Erdőkertes Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(III.4.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 07. 17- 2022. 12. 08Erdőkertes Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(III.4.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Erdőkertes Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és f) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdése és a 2019.évi LXXI. tv. Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló törvény alapján az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.
1. Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.
2. Az önkormányzat összesített 2020. évi költségvetése
3. § (1) Az önkormányzat összesített 2020. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:
a) önkormányzatok működési támogatása 511.964.169 Ft
(2) Az önkormányzat összesített bevételeiből (1. melléklet)
4. § (1) [11] Az önkormányzat összesített 2020. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz
(2) Az önkormányzat összesített kiadásaiból (1. melléklet)
5. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek a pályázati lehetőségektől függenek, jelenleg minden Uniós pályázatunk lezárt.
6. § Az önkormányzat összevont költségvetésében az általános tartalék 23.953.567 Ft[14], melyet az év közben felmerülő, meg nem tervezett kiadásokra különítettünk el.
7. § A költségvetési egyenleg
3. Költségvetési létszámkeret
8. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – engedélyezett létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg (17. melléklet)
4. A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok
9. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai a Képviselő testület által év közben módosíthatók, átcsoportosíthatók.
(2) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát 5.000.000 Ft-ig (alkalmanként és intézményenként) és az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át.
(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület legkésőbb a beszámoló megküldésnek határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról.
(4) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol, annak kihirdetését követően a polgármester haladéktalanul a képviselő-testület elé terjeszti a költségvetés módosítását.
10. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratokban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(2) A költségvetési intézmények saját nevükben kötelezettséget nem vállalhatnak, csak a polgármesterrel történt egyeztetés és ellenjegyzés után történhet megrendelés.
(3) Az önkormányzat költségvetési szervei szabadon nem használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket, kivéve a saját pályázattal elnyert kötött felhasználású többletbevételt.
(4) A többletbevétel felhasználása – kivéve a pályázati úton elnyert pályázati bevételt – a képviselő-testület előirányzat módosítása után történhet.
11. § (1) A tervezett bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, azt a kiadás csökkentésével kell az intézményeknek ellensúlyozni.
(2) Amennyiben az önkormányzat tervezett bevételei nem folynak be – úgy az intézmények működési feltételeinek biztosítását kivéve – a kiadások sem teljesíthetőek a tervben szereplő szinten.
12. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet beruházásokra fordítható, valamint tartalékba helyezhető.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott nemzeti közbeszerzési értékhatárt el nem érő ügyekben szerződéseket, megállapodásokat kössön, melyről a következő testületi ülésen tájékoztatást kell, hogy adjon.
13. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselőtestület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.
(4) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése esetén tárgyév április 25-éig, július 25-éig, október 10-éig, növekedése esetén legkésőbb július 25-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.
(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.
14. § (1) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek,
15. § (1) Az előző § szerinti támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magányszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.
(2) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.
(3) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem, vagy csak részben valósítható meg.
(4) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.
(5) A támogatott, a rendeltetés szerinti felhasználásról elszámolást készít, melyet a megvalósulás utáni 30 napon belül a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatával a támogatónak bemutat. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.
(6) A támogatások felhasználásáról a támogatott szervek legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni.
16. § (1) Az intézmények részére jóváhagyott önkormányzati támogatás tartalmazza a költségvetési törvényben, a közoktatási törvényben a közművelődési dolgozók és védőnők bérkiegészítése és végrehajtási rendeleteiben meghatározott kötelezően ellátandó szakmai feladatokhoz kapcsolódó hozzájárulást.
(2) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.CXCIX. törvény és a 2019.évi LXXI.törvény - a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről- 59. § (6) bekezdés alapján – a képviselő-testület 46.380 Ft-ban állapítja meg a köztisztviselők illetményalapját.
(3) A képviselő-testület a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők részére egységesen valamennyi köztisztviselőre kiterjedően 10 %-os illetménykiegészítést, állapit meg.
(4) A polgármesteri hivatalban egységesen valamennyi vezető köztisztviselőre kiterjedően 10 %-os illetménypótlékot, biztosít.
(5) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2020. évben 20.000 Ft.
17. § (1) A képviselő-testület a közalkalmazottak számára a közalkalmazottak jogállásáról szóló többször módosított 1992. évi XXXIII. Törvény által kötelezően előirt illetmény eléréséhez szükséges bértömeget biztosítja.
(2) A besorolások szabályszerűségéért az intézményvezető a felelős.
5. Pénzellátás szabályai
18. § (1) A bevételek beszedése, a kiadások teljesítése során pénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. Készpénzes fizetés lehet: készlet, kisértékű tárgyi eszköz, kiküldetési rendelvény, megbízási díj és kisösszegű szolgáltatás céljaira. Az intézményeknek kisösszegű kifizetéseikhez, havonta egy alkalommal készpénz ellátmányt biztosít a pénzügyi iroda. Az óvoda 50,000 Ft, a faluház 50,000 Ft összeggel a tárgyhót követő hónap 10-ig elszámol.
(2) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük, melyet a polgármester és a jegyző jóváhagyása után lehet teljesíteni.
(3) Az intézmények megbízási szerződést csak a polgármester és jegyző előzetes engedélyével köthetnek.
(4) Az intézmények önkormányzati támogatásának és normatíva rendelkezésre bocsátása - az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel - a tényleges szükséglethez igazodik.
(5) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a polgármesternek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.
(6) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az önkormányzat számlájára átvezetésre kerül.
6. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
19. § (1) A költségvetés végrehajtását az önállóan működő és gazdálkodó, az önállóan működő költségvetési szervek tekintetében a polgármesteri hivatal köteles ellenőrizni, az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.
(2) A jegyző köteles gondoskodni valamennyi önállóan működő és gazdálkodó, továbbá önállóan működő költségvetési szerv tekintetében a FEUVE rendszer és a belső ellenőrzés megszervezéséről és működtetéséről.
7. Záró és vegyes rendelkezések
20. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 1-jétől kell alkalmazni.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.