Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 06- 2030. 12. 30Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely alapján finanszírozza és ellátja a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. A rendelet célja, hogy Erdőkertes Község Önkormányzata az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglalt, költségvetési rendelet elfogadásával kapcsolatos kötelezettségnek és a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyen.
[2] Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testületére és szerveire, Erdőkertes Község Önkormányzata irányítása alá tartozó költségvetési szerveire, valamint a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete a 2025. évi költségvetését
a) 1 922 009 113 Ft költségvetési bevétellel,
b) 1 922 009 113 Ft költségvetési kiadással,
c) 0 Ft költségvetési egyenleggel,
d) 0 Ft - ebből működési (hiány,többlet)
e) 0 Ft - felhalmozási (hiány,többlet)
állapítja meg.
(2) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat
a) 1 292 132 581 Ft működési költségvetés kiadásai;
aa) 728 460 488 Ft személyi juttatások kiadásai;
ab) 94 107 002 Ft munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kiadásai;
ac) 412 503 483 Ft dologi kiadások;
ad) 5 000 000 Ft ellátottak pénzbeli juttatásai;
ae) 49 200 000 Ft egyéb működési célú kiadások;
b) 598 185 996 Ft felhalmozási költségvetés kiadásai;
ba) 498 979 176 Ft beruházások;
bb) 26 666 201 Ft felújítások;
bc) 72 540 619 Ft egyéb felhalmozási kiadások;
c) 2 861 608 Ft tartalék;
d) 31 690 536 Ft finanszírozási kiadások;
jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.
(3) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglaltak figyelembevételéve a költségvetési címrendjét az 1. melléklet szerint határozza meg.
(4) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete a költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat, valamint a kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 2. melléklet alapján határozza meg.
(5) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete a működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet és a 2. melléklet határozza meg.
(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának felhasználását rendeli el.
(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradvány felhasználását, valamint a saját bevételek működési kiadások finanszírozásán felüli rész felhasználását rendeli el. A felhalmozási hiány fejlesztési hitelből történő külső finanszírozásához a Kormány engedélye szükséges.
(8) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete a köztisztviselői illetményalapot 46.380 Ft mértékben állapítja meg.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 2. melléklet szerint határozza meg.
(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A. §-ában szabályozott középtávú tervezés részeként az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetésének tervezéséhez Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII.30.) Korm. rendelet szabályozására figyelemmel a saját bevételeit, valamint az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegéről a költségvetési pénzügyi kitekintő adatokat a rendelet 2. melléklet szerinti tartalommal határozza meg.
(3) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 2. melléklet szerint határozza meg.
(4) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete a beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 2. melléklet szerint határozza meg.
(5) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete a felújítások kiadásait felújításonként a 2. melléklet szerint határozza meg.
(6) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban 2. melléklet szerint határozza meg.
(8) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 13. melléklet, 14. melléklet szerint határozza meg.
(9) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete a kiadások között 2 861 608 Ft tartalékot állapít meg. A tartalékot a Képviselő-testület engedélyével lehet felhasználni, átcsoportosítani.
(10) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek tárgyévi és az előző három év mérlegét a T1 melléklet szerint határozza meg.
(11) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseit számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve célok szerint a T2 melléklet szerint határozza meg.
(12) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat által adott közvetett támogatások tervezését a T3 melléklet szerint határozza meg.
(13) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat előirányzat felhasználási tervét a T4 melléklet szerint határozza meg.
(14) Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszámait a T5 melléklet szerint határozza meg.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
(8) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselőtestület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(9) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.
(10) Amennyiben a jelentkező feladatváltozást az intézményvezető előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.
(11) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése és csökkenése esetén tárgyév április 25-éig és október 01-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.
(12) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.
(13) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt.
(14) A 13.bekezdés szerinti támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magányszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.
(15) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.
(16) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.
(17) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.
(18) A támogatott, a rendeltetés szerinti felhasználásról elszámolást készít, melyet a megvalósulás utáni 30 napon belül a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatával a támogatónak bemutat. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.
(19) A támogatások felhasználásáról a támogatott szervek legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni,
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) Az átruházott hatáskörű előirányzat módosítás 2025.12.31.ig lehetséges.
(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(7) Az (5) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő testületi ülésen tájékoztatást ad.
(8) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott nemzeti közbeszerzési értékhatárt (árubeszerzések, építési beruházások esetében) el nem érő ügyekben szerződéseket, megállapodásokat kössön, melyről a következő testületi ülésen tájékoztatást kell, hogy adjon.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodás(ok)ban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. Záró rendelkezések
8. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2030. december 31-én hatályát veszti.