Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (III. 27.) önkormányzati rendelete

a tanyagondnoki szolgálatról

Hatályos: 2025. 03. 28

Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (III. 27.) önkormányzati rendelete

a tanyagondnoki szolgálatról

Hatályos: 2025. 03. 28

[1] Inárcs Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva

[2] a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § (1) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján,

[3] a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló – módosított – 1993.évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 59. §. (1) bekezdése és a 60. §. (3) bekezdése alapján a tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapellátási feladatok körét, valamint a tanyagondnok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatokat és azok mértékét az alábbi rendeletben állapítja meg

I. Fejezet

A rendelet célja, hatálya

1. § (1) A rendelet célja, hogy a tanyagondnoki szolgálat szabályozott keretek között:

a) A település külterületi (Akácos tanya, Állami Gazdaság, Aranytelep, Bajcsy-Zsilinszky út (202-222), Bolvári tanya, Csillag tanya, Erdősor utca, Faldina tanya, Fecske utca, Galamb utca, Ipartelep út, Kecskeméti tanya, Kecskeméti út, Kozma tanya, Levendula major, Majoros tanya, Offner dűlő, Pataktanya, Pótharaszti út, Rákóczi út 70/A-tól, Szilvafa sor, Szőlő hegy, Vadvirág tanya, Vasút utca 4-31. (vasúton túl), Vermes tanya, Virág utca,) és egyéb belterületi lakói számára a településrészeken hiányzó, alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást biztosítsa.

b) A rászorult személyek szállítási problémáját megoldja.

c) A település lakosságát érintő információk gyűjtését és továbbítását biztosítsa.

d) Az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítését segítse.

(2) Amennyiben a tanyagondnoki szolgálat kapacitása arra lehetőséget biztosít, a rendeletben meghatározott szolgáltatásokat az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül Inárcs egyéb területein élő lakosok számára is biztosítani kell.

2. § (1) A rendelet hatálya Inárcs Nagyközség közigazgatási területén:

a) Életvitelszerűen tartózkodó személyekre.

b) Működő egyes meghatározott tevékenységet végző egyéb szervezetekre terjed ki.

(2) A tanyagondnoki szolgálat valamennyi szolgáltatása térítésmentes

II. Fejezet

A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok

A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen alapellátási feladatok

3. § A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapellátási feladatok:

a) a közreműködés

aa) az étkeztetésben,

ab) a házi segítségnyújtásban,

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;

b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így

ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,

bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,

bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása.

c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, így

ca) az óvodába, iskolába szállítás,

cb) az egyéb gyermekszállítás.

Étkeztetésben való közreműködés

4. § (1) A tanyagondnok feladata az igénybe vevők részére főző-, illetve melegítő konyháról a napi egyszeri meleg étel éthordóban történő házhoz szállítása.

(2) A tanyagondnok a feladatot írásban jelzett igények alapján látja el.

(3) Az ellátott a szociális étkeztetés díjaként térítési díjat köteles fizetni, a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének önkormányzati rendelete a Dabasi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központnál igénybe vehető szociális szolgáltatásokról és azok térítési díjáról szóló 18/2023. (III. 31.) önkormányzati rendelet alapján.

(4) Az étkeztetésben való közreműködés a tanyagondnoki szolgálat számára kötelezően ellátandó feladat.

A házi segítségnyújtásban való közreműködés

5. § (1) A házi segítségnyújtásban való közreműködés során a tanyagondnoki szolgálat biztosítja:

a) a házi gondozási feladatok ellátását.

b) a házi gondozó munkájába tartozó egyéb – nem szakmai jellegű – feladatok ellátását. pl.:

ba) ház körüli, szakképesítést nem igénylő feladatok elvégzése

bb) bevásárlás,

bc) fűtés előkészítés (begyújtás, tüzelő behordása).

bd) orvos lakásra hívása.

be) gyógyszerkiváltás,

bf) hivatalos ügyek intézése,

bg) külső kapcsolatok elősegítése

(2) Az (1) bekezdésben leírt feladat ellátása kötelező.

Családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás igénybevételének segítése

6. § (1) Családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás igénybevételének segítését a tanyagondnoki szolgálat biztosítja:

a) az ellátott, illetve családjának a Dabasi Család és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ Inárcsi Intézményegységébe (2365 Inárcs, Ady Endre utca 1/B.) majd onnan a településre történő szállítással,

b) közreműködik az Szt. 64. §.(4) bekezdésében a családsegítő szolgálat egyéb feladataiként meghatározott tevékenységének ellátásában, ennek érdekében a lakossággal és a családsegítő szolgálattal folyamatos párbeszédet folytat, észrevételeit, tapasztalatait továbbítja.

(2) Az (1) bekezdésben leírt feladat ellátása kötelező.

A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó, egyéb szolgáltatási feladatok

7. § A tanyagondnok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok közé az alábbiak tartoznak:

a) személyszállítási feladatok,

b) önkormányzat feladatokhoz tartozó egyéb szállítási feladatok (pl: étel, gyógyszer, eszközök)

c) az önkormányzati rendezvények szervezésével, lebonyolításával kapcsolatos feladatokon való közreműködés,

d) kapcsolattartási feladat az önkormányzat és intézményei és a lakosság között,

e) egyéb, nem részletezett, szolgáltatási jellegű feladatok.

Személyszállítási feladatok

8. § (1) A tanyagondnoki szolgálat a személyszállítási feladatai között ellátja:

a) az óvodások és általános iskolások oktatási, nevelési intézménybe szállítását (a menetrend szerinti járat kimaradása esetén),

b) a betegek háziorvoshoz, illetve egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítását,

c) önkormányzati, illetve egyéb, települési rendezvényre történő szállítását,

d) a munkanélkülieknek a kihelyezett egységéhez történő szállítását,

e) rendkívüli téli időjárás okozta feladatokat.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személyszállítási feladatok közül a tanyagondnok:

a) kötelező feladata – a 9-11. §-ban foglaltak figyelembe vételével – az a), b), c) és d) pontban meghatározott szállítási feladat;

b) nem kötelező feladata – a 9-11 §-ban foglaltak figyelembe vételével – az e) pontban meghatározott szállítási feladat.

Óvodások, általános iskolások oktatási, nevelési intézménybe szállítása

9. § (1) Az óvodások és az általános iskolások szállítási feladata azt jelenti, hogy meg kell oldani az önkormányzat közigazgatási területén lakó gyermekek (2) bekezdésben meghatározott intézményekbe, illetve onnan vissza a közigazgatási területre történő szállítását, amennyiben az menetrend szerinti buszjárattal nem megoldható (járat-kimaradás, stb.)

(2) Az óvodai nevelést, valamint az általános iskolai oktatást ellátó intézmények neve és székhelye:

a) Boglárka Néphagyományőrző Óvoda és Konyha

aa) 2365. Inárcs, Széchenyi tér 1. (székhely)

ab) 2365 Inárcs Hunyadi János u. 1/a. (1. sz. telephely)

ac) 2365 Inárcs József u. 12. (2. sz. telephely)

ad) Főzőkonyha 2365 Inárcs, Fekiács utca 4.

b) Tolnay Lajos Általános Iskola

ba) Alsó tagozat: 2365 Inárcs, Fekiács u. 4.

bb) Felső tagozat: 2365 Inárcs, Tolnay u. 1.

(3) A tanyagondnoki szolgálat (1) bekezdésben meghatározott feladata kötelező, a részvevők részére alanyi jogon jár.

Betegek háziorvoshoz, illetve egyéb egészségügyi intézményekbe történő szállítása

10. § (1) Betegek háziorvoshoz, illetve egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítása az érintett személy településrészről intézményig, illetve onnan lakóhelyre szállítását jelenti.

(2) ) Az (1) bekezdésben foglalt, egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítási feladatot a tanyagondnoknak csak a polgármester által hozott határozat alapján kell teljesíteni.

(3) A szállítás engedélyezésekor figyelembe kell venni:

a) az igénylő egészségi állapotát,

b) a kezelés jellegét (szükséges, ajánlott, rehabilitációs jellegű, stb.)

c) az igénylő és családja szociális helyzetét.

(4) Az egészségi állapot, a kezelés jellege, valamint a szociális helyzet megítélése során szükség szerint ki kell kérni a háziorvos, a házi gondozó véleményét, illetve szükség esetén környezet tanulmányt kell készíteni. (E feladatokat a polgármester felkérésére a polgármesteri hivatal köteles ellátni.)

(5) Ez a feladatellátás a tanyagondnok számára a határozatban foglaltaknak megfelelően lehet kötelező, illetve nem kötelező feladat.

Önkormányzati, illetve egyéb települési rendezvényre szállítás

11. § (1) Az önkormányzat, illetve egyéb települési rendezvényre szállítás az önkormányzat által olyan közzétett és meghirdetett rendezvényekre vonatkozó feladatot jelent, ahol a közzététel tartalmazza a személyszállítási feladat tanyagondnoki szolgálat keretében való megoldását is.A személyszállítás történhet:

a) meghatározott gyülekező helyről a rendezvényre, és

b) a rendezvényről meghatározott településrészre, lakóházhoz.

(2) A szállítás alanyi jogon jár.

(3) A feladat ellátása az (1) bekezdésben fennálló feltételek teljesülése estében a tanyagondnoki szolgálat számára kötelező feladat.

Rendkívüli téli időjárás okozta feladatok

12. § (1) Amennyiben a téli időjárás következtében a településrész megközelíthetetlenné válik, a tanyagondnok biztosítja:

a) a lakosok, iskolások szállítását a legközelebbi autóbuszok számára megközelíthető megállóig,

b) alapvető élelmiszerek (tej, kenyér) beszerzése, ha az élelmiszerellátást biztosító áruszállítók nem közlekednek,

c) minden egyéb olyan feladat, amelyet a szolgálat képes megoldani, a rendkívüli helyzeten segíteni képes.

(2) Ez a szolgáltatás a tanyagondnok számára a polgármester utasítása alapján lehet kötelezően vagy nem kötelezően ellátandó feladat.

Önkormányzati rendezvények, összejövetelek szervezésében, lebonyolításában való közreműködés

13. § (1) A tanyagondnoki szolgálat feladata önkormányzat rendezvények szervezésében, lebonyolításában való részvétel, közreműködés. A szervezésben, lebonyolításban való részvétel konkrét feladatait a polgármester, vagy az általa megbízott személy irányításának megfelelően kell ellátni.

(2) Önkormányzati rendezvénynek, összejövetelnek számít többek között:

a) képviselő-testületi ülés,

b) közmeghallgatás,

c) egyéb lakossági fórum,

d) önkormányzat és intézményeik által szervezett egyéb rendezvények

e) civil szervezetek, egyházak által támogatott egyéb rendezvények

f) oktatási intézmények rendezvényei, összejövetelei.

(3) A feladatellátás a jegyző, illetve a polgármester intézkedése alapján kötelező szolgáltatás.

Kapcsolattartási feladat

14. § (1) A tanyagondnoki szolgálat kapcsolattartási feladatot is ellát:

a) az önkormányzat és a lakosság, valamint

b) az önkormányzat intézményei és a lakosság között.

c) A kapcsolattartás önkormányzati vonatkozásai tekintetében a konkrét feladatokat a jegyző és a polgármester határozza meg.

d) A tanyagondnoki szolgálat köteles a lakosságtól érkező, önkormányzatot, vagy önkormányzati intézményt érintő közérdekű kérdéseket, javaslatokat, egyéb információkat haladéktalanul továbbítani az illetékes vezető felé.

(2) Az (1) bekezdésben leírt általános, valamint az általános feladat alapján konkretizált feladat ellátása a tanyagondnok számára kötelező.

Egyéb nem részletezett, szolgáltatás jellegű feladatok

15. § (1) A tanyagondnoki szolgálat köteles ellátni az egyéb, 3-14 §-ba nem tartozó feladatokat, ha azok ellátására a jegyző utasítja, illetve a képviselő-testület egyedi határozata, vagy a polgármester intézkedése kötelezi, és az nem ellentétes az e rendelet 1. §.-ában meghatározott céllal.

(2) Az (1) bekezdés szerint ellátott feladatok a tanyagondnoki szolgálat számára kötelezőek.

III. Fejezet

A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok rangsorolása

16. § (1) A tanyagondnoknak elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó feladatokat kell ellátnia.

(2) A többi kötelező feladatot úgy kell ellátni, hogy az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön.

(3) Az egyéb – nem kötelező – szolgáltatási feladatokat csak akkor láthatja el, ha az a kötelező feladatok ellátását nem veszélyezteti.

17. § A kötelezően ellátandó feladatok rangsorolását a tanyagondnok a polgármester iránymutatása szerint végzi, míg a többi feladat esetében, amennyiben rangsorolni kell – a polgármester, illetve a jegyző dönt.

IV. Fejezet

A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételi rendszere

Igénybevétel határozat alapján, illetve alanyi jogon

18. § (1) A 3. §-ban foglalt ellátásokat az önkormányzatnak az Szt. alapján alkotott a Dabasi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központnál igénybe vehető szociális szolgáltatásokról és azok térítési díjáról szóló 18/2023. (III. 31.) önkormányzati rendeletén alapuló határozatban foglaltak alapján lehet igénybe venni.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy határozatban döntsön egyes tanyagondnoki szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelemről, ha az adott helyzet azonnali intézkedést kíván.

(3) A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a képviselő-testületnek a soron következő ülésen beszámolni köteles.

(4) A polgármester által hozott határozat ellen fellebbezésnek van helye, melyet a képviselő-testületnek kell címezni és a polgármesteri hivatalhoz kell benyújtani.

(5) A képviselő-testület másodfokon köteles az igényt elbírálni és arról határozattal dönteni.

A tanyagondnoki szolgálat keretében nyújtott ellátások igénybevételének lehetősége

19. § (1) Az ellátás

a) az alapellátási feladatok tekintetében alanyi jogon jár

b) más szolgáltatások esetében kérelem alapján, vagy hivatalból hozott határozattal biztosítható,

(2) Ahol e rendelet alanyi jogon való igénybevételről nem rendelkezik, ott a szolgáltatás igénybevételét kérelmezni kell.

a) A kérelem történhet szóban, vagy írásban.

b) Lehetőség van arra, hogy az önkormányzat hivatalból is megállapítsa adott szolgáltatás igénybevételének lehetőségét.

c) Az igénybevétel lehetőségéről a kérelmezőt, illetve a hivatalból indított eljárás érintettjét határozatban értesíteni kell.

(3) A hozott határozatok egy példányát a tanyagondnoknak is át kell adni. A határozatnak tartalmaznia kell, hogy adott ellátás:

a) a tanyagondnoki szolgálat számára kötelezően előírt feladat, tehát a szolgáltatás az ellátását megítélő határozat alapján ténylegesen igénybe vehető, illetve, hogy

b) a tanyagondnoki szolgálat számára nem kötelezően előírt feladat, ezért a határozat a vonatkozó ellátás igénybevételének lehetőségét nyitja meg, de adott szolgáltatás tanyagondnoki szolgálat keretében való tényleges megvalósítását nem garantálja.

(4) Az alanyi jogon igénybe vehető ellátások esetében határozatot nem kell hozni. A szolgáltatás igénybevételének jogosságát a tanyagondnoki szolgálatot ellátó személy ítéli meg. Az igénybevétel jogtalanságának gyanúja esetén haladéktalanul megkeresi a polgármesteri hivatalt, amely intézkedik a jogosultság megvizsgálása tárgyában.

A tanyagondnoki szolgálat ellátása

20. § (1) A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a tanyagondnok – a szolgálat rendelkezésére álló gépjármű segítségével – látja el.

(2) A tanyagondnok a feladatait a munkaköri leírásban foglaltaknak, valamint a polgármester, illetve a jegyző utasításának megfelelően látja el.

(3) A tanyagondnok feladatait a munkaköri leírásban meghatározott munkarend szerinti időben köteles ellátni. Munkarendjét a feladatellátáshoz legjobban igazodó rend szerint kell megállapítani.

(4) A tanyagondnokot szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetén helyettesíteni kell. A helyettesítést a tanyagondnok helyettes látja el.

(5) A tanyagondnok munkaidején kívül eső feladatok ellátását, a túlórakeret kimerülését követően a következők szerint kell megoldani:

a) kötelező feladat esetében a tanyagondnok adott feladatra történő külön megbízásával, melyért megbízási díjra jogosult,

b) nem kötelező feladat esetében a tanyagondnok helyettesítésével.

(6) A tanyagondnok az óvodás-iskolás korú gyermekeknek az önkormányzat által fenntartott köznevelési intézménybe történő szállítása során amennyiben a gyerekek neve és létszáma állandó abban az esetben utas listát az első napon kell készítenie, a többi nap vonatkozásában erről a polgármester ad felmentést. Amennyiben a gyerekek neve és létszáma megváltozik, abban az esetben új utas listát kell készíteni.

Panasztételi eljárás

21. § A tanyagondnoki szolgáltatást igénybevevő panasszal, kifogással élhet, amelyet a polgármesteri hivatalban személyesen vagy írásban a polgármesternek, és a jegyzőnek nyújthat be. A panaszt a polgármester kivizsgáltatja, amelynek eredményéről 15 napon belül értesíti az ellátottat.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

22. § Hatályát veszti a tanyagondnoki szolgálatról szóló 4/2011. (III. 17.) önkormányzati rendelet.

23. § Ez a rendelet 2025. március 28-án lép hatályba.