Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról

Hatályos: 2013. 03. 29- 2014. 09. 18

Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról

2013.03.29.

Inárcs Nagyközség Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Értelmező rendelkezések

1. §

1. E rendelet alkalmazásában:
1. Árverés: a vagyontárgy értékesítésének, vagy hasznosításának nyilvános, az ajánlatot tevők közvetlen részvételével és jelenlétével megvalósuló versenyeztetése, amely során a vételár e rendelet eltérő rendelkezése hiányában, a nyilvános liciten licitlépcsők alkalmazásával kialakult legmagasabb ajánlati ár.
2. Elidegenítés: a vagyontárgy tulajdonjogának más személy részére bármilyen jogcímen történő átruházása (értékesítés, ajándékozás stb.).
3. Felújítás: elhasználódott dolog eredeti állaga (kapacitása, pontossága) helyreállítására szolgáló olyan tevékenység vagy tevékenységek összegsége, amelynek eredményeként a dolog eredeti műszaki állapota, teljesítőképessége megközelítően vagy teljesen visszaáll, az előállított termék minősége vagy az adott eszköz használata jelentősen javul. Felújítás a korszerűsítés is, ha az a korszerű technika alkalmazásával a tárgyi eszköz egyes részeinek az eredetitől eltérő megoldásával vagy kicserélésével a tárgyi eszköz üzembiztonságát, teljesítőképességét, használhatóságát vagy gazdaságosságát növeli. Dolgot akkor kell felújítani, amikor a folyamatosan, rendszeresen elvégzett karbantartás mellett a tárgyi eszköz oly mértékben elhasználódott, hogy az már a rendeltetésszerű használatot veszélyezteti.
4. Helyi közút műtárgya: a híd, a hajóhíd, felüljáró, áteresz, alagút, támfal, bélésfal, az út víztelenítését szolgáló burkolt árok, csatorna, vagy más vízelvezető létesítmény.
5. Karbantartás: a használatban lévő tárgyi eszköz folyamatos, zavartalan, biztonságos üzemeltetését szolgáló javítási, karbantartási tevékenység, ideértve a tervszerű megelőző karbantartást, a hosszabb időszakonként, de rendszeresen visszatérő nagyjavítást, és mindazon javítási, karbantartási tevékenységet, amelyet a rendeltetésszerű használat érdekében el kell végezni, amely a folyamatos elhasználódás rendszeres helyreállítását eredményezi.
6. Kedvezményes átruházás: a vagyon olyan értéken való átruházása, mely egyébként a polgári jog szabályai szerint a szerződés feltűnő értékaránytalanság címen történő megtámadását tenné lehetővé.
7. Közművek: a lakossági és üzemi szükségleteket kielégítő, a víz, az elektromos hálózat, a gáz, a távközlés és szennyvízcsatorna és a távfűtés vonalas létesítményei, berendezései, építményei. Így különösen a vízellátást szolgáló vízbázis, a víztorony, a magas víztároló medence és tartozékai: a gerinc- és elosztóvezeték-rendszer tartozékaival együtt: a szennyvíztisztító berendezések, a zárt önálló csapadékvíz-hálózat, a hőközpontok, hőfogadóállomások berendezései, a távhővezeték és tartozékai, a gázvezetékek, a körzeti nyomásszabályozó rendszerek.
8. Közösségi célú használat: a vagyon olyan alkalomszerű vagy rendszeres igénybevételére való jogosultság, amelyre az Önkormányzat területén működő intézmények, egyéb helyi érdekeltségű társadalmi szervezetek, a helyi kisebbségi önkormányzat, a helyi önkormányzat képviselőcsoportja jogosultak a tevékenységükkel vagy céljaikkal közvetlenül összefüggő összejövetelek megtartása céljából.
9. Műemlék: olyan műemléki érték, amelyet a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény alapján jogszabállyal védetté nyilvánítottak.
10.Park: a település belterületén önkormányzati tulajdonban lévő közhasználatú zöldterületek közül minden közterületnek minősülő közpark, közkert (parkterület, játszótér).
11. Tagsági jogot megtestesítő értékpapír: az olyan értékpapír, melyben a kibocsátó meghatározott pénzösszeg, pénzben meghatározott nem pénzbeli vagyoni érték tulajdonba vagy használatba vételét elismerve egyidejűleg arra vállal kötelezettséget, hogy az értékpapír birtokosának meghatározott vagyoni és egyéb jogokat biztosít.
12. Telekrendezés: telekcsoport újraelosztása, telekegyesítés, telekfelosztás, vagy telekhatár-rendezés.
13. Üzemeltetés: különösen a vagyontárgy (elsősorban ingatlan) őrzése, karbantartása, gondozása, állagmegóvása, épületgépészeti berendezések karbantartása, közüzemi szolgáltatókkal kapcsolattartás, szerződéskötés és továbbszámlázás, portaszolgálat és gondnoksági feladatok ellátása, kármentesítés, kaszálás, gyomtalanítás.
14. Védett természeti terület: a nemzeti park, a tájvédelmi körzet, a természetvédelmi terület és a természeti emlék.
15. Versengő ajánlatkérés a zártkörű pályázat olyan formája, amikor – a rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén – a kiíró nem bocsát ki pályázati felhívást (kiírást, hirdetményt), hanem – azonos feltételek biztosításával – kér ajánlatot.
16. Vizek: a folyóvizek (folyó, patak, állandó és időszakos vízfolyások), a közcélú csatornák és a természetes tavak, valamint ezek medre.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed Inárcs Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában vagy birtokában lévő, továbbá tulajdonába vagy birtokába kerülő:

a) ingatlan vagyonra és az ahhoz kapcsolódó, az Önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokra (a továbbiakban együtt: ingatlan vagyon),

b) ingó vagyonra és az ahhoz kapcsolódó, az Önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokra (a továbbiakban együtt: ingó vagyon),

c) a forgalomképes követelések összességére (a továbbiakban: várományi vagyon),

d) a tagsági jogot vagy hitelviszonyt megtestesítő, valamint egyéb értékpapírokra, közhasznú társaságban és egyéb gazdasági társaságban az Önkormányzatot megillető egyéb társasági részesedésekkel (a továbbiakban: portfolió vagyon), való rendelkezésre, valamint ezek tulajdonának megszerzésére.

(2) Az Önkormányzat ingatlan, ingó, portfolió és várományi vagyona e rendelet vonatkozásában a továbbiakban együttesen: önkormányzati vagyon. A vagyon egyes elemei a továbbiakban: vagyontárgyak.

(3) A rendelet személyi hatálya kiterjed az Önkormányzat szerveire, intézményeire, önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságokra, közalapítványokra, továbbá önkormányzati vagyont kezelő természetes és jogi személyre.

3. § (1) Nem terjed ki e rendelet hatálya:

a) a lakások bérletére,

b) a nem a lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére.

(2) Ezen rendelet szabályait csak akkor kell alkalmazni:

a) pénzeszközökkel való gazdálkodásra, továbbá az Önkormányzatot illető követelések elengedésére és mérséklésére, ha az Önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendelet,

b) közterületek hasznosítása esetén, ha a közterület-használatról szóló önkormányzati rendelet

másképp nem rendelkezik.

II. Fejezet

Az önkormányzati vagyon

3. Az önkormányzati vagyon típusai

4. § (1) Az Önkormányzat vagyona törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll.

(2) A törzsvagyon az Önkormányzat vagyonának azon része, amelynek tárgyai forgalomképtelenek, vagy korlátozottan forgalomképesek. A törzsvagyonba tartozó vagyontárgyak körét törvény, valamint e rendelet állapítja meg.

(3) Törzsvagyonná az olyan önkormányzati tulajdonú ingatlan és ingó, továbbá portfolió vagyon nyilvánítható, amely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását, a közhatalom gyakorlását szolgálja vagy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű.

5. § (1) Az Önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonába tartozik a törvényben meghatározott, az önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező nemzeti vagyonelemek.

(2) A forgalomképtelen vagyon elidegenítésére kötött szerződés semmis.

(3) A közterület vagy közterületrész forgalomképtelensége megszűnik, amennyiben más jogszabály alapján lefolytatott telekrendezési eljárásban hozott jogerős döntés alapján a közterület vagy közterületrész átjegyzésére kerül sor, továbbá a telekrendezési határozat végrehajtása érdekében a tulajdonosok ennek érdekében megállapodnak.

(4) Az önkormányzat forgalomképtelen vagyonából, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű vagyonelemet nem jelöl meg.

6. § Korlátozottan forgalomképes törzsvagyonba tartozó vagyontárgyak:

a) műemlékek, műemlék jellegű és városképi szempontból védett ingatlanok, muzeális gyűjtemények és muzeális emlékek,

b) önkormányzati költségvetési szervek használatában lévő vagyon,

c) önkormányzati közüzemi tevékenységet ellátó gazdasági társaságában, vagy közhasznú társaságában lévő részesedések,

d) középületek,

e) sportpályák és sportcélú létesítmények,

f) közművek,

g) köztemetők,

h) egyéb közhasználatú építmény,

i) mindazon vagyon, melyet az Önkormányzat rendelete ilyenné nyilvánít.

7. § Üzleti vagyon – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – mindazon vagyontárgy, amely nem tartozik a törzsvagyon körébe, különösen:

a) lakások,

b) beépítetlen ingatlanok,

c) nem lakás céljára szolgáló helyiségek,

d) egyéb vagyontárgyak.

8. § (1) A Képviselőtestület – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – indokolt esetben dönthet a vagyontárgy forgalomképességének megváltoztatásáról.

(2) Amennyiben egy önkormányzati vagyontárgy forgalomképesség szerinti besorolása függ az adott vagyontárgy funkciójától vagy jellegétől is, úgy a forgalomképesség megváltoztatásával egyidejűleg, ha jogszabály nem tiltja, megfelelő módon rendelkezni kell a vagyontárgy ezen funkciójának vagy jellegének a megváltoztatásáról is.

(3) A tulajdonosi jogok gyakorlója gondoskodik a vagyontárgyak hasznosítására irányuló megállapodások, szerződések megkötéséről, valamint a tulajdonosi pozícióból eredő jognyilatkozatok kiadásáról. A rendelkezési jog gyakorlása különösen bérleti szerződések, továbbá használati jogra vonatkozó megállapodások és reklámjog biztosítására irányuló megállapodások, valamint a telekrendezési eljárás végrehajtását szolgáló megállapodások megkötését foglalja magában.

4. Vagyongazdálkodás

9. § (1) A vagyongazdálkodás célja és alapvető feladata az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai eredményes ellátásának elősegítése.

(2) A vagyongazdálkodás során a vagyontárgyak hasznosítása nem veszélyeztetheti az önkormányzat kötelező feladatainak ellátását.

10. § (1) E rendelet alkalmazásában vagyonnal való rendelkezésnek minősül a vagyontárgyon fennálló jog vagy kötelezettség megváltoztatása, megszüntetése, így különösen:

a) az elidegenítés,

b) a vagyon gazdasági társaságba, közalapítványba való apportálása,

c) a vagyon bérbe vagy haszonbérbe adásával, valamint egyéb módon a használat átengedésével történő hasznosítása,

d) a vagyon megterhelése,

e) a gazdasági társaság üzletrésze alapján az Önkormányzatot megillető jog gyakorlása,

f) Önkormányzatot megillető jog gyakorlása önkormányzati vagyont érintő hatósági, polgári jogi eljárásban,

g) közérdekű célra történő kötelezettségvállalás,

h) ingatlan tulajdonjogának jogszabályon alapuló, ingyenes vagy kedvezményes átadása, átvétele,

i) pénzeszközökkel való gazdálkodás, hitelfelvétel,

j) öröklés, lemondás esetén a vagyon elfogadása.

(2) A vagyonnal való rendelkezésre vonatkozó szabályokat a vagyont érintő megállapodások módosítása, kiegészítése és megszüntetése, felmondása esetén is alkalmazni kell.

5. Az önkormányzati feladatok ellátására használatba adott vagyon kezelésére vonatkozó szabályok

11. § (1) Az Önkormányzat törvény alapján vagyonkezelőnek minősülő szervezeteknek a feladataik ellátáshoz szükséges vagyont elégséges mértékben biztosítja.

(2) A vagyonkezelésbe átengedett nemzeti vagyon hasznosításának részletes szabályait az Önkormányzat és a vagyonkezelő közötti szerződésben kell rendezni.

12. § (1) A vagyonkezelésre jogosult szervezet a használati joguk birtokában jogosultak és kötelesek

a) a vagyont rendeltetésszerűen használni,

b) a működtetéssel, üzemeltetéssel, karbantartással kapcsolatos feladatokat ellátni,

c) a jó gazda gondossággal a vagyont megőrizni,

d) a vagyonhoz kapcsolódó kötelezettségeket teljesíteni, a közterheket viselni,

e) a hatékonyság és a gazdaságosság követelményeit érvényesíteni,

f) a használatukban lévő vagyont a számviteli előírások szerint nyilvántartani.

(2) Az Önkormányzat intézményeitől a Képviselő-testület megvonhatja a vagyoni eszközök hasznosításának jogát, ha az az önkormányzati célokat nem szolgálja hatékonyan, vagy a feladatok elvégzését veszélyezteti.

6. Vagyonkimutatás

13. § (1) A vagyonkimutatás az Önkormányzat tulajdonában a költségvetési év zárónapján meglévő – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 91. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott – vagyon állapot szerinti kimutatása, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak számbavétele értékben és mennyiségben. A vagyonkimutatás az éves költségvetési beszámolóhoz csatolva kell bemutatni a Képviselő-testületnek. A vagyonkimutatásban szerepeltetni kell az önkormányzati vagyon terheit is.

(2) A vagyonkimutatás a könyvviteli mérleg alapján, a tárgyi eszközök és a befektetett pénzügyi eszközök esetében arab számmal, az egyéb eszköz- és forráscsoportok esetében római számmal jelzett tételek szerinti tagolásban tartalmazza az Önkormányzat vagyonát törzsvagyon (forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes), valamint törzsvagyonon kívüli egyéb vagyon részletezésben.

(3) A vagyonkimutatás a könyvviteli mérlegben szereplő eszközökön és kötelezettségeken kívül tartalmazza:

a) a „0”-ra leírt, de használatban lévő, illetve használaton kívüli eszközök állományát,

b) az Önkormányzat tulajdonában lévő, a külön jogszabály alapján érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát ( kisértékü tárgyi eszközök)

c) mérlegben értékkel szereplő kötelezettségeket, ideértve a kezesség-, illetve garanciavállalással kapcsolatos függő kötelezettségeket.

(4) A vagyonkimutatás alapját képező nyilvántartások létrehozásáról, a vagyonkimutatás összeállításáról, közzétételéről a Polgármester gondoskodik.

(5) A vagyonkimutatásban nyilvántartott ingatlanokban bekövetkezett változások folyamatos vezetéséért a jegyző felelős.

(6) A forgalomképtelen ingatlanok értékét – 2005.01.01. naptól – az ingatlanvagyon kataszterben költségalapú értékeléssel kell feltüntetni.

III. Fejezet

Önkormányzati vagyon átruházása, ingyenes vagy

kedvezményes megszerzése és átengedése

14. § (1) Ha törvény másként nem rendelkezik, az Önkormányzatot megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.

(2) A tulajdonosi jogokat a Képviselőtestület gyakorolja, mely jogát a magasabb szintű jogszabályokban, valamint a Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott módon átruházhatja a polgármesterre és bizottságaira.

(3) A (2) bekezdés szerinti átruházott hatáskör tovább nem ruházható, az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, intézkedésekről, a hatáskör gyakorlói kötelesek a Képviselőtestületnek évente legalább egy alkalommal beszámolni.

15. § (1) A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv vagy személy a vonatkozó törvényi rendelkezéssel összhangban gyakorolhatja jogait, ide értve a vagyontárgyat érintő hatósági eljárásban a ulajdonost illető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél (peres fél) jogait.

(2) A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv vagy személy gyakorolja az osztatlan közös tulajdon esetében a tulajdonost illető jogokat, teljesíti a tulajdonos kötelezettségeit.

(3) A társasházakban az önkormányzati tulajdont illetően a tulajdonost a Polgármester vagy az általa meghatalmazott képviseli. A meghatalmazott a társasház fenntartásával és üzemeltetésével kapcsolatos jognyilatkozat tételére jogosult, de közös költség, valamint a felújítási alap mértékére vonatkozó javaslat elfogadásán kívül többletfizetéssel járó pénzügyi kötelezettséget nem vállalhat.

(4) A meghatalmazás nem terjed ki az Önkormányzat tulajdoni hányadának változását eredményező, valamint a társasházi alapító okirat módosítására irányuló nyilatkozat megtételére.

(5) A Polgármester a jegyző ellenjegyzése mellett jogosult a társasházi alapító okirat aláírására, módosítására.

(6) A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv vagy személy az ingatlan és ingó vagyon használatával, bérletével összefüggésben gyakorolja a használatba adó, vagy a használatba vevő jogait és kötelezettségeit.

(7) A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv a portfolió vagyonkezelése körében a társaság legfőbb szerve ülésén a társaság tagját megillető képviseleti jogot gyakorolja.

7. Az önkormányzati vagyon értékének meghatározása

16. § (1) Az Önkormányzat vagyonát a számviteli törvényben meghatározottak alapján tartja nyilván.

(2) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgyak értékesítésére, egyéb módon történő hasznosítására vagy megterhelésére, valamint bármely idegen vagyontárgy megszerzésére irányuló döntést megelőzően a vagyontárgy értékét:

a) ingatlanvagyon esetén a Polgármesteri Hivatal által megbízott ingatlan forgalmi értékbecslő által készített 3 hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés

b) ingó vagyon esetén legalább a könyv szerinti nyilvántartás

c) tagsági jogot megtestesítő értékpapír esetén, ha az

ca) a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett, vagy forgalmazott kategóriában szerepel, úgy a tőzsdei árfolyamán,

cb) a tőzsdén kívüli, másodlagos értékpapír piacon fogalmazott értékpapír, úgy az értékpapír kereskedők által a sajtóban közzétett vételi árfolyam,

cc) egyéb társasági részesedés esetén 6 hónapnál nem régebbi üzleti értékelés

d) befektetési jegyek esetén a tőkepiaci jogszabályok által meghatározott előírások figyelembevételével kell meghatározni.

(3) A (2) bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni a magánszemély által történő eladási ajánlatra, és telekrendezési eljárás miatt lefolytatott ügyében.

(4) A vagyontárgy feletti rendelkezési jog gyakorlóját az adott vagyontárgy értékétől függően, vagy – ha a hasznosítás csak a vagyontárgy egy részére vonatkozik – a vagyonrész értéke alapján kell megállapítani.

(5) A vagyontárgy feletti tulajdonosi jog gyakorlóját az adott vagyontárgy értékétől függően kell megállapítani. Ha a hasznosítás csak a vagyontárgy egy részére vonatkozik, és a hasznosítani kívánt vagyonrészen kívül az adott vagyontárgyban önkormányzati tulajdon nem marad, úgy a tulajdonosi jog gyakorlóját a vagyon részértéke alapján kell megállapítani. Az Önkormányzatot megillető elővásárlási jog gyakorlása a Képviselő-testület döntése alapján történhet.

(6) A döntési jogosultságokra vonatkozó értékhatár megállapításakor az értékcsökkentő teherként értékelt vagyoni értékű jogokat figyelmen kívül kell hagyni.

(7) A nem versenytárgyalás útján bonyolított elidegenítés, vagy egyéb módon történő hasznosításkor a mindenkori forgalmi értéket kell alapul venni.

8. Az önkormányzati vagyon ingyenes vagy kedvezményes megszerzése és átengedése

17. § (1) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát és használati jogát magánszemély vagy átlátható szervezet szerezheti meg.

(2) Önkormányzati vagyon tulajdonjogát átruházni csak törvényben, és e rendeletben meghatározottak szerint lehet.

(3) Önkormányzati vagyon ingyenes használati joga csak közfeladat ellátása céljából, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben adható át.

(4) A helyi Inárcsi Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére önkormányzati vagyon törvényi felhatalmazás alapján létrejött megállapodásban térítésmentesen biztosítható.

(5) Az önkormányzati vagyon ingyenes vagy kedvezményes átruházásról értékhatártól függetlenül a Képviselőtestület határoz minősített többségű döntéssel.

(6) Öröklés, valamint vagyonról történő lemondás esetén az örökség, valamint a vagyon elfogadásáról, annak átvételéről a Polgármester dönt, kivéve az önkormányzati költségvetési szerv javára történő lemondás esetében.

(7) Ha vagyonról az önkormányzati költségvetési szerv javára mondtak le, az Intézményvezető általi elfogadáshoz nettó 15 millió forint értékhatár felett a Képviselőtestület hozzájárulása szükséges.

(8) Értékhatártól függetlenül a Képviselőtestület hozzájárulásával fogadható el olyan, költségvetési szerv javára történő vagyon lemondásához, amely vagyon nem per-, teher- és igénymentes.

(9) A vagyonkezelői és használati jogra, az átadás rendjére a Polgári Törvénykönyv szabályai az irányadóak azzal, hogy vagyonkezelői és használatba adás feltételeit írásba kell rögzíteni az átadásra kerülő vagyonrészek pontos körülírásával, értékének meghatározásával, a megoldani kívánt nemzetiségi közügy meghatározásával.

18. § (1) Az Önkormányzat vagy a költségvetési szerve költségvetési eszközeiből vagy az Önkormányzat vagyonának felhasználásával megszerzett vagyon tulajdonjoga minden esetben az Önkormányzatot illeti meg.

(2) Az Önkormányzat költségvetési szerve javára felajánlott vagyon elfogadása esetén is a tulajdonjogot az Önkormányzat szerzi meg.

9. Gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaságban való részvétel

19. § (1) Az Önkormányzat a Képviselőtestület döntése alapján törvény keretei között gazdasági társaságot alapíthat, továbbá gazdasági társaságban érdekeltséget szerezhet.

(2) Az Önkormányzat kizárólag betéti társaság kültagja, korlátolt felelősségű társaság, közhasznú társaság tagja és részvényes lehet.

IV. Fejezet

Önkormányzati vagyon versenyeztetésére vonatkozó szabályok

20. § (1) Az önkormányzati vagyon értékesítése, hasznosítása e fejezetben meghatározott kivételekkel versenyeztetési eljárás alkalmazásával történik.

(2) Nem kell alkalmazni a versenyeztetés szabályait az önkormányzati vagyon értékesítése, hasznosítása során

a) a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó közbeszerzésekre,

b) korlátozottan forgalomképes ingatlan vagyon értékesítése esetén 25 millió forint egyedi értékhatárig, feltéve, hogy az ingatlan vagyon (vagyonrész) értéke az itt megjelölt értéket nem éri el, továbbá ha az ingatlan vagyon hasznosítása 1 évet meg nem haladó időtartamra szól.

c) forgalomképes ingatlan vagyon értékesítése esetén 25 millió forint egyedi értékhatárig, feltéve, hogy az ingatlan vagyon (vagyonrész) értéke az itt megjelölt értéket nem éri el, továbbá ha az ingatlan vagyon hasznosítása 1 évet meg nem haladó időtartamra szól.

d) ingó vagyon értékesítése esetén nettó 3 millió forint értékhatárig,

e) ingó vagyon selejtezése esetén, ha az a más jogszabályokban foglalt eljárás alapján történik,

f) az Önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára vonatkozó helyiségek bérletére,

g) Vagyonkezelői szerződés és haszonélvezeti jogot alapító szerződésre.

21. § (1) A versenyeztetési eljárás módjai:

a) nyilvános vagy zártkörű pályázati eljárás,

b) versengő ajánlatkérés, legalább két ajánlat bekérésével,

c) egyszerűsített pályázati eljárás,

d) ingatlan és ingó vagyon tekintetében árverés,

e) portfolió vagyon zártkörű elhelyezése,

f) portfólió vagyonnak a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény szerinti értékesítése

g) nyilvános vagy zártkörű forgalomba hozatallal, nyilvános vagy zártkörű értékesítésre történő felajánlással,

h) szabályozott piacon történő értékesítésre adott megbízással.

(2) A pályázati eljárás lebonyolítható nyilvános vagy zártkörű (meghívásos) pályázat útján. A nyilvános pályázat során követendő eljárás rendjét e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(3) Nyilvános a pályázat, ha

a) az ajánlattevők köre előre meg nem határozható,

b) a meghatározott ajánlattevői körbe tartozók száma nem ismert.

(4) Nyilvános pályázat helyett csak akkor írható ki zártkörű pályázat, ha

a) a pályázat tárgyául szolgáló önkormányzati vagyon jellege, jelentősége, valamint annak leghatékonyabb hasznosításával kapcsolatos feladatok megoldása a pályázaton előre meghatározott ajánlattevők, befektetők, vagy társasági partnerek részvételét teszi szükségessé,

b) versenypolitikai ok alapján az indokolt,

c) az önkormányzati érdekek, különösen a közszolgáltatás ellátása vagy az üzleti titok megóvása azt indokolttá teszik,

d) a kiírásban foglaltak teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek,

e) tanácsadó kiválasztása céljából.

(5) A pályázat módjáról a kiírásról történő döntés alkalmával kell rendelkezni. Külön rendelkezni kell arról, hogy a pályázatot megelőzi-e előminősítő eljárás, a pályázat egy-, vagy többfordulós, valamint arról, hogy alternatív ajánlat tehető-e. E kérdésekre a részletes pályázati kiírásban is ki kell térni.

(6) Nyilvános pályázat során is – speciális feltételek meghatározásával – szűkíthető a pályázók köre, ha az szakmai érdekből vagy versenyszempontból indokolt.

22. § (1) Versenyeztetési eljárás nélkül történhet az önkormányzati vagyon elidegenítése, használatba vagy bérbeadása és más módon történő hasznosítása, ha annak értéke nem éri el a 25 millió forintot.

(2) Egyszerűsített pályázati eljárás útján történhet az önkormányzati vagyon elidegenítése, használatba vagy bérbeadása és más módon történő hasznosítása, ha a vagyontárgy értéke ingatlan és ingó vagyon esetén nem éri el a 25 millió forintot.

(3) A tulajdonosi jogokat gyakorló szerv bármikor dönthet úgy, hogy az e fejezet szabályai szerint

a) versenyeztetési eljárás nélkül elidegeníthető, hasznosítható vagyontárgyat versenyeztetési eljárás keretében értékesíti,

b) az értéke vagy más ok alapján e rendelet szerint az egyszerűsített pályázati eljárás, továbbá ingatlan és ingó vagyon esetén az árverés hatálya alá tartozó önkormányzati vagyont e rendeletnek a forgalmi értéke alapján magasabb értéket elérő vagyontárgy értékesítésére, hasznosítására irányuló szabályai szerint vagy nyilvános pályázat útján idegeníti el, hasznosítja vagy adja más használatába, kezelésébe.

23. § (1) A kiíró a versenyeztetés során valamennyi ajánlattevő számára egyenlő esélyt köteles biztosítani az ajánlat megtételéhez szükséges információhoz jutás és az alkalmazott versenyfeltételek tekintetében. A kiíró a pályázat tartalmát úgy köteles meghatározni, hogy annak alapján az ajánlattevők megfelelő ajánlatot tehessenek és a szabályszerűen, időben benyújtott pályázati ajánlatok összehasonlíthatók legyenek.

(2) Minden ajánlattevőnek joga van a kiíró által rendelkezésre bocsátott valamennyi információhoz hozzáférni. Ennek keretében a pályázó számára – lehetőség szerint – hozzáférhetővé kell tenni minden olyan adatot, amely nem sért üzleti titkot és amely az üzleti életben szokásos és szükséges ahhoz, hogy a pályázónak lehetősége nyíljék megalapozott ajánlattételre.

24. § A versenyeztetési eljárás nyertese az, aki a kiírásban foglalt szempontoknak, az Önkormányzat tulajdonosi érdekeinek figyelembevételével összességében a legkedvezőbb ajánlatot tette (legjobb ajánlattevő).

25. § A pályázati felhívást az eljárás megindítására vonatkozó döntés meghozatalára jogosult szerv vagy személy vonhatja vissza legkésőbb a pályázatok benyújtására megjelölt határidő elteltéig. A visszavonásra vonatkozó hirdetményt a pályázati felhívás közzétételére vonatkozó szabályok szerint kell nyilvánosságra hozni és egyidejűleg az ismert ajánlattevőket írásban, közvetlenül értesíteni kell.

25/A. § Az önkormányzat ingatlan vagyontárgyainak részletes felsorolását a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

26. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg Inárcs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 1/2004. (I.29.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.

(2) E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.