Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Hatályos: 2023. 02. 27- 2023. 07. 02
Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
2023.02.27.
(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
(1) 1 A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetését:
|
2.574.558.602 Ft |
Költségvetési bevétellel |
|
4.046.138.602 Ft |
Költségvetési kiadással |
|
1.471.580.000 Ft 421.332.000 Ft 1.050.248.000 Ft |
Költségvetési egyenleggel - ebből működési hiány, felhalmozási hiánnyal |
állapítja meg.
(2) Az
(1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet
1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3. mellékletek szerint állapítja meg.
(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(5) A hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
A költségvetés részletezése
A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi. Az űrlap nemleges.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2023. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi. Az űrlap nemleges.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1,9.2,9.3,9.4,9.5,9.6,9.7. mellékletek szerint határozza meg.
(8) 2 Az Önkormányzat a kiadások között 35.000.000,- általános költségvetési tartalékot és 46.340.000 Ft céltartalékot állapít meg. A céltartalékkal a polgármester rendelkezik a képviselő-testület felé utólagos tájékoztatási kötelezettség mellett. A céltartalék az önkormányzati és hivatali vezetők jutalmazására, az önkormányzattal, intézményeivel és a 100 %-os tulajdonában lévő Kft-kkel jogviszonyban állók rezsi kiadásainak támogatására és rekreációs célú juttatásaikra használható fel.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében a dolgozók béren kívüli juttatása bruttó 200.000Ft/fő/év. A községgondnokság és az önkormányzat állományába tartozó alkalmazottak illetménye, bére 2023. január 1-től nem emelkedik, mely emelkedések a 2022. december 31-i illetményekhez, bérekhez viszonyítottak. Abban az esetben, ha valamely alkalmazott esetében a kötelező minimálbér és a garantált bérminimum emeléséből következő illetmény növekedés meghaladja a 0 %-ot, akkor az így számított illetmény illeti meg a vonatkozó jogszabálynak megfelelően.
(4) A köztisztviselők esetében a dolgozók béren kívüli juttatása a köztisztviselői illetményalap ötszöröse. A köztisztviselők illetményalapja – a közszolgálati tisztviselőkről szóló
2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – 2023. január 1-től 64.688 Ft. Ezzel összhangban a hivatalnál jogviszonyban lévő alkalmazottak bére 2023. január 1-től nem emelkedik, mely emelkedések a 2022. december 31-i bérekhez viszonyítottak és tartalmazzák a kötelező minimálbér és a garantált bérminimum emeléséből következő bér növekedést is, amennyiben az alkalmazott így számított bére nem éri el a kötelező minimálbért vagy ha releváns a garantált bérminimumot, akkor bére a minimálbér vagy a követelményeknek való megfelelés esetén a garantált bérminimum.
(4) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében normatív jutalmak kifizetésére egy havi munkabér erejéig vállalható kötelezettség.
(5) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés az Ávr. és a belső szabályzat szabályai szerint igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.
(6) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(7) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(8) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(9) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
Az előirányzatok módosítása
(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a
(2) és
(4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szerv vezetője a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(4) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(6) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső szervezet/személy megbízása útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. § Záró és vegyes rendelkezések
(1) Ez a rendelet 2023. január 1-én lép hatályba.