Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (II.19.) önkormányzati rendelete

Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének

Hatályos: 2021. 12. 04- 2022. 02. 16

Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (II.19.) önkormányzati rendelete

2021.12.04.

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Dabas Város Önkormányzatának képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva továbbá figyelembe véve a Gazdasági Bizottság határozatát a 2021. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet alkotja.

1. §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)1 A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését:6.118.505.738.-Ft Költségvetési bevétellel, 6.748.371.549.-Ft Költségvetési kiadással, -629.865.811.-Ft Költségvetési egyenleggel, 0.-Ft ebből működési, 629.865.811.-Ft felhalmozási, 6.803.420.960.- Ft Összes bevétellel, 6.803.420.960.-Ft Összes kiadással állapítja meg.

(2)Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3)A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(4)A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(5)A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét rendeli el.
(6)A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1)Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2)Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3)Az Önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4)Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5)Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6)Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7)A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.,9.2.,9.3.,9.4.,9.5.,9.6.,9.7., mellékletek szerint határozza meg.
(8)Az Önkormányzat a kiadások között 40.000.000,- Ft általános, 37.000.000,- Ft céltartalékot állapít meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2)Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3)A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4)A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról a polgármester dönt, míg a helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület felhatalmazása alapján – a Humánerőforrás bizottság dönt. A bizottsági hatáskörbe utalt egyes feladatokra tervezett összegek csak az adott feladatokra használhatók fel.
Az évközi előirányzat-maradványok bizottsági, vagy hivatali kezdeményezésre (ez utóbbi esetben is kell a bizottsági hozzájárulás) csak a Képviselő-testület jóváhagyása után használhatók fel.
Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Polgármester - a döntést követő hónapban - köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
(5)A polgármesteri keret felhasználásáról a Polgármester rendelkezik. A polgármesteri keret nem használható fel alapítványok támogatására, költség - és üzemanyag térítések finanszírozására és intézmény működtetésére.
(6)Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
(7)Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét.
A gazdasági társaság(ok) vezetői, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.
(8)A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában - az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő testületi ülésen tájékoztatja a testületet.
(9)A Polgármesteri/Önkormányzati Hivatal dolgozói részére megállapított cafetéria juttatás összege a 2021. évi költségvetési törvény szerint adható bruttó 200.000 Ft/fő. A polgármester cafetéria juttatásáról a Képviselő-testület külön határozatban dönt.
(10)Az önkormányzat saját forrásai terhére a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 48.000,-Ft-ban állapítja meg.
(11)A 2021. január l-től a minimálbér 161.000 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén - a garantált bérminimum összege 2021. január l-től 210.600 Ft. 2021. február l-től a minimálbér 167.400 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén - a garantált bérminimum összege 2021. február l-től 219.000 Ft.
(12)Az intézmények az éves gazdálkodásukról készített beszámolóban a költségvetési maradvány elszámolása során - az általános szabályokon túl - kötelesek a felújítási, az étkeztetési-, az energia és közüzemi díjak-, a nyugdíjazás és létszámcsökkentési döntések, jubileumi jutalmak fedezetére biztosított előirányzatokról, a kötött felhasználású támogatásokról, a gazdasági szakemberek továbbképzésére biztosított előirányzatokról, a bejáró dolgozók útiköltség térítésére adott előirányzatokról, a rehabilitációs hozzájárulásra biztosított előirányzatról valamint az évközben céljelleggel biztosított előirányzatokról elszámolni. A pénzmaradványt a Polgármesteri Hivatal Gazdasági Iroda vizsgálja felül.
(13)A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással.
A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(14)Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
(15)Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az Ávr.-ben foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.
(16)A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(17)Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(18)A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(19)Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(20)A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
(21)A polgármester 30.000.000 Ft. értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

5. §

Az előirányzatok módosítása

(1)Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2)A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 30.000.000,- Ft összeghatárig - mely esetenként az 5.000.000,- Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3)Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

6. §

A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

(1)Az Önkormányzat a 2021. évben tervezett feladatok végrehajtásához az önkormányzati gazdálkodás zavartalanságának biztosítására a Takarékbank Zrt. -vel megkötött bankszámlaszerződésen belül gazdálkodhat.
(2)Az Önkormányzat 50.000.000,- Ft keret - összegig 30 napon belüli visszafizetési kötelezettségű munkabérhitelt vehet fel. A munkabérhitel forgalmáról, a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolóban a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(3)Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlásáról a Polgármester rendelkezik.

7. §

A gazdálkodás szabályai

(1)A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2)A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3)Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4)A polgármesteri (önkormányzati) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(5)Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.
A következő kifizetések teljesíthetőek készpénzben:
(a) A készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:
a.) a fizetési számlára befizetett készpénzt,
b.) a közfoglalkoztatottak részére bérkifizetés,
c.) a szervezetünk tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzések,
d.) kiküldetési, reprezentációs kiadások,
e.) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,
f.) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
g.) megbízási díjak,
h.) vásárlási és üzemanyag előleg.
(b)A készpénzállományt növelő bevételként kell elszámolni
a.) a fizetési számlákról felvett készpénzt,
b.) a készpénzben teljesített szolgáltatások ellenértékét,
c.) az utólagos elszámolásra kiadott összeg visszafizetését.

8. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2)Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. §

Záró és vegyes rendelkezések

(1)Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti: 5/2020. (II.18.) számú rendelete az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről.
Dabas, 2021. február 19.
Rigóné dr. Roicsik Renáta Kőszegi Zoltán
jegyző polgármester
Záradék:
A rendelet 2021. február 19-én kihirdetésre került.
Rigóné dr. Roicsik Renáta
jegyző

Indoklás

A 2021. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 4.430.279.698.-Ft, melyet a finanszírozási pénzügyi műveletekből származó bevétel 227.647.242.- Ft-tal egészít ki, így összesen 4.657.926.940.- Ft forrás fog rendelkezésre állni. A helyi adónál az iparűzési adóbevételek 200 millió Ft-tal kerültek csökkentésre a 2020. évi eredeti előirányzathoz képest, a koronavírus-járvány miatt kialakult nehéz gazdasági helyzet miatt.
Az iparűzési adó várható összegének csökkenésén kívül az Önkormányzat pénzügyi helyzetének tervezését tovább nehezít a korábbi évekhez képest, a 2020. évben elvont gépjárműadóból származó bevételek kiesése.
Továbbá az önkormányzati nettó finanszírozás keretében elvonásra kerül 132.880.541,- Ft összegű Szolidaritási hozzájárulás.
A 2021-ben – a feladatfinanszírozás keretében – az általános működéshez és ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatásokból származó bevétel csak a kötelezően ellátandó feladatokra fordítható. A beruházások finanszírozása érdekében 56.000.000.- Ft összegben ingatlan értékesítés terveztünk.
A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, mert rendkívül fontos az önkormányzat költségvetésének külső forrásokkal való bővítése. A beruházásaink esetében – figyelembe véve a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásait – nem kell hitel felvétellel számolunk.
A bevételek csökkenése ellenére az önkormányzat törekszik mind a kötelező, mind az önként vállalt feladatok körében egyaránt színvonalas közszolgáltatások nyújtására. A feladatellátás tárgyi és személyi feltételei biztosítottak, azonban a működési célú kiadások az Önkormányzat tervezett bevételének a 84%-át teszik ki, így beruházási és felújítási kiadásokra (település fejlesztésre) a tervezett források 16 %-át tudjuk előirányozni.
A 2021. évben a költségvetési bevételek 50 %-át fordítja az Önkormányzat az intézményi feladatellátásra. Az Önkormányzat által működtetett szociális támogatási rendszer 2021-ben is jelentős támogatást nyújt a nehéz anyagi helyzetben lévők számára.
A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:
Önkormányzatok működési támogatásai:
- Helyi önkormányzat működésének általános támogatása:416.125.998.-Ft
- Köznevelési feladatok támogatása: 552.259.200.-Ft
- Szociális, gyermekjóléti, étkeztetési feladatok támogatása: 260.452.138.-Ft
- Kulturális feladatok támogatása: 37.439.010.-Ft.
Működési célú támogatások államháztartáson belülről:
- NEAK alaptól kapott támogatás a Szakorvosi Rendelő működéséhez 1.166.000.000.-Ft
- A mezőőrök működéséhez kapott támogatás 4.040.000.-Ft
- Szociális és Gyermekvédelmi Igazgatóság támogatása: 12.012.000.-
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről:
- Futópálya létesítése 36.800.000.-Ft
- Bartók Béla út felújítása 40.000.000.-Ft
- Bölcsőde létesítése Dabason 437.444.676.- Ft
- Dabasi Ligetfesztivál 8000.000.-Ft
- Kossuth Lajos út 42. felújítása 19.961.676.-Ft
- Szlovák Alkotóház és babamúzeum 7.000.000.-Ft
Közhatalmi bevételek:
- Építményadó 90.000.000.-Ft
- Kommunális adó: 65.000.000.-Ft
- Iparűzési adó 900.000.000.-Ft
- Talajterhelési díj 2.000.000.-Ft
Működési bevételek:
- Temetőüzemeltetésnél sírhely megváltás és egyéb bevételek 15.621.000-Ft
- Lakó és nem lakó ingatlanok bérbeadásából származó bevétel: 89.070.000.-Ft
- Mezőőri járulék befizetések 5.450.000.-Ft
- Kisvonat bevétele 1.080.000.-Ft
- Vásár bevétele 19.050.000.-Ft
- C csarnok bérleti díj bevétele 15.240.000.-Ft
- Közösségi színterek bérbeadása 4.445.000.-Ft
- Dabasi Újság hirdetési díj bevétele 2.794.000.-Ft
- Családi bölcsőde térítési díjbevétele 10.000.000.-Ft
- Új bölcsőde 3.360.000.-Ft
- Művelődési ház és könyvtár bevétele 3.800.000.-Ft
- Konyha térítési díj bevétele 102.835.000.-Ft
- Hivatal továbbszámlázott rezsi bevétele 10.000.000.-Ft
- Esküvők bevétele 5.000.000.-Ft
- Szakorvosi foglalkoztatás egészségügyi szolgáltatásból származó bevétele 32.000.000.-Ft
Felhalmozási bevételek:
- ingatlanok értékesítése 56.000.000.-Ft
Működési célú átvett pénzeszközök: nincs
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök:
Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről: nincs
Belföldi értékpapírok bevételei: nincs
Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele: 227.647.242.-Ft
Finanszírozási bevételek: nincs
Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei: nincs
A 2021. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 4.657.926.940.- Ft, amely magasabb az előző évi eredeti előirányzattól.
A költségvetési rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:
Személyi juttatások: 1.640.612.048.-Ft
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 260.828.114.-Ft
Dologi kiadások: 1.239.636.462.-Ft
Ellátottak pénzbeli juttatásai: 61.500.000.-Ft
Egyéb működési célú kiadások: 440.097.914.-Ft
Beruházások: 748.817.845.-Ft
Felújítások: 157.434.557.-Ft.
Egyéb felhalmozási kiadások: 32.000.000.-Ft
Finanszírozási kiadások: nincs
1

A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testülete 22/2021. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2021. (VIII. 3.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2021. (X. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 33/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A (1) bekezdés a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 37/2021. (XII. 3.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2021. (X. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 33/2021. (X. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 37/2021. (XII. 3.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.