Csömör Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2015. (X.16.) önkormányzati rendelete

Csömör Nagyközség Helyi építészeti-műszaki tervtanácsának létrehozásáról, működési feltételeiről és eljárási szabályairól

Hatályos: 2015. 10. 17- 2020. 10. 26

Csömör Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2015. (X.16.) önkormányzati rendelete

Csömör Nagyközség Helyi építészeti-műszaki tervtanácsának létrehozásáról, működési feltételeiről és eljárási szabályairól

2015.10.17.

Csömör Nagyközség Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogkörében, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) 62. § (6) bekezdésének 4. pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel az Étv. 30/C. § (4) bekezdésében, továbbá a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 21. és 22. §-ában foglaltakra – a helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról, működési feltételeiről és eljárási szabályairól a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő önkormányzati rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja Csömörön az épített környezettel kapcsolatos értékvédelem ellátása érdekében az illeszkedési szabályok érvényesülésének elősegítése, a települési környezet, a táj- és településkép, a beépítési vagy az építészeti jellegzetesség és látvány, a helyi jelleg védelme, a helyi építészeti értékek és örökség védelme, valamint a tervszerű településfejlesztés követelményeinek ill. az építészeti-műszaki tervek szakszerűségének és magas színvonalának érvényre juttatása.

(2) Az Önkormányzat a jogszabály előírásai szerint építési engedélyhez kötött és más tervtanács hatáskörébe nem utalt, az Önkormányzat külön rendelete szerint tervtanácsi véleményre alapozott településképi véleményezési eljárásra kijelölt, valamint az e rendeletben meghatározott egyéb építmények építészeti-műszaki terveinek előzetes véleményezésére, továbbá egyes önkormányzati döntések szakmai megalapozása érdekében építészeti-műszaki tervtanácsot (a továbbiakban: Tervtanács) működtet.

A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatálya Csömör Nagyközség közigazgatási területét érintő, a jelen rendelet alapján előzetes tervtanácsi véleményezési kötelezettség alá eső építészeti tervekre, valamint azok készítőire, tervezőire, a Tervtanács tagjaira, a tervtanácsi ülések résztvevőire terjed ki.

(2) A jelen rendelet határozza meg továbbá a Tervtanács működésének és eljárási rendjének egyes szabályait is.

II. Fejezet

Részletes rendelkezések

1. A Tervtanács feladata

3. § (1) A Tervtanács feladata az 1. § (1) bekezdésében megfogalmazott célok elérése érdekében a települési környezet, illetve az épített környezet alakítását és védelmét szolgáló építészeti-műszaki tervek szakszerűségének és magas színvonalának elősegítése.

(2) Az (1) bekezdés általános feladatainak érvényesítése érdekében a Tervtanács feladata különösen

a) a meglévő településszerkezet és településkép értékeinek védelme,

b) a településkép harmonikus és nívós alakításának elősegítése,

c) a településrendezési és -fejlesztési döntések szakmai megalapozása és hatékony érvényre juttatása, valamint

d) a fentiekkel ellentétes hatások mérséklése, kiküszöbölése.

(3) A Tervtanács feladata, hogy véleményezze

a) önkormányzat külön rendeletben meghatározott, településképi véleményezési eljárásra kijelölt tevékenységek építészeti-műszaki terveit,

b) az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) 30/A. § (2) bekezdése szerinti telepítési tanulmányterveket.

(4) A Tervtanács véleményezi továbbá

a) a helyi építészeti értékvédelem alá tartozó – Helyi Építési Szabályzat (továbbiakban: HÉSZ) 2. és 3. számú függelékében szereplő – településképi jelentőségű épületek, építmények tömegét, homlokzatát, használati módját, építési telkének terepviszonyait, és az építési telek beépítettségét megváltoztató építési engedélyezési terveket, valamint a településképi jelentőségű épület építési telkével szomszédos építési telekre vonatkozó építési engedélyezési tervet;

b) közterület alakítási terveket, emlékművek, köztéri műalkotások környezetalakításra vonatkozó terveit;

c) konzultációs jelleggel véleményezi az önkormányzati megbízásból megvalósuló beruházások építészeti műszaki tervdokumentációját

d) fentieken túlmenően minden olyan egyéb építészeti műszaki tervet, amelynek minősítésére a polgármester, illetve - a polgármester egyetértésével - a főépítész felkéri.

2. A Tervtanács összetétele

4. § (1) A Tervtanács az építészeti-műszaki tervezésben magas szintű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező természetes személyekből álló szakmai tanácsadó testület.

(2) A Tervtanács elnökből és legalább 5, legfeljebb 10 tagból áll, akik a tervtanácsi tárgyaláson szavazati joggal rendelkeznek. A Tervtanács minimum 3 taggal ülésezik.

(3) A Tervtanács tagjait – a főépítész javaslatának a figyelembe vételével – a polgármester nevezi ki. Ha a kinevezést kizáró körülmény a kinevezést követően merül fel, a polgármester a kinevezést visszavonja.

(4) A Tervtanács munkájának szervezését, valamint a működésével kapcsolatos egyéb adminisztratív feladatokat a Polgármesteri Hivatal erre kijelölt köztisztviselője (a Tervtanács asszisztense) látja el, aki erre irányuló tevékenységét a Tervtanács elnökének irányításával végzi.

(5) A Tervtanács tagjainak névsorát e rendelet 1. függeléke tartalmazza.

3. A Tervtanács elnöke, tervtanácsi tag

5. § (1) A Tervtanács elnöke az önkormányzati főépítész.

(2) A Tervtanács elnöke

a) előkészíti a tervtanácsi ülés rendjét és javaslatot tesz annak elfogadására,

b) kiválasztja a tervtanácsi tárgyaláson résztvevő tagokat,

c) szükség esetén szakbírálót (opponenst) kér fel, akinek a feladata a tervdokumentáció írásos bírálatának elkészítése (bírálónak tervtanácsi tag is felkérhető), a bírálat elkészítésére legalább 3 napot kell biztosítani,

d) összehívja és irányítja a Tervtanács munkáját, vezeti a tárgyalást,

e) a tárgyaláson elhangzott véleményeket összefoglalja a jegyzőkönyv számára,

f) hitelesíti a Tervtanács véleményét,

g) kiadmányozza a Tervtanácsi véleményeket és jegyzőkönyveket.

h) vizsgálja a Tervtanács hatáskörének és illetékességének fennállását. Amennyiben ezek hiányát állapítja meg, gondoskodik a tervdokumentáció áttételéről.

(3) A (2) bekezdés a) és b) pontjaiban meghatározottak az elnök kizárólagos, át nem ruházható jogkörét képezik, további jogköreit a Tervtanács Ügyrendjében meghatározottak szerint átadhatja. Tartós akadályoztatása esetén az elnök helyettesítése ugyancsak az Ügyrendben meghatározottak szerint történik.

(4) A Tervtanács tagja felsőfokú szakirányú végzettséggel, és legalább öt éves szakmai gyakorlattal és tervezési szakmagyakorlási jogosultsággal rendelkező természetes személy lehet. Végzettségüknek meg kell felelnie az ide vonatkozó felsőbb jogszabályban előírtaknak.

4. Összeférhetetlenségi szabályok

6. § (1) Bírálóként, elnökként vagy tagként nem vehet részt a tervtanácsi eljárásban a tárgyalandó tervdokumentáció tervezője, annak hozzátartozója, valamint a Korm. r. 7. § (1) bekezdésében foglalt kizáró okkal érintett személy.

(2) A Tervtanácsban nem vehet részt az, akitől az ügy tárgyilagos, elfogulatlan megítélése nem várható el.

(3) Az összeférhetetlenségi ok fennállását a bíráló, a tag a Korm. r. 7. § (5) bekezdése szerint köteles jelezni.

5. A Tervtanácshoz benyújtandó dokumentumok

7. § A Tervtanácshoz benyújtandó építészeti-műszaki dokumentációnak tartalmaznia kell a Korm. r. 11. § (3) bekezdés a)-f) pontjában foglaltakat, az alábbi kiegészítésekkel:

a) építészeti műszaki leírás,

b) a településszerkezetet, a telepítést - a környezetbe illeszkedést, a beépítést - bemutató helyszínrajz a szomszédos építmények elhelyezkedésének és léptékének bemutatásával valamint a terepviszonyok feltüntetésével,

c) az eltérő szintek alaprajza min. 1:200 léptékben,

d) az értelmezéshez szükséges mennyiségű, de legalább 2 metszet min. 1:200 léptékben,

e) az esztétikus megjelenést - tömegalakítást, színezést, anyaghasználatot - bemutató valamennyi homlokzat, a rálátás- és látványvédelmet alátámasztó településkép, utcakép (legalább oldalanként 2-2 épület bemutatásával), környezetbe illesztett látványterv vagy makett, környezeti fotódokumentáció,

f) a szabályozási tervnek és a helyi építési szabályzatnak a tervezéssel érintett telekre vonatkozó kivonata, és az annak való megfelelés igazolása

6. A tervtanácsi eljárás rendje

8. § A Tervtanács eljárási rendjét a Korm. r. 12. §-a, ügyrendjét e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

7. A tervtanácsi jegyzőkönyv

9. § (1) A tervtanácsi tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv mellékletét képezi – amennyiben készül - a bírálat.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a Korm. rendelet 14. § (2) bekezdésében foglaltakat.

8. A tervdokumentáció minősítésének szempontjai

10. § A Tervtanács szakmai véleményezés során vizsgálja, hogy a benyújtott építészeti-műszaki terv megfelel-e a Korm. r. 15. § (2) bekezdés a)-b) pontjában meghatározottaknak. Műemléki környezet, ill. helyi védelem alatt álló épület esetén ezen túlmenően vizsgálja, hogy a benyújtott építészeti-műszaki terv megfelel-e a védett értékek hosszú távú fenntartása, méltó használata és bemutatása követelményeinek.

9. A tervtanácsi állásfoglalás

11. § (1) A Tervtanács a 10. §-ban foglaltakra tekintettel alakítja ki szakmai véleményét.

(2) A Tervtanács véleményében a tervdokumentációt engedélyezésre ajánlja vagy nem ajánlja

(3) Konzultatív tervtanács esetén részletes javaslatokat tesz a módosításokra, felhívva a figyelmet, hogy a vélemény nem tekinthető tervtanácsi állásfoglalásnak.

(4) A Tervtanács a véleményét indokolni köteles és meghatározza azokat a jogszabályokat is, amelyekre a véleményét alapozta. Az engedélyezésre nem ajánlott vélemény indoklásában kitér a jogszabályhelyekre és a terv átdolgozása során ajánlott tervmódosítási elemekre.

(5) A külön dokumentumba foglalt tervtanácsi vélemény indoklása tartalmazza a 10. § pontjaiban foglaltak vizsgálatán és eredményén túl, az átdolgozás szempontjait, valamint a vélemény beazonosíthatóságát (év, sorszám).

10. A tervtanácsi működés feltételei

12. § (1) A Tervtanács közreműködő tagjainak és a szakmai bírálójának tiszteletdíját az Önkormányzat éves költségvetésében a Tervtanács működésére vonatkozó pénzügyi fedezet biztosítja.

(2) A Tervtanács közreműködő tagjainak és a szakmai bíráló (opponens) megbízási díja a Tervtanács Ügyrendjében rögzített.

III. Fejezet

Záró rendelkezések

13. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik, rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult tervtanácsi eljárások során kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépését követően indult eljárásnak kell tekinteni, ha folyamatban lévő építési ügyben módosított dokumentációt nyújt be a kérelmező.

1. melléklet a 24/2015. (X. 16.) önkormányzati rendelethez

Csömör Nagyközség Építészeti-műszaki Tervtanácsának ügyrendje

1.) A Tervtanács székhelye:
2141 Csömör, Szabadság út 5.
2.) A Tervtanács szervezete
- a Tervtanács elnöke
- a Tervtanács tagjai (a rendelet függelékében szereplő építészek)
3.) A Tervtanács ülésére az esetileg meghívott tagokat a Tervtanács elnöke határozza meg.
4.) A Tervtanács esetileg meghívott tagjai közül a tervtanácsi ülésekre legfeljebb 5 fő hívható meg.
5.) Az összeférhetetlenséget a Tervtanács tagjainak a terv tárgyalásának megkezdéséig jelezni kell. Az elnökkel szemben fennálló összeférhetetlenség esetén, a polgármester a tagok közül kéri fel az eseti elnököt.
6.) A Tervtanács szükség szerint, kéthetente, keddenként 9.00 órától ülésezik, a Polgármesteri Hivatal hivatalos helyiségében. A Tervtanács augusztus 1-től augusztus 31-ig, illetve december 15-től január 5-ig szünetet tart.
7.) A Tervtanács ülését az elnök vezeti. Távollétében a Tervtanács tagjai közül, az általa megbízott tag elnököl.
8.) A Tervtanács határozatképes, ha a szavazásra jogosultak száma legalább 3 fő.
9.) A Tervtanács véleménye szavazással, a többség véleménye alapján kerül meghatározásra. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata a döntő. A szavazati joggal rendelkező tag külön-véleménye jegyzőkönyvbe foglalható.
10.) A Tervtanács ülésén – a vonatkozó napirend esetében – a szakmai bíráló (opponens) szavazati jog nélkül vesz részt.
11.) A tervtanácsi eljárás a tervdokumentáció benyújtójának kérelmére indul. Az irat benyújtása és véleményeztetése meg kell, hogy előzze az engedélyeztetés megindítását. Azokat a tervtanácsi véleményre kötelezett dokumentációkat, amelyek a tervtanács ajánlásával nem rendelkeznek, a településképi véleményezési eljárás során el kell utasítani.
12.) A dokumentációt a Tervtanács ülése előtt legalább 8 nappal megelőzően, az ÉTDR által biztosított elektronikus tárhelyre fel kell tölteni, valamint két példányban papír alapon, és egy példányban elektronikus adathordozón (.pdf formátumban) kell benyújtani (max. 2 Mb) a Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálati Irodáján. A dokumentáció benyújtásának időpontját Csömör Nagyközség Ügyfélszolgálati Irodáján hiánytalanul leadott dokumentáció beérkezésének időpontja határozza meg.
13.) Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg az e rendeletben előírt tartalmi, formai követelményeknek, úgy 3 napon belül, egy alkalommal, 8 napos határidővel, hiánypótlásra kell felszólítani a benyújtót.
14.) A benyújtott dokumentációt a Tervtanács résztvevőinek legalább 5 munkanappal az ülést megelőzően hozzáférhetővé kell tenni.
15.) A Tervtanács a véleményét a dokumentáció hiánytalanná válásától számított 14 napon belül alakítja ki.
16.) A Tervtanács asszisztense az elnök által aláírt állásfoglalást – a tervdokumentáció egy lepecsételt példányával együtt – postai úton megküldi a tervezőnek, valamint a tervtanácsi véleményt – tájékoztatásul – az építtetőnek, a tervtanácsi ülésen résztvevő tagoknak és valamennyi meghívottnak, a Tervtanács asszisztense az elnök aláírását követően azonnal feltölti az ÉTDR.-re.
17.) A tervező, illetve az építtető – a napirend megtárgyalását megelőzően legfeljebb egy alkalommal – kezdeményezheti a munkaközi tervdokumentáció konzultáció keretében történő bemutatását. A konzultációról közbenső állásfoglalás születik, mely tartalmazza a Tervtanács – a továbbtervezéssel kapcsolatos – észrevételeit és javaslatait, de a konzultációval a terv bemutatási kötelezettsége nem minősül teljesítettnek.
18.) Az elnök által hitelesített tervtanácsi véleményt az építési hatóságnak ÉTDR rendszer tárhelyére fel kell tölteni, és a tervdokumentáció benyújtójának kérésére, postai úton is meg kell küldeni.
19.) A Tervtanács ülései nyilvánosak.
20.) A tervtanácsi tárgyaláson szavazati jog nélkül részt vesz – meg kell hívni – az esetileg felkért bírálót (opponens), a tervdokumentáció benyújtóját, a tervezőt, az építtetőt, a polgármestert, a településfejlesztési bizottság elnökét, a település közigazgatási területét határoló utca, ingatlan esetén az érintett szomszédos önkormányzati főépítészt. A Tervtanács elnöke más személyek tárgyalásra történő meghívását is elrendelheti. A meghívottak távolmaradása az ülés megtartását nem akadályozza.
21.) A Tervtanács tagjait tiszteletdíj, a felkért bírálót szakértői díj illeti meg.
a.) A tiszteletdíj a Tervtanács tagjainál a jelenléti ívvel igazolt napirendi pontonként bruttó 3.000,- Ft, de egy ülés tekintetében legfeljebb bruttó 12.000,- Ft.
b.) A felkért szakbíráló (opponens) díja bírálatonként legfeljebb bruttó 15.000,- Ft.
c.) A tiszteletdíj, valamint a szakértői díj elszámolása (átutalása) negyedévenként történik.

1. függelék a 24/2015. (X. 16.) önkormányzati rendelethez

Csömör Nagyközség építészeti-műszaki tervtanácsának tagjai:
- Benkó Gábor
- Király Noémi
- Nagy Gábor
- Onhausz Erzsébet
- Vékony Péter
- Zsuffa Zsolt