Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 38/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról

Hatályos: 2025. 11. 02

Csömör Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 38/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások igénybevételéről és a fizetendő térítési díjakról

2025.11.02.

[1] Kiemelt jogalkotói cél az Önkormányzati személyes gondoskodást nyújtó ellátásainak az aktuális jogszabályoknak való megfelelése.

[2] Csömör Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló1993. évi III. törvény 92. § (1)-(2) bekezdéseiben, 115. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI. törvény 29. §-a (1) és (2) bekezdése, 148. § (5) bekezdésében, 151. § (3) bekezdésében, 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdése 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Sztv.) és a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) valamint a végrehajtásukról kiadott jogszabályok alapján a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások formáit, azok igénybevételének módját, az ellátás megszűnésének és megszűntetésének eseteit, az ellátásokért fizetendő térítési díjakat, a jogosultak érdekvédelmét, a fenntartó feladatát és jogkörét szabályozza.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatálya a Csömör Nagyközség által fenntartott személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti intézményekre és az Sztv. 3. §-ában, valamint a Gyvt. 4. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokat igénybe vehetik:

a) Csömör Nagyközségben bejelentett lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen itt lakó személyek.,

b) hajléktalan személyek

3. Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazásában:

a) Család: az Sztv. 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott hozzátartozók közössége

b) Gyermek: a Gyvt. 5. § a) pontjában meghatározott személy

c) Ellátott: a 4. § szerinti ellátásokat igénybe vevő személy

d) Jövedelem: a Sztv. 4.0 (1) bekezdés a) pontjában meghatározott bevétel

e) Hajléktalan: sz Sztv. 4. § (2)-(3) bekezdésben meghatározott személy

f) Lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (2) bekezdése szerint meghatározott lakóhely.

II. Fejezet

Személyes gondoskodás formái

4. § (1) Csömör Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) az Sztv. és a Gyvt. alapján meghatározott személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapszolgáltatások közül az alábbiakat biztosítja:

(2) Szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés.

d) nappali ellátás,

da) Idősek klubja

(3) Gyermekjóléti alapszolgáltatások:

a) gyermekjóléti szolgáltatás

b) család-és gyermekjóléti szolgáltatás

c) gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde)

d családok átmeneti gondozása (családok átmeneti otthona)

(4) A szociális alapszolgáltatás személyi térítési díjainak megállapítására az Sztv. és a Gyvt. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(5) Az Önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokat az általa fenntartott Szociális Alapszolgáltatási Központ (továbbiakban: szolgáltatást nyújtó intézmény) útján biztosítja.

(6) Az Önkormányzat a bölcsődei ellátást a Csömöri Hársfa Önkormányzati Bölcsőde útján biztosítja.

(7) A: szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője dönt a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra vonatkozó kérelmekről.

(8) Az Önkormányzat dönt:

a) a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetőjének kinevezése tekintetében,

b) a vitatott személyi térítési díjról.

III. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

4. Az étkeztetés

5. § (1) Az Önkormányzat étkeztetést biztosít az Sztv. 62. § (1) bekezdésben felsorolt szociális rászorulók és eltartottjai részére a vonatkozó feltételek fennállása esetén.

(2) Az étkezés keretében azoknak a szociálisan rászorulóknak a legalábbi napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, így különösen:

a) 65 év felettiek,

b) fogyatékosággal élők,

c) pszichiátriai betegségben szenvedők,

d) szenvedélybetegségben szenvedők,

e) jövedelemmel nem rendelkező egyedülállóak,

f) akut betegsége, egészségi állapota javulásáig, vagy krónikus betegsége miatt önmagát ellátni átmenetileg, vagy véglegesen nem képes

g) hajléktalan személyek.

(3) Az egészségi állapot miatti rászorultsághoz a kérelmező csatolja a (2) bekezdés b) és c) pontja tekintetében a rehabilitációs szakigazgatási szerv vagy jogelődjének szakvéleményét, a (2) bekezdés c) pontja esetében az orvos igazolását, vagy kórházi zárójelentését.

(4) Fogyatékossága, tartós betegsége miatt étkeztetésre rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki

a) fogyatékossági támogatásban,

b) vakok személyi járadékában,

c) magasabb összegű családi pótlékban

részesül.

(5) A fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában, illetve a magasabb összegű családi pótlékban részesülés tényét a kérelmezőnek az e tényt megállapító határozattal igazolnia kell.

(6) Pszichiátriai és szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni az étkeztetésre azt a személyt, aki fekvőbeteg gyógyintézeti, vagy bentlakásos intézeti ellátásban nem részesül, és önmaga ellátására részben képes. A pszichiátriai, illetve szenvedélybetegséget kezelőorvos, vagy szakorvos véleményével kell igazolni.

(7) Hajléktalanságuk miatt rászorulónak kell tekinteni az étkeztetésre azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, és ennek tényét lakcímkártyájával igazolja.

(8) Jövedelmi helyzete alapján szociálisan rászorulónak kell tekinteni az étkeztetésre azt a személyt, aki az Sztv. 114. § (3) bekezdésének megfelel,

6. § (1) Az étkeztetést a szolgáltatást nyújtó intézmény a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet 21. § (1) bekezdése alapján biztosítja.

(2) Az Önkormányzat az étkeztetést vállalkozási szerződéssel, külső cég útján biztosítja a Szociális Alapszolgáltatási Központ szervezésében.

5. A házi segítségnyújtás

7. § (1) A házi segítségnyújtás olyan gondozási forma, amelyet az igénybevevő önálló életvitelének fenntartását - szükségleteinek megfelelően - lakásán, lakókörnyezetében kell biztosítani.

(2) A házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni elsősorban azon személyekről - önálló életvitelük fenntartása érdekében - akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk hozzátartozóik nem gondoskodnak.

(3) A házi segítségnyújtás keretében szociális segítést, vagy – a szociális segítés tevékenységeit is magában foglaló – személyi gondozást kell nyújtani.

(4) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető a 36/2007.(XII.22.) SZMM rendelet 3. melléklete szerint végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát, valamint a gondozási szükséglet vizsgálatának keretében megállapítja, hogy az ellátást igénylő esetében szociális segítés, vagy személyi gondozás indokolt.

(5) A házi segítségnyújtást a megállapított gondozási szükségleteknek megfelelő időtartamban kell biztosítani.

(6) Házi segítségnyújtásban a tartási vagy öröklési szerződést kötött ellátásra jogosult személy esetén, térítési díj fizetésére a tartást és gondozást szerződésben vállaló a kötelezett a mindenkori intézményi térítési díj megfizetésére. Ilyen esetben a személyi térítési díj az intézményi térítési díjjal azonos összegű. Az ellátott a térítési díj megfizetését nem vállalhatja át.

(7) A házi segítségnyújtás esetében a személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátott havi jövedelmének 25%-át. Amennyiben házi segítségnyújtás mellett étkezést is biztosítanak a személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátott havi jövedelmének 30%-át.

(8) A házi segítségnyújtás esetében a gondozási szükséglettel nem rendelkező személy is ellátható, ha az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalja a szolgáltatási önköltséggel azonos mértékű személyi térítési díj megfizetését.

8. § A Szociális Alapszolgáltatási Központ a gondozási szükségletnek megfelelő ellátást biztosítja.

6. Családsegítés

9. § (1) A családsegítés a szociális és mentálhigiéniás problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2) Az intézmény a családsegítés keretében ellátja az Sztv. 64. § (4) bekezdése szerinti feladatokat.

(3) A családsegítési szolgáltatás igénybevétele térítésmentes és – a hatósági intézkedéssel érintett esetek kivételével – önkéntes.

(4) Az ellátást a Szociális Alapszolgáltatási Központ biztosítja.

7. A nappali ellátás

10. § (1) A nappali ellátásra jogosultak elsősorban a saját otthonukban élő tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek. A nappali ellátás részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére, továbbá igény szerint megszervezi az ellátottak - ide nem értve az idős személyeket - napközbeni étkeztetését.

(2) Az ellátás biztosításánál előnyt élvez az az időskorú, aki egyedül él, vagy akinek jövedelmi viszonyai alacsonyak, vagy szociálisan hátrányos helyzetű.

(3) Nem veheti igénybe az ellátást az a személy, aki:

a) fertőző beteg,

b) közösségi életvitelre önhibájából nem képes.

(4) Az ellátás határozott vagy határozatlan időtartamra biztosítható.

(5) Nappali ellátást nyújtó intézmények:

a) az idősek nappali ellátását biztosító intézmény. Idősek Klubja

b) a fogyatékos személyek nappali ellátását biztosító intézmény: (ellátási szerződés alapján).

(6) A fogyatékos személyek nappali ellátása az Egyenlő Esélyekért ! Alapítvánnyal kötött ellátási szerződés útján kerül biztosításra.

IV. Fejezet

Gyermekjóléti alapszolgáltatások

11. § Az Önkormányzat a következő személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátási formákat biztosítja:

a) gyermekjóléti szolgáltatás,

b) gyermekek napközbeni ellátása keretében: bölcsődei ellátás

c) gyermekek átmeneti gondozása keretében: családok átmeneti otthona,

d) szünidei gyermekétkeztetés,

e) intézményi gyermekétkeztetés.

8. Gyermekjóléti szolgáltatás

12. § (1) Az Önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait a Gyvt. 39. § és 40. §--ban foglaltak szerint látja el.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.

(3) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekében

a) a gyermeki jogokról és a gyermek fejlődését biztosító támogatásokról való tájékoztatás, a támogatásokhoz való hozzájutás segítése,

b) a családtervezési, a pszichológiai, a nevelési, az egészségügyi, a mentálhigiénés és a káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadás vagy az ezekhez való hozzájutás megszervezése,

c) a válsághelyzetben lévő várandós anya támogatása, segítése, tanácsokkal való ellátása, valamint szociális szolgáltatásokhoz és gyermekjóléti alapellátásokhoz, különösen a családok átmeneti otthonában igénybe vehető ellátáshoz történő hozzájutásának szervezése,

d) a szabadidős programok szervezése,

e) a hivatalos ügyek intézésének segítése.

(4) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében:

a) a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer működtetése, a nem állami szervek, valamint magánszemélyek részvételének elősegítése a megelőző rendszerben,

b) a veszélyeztetettséget előidéző okok feltárása és ezek megoldására javaslat készítése,

c) a jogszabályban meghatározott személyekkel és intézményekkel való együttműködés megszervezése, tevékenységük összehangolása,

d) tájékoztatás az egészségügyi intézményeknél működő inkubátorokból, illetve abba a gyermek örökbefogadáshoz való hozzájárulás szándékával történő elhelyezésének lehetőségéről.

(5) A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a: Gyvt. 39. §- ában foglaltakon felül különösen:

a) az ellátásokról való folyamatos tájékoztatás,

b) a településen élő gyermekek szociális helyzetének, életkörülményeinek, veszélyeztetettségének, egyéb ellátások iránti szükségleteinek folyamatos figyelemmel kísérése és ezek alapján a települési gyermekvédelmi rendszer javítására, kiegészítésére vonatkozó javaslattétel az Önkormányzat felé.

(6) Az Önkormányzat a Gytv. 39. §-ában, valamint a 40. § (2) bekezdése szerinti feladatait a Szociális Alapszolgáltatási Központ Család-és Gyermekjóléti Szolgálatán keresztül, térítésmentesen látja el Csömör Nagyközség területén. A Család- és Gyermekjóléti Szolgálat ellátási területe Csömör Nagyközség közigazgatási területe.

(7) A Szociális Alapszolgáltatási Központ családsegítés keretében biztosítja

a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást;

b) a pénzbeli és természetbeni ellátásokhoz,

c) a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését;

d) szociális segítő munkát;

e) közösségfejlesztő,

f) egyéni, csoportos preventív programokat és szolgáltatásokat,

g) a kríziskezelést, a nehéz helyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.

(8) A gyermekjóléti ellátások igénybevétele – a hatósági intézkedéssel érintett esetek kivételével – önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére történik. A kérelmet az szolgáltatást nyújtó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani.

(9) Ha a gyermek védelme az ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője további intézkedés megtétele miatt megkeresi az illetékes járási család és gyermekjóléti központot.

(10) Az ellátások megszűnnek a Gyvt. 37/A §-ában meghatározott esetekben és módon.

9. Bölcsődei ellátás

13. § (1) A bölcsődei ellátást Csömör Nagyközség közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező családok vehetik igénybe Csömör Nagyközség által működtetett Önkormányzati Bölcsődénél (Hársfa Önkormányzati Bölcsőde), illetve az Önkormányzattal ellátási szerződést kötő intézményeknél (magánbölcsődék).

(2) A bölcsődei ellátás keretében a három éven aluli gyermekek napközbeni ellátását kell biztosítani, ahol a gyermek húszhetes korától nevelhető és gondozható. Az ettől eltérő eseteket a Gyvt. szabályozza.

(3) Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, de testi vagy értelmi fejlettségi szintje alapján még nem érett az óvodai nevelésre, és óvodai jelentkezését az orvos nem javasolja, bölcsődei ellátás keretében gondozható, nevelhető a gyermek negyedik életévének betöltését követő augusztus 31-éig.

(4) Amennyiben sajátos nevelési igényű gyermek bölcsődei ellátására kerül sor, az ellátást nyújtó intézmény együttműködik a gyermek korai fejlesztését és gondozását vagy a fejlesztő nevelését ellátó, területileg illetékes pedagógiai szakszolgálati intézménnyel.

14. § (1) A bölcsődei felvétel, írásbeli kérelemre történik, melyet szolgáltatást nyújtó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani.

(2) A felvételről a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője dönt, amelyről az ellátás megkezdése előtt legkésőbb 15 nappal tájékoztatja az igénylőt, az ellátandó gyermek törvényes képviselőjét.

(3) A bölcsődei felvétel során előnyben részesül, ha

a) Csömöri Polgármesteri Hivatalban előzetesen jelezte az ellátásra való igényét,

b) a gyermek szülője, más törvényes képviselője a felvételi kérelem benyújtását követő 30 napon belül igazolja, hogy munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll,

c) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult a gyermek,

d) három vagy több gyermeket nevelő családban él a gyermek,

e) egyedülálló szülő által nevelt a gyermek

f) védelembe vett a gyermek.

15. § (1) A bölcsődei nevelési év szeptember 1-jétől a következő év augusztus 31-éig tart.

(2) A bölcsődei ellátásért térítési díjat kell fizetni, amely gondozási díjból és étkezési díjból áll.

(3) A térítési díj mértékét, a díjfizetés határidejét és módját, a kedvezmények igénybevételének lehetőségét és módját a szülő, illetve a törvényes képviselő és az intézmény közötti megállapodás tartalmazza, az ezzel kapcsolatos részletes szabályokat a Hársfa Önkormányzati Bölcsődében biztosított ellátásokról, azok igénybevételének módjáról, és a térítési díjakról szóló 26/2023. (X.25.) önkormányzati rendelete tartalmazza.

(4) A bölcsődei ellátás megszűnik a szülő, illetve a törvényes képviselő és az intézmény közötti megállapodásban rögzített esetekben.

(5) Meg kell szüntetni annak a gyermeknek a bölcsődei ellátását, aki orvosi szakvélemény alapján egészségi állapota miatt bölcsődében nem gondozható.

10. Családok átmeneti otthona

16. § (1) A családok átmeneti otthonát Csömör Nagyközség közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező családok vehetik igénybe, amit az Önkormányzat ellátási szerződés alapján, a Magyar Protestáns Segélyszervezet által fenntartott családok átmeneti otthonában biztosít.

(2) A családok átmeneti otthonában történő elhelyezésre a Szociális Alapszolgáltatási Központ tesz javaslatot a család krízishelyzete alapján. A család felvételéről a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője dönt.

(3) Az otthontalanná vált szülő kérelmére a családok átmeneti otthonában együttesen helyezhető el a gyermek és szülője, valamint legfeljebb 21. életévének betöltéséig vagy - ha köznevelési, felsőoktatási vagy felnőttképzési intézménnyel, szolgáltatóval tanulói, hallgatói vagy felnőttképzési jogviszonyban áll -, legfeljebb 24. életévének betöltéséig a gyermek nagykorú testvére, feltéve, hogy elhelyezés hiányában lakhatásuk nem lenne biztosított, és a gyermeket emiatt el kellene választani szülőjétől, családjától. A nagykorú testvér tanulói, hallgatói vagy felnőttképzési jogviszonyának fennállását félévente igazolni kell.

(4) A családok átmeneti otthona legalább tizenkettő, de legfeljebb negyven felnőtt és gyermek együttes ellátását biztosítja.

11. Szünidei gyermekétkeztetés

17. § (1) Az Önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetést vállalkozási szerződéssel, külső cég útján biztosítja a Szociális Alapszolgáltatási Központ szervezésében.

(2) A szünidei gyermekétkeztetést a szolgáltatást nyújtó intézmény a szülő, törvényes képviselő kérelmére a hátrányos helyzetű és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, valamint a halmozottan hátrányos helyzetű és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek részére ingyenesen biztosítja.

(3) Az Önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetést a (2) bekezdésben foglalt gyermekeken túl - a nyári szünidőben - a szociálisan rászoruló gyermekek részére is ingyenesen biztosíthatja.

(4) A (2) bekezdésben említett gyermekekre a Szociális Alapszolgáltatási Központ tesz javaslatot és a Népjóléti és Kulturális Bizottság hagyja jóvá határozattal.

(5) Az Önkormányzat a nyári tanítási szünet előre meghatározott részében biztosítja az étkeztetést.

18. § (1) A szünidei gyermekétkeztetésre jogosult gyermek szülője, törvényes képviselője a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII.29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 7. számú melléklete szerinti nyilatkozaton nyújtja be gyermekétkeztetési igényét a Csömöri Polgármesteri Hivatalba.

(2) A nyilatkozatot a szünidőt megelőző 30 nappal korábban a jegyző megküldi a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek törvényes képviselőjének, aki az igényét a szünidő előtt legalább 15 nappal korábban köteles leadni.

(3) A gyermek részére biztosított ebédet a szülő, törvényes képviselő, vagy az általa meghatalmazott személy, a fiatalkorú gyermek megfelelő, az étel hordozására alkalmas dobozban viheti el.

19. § Ha a szünidei gyermekétkeztetést betegség vagy más ok miatt a gyermek nem veszi igénybe, a szülő a Szociális Alapszolgáltatási Központ felé 09.00 óráig bejelenti

a) a távolmaradást és annak várható időtartamát, valamint

b) a távolmaradásra okot adó körülmény megszűnését és azt, hogy a gyermek mikor veszi igénybe újból a szünidei gyermekétkeztetést.

12. Intézményi gyermekétkeztetés

20. § (1) Az Önkormányzat az intézményi gyermekétkeztetést vállalkozási szerződéssel, külső cég útján biztosítja az általa fenntartott óvodában, valamint a közigazgatási területén lévő nevelési-oktatási intézményben.

(2) Intézményi gyermekétkeztetésben részesülhetnek a gyermekek és a tanulók az óvodai nevelési napokon, valamint az iskolai tanítási napokon.

(3) Az óvodában és a nevelési-oktatási intézményben a déli meleg főétkezést, valamint tízórai és uzsonna formájában két kisétkezést kell biztosítani.

(4) Intézményi gyermekétkeztetésben részesülhet az iskolában az a tanuló is, aki a napközit nem veszi igénybe. Az étkezések közül az ebéd külön is igényelhető.

21. § (1) A gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának alapösszegét a 3. melléklet tartalmazza.

(2) A személyi térítési díjat az étkeztetést biztosító intézmény vezetője – a normatív kedvezmények figyelembevételével – állapítja meg.

(3) Az ellátásért fizetendő térítési díjat tárgyhó 10-ig kell befizetni.

(4) A jogosult, vagy törvényes képviselőjének személyi térítési díj elmaradása esetében, a Gyvt. 133. §-a az irányadó.

(5) A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője a térítési díj megfizetésére való felszólítás átvételét követő nyolc nap elteltével értesíti a Csömöri Polgármesteri Hivatalt a térítési díj behajtása iránt. A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője a felszólító levélben tájékoztatja a hátralékost a behajtás módjáról, illetve az ellátás megszüntetésének lehetőségéről.

V. Fejezet

Az ellátások igénybevételére, megszüntetésére és megszűnésére vonatkozó szabályok

13. A kérelem benyújtására vonatkozó közös szabályok

22. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére történik. A kérelmet az szolgáltatást nyújtó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani.

(2) Az igénylő a szociális rászorultsága alapjául szolgáló körülmények feltárásában közreműködik, valamint a szociális rászorultság igazolásához, a térítési díj megállapításához szükséges iratokat, nyilatkozatokat becsatolja, illetve az étkeztetés esetén az Sztv. és a Gyvt. rendelkezései szerint a szükséges iratokat benyújtja.

(3) Ha az igénylő a szükséges adatokat meglévő iratok hiányában nem tudja bemutatni a Szociális Alapszolgáltatási Központ családsegítés keretében támogatást nyújt azok pótlásához, beszerzéséhez. Ebben az esetben az igénylő vállalja az együttműködést a családsegítővel. Amennyiben az igénylő az együttműködést nem vállalja a vezető az ellátást megtagadhatja

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás iránti kérelemről a szolgáltatást nyújtó intézmény által biztosított ellátások esetében az intézmény vezetője dönt, döntéséről írásban értesíti a kérelmezőt, illetve a törvényes képviselőjét.

(5) Az intézményvezető külön eljárás nélkül köteles a személyes gondoskodást nyújtó ellátások bármelyikét azonnal biztosítani, ha valamely személy azonnali ellátása halaszthatatlan, a késedelem a rászorulónak életét, testi épségét, egészségét veszélyeztetné, vagy súlyos nélkülözésnek tenné ki. Az ilyen ellátás biztosításáról az intézményvezetőnek feljegyzést kell készítenie és az akadály megszűnését követő 8 napon beleül az eljárást le kell folytatnia.

(6) Az intézményvezető – határozott időre – együttműködési kötelezettség előírásával – biztosíthatja az ellátást abban az esetben, ha a kérelmező átmeneti időre (krízis helyzet, egészségügyi probléma miatt) önmaga ellátását nem képes biztosítani.

23. § (1) A szolgáltatást nyújtó intézmény által biztosított ellátások igénybevételének megkezdésekor az intézmény vezetője az ellátást igénylővel az intézmény szakmai programja mellékletét képező megállapodást köti.

(2) A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője a megállapodást módosíthatja, ha:

a) az ellátás időtartamát az ellátott vagy törvényes képviselője módosítani kívánja,

b) az intézmény által nyújtott szolgáltatások formája, módja, illetve köre megváltozik;

c) ha a személyi térítési díj megállapítására, illetve fizetésére vonatkozó szabályok megváltoznak.

(3) A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője az igények beérkezésének sorrendjében gondoskodik a jogosultak szociális ellátásáról és az Sztv. 20. §-a alapján történő nyilvántartásáról.

(4) A nyilvántartott igények teljesítésének indokoltságát a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője évente felülvizsgálja.

(5) . Az adatkezeléssel kapcsolatosan a továbbiakban az Sztv. 21. –24. §-a szerint kell eljárni.

14. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszűnésének és megszüntetésének esetei

24. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnésének eseteit az Sztv. 100. §-a és a Gyvt. 37/A. §-a határozza meg

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszüntetésének esetei:

a) az igénylő, illetve törvényes képviselőjének kezdeményezésére;

b) a rászorultság körülményeinek megváltozásával;

c) más ellátási forma indokoltsága esetén;

d) csömöri lakóhely vagy tartózkodási hely megszüntetése,

15. A jogosultak érdekvédelme

25. § (1) A jogosult és hozzátartozója az intézmény házirendben foglaltak szerint panasszal fordulhat az intézmény vezetőjéhez, aki orvosolja a panaszt, vagy a fenntartóhoz továbbítja.

(2) A jogosult és hozzátartozója panaszukkal Csömör Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testületéhez (a továbbiakban: Képviselő-testület) is fordulhatnak a Sztv. 94/E §(14) bekezdésében meghatározottak szerint.

16. A személyes gondoskodást nyújtó intézmény ellenőrzése

26. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó intézmény vezetője az intézmény működéséről évente beszámolót készít az intézmény szakmai munkájáról, melyet megküld az Önkormányzatnak.

(2) A Képviselő-testület évente ellenőrzi, és a megküldött beszámoló alapján átfogóan értékeli a személyes gondoskodást nyújtó intézmény működését.

(3) A beszámolónak tartalmaznia kell különösen:

a) az ellátotti létszám alakulását szakfeladatonként,

b) a szolgáltatások iránt felmerülő igényeket,

c) az ellátási kötelezettség teljesítésének helyzetét,

d) a szolgáltatások működtetési, finanszírozási, fejlesztési feladatait, az esetleges együtt működés kereteit,

e) a közalkalmazotti létszámot munkakörönként,

f) a szakmai munka bemutatását,

g) az egyes ellátotti csoportok (idősek, fogyatékos személyek, hajléktalan személyek, pszichiátriai betegek, szenvedélybetegek) sajátosságaihoz kapcsolódóan a speciális ellátási formák, szolgáltatások biztosításának szükségességét.

VI. Fejezet

Szociális Kerekasztal

27. § (1) Az Önkormányzat a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése, az önkormányzati szociális feladatok hatékony ellátása céljából Szociális Kerekasztalt működtet.

(2) A Szociális Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább 1 alkalommal ülésezik.

(3) A Szociális Kerekasztal belső ügyrendjét maga határozza meg.

VII. Fejezet

A térítési díj

28. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételéért - a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás, valamint a nappali ellátás kivételével - személyi térítési díjat kell fizetni.

(2) Tartási vagy öröklési szerződést kötött ellátásra jogosult személy esetén, térítési díj fizetésére a tartást és gondozást szerződésben vállaló a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj az intézményi térítési díjjal azonos összegű. Az ellátott a térítési díj megfizetését nem vállalhatja át.

(3) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások intézményi térítési díjait, valamint a személyi térítési díj megállapításának szabályait a Képviselő-testület évente egyszer, minden év április 1-jéig állapítja meg.

(4) A jogosult által fizetendő személyi térítési díjat a (2) bekezdés szerinti rendelet hatálybalépését követően felül kell vizsgálni és összegét az új rendelet alapján kell megállapítani.

29. § (1) A személyi térítési díjat a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője e rendelet és a kötelezett rendszeres havi jövedelme alapján állapítja meg.

(2) Az intézményi térítési díjakat az 1. melléklet, a személyi térítési díj mértékét a 2. melléklet tartalmazza.

(3) Ha a jogosult a személyi térítési díj összegét vitatja vagy annak további mérséklését, illetve elengedését kéri, Sztv. 115. § (4) bekezdése a) pontja alapján Csömör Nagyközség Önkormányzata Népjóléti és Kulturális Bizottságához fordulhat.

(4) A (3) bekezdés szerinti kérelem ügyében Csömör Nagyközség Önkormányzata Népjóléti és Kulturális Bizottsága határozattal dönt.

(5) Az étkezésért fizetendő térítési díjat tárgyhó utolsó napjáig kell befizetni.

(6) A házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat tárgyhót követő hónap 15-ig kell befizetni.

(7) A jogosult, vagy törvényes képviselőjének személyi térítési díj elmaradása esetében, a Sztv. 102. §-a az irányadó.

(8) A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője a térítési díj megfizetésére való felszólítás átvételét követő nyolc nap elteltével értesíti a Csömöri Polgármesteri Hivatalt a térítési díj behajtása iránt. A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője a felszólító levélben tájékoztatja a hátralékost a behajtás módjáról, illetve az ellátás megszüntetésének lehetőségéről.

VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

30. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2)1

(3) A rendeletben nem szabályozott kérdéseket az Sztv. a Gyvt. és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjairól szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

1. melléklet a 38/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díjai (ÁFA-val)

Étkeztetés

Házi segítségnyújtás

Nappali ellátás

napi ebéd
szállítással együtt


(napi ebéd szállítás nélkül)



1.600 Ft / adag

szociális segítés

680 Ft /fő /óra

0


1500 Ft/adag

személyi gondozás

680 Ft / fő /óra

Étkezés típusa

Nettó nyersanyag-költség

Nettó ajánlati ár
(Ft/adag)

ÁFA
(Ft/adag)

Bruttó ajánlati ár
(Ft/adag)

Térítési díj

Szünidei szociális gyermekétkeztetés meleg ebéd

513

906

244

1150

0

Szünidei szociális gyermekétkeztetés meleg diétás ebéd

712

1654

446

2100

0

Szünidei szociális gyermekétkeztetés meleg csomagolt ebéd

513

1063

287

1350

0

Szünidei szociális gyermekétkeztetés csomagolt diétás ebéd

712

1654

446

2100

0

2. melléklet a 38/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások személyi térítési díjaihoz nyújtott kedvezmények mértéke

1. Étkeztetés igénybevétele esetén fizetendő térítési díjak:

A

B

Az ellátott havi jövedelme Ft-ban

Fizetendő térítési díj az intézményi térítési díj %-ban

1

0 Ft – 114.000 Ft/hó

0 %

2

114.001 Ft/hó – 142.500 Ft/hó

50 %

3

142.501 Ft/hó -228.000 Ft/hó

70 %

4

228.001 Ft/hó – 285.000 Ft/hó

85%

5

285.000 Ft/hó felett

100 %

2. A házi segítségnyújtás személyi térítési díja:

Az intézményi térítési díjjal megegyezik.

3. Nappali ellátás igénybevétele nulla forint.

3. melléklet a 38/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez

A gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának alapösszege

1. Gyermekétkeztetés intézményi térítési díjai (ÁFÁ-val)

Étkezés típusa:

Bruttó nyersanyag-
költség

Nettó ajánlati ár (Ft/adag)

ÁFA
(Ft/adag)

Bruttó ajánlati ár
(Ft/adag)

Térítési díj

Általános iskolások részére tízórai biztosítása

normál

142,8

281

75,87

357

142

diétás

186,8

368

99,36

467

Általános iskolások részére meleg ebéd biztosítása

normál

556,8

1.096

295,92

1.392

556

diétás

696

1.370

369,9

1.740

Általános iskolások részére uzsonna biztosítása

normál

142,8

281

75,87

357

142

diétás

186,8

368

99,36

467

Általános iskola összesen

normál

842,4

1.658

447,66

2.106

840

diétás

1.070

2.106

568,62

2.675

Alkalmazottak részére meleg ebéd biztosítása

normál

579,2

1.140

307,8

1.448

1.448

Étkezés típusa:

Bruttó nyersanyag-költség

Nettó ajánlati ár (Ft/adag)

ÁFA
(Ft/adag)

Bruttó ajánlati ár
(Ft/adag)

Térítési díj

Óvodások részére tízórai biztosítása

198

251

68

319

195

Óvodások részére diétás tízórai biztosítása

225

384

103

487

Óvodások részére meleg ebéd biztosítása

492

630

170

800

380

Óvodások részére diétás meleg ebéd biztosítása

563

1.427

386

1.813

Óvodások részére uzsonna biztosítása

198

251

68

319

195

Óvodások részére diétás uzsonna biztosítása

225

384

103

487

Óvoda összesen

888

1.132

306

1.438

770

Óvodások diétás összesen

1.013

2.195

592

2.787

Étkezés típusa:

Bruttó nyersanyag-költség

Nettó ajánlati ár (Ft/adag)

ÁFA
(Ft/adag)

Bruttó ajánlati ár
(Ft/adag)

Térítési díj

Bölcsődések részére reggeli biztosítása

222

275

74

349

222

Bölcsődések részére diétás reggeli biztosítása

317

423

114

537

Bölcsődések részére tízórai biztosítása

191

250

68

318

191

Bölcsődések részére diétás tízórai biztosítása

279

385

104

489

Bölcsődések részére meleg ebéd biztosítása

525

630

170

800

525

Bölcsődések részére diétás meleg ebéd biztosítása

762

970

262

1232

Bölcsődések részére uzsonna biztosítása

222

275

74

349

222

Bölcsődések részére diétás uzsonna biztosítása

317

423

114

537

Bölcsődések összesen

1.160

1430

386

1816

1160

Bölcsődések diétás összesen

1.676

2201

594

2795

2. A Bölcsődében fizetendő étkezési térítési díjakra vonatkozó kedvezmények:

Egy főre eső nettó
jövedelem havonta
(Ft)

Napi étkezési díj
egy főre
(Ft)

Étkezés térítésii díj
Havonta
(21 napra vetítve
(Ft))

Minimálbér 135 %-ig

0 Ft

0 Ft

Minimálbér 135%-tól

1.160 Ft

24.360 Ft

1

Hatályon kívül helyezve: 2010. évi CXXX. törvény 12–12/B. § alapján. Hatálytalan: 2025. XI. 2-től.