Újhartyán Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 21.) önkormányzati rendelete
A szociális ellátásokról és a gyermekvédelem szabályairól
Hatályos: 2023. 05. 01- 2023. 05. 01Újhartyán Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (IV. 21.) önkormányzati rendelete
A szociális ellátásokról és a gyermekvédelem szabályairól
Újhartyán Város Önkormányzatának képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. § - ában, 32. § (1) bekezdésében, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1)–(2) bekezdésében, 115. § (3) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. § (2) bekezdésében és a 29. § (3) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében, valamint a Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A rendelet hatálya Újhartyán Város közigazgatási területén lakcímmel rendelkező a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Sztv.) 3. § (1) – (3) bekezdése szerinti, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (4) bekezdése szerinti jogosultakra terjed ki.
(2) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadóak.
2. § (1) Az Sztv. meghatározott szociális feladat- és hatásköröket Újhartyán Város Önkormányzat Képviselő-testülete, a képviselő-testület által átruházott hatáskörben eljárva a Képviselő – testület Szociális Bizottsága (továbbiakban: Szociális Bizottság), valamint a polgármester és a jegyző gyakorolja, a jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint.
(2) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben eljárva
a) a Szociális Bizottság a Szoctv-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint települési támogatást,
b) a polgármester rendkívüli települési támogatást állapíthat meg
c) a polgármester dönt a köztemetésről (szoc tv. 48. §.)
d) a jegyző e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások megállapítását megelőző közbenső, és egyéb eljárási cselekmények esetén hoz döntést.
(3) Az elsőfokú döntés ellen benyújtott fellebbezés ügyében másodfokú szervként Újhartyán Város Önkormányzatának Képviselőtestülete jár el.
(4) Újhartyán Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Sztv . 57. § (1) bekezdésében meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátások közül a c)-e) pontokat (étkeztetés, házi segítségnyújtás, család- és gyermekjóléti szolgálat) a Dabasi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ által látja el.
3. § (1) E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használatos fogalmak meghatározása a Szt. 4. §-a, és a Gyvt. 5. §-a alapján történik.
(2) E rendelet alkalmazásában a család, háztartás: az életvitelszerűen egy háztartásban élőket kell értelmezni.
4. § (1) Újhartyán Város Önkormányzata által biztosítható, ezen rendeletben meghatározott, pénzbeli és természetbeni ellátásokra való jogosultság megállapítása iránti kérelmet - az arra rendszeresített nyomtatvány (1. melléklet) kitöltésével - a szülő vagy más törvényes képviselő (a továbbiakban: kérelmező) kérelmére vagy hivatalból indulhat az Újhartyáni Polgármesteri Hivatalban, a szükséges igazolások, nyilatkozatok csatolásával illetékmentesen terjesztheti elő.
(2) E rendelet által szabályozott rendszeres pénzbeli és természetbeni ellátásokra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles nyilatkozni saját és családja jövedelmi, vagyoni viszonyairól, valamint köteles ezeket igazolni.
(3) Ha a kérelmező nem rendelkezik rendszeres jövedelemmel a kérelem (2. mellékletét) szükséges benyújtani.
(4) Ha a kérelmező az egyedülállóság tényét nem tudja hatósági okirattal igazolni, a kérelem (3. mellékletét) szükséges benyújtani.
(5) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a Hivatal ellenőrizheti
a) megkeresi az illetékes Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, OEP-et,
b) megkeresi a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
c) megkeresi a helyi gépjármű-nyilvántartót,
d) megkeresi az igazolást kiállító szervet, munkáltatót,
e) ellenőrzi az ASP- Keret ELLA rendszerből
f) ellenőrzi a helyi Vizuál regiszter rendszerből
g) elrendelheti a környezettanulmány készítését.
(6) Ha az elbírálásra jogosult szerv a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások esetében az Szoctv. 10. § (6) bekezdése szerint vitatja, az érintett személy jövedelme, az általa lakott lakás, illetve a saját és a családja, vagy lakhatási támogatás esetén a háztartás tagjának tulajdonában álló vagyon egy főre jutó együttes havi fenntartási költsége alapján vélelmezhető. A havi vélelmezett jövedelem nem haladhatja meg a család (háztartás) által lakott lakás, és a tulajdonában álló vagyontárgyak egy főre jutó együttes fenntartási költségének háromszorosát.
(7) A (4) bekezdés szerinti fenntartási költségeknek minősülnek – ha jogszabály másként nem rendelkezik - különösen a lakbér, az albérleti díj, a közüzemi díjak, a közös költség, az internetdíj, a kötelező és önkéntes biztosítás díjai, az adó- és adójellegű befizetések, a hiteltörlesztés, valamint a lízingdíj.
(8) E rendeletben nem szabályozott eljárási cselekményekre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezései az irányadóak.
5. § (1) A havi rendszerességgel adott szociális pénzbeli és természetbeni ellátások esetében a támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.
(2) Ha a kérelmező a határozott időre megállapított ellátás jogosultsági időtartamának megszűnése előtt kéri a jogosultság ismételt megállapítását, az új ellátási jogosultságot a korábbi jogosultság megszűnését követő naptól kell megállapítani.
(3) A jogerősen megállapított támogatás folyósításáról az önkormányzati hivatal gondoskodik az ügyfél kérelmének megfelelően elsősorban házipénztárból másodsorban folyószámlára történő utalással utólag, a megállapítást követő hónap 05-ig napjáig.
(4) A havi rendszerességgel adott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások esetében a támogatásra való jogosultságot, ha a jogszabály másképpen nem rendelkezik
a) a megszűnésre okot adó körülmény hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
b) ha a jogosult lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a támogatást a változás, illetve a haláleset hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
6. § (1) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások esetében az Szoctv.17. §-ában meghatározott szabályok szerint a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítését e rendelet 2. §-ban meghatározott hatáskör gyakorlója rendeli el.
(2) A rendelet 2. §-a szerinti hatáskör jogosultja a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét, továbbá a kamat összegét méltányosságból elengedheti, csökkentheti, illetve részletfizetést engedélyezhet, ha a jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszafizetése a kötelezett, illetve családja megélhetését súlyosan veszélyezteti, vagy aránytalanul nagy terhet jelent.
(3) E paragrafus szerinti megélhetést súlyosan veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzetnek kell tekinteni, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem egyedül élő esetén a szociális vetítési alap összegének 150 %-át, egyéb esetben 100%-át nem haladja meg, és a Sztv. 4. §-ában meghatározott vagyonnal nem rendelkeznek.
7. § (1) E rendelet az Sztv. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként az alábbi települési támogatást nyújthatóak:
(2) Pénzbeli települési támogatások
a) rendkívüli települési támogatás
b) települési támogatás létfenntartáshoz,
c) települési támogatás temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez
d) települési támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez
e) települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
f) települési támogatás a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozó gondozásához 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozó gondozásához
(3) Pénzbeli egyéb önkormányzati támogatások
a) Bursa Hungarica Ösztöndíj
b) Szociális Ösztöndíj
c) Első lakáshoz jutók támogatása
d) hulladékszállítási díj támogatás
e) osztálykirándulási támogatás
f) Beiskolázási támogatás
g) tartós betegek támogatása
h) Gyermekek karácsonyi és egyéb támogatása
i) Gyermekek védőoltás támogatása
(4) Természetbeni ellátásként nyújtott önkormányzati támogatás
a) karácsonyi támogatás
b) köztemetés
PÉNZBELI ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSOK
Rendkívüli Települési támogatás
8. § (1) A Szociális Bizottság az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt rendkívüli települési támogatást annak, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére a Szoctv. 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben és azon felül.
(2) A polgármester az e rendeletben meghatározottak szerint az azonnali intézkedést igénylő élethelyzetek esetén a rendkívüli élethelyzetbe került személy(ek) részére rendkívüli települési támogatást állapít meg.
(3) Jövedelemre való tekintet nélkül állapíthat meg rendkívüli települési támogatást a Polgármester különös méltánylást és azonnali intézkedést igénylő élethelyzet esetén.
(4) Rendkívüli települési támogatásra az a kérelmező jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg
a) a szociális vetítési alap összegének 130 %-át, egyedülálló esetén a 150 %-át,
b) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van.
(5) A rendkívüli települési támogatás adható eseti jelleggel, vagy tartósan jövedelem nélküli, létfenntartási gonddal küzdő rászoruló részére meghatározott időszakra havi rendszerességgel.
(6) Eseti rendkívüli települési támogatást egy naptári évben maximum két alkalommal lehet adni.
(7) Rendszeres rendkívüli települési támogatást havi rendszerességgel, legalább 3 és maximum 12 hónapra lehet megállapítani.
(8) A megállapított rendkívüli települési támogatás összege nem lehet kevesebb, mint 5.000,-Ft/ alkalom, de nem haladhatja meg a 50 000.- Ft forint/alkalom összeget.
(9) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 8. §. (8) bekezdésében meghatározott támogatás összegtől a Szociális Bizottság és a polgármester eltérhet.
(10) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 8. §. (4) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól a Szociális Bizottság és a polgármester méltányosságból eltérhet.
Települési támogatás létfenntartáshoz
9. § (1) A Szociális Bizottság az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt létfenntartási települési támogatást annak, aki létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére.
(2) Létfenntartási támogatásban elsősorban azokat a személyeket, családokat indokolt részesíteni, akik önmaguk vagy családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások- így különösen kórházi kezeléshez, betegséghez, gyógyászati segédeszköz vásárlásához, halálesethez, elemi kár elhárításához, munkanélküliséghez, válságban lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, gyermek fogadásának előkészítéséhez, nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete, előre nem tervezhetett, váratlan kiadás vált szükségessé vagy egyéb, a fentiekben nem szereplő, pénzügyi nehézséget okozó rendkívüli élethelyzet bekövetkezése miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) Települési létfenntartási támogatás adható eseti vagy rendszeres jelleggel a tartósan jövedelem nélküli, létfenntartási gonddal küzdő rászoruló részére meghatározott időszakra havi rendszerességgel.
(4) A települési létfenntartási támogatás megállapításának feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 130%-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg.
(5) Eseti települési létfenntartási támogatást egy naptári évben maximum három alkalommal lehet adni.
(6) A megállapított települési létfenntartási támogatás összege nem lehet kevesebb, mint 5.000, -Ft/ alkalom, de nem haladhatja meg a 50 000.- Ft forint/alkalom összeget.
(7) A létfenntartáshoz nyújtott rendszeres települési támogatás összegét havonként azonos, illetve különböző mértékben is meg lehet állapítani.
(8) A létfenntartáshoz nyújtott Rendszeres települési támogatást havi rendszerességgel, legalább 3 és maximum 12 hónapra lehet megállapítani.
(9) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 9. §. (6) bekezdésében meghatározott támogatás összegtől a Szociális Bizottság eltérhet.
(10) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 9. §. (4) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól a Szociális Bizottság méltányosságból eltérhet.
Települési támogatás temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez
10. § (1) A Szociális Bizottság temetkezéssel kapcsolatban felmerült költségek viseléséhez települési támogatást állapít meg (továbbiakban települési temetési támogatás) annak:
a) aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles vagy
b) a tartásra kötelezett hozzátartozónak, akinek a temetési költség viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) A települési temetési támogatás megállapításának feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 130%-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg.
(3) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 10. §. (2) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól a Szociális Bizottság méltányosságból eltérhet
(4) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt települési temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot. A számlák eredeti példányra fel kell jegyezni a megállapított támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét, az arról szóló határozat számával együtt, majd azt követően az eltemettetőnek vissza kell adni.
(5) A települési temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti.
(6) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költség: 300.000.- Ft.
(7) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati támogatás iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 90 napon belül nyújthatja be.
(8) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján a települési temetési támogatás megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
Települési támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez
11. § (1) A Szociális Bizottság átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint eseti és rendszeres gyógyszer kiadások viseléséhez települési gyógyszer támogatást állapít meg.
(2) Gyógyszerkiadás viselésére tekintettel települési támogatásra jogosult (továbbiakban: települési gyógyszertámogatást) az a személy, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(3) A települési gyógyszertámogatás nyújtható eseti, vagy rendszeres települési támogatás formájában.
12. § (1) Eseti települési gyógyszertámogatást egy naptári évben maximum kettő- négy alkalommal lehet megállapítani.
(2) Eseti települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha
a) családjában az egy főre jutó jövedelem az szociális vetítési alap összegének 150 %-át, egyedülélő esetében 200 %-át nem haladja meg, és
b) a gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó kiadásai a kérelem benyújtását megelőző két hónapon belül elérik, vagy meghaladják a havi 10.000 Ft-ot.
(3) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 12. §. (2) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól a Szociális Bizottság méltányosságból eltérhet.
(4) A (2) bekezdés b) pontja szerinti kiadásokat számlákkal kell igazolni.
(5) Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyógyszertámogatás maximális összege 50.000 .- Ft .
(6) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján az eseti települési gyógyszertámogatás megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
13. § (1) Rendszeres települési gyógyszertámogatást havi rendszerességgel, legalább 3 és maximum 12 hónapra lehet megállapítani, az egészségi állapot megőrzését jelentő szolgáltatások költségeihez való teljes vagy részbeni hozzájárulásként annak a személynek, aki közgyógyellátási igazolványra nem jogosult és
a) igazoltan a rendszeresen szedett gyógyszer kiadása, vagy gyógyászati segédeszköz beszerzésének költsége meghaladja saját jövedelme 15%-át, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az szociális vetítési alap összegének 150%- át egyedül élő esetén a 200%-át;
b) esetenként felírt gyógyszer kiadása, vagy gyógyászati segédeszköz beszerzésének költségét önerőből biztosítani nem tudja, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át;
c) kezelőorvos igazolja és a gyógyszertár beárazza a havi gyógyszerek beszerzésének költségét
(2) Az egy hónapra megállapított rendszeres települési gyógyszer támogatás minimális összege 2.000 .-Ft/hó maximális összege 30 000.- Ft/hó.
(3) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 13. §. (2) bekezdésben meghatározott támogatás maximális összegtől a Szociális Bizottság eltérhet.
(4) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 13. §. (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól a Szociális Bizottság méltányosságból eltérhet.
(5) A rendszeres települési gyógyszertámogatást egy éven belül legfeljebb 2 alkalommal lehet megállapítani.
Települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
14. § (1) A Szociális Bizottság átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési lakhatási támogatást állapít meg.
(2) Települési lakásfenntartási támogatás nyújtható annak a szociálisan rászorult személynek, családnak az általa lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásai viseléséhez, akik az alábbi együttes feltételeknek megfelelnek.
a) A háztartásban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 150 %-át, egyedülálló esetén a 200%-át
b) a kérelmező és a vele együtt élő személyek igazolt havi lakásfenntartási költsége eléri vagy meghaladja a háztartás összjövedelmének 30 %-át.
c) a lakás nagysága nem haladja meg az önkormányzat által elismert nagyságot.
(3) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás esetében elismert lakásnagyság
a) ha a háztartásban 1 személy lakik 80nm,
b) ha a háztartásban 2 személy lakik 90nm,
c) ha a háztartásban 3 személy lakik 100nm,
d) ha a háztartásban 4 személy lakik 110 nm,
e) ha 4 személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.
(4) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás szempontjából a lakásfenntartás tényleges kiadásaként figyelembe kell venni:
a) a havi lakbért vagy albérleti díjat a bérleti szerződésben foglaltak szerint,
b) a közös költséget,
c) a fűtési díjat,
d) a hulladékszállítási díjat,
e) a villanyáram, víz és gázfogyasztás havi költségeit, valamint a csatorna használati díj 1 hónapra jutó összegét számla alapján.
(5) A települési lakásfenntartási támogatást rendszeres települési támogatás formájában lehet nyújtani. A támogatást havi rendszerességgel, legalább 3 és maximum 12 hónapra lehet megállapítani.
(6) A helyi lakásfenntartási támogatás egy lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek számától.
(7) Külön lakásnak kell tekinteni:
a) társbérlet
b) albérlet
c) a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit
15. § (1) A települési lakásfenntartási támogatás mértéke: havonta az elismert rezsiköltségek 15 %-a, de legalább havi 3.000.- Ft, maximum 30 000.- Ft/hó.
(2) A települési lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti, és amelyről a kérelmező a benyújtott kérelmében nyilatkozik (kérelem 4. melléklete) .
(3) Nem részesülhet helyi lakásfenntartási támogatásban az aki:
a) lakáshasznosításból származó jövedelemmel rendelkezik
b) e rendeletben elismert lakásnagyságot meghaladó lakásban lakik,
(4) Lakásfenntartási támogatás akkor állapítható meg a kérelmező részére, amennyiben az általa lakott ingatlan és annak udvara, utcafrontja tiszta és rendezett, a ház állagmegőrzése biztosítva van, az udvar, kert, utcafront karbantartott, a kommunális hulladék kizárólag az e célra szolgáló edényzetben van elhelyezve, a téli hónapokban a járda, utcafronti terület síkosságmentesítése biztosítva van, valamint az ingatlan teljes területe lommentes, továbbá az ingatlanon folyamatos a rovar- és rágcsálóírtás.
(5) A Lakhatási támogatás iránti kérelemhez kötelezően benyújtandó a lakásfenntartás tényleges kiadásaként figyelembe vehető közüzemi számlák, közüzemi tartozást bizonyító okirat (csekk, felszólító levél)
(6) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján a lakásfenntartási támogatás megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
Települési támogatás 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozó gondozásához
16. § (1) A Szociális Bizottság átruházott hatáskörben 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozó gondozásához települési támogatást (továbbiakban: települési ápolási támogatás) állapít meg annak a nagykorú és cselekvőképes hozzátartozónak, aki
a) 18. életévét betöltött tartósan beteg,
b) Újhartyánon lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen Újhartyánon is élő hozzátartozója ápolását, gondozását végzi, és
c) kora, egészségi állapota és fizikuma alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására,
d) napi négy órát meg nem haladó kereső tevékenységet folytat (az otthon történő munkavégzés kivételével), vagy fizetés nélküli szabadságon van, illetve egyéb kereső tevékenysége a beteg ápolása miatt szűnt meg.
(2) Tartósan beteg az a személy, aki előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel.
(3) Nem jogosult ápolási támogatásra a hozzátartozó, ha
a) ápolási díjban részesül,
b) családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja a szociális vetítési alap összegének 150 %-át egyedül élő esetén 200 %-át,
c) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül,
d) rendszeres pénzellátásban részesül vagy az arra való jogosultság megállapításához szükséges feltételekkel rendelkezik,
e) nappali rendszerű képzés keretében folytat tanulmányokat,
f) keresőtevékenységet folytat.
(4) A települési ápolási támogatás havi összege: 10 000.- Ft/ hó
(5) A települési ápolási támogatásra való jogosultság megállapítása 3-12 hónap időtartamra történik.
(6) Az ápolási támogatás iránti kérelem mellé csatolni kell ápolást végző nyilatkozatát és a háziorvosi igazolást (a kérelem 5. melléklete)
(7) A támogatásra jogosult köteles 5 munkanapon belül bejelenteni az önkormányzati hivatalba, ha az általa gondozott személy már nem minősül tartós betegnek.
(8) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján a települési ápolási támogatás megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
Bursa Hungarica Ösztöndíj
17. § A Képviselőtestület évente csatlakozik a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati ösztöndíjrendszerhez. A képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a csatlakozásról szóló nyilatkozatot évente aláírja.
18. § (1) A Képviselő-testület Bursa Hungarica ösztöndíjban (továbbiakban: ösztöndíj) részesítheti azt az Újhartyán Város közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, szociálisan rászoruló, magyar állampolgárt, aki megfelel
a) az ösztöndíjrendszer adott évre meghirdetett Általános Szerződési Feltételeinek, valamint a
b) (2) bekezdésében meghatározott szempontoknak,
(2) Szociálisan rászorultnak az a pályázó, aki:
a) félárva, vagy árva,
b) a családjában lévő eltartottak száma három, vagy annál több,
c) gyermeket nevel,
d) szülője, vagy gondviselője munkanélküli, vagy nyugdíjas,
e) olyan betegségben, vagy fogyatékosságban szenved, amely miatt emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
f) családjában olyan személy él, aki emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
g) családjában olyan személy él, aki munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette
h) szülője, eltartója munkanélküli, vagy nyugdíjas
i) szülője, eltartója gyermekét egyedül neveli
j) családjában az 1 főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg,
k) kollégiumi ellátásra jogosult, de helyhiány miatt abban nem részesül
19. § (1) Az „A” és „B” típusú ösztöndíj elnyerése érdekében az önkormányzat (azonos időben) a pályázatot helyben szokásos módon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a település internetes felületén (www.ujhartyan.hu) amelynek tartalmaznia kell a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójának Általános Szerződési Feltételeiben (továbbiakban: szerződési dokumentum) meghatározott szempontokat.
(2) Az ösztöndíj elnyerése érdekében az igénylő a pályázati kiírásban meghatározott formanyomtatványon és határidőig köteles pályázatát benyújtani, amelyhez csatolni kell a formanyomtatvány tájékoztató részében meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, valamint e rendeletben foglaltak fennállásának igazolását.
(3) Ha a pályázat hiányos, annak öt napon belüli kiegészítésére kell felhívni a pályázót.
20. § (1) A Szociális Bizottság a Képviselő-testülettől kapott felhatalmazás alapján - dönt az ösztöndíjra való jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról, illetve az ösztöndíj összegéről, és a továbbiakban a szerződési dokumentumban meghatározott módon jár el.
(2) A pályázó a döntés ellen a Képviselő testület felé benyújtott fellebbezéssel élhet.
(3) A bizottság egyedi mérlegelés alapján a megyei önkormányzat, illetve az Oktatási Minisztérium által nem támogatott pályázó részére a korábban már megítélt támogatást, „Önkormányzati ösztöndíj” címen folyósítsa.
(4) Az ösztöndíj-támogatás időtartama
a) "A" típusú ösztöndíj esetén: 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,
b) "B" típusú ösztöndíj esetén: 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.
(5) Az ösztöndíj mértékét a mindenkori költségvetési rendelet határozza meg.
(6) Az önkormányzat a megállapított ösztöndíjak összegét fél évente előre, egy összegben átutalja a Támogatáskezelő Bursa Hungarica bankszámlájára.
(7) Az ösztöndíj-támogatás folyósításáról – az ösztöndíjas számlára történő havi utalásáról – a Támogatáskezelő gondoskodik.
(8) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján a Bursa Hungarica támogatás megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
Első lakáshoz jutók támogatása
21. § (1) Újhartyán Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a (2) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén első lakáshoz jutók támogatásában részesíti a kérelmezőket.
(2) A kérelmezők abban az esetben részesíthetőek támogatásban, ha:
a) a kérelem benyújtásának időpontjában egyikőjük legalább három éve bejelentett Újhartyáni állandó lakos, és
b) a kérelmezők sem együttesen, sem külön- külön nem rendelkeznek, illetve korábban sem rendelkeztek önálló lakástulajdonnal vagy résztulajdonnal, így nincs és nem is volt beköltözhető lakásra nézve tulajdonjoguk, használati-, vagy bérleti joguk, és
c) a kérelmező pár ilyen támogatást más önkormányzattól nem kapott.
(3) Az (2) bekezdésben felsorolt feltételek fennállása esetén sem jogosultak támogatásra azok:
a) ahol a kérelmezők bármelyike haszonélvezeti joggal rendelkezik, és azt az ingatlant lakják, amelyet a haszonélvezeti jog terhel, vagy
b) ahol a kérelmezők bármelyikének, kiskorú gyermeküknek, együtt költöző családtagjaiknak tulajdonában, bérletében, használatában lakásingatlan van, függetlenül a szerzés módjától, tulajdoni hányadától, vagy
c) ahol a családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap összegének tízszeresét meghaladja.
(4) Indokolt esetben egyedi elbírálás alapján a 21. §. (3) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól a Szociális Bizottság méltányosságból eltérhet.
(5) A támogatás csak a kérelmezők Újhartyán közigazgatási területén lévő, önálló teljes lakásának építéséhez vagy vásárlásához, vagy társasházban résztulajdon szerzéséhez nyújtható, egy önálló lakás résztulajdonának megszerzéséhez nem.
(6) Támogatás csak olyan, a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31) Kormányrendeletben ( a továbbiakban : Rendelet) meghatározott lakás építéséhez, vagy vásárlásához adható, ahol a kérelmező és a vele együtt költöző közeli hozzátartozóit figyelembe véve a lakás nagysága a Rendeletben meghatározott méltányolható lakásigény mértékének felső határát nem haladja meg.
(7) A támogatás nyújtásának feltétele, hogy az ingatlan a kérelmezők közös tulajdonába kerül, valamint a kérelem benyújtásakor a lakóingatlan alapja, a felmenő falak, a födém, a tetőszerkezet, és a tető héjazása elkészült.
22. § (1) A támogatás egyösszegű és vissza nem térítendő, melynek összege legalább 400 000.- Ft legfeljebb 1 000 000.- Ft az alábbiak szerint:
a) Lakóház vásárlás esetén: 400 000.- Ft
b) Új lakóház építése esetén: 600 000.- Ft
c) Lakás bővítés esetén csak akkor ha építési engedély köteles a bővítés: 400 000.- Ft
d) Lakás felújítás esetén (építési eng. kötött): 400 000.- Ft
e) Régi ház helyére új ház építése esetén: 1 000 000.- Ft
(2) Amennyiben a támogatásban részesítettek a lakóingatlant, a támogatás folyósítását követő 5 éven belül elidegenítik, őket annak visszafizetésére kell kötelezni. Erről a támogatást nyújtó és támogatásban részesülő megállapodást kötnek.
(3) A helyi támogatás mértékét differenciáltan, rászorultságtól függően kell megállapítani.
(4) A támogatás odaítélésének szempontjai:
a) lakásépítési támogatás esetén szerkezetkész állapot legyen
b) lakásbővítés és felújítási támogatás esetén a jogerős építési engedély bemutatása
(5) A támogatás odaítéléséről Újhartyán Város Önkormányzat képviselő-testületének Szociális bizottsága átruházott hatáskörben dönt határozattal.
(6) Újhartyán Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatala (továbbiakban: Hivatal) a támogatási döntés meghozatalát követő 8 napon belül értesíti a kérelmezőt, valamint a szerződés megkötését követően 8 napon belül intézkedik az összeg átutalásáról.
(7) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján az első lakáshoz jutók támogatásában megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
23. § (1) A támogatásra irányuló kérelmet a rendelet 1. mellékletében meghatározott nyomtatványon lehet a Hivatalnál benyújtani.
(2) A kérelemhez mellékelni kell:
a) a kérelmezők valamint az együtt költöző kereső családtagok jövedelemigazolását,
b) lakásvásárlás esetén az egy évnél nem régebbi adásvételi szerződést (előszerződést)
c) a kérelmezők házassági anyakönyvi kivonatát,
d) élettársi kapcsolat esetén nyilatkozat két tanú aláírásával az élettársi kapcsolat igazolására,
e) a kérelmező eltartásában lévő gyermekek születési anyakönyvi kivonat másolatát
f) a támogatással érintett épület készültségi fokát igazoló dokumentációt, fényképet.
g) a 21. § (2)-(3) bekezdésben meghatározott feltételekről a kérelmező(k) nyilatkozatát ( a kérelem 4. melléklete)
Hulladékszállítási díj támogatás
24. § (1) Kérelemre 50%-os kedvezményben részesül az Újhartyán városban a 70. életévüket betöltött, családban élő személyek, valamint 70 éven felüli egyedül élők is, amennyiben:
a) a számla a kérelmező nevére szól, vagy kezdeményezte a számla átíratását
b) házastársával vagy élettársával él közös, önálló háztartásban, egyikük, a kérelmező a 70. évét betöltötte, párja szintén 70. éven felüli, vagy egyedül él
c) más személy, személyek nem élnek az ingatlanon vagy lakóépületben,
d) és az ingatlanon vagy lakóépületben életvitelszerűen tartózkodnak
a kötelezően fizetendő hulladékszállítási díj megfizetése alól 50 %-os kedvezményben részesülnek.
(2) A kérelmet a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani a szükséges mellékletekkel együtt.
(3) Az 50 %-os kedvezmény megszűnik a kérelmező halála esetén, a halálát követő hó 1. napjával. A feltételeknek megfelelő házastárs/élettárs a számla nevére történő átírás kezdeményezése után az 50 %-os kedvezményt újra kérelmezheti.
(4) A Polgármesteri Hivatal ellenőrizheti, hogy a kedvezmény megállapításának feltételei fennállnak-e.
(5) Nem részesülhet az életkortól függő mentességben, akivel nagykorú cselekvőképes eltartott gyermeke közös háztartásban él, illetve nem részesülhet az életkortól függő mentességben az a személy, aki az ingatlant részben vagy egészben bérbe adta.
(6) A kérelem elbírálására átruházott hatáskörben a Szociális Bizottság jogosult. A jogosultság kezdete a 70. életév betöltését követő hónap 1. napja, azt követő kérelmezés esetén a benyújtás hónapjának első napja.
(7) Amennyiben a jövedelmi viszonyokban és az ingatlanban élők számában változás következik be, a kedvezmény jogosultja köteles azt 8 napon belül a Polgármesteri Hivatalhoz bejelenteni.
(8) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján a hulladékszállítási díj támogatásában megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
Osztálykirándulási támogatás
25. § (1) A Szociális Bizottság a Képviselő-testülettől kapott felhatalmazás alapján osztálykirándulási támogatást állapít meg annak az alapfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytató kiskorú részére:
a) a törvényes képviselő, szülő gondozó kérelmére - akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az szociális vetítési alap összegének 100 %-át, gyermekét egyedül nevelő esetén az szociális vetítési alap összegének 150%-át nem haladja meg.
b) az oktatási intézmény kérelmére - amennyiben az oktatási intézmény ezt indokoltnak látja, jövedelemhatárra tekintet nélkül.
(2) A osztálykirándulási célú települési támogatás évente egy alkalommal adható, melynek összege maximum 10.000.- Ft/tanuló.
(3) A támogatás iránti kérelem benyújtási határideje minden év május 01 napjától- június 15-ig terjedő időszak.
(4) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján az osztálykirándulási támogatásában megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
Beiskolázási támogatás
26. § (1) A Szociális Bizottság a Képviselő-testülettől kapott felhatalmazás alapján Beiskolázási támogatást állapít meg e bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén:
a) az a nappali tagozaton tanulmányokat folytató kiskorú, vagy
b) az a nappali tagozaton középfokú tanulmányokat folytató nagykorú, legfeljebb 23. életévének betöltéséig vagy
c) az a nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató nagykorú, legfeljebb 23. életévének betöltéséig
aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre nem jogosult, és akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az szociális vetítési alap összegének 100 %-át, gyermekét egyedül nevelő esetén az szociális vetítési alap összegének 150%-át nem haladja meg.
(2) A Beiskolázási támogatás évente egy alkalommal adható, melynek összege:
a) általános iskolát kezdő gyermek esetében: min. 4000.- Ft.; max. 8.000 Ft/gyermek.
b) általános iskolát folytató gyermek esetében: min. 2.000.- Ft; max. 6.000.-Ft/gyermek.
c) középiskolát kezdő gyermek esetében: min. 4.000.- Ft; max. 8.000.-Ft/gyermek.
d) középiskolát folytató gyermek esetében: min. 2.000.-Ft; max. 6.000.- Ft/gyermek.
(3) A segély iránti kérelem benyújtási határideje minden év augusztus 01. napjától szeptember 30-ig terjedő időszak.
(4) Az (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott tanulók esetében a Beiskolázási támogatás iránti kérelem mellé csatolni kell az oktatási intézmény igazolását a nappali oktatás munkarendje szerint fennálló tanulói vagy hallgatói jogviszonyról.
(5) A szociális bizottság egyedi elbírálás alapján a beiskolázási támogatásában megállapításához meghatározottaktól méltányosságból eltérhet.
Tartósan beteg személyek támogatása
27. § (1) A Szociális Bizottság kérelem benyújtás után, egyedi elbírálás alapján, támogatást nyújthat annak a szülőnek, akinek gyermeke egészségileg sérült, vagy annak a felnőttnek, akinek súlyos, tartós egészségkárosodása van. A támogatás a fogyatékkal élő gyermek vagy felnőtt gyógykezeléséhez, az életkörülményeinek javításához adható. A támogatás megállapításának feltétele a tartós betegség tényét alátámasztó orvosi dokumentáció. A bizottság a támogatást eseti jelleggel évente egy alkalommal állapítja meg.
(2) Az egészségileg sérült személyek támogatása természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(3) Természetbeni ellátások különösen:
a) gyermekintézményi étkezési térítési, és gondozási díj átvállalása,
b) élelmiszer, élelmiszer-utalvány biztosítása,
c) gyógyszerköltség, gyógyászati segédeszköz, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása,
d) tandíj, kollégiumi díj átvállalása,
e) tankönyv-, tanszerellátás költségeinek biztosítása.
(4) Természetben kell nyújtani a támogatást abban az esetben, ha az ügy összes körülményére tekintettel feltételezhető, hogy a szülő, vagy az egészségkárosodott a pénzbeli támogatást nem a gyógykezeléshez vagy az életminőség, életkörülmények javítására fordítja.
Gyermekek karácsonyi és egyéb támogatása
28. § (1) A Szociális Bizottság a Képviselő-testülettől kapott felhatalmazás alapján karácsonyi és egyéb támogatást állapít meg:
(2) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi – hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül – a karácsonyi ünnepek előtt a 0–16 éves korú gyermekek részére támogatást biztosít. A támogatás összegét a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésének függvényében állapítja meg.
(3) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi – hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül – az oktatási nevelési intézmény kérésére a hátrányos helyzetű 2–16 éves korú gyermekek részére egyéb támogatást biztosít. A támogatás összegét a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésében biztosítja.
(4) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi – hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül – az oktatási nevelési intézmény kérésére a hátrányos helyzetű 2–16 éves korú gyermekek részére iskolai közös költségekre, kirándulásra, ballagásra támogatást biztosít. A támogatás összegét a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésében biztosítja.
Gyermekek védőoltás támogatása
29. § (1) A Szociális Bizottság a Képviselő-testülettől kapott felhatalmazás alapján védőoltás támogatást állapít meg:
(2) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi – hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül – az oktatási nevelési intézmény kérésére a hátrányos helyzetű 2–16 éves korú gyermekek részére védőoltásra támogatást biztosít. A támogatás összegét a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésében biztosítja.
TERMÉSZETBENI ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSOK
Karácsonyi támogatás
30. § (1) A képviselő-testület minden évben a karácsony előtti időszakban a településen állandó lakóhellyel rendelkező, az adott év december 31. napjáig 70. életévét betöltött személyek és a nagycsaládosok részére jövedelemhatárra tekintet nélkül egyszeri támogatást biztosíthat.
(2) Jövedelmi helyzetre tekintet nélkül karácsonyi támogatásra jogosult az a személy, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:
a) Újhartyán Városban bejelentett állandó lakóhellyel rendelkezik, és 70. életévét az adott év december 31. napjáig betöltötte,
b) Újhartyán Városban bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező nagycsaládos gyermek, aki még nem töltötte be a 18. életévet
c) Újhartyán Város Önkormányzata és a Német Nemzetiségi Önkormányzat és Intézményeitől nyugdíjba vonult munkavállaló
(3) Újhartyán Városban bejelentett lakóhellyel rendelkező 70. életévet betöltött nyugdíjasok és nagycsaládosok listáját a személyi, és lakcím-nyilvántartással foglalkozó anyakönyvvezető adja meg.
(4) A lakóhely megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadóak.
(5) A karácsonyi támogatás lehet élelmiszerutalvány, vagy természetbeni támogatás, amely évente egy alkalommal adható az (1) bekezdésben meghatározott jogosultnak utalvány formájában, vagy élelmiszer csomag formájában.
(6) A Szociális bizottság minden évben külön határozatban hagyja jóvá a támogatás mértékét és formáját.
(7) A támogatás mértéke alapján évente egy alkalommal természetbeni támogatásként élelmiszerutalvány vagy élelmiszercsomagban formájában, tárgyév decemberi hónapban kerül átadásra.
Köztemetés
31. § (1) Az Sztv. 48. § szerinti köztemetést a polgármester rendeli el.
(2) A köztemetés megszervezése, lebonyolítása esetén biztosítani kell, hogy temetés színvonala semmiben sem térjen el kedvezőtlen irányban a helyben szokások legegyszerűbb temetkezési szolgáltatás színvonalától törekedni kell arra, hogy a végső tisztességet az elhunyt személyében is kapja meg amennyiben az elhunyt vallása ismert az illetékes egyházat meg kell keresni, a közös eltemettetés biztosítás érdekében.
(3) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett vagy családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.
(4) Megélhetést veszélyeztető, vagy aránytalanul nagy terhet jelentő élethelyzet megítélésénél e rendelet 6 § (3) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(5) Minden esetben foganatosítani kell az Sztv. 48. §-ban foglaltakat.
Természetbeni ellátások egyéb szabályai
32. § (1) E rendelet alapján az alábbi pénzbeli szociális ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak:
(2) Pénzbeli ellátás helyett természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha :
a) a kérelem erre irányul,
b) a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik, illetve ha
c) az arra rászoruló így biztosabban jut segítséghez.
(3) Amennyiben a pénzben megállapított támogatás felhasználása nem rendeltetésszerűen történik, a támogatást a továbbiakban természetben folyósítandó támogatásra kell átváltoztatni.
(4) A természetben nyújtott pénzbeli szociális ellátások szociális utalvány formájában is biztosíthatók.
A települési támogatásra jogosult személyek részére a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében előírt részletes szabályok
33. § (1) A települési támogatási ellátását kérelmező vagy arra jogosult személy a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó, jelen rendeletben megállapított feltételeket teljesíteni köteles.
(2) A települési támogatást kérelmező személy, aki az ellátásra jogosulttá válik az –e rendeletben foglaltakon felül, és a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, szemét és lom eltávolítása,
b) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
c) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése,
d) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
da) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,
db) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
e) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
f) állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.
Szociális alapszolgáltatások
34. § (1) Újhartyán Város Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvényben meghatározott és az önkormányzat által kötelezően ellátandó szociális alapszolgáltatásokat a Dabasi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ - önkormányzati társulási formában történő - működtetése révén biztosítja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szabályokat az 1993. évi III. Szoc.tv és Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének „a Dabasi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központnál igénybe vehető szociális szolgáltatásokról és azok térítési díjáról” szóló, mindenkor hatályos önkormányzati rendelete határozza meg.
Gyermekjóléti alapellátások
35. § Az Önkormányzat biztosítja a gyermekvédelmi rendszer működését, a gyermekvédelmi alapellátásként a pénzbeli és természetbeni ellátásokat, a személyes gondoskodást nyújtó alapellátásokat, valamint a gyermekjóléti alapellátásokat.
Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátások
36. § Az Önkormányzat az alábbi személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a) család- és gyermekjóléti szolgálat,
b) gyermekétkeztetés a Gyvt. 21, 21/A és a 151. § (2f) bekezdésében foglaltak alapján Újhartyán Város közigazgatási területén, az Újhartyán Város Önkormányzata, illetve a Német Nemzetiségi Önkormányzat Újhartyán által fenntartott nevelési-oktatási intézményben:
ba) bölcsődei napközbeni ellátás
bb) óvodai napközbeni ellátás
bc) általános iskolai napközbeni ellátás.
Család- és gyermekjóléti szolgálat
37. § (1) A Gyvt. 39.-40. §-ában meghatározott család- és gyermekjóléti szolgálat ellátást Újhartyán Város Önkormányzata a Dabasi Család és Gyermekjóléti szolgálat és Központ által biztosítja.
(2) A család- és gyermekjóléti szolgálat ellátás igénybevételére vonatkozó szabályokat az 1993. évi III. Szoc.tv , a 1997. évi XXXI. Gyvt. és Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének „a Dabasi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központnál igénybe vehető szociális szolgáltatásokról és azok térítési díjáról” szóló, mindenkor hatályos önkormányzati rendelete határozza meg.
Gyermekek napközbeni ellátása
38. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái: bölcsőde, óvoda, általános iskolai napközi.
(3) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló – többször módosított – nemzeti köznevelésről szóló 2011.évi CXC. Törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A gyermekek napközbeni ellátásán belül az étkeztetésért a térítési díjat kell fizetni.
Gyermekétkeztetés térítési díja
39. § (1) A gyermekvédelemmel kapcsolatos személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásokért fizetendő térítési díjak: bölcsődei , óvodai ellátás és az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni. (továbbiakban: étkeztetési díj).
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott étkeztetés térítési díját Újhartyán város Önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben állapítja meg.
(3) Az étkeztetés intézményi térítési díja nem haladhatja meg az élelmezés nyersanyagköltségére, az étel előállítására, valamint az üzemeltetésre az adott évre betervezett éves kiadásoknak a tervezett ellátott létszámra jutó napi összegét. A napok számaként csak a tervezett étkezési napok számát lehet figyelembe venni.
(4) Ha az ellátást betegség vagy más ok miatt a jogosult nem kívánja igénybe venni, távolmaradást az intézmény vezetőjénél kell írásban, vagy szóban egy nappal előre bejelenteni. A kötelezett a távolmaradás idejére mentesül az étkezési térítési díj megfizetése alól.
Szociális információs szolgáltatás
40. § (1) Újhartyán Város Önkormányzata a személyes gondoskodás keretében szociális információs szolgáltatást nyújt a rászorultak részére a szociális ellátások hozzáférhetőségéről és igénybevételük módjáról
(2) A szociális információs szolgáltatást a polgármesteri hivatal illetékes ügyintézője, illetőleg a jegyző útján biztosítja az önkormányzat.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott személyek kötelesek írásbeli, vagy szóbeli kérelem alapján a kérelmezőnek felvilágosítást adni:
a) a Sztv. - ben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátásokkal és szolgáltatásokkal, valamint az egészségügyi ellátással kapcsolatban,
b) a helyben igénybe vehető ellátások és szolgáltatások köréről, feltételeiről és az igénybevétellel kapcsolatos eljárási kérdésekről,
c) a helyben nem elérhető ellátások, szolgáltatások elérhetőségéről és igénybevételük módjáról,
d) a pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátásokkal, a családtámogatási ellátásokkal, a társadalombiztosítási és a foglalkoztatáshoz kapcsolódó ellátásokkal, valamint a fogyatékossággal összefüggő ellátásokkal kapcsolatban,
e) az ellátás megállapítására hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szerv elérhetőségéről, az ellátások igénybevételéhez szükséges iratokról.
Szociálpolitikai Kerekasztal
41. § (1) Az önkormányzat Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre, melynek feladata a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése, a helyi szociálpolitikai feladatok ellátásának elősegítése
(2) Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:
a) Újhartyán Város Önkormányzatának polgármestere, aki egyben a Kerekasztal elnöke
b) Szociális Bizottságának elnöke
c) a Dabasi Család és Gyermekjóléti szolgálat és Központ képviselője
d) Újhartyán Város bölcsődéjének vezetője
e) Újhartyán Város általános iskolájának igazgatója
f) Újhartyán Város óvodájának vezetője
g) Háziorvosok
h) Védőnő
i) Nyugdíjas Klub vezetője
j) Közművelődési Intézmény vezetője
k) Egyházak képviselője
l) Polgármesteri Hivatal Szociális ügyintézője
m) Újhartyán Város Jegyzője
Hatályba léptető rendelkezések
42. § Hatályát veszti A szociális ellátásokról és a gyermekvédelem szabályairól szóló Újhartyán Város képviselő-testületének7/2018 (IV.26..) önkormányzati rendelete.
43. § Hatályát veszti a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem szabályairól szóló 7/2018.(IV.26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 13/2018. (X. 19.) önkormányzati rendelet.
44. § Hatályát veszti a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem szabályairól szóló 7/2018. (IV. 26. ) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 3/2021. (I. 22.) önkormányzati rendelet.
45. § Ez a rendelet 2023. május 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 6/2023. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez
Név |
Anyja neve |
Szül hely, idő |
TAJ |
Rokoni kapcsolat |
Közoktatási intézmény (tanuló esetén kell kitölteni*) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
a |
||||||
b |
||||||
c |
||||||
d |
||||||
e |
Jövedelem típusai |
|
Közeli hozzátartozók jövedelme |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
a) |
b) |
c) |
d) |
e) |
|||
1 |
Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó jövedelem, táppénz ebből: közfoglalkoztatásból származó jövedelem |
||||||
2 |
Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem |
||||||
3 |
Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások |
||||||
4 |
A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (GYED, GYES,GYET, családi pótlék, gyermektartásdíj stb.) |
||||||
5 |
Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások |
||||||
6 |
Egyéb jövedelem( pl. ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetések stb.) |
||||||
7 |
ÖSSZES NETTÓ JÖVEDELEM: |
HALÁLESET MIATTI RENDKÍVÜLI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS IGÉNYLÉSE ESETÉN TÖLTENDŐ KI! |
Megnevezés |
1. |
2 |
3. |
Ingatlantulajdon fajtái* |
|||
Címe: |
|||
Alapterülete (m2) |
|||
Tulajdoni hányada |
|||
Szerzés ideje (év) |
|||
Ingatlan becsült forgalmi értéke (Ft) |
|||
Haszonélvezeti vagy özvegyi joggal terhelt |
|||
Termőföldtulajdon |
|||
Termőföld (ek) forgalmi értéke |
Megnevezés |
1. |
2 |
3. |
Fajtája |
|||
Típusa |
|||
Rendszáma |
|||
Évjárata |
|||
Szerzési ideje |
|||
Becsült forgalmi értéke |
Vagyonhasznosítással kapcsolatos megjegyzések: |
---|
2. melléklet a 6/2023. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 6/2023. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 6/2023. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 6/2023. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez
az ápolási díj megállapításához/kötelező felülvizsgálatához
munkahelyének címe
a háziorvosi igazolás és szakvélemény kitöltéséhez
meghaladja |
nem haladja meg. |
meghaladja |
nem haladja meg. |
szükségessé teszi |
nem teszi szükségessé. |