Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2024. (XI. 14.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2026. 01. 01Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2024. (XI. 14.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az önkormányzat megnevezése és jelképei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csömör Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: Csömör. Címe: 2141 Csömör, Szabadság u. 5.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei:
a) zászló
b) címer
c) Csömör logó
(2) Az önkormányzat címere és zászlaja használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg.
(3) Az önkormányzat bélyegzője: kör alakú, benne a község címerével ellátott, „CSÖMÖR NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA” körfelirat található.
(4) Az önkormányzat bélyegzőjét kell használni:
a) a képviselő-testület ülésén készített jegyzőkönyveken hitelesítésre,
b) az önkormányzat által adományozott oklevelekben,
c) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.
(5) A képviselő-testület bélyegzője: kör alakú, benne a község címerével ellátott „CSÖMÖR NAGYKÖZSÉG KÉPVISELŐ-TESTÜLETE” körfelirat található.
2. Az önkormányzat közleményeinek megjelenítése
3. § (1) Az önkormányzat hivatalos közleményeit az Önkormányzat honlapján (www.csomor.hu), valamint a Csömöri Hírmondó című havi lapban jelenteti meg nyomtatott formában.
(2) A Csömöri Hírmondót évfolyamonként le kell fűzni és évenként be kell köttetni.
(3) A Csömöri Hírmondó 1 példányát a Sinka István Községi Könyvtárban, 1 példányát a Csömöri Polgármesteri Hivatalban kell megőrizni.
(4) Az önkormányzat hivatalos közleményeinek további, alkalmi jellegű megjelenési helyei:
a) Csömör Aktuális című önkormányzati Facebook oldal
a) A Polgármesteri Hivatal és a közterületi hirdetőtáblák
b) Helyi háztartásokba eljuttatott hirdetmények és szórólapok
4. § Az önkormányzat honlapja: www.csomor.hu
3. A települési nemzetiségi önkormányzatok
5. § Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok részére biztosítja az önkormányzati feladat ellátásához szükséges helyiséghasználatot.
6. § (1) Az önkormányzat a Polgármesteri Hivatal útján biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket.
(2) Az önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzatok együttműködési megállapodást kötnek a feladatok ellátására.
KÉPVISELŐ-TESTÜLETI FELADATOK ÉS HATÁSKÖRÖK
7. § (1) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházását, az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület hatásköreinek esetenként történő átruházásáról a képviselő-testület határozatban dönt.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a polgármester, illetve a bizottságok fél évente beszámolnak a Képviselő-testületnek.
(4) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatain túlmenően a 2. melléklet szerinti szabadon választott közfeladatokat látja el.
8. § (1) Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a Képviselő-testület illetékes bizottságait véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság folytatja le.
(2) Az előkészítő eljárás eredményét összegező előterjesztés csak akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az (1) bekezdésben említett feltételeket.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET, BIZOTTSÁGOK ÉS A TANÁCSNOKOK
4. A Képviselő-testület
9. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 12 fő.
(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát, elérhetőségét az 1. függelék tartalmazza.
5. A Képviselő-testület bizottságai
10. § (1) A Képviselő-testület állandó vagy ideiglenes bizottságokat hoz létre.
(2) A bizottságok ellátják a Képviselő-testület által átruházott egyes hatásköröket. Döntenek a hatáskörükbe utalt ügyekben. Az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság ellátja a vagyonnyilatkozatok kezelését, és az összeférhetetlenségi eljárások lebonyolítását is.
(3) Minden bizottság elnöke, vagy az általa megbízott tagja az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, a meghozataltól számított harminc napon belül írásban, vagy elektronikus úton beszámol a Képviselő-testületnek.
(4) Az állandó bizottságok által ellátandó feladatok részletes jegyzékét a 3. melléklet rögzíti. A bizottságok feladatkörének módosítását szükség esetén a Képviselő-testület bármely tagja írásban indítványozhatja.
11. § (1) A bizottságok saját maguk határozzák meg szervezeti és működési szabályaikat.
(2) A bizottságok üléseinek nyilvánosságára a Képviselő-testület üléseinek szabályait kell alkalmazni.
(3) A bizottság legalább-minimum féléves munkaterv alapján működik.
(4) A képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
12. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző 3 nappal kézhez kapják az érdekeltek.
(2) A bizottságot 3 napon belüli időpontra össze kell hívni a Képviselő-testület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(3) Bármely képviselő javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását. A javaslatot a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és annak megtárgyalására a képviselőt meg kell hívni.
(4) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester és a jegyző, valamint szakbizottságonként a 2. függelékben meghatározott személyek köre.
(5) Megválasztása esetén az elnökhelyettes jogosítványai megegyeznek a bizottság elnökének jogosítványaival.
13. § (1) A bizottság ülése nyilvános, zárt ülést kell elrendelni az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott ügyek tárgyalásánál. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.
(2) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű többséggel hoz döntést.
(3) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, döntéseiről nyilvántartást kell vezetni
(4) A bizottsági ülésen elhangzottakról hangfelvételt kell készíteni. Az ülésről készített hangfelvételt mindaddig meg kell őrizni, ameddig a bizottsági elnök aláírásával nem hitelesíti a bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet.
(5) A bizottságok működésével kapcsolatos ügyviteli feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el.
14. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság, amely 7 tagból áll, 4 képviselőből és 3 külső tagból,
b) Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság, amely 5 tagból áll, 3 képviselőből és 2 külső tagból,
c) Népjóléti és Kulturális Bizottság, amely 6 tagból áll, 4 képviselőből és 2 külső tagból,
d) Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság, amely 7 tagból áll, 4 képviselőből és 3 külső tagból;
(2) A Képviselő-testület állandó bizottságai névsorát, a bizottsági ülésekre tanácskozási joggal meghívottak körét a 2. függelék tartalmazza.
15. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.
(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.
(3) Az ideiglenes bizottság a Képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve mandátuma lejártát követően megszűnik.
6. A tanácsnokok
16. § (1) A Képviselő-testület a beruházási, valamint a környezetvédelmi feladatok ellátására tanácsnokokat választ.
(2) A tanácsnokok évente beszámolnak a Képviselő-testületnek a munkájukról.
(3) A tanácsnokok nevét a 3. függelék tartalmazza.
(4) A tanácsnokok feladatkörét a 4. melléklet tartalmazza.
A POLGÁRMESERTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ
7. Polgármester
17. § (1) A polgármester megbízatását főállású munkaviszony keretében látja el. A polgármester jutalmazására a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság és az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság együttesen tesz javaslatot.
(2) A polgármester felett az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester gyakorolja.
18. § A polgármester ellátja a Képviselő-testület által átruházott egyes hatásköröket és félévente egyszer beszámol a Képviselő-testületnek az átruházott hatáskörök ellátásáról.
19. § (1) A polgármesternek a Képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:
a) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit;
b) képviseli az önkormányzatot;
c) segíti a képviselők, bizottságok a munkáját;
d) szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat;
e) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel;
f) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát;
(2) A polgármester a jogszabályokban és e rendeletben meghatározott hatáskörein túlmenően:
a) ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat;
b) irányítja az önkormányzat nemzetközi tevékenységét;
20. § A polgármester a Polgármesteri Hivatalban minden hétfőn 14 órától 18 óráig – előzetes bejelentkezés alapján – fogadóórát tart.
8. Az alpolgármester
21. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül alpolgármestert választ.
(2)1 Az alpolgármester a megbízatását főállásban látja el.
22. §2 Az alpolgármester feladata – a polgármester helyettesítésén túl – különösen a szociális, az oktatási, nevelési és ifjúsági ügyek intézésére terjed ki:
a) előterjesztéseket nyújthat be a Képviselő-testületi ülésekre
b) együttműködik az oktatási, nevelési, és szociális intézményekkel, szervezetekkel, továbbá közreműködik a lakossággal való kapcsolattartásban
c) szociális, közoktatási, köznevelési, területtel kapcsolatos koncepció véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
d) szociális, közoktatási, köznevelési, területet érintő feladatokkal kapcsolatos előterjesztések véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
e) javaslattétel szociális, közoktatási, köznevelési, intézmények támogatására;
f) javaslattétel a szociális, a közoktatási, köznevelési, kulturális területet érintő szakmai beszámolók, munkatervek, házirendek elfogadásáról;
g) javaslattétel az óvodai beiratkozás időpontjáról;
h) szociális, közoktatási, köznevelési, területet érintő kitüntetésekre történő javaslattétel;
i) szociális, közoktatási, köznevelési, területén fenntartói hozzájárulások megadásával kapcsolatos véleményezés, javaslattétel;
j) szociális közoktatási, köznevelési, intézményi kezdeményezésekkel (pl. pályázat) kapcsolatos véleményezés, javaslattétel;
k) kapcsolatot tart az Önkormányzat szociális, köznevelési és kulturális intézményeivel.
9. A polgármester, alpolgármester helyettesítése
23. § (1) Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a Képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozóan a rendelet 84. § szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:
a) 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat;
b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés;
c) 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.
10. A jegyző, aljegyző
24. § (1) A polgármester a Mötv. alapján – pályázat útján, határozott időre – nevezi ki a jegyzőt.
(2) A polgármester a Mötv alapján – pályázat útján, határozott időre – a jegyző javaslatára nevezi ki az aljegyzőt.
(3) Az aljegyző a jegyző általános helyettesítésén kívül ellátja a jegyző által rá ruházott feladatokat.
(4) A jegyző és aljegyző a Polgármesteri Hivatalban minden szerdán 8-12, 13-16 óráig fogadónapot tart.
A POLGÁRMESTERI HIVATAL
11. A Polgármesteri Hivatal elnevezése, székhelye, szervezeti felépítése
25. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján polgármesteri hivatalt hoz létre.
(2) A hivatal elnevezése: Csömöri Polgármesteri Hivatal
(3) Székhelye: 2141 Csömör, Szabadság út 5.
26. § (1) A Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.
(2) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti felépítése:
a) Adóügyi Osztály;
b) Pénzügyi Osztály;
c) Igazgatási Osztály;
d) Műszaki és Beruházási Osztály;
(3) Időszaki és rendkívüli feladatok ellátására – a jegyző ajánlására – külön szervezeti egység hozható létre. Erről a polgármester köteles tájékoztatni a Képviselő–testületet.
12. A Polgármesteri Hivatal munkarendje, ügyfélfogadása
27. § (1) A Polgármesteri Hivatal munkarendje:
a) Hétfő 8.00 órától 18.00 óráig
b) Kedd-Szerda-Csütörtök 8.00 órától 16.30 óráig
c) Péntek 8.00 órától 12.30 óráig tart.
d) Az ebédidő hétfőtől csütörtökig 12.30-13.00 óra között van.
(2) A Polgármesteri Hivatal ügyintézőinek ügyfélfogadási rendje:
a) Hétfő 8.00-12.00, 13.00-18.00 óra
b) Kedd nincs
c) Szerda 8.00-12.00, 13.00-16.00 óra
d) Csütörtök 8.00-12.00 óra
e) Péntek nincs
13. A Polgármesteri Hivatal képviselő-testülettel kapcsolatos feladatai
28. § (1) A Polgármesteri Hivatal köteles ellátni a bizottságok működésével kapcsolatos, valamint a Képviselő-testület és a polgármester által meghatározott feladatokat, különös tekintettel azokra az esetekre, amikor a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben jár el a bizottság.
(2) A települési képviselő a Polgármesteri Hivataltól a jegyző útján igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást és ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a Képviselő-testület hivatalának az intézkedését, amelyre a hivatal köteles intézkedni, illetve tizenöt napon belül érdemi választ adni.
(3) A Polgármesteri Hivatal igény szerint köteles az önkormányzat és a hivatal működésével, a nagyközség életével kapcsolatban adatokat szolgáltatni és jelentést készíteni a képviselő-testületnek, valamint a bizottságoknak.
29. § A Polgármesteri Hivatal a polgármester és a jegyző által elkészített és a Képviselő – testület által elfogadott szervezeti és működési szabályzat, ügyrend szerint működik, amely a hivatal feladatait és a belső szervezeti egységek, valamint a dolgozók közötti munkamegosztás részletes szabályait tartalmazza.
14. A Polgármesteri Hivatalban adományozható cím
30. § A Polgármesteri Hivatalban a köztisztviselők számára szakmai tanácsadói, illetve szakmai főtanácsadói cím adományozható.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
15. Általános szabályok és a Képviselő-testület ülése
31. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente elfogadott munkaterv szerint tartja az üléseit.
32. § A Képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható.
33. § (1) A Képviselő-testület rendszerint havonta, csütörtöki napon tartja rendes ülését.
(2) A Képviselő-testület ülésének kezdő időpontja 15.00 óra, záró időpontja 23.00 óra. Rendkívüli esetben, a polgármester az ülés kezdő időpontját 15.00 óra előtti vagy későbbi időpontban is meghatározhatja. A polgármester javaslatára, a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozata alapján az ülés záró időpontja meghosszabbítható egy órával.
(3) A Képviselő-testület éves munkaterve tartalmazza az ülések pontos időpontját.
(4) A Képviselő-testület nyáron ülés szünetet tart.
16. Rendkívüli ülés
34. § A polgármester a Képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja A rendkívüli ülés megtartásának, levezetésének szabályai mindenben megegyeznek a rendes ülésre vonatkozó szabályokkal.
35. § (1) A képviselők által indítványozott rendkívüli ülés összehívásának feltétele, hogy az előterjesztett indítványban meg kell jelölni az ülés összehívásának indokát.
(2) A polgármester az indítvány benyújtásától számított tizenöt napon belülre köteles az ülést összehívni.
(3) Amennyiben a soron következő rendes ülés az indítvány benyújtását követő tíz napon belülre esik, a polgármester - a rendkívüli ülés összehívása helyett - az indítványban szereplő kérdést a rendes ülés napirendi javaslatai közé felveheti.
17. Az ülés összehívásának rendje
36. § A Képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a javasolt napirend tárgyának és előterjesztőjének megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
37. § (1) A rendes ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket az ülésnapot megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket pedig legalább 3 nappal előbb nyomtatott formában kell kézbesíteni.
(2) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a Képviselő-testület formális meghívó nélkül, telefonon, sms-ben, vagy e-mail útján is összehívható, minimum öt órával az ülés tervezett időpontja előtt.
(3)3 A bizottsági ülésekről szóló meghívót és az előterjesztéseket a bizottsági tagok részére a bizottság ülése előtt 3 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket pedig legalább 1 nappal előbb online formában kell eljuttatni. A lakosság részére a meghívót a bizottsági tagok értesítésével azonos időben kell az önkormányzat honlapján (www.csomor.hu) közzétenni. A bizottsági ülésen tárgyalandó előterjesztések, valamint azok mellékletei nyilvánosságára vonatkozó előírások esetében az általános törvényi rendelkezések az irányadók. A bizottsági ülések anyagai minden képviselővel megosztásra kerülnek az önkormányzat által használt felhőtárhelyen keresztül.
(4) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról és a tervezett napirendi pontjairól az ülést megelőző három nappal előbb a lakosságot:
a) a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a községi hirdetőtáblákon történő kifüggesztésével,
b) www.csomor.hu internetes honlapon értesíteni kell.
38. § (1) Az előterjesztés az előkészítés szakaszában – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - nem nyilvános.
(2) Az előterjesztést minősíteni kell aszerint, hogy nyilvános vagy zárt ülésen tárgyalandó-e. Az előterjesztés így a következő kezelési jelzések valamelyikét kaphatja:
a) „Nyilvános ülésen tárgyalandó”;
b) „Kötelezően zárt ülésen tárgyalandó”;
c) „Zárt ülés tartható”.
(3)4 A „Nyilvános ülésen tárgyalandó” előterjesztést napirendre vételét követően az önkormányzat honlapján (www.csomor.hu) közzé kell tenni a hozzájuk tartozó nyilvános mellékletekkel együtt. Az ettől eltérő kezelési jelzésű előterjesztés csak a Képviselő-testület és az érintett bizottság részére tehető hozzáférhetővé.
18. Határozatképesség és zárt ülés
39. § (1) A Képviselő-testület határozatképességét az ülés ideje alatt folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Amennyiben a képviselő az üléstermet elhagyja, a határozatképesség megállapíthatósága érdekében a jelenlétet rögzítő gépet ki kell kapcsolnia.
(2) A Képviselő-testület határozatképtelensége esetén az ülést azonnal 10 napon belülre, ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni. Ugyanezen szabály vonatkozik az ülés során bekövetkezett végleges határozatképtelenség esetére is. Az így összehívott ülésen szükséges a határozatképtelenség okának tisztázása.
40. § (1) Zárt ülés elrendeléséről a Képviselő-testület minősített többséggel meghozott határozattal dönt.
(2) A zárt ülésen részt vevőket titoktartási kötelezettség terheli a tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.
19. Távollét
41. § Az önkormányzati képviselő köteles részt venni a képviselő-testületi üléseken, valamint azon bizottság ülésein, amelynek tagja.
42. § (1) A képviselő az ülésről való távolmaradását és annak alapos okát a képviselő-testületi ülések tekintetében a polgármesternek, bizottsági ülés esetén a bizottság elnökének köteles az ülés kezdő időpontja előtt egy órával jelezni
(2) Az indokolt távollét tudomásulvétele a képviselő-testület ülései tekintetében polgármester, a bizottsági ülések esetén a bizottság elnökének a feladata.
(3) Az igazoltan és az igazolatlanul távollévők nyilvántartásának vezetéséről a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.
20. Munkaterv
43. § (1) A Képviselő-testület rendes üléseit munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.
(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni
a) a képviselőktől,
b) az alpolgármestertől,
c) bizottsági elnököktől,
d) tanácsnokoktól,
e) jegyzőtől.
(3) A polgármester a (2) bekezdésben felsoroltakon kívül bármely más személytől és szervezettől is kérhet javaslatot.
44. § (1) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az ülésnapok várható időpontjait,
b) a napirendek címét, előterjesztőjét,
c) az érdekelt bizottságok megnevezését.
(2) A munkaterv előterjesztésével egyidejűleg a Képviselő-testületet tájékoztatni kell a munkatervbe fel nem vett javaslatokról és a mellőzés okáról. Az elfogadott munkatervet minden érintettnek meg kell küldeni.
21. A tanácskozás rendje
45. § (1) Az ülésen részt vevő meghívottak azon kérdés vitájában szólalhatnak fel, amelyek tárgyalására meghívójuk kifejezetten vonatkozik.
(2) A hallgatóság tagjainak a felszólalására a 50. § (3) bekezdés szabályait kell alkalmazni.
22. A felszólalók helye és a felszólalások típusai
46. § A polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a jegyző és az aljegyző az ülésteremben kijelölt állandó helyükről, az érintett bizottság szószólója, az egyéb meghívottak és a hallgatóság tagjai a számukra kijelölt helyről szólhatnak fel.
47. § A felszólalások típusai:
a) a Képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésre vonatkozó hozzászólás vagy képviselő személyes megszólíttatására adott azonnali válasz (továbbiakban: ügyrendi felszólalás),
b) napirendhez kapcsolódó felszólalás,
c) határozathozatal előtti felszólalás.
23. Ügyrendi felszólalás
48. § (1) Ügyrendi kérdésben bármikor bármelyik képviselő soron kívül kérhet szót.
(2) Amennyiben az ügyrendi felszólalás javaslatot is tartalmaz, a Képviselő-testület további vita nélkül határoz.
24. Napirendhez kapcsolódó felszólalás
49. § (1) A napirendi ponthoz hozzászólásra gombnyomással, a szavazógép meghibásodása esetén kézfelemeléssel lehet jelentkezni.
(2) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet.
b) A képviselőknek a napirendhez való felszólalásra a polgármester adja meg a szót, jelentkezésük sorrendjében.
c) A képviselők napirendi pontonként kérdéseket intézhetnek az előterjesztőhöz.
(3) A vita folyamán a képviselő a javaslathoz szövegszerű módosító és kiegészítő indítványt nyújthat be. A módosító, kiegészítő indítványokat úgy kell megfogalmazni, hogy az teljes terjedelmében a módosítani, kiegészíteni kívánt mondat, bekezdés vagy pont helyébe illeszthető legyen.
(4) Ezen indítványokat, a vita lezárását követően a polgármester felolvassa, vagy felolvastatja.
50. § (1) A tanácskozási joggal meghívottaknak – szólásra jelentkezésük alapján – a polgármester ad szót.
(2) A Képviselő-testület a vita alatt felszólalási jogot adhat a nem tanácskozási joggal jelenlévőknek is egy alkalommal. E kérdésben a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A hallgatóság soraiból a polgármester javaslatára lehet felszólalni a napirendhez tartozó témában.
(4) A vita során az előterjesztő a vita eredményessége, pontosítása érdekében válaszra soron kívül szót kaphat és válaszadásra felkérheti a meghívott szakértőket.
25. Határozathozatal előtti felszólalás
51. § A rendelet- vagy határozat-tervezet előadója (ideértve a nem képviselő előadót is) a vita lezárása után, a határozathozatal előtt felszólalhat.
26. Kizárás a döntéshozatalból
52. § Amennyiben a képviselő személyes érintettségét bejelenti, a Képviselő-testület kizárásáról határozattal dönt.
27. A rendes ülés napirendje
53. § A Képviselő-testület rendes ülésének napirendjét a munkatervbe felvett kérdések figyelembevételével a polgármester, valamely bizottság és a képviselők bármelyikének javaslatára a Képviselő-testület határozza meg.
28. Napirendre vétel, napirendi pont megtárgyalásának elnapolása, tárgyalási szünet
54. § (1) A polgármester köteles az ülés napirendjére javasolni
a) a munkatervben szereplő kérdéseket,
b) a 69. § - nak megfelelően beterjesztett önálló indítványokat,
c) az interpellációkat,
d) a jegyző által előterjesztett indítványokat,
e) félévente a polgármester írásbeli beszámolóját a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.
(2) Az előterjesztő az előterjesztését az adott napirendre vonatkozó döntés meghozataláig visszavonhatja.
(3) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét a polgármester javaslata alapján a Képviselő- testület állapítja meg.
55. § A polgármester, az előterjesztő, bármelyik képviselő, és a jegyző javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Az elnapolásról a Képviselő-testület - az előterjesztő meghallgatása után - vita nélkül határoz, egyúttal meghatározza a napirendi pont tárgyalásának új időpontját.
56. § Bármely napirendi pont tárgyalásakor a polgármester tárgyalási szünetet rendelhet el, melynek időtartamát is meghatározza.
29. A vita lezárása
57. § Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
58. § (1) A vita lezárását kezdeményezheti a polgármester vagy bármely képviselő. E kérdésben a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) A vita lezárására irányuló indítvány elhangzását követően a polgármester felolvassa a már korábban szólásra jelentkezett, de a lezárásra irányuló javaslatig szót nem kapott felszólalni szándékozók névsorát.
(3) A vita lezárására irányuló indítvány megszavazása esetén a felolvasottak a hozzászólásukat megtarthatják.
30. A szavazás rendje, határozathozatal
59. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása és a zárszó után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) Szavazás előtt meg kell győződni a Képviselő-testület határozatképességéről.
(3) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselő-testületi tagok több mint felének “igen” szavazata szükséges.
(4) Minősített többséghez 7 fő képviselő-testületi tag “igen” szavazata szükséges.
60. § (1) Szavazni csak személyesen lehet.
(2) A határozat meghozatala során a jelenlévő képviselők számába beleszámít az a képviselő is, akinek jelenlétét a 39. § (1) bekezdésben meghatározott módon rögzíti a szavazatszámláló gép, azonban nem szavazott.
31. A szavazás
61. § (1) A szavazás szavazatszámláló gép alkalmazásával történik, annak meghibásodása esetén kézfelemeléssel.
(2) A szavazás névszerinti is lehet. A polgármester névszerinti szavazást rendel el, ha álláspontja szerint az előterjesztés tárgya, vagy a vita menete ezt indokolja, vagy a jelenlévő képviselők egynegyedének írásbeli kérésére.
(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
(4) A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét - a névsorral együtt átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A jegyző által hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(5) Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottságok száma, összetétele tekintetében, valamint ügyrendi kérdésekben.
62. § (1) Titkos szavazást kell tartani, ha azt jogszabály elrendeli, továbbá minden személyi ügyben hozott döntésnél.
(2) A titkos szavazás számítástechnikai eszközzel (szavazógéppel) történik.
(3) Szavazógép hiányában vagy meghibásodása esetén, a szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület legalább 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ a polgármester javaslatára. Ebben az esetben a titkos szavazás szavazólappal történik. A szavazatszámláló bizottság a szavazólapot lebélyegzi. A képviselő titkosan szavaz, a kitöltött szavazólapot zárt urnába helyezi.
(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a leadott szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(5) A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
a) a szavazás helyét és napját,
b) a szavazás kezdetét és végét,
c) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét,
d) a szavazás során felmerült körülményeket,
e) a szavazás során tett megállapításokat és a hozott határozatokat,
f) a szavazás eredményét.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai írják alá.
(7) A szavazás eredményéről a szavazatszámláló bizottság elnöke a Képviselő-testületnek jelentést tesz.
63. § Ha a szavazás eredménye felől kétség merült fel és valamelyik képviselő kéri, a polgármester köteles a szavazást megismételtetni a korábbitól eltérő módon, szavazógép helyett kézfelemeléssel.
32. A döntések nyilvánossága, határozatok nyilvántartása
64. § (1) Döntést követően a rendeleteket és határozatokat az önkormányzat internetes honlapján közzé kell tenni. A személyes adatokat akkor lehet közzé tenni, ha azok közérdekből nyilvánosnak minősülnek. A különleges személyes adatokat tartalmazó határozatokat csak az érintettek hozzájárulásával lehet közzétenni.
(2) Üzleti titok közzétételéről a Képviselő-testület a Polgári Törvénykönyv hatályos rendelkezéseivel összhangban dönt.
65. § (1) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) és a határozat tárgyának megjelölésével kell ellátni a következő minta szerint: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő–testületének 1/2011. (I. 11.) határozata, a határozat tárgyának a megjelölésével.
(2) A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti, valamint betűrendes és határidős nyilvántartást vezet, amely alkalmas a gyors keresésre, ellenőrzésre.
(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
(4) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a képviselő-testület elé kell terjeszteni, aki azt megtárgyalja.
33. Önálló indítványok
66. § Önálló indítvány minden olyan polgármesteri, alpolgármesteri, képviselői, jegyzői vagy aljegyzői javaslat, amely a Képviselő-testület munkatervében nem szereplő kérdés, témakör napirendre való felvételére irányul.
67. § (1) Az önálló indítványok szóbeliek és írásbeliek egyaránt lehetnek.
(2) Az írásbeli önálló indítványt a polgármester, míg a szóbeli indítványt maga az indítványozó terjeszti a Képviselő-testület elé napirendre vétel céljából.
34. A szóbeli és írásbeli önálló indítvány
68. § (1) Szóbeli önálló indítvány csak olyan kérdés, témakör napirendre vételére irányulhat, amelynek képviselő-testületi megvitatása halasztást nem tűr, és előkészítést nem igényel.
(2) A szóbeli önálló indítvány előterjesztését – a tárgy, a tényállás és a határozati javaslat egyidejű ismertetésével – olyanképpen kell megindokolni, hogy az indokolásból kitűnjön, hogy az miért nem sürgősségi előterjesztés formájában került beterjesztésre a Képviselő-testület ülésére.
(3) A szóbeli önálló indítvány napirendre vételéről a Képviselő-testület dönt a testületi ülés napirendjeinek elfogadása előtt.
69. § Az írásbeli önálló indítványt a polgármesternél kell – a rendes ülés napját legalább 8 nappal megelőzően – előterjeszteni. Kizárólag írásban terjeszthető elő a munkatervbe való felvételre irányuló javaslat.
70. § (1) Az írásbeli önálló indítványnak tartalmaznia kell:
a) a tárgyat és a tényállást,
b) a határozati javaslatot,
c) a testületi tárgyalás javasolt időpontjait,
d) az előterjesztő nevét és aláírását.
(2) Ha az írásbeli önálló indítvány nem felel meg az (1) bekezdésben foglaltaknak, az előterjesztés napirendre vétele iránti kérést a polgármester – a hiányosság megnevezése mellett – megtagadhatja. Amennyiben a polgármester az indítványt előterjeszti, a Képviselő-testület dönt a hiányosságok ellenére történő napirendre vételről.
35. Sürgősségi indítvány, módosító javaslat és a bizottsági ajánlás
71. § Valamennyi napirendi ponthoz kapcsolódóan benyújtható indítványok:
a) sürgősségi indítvány,
b) módosító, kiegészítő javaslat (a továbbiakban: módosító javaslat),
c) bizottsági ajánlás.
72. § (1) A polgármester, a bizottság elnöke, a képviselők, a tanácsnok, a jegyző és az aljegyző javasolhatják a Képviselő-testületnek a már összehívott képviselő-testületi ülés meghívójában nem szereplő előterjesztés sürgős tárgyalását. A sürgősségi indítványt indokolással kell ellátni.
(2) A sürgősségi indítványt és az előterjesztést legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző napon 12 óráig a polgármesternél kell írásban benyújtani.
(3) A sürgősségi indítvány kérdésében a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt vita nélkül határoz.
73. § (1) A határozati javaslathoz az előterjesztő, a polgármester, a bizottságok, a képviselők, a bizottságok tagjai, a jegyző és az aljegyző a polgármester döntése alapján írásban vagy szóban módosító javaslatot tehetnek. A rendelet-tervezethez és a költségvetési kihatással járó határozati javaslathoz a módosító javaslatot írásban kell benyújtani.
(2) A módosító javaslatot szövegszerűen kell megfogalmazni, és lehetőség szerint indokolással szükséges ellátni.
(3) A tárgyévi költségvetési rendeletre vonatkozó módosító indítványt a költségvetési rendelet-tervezet képviselő-testületi tárgyalását megelőző 2. munkanap 12 óráig kell írásban benyújtani a polgármesternél.
36. Interpelláció
74. § (1) Az önkormányzati képviselő az ülésen a
a) polgármestertől,
b) alpolgármestertől,
c) jegyzőtől, aljegyzőtől,
d) tanácsnokoktól és a
e) bizottság elnökétől
önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, amelyre a választ szóban az ülésen, írásban lekésőbb 15 napon belül érdemben kell megadni. A szabályszerűen előterjesztett interpellációt a napirendre fel kell venni.
(2) A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a tanácsnok és a bizottsági elnök a hatáskörébe tartozó kérdésekben interpellálható.
75. § (1) Az interpellációt - az ülést megelőzően legalább 1 munkanappal - a polgármesternél kell írásban bejelenteni. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) az interpelláló nevét,
b) az interpelláció címét és címzettjét,
c) az interpelláció tárgyát.
76. § (1) Az interpellációt az interpelláló az ülésen olvassa fel. Az írásban benyújtott interpellációtól nem lehet eltérni.
(2) Az interpellációra kapott szóbeli válasz esetén azonnal, írásbeli válasz esetén a következő ülésen viszontválasz adható.
(3) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról, ha azt az interpelláló nem fogadta el, a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(4) Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület nem fogadja el, az ügyet további vizsgálat és javaslattétel céljára a hatáskörrel rendelkező bizottság vagy ideiglenesen létrehozott bizottság elé utalja.
(5) Az ideiglenes bizottság felállítására, és annak összetételére a képviselők bármelyike tehet javaslatot. A bizottság állásfoglalását vagy a képviselő-testület részére megfogalmazott határozati javaslatát a következő ülésen terjeszti elő.
(6) A Képviselő-testület a bizottság javaslata alapján a következő döntések egyikét hozza:
a) utólag helyesnek ítéli az interpellációra adott választ,
b) elfogadja a bizottság ülésén az interpellált által kiegészített választ,
c) megerősíti korábbi elutasító döntését, és a bizottságot intézkedési javaslat kidolgozására kéri fel.
37. Közérdekű kérdések és felszólalások
77. § Az interpellációk, valamint a közérdekű kérdések és felszólalások minden alkalommal a Képviselő-testület ülésének utolsó napirendi pontjai, azzal, hogy először az interpellációk és az azokra adott válaszok hangzanak el.
78. § (1) A közérdekű felszólalásra vonatkozó igényt a polgármesterhez kell bejelenteni, közvetlenül az ülés megkezdése előtt, a tárgy megjelölésével. A közérdekű felszólalásra az érintett válaszolhat.
(2) A közérdekű kérdést az ülést megelőző munkanap 12 óráig kell eljuttatni a polgármesterhez. A kérdésre az ülésen szóban vagy az azt követő 15 napon belül írásban kell válaszolni.
79. § (1) A képviselők kérdéseiket az írásbeli bejelentkezések sorrendjében tehetik fel.
(2) Azonnali kérdések formájában kérdés intézhető a
a) polgármesterhez,
b) alpolgármesterhez,
c) tanácsnokokhoz,
d) bizottsági elnökökhöz,
e) jegyzőhöz, aljegyzőhöz,
(3) A polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek, a tanácsnoknak, a bizottsági elnöknek kérdezhetősége a hatáskörébe tartozó kérdésekre korlátozódik.
(4) Ha a kérdezett nem személyesen válaszol, a kérdező személyes válaszadást kérhet. Ez esetben a kérdezett legkésőbb a soron következő ülésen köteles személyesen válaszolni.
38. A jegyzőkönyv
80. § (1) A Képviselő-testület üléséről 3 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) az ülés helyét, időpontját,
b) a megjelent és távolmaradt képviselők nevét,
c) az ülésre és az egyes napirendi pontok tárgyalására meghívottak nevét,
d) az ülés megnyitásának idejét,
e) a közérdekű ügyben tett felszólalás lényegét,
f) az elfogadott napirendet,
g) napirendi pontonként a napirend tárgyát, az előadók és felszólalók nevét, a kérdések, szóbeli előterjesztések és a hozzászólások lényegét,
h) a szóban előterjesztett határozati javaslatokat,
i) a határozathozatal módját,
j) a határozatok szövegét, feltüntetve a szavazás eredményét,
k) az azonnali kérdések és felszólalások és a válaszok lényegét,
l) szükség esetén a polgármester intézkedéseit,
m) a képviselő- testület ülésén történt fontosabb eseményeket,
n) az ülés bezárásának idejét,
o) aláírásokat, dátumot, pecsétet.
(2) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezik:
a) a meghívó,
b) az írásos előterjesztések, önálló indítványok, interpellációk,
c) a jelenléti ív,
d) elfogadott rendeletek,
e) a jegyző törvényességi észrevételei,
f) a név szerinti szavazásról készült névsor.
(3) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv
a) eredeti példányát évente be kell köttetni és a Polgármesteri Hivatal irattárában kell elhelyezni,
b) az egyik példányt meg kell küldeni 15 napon belül a kormányhivatal vezetőjének
c)5 elektronikus példányát 15 napon belül elérhetővé kell tenni az önkormányzat hónlapján (www.csomor.hu).
(4) A jegyzőkönyv – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével - nyilvános, abba a választópolgárok betekinthetnek, igény szerint annak részeiről másolatot kérhetnek. A betekintést úgy kell biztosítani, hogy a jegyzőkönyvben szereplő személyes adatok, különleges adatok ne juthassanak a választópolgár birtokába. A betekintést a jegyző biztosítja.
81. § (1) A képviselő-testületi ülésen elhangzottakról hangfelvételt kell készíteni. A hanganyagot az archiválás után a jegyzőkönyvekre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.
(2) Az ülésen készült eredeti hangfelvételről - a zárt ülés kivételével - bármely képviselő készíthet másolatot. Az ilyen irányú szándékot a jegyzőnél kell bejelenteni.
(3)6 Az ülésről készült jegyzőkönyvek közzétételével egyidejűleg a www.csomor.hu oldalon és a Csömöri Hírmondóban megjelenő képviselő-testületi ülés beszámolójában állandó közlemény formájában fel kell hívni a lakosság figyelmét arra, hogy az ülésről készült eredeti hangfelvételhez kérésre minden lakos hozzáférhet a Polgármesteri Hivatalban.
82. § Bármelyik képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, és kérésére a véleményét szó szerint kell rögzíteni.
83. § A jegyző a jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét a Képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjesztésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSEINEK RENDJE
39. A Képviselő-testületi ülés vezetése
84. § (1) A Képviselő-testületi ülés elnöke a polgármester, távolléte vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük távollétében az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke.
(2) A polgármester és az alpolgármester akadályoztatásának minősül az is, ha velük szemben kizárási ok merül fel.
(3) A már összehívott képviselő-testületi ülésen, amennyiben mind a polgármester, mind az alpolgármester akadályoztatva vannak - s az ülést egyikőjük hívta össze – az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság elnöke vezeti az ülést az ülésvezetésre vonatkozó szabályok alkalmazásával.
(4) Amennyiben a már összehívott képviselő-testületi ülésen valamely napirendi pont kapcsán mind a polgármesterrel, mind az alpolgármesterrel szemben kizárási ok merül fel, a testület az adott napirendi pontot az Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság vezetésével tárgyalja meg.
85. § Az ülés elnöke az elnöki jogkört az 84. § (1) bekezdésben felsoroltak számára - az ott írt sorrendiség betartásával - bármikor átadhatja.
40. A polgármester jogköre
86. § A polgármester a Képviselő-testület ülését
a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el;
b) megállapítja és a döntéshozatal előtt ellenőrzi a határozatképességet, számba veszi a távollevőket;
c) figyelemmel kíséri a kizárási okokat, ez ügyben javaslatot tesz.
87. § (1) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogköre:
a) megadja, vagy megtagadja a szót;
b) megvonja a szót, felszólít a tárgyra térésre;
c) félbeszakítja az ülést;
d) elrendeli a tárgyalási szünetet;
e) javaslatot tesz napirendek összevont tárgyalására.
(2) A polgármester vitavezetési feladatai, jogköre:
a) napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát;
b) elrendeli a szavazást;
c) megállapítja a szavazás eredményét;
d) kimondja a határozatokat.
(3) A polgármester egyéb feladatai, jogköre:
a) a Képviselő-testület ülésén bármikor, időkorlát nélkül felszólalhat;
b) biztosítja az ülés rendjét;
c) beszámol a két ülés között történt fontos eseményekről;
d) félévente írásban beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.
41. Tárgyra térés, szómegvonás
88. § (1) A polgármester a tárgyra térésre szólítja fel azt a hozzászólót, aki attól eltérő témáról beszél.
(2) A polgármester a második felszólítás után megvonhatja a szót.
89. § Nem vonható meg a szó az interpelláció elmondása és a viszont-válasz esetén az interpellálótól.
42. Az ülés félbeszakítása, rendfenntartás
90. § Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás, vagy rendkívüli esemény történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
91. § Ha az ülésen jelen lévők bármelyike a Képviselő-testület tekintélyét, vagy bármelyik jelenlévőre vonatkozóan sértő kifejezést használ, vagy e szabályzatnak a tanácskozási rendre és szavazásra vonatkozó rendelkezéseit megszegi, az elnök rendreutasítja.
AZ ELŐTERJESZTÉSEK
43. Az előterjesztések rendje
92. § (1) Előterjesztés mindazon javaslat, mely a Képviselő-testület döntését igénylő kérdésre vagy kérdésekre irányul, vagy rendelet megalkotását indítványozza.
(2) Az előterjesztést – a szóbeli önálló indítvány kivételével – írásban kell benyújtani.
(3) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,
b) a tárgykört érintő jogszabályokat,
c) az előkészítésben résztvevők, bizottságok, szakértők, más közigazgatási szervek véleményét,
d) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,
e) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érvek, valamint várható következményeik ismertetése, stb.,
f) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
g) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
93. § (1) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a jegyző,
d) az aljegyző,
e) a tanácsnokok,
f) a bizottság elnöke,
g) a képviselők,
h) azok, akik jogszabály kötelezése alapján a Képviselő-testület előtti beszámolásra kötelezettek.
(2) Rendelet-tervezetet a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a tanácsnok, és a jegyző terjeszthet elő.
94. § (1) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés a (2) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 5. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki jogszerűségi észrevételt tesz, és gondoskodik valamennyi anyag postázásáról.
(2) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását, melynek áttanulmányozására szünetet rendel el. Az írásbeli előterjesztés terjedelme – a határozati javaslattal és mellékletekkel együtt –, kivételesen indokolt esetben a polgármester előzetes engedélyével a 10 gépelt oldalt meghaladhatja.
(3) Szóbeli előterjesztést kivételesen, a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor.
44. Az előterjesztések előkészítési folyamata
95. § A rendes ülést megelőzően az előterjesztéseket a Képviselő-testület illetékes bizottságai a képviselő-testületi ülést megelőzően megtárgyalják, döntést hoznak a határozati javaslatról, és szükség szerinti írásbeli szövegszerű módosító indítványokat, észrevételeket, ajánlásokat fogalmaznak meg.
96. § A rendkívüli ülést megelőzően az előterjesztéseket a Képviselő-testület illetékes bizottságai a Képviselő-testület ülésének napján vagy a testületi ülést megelőző napon megtárgyalják, döntést hoznak a határozati javaslatról, és szükség szerinti szövegszerű módosító indítványokat, észrevételeket, ajánlásokat fogalmaznak meg.
AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS
45. A rendelet-tervezetre vonatkozó külön szabályok
97. § Rendelet-tervezetet szóban nem lehet a Képviselő-testület ülésére előterjeszteni.
98. § (1) A rendelet hiteles szövegezéséről, kihirdetéséről, közzétételéről és nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. Ugyanez vonatkozik az egységes szerkezetben való közzétételre is.
(2) A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való közzététellel valósul meg. A rendeletet 30 napra kell közzétenni.
(3) A kihirdetett rendeletet a kihirdetését követő 15 napon belül meg kell jelentetni az önkormányzat internetes honlapján.
(4) Az önkormányzati rendeletek hatályosulásának ellenőrzése érdekében a jegyző évente köteles áttekinteni a rendeletek érvényesülésének gyakorlatát, utólagos hatásvizsgálatot végez.
46. A rendeletalkotás folyamata és a rendelet kihirdetése
99. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester, az alpolgármester;
b) az önkormányzat bizottságai;
c) a képviselő-testület tagja;
d) a tanácsnokok
e) nemzetiségi önkormányzatok elnökei
f) a jegyző.
(2) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, aki a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság, alpolgármester és tanácsnok, valamint a Polgármesteri Hivatal bevonásával a kezdeményezést a Képviselő-testület elé terjeszti.
100. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki belátása szerint ehhez külső segítséget is igénybe vehet.
(2) A rendelet-tervezet előkészítése során a Polgármesteri Hivatal előzetes hatásvizsgálatot készít a rendelet feltételezett hatásairól, amelyről a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(3) A rendelet-tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) a Képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;
b) a rendelet-tervezetet a Polgármesteri Hivatal tárgy szerint érintett szervezeti egysége készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság is megbízható;
c) a Polgármesteri Hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, szakértő készíti el;
d) a testületet tájékoztatni kell az előkészítés és véleményezés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira is;
e) az előkészítő indokolást csatol a rendelet-tervezethez, amelyben bemutatja azokat az okokat és célokat, amelyek a rendelet megalkotását szükségessé tették, s tájékoztatást ad a szabályozás várható hatásairól is.
(4) A Képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni.
ÖNKORMÁNYZATI TÁRSULÁS
101. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulási formában vesz részt.
(2) A társulás létrehozásáról szóló együttműködési megállapodás, valamint szervezeti és működési rendjéről szóló megállapodás, a társulásban ellátott feladatok jegyzékét a rendelet 5. számú mellékletét képezi.
HELYI KÖZÜGYEK
47. Helyi népszavazás
102. § A helyi népszavazásra vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
48. Közmeghallgatás
103. § A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szervezetek kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;
b) a közmeghallgatás idejét, helyét és témáját, valamint más lakossági fórumok megtartásának tervét a képviselő-testület határozza meg;
c) a közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás napirendjével egyidejűleg terjeszti elő;
d) a közmeghallgatásra általában az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben az önkormányzat által létrehozott intézmény székhelyén is sor kerülhet;
e) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről tájékoztatni kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
104. § (1) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(2) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell választ adni.
(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
49. Lakossági fórum
105. § (1) A Képviselő-testület településrészi fórumot, településrészi tanácskozást tarthat, amelyek a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb településfejlesztési döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
(2) A lakossági fórum megtartására a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok az irányadók.
50. Helyi közügyben történő véleménynyilvánítás, kezdeményezés
106. § (1) A Képviselő-testület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban.
(2) Ezekben az ügyekben a Képviselő-testület – a polgármester, alpolgármester indítványára – a közvetlenül érintett lakossági csoport, társadalmi, illetve civil szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
51. Nemzetközi kapcsolatok, sajtóval való kapcsolattartás
107. § A külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozásról, az erre vonatkozó megállapodás, nyilatkozat jóváhagyásáról - a polgármester javaslatára - a Képviselő-testület dönt.
108. § A sajtóval való kapcsolattartásról a polgármester dönt.
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA
109. § A Képviselő-testület az önkormányzat vagyongazdálkodásával kapcsolatos részletes szabályait külön rendeletben határozza meg.
52. Az önkormányzat költségvetése
110. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről évente külön önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik. Az első fordulóban a költségvetési koncepció elkészítése, a második fordulóban a költségvetési-rendelet tervezetének kidolgozása történik.
(3) A költségvetési-rendelet tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Az előterjesztést a Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság és az érintett bizottságok kötelesek megtárgyalni.
(4) A zárszámadásról szóló rendelet előkészítése és előterjesztése a (3) bekezdésben foglaltak szerint történik.
53. Az önkormányzati gazdálkodás szabályai
111. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) Az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a jogszabályi előírások alapján a Polgármesteri Hivatal látja el.
(2a)7 Az önkormányzat által végrehajtott 40 millió forint összértéket meghaladó beruházások költéseinek tételes listáját (akkor is, ha az több lépcsőben történt meg) az önkormányzati honlapon (csomor.hu) a beruházás befejezését követő 15 napon belül közzé kell tenni. A nyilvánosságra hozott elszámolásnak a következő adatokat kell minimálisan tartalmaznia: a projekt nevét és kezdő és befejezési időpontját, a beruházási-kivitelezési folyamat lépéseit és a hozzájuk kapcsolódó bruttó költséget tételesen, a tervezett költés túllépése esetén ennek összegét és okait.
(3) Csömör Nagyközség Önkormányzata által használt kormányzati funkciók besorolási rendjét a 4. függelék tartalmazza.
112. § (1) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények önállóan működő intézmények.
(2) Az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok önállóan működő gazdasági szervezetek. Működésüket a Képviselő-testület által megválasztott Felügyelő Bizottság felügyeli.
(3) Az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok egyszerűsített éves beszámolóját a Ptk. 3:27. §-ában foglaltak szerint a Felügyelő Bizottság írásbeli jelentésének birtokában hagyja jóvá.
113. § Az önkormányzat kiadása teljesítésének, bevétele beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.
54. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
114. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) A saját intézmények belső ellenőrzését a Polgármesteri Hivatal útján látja el.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
115. § (1) E rendelet 2024. november 18. napján lép hatályba.
(2)8
1. melléklet a 28/2024. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez9
|
Átruházott hatáskör |
Bizottság megnevezése |
Önkormányzati rendelet |
|---|---|---|
|
1. önkormányzati lakások szociális alapú bérbeadásának elbírálása |
Népjóléti és Kulturális Bizottság |
15/2025. III.24.) rendelet 6.-9. § |
|
2. önkormányzati lakások piaci alapú bérbeadásának elbírálása |
Pénzügyi, Ellenőrző, és Vállalkozói Bizottsága |
15/2025. (III/24.) rendelet 5. § |
|
3. rendkívüli települési támogatás megállapítása |
Népjóléti és Kulturális Bizottság |
10/2024. (IV.10.) 7. §-15. § |
|
4. rendszeres települési támogatás megállapítása |
Népjóléti és Kulturális Bizottság |
10/2024. (IV. 10.) 16. §-23. § |
|
5. tűzifa támogatás megállapítása |
Népjóléti és Kulturális Bizottság |
10/2024. (IV. 10.) 25. § |
|
6. szociális területet érintő szakmai beszámolók, szakmai programok elfogadása |
Népjóléti és Kulturális Bizottság |
28./2024. (XI. 14.) 3. melléklet |
|
7. kulturális területet érintő szakmai beszámolók, munkatervek, házirendek elfogadásáról; |
Népjóléti és Kulturális Bizottság |
28/2024. (XI. 14.) 3. melléklet |
|
8. BURSA HUNGARICA önkormányzati ösztöndíja beérkezett pályázatok elbírálása |
Népjóléti és Kulturális Bizottság |
28/2024. (XI. 14.) 3. melléklet |
|
9. vagyonnyilatkozatok kezelése, az összeférhetetlenségi eljárások lebonyolítása |
Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság |
28/2024. (XI. 14.) 3. melléklet |
|
10. közterület-használati engedély kiadása |
polgármester |
31/2022. (XII. 15.) |
|
11. behajtási engedélyek kiadása |
jegyző, polgármester |
|
|
12. ideiglenes behajtási engedély kiad. |
nincs |
|
|
13. Közútkezelői hozzájárulás iráni kérelmek elbírálása |
polgármester |
31/2022. (XII. 15.) 23. § (1) bek |
|
14. kutyaiskola működési engedélyezése |
polgármester |
37 /2013. (XII. 20.) 3. § |
|
15. közösségi együttélés szabályaival ellentétes magatartás elkövetésével kapcsolatos eljárás lefolytatása |
jegyző |
10/2013. (II. 27.) 2. § (2) bek. |
|
16. 500.000 Ft egyedi bruttó forgalmi értéket meg nem haladó vagyontárgy átruházása |
polgármester |
29/2013. (X.24.) 8. § (3) bek. |
|
17. munkavállalókkal szembeni különféle követelésekről való lemondás. |
polgármester |
29/2013. (X.24.) 16. § (1) bek. |
|
18. döntés nettó 2 millió Ft alatti forrásfelhasználásról |
polgármester |
28/2024. (XI. 14.) 1. melléklet |
|
19. A Közbeszerzési törvény hatálya alá nem tartozó értékhatár alatti beszerzésekről döntés nettó 7 millió Ft-ig |
Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság |
28/2024. (XI. 14.) 1. melléklet |
|
20. A Közbeszerzési törvény 98. § (2) bekezdése szerinti, az ajánlat(ok)/részvételi jelentkezés(ek) érvényességének és érvénytelenségének megállapítása |
polgármester |
28/2024. (XI. 14.) 1. melléklet |
|
21. A nagyközség jelképeit, logóját tartalmazó termékek, emléktárgyak ármegállapítása |
polgármester |
28/2024. (XI. 14.) 1. melléklet |
|
22. Hirdetési felületek ármegállapítása |
polgármester |
28/2024. (XI. 14.) 1. melléklet |
|
23.Tulajdonosi hozzájárulás iránti kérelmek elbírálása |
polgármester |
28/2024. (XI. 14.) 1. melléklet |
|
24. Építési munkával nem járó, burkolati jel vagy KRESZ-tábla alkalmazásával elérhető, nem településrészre vagy a település egészére kihatással járó forgalomtechnikai döntés |
polgármester |
28/2024. (XI.14.) 1. melléklet |
|
25.10Csömöri utánpótlás sportolók támogatása a Csömöri KSK szakosztályi keretein kívül |
Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság |
28/2024. (XI.14.) 1. melléklet |
2. melléklet a 28/2024. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Csömöri Sport és Szabadidő-szervező Nonprofit Kft. és a Csömöri Települési Szolgáltató Nonprofit Kft. fenntartása, működéséhez való hozzájárulás;
2. Mezőőri Szolgálat fenntartása, működtetése;
3. Szociálisan rászoruló gyermekek továbbtanulásának támogatása;
4. Nonprofit, civil szervezetek (közalapítványok, alapítványok, társadalmi szervezetek, egyesületek), egyházak támogatása;
5. Ellátási szerződéssel családok átmeneti otthonában férőhely biztosítása.
3. melléklet a 28/2024. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság
1.1. A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság véleményt nyilvánít és javaslatot tesz az alábbiakban:
a) az önkormányzat és önállóan működő intézményei éves költségvetési tervezet az önkormányzat éves és féléves beszámolója, valamint a költségvetés háromnegyedévi teljesítéséről szóló jelentés
b) az éves költségvetés előirányzatainak évközi módosításai
c) az önkormányzat gazdálkodási tevékenységének megszervezése, vagyongazdálkodás
d) önkormányzati társulás létrehozása, intézmények közös működtetése
e) az önkormányzat középtávú gazdasági programjának elkészítése
f) hitelfelvételek előkészítése
g) az önkormányzat vállalkozásait érintő összes kérdés
h) az önkormányzat területén működő magánvállalkozásokat érintő összes kérdés
i) a fentieket érintő feladatokkal kapcsolatban véleményezi más bizottságok előterjesztéseit és javaslatot tesz a képviselő-testületnek
j) szükség szerint véleményezi és javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú ingatlanok árának megállapítására,
k) Csömör Nagyközség Önkormányzatának közbeszerzési szabályzata szerint, nettó 5 millió Ft alatt dönt az árajánlatok között
1.2. A Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság ellenőrzési jogkörrel rendelkezik az alábbiakban:
a) a polgármesteri hivatal és az önkormányzat intézményeinek gazdálkodása,
b) az önkormányzat alapítványainak, vállalkozásainak gazdálkodása,
c) az önkormányzat fejlesztési feladatainak végrehajtása,
d) az önkormányzat átadott pénzeszközeinek felhasználása (társadalmi szervezeteknek, egyesületeknek stb.).
2. Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság
a) ellátja a vagyonnyilatkozatok kezelését, és az összeférhetetlenségi eljárások lebonyolítását;
b) figyelemmel kíséri a bizottságok és a Képviselő-testület jogszerű működését;
c)11 megtárgyalja a Kormányhivataltól érkező törvényességi észrevételeket;
d) figyelemmel kíséri az átruházott bizottsági hatáskörök gyakorlását, figyelemmel kíséri az átruházott polgármesteri hatáskörök gyakorlását, a hatáskör gyakorlójának felkérése esetén véleményt nyilvánít;
e) véleményezi és előterjeszti a Képviselő-testület elé a közbiztonsági koncepciót, s annak végrehajtását figyelemmel kíséri;
f) a település közúti, közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedésével kapcsolatos koncepciók, fejlesztések kialakítása, végrehajtása;
g) a közlekedés biztonságának fenntartása, korszerűsítése;
h) figyelemmel kíséri és koordinálja a közbiztonság és közlekedés érdekében működő közterület-felügyeletet, mezőőr, és egyéb civil szervezetek munkáját, ezzel kapcsolatosan javaslatokat tesz a Képviselő-testület felé;
i) javaslatot tehet a rendőrséggel történő együttműködési megállapodás megkötésére;
j) javaslatot tehet a közbiztonság és közlekedés témakörét érintő bármely kérdésben a Képviselő-testület felé.
3. Népjóléti és Kulturális Bizottság
a) kulturális területtel kapcsolatos koncepció véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
b) kulturális területet érintő feladatokkal kapcsolatos előterjesztések véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
c) javaslattétel, kulturális intézmények támogatására;
d) döntés a kulturális területet érintő szakmai beszámolók, munkatervek, házirendek elfogadásáról;
e) kulturális területet érintő kitüntetésekre történő javaslattétel;
f) kulturális területen fenntartói hozzájárulások megadásával kapcsolatos véleményezés, javaslattétel;
g) kulturális intézményi kezdeményezésekkel (pl. pályázat) kapcsolatos véleményezés, javaslattétel;
h) civil szervezeteket, egyházakat, nemzetiségeket érintő feladatokkal kapcsolatos előterjesztések véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
i) szociális és gyermekvédelmi területtel kapcsolatos koncepció véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
j) javaslatot tesz a helyi kulturális értékekkel kapcsolatos intézkedések meghozatalára;
k) szociális és gyermekvédelmi területet érintő feladatokkal kapcsolatos előterjesztések véleményezése, rendelet-tervezet elkészítése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
l) szociális területet érintő szakmai beszámolók, szakmai programok, munkatervek elfogadása;
m) szociális intézmények működésével kapcsolatos előterjesztések véleményezése;
n) szociális és gyermekvédelmi területet érintő kitüntetésekre történő javaslattétel;
o) rendeletben átruházott hatáskörben dönt a szociális és gyermekvédelmi támogatások megállapításáról, megszüntetéséről;
p) javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a felsőoktatási hallgatók támogatására, BURSA HUNGARICA Önkormányzati Ösztöndíjrendszerhez való csatlakozásra, s annak pályáztatására;
q) BURSA HUNGARICA Önkormányzati Ösztöndíjra beadott pályázatokat elbírálja;
r) egészségügyi területet érintő feladatokkal kapcsolatos előterjesztések véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
s) egészségügyi területet érintő kitüntetésekre történő javaslattétel;
t)12 szociális alapú bérlakásokra érkező kérelmek elbírálása;
u) javaslatot tesz a szociális és szolgálati önkormányzati bérlakásokkal kapcsolatos Képviselő-testületi döntésekhez;
v) félévente beszámol a Képviselő-testületnek az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
4. Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság
a) részt vesz a településfejlesztéssel összefüggő javaslatok, településfejlesztési koncepció kidolgozásában;
b) részt vesz a településfejlesztési tervek kidolgozásában, ellenőrzi azok megvalósulását;
c) javaslatot tesz a település infrastrukturális koncepciójának fejlesztésével, bővítésével kapcsolatos feladatokra;
d) ellenőrzi és figyelemmel kíséri a lakosság kommunális szolgáltatásokkal kapcsolatos ellátását;
e) részt vesz a település településfejlesztési koncepciójának és stratégiájának kidolgozásában;
f) véleményezi a helyi építési szabályzat és a településszerkezeti terv kialakítását, módosítását;
g) javaslatokat tesz új területek szabályozási terveinek készítésére;
h) együttműködik a TERVTANÁCCSAL;
i) véleményezi a környezetvédelmi tárgyú javaslatokat;
j) javaslatokat tesz és koncepciót készít a település környezetvédelmi tárgyú beruházásaira, fejlesztéseire;
k) javaslatot tesz a település hosszú és rövid távú környezetvédelmi stratégiájára;
l) természeti és épített környezet védelmével kapcsolatos javaslatok megfogalmazása;
m) rendeletalkotásban történő közreműködés;
n) sport területtel kapcsolatos koncepció véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
o) sport területet érintő feladatokkal kapcsolatos előterjesztések véleményezése, javaslattétel Képviselő-testület felé;
p) javaslattétel a sport intézmények támogatására;
q) döntés a sport területet érintő szakmai beszámolók, munkatervek, házirendek elfogadásáról;
r) a sport területén fenntartói hozzájárulások megadásával kapcsolatos véleményezés, javaslattétel;
s) a sport intézményi kezdeményezésekkel (pl. pályázat) kapcsolatos véleményezés, javaslattétel.
4. melléklet a 28/2024. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez
1. A beruházásokért felelős tanácsnok feladatjegyzéke
a) részt vesz az infrastrukturális beruházások előkészítésében és lebonyolításában,
b) javaslatokat tesz valamennyi beruházással kapcsolatban,
c) kapcsolatot tart a beruházásokban érdekelt és feladatot ellátó cégekkel, kivitelezőkkel,
d) a beruházási feladatokkal kapcsolatosan együttműködik a bizottságokkal, különös tekintettel a pénzügyi bizottsággal,
e) együttműködik a polgármesterrel és az alpolgármesterrel beruházásokkal kapcsolatos ügyekben,
f) figyelemmel kíséri és javaslatokat tesz az önkormányzati tulajdonú ingatlanok hasznosításával kapcsolatban.
2. A környezetvédelemért felelős tanácsnok feladatjegyzéke
a) koordinálja a településen a környezetvédelmi feladatokat,
b) előkészíti a környezetvédelmi koncepciókat, programokat, terveket,
c) kapcsolatot tart a Csömöri Községgondnokság zöldterületi felelősével,
d) feladata során együttműködik a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottsággal és képviseli a környezetvédelemmel kapcsolatos feladatokat,
e) együttműködik a polgármesterrel és az alpolgármesterrel, valamint az intézményekkel környezetvédelemmel kapcsolatos ügyekben.
5. melléklet a 28/2024. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez
1. Észak-Kelet Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulásba delegált tag személye: Fábri István polgármester, akadályoztatása esetén Tormay-Lesták Mária alpolgármester, az ő akadályoztatása esetén pedig a Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság elnökeként Tihanyi Ferenc képviselő.
2. Gödöllői Többcélú Kistérségi Társulásba delegált tag személye: Fábri István polgármester, akadályoztatása esetén Tormay-Lesták Mária alpolgármester.
3. Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulásba a delegált tag személye: Fábri István polgármester, akadályoztatása esetén Tormay-Lesták Mária alpolgármester.
1. függelék
Képviselő-testület tagjainak névsora, választókerületi bontásban
|
Polgármester |
Fábri István polgármester 2141 Csömör, Kacsóh Pongrác u. 1. |
|---|---|
|
Alpolgármester |
Tormay-Lesták Mária alpolgármester 2141 Csömör, Dobó István u. 13. |
|
1. számú választókerület |
Pásztor Sándor képviselő 2141 Csömör, Csokonai u. 10. |
|
2. számú választókerület |
Onhausz Erzsébet képviselő 2141 Csömör, Mező u. 29. |
|
3. számú választókerület |
Szántóné Hermányos Mária képviselő 2141 Csömör, Rákóczi u. 18. |
|
4. számú választókerület |
Tihanyi Ferenc képviselő 2141 Csömör, Petőfi Sándor u. 14. |
|
5. számú választókerület |
Sipos Tamás képviselő 2141 Csömör, Vasút sor 3. |
|
7. számú választókerület |
Eigler Tamás képviselő 2141 Csömör, Dezsőfia u. 51. |
|
8. számú választókerület |
Rajnai Henrik képviselő 2141 Csömör, Nagy Sándor u. 18. |
|
Kompenzációs listáról bejutott képviselők |
|
|
1 |
Fábiánné Varga Mária képviselő 2141 Csömör, Nap u. 9. |
|
2 |
Farkas Mihály képviselő 2141 Csömör, Kossuth Lajos u. 33. |
|
3 |
Olgyay Bálint képviselő 2141 Csömör, Kistarcsai u. 26. |
2. függelék
A Képviselő-testület bizottságai
1. Pénzügyi, Ellenőrző és Vállalkozói Bizottság (hét fős bizottság)
|
1. |
Elnök: Eigler Tamás |
|
2. |
Elnök-helyettes: Rajnai Henrik |
|
3. |
Tag: Pásztor Sándor |
|
4. |
Tag: Farkas Mihály |
|
5. |
Külsős tag: Juhász Bence |
|
6. |
Külsős tag: Kadók Ferencné |
|
7. |
Külsős tag: Marosi Éva |
2. Ügyrendi, Közbiztonsági és Közlekedési Bizottság (öt fős bizottság)
|
1. |
Elnök: Pásztor Sándor |
|
2. |
Elnök-helyettes: Sipos Tamás |
|
3. |
Tag: Tihanyi Ferenc |
|
4. |
Külsős tag: Kornéli Balázs |
|
5. |
Külsős tag: Kortusz Antal |
|
Állandó meghívottak |
1. Csömöri Polgárőr Egyesület vezetője - közbiztonsági és közlekedési kérdésekben, |
3. Népjóléti és Kulturális Bizottság (hat fős bizottság)
|
1. |
Elnök: Szántóné Hermányos Mária |
|
2. |
Elnök-helyettes: Onhausz Erzsébet |
|
3. |
Tag: Sipos Tamás |
|
4. |
Tag: Fábiánné Varga Mária |
|
5. |
Külsős tag: Csaba Attila |
|
6. |
Külsős tag: Madarasné Dr. Hülitzer Katinka |
|
Állandó meghívottak |
1. Petőfi Sándor Művelődési Ház igazgatója – kulturális kérdésekben |
4. Környezetvédelmi, Településfejlesztési és Sport Bizottság (hét fős bizottság)
|
1. |
Elnök: Tihanyi Ferenc |
|
2. |
Elnök-helyettes: Sipos Tamás |
|
3. |
Tag: Onhausz Erzsébet |
|
4. |
Tag: Szántóné Hermányos Mária |
|
5. |
Külsős tag: Benkó Gábor |
|
6. |
Külsős tag: Dr. Gubek Nóra |
|
7. |
Külsős tag: Sinkó Péter |
|
Állandó meghívottak |
1. Csömöri Sport- és Szabadidő Szervező Nonprofit Kft. ügyvezetője – sport területét érintő kérdésekben |
3. függelék
Tanácsnokok
1. Eigler Tamás beruházásokért felelős tanácsnok
2. Onhausz Erzsébet környezetvédelemért felelős tanácsnok
4. függelék
|
Cofog szám |
Megnevezése |
|
011130 |
Önkorm.jogalkotó és ált.ig.tev. |
|
011220 |
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|
016010 |
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz kapcsolódó |
|
016020 |
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
|
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
042180 |
Állat-egészségügy |
|
045120 |
Út, autópálya építése |
|
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
051020 |
Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, |
|
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|
052080 |
Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése |
|
064010 |
Közvilágítás |
|
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
|
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
|
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
|
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
|
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|
081041 |
Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása |
|
081045 |
Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
|
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
|
086020 |
Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése |
|
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
|
091220 |
Köznevelési intézmény 1–4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő |
|
091250 |
Alapfokú művészetoktatással összefüggő működtetési feladatok |
|
092120 |
Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő |
|
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
|
096025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
|
106010 |
Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
|
107052 |
Házi segítségnyújtás |
|
107053 |
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás |
Megállapította: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Megállapította: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 2. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Megállapította: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 44/2025. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2026. I. 1-től.
Megállapította: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 4. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Beiktatta: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 5. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Beiktatta: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 6. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Beiktatta: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 44/2025. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §. Hatályos: 2026. I. 1-től.
Hatályon kívül helyezve: 2010. évi CXXX. törvény 12–12/B. § alapján. Hatálytalan: 2024. XI. 19-től.
Megállapította: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 7. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Beiktatta: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Megállapította: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 8. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.
Megállapította: Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2025. (III. 24.) önkormányzati rendelete 9. §. Hatályos: 2025. III. 24-től.