Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete

Dány Község Önkormányzatának 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 04. 27

Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete

Dány Község Önkormányzatának 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 04. 27

Dány Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, a Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2)-(3) bekezdésében, valamint a helyi Önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Dány Község Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre), továbbá a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek

2. A költségvetés címrendje

2. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szervei: önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a Dányi Polgármesteri Hivatal; Önállóan működő költségvetési szerv a Dányi Nefelejcs Óvoda és a Dányi Bóbita Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltatási Központ.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő költségvetési szervek külön-külön alcímet alkotnak.

(3) A címrendet az 1. melléklet tartalmazza.

3. A költségvetés bevételei és kiadásai

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2023. évi költségvetését:

a)1 957.885.773,- Ft Bevételi főösszeggel

b)2 957.885.773,- Ft Kiadási főösszeggel állapítja meg.

(2) Ezen belül:

a)3 Költségvetési bevétel összege: 645.246.084,- Ft

b)4 Finanszírozási bevétel: 312.639.689,- Ft

c)5 Költségvetési kiadás összege:738.937.167,- Ft

d)6 Finanszírozási kiadás: 218.948.606,- Ft.

4. Az Önkormányzat és intézményei bevételei

4. § A Képviselő-testület az Önkormányzat és az általa alapított, irányított költségvetési szervek 3. § (1) pontjában megállapított bevételeit forrásonként a 2. melléklet (2.a., 2.b., 2.c., 2.d. mellékletek) szerinti részletezettségben állapítja meg.

a)7 Önkormányzat 2023. évi működési finanszírozásának támogatása: 455.159.270,-Ft

b) OKFŐ támogatás ÁH-n belül: 9.600.000-Ft

c)8 Közhatalmi bevételek: 81.270.000,-Ft

d) Működési bevételek: 72.413.559.-Ft

e) Felhalmozási bevételek: 21.629.000.-Ft

f)9 Felhalmozási célú átvett pénzeszköz ÁH-n belül: 180.925.872,- Ft

g)10 Finanszírozási bev., 2023.maradvány: 58.229.539,-Ft

h) Forgatási célú ÉP. értékesítés bev.: 50.000.000-Ft

5. Az Önkormányzat és intézményei kiadásai, valamint egyéb működési adatai

5. § (1) A Képviselő-testület a 3. § (1) pontjában megállapított költségvetési főösszeget kiadási forrásonként az alábbiak szerint állapítja meg.

a) Működési kiadások

aa)11 személyi jellegű kiadások: 373.608.067,-Ft

ab)12 munkaadókat terhelő járulékok: 46.868.816,-Ft

ac)13 dologi jellegű kiadások: 200.332.476,- Ft

ad)14 ellátottak pénzbeli juttatása: 8.321.908,- Ft

ae)15 egyéb működési célú kiadás: 109.805.900,- Ft

af)16 tartalék 13.819.970,-Ft

b) Felhalmozási kiadások:

ba)17 Beruházások:3.588.949,- Ft

bb)18 Felújítások: 177.487.635,- Ft

bc) Fejlesztési hitel törlesztés: 7.020.000.- Ft

bd)19 2023. évi megelőlegezés visszafizetés: 17.032.052,- Ft

(2) Bevételi - kiadási mérlegét a 3. melléklet, az Önkormányzat és költségvetési szervek kormányzati funkciók, címek, alcímek, előirányzat csoportok kiemelt előirányzatok szerinti részletezését a 4. melléklet (4.a.- 4.g tábla), 11. melléklet (11.a - 11.c.), 12. melléklet (12.a - 12.c), valamint a 13. melléklet (13.a – 13.c) tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek létszámkeretét az 5. melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.

a)20 64 fő teljes munkaidős

b) 6 fő részmunkaidős (4,6 órás, megbízási díj)

c) Közfoglalkoztatottak éves átlaglétszáma 10 fő teljes munkaidős

(4)21 Az Önkormányzat a 6. melléklet szerint beruházási előirányzatát 3.588.949,- forintban, illetve felújítási előirányzatát 177.487.635,- forintban hagyja jóvá.

(5) A Képviselő-testület az Önkormányzat és az általa alapított, irányított költségvetési szervek kiadásait, bevételeit, 2023. évi pénzügyi mérlegét Polgármesteri Hivatal 11. melléklet (11.a., 11.b., 11.c. mellékletek) szerint; Nefelejcs Óvoda 12. melléklet (12.a., 12.b. 12.c. mellékletek) szerint; Bóbita Alapszolgáltatási Központ 13. melléklet (13.a., 13.b. és 13.c mellékletek) szerinti részletezettségben állapítja meg.

6. Általános és céltartalék

6. § (1)22 A Képviselő-testület az Önkormányzat általános tartalékát 13.819.970,- forintban állapítja meg. Az Önkormányzat 2023. évi költségvetésében kizárólag a 2022. évi költségvetési maradvány és a forgatási célú értékpapír értékesítési összegének igénybevételével nincs működési hiány.

(2)23 Az Önkormányzatnál a 2023. évi megelőlegezés visszafizetésének összege technikai kiadásként jelenik meg a 2023. évi költségvetésben 17.032.052,- Ft összeggel.

7. Többéves kihatással járó feladatok

7. § Az Önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény alapján adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból eredő kötelezettséggel 2023. évben 7.020.000.- Ft hiteltörlesztést állapít meg és hagy jóvá, a Művelődési Ház építéséhez szükséges 100 000 000 Ft hitel 2023-évre jutó költségeként. (7. melléklet)

8. Előirányzat felhasználási ütemterv

8. § A Képviselő-testület az előirányzat felhasználási ütemtervet a 8. melléklet szerint fogadja el.

9. Likviditási ütemterv

9. § A Képviselő-testület a likviditási ütemtervet a 9. melléklet szerint fogadja el.

10. Dány Község Önkormányzatának önként vállalt feladatai

10. § (1) Az Önkormányzat önként vállalt feladatai:

1. Civil szervezetek és önszerveződő csoportok támogatása

2. Települési rendezvények

3. Mezei őrszolgálat működtetése

(2) A Képviselő- testület az Önkormányzat által adott közvetett támogatások tájékoztató táblát a 10. melléklet szerint fogadja el.

11. A költségvetés végrehajtásának általános szabályai

11. § (1) Az Önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős. Annak érdekében, hogy költségvetési hiány ne keletkezzen, év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(3) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön Képviselő-testületi döntés alapján.

(4) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal, valamint az elkülönített felhalmozási tartalékkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(5) A Polgármesteri Hivatal a költségvetési rendelet hatályba lépését követő tíz napon belül az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv vezetőivel történt egyeztetés alapján köteles elkészíteni az intézmények elemi költségvetését, melyet költségvetési alapokmányban rögzítenek, és annak egy példányát tájékoztató jelleggel megküldik a költségvetési szerv részére.

(6) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek éves költségvetésüket:

1. az Alapító Okiratban előírt, engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányban és az SZMSZ-ben részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

2. a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

3. a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőri előírások betartásával kötelesek végrehajtani.

(7) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.

(8) A Képviselő-testület az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlenül alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be.

(9) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján /kiemelt előirányzatokon belül/, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(10) A Képviselő-testület felhatalmazza az Önkormányzat által irányított költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(11) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, a bevételi kiesést a kiadások csökkentésével, takarékossággal kell ellensúlyozni.

(12) A polgármester dönt:

a) központi költségvetésből származó támogatások, pótelőirányzatok lebontásáról és ezzel összefüggő költségvetés módosításáról,

b) a helyi Önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó, központosított, központi költségvetési támogatás lemondásáról, igényléséről, és az ezekkel összefüggő költségvetés módosításról,

c) a Képviselő-testület két ülése között rendkívüli sürgősség fennállásakor – az Önkormányzat érdekeinek figyelembevételével – az általános tartalékról történő átcsoportosításról évi 2 millió forint összegig (pl. pályázat önereje esetén).

d) az Önkormányzat I. 1. Önkormányzat alcímén belül kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításról.

(13) A (12) bekezdés c) pontja szerinti rendkívüli sürgősség akkor áll fenn, ha a döntés meghozatalának elmulasztása vagy késedelme előreláthatóan kárt okozhat, vagy jogszabálysértő helyzet kialakulásához vezethet, vagy egyéb Önkormányzati érdeket sértene.

(14) Önkormányzati érdek: Önkormányzati döntések által tartalmazott – illetve az egyéb tételesen nevesített – Önkormányzati célok és feladatok megvalósítása, valamint az Önkormányzat károsodástól való megóvása és vagyonának védelme.

(15) A polgármester azon köznevelési, közművelődési, szociális, gyermekvédelmi szakmai feladatellátásra vonatkozó pályázatok esetében, amelyek önrészt és előfinanszírozást nem igényelnek, több éves, vagy tartós köztelezettség vállalással nem járnak, és a pályázat benyújtására az Önkormányzat, vagy a költségvetési szerv jogosult, a pályázat benyújtásához szükséges fenntartói nyilatkozat, kapcsolódó együttműködési megállapodás aláírására Képviselő-testületi döntés nélkül is jogosult.

(16) A költségvetési szervek vezetőinek negyedévenként- a negyedévet követő hó 20. napjáig felül kell vizsgálni a költségvetésüket abból a célból, hogy a tervezett előirányzaton belül nincs-e feladatelmaradás, és amennyiben a feladatelmaradás kimutatható, annak zárolását (tartalékba helyezését) az intézményvezető az okot adó körülmény bekövetkezésétől számított 15 napon belül kezdeményezi a polgármesternél.

(17) Az intézmények (Nefelejcs Óvoda, Bóbita Alapszolgáltatási Központ), valamint a szakfeladatok szerint ellátott feladatok térítési és bérleti díjának beszedését a pénzkezelési szabályzat tartalmazza.

12. Az előirányzatok módosítása

12. § (1) Az előirányzatok módosítására, átcsoportosítására az államháztartásáról szóló 2011. évi CXCV. tv. (továbbiakban: Áht.) 30. §- a és a 34. §- a, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló (továbbiakban: Ávr.) 368/2011. (XII.12.) Korm.rend. 35. § - ában, 36. § - ában, 42. § - ában, 43/A. § - ában és a 44. §-ában foglaltak alapján van lehetőség.

(2) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak előirányzat módosításáról, a kiemelt kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(3) A pénzügyi-gazdasági folyamatok zavartalanságának biztosítása érdekében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetés végrehajtása során az egyes kiadási jogcímeken belül 5 millió Ft értékhatárig

a) az előirányzat-csoportok között,

b) a kiemelt előirányzatok között,

c) a kiemelt előirányzatokon belül a tényleges felhasználásnak megfelelő előirányzat változtatást hajtson végre.

Erről a Képviselő-testület következő ülésén beszámolni köteles.

(4) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre. Az előirányzat időarányos maradványainak felhasználásáról a költségvetési szerv vezetője szabadon dönthet a költségvetési főösszegének megtartása mellett.

(5) Az Önkormányzat által irányított gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv vezetőjével ill. pénzügyi vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(6) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi Önkormányzat által irányított költségvetési szerv köteles betartani.

(7) A kiadásokban többlet költségvetési kihatással járó kötelezettség csak a Képviselő-testület döntésével engedélyezhető. A költségvetési kihatásokkal rendelkező előterjesztés csak a pénzügyi vezető jóváhagyásával, a forrás feltüntetésével kerülhet napirendre.

(8) A polgármester a működési kiadásokra vonatkozóan az egyes szakfeladatok, illetve feladatok között a jóváhagyott előirányzatokon belül engedélyezhet átcsoportosítást. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével engedélyezhet átcsoportosítást.

(9) A polgármester a felhalmozási célú előirányzatok esetében a Képviselő-testület által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között átcsoportosítást engedélyezhet esetenként 1 millió forintos (éves szinten maximum 5 millió) összeghatárig.

(10) A polgármester gondoskodhat az átmenetileg szabad pénzeszközök biztonságos lekötéséről és feloldásáról az elérhető legkedvezőbb hozam biztosítása mellett, maximum egyedi 250. 000 e Ft értékben.

(11) A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 13. § szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – félévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(12) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(13) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett köteles betartani.

13. A gazdálkodás szabályai

13. § (1) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek az e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzataik felett előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szerv előirányzataival a Képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A gazdasági szervezettel rendelkező, és gazdasági szervezettel nem rendelkező szerveknél létszámnövekedést csak a Képviselő-testület engedélyezhet.

(4) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

(5) A költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül a költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak.

(6) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(7) A Képviselő-testület 2023. évi belső ellenőrzés feladatainak ellátásával külső szakértőt bíz meg, mely az Önkormányzat költségvetésében tervezésre került.

(8) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(9) A költségvetési szerv vezetőjét fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, a kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért.

(10) A költségvetési szerv költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.

(11) A költségvetési szerv tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.

(12) A költségvetési szervek kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat hetente (utolsó munkanapon) a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi vezetőjének leadni.

(13) A költségvetési szervek az Áht. rendelkezése értelmében hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, értékpapírt nem vásárolhatnak.

(14) A költségvetési szervek készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házipénztárán keresztül bonyolíthatják.

(15) A költségvetési szerveknél a kötelezettségvállalás a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével az intézményvezető hatáskörébe tartozik. Az intézményvezető kötelezettséget csak írásban a jóváhagyott kiadási előirányzatok terhére vállalhat, amelyről köteles haladéktalanul a fenntartót a kötelezettségvállalás dokumentuma egy példányának megküldésével tájékoztatni.

(16) Az Önkormányzat és költségvetési szervei saját bevételeinek beszedéséről saját költségvetési számlán gondoskodnak.

(17) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

(18) Az Önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevételi előirányzat módosítás nélkül is teljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.

(19) Bevételkiesés esetén – annak mértékére figyelemmel- a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások, fejlesztési célú előirányzatok felhasználását korlátozza.

(20) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.

(21) Az Önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve, ha a Képviselő-testület másképp nem rendelkezik. Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.

(22) A költségvetés végrehajtása során fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el (utalványozhatók).

(23) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes Önkormányzati körben a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül az esetlegesen szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti a település költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.

(24) Az Önkormányzat feladatai tekintetében a kötelezettségvállalás gyakorlása a kötelezettségvállalási szabályzat rendelkezései szerint történik.

(25) A kiadási előirányzatok terhére nem köthető olyan jogi személlyel, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel érvényesen visszterhes szerződés, illetve létrejött szerződés alapján nem teljesíthető kifizetés, amely szervezet nem minősül átlátható szervezetnek.

(26) Az Önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a Képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(27) Az Önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a Képviselő-testület határozattal dönt. Ez alóli kivételeket jelen rendelet tartalmazza.

(28) Az Áht. 85. § - ra tekintettel előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módot a 100.000.-Ft feletti kifizetések esetében. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak e rendeletben szabályozott esetekben kerülhet sor.

(29) Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a bérfizetés napja legkésőbb a tárgyhót követő 5. nap. A bér folyószámlára utalásánál úgy kell intézkedni, hogy a dolgozóknak a bérfizetés napján a bér rendelkezésükre álljon. A bérfizetés a közmunka programban résztvevők kivételével folyószámlára utalással történik.

(30) Az Önkormányzati igazgatási tevékenység bérjellegű kiadásainak felhasználásáról a jegyző gondoskodik. Önkormányzati intézmények tekintetében a besorolások szabályszerűségéért az intézményvezető felelős.

(31) Költségvetési szervek a működésükhöz rendelt, biztosított ingó és ingatlan vagyon hasznosításából származó bevételt – a fenntartó előzetes engedélye nélkül – nem engedhetik át az intézményhez kapcsolódó alapítványok, non-, és for-profit szervezetek részére.

(32) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani. A következő leltározást 2024. évben december 31-i fordulónappal el kell végezni.

(33) Az Önkormányzat intézményeinek pénzellátását a Polgármesteri Hivatal kincstári finanszírozásban, időarányosan biztosítja az előirányzat-felhasználási terv figyelembevételével. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia. E szabálytól eltérni csak a beruházások, és felújítások esetén lehet, a hozzá kapcsolódó bevételek realizálásának ismeretében.

(34) A polgármester – az Önkormányzat költségvetése terhére –jogosult dönteni évente maximum 10 alkalommal, alkalmanként 2 millió forint összeghatárig az Önkormányzat költségvetéséről szóló Önkormányzati rendeletben megállapított dologi, beruházási és felújítási előirányzatok terhére legfeljebb annak mértékéig indokolt esetekben. Az összeg felhasználásáról, a pénzügyi kötelezettségvállalás mértékéről, valamint körülményeiről köteles írásban tájékoztatni a Képviselő-testületet a soron következő ülésén.

(35) Az Önkormányzat és költségvetési szervei számára jogszabályban kötelezően előírt és előre nem látható (nem tervezett) feladatok ellátása, valamint a közüzemi díjak költséghatékonyságának biztosítása ill. növelése érdekében teendő intézkedések és kötelezettségvállalások Képviselő-testületi döntés nélkül megtehetőek, amennyiben a költségvetési szerv költségvetésében arra fedezet átcsoportosítás útján rendelkezésre áll.

14. Személyi és egyéb juttatások

14. § (1) A szűkös pénzügyi lehetőségek miatt a költségvetési szerv vezetője a megállapított béralapból, intézményi döntéssel csak a Képviselő-testület 2023. évi költségvetésében meghatározott bérelőirányzat nagyságáig vállalhat kötelezettséget.

(2) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában – a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban: Kttv.) 132. § -ában foglaltak alapján – Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény (továbbiakban: költségvetési törvény) 65. § (6) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően 2023. évben a köztisztviselői illetményalap összegét 46. 380 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület a felsőfokú iskolai végzettségű (I. besorolási osztályba tartozó), valamint a középiskolai végzettségű (II. és III. besorolási osztályba tartozó) köztisztviselőknek a köztisztviselők alapilletménye 10 %-ának megfelelő illetménykiegészítést állapít meg a Kttv. alapján.

(4) A Polgármesteri Hivatalban személyi illetmény is alkalmazható.

(5) A Képviselő-testület az Önkormányzat által irányított költségvetési szervnél foglalkoztatott közalkalmazottak havi illetményét a költségvetési törvényben az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékekkel egyezően, valamint a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 573/2022. (XII. 23.) Korm. rendeletben foglaltak szerint határozza meg.

(6) A Képviselő-testület a polgármester és a köztisztviselők cafetéria juttatás éves keretét nettó 300. 000,-Ft-ban állapítja meg.

(7) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél jogviszonyban álló közalkalmazottak, Mt. hatálya alá tartozó munkavállalók részére cafetéria juttatásként kifizetendő összegét nettó havi 5000,-Ft-ban állapítja meg.

(8) Az Önkormányzat 2023. évre megállapított reprezentációra fordítható kiadási előirányzata 300.000.- Ft. amely összeg felett való felhasználási jog a polgármestert illeti.

(9) A Polgármesteri Hivatal 2023. évre megállapított reprezentációra fordítható kiadási előirányzata: 80 000.- Ft, amely összeg felett való felhasználási döntés a jegyző hatásköre.

(10) A Képviselő-testület a gazdálkodó szervezettel rendelkező költségvetési szerv költségvetésében céljuttatás keretet különíthet el.

(11) A Képviselő-testület a polgármester részére a Kttv. 225/H §-a alapján maximum 6 havi jutalmat állapíthat meg. A Képviselő-testület rendeletében 3 havi illetménynek megfelelő jutalom kifizetéséről dönt, amely az alábbiak szerint fizethető ki: 2 havi jutalom az éves zárszámadási rendelet jóváhagyását követően, 1 havi jutalom az éves közmeghallgatás megtartását követően.

15. Készpénzben történő kifizetések

15. § (1) Az 1. § hatálya alá tartozó költségvetési szerveknél a kiadások teljesítésekor előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módot.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál és intézményeinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

a) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás,

b) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetése,

c) ellátottak egyéb pénzbeli juttatása,

d) személyi juttatás körében az alkalmazottak munkába járási költségtérítése,

e) készpénzelőleg felvétele,

f) alkalmazottak belföldi kiküldetése,

g) saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés,

h) helyi és helyközi utazási költségtérítés,

i) üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások,

j) reprezentációs kiadások,

k) rendezvényekkel, értekezletekkel kapcsolatos kiadások,

l) jogcímtől függetlenül 200.000 Ft összeghatárig történő egyéb kifizetés a szervezet

vezetőjének egyedi írásbeli engedélye alapján.

16. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

16. § (1) A költségvetési törvényben előírt adatszolgáltatási kötelezettség valódiságáért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az éves költségvetési beszámolóban történő elszámolásnál, illetve annak ellenőrzése során feltárt visszafizetési kötelezettségek az intézményt terhelik.

(2) A költségvetési szervek vezetői az Önkormányzat rendeleteiben, belső szabályzataiban és a Polgármesteri Hivatallal kötött munkamegosztást szabályozó együttműködési megállapodás alapján kötelesek gazdálkodási feladataikat ellátni.

(3) Az Önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat, Polgármesteri Hivatal esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(4) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a jegyző útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

17. Mellékletek tételes felsorolása

17. § Az Önkormányzat költségvetése az alábbi mellékleteket tartalmazza, amelyeket jóváhagy a Képviselő-testület:

1. 1. melléklet: Az Önkormányzat címrendje

a) 2.a. melléklet: Az Önkormányzat költségvetés bevételei és kiadásai

b) 2.b. melléklet: Az Önkormányzat bevételei címek és kiemelt előirányzatok szerint

c) 2.c. melléklet: Az Önkormányzat költségvetési bevételei

d) 2.d. melléklet: Az Önkormányzat állami támogatásai feladatok szerint

3. 3. melléklet: Az Önkormányzat egyszerűsített bevétel-kiadás pénzügyi mérlege

a) 4.a. melléklet: Kiadások részletezése kiemelt előirányzatonként címrend szerinti bontásban és a létszámkeret,

b) 4.b. melléklet Az Önkormányzat szakfeladatonkénti kiadásai részletezve

c) 4.c. melléklet: Nem lakóingatlan bérbeadása

d) 4.d. melléklet: Sajátos működési bevételek

e) 4.e. melléklet: Önkormányzat bevételei és kiadási forrásonként, jogcímenként

f) 4.f. melléklet: Dányi Kommunális Nonprofit Kft. finanszírozása, bevétele

g) 4.g. melléklet: Önkormányzat és intézményei bevétel-kiadás összesen

5. 5. melléklet: Az Önkormányzat létszámkerete

6. 6. melléklet Az Önkormányzat beruházási, felújítási előirányzata

7. 7. melléklet: Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetési kötelezettsége

8. 8. melléklet: Dány község Önkormányzat előirányzat terve

9. 9. melléklet: Dány Község Önkormányzat likviditási terve

10. 10. melléklet: Az Önkormányzat által adott közvetett támogatások

a) 11.a. melléklet: Az Önkormányzati Hivatal bevételei és kiadásai;

b) 11.b. melléklet: Az Önkormányzati hivatal szakfeladatonkénti kiadásai,

c) 11.c. melléklet: COFOG összesen

a) 12.a. melléklet: A Dányi Nefelejcs Óvoda bevételei és kiadásai;

b) 12.b. melléklet: Nefelejcs Óvoda szakfeladatonkénti kiadásai,

c) 12.c. melléklet: COFOG összesen

a) 13.a. melléklet : A Dányi Bóbita Sz.Gy. Alapszolgáltatási Központ bevételei és kiadásai;

b) 13.b. melléklet: Bóbita Alapszolgáltatási Központ szakfeladatonkénti kiadásai,

c) 13.c. melléklet: COFOG összesen

18. Záró és vegyes rendelkezések

18. § (1) Az Önkormányzat költségvetését a költségvetési törvény, az Áht. és az Ávr. alapján hajtja végre, intézményei útján.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2023. évi költségvetési gazdálkodás zavartalan megkezdésére az átmeneti gazdálkodás keretében, a költségvetési gazdálkodás folyamatosságának biztosítása, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében a 2023. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig az Önkormányzati bevételek folytatólagos beszedésére, kiadásainak fedezésére, az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek folyamatos működésének biztosítására, az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2023. évi működési kiadási előirányzatán belül a kiadások és bevételek időarányos teljesítésére.

(3) A 2023. évre áthúzódó kötelezettségvállalásokból, megkötött szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek teljesíthetők a 2022. évi pénzmaradvány terhére.

(4) A 2023. január 1. és a kihirdetés időpontja közötti időszakban realizált bevételre és teljesített kiadásokra a rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.

19. § E rendeletet 2023. január 1-jétől kell alkalmazni.

20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1

A 3. § (1) bekezdés a) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

A 3. § (1) bekezdés b) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 3. § (2) bekezdés a) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 3. § (2) bekezdés b) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 3. § (2) bekezdés c) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 3. § (2) bekezdés d) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 4. § a) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 4. § c) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 4. § f) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

10

A 4. § g) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

11

Az 5. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

12

Az 5. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

13

Az 5. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

14

Az 5. § (1) bekezdés a) pont ad) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

Az 5. § (1) bekezdés a) pont ae) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

16

Az 5. § (1) bekezdés a) pont af) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

17

Az 5. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

18

Az 5. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

19

Az 5. § (1) bekezdés b) pont bd) alpontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

20

Az 5. § (3) bekezdés a) pontja a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

21

Az 5. § (4) bekezdése a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 3. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.

22

A 6. § (1) bekezdése a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

23

A 6. § (2) bekezdése a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

24

A 2. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

25

A 3. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

26

A 4. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

27

Az 5. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

28

A 6. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.

29

A 7. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.

30

A 8. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.

31

A 9. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.

32

A 10. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.

33

A 11. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (10) bekezdésével megállapított szöveg.

34

A 12. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (11) bekezdésével megállapított szöveg.

35

A 13. melléklet a Dány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 5. § (12) bekezdésével megállapított szöveg.