Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (II.19.) önkormányzati rendelete

Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének

Hatályos: 2021. 02. 20- 2021. 06. 14

Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (II.19.) önkormányzati rendelete

Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének

5/2021. (II.19.) számú rendelete

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Dabas Város Önkormányzatának képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva továbbá figyelembe véve a Gazdasági Bizottság határozatát a 2021. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet alkotja.

1. §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését:

4.430.279.698.- Ft

Költségvetési bevétellel

4.657.926.940.- Ft

Költségvetési kiadással

227.647.242,- Ft
0,- Ft
227.647.242,- Ft

Költségvetési egyenleggel
-ebből működési
felhalmozási




4.657.926.940,- Ft Összes bevétellel

4.657.926.940,- Ft Összes kiadással

állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét rendeli el.

(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.,9.2.,9.3.,9.4.,9.5.,9.6.,9.7., mellékletek szerint határozza meg.

(8) Az Önkormányzat a kiadások között 40.000.000,- Ft általános, 37.000.000,- Ft céltartalékot állapít meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról a polgármester dönt, míg a helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület felhatalmazása alapján – a Humánerőforrás bizottság dönt. A bizottsági hatáskörbe utalt egyes feladatokra tervezett összegek csak az adott feladatokra használhatók fel.

Az évközi előirányzat-maradványok bizottsági, vagy hivatali kezdeményezésre (ez utóbbi esetben is kell a bizottsági hozzájárulás) csak a Képviselő-testület jóváhagyása után használhatók fel.

Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Polgármester - a döntést követő hónapban - köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.

(5) A polgármesteri keret felhasználásáról a Polgármester rendelkezik. A polgármesteri keret nem használható fel alapítványok támogatására, költség - és üzemanyag térítések finanszírozására és intézmény működtetésére.

(6) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.

(7) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét.

A gazdasági társaság(ok) vezetői, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában - az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő testületi ülésen tájékoztatja a testületet.

(9) A Polgármesteri/Önkormányzati Hivatal dolgozói részére megállapított cafetéria juttatás összege a 2021. évi költségvetési törvény szerint adható bruttó 200.000 Ft/fő. A polgármester cafetéria juttatásáról a Képviselő-testület külön határozatban dönt.

(10) Az önkormányzat saját forrásai terhére a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 48.000,-Ft-ban állapítja meg.

(11) A 2021. január l-től a minimálbér 161.000 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén - a garantált bérminimum összege 2021. január l-től 210.600 Ft. 2021. február l-től a minimálbér 167.400 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén - a garantált bérminimum összege 2021. február l-től 219.000 Ft.

(12) Az intézmények az éves gazdálkodásukról készített beszámolóban a költségvetési maradvány elszámolása során - az általános szabályokon túl - kötelesek a felújítási, az étkeztetési-, az energia és közüzemi díjak-, a nyugdíjazás és létszámcsökkentési döntések, jubileumi jutalmak fedezetére biztosított előirányzatokról, a kötött felhasználású támogatásokról, a gazdasági szakemberek továbbképzésére biztosított előirányzatokról, a bejáró dolgozók útiköltség térítésére adott előirányzatokról, a rehabilitációs hozzájárulásra biztosított előirányzatról valamint az évközben céljelleggel biztosított előirányzatokról elszámolni. A pénzmaradványt a Polgármesteri Hivatal Gazdasági Iroda vizsgálja felül.

(13) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással.

A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

(14) Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.

(15) Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.

(16) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(17) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(18) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(19) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(20) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(21) A polgármester 30.000.000 Ft. értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

5. §

Az előirányzatok módosítása

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 30.000.000,- Ft összeghatárig - mely esetenként az 5.000.000,- Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

6. §

A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

(1) Az Önkormányzat a 2021. évben tervezett feladatok végrehajtásához az önkormányzati gazdálkodás zavartalanságának biztosítására a Takarékbank Zrt. -vel megkötött bankszámlaszerződésen belül gazdálkodhat.

(2) Az Önkormányzat 50.000.000,- Ft keret - összegig 30 napon belüli visszafizetési kötelezettségű munkabérhitelt vehet fel. A munkabérhitel forgalmáról, a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolóban a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(3) Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlásáról a Polgármester rendelkezik.

7. §

A gazdálkodás szabályai

(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A polgármesteri (önkormányzati) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(5) Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.

A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:

(a) A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:

a.) a fizetési számlára befizetett készpénzt,

b.) a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés,

c.) a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzések,

d.) kiküldetési, reprezentációs kiadások,

e.) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,

f.) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,

g.) megbízási díjak,

h.) vásárlási és üzemanyag előleg.

(b)A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni

a.) a fizetési számlákról felvett készpénzt,

b.) a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,

c.) az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.

8. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. §

Záró és vegyes rendelkezések

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti: 5/2020. (II.18.) számú rendelete az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről.

Dabas, 2021. február 19.

Rigóné dr. Roicsik Renáta Kőszegi Zoltán

jegyző polgármester

Záradék:

A rendelet 2021. február 19-én kihirdetésre került.

Rigóné dr. Roicsik Renáta

jegyző

Indoklás

A 2021. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 4.430.279.698.-Ft, melyet a finanszírozási pénzügyi műveletekből származó bevétel 227.647.242.- Ft-tal egészít ki, így összesen 4.657.926.940.- Ft forrás fog rendelkezésre állni. A helyi adónál az iparűzési adóbevételek 200 millió Ft-tal kerültek csökkentésre a 2020. évi eredeti előirányzathoz képest, a koronavírus-járvány miatt kialakult nehéz gazdasági helyzet miatt.

Az iparűzési adó várható összegének csökkenésén kívül az Önkormányzat pénzügyi helyzetének tervezését tovább nehezít a korábbi évekhez képest, a 2020. évben elvont gépjárműadóból származó bevételek kiesése.

Továbbá az önkormányzati nettó finanszírozás keretében elvonásra kerül 132.880.541,- Ft összegű Szolidaritási hozzájárulás.

A 2021-ben – a feladatfinanszírozás keretében – az általános működéshez és ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatásokból származó bevétel csak a kötelezően ellátandó feladatokra fordítható. A beruházások finanszírozása érdekében 56.000.000.- Ft összegben ingatlan értékesítés terveztünk.

A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, mert rendkívül fontos az önkormányzat költségvetésének külső forrásokkal való bővítése. A beruházásaink esetében – figyelembe véve a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásait – nem kell hitel felvétellel számolunk.

A bevételek csökkenése ellenére az önkormányzat törekszik mind a kötelező, mind az önként vállalt feladatok körében egyaránt színvonalas közszolgáltatások nyújtására. A feladatellátás tárgyi és személyi feltételei biztosítottak, azonban a működési célú kiadások az Önkormányzat tervezett bevételének a 84%-át teszik ki, így beruházási és felújítási kiadásokra (település fejlesztésre) a tervezett források 16 %-át tudjuk előirányozni.

A 2021. évben a költségvetési bevételek 50 %-át fordítja az Önkormányzat az intézményi feladatellátásra. Az Önkormányzat által működtetett szociális támogatási rendszer 2021-ben is jelentős támogatást nyújt a nehéz anyagi helyzetben lévők számára.

A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:

Önkormányzatok működési támogatásai:

- Helyi önkormányzat működésének általános támogatása:416.125.998.-Ft

- Köznevelési feladatok támogatása: 552.259.200.-Ft

- Szociális, gyermekjóléti, étkeztetési feladatok támogatása: 260.452.138.-Ft

- Kulturális feladatok támogatása: 37.439.010.-Ft.

Működési célú támogatások államháztartáson belülről:

- NEAK alaptól kapott támogatás a Szakorvosi Rendelő működéséhez 1.166.000.000.-Ft

- A mezőőrök működéséhez kapott támogatás 4.040.000.-Ft

- Szociális és Gyermekvédelmi Igazgatóság támogatása: 12.012.000.-

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről:

- Futópálya létesítése 36.800.000.-Ft

- Bartók Béla út felújítása 40.000.000.-Ft

- Bölcsőde létesítése Dabason 437.444.676.- Ft

- Dabasi Ligetfesztivál 8000.000.-Ft

- Kossuth Lajos út 42. felújítása 19.961.676.-Ft

- Szlovák Alkotóház és babamúzeum 7.000.000.-Ft

Közhatalmi bevételek:

- Építményadó 90.000.000.-Ft

- Kommunális adó: 65.000.000.-Ft

- Iparűzési adó 900.000.000.-Ft

- Talajterhelési díj 2.000.000.-Ft

Működési bevételek:

- Temetőüzemeltetésnél sírhely megváltás és egyéb bevételek 15.621.000-Ft

- Lakó és nem lakó ingatlanok bérbeadásából származó bevétel: 89.070.000.-Ft

- Mezőőri járulék befizetések 5.450.000.-Ft

- Kisvonat bevétele 1.080.000.-Ft

- Vásár bevétele 19.050.000.-Ft

- C csarnok bérleti díj bevétele 15.240.000.-Ft

- Közösségi színterek bérbeadása 4.445.000.-Ft

- Dabasi Újság hirdetési díj bevétele 2.794.000.-Ft

- Családi bölcsőde térítési díjbevétele 10.000.000.-Ft

- Új bölcsőde 3.360.000.-Ft

- Művelődési ház és könyvtár bevétele 3.800.000.-Ft

- Konyha térítési díj bevétele 102.835.000.-Ft

- Hivatal továbbszámlázott rezsi bevétele 10.000.000.-Ft

- Esküvők bevétele 5.000.000.-Ft

- Szakorvosi foglalkoztatás egészségügyi szolgáltatásból származó bevétele 32.000.000.-Ft

Felhalmozási bevételek:

- ingatlanok értékesítése 56.000.000.-Ft

Működési célú átvett pénzeszközök: nincs

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök:

Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről: nincs

Belföldi értékpapírok bevételei: nincs

Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele: 227.647.242.-Ft

Finanszírozási bevételek: nincs

Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei: nincs

A 2021. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 4.657.926.940.- Ft, amely magasabb az előző évi eredeti előirányzattól.

A költségvetési rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:

Személyi juttatások: 1.640.612.048.-Ft

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 260.828.114.-Ft

Dologi kiadások: 1.239.636.462.-Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai: 61.500.000.-Ft

Egyéb működési célú kiadások: 440.097.914.-Ft

Beruházások: 748.817.845.-Ft

Felújítások: 157.434.557.-Ft.

Egyéb felhalmozási kiadások: 32.000.000.-Ft

Finanszírozási kiadások: nincs

1. melléklet

Melléklet.xlsx