Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötések egyes szabályairól
Hatályos: 2011. 05. 01- 2016. 06. 29Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötések egyes szabályairól
Inárcs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982.évi 17. törvényerejű rendelet (továbbiakban.: At.) 42/A. § (4) bekezdésének felhatalmazása alapján, figyelemmel a 15/A. §-ban foglaltakra, valamint a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 40. § (2), (3), valamint (6) bekezdéseiben foglaltakra, az alábbi rendeletet alkotja.
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Inárcs Község Önkormányzatának közigazgatási területén történő házasságkötési eljárás és egyéb családi események társadalmi ünneplése során az e rendeletben megjelölt szolgáltatásokat igénybe vevőkre terjed ki.
A hivatali helyiségen kívüli házasságkötések rendje
2. § (1) Inárcs Község Önkormányzata térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi események megtartásához a hivatali helyiséget (2365 Inárcs, Rákóczi u. 4. Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme).
(2) A Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti napon házasságot kötni, és egyéb családi rendezvényt tartani nem lehet.
(3) Kérelemre a házasságkötés a hivatali helyiségen kívül is megtartható, ha az erre a célra bejelentett helyen biztosítható a házasságkötés méltósága és nyilvánossága.
(4) Nem felel meg a hivatali helyiségen kívül tartandó házasságkötés céljára az a hely, ahol
a) veszélybe kerülhet a jelenlévők élete, egészsége, testi épsége,
b) a házasságkötés számára szolgáló épületben nem áll rendelkezésre legalább két kijárat a szabadba történő távozásra,
c) a házasságkötés megrendezése nem különíthető el az ingatlan más használati módjaitól,
d) az időjárás zavaró hatásai (pl. csapadék, szél, stb.) nem küszöbölhetők ki,
e) a helyiség nagysága vagy akusztikája miatt a házasságkötés hangosítás nélkül nem tartható meg, és ehhez a technikai feltételek nem adottak,
f) bármely más okból nem biztosítható a házasságkötés méltósága, nyilvánossága.
(5) Rendkívüli körülmény esetén az anyakönyvi esemény a (4) bekezdés b)–f) pontjaiban foglalt kizáró feltételek mellett is megtartható a hivatali helyiségen kívüli helyen.
(6) Az anyakönyvi esemény lebonyolításában egy anyakönyvvezető működik közre. Az At. 15/A. § (4) bekezdés c) pontja értelmében az anyakönyvvezető helyszínre és a hivatali helyiségbe való utazásáról a feleknek kell gondoskodni, d) pontja alapján, a felek egyidejűleg gondoskodnak az anyakönyvvezető őrizetében lévő anyakönyvnek a házasságkötés helyszínére való szállításáról és a hivatali helyiségbe való biztonságos visszaszállításáról, valamint az anyakönyv helyszínen való biztonságos kezelésének feltételeiről.
(7) Hivatali helyiségen kívüli házasságkötés
a) a külön jogszabályokban meghatározott napokon nem tartható,
b) hivatali munkaidőben, valamint pénteken 12:30 és 19.30 óra közötti, továbbá szombaton 9:00 és 19.30 óra közötti időpontban engedélyezhető.
A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi események többletszolgáltatási díja
3. § (1) Az egyes anyakönyvi eljárás hivatali helyiségen kívüli lefolytatásának szolgáltatási díja bruttó 30.000 forint.
(2) Többletszolgáltatási díjat nem kell fizetni, ha a 2. § (5) bekezdése szerinti rendkívüli körülmény áll fenn. Rendkívüli körülmény esetén, különös tekintettel a házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapotára, illetve amennyiben a házasulók valamelyikének mozgáskorlátozottsága, egészségi állapota, kora miatt különös erőfeszítés lenne számára a hivatali helyiségben való megjelenés, az egészségügyi és szociális intézményben, továbbá a lakáson lebonyolított anyakönyvi esemény díjmentes.
Az egyes anyakönyvi eljárás során közreműködő anyakönyvvezetőt megillető juttatás
4. § Ha az anyakönyvvezető a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben foglaltak szerint a rendkívüli munkavégzésért meghatározott szabadidő kiadását nem kéri, abban az esetben az anyakönyvvezetőt a kifizetéskori illetményének a szabadidőre járó arányos összege illeti meg.
A többletszolgáltatási díj megfizetése
5. § (1) Az anyakönyvi esemény miatti többletszolgáltatásért fizetendő díjakról az önkormányzat valamint a szolgáltatást igénybe vevők e rendelet függeléke szerinti szolgáltatási megállapodást kötnek.
(2) Az anyakönyvi esemény miatti többletszolgáltatásért fizetendő díjat a Polgármesteri Hivatal (2365, Inárcs Rákóczi u. 4) házipénztárába kell befizetni vagy költségvetési számlájára kell utalni legkésőbb a házasságkötést megelőző 30. napon, a befizetési bizonylat egy példányát az anyakönyvvezetőnek át kell adni.
(3) A befizetett többletszolgáltatási díj visszafizetését a polgármester abban az esetben engedélyezheti, amennyiben
a) a házasulandók egyik tagja az anyakönyvi eseményt megelőzően elhalálozik,
b) a házasulandók egyik tagjánál az anyakönyvi eseményt megelőzően oly mértékű egészségromlás következik be, mely által az anyakönyvi esemény megtartása lehetetlenné válik,
c) az anyakönyvi esemény az önkormányzat hibájából hiúsul meg.
Értelmező rendelkezések
6. § Anyakönyvi esemény: a házasságkötés és egyéb családi események ünneplése
Záró rendelkezések
7. § (1) Ez a rendelet 2011. május 1. napján lép hatályba.