Erdőkertes Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2013.(III.1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről a 18/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelettel egységes szerkezetben

Hatályos: 2013. 09. 28- 2014. 04. 30

Erdőkertes Község Önkormányzat képviselő-testülete  az Alaptörvény 32. cikk (1) a. és (1) f. bekezdésében, a helyi önkormányzatokról szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. §. (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a 2013. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet (továbbiakban: Rendelet) alkotja.


Általános rendelkezések


 A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.


Az önkormányzat összesített 2013. évi költségvetése, egyenlege

1.§.

(1) A képviselő-testület az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2013. évi költségvetési mérleg kiadási és bevételi főösszegét 775.139 ezer forintban állapítja meg, az 1. sz.melléklet szerint. Kiadásaink és bevételeink egyensúlyban vannak abban az esetben, ha az adósságkonszolidáció a tervezett szinten teljesül.

(2)                                 Költségvetési bevételek 775.139 eFt

                                      Költségvetési kiadások  590.869 eFt

                                      Költségvetési egyenleg 

                                                         - működési  170.875 eFt

                                                         -felhalmozási 13.395 eFt

                    Költségvetési többlet: 184.270 eFt  hiteltörlesztés fedezete


                                                                    2.§.

(1) Az önkormányzat összesített 2013. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként 2. sz.melléklet szerint kerül bemutatásra.

Az önkormányzat összesített bevételei az alábbi kiemelt előirányzatok szerint kerülnek tervezésre

                                                                                                                                             eFt

Kiemelt bevételi előirányzatok

2013. évi

eredeti előirányzat

alapfa.

önként váll.fa.

államig.fa

összesen

Irányító szerv költségvetéséből kapott támogatás

244.152


29.553

273.705

Önkormányzatok sajátos működési bevételei

164.400



164.400

Közhatalmi bevétel



3000

3000

Intézményi működési bevétel

100.611

500


101.111

Működési és felhalmozási célú átvett pénzeszköz

28.131



28.131

Egyéb sajátos bevétel ADÓSSÁGRENDEZÉS 1.

143.037



143.037

Egyéb sajátos bevétel ADÓSSÁGRENDEZÉS 2.

19.255



19.255

Felhalmozási bevétel

15.000

27.500


42.500

Összes bevétel:

714.586

28.000

32.553

775.139

(2) A működési bevételek összege 732.639 e Ft, a felhalmozási bevételek összege pedig 42,500 e Ft. (3) Az (1) bekezdésben megállapított bevételeket önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő intézményenként a 2-8. számú melléklet tartalmazza.

(4) A költségvetési szervek 2013. évi önkormányzati támogatását a 3-8. számú melléklet foglalja magába.

(5) Az önkormányzatot megillető normatív állami támogatások, kötött felhasználású normatív

hozzájárulások előirányzatait jogcímenként a 10. számú, kiemelt előirányzatonként a 11. számú melléklet mutatja be.


Költségvetési kiadások


3.§.

(1) Az önkormányzat 2013. évi összesített működési, fenntartási kiadási előirányzatait a képviselőtestület a 1-2.sz.melléklet és a  következők szerint határozza meg

Főbb kiadási előirányzat csoportok

2013. évi eredeti előirányzat

alapfa.

önként váll.fa.

államig.fa

összesen

Működési költségvetés                                     

459.071

47.103

61.590

567.764

Felhalmozási költségvetés


29.105


29.105

Tartalékok




0

Ebből Környezetvédelmi Alap elkülönítés




0

Finanszírozási műveletek

184.270



184.270

Összes kiadás

643.341

70.208

61.590

775.139



A működési költségvetési kiadások a kiemelt előirányzatok szerint a következők szerint alakultak

Főbb kiadási előirányzat csoportok

2013. évi eredeti előirányzat

alapfa.

önként váll.fa.

államig.fa

összesen

Személyi jellegű kiadások

183.997

12.743

44.251

240.991

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

46.704

2.741

12.050

61.495

Dologi jellegű kiadások

149.537

29.119

12.050

183.945

Ellátottak pénzbeli juttatásai

24.765



24.765

Egyéb működési célú kiadások

28.000

2.500


30.500

Összes működési kiadás

459.071

70.208

61.590

567.764


(2) A képviselő-testület a 2013. évi költségvetés önállóan működő, valamint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervenkénti kiemelt kiadási előirányzatait a 3-8. számú mellékletek szerint fogadja el.

(3) Az önkormányzat 2013. évi támogatásértékű kiadásait és végleges pénzeszközök-átadásait, a társadalom-, szociálpolitikai és egyéb támogatásokat a 12-16.számú mellékletek tartalmazzák.


4.§.

(1) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásainak összege összesen 29.105 e Ft. A felújítási és felhalmozási kiadásokból:

- beruházások előirányzata: 29.105 e Ft,

- felújítások előirányzata: 0 e Ft,

 (2) A képviselő-testület a beruházásokat feladatonként, címenként a 17. számú mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


Általános és céltartalékok


5.§.

 (1) Az önkormányzat 2013. évi összesített

- általános tartaléka: 0 e Ft,

- működési céltartaléka: 0 e Ft,

összesen: 0 e Ft.


6.§.

Adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettség a futamidő végéig:

Az önkormányzat 2013. évi hitel- és kötvénytörlesztése 184.270 e Ft. A fennálló hitelek és a kibocsátott kötvény állományát a 18.sz.melléklet mutatja be.


7.§.

Az önkormányzat 2013. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet (likviditási tervet) a 19. számú melléklet részletezi.


Költségvetési létszámkeret


8.§.

(1)[1] Az önkormányzat engedélyezett létszámkerete, létszámcsökkentés után 94 fő.

(2) A képviselő-testület a létszámkeretet az önállóan működő, valamint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervenkénti bontásban az 20. számú melléklet szerint állapítja meg. A költségvetési szervenként meghatározott létszám-előirányzat nem tartalmazhatja a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát, melyet külön kell feltüntetni.

(3)A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 23 fő. A létszám-előirányzat a pályázati lehetőségek figyelembe-vételével került megállapításra.


Közvetett támogatások


9.§.

A képviselő-testület a 2013. évi közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, illetve összege szerinti részletezettséggel - a vonatkozó jogszabályok szerint- a 21 számú melléklet alapján hagyja jóvá.


A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok


10.§

(1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai a Képviselő testület által év közben módosíthatók, átcsoportosíthatók.

(2) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát 5.000 e Ft-ig (alkalmanként és intézményenként) és   az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át.

 (3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület az első negyedév kivételével negyedévenként, de legkésőbb a beszámoló megküldésnek határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról.

(4) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol, annak kihirdetését követően a polgármester haladéktalanul a képviselő-testület elé terjeszti a költségvetés módosítását.


11. §

(1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratokban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) A költségvetési intézmények saját nevükben kötelezettséget nem vállalhatnak, csak a polgármesterrel történt egyeztetés és ellenjegyzés után történhet megrendelés.

(3) Az önkormányzat költségvetési szervei szabadon nem használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket, kivéve a saját pályázattal elnyert  kötött felhasználású többletbevételt.

(4) A többletbevétel felhasználása – kivéve a pályázati úton elnyert pályázati bevételt – a képviselő-testület előirányzat módosítása után történhet.


12.§

(1) A tervezett bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, azt a kiadás csökkentésével kell az intézményeknek ellensúlyozni.

(2) Amennyiben az önkormányzat tervezett bevételei nem folynak be – úgy az intézmények működési feltételeinek biztosítását kivéve – a kiadások sem teljesíthetőek a tervben szereplő szinten.


13.§.

(1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet beruházásokra fordítható, valamint értékpapír vásárlás illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható.

(2) Az /1/ bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott nemzeti közbeszerzési értékhatárt el nem érő ügyekben szerződéseket, megállapodásokat kössön, melyről a következő testületi ülésen tájékoztatást kell, hogy adjon.

(4) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére hozzájárul ahhoz, hogy az önkormányzat a számlavezető pénzintézettel - a 2013. évi költségvetési évben a 60.000 e Ft összegű folyószámlahitel felvételére kötött szerződést meghosszabbítsa, amennyiben a hatályos törvények megengedik.

(5) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat a költségvetési bevételeit  és a folyószámlahitellel jelenleg is jelzáloggal terhelt ingatlanait jelöli meg. A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel-visszafizetés időtartama alatt a kért hitelt és a járulékait a költségvetésbe betervezi és jóváhagyja.

(6) A képviselő-testület feljogosítja a polgármestert a folyószámlahitel szerződés aláírására.




14.§.

(1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselőtestület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.

(4) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése esetén tárgyév április 25-éig, július 25-éig, október 10-éig, növekedése esetén legkésőbb július 25-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.

(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.


15.§.

(1) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek,

klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e

Rendelet 16. §. (1) – (5) bekezdésében foglalt előírások mellett.


16.§.

(1) Az előző § szerinti támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magányszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.

(2) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.

(3) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.

(4) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.

(5) A támogatott, a rendeltetés szerinti felhasználásról elszámolást készít, melyet a megvalósulás utáni 30 napon belül a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatával a támogatónak bemutat. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.

(6) A támogatások felhasználásáról a támogatott szervek legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni,


17.§.

(1) Az intézmények részére jóváhagyott önkormányzati támogatás tartalmazza a költségvetési törvényben, a közoktatási törvényben és végrehajtási rendeleteiben meghatározott közoktatási, kötelezően ellátandó szakmai feladatokhoz,  pedagógus továbbképzéshez és   a kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítéshez kapcsolódó hozzájárulást.

(2) A közoktatási törvény 118. §-ának (13) bekezdésében meghatározott, kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítés számítási alapja 2013. évben 5.250 Ft/fő/hónap.

(3) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.CXCIX. törvény és a 2012.évi CCIV.törvény a  Magyarország 2013. évi központi költségvetésérõl 53.§ (1) bekezdés alapján – az illetményalap 2013. évben 38.650 Ft.

(4) A képviselő-testület a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők részére egységesen valamennyi köztisztviselőre kiterjedően 10 %-os illetménykiegészítést, állapit meg.

(5) A polgármesteri hivatalban egységesen valamennyi vezető köztisztviselőre kiterjedően 10 %-os illetménypótlékot, biztosit.

(6) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §.-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2013. évben 20.000 Ft.


18. §

(1) A képviselő-testület a közalkalmazottak számára a közalkalmazottak jogállásáról szóló többször módosított 1992. évi XXXIII. Törvény által kötelezően előirt illetmény eléréséhez szükséges bértömeget biztosítja.

(2)  A besorolások szabályszerűségéért az intézményvezető a felelős.


Pénzellátás szabályai


19.§.

(1) A bevételek beszedése, a kiadások teljesítése során pénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. Készpénzes fizetés lehet: készlet, kisértékű tárgyi eszköz, kiküldetési rendelvény, megbízási díj és kisösszegű szolgáltatás céljaira. Az intézményeknek kisösszegű kifizetéseikhez, havonta egy alkalommal készpénz ellátmányt biztosít a pénzügyi iroda. Az iskola 20.000 Ft, az óvoda 20,000 Ft, a faluház 20,000 Ft összeggel a tárgyhót követő hónap 10-ig elszámol.

(2) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük, melyet a polgármester és a jegyző jóváhagyása után lehet teljesíteni.

(3) Az intézmények megbízási szerződést csak a polgármester és jegyző előzetes engedélyével köthetnek.

(4) Az intézmények önkormányzati támogatásának és normatíva rendelkezésre bocsátása - az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel - a tényleges szükséglethez igazodik.

(5) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a polgármesternek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.

(6) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az önkormányzat számlájára átvezetésre kerül.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

20. §

 (1) A költségvetés végrehajtását az önállóan működő és gazdálkodó, az önállóan működő költségvetési szervek tekintetében a polgármesteri hivatal köteles ellenőrizni, az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) A jegyző köteles gondoskodni valamennyi önállóan működő és gazdálkodó, továbbá önállóan működő költségvetési szerv tekintetében a FEUVE rendszer és a belső ellenőrzés megszervezéséről és működtetéséről.


Záró és vegyes rendelkezések


21. §

 (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2013. január 1-jétől kell alkalmazni.

(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.





      Dr.Pásztor László  sk.                                                      Vargáné Rajna Ágnes sk.

          polgármester                                                                     címzetes főjegyző



Mellékletek:  1 – 21-ig, külön jegyzék szerint.



Kihirdetve:

Erdőkertes, 2013. március 1.

                                                                                              Vargáné Rajna Ágnes sk.

                                                                                                  címzetes főjegyző


Módosítással egységes szerkezetben kihirdetve:

Erdőkertes, 2013. október 1.

                                                                                              Vargáné Rajna Ágnes

                                                                                                  címzetes főjegyző







[1]

Módosította: 18/2013. (IX. 27.) önk.rendelet 1. §-a, hatályos: 2013. 09. 28-tól