négy csoport a Luther utcában, négy csoport a Levendulaházban van.

A működéshez igénybe vesszük az állami normatívát és a szülők térítési díjait.

A Kormány 2017-ben is külön hangsúlyt fektet arra, hogy egy gyerek sem éhezzen, ezért nem csak évközben, hanem minden szünetben biztosítja az ingyenes gyermekétkeztetéshez a támogatást.

2017-ben is fenntartjuk a Települési támogatásokat.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben azok a gyermekek részesülnek, akik családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a jogszabályban előírt jövedelmet. Akiknek megállapításra kerül a kedvezmény, azoknak a tankönyve, valamint az étkezési ellátása ingyenes.


2017-ben is részt veszünk a Társult Önkormányzatok „Együtt”Segítő Szolgálatát működtető társulásban, amelyen belül biztosítjuk

  • az egyedül élő, idős és beteg, gyengélkedő emberek biztonsága érdekében a napi 24 órás – jelzőrendszeres – figyelő szolgálatot
  • az étkeztetés és a házi segítségnyújtás lehetőségével biztonságot nyújtunkaz idős, beteg, fogyatékos, pszichiátriai- vagy szenvedélybetegek, illetve a hajléktalanokrészére.
  • a családsegítő szolgálatot igénybe vevő ügyfeleknek a gondozás eredményeképpen nagyobb esélyük lesz az elhelyezkedésre, szociális problémáik megoldásához segítséget kapnak, erősödnek családi kapcsolataik, saját érdekeiket jobban tudják képviselni, a társadalomban való eligazodásuk könnyebbé válik
  • A közösségi pszichiátriai ellátás működtetésével a beteg lakókörnyezetében, szűkebb szociális kapcsolati hálójában nyújt segítséget az intézmény.
  • A gyermekjóléti szolgálat elősegíti a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését, jólétét, a családban történő nevelését, a veszélyeztetettség megelőzését, és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, valamint a gyermek családjából történő kiemelésének a megelőzését.

2017-ben is  a társulás keretein belül működtetjük a Családsegítő és gyermekjóléti Központot, mely ellátja a járás hatósági feladatait. A működés  költségeit az állam részben  finanszírozza.


  1. Lakás-és helyiséggazdálkodás


Különös hangsúlyt fektetünk a meglévő vagyonunkkal – telek, lakás, egyéb ingatlanok – való gazdálkodásra.

Ennek érdekében  az új Lakásrendeletnek megfelelően, biztosítjuk a lakások megfelelő hasznosítását. A bevételeket ennek megfelelően terveztük.

Vagyonhasznosítási koncepciót dolgozunk ki, felülvizsgáljuk a bérbe, haszonbérbe adott ingatlanokat, illetve az üresen álló értékesíthető ingatlanokat.

Terveztük a meglévő ingatlanok állagmegóvását.

  1. Helyi környezet- és természetvédelem

Működtetjük az NHSZ Dabas Kft. segítségével a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést.


Intézményeinkben működtetjük a szelektív hulladékgyűjtést.

  1. Honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás

Az ár- és belvízveszély elhárítása érdekében figyelemmel kísérjük a vízelvezető csatornák állapotát, karbantartásukról folyamatosan gondoskodunk.

Az önkormányzatnál a 2017. évben folytatódik a közmunka-program megközelítőleg 130 fővel.

  1. Helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok

Folytatjuk az adóval kapcsolatos behajtási munkát a bevételek stabilitása érdekében.

Magyar Zarándokút Önkormányzati Társulás tagtelepüléseként működtetjük a Sári Kulturális és Zarándok Központot, ahol a városunkba érkező zarándokoknak szálláshelyet biztosítunk.  A Sári városrész területén az Újszülöttek ligetében átadott hídhoz kapcsolódva cölöpjárdát építettünk – melyet üzemeltetünk-, amely részét képezi a zarándokútnak.

Továbbra is figyeljük azokat a pályázati lehetőségeket, amelyek a helyi idegenforgalom fejlesztését, a turizmusban rejlő lehetőségek (pl.: sportturizmus) eredményesebb kihasználását segítik.

  1. Kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítása

A Városi Konyha önkormányzat általi működtetése megmutatta, hogy milyen óriási lehetőségeket rejt a helyi alapanyagok felhasználása. Továbbra is folytatjuk  az élelmezésügyi előírásoknak megfelelő helyi termelőktől származó minőségi élelmiszerek beszerzését. Fontos célunk, hogy a dabasi gyerekek és felnőttek, dabasi munkaerő közvetítésével, dabasi termelők által előállított terméket fogyasszanak.

  1. Sport, ifjúság


Működtetjük a Gyermek és Ifjúsági Önkormányzatot. Megrendezzük a Fiatalok Éjszakája rendezvényt.

Karbantartjuk a sári és gyóni műfüves pályákat. A városban lévő játszótereket működtetjük.

Működtetjük az Extrém Sportpályát. Új műfüves pályát építünk Dabasi-szőlőkben.

A Sportcsarnok Kft-én keresztül működtetjük a városi sportcsarnokot.


  1. Nemzetiségi ügy


Továbbra is támogatjuk a nemzetiségi – szlovák,  roma – önkormányzatok működését és segítjük a hagyományaik megőrzését, támogatjuk  a Sári-Szlovák Egyesületet és a kulturális csoportot. Rétes utca – Szlovák nemzetiségi találkozóra ebben az esztendőben is sor kerül.


  1. Közreműködés a település közbiztonságának biztosításában


Továbbra is biztosítjuk intézményeink riasztó és távfelügyeleti rendszerének működési költségeit, valamint vagyonbiztosításukat. Folytatjuk a kamerás térfigyelő rendszer működtetését.

Fenntartjuk és működtetjük a mezőőri és közterület felügyeleti rendszert.

Támogatjuk a polgárőrszervezeteket.


  1. Intézményi étkeztetés biztosítása


A Dabasi Városi Konyhán keresztül saját üzemeltetésben biztosítjuk az óvodai, általános iskolai és gimnáziumi gyermekétkeztetést, a kollégiumi és szociális, valamint a munkahelyi felnőtt étkeztetést. Fokozatosan újítjuk fel a konyha épületét és ütemezetten cseréljük le a berendezést.



IV/2. Nem kötelező feladatok ellátása


Településfejlesztés

A város fejlesztéséhez szükséges ingatlanok vásárlásával biztosítjuk a  városrészek továbbfejlődését.


Egészségügy


A fenntartásunkban lévő Dr. Halász Géza Szakorvosi Rendelőintézetet működtetjük a pályázatból megvalósított bővítéssel együtt, valamint a Központi Orvosi Ügyeletet is támogatjuk. Egészségügyi referens segítségével prevenciós programokat szervezünk a város gyermekintézményeiben.


Oktatás


Működtetjük a Dabasi Intézményfenntartó Központot az óvodák üzemeltetése érdekében.

Az általános iskolák fenntartója és működtetője 2017. január l-től a Klebelsberg Központ.

A kiemelkedő teljesítményt nyújtó általános és középiskolás diákoknak  a 2017. évben is oda kívánjuk ítélni „Az Év Dabasi Diákja” díjakat (általános és középiskolás) kategóriában. A díj egy összegű anyagi elismeréssel is jár.

Működtetjük a Bursa Hungarica ösztöndíj rendszert.



Szociális ellátások


Továbbra is működtetjük a Gróf Vay Péter Szolidaritási Alapot a támasz nélkül maradt családok megsegítésére. Működtetjük a rászoruló családok részére a mezőgazdasági programot.


Vásár, piaccsarnok működtetése


A vásártéren működtetjük a Dabasi vásárt, minden hónap második vasárnapján.

A piaccsarnok működtetését 2016.január 1-től a Sportcsarnok Kft végzi.


Kabinetiroda működtetése


2017. év a Kapcsolatok Éve, amelyre a Kabinetiroda rendezvényeiben kiemelt figyelmet fordít.

Az eddig megvalósított ünnepi megemlékezéseket és állandó programokat továbbra is megrendezzük. Szervezzük a honosításokat, működtetjük a városi kisvonatot, köszöntjük az újszülötteket és időskorúakat, az évfordulós alkalmakat ( jeles személyek, események).


2017. évben is tervezünk  a Dabasi Napok és városrészi napok rendezvényeire.


Továbbra is tervezzük kiadványok megjelentetésének támogatását. Megjelentetjük Dabasi Újságot- új formában , a Dabas Rádió, Dabas Televízió működtetését támogatjuk. A városi honlapot megújult formában és bővített-naprakész tartalommal működtetjük. Tervezzük a továbbiakban is az önkormányzat által alapított díjak átadását is.


Ifjúsági és szabadidős feladatok


A dabasi gyermekek révfülöpi üdüléséhez és a „Határtalanul” programban résztvevő tanulók kirándulásaihoz továbbra is hozzájárulunk. A Révfülöpön táboroztató tanárok munkáját anyagilag is elismerjük.

Megvizsgáljuk a Badacsonylábdi üdülő hasznosításának lehetőségét.

Rászoruló nagy családoknak adott gyermekszállító kerékpár utánfutók számát bővítjük és működtetjük a meglévőket.


Működtetjük és karbantartjuk a Városi Strandot 2016.január 1-től a Sportcsarnok Kft-én keresztül, valamint olyan funkciót keresünk számára, ami növeli a látogatottságot.


Külkapcsolatok, idegenforgalom


Tovább kívánjuk mélyíteni meglévő bel- és külkapcsolatainkat. Két újabb várossal kívánjuk felvenni a kapcsolatot:  Bajna Basta és Abrudbánya.

Csatlakoztunk ahhoz az országos kezdeményezéshez, melynek lényege, hogy minél több gyermek jusson el határon túli magyar településre. E kezdeményezés korlátlan kiaknázása révén önkormányzati tulajdonú céggel működtetjük a baróti panziót, melynek fejlesztése, korszerűsítése plusz önkormányzati forrásbevonást igényel. A panzió nagyobb, ezen felüli kihasználtságának erősítése szintén kiemelt feladat. A panzió felújításához 3 000 ezer Ft-ot biztosítunk idei költségvetésünkben.


Egyházak,  társadalmi szervezetek,  sport támogatása


Pénzügyi forrásaink arányában támogatjuk a civil szerveződéseket, társadalmi szervezeteket, különösen a hagyományőrzéssel, a helyi sajátosságok ápolásával foglalkozó civil szervezeteket, intézményeket.  A megújult Nemes-kúria épületében kapott helyet a Kisdabasért Egyesület, korábban a Gyóni Géza Nyugdíjas Klub és a Dabas Város Nyugdíjas Klub Egyesület vehetett igénybe tevékenységéhez önkormányzati tulajdonú ingatlanokat. A civil szervezeteknek átadott épületek rezsiköltségének csökkentéséhez továbbra is kérjük a takarékos használatot, a minél kisebb rezsi költség eléréséhez


Továbbra is támogatjuk a sportegyesületeket, szakosztályokat, szabadidősportot. A kiemelt helyi sportágak támogatását nem pályázati úton, hanem közvetlenül költségvetési rendelet útján elkülönített forrásból tervezzük megvalósítani. A többi támogatást bizottsági kereteken belül, részben pályázati úton kívánjuk biztosítani. Az év kiemelkedő sportolóinak díjazását továbbra is ünnepélyesen, a Sportgála keretében kívánjuk megoldani.  A Sportcsarnok működési támogatását továbbra is biztosítjuk.


Önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok működtetése


Az önkormányzat   gazdasági társaságainak működését minél célszerűbben, gazdaságosabban, egyre csökkenő  támogatásból próbálja üzemeltetni. Keresni kell a bevételszerző tevékenységeket és a pályázati lehetőségeket a társaságoknál.


V.


A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság

törlesztése


Költségvetési hiányunkat a 2016.évi felhalmozási pénzmaradványból tudjuk finanszírozni.

VI.


A Stabilitási tv. alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeknek a költségvetési évet követő három évre várható összege.


Az önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettsége 2017-ben és a követő három évben nincs.


VII.


Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza


  1. az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (összes bevételét, kiadást),
  2. előirányzat felhasználási tervét,
  3. a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
  4. a közvetett támogatásokattartalmazó kimutatást.


Dabas, 2017.február 9.


                                                                                     Rigóné Dr. Roicsik Renáta

                                                                                                 jegyző


       

Mellékletek