Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testülete 17/2021. (V.27.) önkormányzati rendelete

A közterületek használatáról

Hatályos: 2021. 05. 28- 2022. 08. 31

Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testülete 17/2021. (V. 27.) önkormányzati rendelete

A közterületek használatáról

Dabas Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ban kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi. CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében meghatározott hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 54 § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § 2. és 5. pontban meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 34. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet célja azoknak a helyi szabályoknak a megállapítása, amelyek településrendezési, városképi, környezetvédelmi, közlekedésbiztonsági, közbiztonsági, közegészségügyi és tulajdonosi szempontok figyelembe vételével meghatározzák a közterületek rendeltetésszerű, valamint rendeltetéstől eltérő használatának szabályait, feltételeit.

(2) A rendelet hatálya kiterjed Dabas Város közigazgatási területének valamennyi közterületére

  • a) Minden olyan közhasználatban álló, Dabas Város Önkormányzatának tulajdonában álló földterületre, amelyet rendeltetésének megfelelően bárki használhat.
  • b) Minden olyan egyéb ingatlanra, illetve ingatlan részére, amelyet közhasználat céljára átadtak.

(3) E rendelet hatálya nem terjed ki:

  • a) Törvényesen elismert egyházak és vallási tevékenységet végző szervezetek körmeneteire
  • b) az önkormányzat vagy megbízottja által tartott vásárokra, piacokra

(4) A rendelet hatálya kiterjed minden olyan természetes személyre, jogi személyre, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, amely közterületet használ.

2. § (1) A közterületet rendeltetésének megfelelően bárki szabadon használhatja.

(2) A közterület rendeltetésszerű használatának minősül az 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 54. § (4) bekezdés szerinti közterület használat.

(3) Közterület rendeltetéstől eltérő használatához közterület-használati engedély szükséges.

(4) Közterület használói kötelesek:

  • a) az igénybe vett közterület tisztaságának megőrzésére
  • b) az igénybe vett közterületet csak rendeltetésének megfelelően, valamint rendeltetéstől eltérő használat esetén csak az engedélyben szereplő módon használhatják.
  • c) A használat után kötelesek az eredeti állapot visszaállítására
  • d) Rendeltetéstől eltérő használat esetén a közterület használatáért díjat kell fizetni.

Értelmező rendelkezések

3. § A rendelet alkalmazásában:

  • a) közterület-használat: A közterület rendeltetésétől eltérő használata.
  • b) közterület: Az 1999. évi LXIII. törvény 27. § a) pontja szerinti közterület
  • c) idényjellegű árusítás: Az időszakonként megismétlődő szezonális termékek közterületi árusítása.
  • d) mozgóárusítás: A kereskedő olyan eszköz segítségével viszi magával az eladásra kínált árut, amely nem minősül mozgóboltnak.
  • e) mozgóbolt: Önjáró, vagy gépjárművel vontatott, az üzlet feltételeinek megfelelő árusító helyen folytatott kiskereskedelmi tevékenység.
  • f) szórólaposztás: Kis terjedelmű, hirdetési vagy tájékoztatási célú nyomtatvány, irat kézből kézbe történő ingyenes átadása.
  • g) üzemképtelen jármű: A hatósági engedéllyel vagy jelzéssel nem rendelkező, olyan jármű, amely egyébként a közúti forgalomban csak ilyen engedéllyel és jelzéssel vehet részt, vagy baleset folytán megsérült és elhagyott jármű vagy műszaki állapotánál fogva a közúti közlekedésben részvételre szemmel láthatóan alkalmatlan jármű.
  • h) Vendéglátó-ipari előkert: vendéglátó előkert, terasz, a vendéglátóhelyhez közvetlenül kapcsolódó közterület, melyen az üzlet profiljának megfelelő tevékenységét folytatja.
  • i) hangos hirdetés: A hangosító berendezés használatával történő reklámcélú közterület-használat.
  • j) szeszes ital: A 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 23 a pontjában szabályozott ital.
  • k) Reklám célú berendezés: A 224/2011. (X. 21.) Kormányrendelet 1. §-a szerinti reklám célú berendezés, kivéve a 2013. évi XXXVI. törvény (Ve.) 144. § szerinti plakát.

Közterületen tiltott magatartások

4. § Nem adható ki közterület használati engedély:

  • a) Közterületen zajos, bűzös, robbanásveszélyes tevékenységre,
  • b) szeszesital forgalmazására,
  • c) hatósági jelzés nélküli, üzemképtelen, illetve roncsautók tárolására,
  • d) 3.5 tonna össztömeget meghaladó járművek, vontatók, mezőgazdasági munkagépek és tartozékaik tárolására,
  • e) közízlést sértő tevékenységre, erotikus termékek bemutatására, értékesítésére
  • f) minden olyan tevékenység végzésére, melynek közterületen való folytatását jogszabály tiltja, vagy nem teszi lehetővé,
  • g) ponyvagarázs létesítésére,
  • h) a közlekedés biztonságát veszélyeztető berendezések, anyagok elhelyezésére,
  • i) veszélyes hulladéknak számító anyagok, tárgyak elhelyezésére,
  • j) városképi követelményeknek nem megfelelő építmények, berendezések létesítésére,
  • k) zöldterületre, amennyiben a közterület használat az ott lévő növényvilág jelentős károsodásával járna,
  • l) szórólapok terjesztésére.
  • m) Azon természetes, illetve jogi személyeknek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek, amelyeknek Dabas Város Önkormányzatával szemben fennálló közterület-használati díj tartozásuk van, illetve bármilyen módon korábban megsértették a közterület-használatra vonatkozó helyi rendelet szabályait.
  • n) Alkalmi, idényjellegű árusítás, mozgóárusítás céljára a város alábbi közterületeire nem adható ki közterület-használati engedély (kivéve az önkormányzat által szervezett rendezvények): Dabas – Bartók B. út, Szent István tér, Erkel F. u. – Május 1. u. – Falu T. u. által határolt lakótelep, Szintes u-i lakótelep, Semmelweis utcai lakótelep, Dabas-Sári Szabadság tér

Közterületen engedély birtokában végezhető magatartások

5. § Közterület-használati engedélyt kell beszerezni:

  • a) A közterületbe 10 centiméternél jobban túlnyúló üzlethomlokzat (portál), kirakatszekrény, üzleti védtető, ernyőszerkezet, reklámcélú berendezés, cég- illetve címtábla elhelyezésére.
  • b) Árusító, illetve egyéb fülke, sátor, pavilon, konténer elhelyezésére.
  • c) Építkezési munkálatok során, felvonulási terület létesítéséhez, állványzat felépítéséhez.
  • d) Alkalmi, idényjellegű és mozgóárusításhoz.
  • e) Film- és televízió felvétel készítéséhez.
  • f) Vendéglátó-ipari kerthelyiség terasz létesítéséhez.
  • g) Rendezvény, utcabál, szüreti felvonulás tartására
  • h) Tüzelőanyag, építőanyag, illetve építési törmelék tárolásához, amennyiben a tárolás időtartama a 72 órát meghaladja.
  • i) Személyszállításra használt, legalább 10 személy szállítására alkalmas gépjármű közterületen való tárolásához.
  • j) Reklámtábla elhelyezésére

Nem engedélyköteles közterület-használat

6. § Bejelentés köteles tevékenység, azonban közterület-használati engedély nélkül végezhető:

  • a) A közút, illetve gyalogjárda építésével, javításával, fenntartásával kapcsolatosan a közút, gyalogjárda területének elfoglalásához.
  • b) Úttartozékok, valamint a közúti közlekedés irányításának célját szolgáló berendezések elhelyezéséhez.
  • c) A közművezetékek hibaelhárítása érdekében végzett tevékenységhez.
  • d) Önkormányzati, nemzetiségi önkormányzati rendezvényekre.
  • e) Az Önkormányzat által elhelyezett szobor, emlékmű, díszkút, szökőkút, virágláda, alapzatos zászlórúd, illetve köztárgyak elhelyezésére.
  • f) Érvénytelen hatósági jelzéssel rendelkező, üzemképtelen, illetve roncsautók közterületen történő, legfeljebb 10 napig történő tárolásához.

A közterület-használat időtartama

7. § (1) A közterület-használati engedély kiadható: határozott ideig, amelynek legrövidebb időtartama 1 nap, leghosszabb időtartama 3 év

(2) A közterület-használati engedély közérdekből, kártalanítási és bármely, önkormányzatot terhelő kötelezettség nélkül megszüntethető. Közérdekből történő megszüntetés esetén a már befizetett díj arányos részét a közterület használójának meg kell téríteni.

(3) A közterület-használati engedély megszűnik, amennyiben az engedély jogosultja elveszíti az általa folytatott tevékenységre jogosító engedélyét.

(4) Amennyiben a közterület használója a kiadott engedélytől eltérően használta a közterületet, abban kárt okozott, a közterület-használati engedély visszavonásra kerül, az engedélyes pedig köteles helyreállítani az eredeti állapotot.

A közterület-használati engedély iránti kérelem

8. § (1) A közterület-használati engedélyt annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja.

(2) A közterület-használati engedélyt a rendelet 2. mellékletét képező formanyomtatványon, vagy azzal megegyező tartalommal kell kérelmezni. A kérelmet legkésőbb a közterület használat megkezdése előtt 8 nappal kell benyújtani. A kérelemhez kötelező benyújtani helyszínrajzot.

(3) Az írásos engedélykérelmet Dabas Város Jegyzőjének kell benyújtani.

(4) A kérelmeket Dabas Város Polgármestere bírálja el.

(5) A Polgármester határozata ellen fellebbezési fórum Dabas Város Képviselő-testülete. A fellebbezéseket Dabas Város Jegyzőjéhez kell benyújtani kézhezvételt követő 15 napon belül. A fellebbezés illetékköteles. Az illeték mértéke 5.000 Forint.

(6) A közterület-használat iránti kérelem, még nem jogosítja fel a kérelmezőt a közterület használatára.

(7) A közterület-használati kérelem az ügyfél kérelmére (írásban, vagy telefonon) visszavonható. A szóbeli bejelentésről feljegyzés készül.

A közterület-használati engedély kötelező tartalmi elemei

9. § (1) A közterület-használatot engedélyező határozatnak tartalmaznia kell:

  • a) a jogosított nevét, címét, az azonosításhoz szükséges adatokat,
  • b) az engedélyezett közterület-használat célját, helyét, módját, idejét vagy időtartamát, nagyságát,
  • c) a takarításra, eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség előírását,
  • d) a díj összegét, a fizetés módját, a díjfizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit,
  • e) a közreműködő szakhatóságok szakvéleményébe foglalt előírásokat,
  • f) az engedélytől eltérő közterület-használat következményeire való figyelmeztetést,
  • g) ha szükséges, akkor azon kikötést, hogy a közterület-használat csak a munka-, baleset- és egészségvédelmi szabályokban előírt módon történhet,
  • h) szabadtéri előadások, nyíltszíni rendezvények közterület használata esetén a megengedett maximális zajszintet,
  • i) egyéb jogszabályi előírásokat.

(2) A közterület-használati engedélyt csak annak jogosítottja, alkalmazottja, megbízottja használhatja, az nem ruházható át.

(3) Az elmaradt közterület-használatért a befizetett díj nem követelhető vissza.

A közterület-használati engedély díja

10. § (1) A közterület rendeltetéstől eltérő használatáért az engedélyesnek közterület-használati díjat kell fizetnie, fizetendő díjtételeket a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) Amennyiben a rendelet melléklete nem tér ki külön egyes használati formáért fizetendő díjtételre, úgy a fizetendő díj mértékét Dabas Város Polgármestere egyedi mérlegelés alapján határozza meg.

(3) A kiszabott közterület-használati díj a tevékenység megkezdése, illetve a közterület elfoglalása előtt teljes összegében megfizetendő.

(4) Indokolt esetben, egyedi mérlegelés alapján Dabas Város Polgármestere kivételesen engedélyezheti a kiszabott közterület-használati díj részletekben történő megfizetését. Késedelmes teljesítés esetén a közterület-használati engedély visszavonásra kerül.

Mentesség a közterület-használati díj alól

11. § (1) A közterület-használatot be kell jelenteni, de mentes a díjfizetés alól:

  • a) a fegyveres erők, rendvédelmi szervek, mentők, a katasztrófavédelem, a polgári védelem, a polgárőrség valamint a vízügyi szolgálat létesítményeinek elhelyezése.
  • b) az országos közforgalmú vasutak, a közforgalmú közúti, vízi és légi közlekedési szolgáltatóknak a feladatuk ellátását szolgáló létesítményeinek elhelyezése.
  • c) amennyiben a közterületet közvetlen életveszély, illetve jelentős vagyoni kár elhárítása érdekében vették igénybe.
  • d) a közterületen díszítés céljából kihelyezett virágládák, virágkosarak után.
  • e) közművek, postai és távközlési tevékenységgel kapcsolatos létesítmények és berendezések elhelyezése, illetve ezek karbantartása esetén igénybe vett közterület esetén.

(2) Különös méltánylást igénylő esetben (különösen, ha a közterület használat karitatív, közhasznú, közérdekű vagy hitéleti célt szolgál), egyedi mérlegelés esetén Dabas Város Polgármestere részben, vagy egészben felmentést adhat a közterület-használati díj megfizetése alól.

A közterület-használat megszüntetése, az engedély visszavonása

12. § (1) A közterület-használat közérdekből, kártalanítás nélkül bármikor megszüntethető.

(2) Amennyiben az (1) bekezdés szabályainak megfelelően került sor az engedély visszavonására, a már kifizetett díj időarányos részét vissza kell téríteni az engedélyes részére.

(3) Amennyiben az (1) bekezdés szabályainak megfelelően került sor az engedély visszavonására, lehetőség szerint más közterületen kell az engedélyes részére biztosítani a közterület-használatot. Amennyiben az engedélyes ezt elfogadja, a már megfizetett díjat be kell számítani.

Jogellenes közterület-használat következményei

13. § (1) Aki a kiadott engedélytől eltérő módon, illetve eltérő nagyságban használta a közterületet, az köteles az eltérő feltételeknek megfelelően újraváltani engedélyét.

(2) Az engedélyhez kötött tevékenység esetében engedély nélkül folytatott közterület-használatot haladéktalanul meg kell szüntetni és – ha szükséges – az eredeti állapotot az engedély nélküli közterület-használónak vissza kell állítania. Ennek elmulasztása esetén az engedélyező hatóság az engedély nélküli közterület-használó terhére és költségére a helyreállítást elvégezteti. Az engedély nélküli közterület-használatért a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló önkormányzati rendeletben foglalt szankciót kell alkalmazni.

(3) Meg kell szüntetni a közterület-használatát annak, aki az engedélyétől eltérő módon, időben, feltétellel stb. használja a közterületet vagy a díjfizetési kötelezettségének az előírt módon nem tett eleget.

Ellenőrzés szabályai

14. § (1) A rendelet előírásainak betartását ellenőrizhetik a Dabasi Polgármesteri Hivatal közterület-felügyelői, a jogszabályokban ellenőrzésre feljogosított egyéb szervek, illetve a közterület tulajdonosa által megbízott személyek, a Dabasi Polgármesteri Hivatal ügyintézői.

(2) Az ellenőrzés történhet helyszínen, vagy más alkalmas módon.

(3) A közterület-használati engedély birtokosa a helyszínen köteles magánál tartani egyrészt a közterület-használatot lehetővé tévő iratait, másrészt a tevékenysége végzéséhez szükséges iratokat.

A reklámozás rendje

15. § (1) Tilos hirdetményt, plakátot elhelyezni:

  • a) Önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló ingatlan területén, kerítésén, épületen vagy azon belül. Kivételes esetben, elsősorban oktatási, kulturális, karitatív tevékenység reklámozását az önkormányzati hatóság vezetője felmentést adhat a plakát elhelyezésének tiltása alól.
  • b) Műemléki, műemlék jellegű, városképi jelentőségű épület falán, kerítésén, kapuján.
  • c) A közterületen lévő közüzemi berendezéseken, építményeken, fákon, padokon, szobrokon, az elektromos berendezések oszlopain, közlekedési jelzőberendezéseken, illetve jelzőtáblákon, az úttartozékokon, valamint autóbuszváró helyeken.
  • d) Magántulajdonban álló épületen, kerítésén, földterületen, abban az esetben, ha a kihelyezett plakát nem felel meg a városképi, közlekedésbiztonsági szempontoknak.

(2) A plakátok elhelyezésére szolgáló hirdetőtáblák:

  • a) Tatárszentgyörgyi út – Szélmalom út sarok
  • b) Vasút út – Kossuth Lajos út sarok
  • c) Temető u. élelmiszerbolt
  • d) Lakos dr. u. – Szent István út sarok

(3) A rendelet hatálybalépése után állandó jelleggel kirakott plakátok, reklámtáblák csak az alábbi feltételek mellett kaphatnak közterület-használati engedélyt: A reklámtáblák egységesen 75 cm magasságú és legfeljebb 150 cm szélességű reklámfelületűek lehetnek. A keret magassága, a lábazattal együtt nem haladhatja meg a 225 centimétert. A keret anyaga kötelezően fém, színe sötétzöld (színkód: RAR 6004).

(4) A közterület elhelyezett idejétmúlt vagy megrongálódott hirdetmény elhelyezője köteles azt eltávolítani és az így keletkezett hulladék összegyűjtéséről és elszállításáról gondoskodni.

Alkoholfogyasztás közterületen

16. § (1) A város közterületein tilos az alkoholfogyasztás

(2) Az (1) bekezdés szabálya alól kivétel:

  • a) Vendéglátó-ipari teraszokon történő alkoholfogyasztás
  • b) Engedélyezett rendezvények területén történő alkoholfogyasztás
  • c) esküvői menetek
  • d) December 31. 16:00 és Január 1. 06:00 közötti időszak

Mozgóképek készítése közterületen

17. § (1) A filmforgatási célú közterület-használati engedélyben meghatározott időtartam nem haladhatja meg a 15 napot.

(2) A filmforgatási célú közterület-használati engedély reggel 06:00 és este 22:00 óra közötti idősávra vonatkozik. Éjszakai filmforgatás kivételes esetben engedélyezhető.

(3) Filmforgatási célú közterület-használati engedély kiadása esetén az engedélyes kötelezettsége, hogy a szomszédos ingatlanok gyalogos vagy gépjárművel történő megközelíthetőségét folyamatosan biztosítsa.

(4) A közterület-használati díj egyéni mérlegelés nélkül csökken 50 %-kal, amennyiben a filmforgatás célja Dabas történelmi, kulturális örökségének, gazdasági, tudományos, kulturális, egyházi és sportéletének, természeti és turisztikai nevezetességeinek bemutatása, valamint amennyiben a filmforgatásra állami felsőoktatási képzés keretében kerül sor.

(5) Amennyiben a közterület-használat, az engedélyesnek fel nem róható okból, illetve rendkívüli természeti esemény miatt nem valósulhat meg, az akadály megszűnését követő három napon belül a közterület-használat feltételeit biztosítani kell az engedélyes számára.

Üzemképtelen járművekre vonatkozó szabályozás

18. § (1) Dabas Város Közterület-felügyelete az üzemképtelen járműveken értesítést helyez el, amelyben értesíti a jármű tulajdonosát a várható jogkövetkezményekről. Az értesítés elhelyezését követő 11. napon az üzemképtelen jármű elszállításra kerül Dabas Város Önkormányzata által kijelölt telephelyre.

(2) A kijelölt telephely: Bajcsy- Zsilinszky utcai volt Mentőállomás

(3) A jármű elszállításának, tárolásának költségei a gépjármű tulajdonosát terhelik. A költségek megtérítése után a jármű a kijelölt telephelyen átvehető.

(4) Amennyiben a jármű tulajdonosának kiléte nem állapítható meg, illetve az ismert tulajdonos értesítése ellenére sem veszi át járművét, az elszállítástól számított 90 nap múlva a jármű értékesíthető, illetve egyéb módon hasznosítható.

A vendéglátó-ipari teraszok szabályozása

19. § (1) Vendéglátó-ipari terasz esetén közterület-használati engedély kizárólag úgy adható ki, hogy a terasz nem zavarhatja a gyalogos közlekedést.

(2) Vendéglátó-ipari terasz esetén a közterület-használat napi időtartama nem lehet több az üzlethelyiség nyitvatartási idejénél.

(3) Amennyiben a vendéglátó-ipari terasz működése sérti a köznyugalmat, illetve működéséhez tartós, rendszeres zavaró hatás kapcsolódik, úgy a közterület-használati engedély azonnali hatállyal, kártalanítás nélkül visszavonásra kerül.

(4) A vendéglátóipari-terasz működtetése során az engedélyes kötelessége gondoskodni a terület tisztántartásáról.

Közterületen való dohányzás szabályai

20. § (1) Dabas Város alábbi közterületein tilos a dohányzás:

  • a) Gyóni Géza Emlékhely, Dabas-Gyón, Vasút utca és Kossuth Lajos u. által behatárolt közterületen. (4476 hrsz.)
  • b) Halász Móricz Kúria parkja teljes területén, valamint a kerítéstől a közútig terjedő 3 m-es területen, (4795 hrsz.)
  • c) Szent István tér teljes területén, az Iskola utca, Polgármesteri Hivatal, Táncsics Mihály Gimnázium, Semmelweis utca és a Május 1 u., üzletház, illetve a Dr. Halász Géza Szakorvosi Rendelőintézet által bezárt területen.
  • d) Kormányablak és Szent János út közötti területen.
  • e) Sári Zarándokház és Kulturális Központ teljes területén,
  • f) a temetők területén.
  • g) A József Attila utca a Vásártér utca és a Besnyői utca közötti része.

(2) A nemdohányzónak nyilvánított közterületeken a figyelemfelhívó táblák helyét Dabas Város Polgármestere jelöli ki.

Zöldfelületek, játszóterek különös szabályai

21. § (1) Tilos közterületen lévő növényzetet (fák, cserjék, virágok, gyep) és a zöldfelületek egyéb elemeit, tartozékait, felszerelési tárgyait bármilyen módon szakszerűtlenül kezelni, gondatlanul megrongálni, károsítani vagy elpusztítani így, aki:

  • a) zöldterületen labdajátékokat nem az arra kijelölt helyen vagy mások testi épségének figyelmen kívül hagyásával folytat,
  • b) zöldfelületeken járművel, kerékpárral nem az erre a célra kijelölt utakon közlekedik,
  • c) zöldterületen, valamennyi közkifolyónál, kútnál járművet vagy szennyezett tárgyat mos,
  • d) gyepfelületre, parkosított területre gépkocsival vagy más járművel behajt, beáll,
  • e) zöldterület fenntartását akadályozó tevékenységet folytat,
  • f) zöldterületen közegészségügyi veszélyeztetést is okozó ideiglenes szálláshelyet létesít.

(2) Játszótéri játékokat tilos nem rendeltetésének megfelelően használni. A játszótéri játékokat 14 évnél idősebb, vagy 80 kilogrammnál nehezebb személyek nem vehetik igénybe.

Terek, parkok speciális szabályai

22. § (1) Tilos közterületen elhelyezett emlékműveken, utcabútorzaton, virágágyás szegélyén, lépcsőkön, utcaszegélyeken, kőpadokon, szökőkutakon és a közút tartozékain – kivéve a közterületen táblával kijelölt gördeszka pályák területét -gördeszkázni, görkorcsolyázni, vagy kerékpározni.

(2) Nem szabad közterületen a közhasználatú létesítményeket, berendezéseket a rendeltetéstől eltérő módon használni vagy beszennyezni.

(3) Tilos közterületen zaklató, másokat zavaró módon árusítani, osztogatni vagy szolgáltatást nyújtani.

(4) Tilos a Szent István téren található szökőkútban fürdeni.

Az állattartás speciális szabályai

23. § (1) Ebek közterületen csak pórázon, a tulajdonos, vagy erre külön megbízott személy felügyeletével tartózkodhatnak.

(2) A közterületen az eb tulajdonosa, illetve az eb felügyeletével megbízott személy köteles arról gondoskodni, hogy az eb a közterületet ne szennyezze. A tulajdonos, vagy eb felügyeletével megbízott személy kötelessége az esetleges szennyezés eltakarítása.

(3) A (2) bekezdés szabálya vonatkozik minden, közterületen tartózkodó állatra, állattartóra.

(4) Harapós, támadó természetű ebet, vagy Dabas Város Jegyzője által egyedileg veszélyesnek minősülő ebet csak a marás megakadályozására alkalmas szájkosárral lehet közterületre vinni.

(5) Közterületen a gazdátlan ebek befogásáról gyepmester gondoskodik.

(6) Dabas Város közigazgatási területén belül a gyepmesteri feladatokat Aranyi János vállalkozó látja el.

(7) A gyepmester a befogott ebekről gyepmesteri naplót vezet. A gyepmesteri napló a Polgármesteri Hivatal Közterület-felügyeleténél megtekinthető, arról másolat készíthető.

(8) A befogott ebeket a gyepmester 14 napig (megőrzési idő) köteles őrizni. A határidő letelte után a ki nem váltott ebeket szabadon lehet értékesíteni.

(9) A megőrzési idő alatt az eb tulajdonosa jelentkezhet a megőrzött ebért. Az eb kiadása mindaddig megtagadható, míg az eb tulajdonosa nem térítette meg az eb befogásának és tartásának költségeit.

(10) Közterületen a galambok tartása és etetése tilos.

Építési munkák különleges szabályai

24. § Az építést, felújítást végző birtokos, ingatlan használó, kivitelező az építési területen és közvetlen környékén, az építés körüli közterületen a közterület tisztaságát és a biztonságos közlekedés lehetőségét köteles biztosítani.

A közterület felbontása, munkavégzés a közterületen

25. § (1) Közterületen bontási munkát a polgármester előzetes hozzájárulásával lehet végezni, a külön jogszabályban foglaltak szerint.

(2) Közút esetén a hozzájárulást annak kell megkérnie, akinek érdekében a közút nem közlekedési célú igénybevételére sor kerül.

(3) A 4. melléklet szerinti kérelmet a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Irodához (a továbbiakban: Városüzemeltetési Iroda) kell benyújtani.

(4) Közterület felbontásához hozzájárulást új közmű létesítése, közmű rekonstrukciója esetén a beruházó kérelmére lehet kiadni.

(5) Közműjavítás esetén a hozzájárulást a közmű kezelője is kérelmezheti.

26. § Tulajdonosi és közútkezelői hozzájárulás kiadására kérelem alapján kerül sor, amelynek tartalmaznia kell a külön jogszabályban foglaltakon túlmenően

  • a) a felbontást kérő nevét és címét,
  • b) a tervezett felbontás helyét, kiterjedését, időtartamát stb.,
  • c) a felbontani tervezett közterület jellegét (közút, járda, padka, zöldsáv, parkoló stb.),
  • d) a felbontás céljának, módjának leírását,
  • e) a felbontásért és a helyreállításért felelős személy nevét, címét és elérhetőségét,
  • f) legalább vázlatot a felbontani tervezett közterületről, valamint amennyiben közlekedés számára fenntartott közterület érintett, annak forgalomtechnikai elhatárolásáról.

27. § Rendkívüli igénybevétel esetén történő, előzetes hozzájárulás nélküli közút felbontásakor legkésőbb a felbontással egyidejűleg, vagy az azt követő első munkanap délelőtt 10.00 óráig a Városüzemeltetési Irodánál kell bejelenteni a munkálatok megkezdését, annak várható befejezési időpontját, a rendkívüli igénybevétel okának meghatározásával.

28. § (1) A benyújtott kérelem alapján – amennyiben az megfelel az előírásoknak – a polgármester – a Városüzemeltetési Iroda közreműködésével – tulajdonosi és közútkezelői hozzájárulást ad.

(2) A tulajdonosi és közútkezelői hozzájárulásnak tartalmaznia bontási munkálatok esetén kell:

  • a) a bontásra jogosult nevét, címét,
  • b) a felbontásra engedélyezett közterület meghatározását, nagyságát stb.,
  • c) a helyreállítás ideiglenes és/vagy végleges határidejét, esetleg forgalombiztonsági okokból az azonnali helyreállítás előírását,
  • d) a helyreállításra vonatkozó minőségi követelményeket,
  • e) az igénybevétel kezdési és befejezési időpontját
  • f) a felbontott burkolat ideiglenes helyreállításának kötelezettségét: a felbontott burkolatot ideiglenesen a munka befejezését követően azonnal helyre kell állítani (murvaszórással tömedékelni), a munkaárok zárásának legkésőbb a bontás napjának 16.00 órájáig meg kell történnie
  • g) a burkolatok helyreállításáról való rendelkezést: burkolat helyreállítását megfelelő tömörítéssel, minimum 30 cm átlapolással kell elkészíteni (mind az alépítmények mind a burkolati rétegrend vonatkozásában a későbbi burkolat megsüllyedések, hézagok kialakulásának megelőzése érdekében),
  • h) helyreállított burkolatokról a tulajdonos és a kezelő értesítésének kötelezettségét: helyreállított burkolatokról a tulajdonost és a kezelőt értesíteni kell, annak megfelelőségét írásban, kivitelezői nyilatkozat formájában rögzíteni kell; amennyiben a kivitelezés utáni helyreállítás nem megfelelően készül, a tulajdonos észrevételét követően 30 napon belül a kivitelező/igénybe vevő köteles a burkolatokat ismét elkészíteni,
  • i) a munkaterület KRESZ szerinti, építés ideje alatti ideiglenes forgalomkorlátozási kitáblázásának kötelezettségét,
  • j) a garanciális, szavatossági elemeket,
  • k) a 12/1998 (XII.27) ÉVM-IPM-KM-MÉM-KVM együttes rendeletben foglaltak alapján kötelező alkalmasságot biztosít a közterület tulajdonosának, kezelőjének a bontással érintett útterület teljes szerkezetére 10 év, kopórétegére 5 év időtartamra. (Azaz köteles gondoskodni az elvégzett építési, bontási munkákból eredő - pld. nem megfelelő tömörítés miatti – hiányosságok, hibák – pld. burkolatsüllyedés – kijavításáról.)
  • l) az érintett területen a fakivágás csak külön engedéllyel engedélyezhető,
  • m) az igénybe vett területen lévő növények védelmének biztosításának kötelezettségét,
  • n) nemteljesítés esetén az önkormányzat közterület-helyreállítási jogát és a költségek érvényesítési lehetőségét.

(3) Szilárd út vagy járdaburkolat az elkészültétől számított 5, park vagy zöldterület 2 éven belüli felbontásához csak különösen indokolt esetben lehet hozzájárulni a 5. melléklet szerinti helyreállítási kötelezettség előírásával.

(4) November 15. és március 1. napja közötti közterület-bontáshoz – az azonnali hibaelhárítási munka és az Önkormányzat megbízásából végzett fenntartási és fejlesztési munkák kivételével, valamint téli időjárás fennállása esetén – nem adható hozzájárulás.

(5) Nagy mértékű bontás esetén szakaszolt hozzájárulás is adható.

(6) Újabb közterület-bontási hozzájárulás kiadása megtagadható:

  • a) ha a kivitelező nem megfelelő ütemben végzi munkáját, mindaddig, míg a folyamatban lévő munkák üteme a kívánt mértéket el nem éri;
  • b) ha a kivitelezőnek elmaradása van a munkaterületek helyreállításában (betemetés, betonozás, aszfaltozás, füvesítés, stb.), mindaddig, míg a munkaterületeket helyre nem állítja;
  • c) ha a kivitelező a Polgármesteri Hivatal részéről felszólítást kapott valamely korábbi, vagy jelenleg folyamatban lévő munkája helyreállítására, ismételt helyreállítására, javítására, a munkaterület biztosítására vagy egyéb hiányosságának pótlására vonatkozóan, mindaddig, míg a felszólításban előírtakat maradéktalanul nem teljesíti.

29. § (1) A felbontott közterületek helyreállítását az érvényben lévő műszaki szabványok és előírások, valamint a bontási hozzájárulásban előírtak szerint kell elvégezni, amit az engedélyező ellenőrizhet.

(2) A helyreállított közterületet külön műszaki átadás-átvételi eljárás során kell a közterület kezelőjének átadni, ahol a garanciális, szavatossági elemekről – szükség esetén – jegyzőkönyv vehető fel. Amennyiben a kivitelezés utáni helyreállítás nem megfelelően készül, a jegyzőkönyv/feljegyzés elkészítését követően 30 napon belül a kivitelező/igénybe vevő köteles a burkolatokat ismét elkészíteni.

(3) A közterületen építési anyag csak - ezen rendelet alapján - külön engedéllyel tárolható.

(4) Az útzárásról a közterület bontás körül fekvő ingatlanok lakóinak kiértesítésének legalább a bontást megelőző nyolc (8) nappal meg kell történnie.

(5) Teljes útlezárás esetén az összes felmerülő kötelezettségek (áruszállítás, tüzelőszállítás, szemétszállítás, stb.) idejében való teljesítéséről az igénybe vevő/kivitelező tartozik gondoskodni.

(6) A közút területén, a közterületen az igénybevétel során az érintett terület határán, alatt vagy felett lévő közműveken, egyéb létesítményeken, műtárgyakon, úttartozékokon engedély nélkül változtatni nem szabad.

30. § (1) A közterületen munkát végző köteles:

  • a) a munkákkal érintett területtel szomszédos ingatlanok tulajdonosait, használóit a munkák megkezdése előtt nyolc (8) nappal értesíteni a munkavégzés kezdő és befejező időpontjáról,
  • b) forgalomelterelés, korlátozás esetén az illetékes szolgáltatóval egyeztetni,
  • c) a munkavégzés előtt három (3) nappal a Városüzemeltetési Irodát értesíteni,
  • d) a munka megkezdése előtt a közterületről állapotfelvételt kell készíteni,
  • e) a munkahelyet és környékét folyamatosan tisztán tartani, a keletkezett törmeléket, földet stb. haladéktalanul elszállítani,
  • f) a munka során a növényzet, közterületi műtárgyak stb. védelméről a bontási hozzájárulás előírtak, illetve a tőle elvárható módon megóvni,
  • g) a munkálatok elvégzése után a végleges helyreállításig a nyomvonalat a biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban tartani, a felbontott burkolatot ideiglenesen a munka befejezését követően azonnal helyre kell állítani (murvaszórással tömedékelni), a munkaárokba fagyott, illetve átázott anyag nem tölthető vissza,
  • h) a közterület szakszerű helyreállítását haladéktalanul elvégezni/elvégeztetni, illetve az eredeti állapotot helyreállítani,
  • i) a közterületeken megbontott járdaburkolatokat teljes szélességben köteles helyreállítani,
  • j) az útátvágások esetén az útburkolatot szerkezeti rétegenként 20-20 cm átlapolással köteles helyreállítani,
  • k) munkaárok visszatöltésénél köteles a szabvány szerinti tömörségi értékeket megfelelő technológiával, szükség szerint talajcserével biztosítani,
  • l) az aszfaltburkolatok esetén a helyreállítást a megmaradó burkolatfelület géppel történő egyenesre vágásával köteles végrehajtani,
  • m) a bontási munkák tartama alatt biztosítani köteles az ingatlanok, üzletek, stb. szabad bejárását, valamint a zavartalan gyalogos közlekedést,
  • n) a bontási munkák során út és járdák esetében a munkaterületen a KRESZ valamennyi ide vonatkozó szabályának betartásáról,
  • o) a munkálatok alatt a víz akadálytalan lefolyásáról, a sár- és egyéb szennyeződés, idegen anyag (kő, fa, stb) eltakarításáról gondoskodni köteles,
  • p) árokrézsű esetén a stabilizálódás beálltáig köteles az árkot a bemosódó anyagtól mentesíteni,
  • q) az érintett területen a fakivágás csak külön engedéllyel engedélyezhető, így erre irányuló kérelem beadására köteles,
  • r) az igénybe vett területen lévő növények védelmének biztosítására köteles,
  • s) amennyiben a bontás növényzet eltávolítás nélkül nem megvalósítható, úgy kivitelező köteles a növényzet teljes pótlására a helyreállítással egyidejűleg,
  • t) a közüzemi, forgalomtechnikai és egyéb létesítményekben okozott rongálásokért, károkért, balesetekért, üzemzavarokért – üzemzavar késedelmes bejelentéséért, az élet- és vagyonbiztonságért teljes anyagi és büntetőjogi felelősséggel tartozik,
  • u) amennyiben a közterület igénybevétele során az érintett útszakasz, járdaszakasz területének több, mint 70%-a felbontásra kerül, úgy köteles a teljes szélességben történő átépítésre,
  • v) amennyiben a közterület igénybevétele során az érintett útszakasz, járdaszakasz területének 40-70%-a felbontásra kerül, úgy köteles a teljes felület kopórétegének elkészítésére,

(2) A helyreállított burkolatért stb. a munkát végző garanciával tartozik, amely idő alatt az esetleges megsüllyedést köteles helyreállítani. A helyreállítás – felszólítás ellenére történő – elmulasztása esetén az önkormányzat a szükséges munkát a kötelezett terhére elvégeztetheti és jogosult annak bankszámlájáról a költségeket azonnali beszedési megbízással behajtani.

Hatályát vesztő rendelkezések

31. § Hatályát veszti A közterületek használatáról szóló 24/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

Az árak nettó árak

1) A közterületbe 10 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat (portál), kirakatszekrény, üzleti védőtető, előtető, ernyőszerkezet, 500,-Ft/m2 /hó

2) Árusító és egyéb fülke (sátor, konténer stb.) 800,-Ft/m2 /hó

3) Önálló reklám célú berendezés, tájékoztató- és reklámtábla (hirdetőfelületenként)

A. Nyitvatartási idő alatt kihelyezett mobil tábla 500,-Ft/m2 /hó

B. Állandó jelleggel 800,- Ft/m2/hó

4) Alapzatos zászlórúd, tartóoszlop stb. 800.-Ft/m2 /hó

5) Építési munkával kapcsolatos

  • a) felvonulási terület 500,-Ft/m2/hó
  • b) építőanyag, állvány 500,-Ft/m2 /hó
  • c) építési törmelék 500,-Ft/m2 /hó

6) Tüzelő és egyéb anyag 250.-Ft/m2/nap

7) Alkalmi árusítás 500,-Ft/m2 /nap

8) Mozgóárusítás 8000 Ft/hó/autó

9) Film- és televízió felvétel 500,-Ft/m2 /hó

10) Vendéglátóipari terasz 500,-Ft/m2 /hó

11) Üzleti szállítás, rakodás 500,-Ft/m2 /hó

12) Felvonulás, rendezvények, utcabál 400,-Ft/m2 /nap

13) Kiállítás, bemutató-vásár 800-Ft/m2 /nap

14) Sport- és kulturális rendezvények 250,-Ft/m2 /nap

15) Szent István tér használata 1.000.-Ft/m2/nap

16) Hangoskocsi 1.000.-Ft/nap

17) Legalább 10 személy szállítására alkalmas gépjármű 5000.-Ft/hó/autóbusz

2. melléklet

KÖZTERÜLET-HASZNÁLATI ENGEDÉLY IRÁNTI KÉRELEM

2370 Dabas, Szent István tér 1/b.

Tel: (29)561-263, Fax: (29)561-291

Dabas Város közigazgatási területén a közterület-használt feltételeit és módját Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közterületek használatáról szóló 16/2021 () számú önkormányzati rendelet szabályozza. A rendelet a ww.dabas.hu címen megtekinthető.

1./ Természetes személy, egyéni vállalkozó vonatkozásában

Kérelmező neve (leánykori név is): ……………………………………………………………..............

Állandó lakhelyének címe: ……………………………………………………………………………….

Telefonszám: ………………………………………………………………………………………………

Adóazonosító száma:………………………………………………………………………………..

2./ Jogi személy esetébe

Cég megnevezése: …………………………………………………………….............................. ……

Székhely: ……………………………………………………………....................................................

Adószám: ……………………………………………………………...................................................

Telefonszám: …………………………………………………………….............. ………………………

3./ Közterület-használat célja:

Időtartama: …………………………………………………………………………………………….

4./

  • a) a közterület-használat helye (telepítési helyszínrajz)......................................................... ..

…...........................................................................................................................................

  • b) módja, mértéke (m2-ben kifejezve): …...................................................................................

..…..........................................................................................................................................

  • c) a tevékenységhez használt eszköz, utca berendezési tárgy vagy jármű leírása (anyaga, rögzítés módja, jármű esetén annak típusa, forgalmi rendszáma, stb.) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5./ Ha a közterület-használat célja mozgóbolt üzemeltetése:

  • d) a mozgóbolt mozgási körzete:…………………………………………………………………………...
  • e) megállási helyek:…………………………………………………………………………………………..

6./ A közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító okirat (pl. cégbírósági, ill. bírósági bejegyzés, vállalkozói igazolvány, őstermelői igazolvány, működési engedély, építési engedély, stb.) száma, megnevezése:

……………………………………………………………………………………………..

Tudomásul veszem, hogy az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény értelmében e nyilatkozat hozzájárulásnak minősül ahhoz, hogy a kérelmet elbíráló hatóság adataimat kezelje, illetve továbbítsa. Az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat megismertem.

Dabas, 20....... év ….............................hó ….........nap

.......................................

kérelmező aláírása

A KÖZTERÜLET-HASZNÁLATI ENGEDÉLY IRÁNTI KÉRELEMHEZ MELLÉKELNI KELL AZ ALÁBBI NYILATKOZATOKAT, ILLETVE OKMÁNYOKAT:

1.) a használni kívánt közterület helyszínrajza, a közterület közvetlen környezetében található létesítmények és növényzet feltüntetésével, az elbírálhatósághoz szükséges méretarányban,

2.) a közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító okirat másolata,

3.) az országos közutat érintő közterület használat esetében a közútkezelői jogokat gyakorló hozzájárulása,

4.) ha a közterület használata helyi közút vagy járda területét érinti

a.) közút érintett szakaszának keresztszelvénye,

b.) a forgalomkorlátozás, vagy indokolt esetben a forgalomterelés terve.

5.) ha a közterület-használata 3., 4. pontban fel nem sorolt ingatlant, vagy építményt érint, a tulajdonos vagy tulajdonosi jogokat gyakorló hozzájárulása,

6.) ha a közterület-használat célja kereskedelmi tevékenység

a.) fotó illetve fotómontázs a felhasználás helyéről és módjáról

7.) ha a közterület-használat célja hirdetési és reklámtevékenység:

a.) a hirdető berendezés rajza, vagy fotója, valamint feliratának színének, méretének és anyagának megjelölése, amennyiben az Önkormányzati Rendelet által előírtaktól eltérő megjelenésű

3. melléklet

Adatvédelmi tájékoztató

Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közterület-használat rendjének szabályozásáról szóló 24/2018 (IX.28.) számú rendelete szabályozza. (a továbbiakban: Rendelet) 2. § (3) bekezdése alapján Dabas Város közigazgatási területén lévő közterületek rendeltetéstől eltérő használatához (a továbbiakban: közterület-használat) közterület-használati engedély szükséges. Az engedély kiadása iránt kérelmet az a személy nyújthatja be, aki a közterületet használni kívánja. Tekintettel arra, hogy kérelmet nem csak jogi személyek, gazdasági társaságok nyújtanak be, így fennáll a lehetősége annak, hogy magánszemélyek és egyéni vállalkozók is ilyen kérelmet nyújtsanak be a Hivatalhoz, akiknek adatai személyes adatnak minősülnek.

Jelen adatkezelési tájékoztató a közterület használati engedélyezési eljárás adatkezelésre vonatkozó jellemzőket, így különösen az adatok gyűjtésének és felhasználásának jellemzőit mutatja be.

1.Adatkezelő adatai

Neve:

Dabas Város Polgármesteri Hivatala

Címe:

2370 Dabas, Szent István tér 1/b.

Telefonszáma:

29/561-200

Fax száma:

29/561-291

E-mail címe:

dabas@dabas.hu

Képviselője:

Kőszegi Zoltán polgármester, Rigóné dr. Roicsik Renáta jegyző

1. Az adatkezelés célja, jogalapja:

A Dabas Város Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) Dabas Város közigazgatási területén lévő közterületek rendeltetéstől eltérő használatához (a továbbiakban: közterület-használat) a kérelmező erre irányuló kérelme alapján közterület-használati engedélyt ad ki. Az adatkezelés célja így a közterület-használati engedély kiadása iránti eljárás lefolytatása.

A közterület használati engedélyezési eljárásra a Rendeletben foglaltak kivételével az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényt (a továbbiakban: „Ákr.”) kell alkalmazni. A Hivatal az engedély iránti kérelmet így közigazgatási hatósági eljárásban bírálja el.

A fentiekre tekintettel az adatkezelés jogalapja a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2016. április 17-i 2016/679/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: „GDPR”) 6. cikk (1) e) pontja szerinti a Hivatalra ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtása, valamint GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerinti jogi kötelezettség teljesítése.

Abból kifolyólag, hogy a személyes adatok kezelése jogi kötelezettség teljesítése, valamint közhatalmi jogosítvány gyakorlása érdekében történik így az érintett hozzájárulásának visszavonása nem értelmezhető az adatkezelés kapcsán.

2. Az érintettek köre, kezelt adatok köre

A Rendelet 8. § alapján az engedély iránti kérelmet a Rendelet 2. számú mellékletében meghatározott nyomtatványon, vagy az ott szereplő tartalommal kell benyújtani. Érintett az a természetes személy, aki a közterület használati engedélyt nyújtott be a Hivatalhoz, függetlenül annak elbírálásától, eredményétől.

A Rendelet 9. § határozza meg a kérelem minimum (kötelező) tartami elemeit:

  • a) a jogosított nevét, címét, az azonosításhoz szükséges adatokat,
  • b) az engedélyezett közterület-használat célját, helyét, módját, idejét vagy időtartamát, nagyságát,
  • c) a takarításra, eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség előírását,
  • d) a díj összegét,a fizetés módját,a díjfizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit,
  • e) a közreműködő szakhatóságok szakvéleményébe foglalt előírásokat,
  • f) az engedélytől eltérő közterület-használat következményeire való figyelmeztetést,
  • g) ha szükséges, akkor azon kikötést, hogy a közterület-használat csak a munka-,baleset- és egészségvédelmi szabályokban előírt módon történhet
  • h) szabadtéri előadások, nyíltszíni rendezvények közterület használata esetén a megengedett maximális zajszintet,
  • i) egyéb jogszabályi előírásokat.

3. Az adatkezelés címzettjei, illetve az igénybe vett adatfeldolgozók megnevezése

A Hivatal az érintettek adatait harmadik személyek számára nem továbbítja.

Az érintett adatai főszabály szerint harmadik államba nem kerülnek továbbításra, azonban amennyiben az adatok harmadik országba, vagy nemzetközi szervezet részére történő továbbítására kerülne sor, akkor az adatok védelméről megfelelő garanciákat tartalmazó nemzetközi kötelezettségvállalások alapján a címzett állam, közhatalmi szerv, illetve nemzetközi szervezet gondoskodik.

4. Az adatkezelés időtartama

Tekintettel arra, hogy a közterület használati engedély kiadása iránti eljárás lefolytatása közigazgatási hatósági eljárás, így az érintett adatait a Hivatal Iratkezelési Szabályzatában foglaltak szerint, legfeljebb 5 évig őrzi meg.

5. Érintettet megillető jogok

Az érintett kérelmezheti a rá vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést (az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás nyújtását), a Hivatal által kezelt adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat a személyes adatainak kezelése ellen. Tekintettel arra, hogy az adatkezelés jogalapja a jogi kötelezettség teljesítése, valamint közhatalom gyakorlása ezért az érintett az adathordozhatóság jogával nem élhet, mivel annak jogszabályban foglalt feltételei nem állnak fenn.

Amennyiben az érintett úgy ítéli meg, hogy az adatkezelés a GDPR vagy az Infotv. rendelkezéseibe ütközik, illetve sérelmesnek véli, ahogy a Hivatal személyes adatait kezeli, úgy panasszal fordulhat a Hivatal Adatvédelmi tisztviselőjéhez, vagy a Hivatalhoz közvetlenül.

Ha a panasza ellenére továbbra is sérelmezi azt, ahogy a Hivatal kezeli az adatait, vagy közvetlenül hatósághoz szeretne fordulni, akkor bejelentéssel élhet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11 postacím: 1363 Budapest, Pf.: 9. E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu, honlap: www.naih.hu).

Lehetősége van adatainak védelme érdekében bírósághoz fordulni, amely az ügyben soron kívül jár el. Ebben az esetben szabadon eldöntheti, hogy a lakóhelye (állandó lakcím) vagy a tartózkodási helye (ideiglenes lakcím) szerinti törvényszéknél (http://birosag.hu/torvenyszekek) nyújtja-e be keresetét. A lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszéket megkeresheti a http://birosag.hu/ugyfelkapcsolati-portal/birosag-kereso oldalon.

4. melléklet

KÖZTERÜLET BONTÁS IRÁNTI KÉRELEM

Kérjük a kérelmet olvashatóan nyomtatott betűkkel, hiánytalanul kitölteni és aláírással ellátni!

1. Az igénybevétel

- helye:

- célja:

2. Az igénybevételt kérő személy/szervezet (a hozzájárulás jogosultjának)

- neve:

- címe:

- adószáma:

- felelős személy neve:

- elérhetősége:

3. Az elfoglalni kívánt közterület(út, járda, útpadka, egyéb zöldfelület, kiemelt park, parkoló)

zöldterület

a. hosszúsága:

b. szélessége:

c. nagysága (m2):

út

a. burkolata:

b. hosszúsága:

c. szélessége:

d. nagysága (m2):

járda

a. burkolata:

b. hosszúsága:

c. szélessége:

d. nagysága (m2):

egyéb:………

a. burkolata:

b. hosszúsága:

c. szélessége:

d. nagysága (m2):

4. A felbontás módjának leírása:

5. A felbontásért és helyreállításért felelős:

- neve:

- címe:

- elérhetősége:

6. Az igénybevétel időtartamának

- tervezett kezdési időpontja:

- tervezett befejezési időpontja:

- tényleges munkavégzés napjai:

7. Kezelői hozzájárulásban meghatározott díjak térítése

Számlafogadó (amennyiben eltér a hozzájárulás jogosultjától):

- neve:

- címe:

- adószáma:

- elérhetősége:

8. Az igénybevétel eredményeként a közterületen (az alatt, vagy felett) elhelyezett építmény (létesítmény):

- tulajdonosának

- neve:

- címe:

- üzemeltetőjének

- neve:

- címe:

9. A helyreállítást végző gazdálkodó szervezet

- neve:

- címe:

- elérhetősége:

10. Közútkezelői hozzájárulás átadása (a megfelelő aláhúzandó)

- postai úton

- személyesen

- elektronikusan és postai úton

- e-mail cím(ek):

……………………………………………

helyreállítást végző gazdálkodószervezet cégszerű aláírása

……………………………………………

bontást kérelmező aláírása

Dátum:

Kötelezően csatolandó mellékletek:

- tervdokumentáció (műszaki leírás, részletes helyszínrajz, közműnyilatkozatok, engedély /közműkezelői vagy hatósági/)

5. melléklet

Közutak bontással járó igénybevételének követelményei

A bontás a nyitandó árok vagy munkagödör szélességi méretével azonos szélességben történhet. Az árokiemelés, közműépítés, földvisszatöltés után a burkolaton további bontást kell végezni azért, hogy a munkaárok, a burkolatalap és a burkolat felső rétegeinek munkahézaga ne essen egy keretmetszetbe. Az ún. átlapolásos technikát kell alkalmazni, vagyis a munkagödör szélességén túl a burkolat további rétegein a rétegek számától függően további 50-50 cm szélességű bontást kell végezni, hogy a függőleges hézagok vízszintes eltolása biztosított legyen.

Hosszirányú munkagödörnek számít, ha a nyitandó munkagödör út tengelyre merőleges mérete „a" nagyobb, mint az út tengellyel párhuzamos mérete „b".

Keresztirányú munkagödörnek számít, ha nyitandó munkagödör út tengelyre merőleges mérete „a" nagyobb, mint az út tengellyel párhuzamos mérete „b".

A burkolatok helyreállítása során helyreállításnál a szegélyekre illetve a burkolat szélére merőleges munkahézagot kell készíteni.

Tér, teresedés esetén a helyreállítandó felületet a kezelő egyedileg állapítja meg.

Térkő burkolat bontása esetén a munkagödör minden oldalára nézve a fent leírt átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani. A helyreállítás formája lehetőség szerint téglalap vagy négyzet alapú legyen.

A bontások utáni helyreállítás során minden réteget tömöríteni kell az útügyi szabványoknak megfelelő módon.

A helyreállítás után a garanciális kötelezettség a kérelmező terheli. Az épített közmű nyomvonalán a kötelező szavatosság a mindenkori hatályos jogszabályi előírások leghosszabb időtartamáig áll fenn.

a.) Új burkolati réteggel készült úttest, járda és kerékpárút használatbavételét követő 5 éven belül történő bontásnál:

1. Úttest bontás esetén az út teljes szélességében legalább 5,0 m hosszban, 5,0m-nél hosszabb munkaárok teljes hosszában az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

2. Járda és kerékpárút burkolat bontás esetén az út teljes szélességében legalább 3,0 m hosszban, 3,0 m-nél hosszabb munkaárok esetén a munkaárok teljes hosszában az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

b.) Öt événél régebbi úttest, járda és kerékpárút bontásánál:

1. úttest bontása esetén a teljesforgalmi sávot legalább 2,0 m hosszban,2,0 m-nél hosszabb munkaárok esetén a munkaárok teljes hosszában az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

2.Amennyiben a b.) 1.) pont szerint a helyreállítandó felület úttest hossztengelyére merőleges szélessége meghaladja egy forgalmi sáv szélességét, úgy az úttest teljes szélességében az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

3. Járda és kerékpárút burkolat bontása esetén az út teljes szélességében legalább 2,0 m hosszban, 2,0 m-nél hosszabb munkaárok esetén a munkaárok teljes hosszában az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

c ) Szilárd burkolattal (felületi zárással) ellátott utak felbontásánál:

1. A bontása nyitandó árok vagy munkagödör szélességi méretével azonos szélességben történhet. Az árokkiemelés, közműépítés, földvisszatöltés után a bontás során keletkezett munkagödör szélein meglazított szerkezeti részeket el kell távolítani, majd azt követően a bontás helyén az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával, az eredeti burkolóanyaggal megegyező anyaggal kell a helyreállítást elvégezni.

d) Nem szilárd burkolattal (murvával) készült utak felbontásánál:

1. A bontás a nyitandó árok vagy munkagödör szélességi méretével azonos szélességben történhet. Az árokkiemelés, közműépítés, földvisszatöltés után a bontás során keletkezett munkagödör szélein meglazított szerkezeti részeket el kell távolítani, majd azt követően a bontás helyén az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával, az eredeti burkolóanyaggal megegyező anyaggal kell a helyreállítást elvégezni. A bontás során felsározódott úttestről a kikerült földet el kell szállítani, majd azon a részen a murvás utat 5 cm vastagságban friss kőanyaggal kell meghinteni.

e.) Földes utak felbontásánál:

1. A bontást követően az eredeti állapotnak és szintnek megfelelően kell a földutat helyreállítani.

kép: /download/303/resources/EJR_765768-base64img.png

A közútbontások végzésekor alkalmazandó eljárások, előírások

1.Zárt vízelvezető rendszer bontását követő helyreállításnál az engedélyes kötelessége:

  • a) Eredeti állapot helyreállítása amennyiben a bontás a vezetéket, vagy annak alapját érintette.
  • b) Amennyiben a közterület bontás, során a csapadékvíz rendszerben károkozás történik, úgy azt engedélyes köteles az Ügyosztály felé jelezni és az ágazati előírások szerint a javításokat saját költségén elvégezni.

2. Nyílt vízelvezető rendszer bontását követő helyreállításnál az engedélyes kötelessége:

a) Eredeti állapotnak megfelelő helyreállítás.

b) A bontás során kiszoruló felesleges föld helyszínről történő elszállítása.

3. Zöldterületek bontását követő helyreállításnál az engedélyes kötelessége

a) Az alsó rész megfelelő 85-90%-os tömörítését követően a felső 20 cm-es rész termőfölddel történő feltöltése és füvesítése, a terület nedvesen tartása és a felület fenntartása az első fűnyírással bezárólag.

b) Indokolt esetbe 1.-11. övezetben, a közterület tulajdonosa elrendelheti gyeptégla vagy előnevelt gyepszőnyeg (rúdra gönygyölített gyepszőnyeg) telepítését.

c) Amennyiben növényzetet is érint a bontás és annak ideiglenes, vagy végleges eltávolítására van szükség, úgy az csak a városi főkertész véleménye alapján a Jegyző engedélyével lehetséges.

6. melléklet

Burkolat és zöldterület bontás utáni helyreállítása

1. A helyreállítást az eredetivel legalább azonos teherbírású és minőségű pályaszerkezet építésével kell elvégezni.

2. Ha az út burkolatát egy sávban bontják fel, úgy a burkolatot a nyomvonal teljes hosszában, félpályásan kell helyreállítani, úttengely felbontása esetén pedig az út teljes szélességében helyreállítandó.

3. Amennyiben a közterület igénybevétele során az érintett útszakasz, járdaszakasz területének több, mint 70%-a felbontásra kerül, úgy köteles a teljes szélességben történő átépítésre, szegélyekkel és szerelvényekkel együtt.

4. Amennyiben a közterület igénybevétele során az érintett útszakasz, járdaszakasz területének 40-70%-a felbontásra kerül, úgy köteles a teljes felület kopórétegének elkészítésére, szegélyekkel, szerelvényekkel együtt.

5. A 3 méternél keskenyebb járda esetében a beruházó köteles a járda burkolatát teljes szélességében újraépíteni, szükség esetén a szegélyt és a burkolatban lévő szerelvényeket megemelni.

6. Az aszfaltbeton és az öntött aszfalt szerkezetű közterületi burkolatok bontása során a technológiai előírásokat be kell tartani, a megmaradó burkolatfelület géppel történő egyenesre vágással kell végrehajtani.

7. A munkaárokba fagyott, illetve átázott anyag nem tölthető vissza

1. Összefüggő park vagy zöldterület bontása esetén a bontással és anyagtárolással érintett teljes területen 30 centiméteres mélységig talajcserét kell elvégezni.

2. Az úttest szegélye és a járda közötti zöldterület bontása esetén az érintett terület teljes szélességében 30 centiméteres mélységig talajcserét kell végezni.

3. A felbontással, talajcserével érintett terület füvesítését el kell végezni és azt az első kaszálásig gondozva, jegyzőkönyvileg átadni.

4. A munkaárokba fagyott, illetve átázott anyag nem tölthető vissza.