Erdőkertes Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(III.4.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 07. 17- 2022. 12. 08

Erdőkertes Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(III.4.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

2020.07.17.

Erdőkertes Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és f) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdése és a 2019.évi LXXI. tv. Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló törvény alapján az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.

2. Az önkormányzat összesített 2020. évi költségvetése

2. §[1]
A 2020. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét intézményfinanszírozás nélkül 1.426.635.749 forintban, intézményfinanszírozással 1.848.972.319 forintban állapítja meg. (1-20. mellékletek szerint)

3. § (1) Az önkormányzat összesített 2020. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) önkormányzatok működési támogatása 511.964.169 Ft

b)[2] működési és felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 21.000.000 Ft
amelyből:
ba)[3] működési célú támogatások 21.000.000 Ft
c)[4] közhatalmi bevételek 206.044.500 Ft
d) működési bevételek 28.715.673 Ft
e) felhalmozási bevételek 19.000.000 Ft
f) előző évi maradvány 620.581.828 Ft
g) finanszírozási előleg 19.329.579 Ft
h)[5] finanszírozási bevételek 0 Ft
amelyből:
ha)[6] belföldi finanszírozás bevételei 0 Ft

(2) Az önkormányzat összesített bevételeiből (1. melléklet)

a)[7] a kötelező feladatok bevételei: 1.292.161.915 Ft,
b)[8] az önként vállalt feladatok bevételei: 32.081.000 Ft,
c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei: 102.392.834 Ft.
(3) Az önkormányzat összesített bevételeiből
a)[9] működési bevételek: 1.407.635.749 Ft,
b) felhalmozási bevételek: 19.000.000 Ft.
c)[10] finanszírozási bevétel: 0 Ft.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt bevételi előirányzatok a-h) pontjai az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 2. §-ban rögzített kiemelt előirányzatok, a többi kiemelt bevételi előirányzat meghatározásáról a helyi önkormányzat saját hatáskörben dönt.

4. § (1) [11] Az önkormányzat összesített 2020. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz

a) működési költségvetés 764.310.390 Ft
aa) személyi juttatások: 391.464.000 Ft
ab) munkaadókat terhelő járulékok és
szociális hozzájárulási adó: 61.729.500 Ft
ac) dologi kiadások: 250.909.000 Ft
ad) ellátottak pénzbeli juttatásai: 15.000.000 Ft
ae) egyéb működési célú pe.átadás: 43.000.000 Ft
af) előző évi elszámolás 2.207.890 Ft
b) felhalmozási költségvetés 615.000.000 Ft
ba) beruházások,felújítás 505.000.000 Ft
bb) pályázat visszafizetés 110.000.000 Ft
c) finanszírozási kiadások 67.788.344 Ft
amelyből:
ca) TARTALÉK 23.953.567 Ft

(2) Az önkormányzat összesített kiadásaiból (1. melléklet)

a)[12] a kötelező feladatok kiadásai: 693.084.672 Ft,
b)[13] az önként vállalt feladatok kiadásai: 702.810.077 Ft,
c) állami (államigazgatási) feladatok kiadásai: 30.741.000 Ft.
(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházási kiadások beruházásonként, - a 14. melléklet tartalmazza
(4) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai és az ESÉLY családsegítő központ feladatellátása, önrésze: 45.000.000 (mely az állami támogatás 118%-os felhasználása, de a feladatot el kell látni).
(5) A költségvetési évben a helyi önkormányzatnak a következő fejlesztési célja azok, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Stabilitási Tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkező ügylet szükségessége nem ismert.

5. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek a pályázati lehetőségektől függenek, jelenleg minden Uniós pályázatunk lezárt.

Elnyert PM és VEKOP pályázataink megvalósítása folyamatban.

6. § Az önkormányzat összevont költségvetésében az általános tartalék 23.953.567 Ft[14], melyet az év közben felmerülő, meg nem tervezett kiadásokra különítettünk el.

Céltartalék 0 e Ft.

7. § A költségvetési egyenleg

1. Cél szerint
a)[15] működési cél szerint 643.325.359 Ft többlet
b) felhalmozási cél szerint 596.000.000 Ft hiány
c)[16]finanszírozási műveletek szerint 47.325.359 Ft hiány
d) költségvetés összesen: egyenlő
2.Feladatok szerint
a)[17] alapfeladat szerint: 598.836.166 Ft többlet
b)[18] önként vállalt feladat szerint: 670.498.000 Ft hiány
c) államigazgatási feladat szerint: 71.651.834 Ft többlet
d) költségvetés összesen: egyenlő

3. Költségvetési létszámkeret

8. §

(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – engedélyezett létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg (17. melléklet)

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 104,5 fő,
b) a 2019. év utolsó napján záró létszám 104,5 fő, 2020.év első napján foglalkoztatott nyitó létszám 104,5 fő
c)[19] engedélyezett létszám 2020. július 01. naptól 98 fő.

4. A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok

9. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai a Képviselő testület által év közben módosíthatók, átcsoportosíthatók.

(2) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát 5.000.000 Ft-ig (alkalmanként és intézményenként) és az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át.

(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület legkésőbb a beszámoló megküldésnek határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról.

(4) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol, annak kihirdetését követően a polgármester haladéktalanul a képviselő-testület elé terjeszti a költségvetés módosítását.

10. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratokban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) A költségvetési intézmények saját nevükben kötelezettséget nem vállalhatnak, csak a polgármesterrel történt egyeztetés és ellenjegyzés után történhet megrendelés.

(3) Az önkormányzat költségvetési szervei szabadon nem használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket, kivéve a saját pályázattal elnyert kötött felhasználású többletbevételt.

(4) A többletbevétel felhasználása – kivéve a pályázati úton elnyert pályázati bevételt – a képviselő-testület előirányzat módosítása után történhet.

11. § (1) A tervezett bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, azt a kiadás csökkentésével kell az intézményeknek ellensúlyozni.

(2) Amennyiben az önkormányzat tervezett bevételei nem folynak be – úgy az intézmények működési feltételeinek biztosítását kivéve – a kiadások sem teljesíthetőek a tervben szereplő szinten.

12. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet beruházásokra fordítható, valamint tartalékba helyezhető.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott nemzeti közbeszerzési értékhatárt el nem érő ügyekben szerződéseket, megállapodásokat kössön, melyről a következő testületi ülésen tájékoztatást kell, hogy adjon.

13. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselőtestület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.

(4) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése esetén tárgyév április 25-éig, július 25-éig, október 10-éig, növekedése esetén legkésőbb július 25-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.

(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

14. § (1) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek,

klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e
Rendelet 15. §. (1) – (5) bekezdésében foglalt előírások mellett.

15. § (1) Az előző § szerinti támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magányszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.

(2) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.

(3) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem, vagy csak részben valósítható meg.

(4) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.

(5) A támogatott, a rendeltetés szerinti felhasználásról elszámolást készít, melyet a megvalósulás utáni 30 napon belül a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatával a támogatónak bemutat. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.

(6) A támogatások felhasználásáról a támogatott szervek legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni.

16. § (1) Az intézmények részére jóváhagyott önkormányzati támogatás tartalmazza a költségvetési törvényben, a közoktatási törvényben a közművelődési dolgozók és védőnők bérkiegészítése és végrehajtási rendeleteiben meghatározott kötelezően ellátandó szakmai feladatokhoz kapcsolódó hozzájárulást.

(2) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.CXCIX. törvény és a 2019.évi LXXI.törvény - a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről- 59. § (6) bekezdés alapján – a képviselő-testület 46.380 Ft-ban állapítja meg a köztisztviselők illetményalapját.

(3) A képviselő-testület a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők részére egységesen valamennyi köztisztviselőre kiterjedően 10 %-os illetménykiegészítést, állapit meg.

(4) A polgármesteri hivatalban egységesen valamennyi vezető köztisztviselőre kiterjedően 10 %-os illetménypótlékot, biztosít.

(5) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2020. évben 20.000 Ft.

17. § (1) A képviselő-testület a közalkalmazottak számára a közalkalmazottak jogállásáról szóló többször módosított 1992. évi XXXIII. Törvény által kötelezően előirt illetmény eléréséhez szükséges bértömeget biztosítja.

(2) A besorolások szabályszerűségéért az intézményvezető a felelős.

5. Pénzellátás szabályai

18. § (1) A bevételek beszedése, a kiadások teljesítése során pénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. Készpénzes fizetés lehet: készlet, kisértékű tárgyi eszköz, kiküldetési rendelvény, megbízási díj és kisösszegű szolgáltatás céljaira. Az intézményeknek kisösszegű kifizetéseikhez, havonta egy alkalommal készpénz ellátmányt biztosít a pénzügyi iroda. Az óvoda 50,000 Ft, a faluház 50,000 Ft összeggel a tárgyhót követő hónap 10-ig elszámol.

(2) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük, melyet a polgármester és a jegyző jóváhagyása után lehet teljesíteni.

(3) Az intézmények megbízási szerződést csak a polgármester és jegyző előzetes engedélyével köthetnek.

(4) Az intézmények önkormányzati támogatásának és normatíva rendelkezésre bocsátása - az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel - a tényleges szükséglethez igazodik.

(5) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a polgármesternek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.

(6) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az önkormányzat számlájára átvezetésre kerül.

6. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

19. § (1) A költségvetés végrehajtását az önállóan működő és gazdálkodó, az önállóan működő költségvetési szervek tekintetében a polgármesteri hivatal köteles ellenőrizni, az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) A jegyző köteles gondoskodni valamennyi önállóan működő és gazdálkodó, továbbá önállóan működő költségvetési szerv tekintetében a FEUVE rendszer és a belső ellenőrzés megszervezéséről és működtetéséről.

7. Záró és vegyes rendelkezések

20. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 1-jétől kell alkalmazni.

(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.