Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (II.19.) önkormányzati rendelete

Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének

Hatályos: 2021. 10. 30- 2021. 12. 03

Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (II.19.) önkormányzati rendelete

2021.10.30.

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Dabas Város Önkormányzatának képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva továbbá figyelembe véve a Gazdasági Bizottság határozatát a 2021. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet alkotja.

1. §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

1 A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését:4.548.086.901.-Ft Költségvetési bevétellel, 5.229.014.608.-Ft Költségvetési kiadással, -680.927.707.-Ft Költségvetési egyenleggel, 0.-Ft ebből működési, 680.927.707.-Ft felhalmozási, 5.280.616.504.- Ft Összes bevétellel, 5..280.616.504-Ft Összes kiadással állapítja meg.

Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét rendeli el.
A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
Az Önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.,9.2.,9.3.,9.4.,9.5.,9.6.,9.7., mellékletek szerint határozza meg.
Az Önkormányzat a kiadások között 40.000.000,- Ft általános, 37.000.000,- Ft céltartalékot állapít meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról a polgármester dönt, míg a helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület felhatalmazása alapján – a Humánerőforrás bizottság dönt. A bizottsági hatáskörbe utalt egyes feladatokra tervezett összegek csak az adott feladatokra használhatók fel.
Az évközi előirányzat-maradványok bizottsági, vagy hivatali kezdeményezésre (ez utóbbi esetben is kell a bizottsági hozzájárulás) csak a Képviselő-testület jóváhagyása után használhatók fel.
Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Polgármester - a döntést követő hónapban - köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
A polgármesteri keret felhasználásáról a Polgármester rendelkezik. A polgármesteri keret nem használható fel alapítványok támogatására, költség - és üzemanyag térítések finanszírozására és intézmény működtetésére.
Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét.
A gazdasági társaság(ok) vezetői, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.
A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában - az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő testületi ülésen tájékoztatja a testületet.
A Polgármesteri/Önkormányzati Hivatal dolgozói részére megállapított cafetéria juttatás összege a 2021. évi költségvetési törvény szerint adható bruttó 200.000 Ft/fő. A polgármester cafetéria juttatásáról a Képviselő-testület külön határozatban dönt.
Az önkormányzat saját forrásai terhére a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 48.000,-Ft-ban állapítja meg.
A 2021. január l-től a minimálbér 161.000 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén - a garantált bérminimum összege 2021. január l-től 210.600 Ft. 2021. február l-től a minimálbér 167.400 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén - a garantált bérminimum összege 2021. február l-től 219.000 Ft.
Az intézmények az éves gazdálkodásukról készített beszámolóban a költségvetési maradvány elszámolása során - az általános szabályokon túl - kötelesek a felújítási, az étkeztetési-, az energia és közüzemi díjak-, a nyugdíjazás és létszámcsökkentési döntések, jubileumi jutalmak fedezetére biztosított előirányzatokról, a kötött felhasználású támogatásokról, a gazdasági szakemberek továbbképzésére biztosított előirányzatokról, a bejáró dolgozók útiköltség térítésére adott előirányzatokról, a rehabilitációs hozzájárulásra biztosított előirányzatról valamint az évközben céljelleggel biztosított előirányzatokról elszámolni. A pénzmaradványt a Polgármesteri Hivatal Gazdasági Iroda vizsgálja felül.
A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással.
A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.
A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
A polgármester 30.000.000 Ft. értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

5. §

Az előirányzatok módosítása

Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 30.000.000,- Ft összeghatárig - mely esetenként az 5.000.000,- Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

6. §

A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

Az Önkormányzat a 2021. évben tervezett feladatok végrehajtásához az önkormányzati gazdálkodás zavartalanságának biztosítására a Takarékbank Zrt. -vel megkötött bankszámlaszerződésen belül gazdálkodhat.
Az Önkormányzat 50.000.000,- Ft keret - összegig 30 napon belüli visszafizetési kötelezettségű munkabérhitelt vehet fel. A munkabérhitel forgalmáról, a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolóban a Képviselő-testületet tájékoztatja.
Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlásáról a Polgármester rendelkezik.

7. §

A gazdálkodás szabályai

A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
A polgármesteri (önkormányzati) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.
A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:
(a) A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:
a.) a fizetési számlára befizetett készpénzt,
b.) a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés,
c.) a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzések,
d.) kiküldetési, reprezentációs kiadások,
e.) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,
f.) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
g.) megbízási díjak,
h.) vásárlási és üzemanyag előleg.
(b)A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni
a.) a fizetési számlákról felvett készpénzt,
b.) a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,
c.) az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.

8. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. §

Záró és vegyes rendelkezések

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti: 5/2020. (II.18.) számú rendelete az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről.
Dabas, 2021. február 19.
Rigóné dr. Roicsik Renáta Kőszegi Zoltán
jegyző polgármester
Záradék:
A rendelet 2021. február 19-én kihirdetésre került.
Rigóné dr. Roicsik Renáta
jegyző

Indoklás

A 2021. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 4.430.279.698.-Ft, melyet a finanszírozási pénzügyi műveletekből származó bevétel 227.647.242.- Ft-tal egészít ki, így összesen 4.657.926.940.- Ft forrás fog rendelkezésre állni. A helyi adónál az iparűzési adóbevételek 200 millió Ft-tal kerültek csökkentésre a 2020. évi eredeti előirányzathoz képest, a koronavírus-járvány miatt kialakult nehéz gazdasági helyzet miatt.
Az iparűzési adó várható összegének csökkenésén kívül az Önkormányzat pénzügyi helyzetének tervezését tovább nehezít a korábbi évekhez képest, a 2020. évben elvont gépjárműadóból származó bevételek kiesése.
Továbbá az önkormányzati nettó finanszírozás keretében elvonásra kerül 132.880.541,- Ft összegű Szolidaritási hozzájárulás.
A 2021-ben – a feladatfinanszírozás keretében – az általános működéshez és ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatásokból származó bevétel csak a kötelezően ellátandó feladatokra fordítható. A beruházások finanszírozása érdekében 56.000.000.- Ft összegben ingatlan értékesítés terveztünk.
A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, mert rendkívül fontos az önkormányzat költségvetésének külső forrásokkal való bővítése. A beruházásaink esetében – figyelembe véve a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásait – nem kell hitel felvétellel számolunk.
A bevételek csökkenése ellenére az önkormányzat törekszik mind a kötelező, mind az önként vállalt feladatok körében egyaránt színvonalas közszolgáltatások nyújtására. A feladatellátás tárgyi és személyi feltételei biztosítottak, azonban a működési célú kiadások az Önkormányzat tervezett bevételének a 84%-át teszik ki, így beruházási és felújítási kiadásokra (település fejlesztésre) a tervezett források 16 %-át tudjuk előirányozni.
A 2021. évben a költségvetési bevételek 50 %-át fordítja az Önkormányzat az intézményi feladatellátásra. Az Önkormányzat által működtetett szociális támogatási rendszer 2021-ben is jelentős támogatást nyújt a nehéz anyagi helyzetben lévők számára.
A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:
Önkormányzatok működési támogatásai:
- Helyi önkormányzat működésének általános támogatása:416.125.998.-Ft
- Köznevelési feladatok támogatása: 552.259.200.-Ft
- Szociális, gyermekjóléti, étkeztetési feladatok támogatása: 260.452.138.-Ft
- Kulturális feladatok támogatása: 37.439.010.-Ft.
Működési célú támogatások államháztartáson belülről:
- NEAK alaptól kapott támogatás a Szakorvosi Rendelő működéséhez 1.166.000.000.-Ft
- A mezőőrök működéséhez kapott támogatás 4.040.000.-Ft
- Szociális és Gyermekvédelmi Igazgatóság támogatása: 12.012.000.-
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről:
- Futópálya létesítése 36.800.000.-Ft
- Bartók Béla út felújítása 40.000.000.-Ft
- Bölcsőde létesítése Dabason 437.444.676.- Ft
- Dabasi Ligetfesztivál 8000.000.-Ft
- Kossuth Lajos út 42. felújítása 19.961.676.-Ft
- Szlovák Alkotóház és babamúzeum 7.000.000.-Ft
Közhatalmi bevételek:
- Építményadó 90.000.000.-Ft
- Kommunális adó: 65.000.000.-Ft
- Iparűzési adó 900.000.000.-Ft
- Talajterhelési díj 2.000.000.-Ft
Működési bevételek:
- Temetőüzemeltetésnél sírhely megváltás és egyéb bevételek 15.621.000-Ft
- Lakó és nem lakó ingatlanok bérbeadásából származó bevétel: 89.070.000.-Ft
- Mezőőri járulék befizetések 5.450.000.-Ft
- Kisvonat bevétele 1.080.000.-Ft
- Vásár bevétele 19.050.000.-Ft
- C csarnok bérleti díj bevétele 15.240.000.-Ft
- Közösségi színterek bérbeadása 4.445.000.-Ft
- Dabasi Újság hirdetési díj bevétele 2.794.000.-Ft
- Családi bölcsőde térítési díjbevétele 10.000.000.-Ft
- Új bölcsőde 3.360.000.-Ft
- Művelődési ház és könyvtár bevétele 3.800.000.-Ft
- Konyha térítési díj bevétele 102.835.000.-Ft
- Hivatal továbbszámlázott rezsi bevétele 10.000.000.-Ft
- Esküvők bevétele 5.000.000.-Ft
- Szakorvosi foglalkoztatás egészségügyi szolgáltatásból származó bevétele 32.000.000.-Ft
Felhalmozási bevételek:
- ingatlanok értékesítése 56.000.000.-Ft
Működési célú átvett pénzeszközök: nincs
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök:
Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről: nincs
Belföldi értékpapírok bevételei: nincs
Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele: 227.647.242.-Ft
Finanszírozási bevételek: nincs
Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei: nincs
A 2021. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 4.657.926.940.- Ft, amely magasabb az előző évi eredeti előirányzattól.
A költségvetési rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:
Személyi juttatások: 1.640.612.048.-Ft
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 260.828.114.-Ft
Dologi kiadások: 1.239.636.462.-Ft
Ellátottak pénzbeli juttatásai: 61.500.000.-Ft
Egyéb működési célú kiadások: 440.097.914.-Ft
Beruházások: 748.817.845.-Ft
Felújítások: 157.434.557.-Ft.
Egyéb felhalmozási kiadások: 32.000.000.-Ft
Finanszírozási kiadások: nincs
1

A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testülete 22/2021. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2021. (VIII. 3.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2021. (X. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 33/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2021. (X. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 33/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.