Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (IV. 10.) önkormányzati rendelete
a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról
Hatályos: 2024. 05. 01Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (IV. 10.) önkormányzati rendelete
a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról
Csömör Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 10. § (1) bekezdése, a 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdés e) pontjában és 148. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 23. § (5) bekezdés 11. pontjában, a Szoctv. 2. §-ában, 25. § (3) bekezdés b) pontjában és 45. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, az egyének és családok szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, igénybevételük szabályait, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályait.
A rendelet hatálya
2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed a Csömör Nagyközség közigazgatási területére hivatalosan bejelentett
a) lakó-, vagy
b) tartózkodási hellyel rendelkező
életvitelszerűen is Csömör Nagyközségben lakó magyar állampolgárokra.
(2) E rendelet hatály kiterjed továbbá
a) bevándoroltakra és letelepedettekre,
b) hontalanokra,
c) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre,
d) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolják,
e) az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Csömörön jogszerűen tartózkodó állampolgáraira és gyermekeikre, továbbá
f) a menedékjogról szóló törvény szerint, arra a tizennyolcadik életévét be nem töltött menedékjogi kérelmet benyújtó külföldi gyermekre, aki jogszabály vagy szokás alapján felügyeletéért felelős nagykorú személy kísérete nélkül lépett Magyarország területére, vagy a belépést követően maradt felügyelet nélkül, mindaddig, amíg ilyen személy felügyelete alá kerül - feltéve, hogy az illető gyermek kiskorúságát a menekültügyi hatóság megállapította.
A rendeletben szabályozott ellátási formák
3. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek, családok részére települési támogatást biztosít az e rendeletében meghatározottak szerint.
(2) A települési támogatások keretében igényelhető ellátások:
Rendkívüli települési támogatások:
a) létfenntartási támogatás,
b) temetési támogatás,
c) krízis helyzetben történő támogatás,
d) újszülöttek támogatása,
e) időskorúak támogatása
f) gyermeknevelési támogatás,
Rendszeres települési támogatások:
g) lakhatási támogatás
h) létfenntartási támogatás,
i) ápolási támogatás,
j) gyógyszertámogatás,
k) gyermeknevelési támogatás,
l) bölcsődéskorúak napközbeni ellátási támogatása,
m) hulladékkezelési díj támogatása
(3) Az e rendeletben meghatározott szociális feladat és hatásköröket a Képviselő-testület felhatalmazása alapján, a Polgármester és a Népjóléti és Kulturális Bizottság gyakorolja.
(4) A Szoctv. 4. § (2) bekezdése szerinti hajléktalan személyek nem jogosultak az e rendeletben szabályozott ellátásokra.
ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK
4. § (1) Az e rendeletben szabályozott ellátások megállapítása, – az alanyi jogú támogatások, illetve a 7. § (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – kérelemre történik, melyet az e célra rendszeresített, az egyes ellátásoknál külön megjelölt, e rendelet függelékében található formanyomtatványokon kell írásban előterjeszteni. A kérelemhez csatolni kell az adott formanyomtatványban felsorolt egyéb – az egyes ellátásokra való jogosultság megállapításához szükséges – mellékleteket.
(2) E rendeletben meghatározott települési támogatások
a) alanyi jogon járnak,
b) kérelemre, vagy
c) hivatalból indulhatnak.
(3) A kérelmet – ha e rendelet másként nem rendelkezik – postai úton a Polgármesteri Hivatal postacímére címezve, személyesen a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán vagy szociális ügyintézőjénél, illetve elektronikus úton lehet előterjeszteni.
(4) Az (1) bekezdés szerinti formanyomtatványok beszerezhetőek a Polgármesteri Hivatal recepcióján vagy szociális ügyintézőjénél, valamint letölthetőek az Önkormányzat honlapjáról (www.csomor.hu).
(5) A kérelem benyújtására az ellátás igénylője, annak törvényes képviselője vagy meghatalmazottja jogosult.
(6) A rendszeres ellátás iránti kérelmet legkorábban az adott ellátásra való jogosultság időtartamának lejárta előtt egy hónappal lehet benyújtani, mely esetben az új jogosultság kezdő időpontja a korábbi jogosultság lejártát követő nap.
(7) A kérelemben foglaltak ellenőrzése céljából a támogatást nyújtó környezettanulmányt végezhet, valamint a gyermeket nevelő családoknál e célra a gyermekjóléti szolgálat, a védőnő és a gyermek- és családvédelemmel foglalkozó szervek javaslata, környezettanulmánya is felhasználható. Nem jogosult a kérelmezett ellátásra, aki a kérelmére indult eljárás során nem teszi lehetővé a környezettanulmány elvégzését.
(8) Az Önkormányzat e támogatások esetében szociális hatósági jogköröket gyakorol –, így a hatáskörébe tartozó ellátás felhasználásának ellenőrzése céljából – a felhasználást igazoló dokumentumok bemutatására kötelezheti a jogosultat.
(9) Amennyiben a benyújtott kérelem hiányos, az előírt mellékleteket, igazolásokat a kérelmező a Polgármesteri Hivatal felszólítására 8 napon belül pótolni köteles.
(10) Ha a hatáskör gyakorlója a kérelemhez mellékelt jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, akkor a Szoctv. 10. § (6) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.
(11) A rendszeres ellátásokat utólag minden hónap 5-éig, az eseti ellátásokat a megállapítást követő 15 napon belül kell folyósítani.
(12) A pénzbeli ellátások folyósítása általában postai úton, vagy – külön kérésre, a számlaszám igazolása mellett – lakossági folyószámlára utalással történik a jogosult vagy törvényes képviselője részére. Kivételes esetben házipénztárban történő kifizetés engedélyezhető. A támogatás módjáról a támogatás megállapítását elrendelő határozatban rendelkezni kell.
(13) A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha:
a) a jogosultság feltételei már nem állnak fenn, vagy jogosultságot kizáró körülmény következett be,
b) a jogosult azt kéri,
c) a jogosult meghalt,
d) a jogosult a támogatással érintett lakásból elköltözött,
e) a jogosult személy akadályozza az eljárást a jogosultság feltételeinek felülvizsgálatára irányuló eljárásban,
f) az e rendeletben meghatározott egyéb okból.
(14) A rendszeres ellátásra való jogosultság megszűnése esetén a jogosultat a megszűnés napja szerinti hónapra jutó ellátás teljes havi összege megilleti.
(15) A Szoctv-ben, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben és az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e jogszabályok megsértésével nyújtott ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell.
a) a pénzbeli ellátás visszafizetésére,
b) természetben nyújtott ellátás esetén a pénzegyenérték megfizetésére.
(16) Nem jogosult rendszeres települési támogatásra, aki érvényes tartási szerződés kötelezettje vagy jogosultja.
(17) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, különélő házastárs fogalmakra a Szoctv. 4. § bekezdésben foglaltak az irányadók.
(18) A rendeletben szabályozott ellátások eseténben a jövedelem számításának és igazolásának módjára a Szoctv. 10. § (2)-(5) bekezdésben foglaltak az irányadóak.
(19) A rendelet alapján megállapított támogatások jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén a Szoctv. 17. § rendelkezései az irányadóak
Az ellátások pénzügyi feltétele, a pénzügyi források felhasználásának rendje
5. § (1) A szociális és gyermekvédelmi jellegű települési támogatások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi keretet az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.
(2) Az Önkormányzat által nyújtandó települési támogatások megállapítására csak abban az évben van lehetőség, melyben az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet alapján az ellátások megállapításához szükséges források rendelkezésre állnak.
Az ellátások kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének általános szabályai
6. § (1) A megállapított rendszeres települési támogatásra a kérelmező a benyújtás napjától jogosult, kifizetése és folyósítása a Polgármesteri Hivatal pénzügyi feladatot ellátó szervezeti egységén keresztül, a jogosultság megállapítását követő hónap ötödik napjáig, a kérelmező nyilatkozata alapján átutalással, postai úton, vagy házipénztári kifizetéssel történik az alábbiak szerint:
a) amennyiben a kérelmet a tárgyhó 15-ig nyújtották be, akkor egész havi,
b) amennyiben a kérelmet tárgyhó 16-tól nyújtották be, akkor félhavi rendszeres támogatás kerül kifizetésre a jogosultnak,
c) ápolási támogatás esetén a kifizetés a jogosultság kezdő napjától jár.
(2) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy jogosultsági feltételeiben bekövetkezett változást köteles a Polgármesteri Hivatalban a szociális ügyintézőnek 15 napon belül bejelenteni.
(3) Az e rendelettel megállapított ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a Polgármesteri Hivatal bármikor jogosult ellenőrizni.
(4) Amennyiben a (3) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, úgy a Polgármesteri Hivatal az ellátás megszüntetése és a jogosulatlanul felvett települési támogatás megtérítésére vonatkozóan a Szoctv. szabályai szerint intézkedik.
(5) Amennyiben a jogosulatlanul felvett települési támogatás megtérítése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné, méltányosságból a Népjóléti és Kulturális Bizottság a megfizetendő összeget
a) elengedheti,
b) csökkentheti,
c) részletekben fizettetheti meg.
RENDKÍVÜLI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK
7. § (1) Rendkívüli települési támogatásra azok a személyek jogosultak, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, iskoláztatáshoz, a gyermek hátrányos helyzete – miatt egyedi anyagi segítségre szorulnak.
(2) A rendkívüli települési támogatások formájában meghatározott jogosultsági élethelyzeteket, annak jellegének megfelelő dokumentumokkal kell a kérelmezőnek igazolni.
(3) A rendkívüli települési támogatás megállapítását a Képviselő-testület a Népjóléti és Kulturális Bizottság és a Polgármester hatáskörébe átruházza.
(4) A rendkívüli gyermeknevelési támogatás hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény és természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére.
(5) Különös esetekben a rendkívüli települési támogatás a Szociális Alapszolgáltatási Központ, nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, illetve természetes személy vagy társadalmi szervezet kezdeményezésére is megállapítható.
8. § (1) Egy naptári éven belül, egy adott személy legfeljebb négy alkalommal részesülhet rendkívüli települési támogatásban.
(2) Különösen indokolt esetben, a Népjóléti és Kulturális Bizottság megállapíthat egy éven belül az (1) bekezdésben meghatározottakon túl is rendkívüli települési támogatást és eltérhet a rendeletben meghatározott jogosultsági feltételektől, amennyiben a rászoruló személy szociális helyzete azt különlegesen méltányolandó okból indokolja.
(3) A (2) bekezdés szerintiek alapján adható támogatási összeg maximum egyszeri 70.000,-Ft.
Létfenntartási támogatás
9. § (1) Rendkívüli települési támogatásra, mint létfenntartási támogatásra (a továbbiakban: létfenntartási támogatás) jogosult az a személy, akinek életében a létfenntartását, a mindennapi megélhetését veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül.
(2) Ezen rendkívüli települési támogatásban az a személy részesülhet, akinek családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap (SZVA) mindenkori legkisebb összegének 500 %-át, egyedül élő esetén annak 600 %-át.
(3) A támogatás kérelemre indul, a kérelem az erre szolgáló formanyomtatványon nyújtható be.
(4) A 9. § (1) bekezdésben meghatározott élethelyzeteket, annak jellegének megfelelő dokumentumokkal kell igazolni.
(5) A létfenntartási támogatás összege legfeljebb, egyszeri 70.000,-Ft.
Temetési támogatás
10. § (1) Rendkívüli települési támogatásra, mint temetési támogatásra (a továbbiakban: temetési támogatás) jogosult az a személy, akinek e támogatási forma – e rendelet 19. § (2) bekezdésében meghatározott - hozzátartozóit érintően felmerülő temetési költségeinek a mérséklését szolgálja.
(2) Ezen rendkívüli települési támogatásban az a személy részesülhet, akinek családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap (SZVA) mindenkori legkisebb összegének 500 %-át, egyedül élő esetén annak 600 %-át.
(3) A támogatás kérelemre indul, a kérelem az erre szolgáló formanyomtatványon nyújtható be, melyhez mellékelni kell a kérelmező hozzátartozó minőségét igazoló nyilatkozatot, a kérelmező nevére kiállított temetési számla másolatát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(4) A temetési támogatás összege legfeljebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének összege, egyszeri minimum 70.000 Ft, maximum 300.000,- Ft.
(5) Nem állapítható meg a temetési támogatás, ha a temetési számla keltétől 3 hónap eltelt.
Gyermeknevelési támogatás
11. § (1) Rendkívüli települési támogatásra, mint gyermeknevelési támogatásra (a továbbiakban: gyermeknevelési támogatás) jogosult az a személy, aki a tizennyolcadik életévét be nem töltött gyermeket nevel, valamint azon nagykorúvá vált fiatal felnőtt, aki a nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat.
(2) Ezen rendkívüli települési támogatásban az a személy részesülhet, akinek a családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap (SZVA) mindenkori legkisebb összegének 500 %-át, továbbá a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, illetve a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül.
(3) A támogatás kérelemre indul, a kérelem az erre szolgáló formanyomtatványon nyújtható be.
(4) A támogatás elsősorban a felmerülő kiadások mértéke, de gyermekenként legfeljebb egyszeri 50.000,- Ft.
Krízis helyzetben történő támogatás
12. § (1) Rendkívüli települési támogatásra, mint krízis helyzetben történő támogatásra (a továbbiakban: támogatás krízis helyzetben) jogosult az a személy, aki különösen elemi kár, tűzeset, baleset, betegség okozta rendkívüli élethelyzetbe kerül.
(2) Ezen rendkívüli települési támogatás célja a kérelmező kárának gyors enyhítése, jövedelemhatároktól függetlenül.
(3) A támogatás kérelemre indul, a kérelem az erre szolgáló formanyomtatványon nyújtható be.
(4) A 12. § (1) bekezdésben meghatározott élethelyzeteket, annak jellegének megfelelő dokumentumokkal kell igazolni.
13. § A támogatás elsősorban a kár nagyságához igazodó, de legfeljebb egyszeri 300. 000,- Ft.
Újszülöttek támogatása
14. § (1) Rendkívüli települési támogatásra, mint újszülöttek támogatására (a továbbiakban: újszülöttek támogatása) jogosult, az az újszülött gyermek szülője, törvényes képviselője, aki a gyermek születését megelőző egy éve bejelentett csömöri lakóhellyel rendelkezik, továbbá életvitelszerűen is Csömörön tartózkodik.
(2) A jogosultak számára az újszülöttek támogatása alanyi jogon jár a támogatást, a támogatást nyújtó hivatalból állapítja meg, a rendelkezésére álló adatbázisok alapján.
(3) Az újszülöttek támogatási összege gyermekenként, egyszeri 30.000.-Ft., mely postai úton kerül megküldésre a jogosultnak.
(4) Az újszülöttek támogatása a gyermek megszületését követő egy éven belül állapítható meg.
Időskorúak támogatása
15. § (1) Rendkívüli települési támogatásra, mint időskorúak támogatására (a továbbiakban: időskorúak támogatása) jogosult az a személy:
a) aki csömöri lakóhellyel rendelkezik,
b) és aki az adott évben betölti a 80., 85. életévét,
c) valamint a 90 éven felüliek évente, kivéve azokat, akik a szépkorúaknak járó kormányzati támogatásra jogosultak. (90., 95., és a 100. életévüket betöltők).
(2) A jogosultak számára az időskorúak támogatása alanyi jogon jár. a támogatást, a támogatást nyújtó hivatalból állapítja meg, a rendelkezésére álló adatbázisok alapján.
(3) Az időskorúak támogatásának összege egyszeri 30.000.-Ft. mely postai úton kerül megküldésre a jogosultnak.
RENDSZERES TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK
16. § (1) Rendszeres települési támogatásra azok a személyek jogosultak, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról tartósan más módon nem tudnak gondoskodni betegségük, munkanélküliségük, vagy egyéb szociális hátrányok miatt, így havi rendszerességgel támogatásra szorulnak.
(2) A rendszeres települési támogatás megállapítását a Képviselő-testület a Népjóléti és Kulturális Bizottság hatáskörébe átruházza.
(3) A rendszeres települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen a Szociális Alapszolgáltatási Központ, nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, illetve természetes személy vagy társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
(4) Egy tárgyévben egy családon belül élő személyek maximum két rendszeres települési támogatási formában részesülhetnek.
(5) Különösen indokolt esetben, a Népjóléti és Kulturális Bizottság megállapíthat egy éven belül az (4) bekezdésben meghatározottakon túl is támogatást és eltérhet a rendeletben meghatározott jogosultsági feltételektől, amennyiben a rászoruló személy szociális helyzete megkívánja.
(6) A (4) bekezdés szerintiek alapján adható támogatási összeg maximum havi 25.000,-Ft-ig terjedhet.
Lakhatási támogatás
17. § (1) Rendszeres települési támogatásra, mint lakhatási támogatásra (a továbbiakban: lakhatási támogatás) jogosult(ak), azok a szociálisan rászoruló személyek, ahol a család tagjai által lakott ingatlan fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viselése igazolható módon jelentős nehézségekkel jár.
(2) A lakhatási támogatás feltétele, hogy a lakás céljára szolgáló ingatlan megfeleljen az országos települési rendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. rendelet 105. § (19-(2) bekezdésébe foglat feltételeknek.
(3) A lakhatási támogatás további feltétele, hogy a támogatás kérelmezője a támogatás iránti kérelemben egyértelműen nyilatkoznia kell arról, hogy a lakhatási támogatást milyen jogosultsági jogcímen (tulajdonos, bérlő, haszonélvező, szívességi használó) kívánja igénybe venni.
(4) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap (SZVA) mindenkori legkisebb összegének
a) egyedül élő esetében 600 %-át
b) két és három személy esetében 500 %-ét
c) három és több személy felett 400 %-át
(5) A (4) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételek megléte esetén a lakhatási támogatás az alábbiak szerint alakul.
a) egyedül élő esetében (600 %) havi 15.000,-Ft.
b) két és három személy esetében (500 %) havi 12.000,-Ft.
c) három és több személy felett (400 %) havi 10.000,-Ft.
(6) Az ingatlan fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásokba beszámít:
a) a villanyáram-,
b) a víz- és csatornahasználat
c) a gázfogyasztás,
d) a szemétszállítás díja,
e) a lakbér vagy az albérleti díj
f) lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete,
g) közös költség,
h) tüzelőanyag költsége.
Létfenntartási támogatás
18. § (1) Rendszeres települési támogatásra, mint létfenntartási támogatásra (a továbbiakban: létfenntartási támogatás) jogosult, az a munkaviszonnyal, jövedelemmel nem rendelkező nagykorú személy, akinek az egészségi, illetve mentális állapota a rendszeres munkavégzést kizárja és emellett a Szociális Alapszolgáltatási Központtal az együttműködést vállalja.
(2) A támogatás kérelemre indul, a kérelmet az erre szolgáló formanyomtatványon kell benyújtani, s mellékelni kell:
a) a Szociális Alapszolgáltatási Központ javaslatát,
b) a kérelmező egészségi állapotáról szóló nyilatkozatát.
(3) A létfenntartási támogatás összege havi 30.000.-Ft.
Ápolási támogatás
19. § (1) Rendszeres települési támogatásra, mint ápolási támogatásra (a továbbiakban: ápolási támogatás) jogosult az a nagykorú és cselekvőképes személy, aki 18. életévét betöltötte, tartósan beteg csömöri lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen is Csömör településen lakó hozzátartozója gondozását végzi.
(2) A közeli hozzátartozó a Polgári Törvénykönyv szerint:
a) az egyeneságbeli rokon és ennek házastársa vagy élettársa,
b) az örökbefogadó és a nevelőszülő (ideértve az együtt élő mostohaszülőt is), az örökbe fogadott és a nevelt gyermek (ideértve az együtt élő mostohagyermeket is),
c) a testvér és a testvér házastársa vagy élettársa,
d) a házastárs, az élettárs,
e) a házastárs vagy az élettárs egyeneságbeli rokona és testvére.
(3) A támogatás kérelemre indul, a kérelmet az erre szolgáló formanyomtatványon kell benyújtani, és mellékelni kell:
a) a háziorvos igazolását arra vonatkozóan, hogy az ápolt tartósan felügyeletre szoruló, önmaga ellátására képtelen, tartósan beteg személy,
b) az ápoló családjának jövedelméről szóló igazolását.
(4) A rendszeres települési ápolási díj támogatás havi összege a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-a.
(5) Nem jogosult támogatásra a hozzátartozó, ha
a) a Szoctv. szerinti rendszeres pénzellátásban részesül,
b) keresőtevékenységet folytat és munkaideje - az otthon történő munkavégzés kivételével - a napi 4 órát meghaladja,
c) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül.
d) szakiskola, középiskola nappali rendszerű képzésének tanulója, illetve felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója.
(6) A jogosultságot meg kell szüntetni, ha
a) az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,
b) az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti,
c) az ápolt személy meghal.
(7) Az ápolási támogatást a jogosultság megszűnése hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
(8) Az ápolási kötelezettség elmulasztásának minősül, ha az ápolást végző személy több egymást követő napon nem gondoskodik
a) az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről,
b) az ellátott lakókörnyezete megfelelő higiénés körülményeinek biztosításáról,
c) krízishelyzet kialakulásának megelőzéséről
és ez idő alatt helyettesítéséről nem gondoskodott.
(9) Az ápolási kötelezettség teljesítését a Szociális Alapszolgáltatási Központ ellenőrizheti.
Gyógyszertámogatás
20. § (1) Rendszeres települési támogatásra, mint gyógyszertámogatásra, vagy gyógyászati segédeszköz-ellátás költségeinek támogatásra (a továbbiakban: gyógyszertámogatás) jogosult az a személy, akinek az igazolt gyógyszerköltsége a havi nettó jövedelméhez viszonyítva kiemelkedően magas.
(2) Ezen rendszeres teleülési támogatásra jogosult, ha a családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap (SZVA) mindenkori legkisebb összegének 500 %-át, egyedül élő esetén 600%-át.
(3) A támogatás kérelemre indul, a kérelmet az erre szolgáló formanyomtatványon kell benyújtani, és mellékelni kell:
a) a háziorvos és a gyógyszertár igazolását a havi rendszeres gyógyító ellátás költségeiről,
b) a kérelmező és családja jövedelméről szóló igazolását.
(4) A támogatáshoz szükséges havi rendszeres gyógyító ellátási szükségletet a háziorvos igazolja. Az igazolás tartalmazza a kérelmező természetes személyazonosító adatait, lakcímét, Társadalombiztosítási Azonosító Jelét, a szükséges gyógyító ellátások megnevezését, gyógyszerek esetében a gyógyszer megnevezését, mennyiségét.
(5) Igazolt gyógyszerköltségnek minősül a kérelmező krónikus betegségéhez közvetlenül kapcsolódó, személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges vényköteles, havi, rendszeres gyógyszerköltség, gyógyászati segédeszköz költség, A gyógyszerszükségletről kiállított háziorvosi vagy szakorvosi igazolást a gyógyszertár árazza be.
(6) A gyógyszertámogatás havi összege a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátás költségének 75%-a, de legfeljebb havi 15.000.-Ft.
(7) A jogosult 15 napon belül köteles bejelenteni a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását, valamint, ha a közgyógyellátásra való jogosultságát megállapították.
Gyermeknevelési támogatás
21. § (1) Rendszeres települési támogatásra, mint gyermeknevelési támogatásra (a továbbiakban: gyermeknevelési támogatás) jogosult
a) az a gyermek, aki igazolható módon anyagi segítségre szorul,
b) az a fiatal felnőtt:
ba) aki anyagi segítségre szorul,
bb) és a nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat,
bc) és a 25. életévét nem töltötte be,
(2) Ezen rendszeres települési támogatásra jogosult, ha a családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap (SZVA) mindenkori legkisebb összegének 500 %.-át.
(3) A támogatás kérelemre indul, a kérelmet a gyermek törvényes képviselője, vagy a fiatal felnőtt az erre szolgáló formanyomtatványon nyújthatja be.
(4) A kérelemhez a gyermeket gondozó család, vagy nagykorúvá vált fiatal felnőtt személy élethelyzetének igazolása céljából csatolnia kell az alábbi dokumentumokat:
a) a gyermek, valamint a fiatal felnőtt esetében az oktatási intézmény igazolását a nappali oktatás munkarendje szerint fennálló tanulói vagy hallgatói jogviszonyról,
b) a család jövedelméről szóló igazolást,
c) gyermeket egyedül nevelő szülő esetében az egyedülállóságról szóló nyilatkozatot,
d) a gyermek elhelyezésére, és a gyermektartásdíj megállapítására vonatkozó bírósági, vagy gyámhatósági döntést vagy nyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy a gyermek érdekében a szülő mikor indítja el az eljárást,
e) tartósan beteg, vagy súlyosan fogyatékos gyermek esetén az egészségi állapotára vonatkozó igazolást,
(5) A gyermeknevelési támogatás összege gyermekenként, vagy fiatal felnőttenként havi 8.000,- Ft., maximum összesen 40.000,-Ft adható.
Bölcsődés korúak napközbeni ellátási támogatás
22. § (1) Rendszeres települési támogatásra, mint bölcsődés korúak napközbeni ellátási támogatására (a továbbiakban: bölcsődés korúak napközbeni ellátási támogatás) jogosult, kérelemre azon csömöri lakóhellyel rendelkező szülő, törvényes képviselő, akinek bölcsődés korú gyermeke nem az önkormányzati fenntartású bölcsődébe, illetve az Önkormányzattal ellátási szerződést kötött bölcsődében részesül ellátásban.
(2) A támogatás kérelemre indul, a kérelmét a gyermek törvényes képviselője az erre szolgáló formanyomtatványon kell benyújtani, és mellékelni kell: a támogatott gyermek elhelyezését biztosító intézmény (bölcsőde, családi napközi) igazolását arról, hogy a gyermeket fogadja.
(3) A bölcsődés korúak napközbeni ellátási támogatás összege havi 15.000.-Ft.
Hulladékkezelési közszolgáltatási díj támogatás
23. § (1) Rendszeres települési támogatásra, mint hulladékkezelési közszolgáltatási díj támogatásra (a továbbiakban: hulladékkezelési közszolgáltatási díj támogatás) jogosult az a csömöri lakóhellyel rendelkező, hetvenedik életévét betöltött és a szolgáltatással érintett ingatlanban igazoltan egyedül élő személy, aki a hulladékkezelési közszolgáltatást 60 literes gyűjtőedénnyel veszi igénybe.
(2) A támogatás kérelemre indul, a kérelmet az erre szolgáló formanyomtatványon nyújtható be, melyhez csatolni kell a lakcímkártya a másolatát.
(3) A támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kell megállapítani.
(4) A hulladékkezelési negyedéves díj támogatása a szolgáltató által megállapított mindenkori díj mértékének összege. A jogosult részére történő támogatás összegének kifizetése negyedévente történik.
(5) Jelen támogatás a megadását követően a jogosultság fennállásáig érvényes.
(6) A jogosultságot meg kell szüntetni, ha
a) a támogatott személy lakcímén több személy van bejelentve, illetve bejelentés nélkül az ingatlanban életvitelszerűen többen élnek
b) a támogatott személy meghal.
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK
24. § (1) A jelen rendelet szerinti rendkívüli és rendszeres települési támogatást a pénzbeli teljesítés helyett, - indokolt esetben - természetbeni ellátás formájában kell biztosítani.
(2) A természetbeni ellátás formájában nyújtott támogatás esetében az Önkormányzat által jóváhagyott összegét a Szociális Alapszolgáltatás Központ veszi fel a Polgármesteri Hivatal házipénztárában, és azt az önkormányzati hatósági határozatban megállapított természetbeni ellátás formájában biztosítja a jogosult részére.
(3) A (2) bekezdés szerint természetbeni juttatást megállapító határozat meghozatalára a Polgármester, vagy a Népjóléti és Kulturális Bizottság jogosult.
Tűzifa támogatás
25. § (1) Természetben nyújtott ellátásként tűzifa támogatás állapítható meg annak a személynek, aki létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került, és családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap (SZVA) mindenkori legkisebb összegének 500 %-át, egyedül élő esetén 600 %-át.
(2) A tűzifa támogatás kérelemre indul a kérelmet az erre szolgáló formanyomtatványon október 1-jétől március 31-ig nyújtható be.
(3) A tűzifa támogatásra alkalmanként 1 m3 tűzifa adható.
(4) A tűzifa támogatásra való jogosultság megállapítását, s az arról való döntést a Képviselő-testület a Népjóléti és Kulturális Bizottság és Polgármester hatáskörébe átruházza.
Köztemetés
26. § (1) Csömör Nagyközség Önkormányzata költségvetése terhére gondoskodik a közigazgatási területén elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) Az elhunyt személy elhalálozása időpontjában fennálló lakóhelye szerinti települési Önkormányzattól a köztemetés költségét a Polgármesteri Hivatal egy hónapon belül megkéri, a Szoctv. 48. § (3) bekezdésben foglaltakra tekintettel.
(3) Az Önkormányzat a köztemetés költségeit
a) hagyatéki teherként a közjegyzőnél bejelenti, vagy
b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezheti.
(4) Amennyiben a köztemetés költségeinek kifizetése a kötelezett megélhetését igazolható módon, súlyosan veszélyeztetné, méltányosságból a Népjóléti és Kulturális Bizottság a költségek megfizetését elengedheti.
(5) A köztemetés megállapítását a Képviselő-testület a Népjóléti és Kulturális Bizottság hatáskörébe átruházza.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
27. § (1) A rendelet 2024. május 1-én lép hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének, a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 5/2023. (II.27.) önkormányzati rendelete.