Isaszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2015. (II.19.) önkormányzati rendelete
Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2015. (II.19.) önkormányzati rendelete A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Hatályos: 2016. 01. 20- 2017. 03. 30Isaszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2015. (II.19.) önkormányzati rendelete
Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2015. (II.19.) önkormányzati rendelete A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
2016-01-20-tól 2017-03-31-ig
Isaszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. §
A rendelet célja, hogy Isaszeg Város közigazgatási határain belül megállapítsa az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások, valamint szociális szolgáltatások és gyermekjóléti ellátások igénybevételének módját és feltételeit, valamint a vonatkozó jogszabályok által nem – vagy nem kötelezően szabályozott kérdésekben a szociális, gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátások egységes rendszerének létrehozásával megteremtse, elősegítse, és megőrizze a lakosság szociális biztonságát.
2. A rendelet hatálya
2. §
(1) Ezen rendelet személyi hatálya azonos a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) által szabályozott személyi hatállyal.
(2) Különös tekintettel:
a) Isaszeg városban élő, állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárságú,
b) állandó tartózkodásra jogosító személyi igazoló lappal rendelkező bevándorolt,
c) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre,
d) a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,
e) hontalan személyekre.
(3) E rendelet előírásait kell alkalmazni a településen állandó lakóhellyel nem rendelkező, isaszegi bejelentett tartózkodási hellyel rendelkezőkre is.
(4) A hajléktalan személyek esetén abban az esetben vonatkozik e rendelet hatálya a kérelmezőre, ha a lakcímkártyáján - az ellátás kérelmezésekor – az „Isaszeg lakcím nélküli” bejegyzés szerepel.
(5) Az e rendeletben foglaltakat kell hatáskörre és illetékességre tekintet nélkül alkalmazni és az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászoruló életét, testi épségét veszélyezteti.
(6) Az önkormányzat az ideiglenes intézkedéséről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet, egyidejűleg visszaköveteli az ellátások értékének megtérítését.
3. A szociális ellátások formái
3. §
(1) A szociális ellátások fő csoportjai:
a) pénzbeli ellátások
b) természetben nyújtott szociális ellátások
c) szociális szolgáltatások
(2) A pénzbeli szociális ellátások formái:
a) rendkívüli települési támogatás
aa.) átmeneti segély
ab.) krízis támogatás
ac.) gyermeknevelési támogatás
b) oktatáshoz kapcsolódó egyszeri, rendkívüli települési támogatás
ba.) Bursa Hungarica szociális ösztöndíj
bb.) felsőoktatási intézményben tanulók ösztöndíj jellegű támogatása
bc.) középiskolai oktatási intézményben tanulók egyszeri támogatása
bd.) beiskolázási támogatás
c) halálesethez kapcsolódó egyszeri, pénzbeli rendkívüli települési támogatás
ca.) temetési segély
(3) Természetben nyújtott szociális ellátások formái:
a) rendszeres települési támogatás
aa) lakhatási támogatás
ab) gyógyszertámogatás
b) rendkívüli települési támogatás
ba) átmeneti segély
bb) krízis támogatás
bc) tüzelőtámogatás
bd) gyermeknevelési támogatás
be) eseti gyógyszertámogatás
c) oktatáshoz kapcsolódó egyszeri, vagy ösztöndíj jellegű rendkívüli települési támogatás
ca) beiskolázási támogatás
cb) gyermekétkeztetési támogatás
d) halálesethez kapcsolódó egyszeri, rendkívüli települési támogatás
da) köztemetés
(4) Szociális szolgáltatások formái:
alapellátások:
a) gyermekek napközbeni ellátása
b) étkeztetés
c) házi segítségnyújtás
d) családsegítés
e) nappali ellátást nyújtó intézmény (Idősek Klubja)
(5) A települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére – a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint – más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat, amennyiben azt az önkormányzat költségvetési kerete lehetővé teszi.
4. A szociális igazgatás szervei
4. §
(1) A szociális törvényben meghatározott szociális feladata-és hatásköröket
a) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete,
b) Isaszeg Város Jegyzője,
c) megyei kormányhivatal járási hivatala (a továbbiakban: járási hivatal),
d) a szociális hatóság
gyakorolja.
5. Értelmező Rendelkezések
5. §
E rendelet alkalmazásában
1. aktív korú: a 18. életévét betöltött, de a rá irányadó nyugdíjkorhatárt be nem töltött személy,
2. család: egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége,
3. egyedülálló: az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált, vagy házastársától külön él, ide nem értve, ha élettársa van,
4. egyedül élő: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik,
5. fenntartó: az állam fenntartói feladatainak ellátására a Kormány rendeletében kijelölt szerv, a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzatok társulása (a továbbiakban együtt: állami fenntartó),
6. fogyatékos személy: az a személy, aki tartósan vagy véglegesen olyan érzékszervi, kommunikációs, fizikai, értelmi, pszichoszociális károsodással – illetve ezek bármilyen halmozódásával – él, amely a környezeti, társadalmi és egyéb jelentős akadályokkal kölcsönhatásban a hatékony és másokkal egyenlő társadalmi részvételt korlátozza vagy gátolja,
7. háztartás: egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége,
8. közeli hozzátartozó:
a) a házastárs, az élettárs,
b) vér szerinti, örökbefogadott, illetve nevelt gyermek, aki
ba) 20 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezik,
bb) 23 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezik és nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat,
bc) 25 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezik és felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytat
bd) korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (a továbbiakban: fogyatékos gyermek),
c) a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, illetve a szülő házastársa vagy élettársa, a szülő testvére, a nagyszülő, testvér, a saját gyermek
9. jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint meghatározott, belföldről vagy külföldről származó bevétel - ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt és az adómentes jövedelmet is - amely után az egyszerűsített vállalkozói adóról, illetve az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell fizetni,
a) Tartós jövedelemváltozás fogalma a Szt. 2.§ (7) bekezdésében meghatározott feltételek szerint értelmezendő.
10. keresőtevékenység: olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár, kivéve a tiszteletdíj alapján végzett tevékenységet, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát nem haladja meg,
11. környezettanulmány: (helyzetértékelés) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben (továbbiakban Ket.) meghatározott helyszíni szemle fogalma,
12. krízis helyzet: olyan körülmény, élethelyzet, amelyben az egyén, vagy a család alapvető szükségleteinek kielégítése átmenetileg, vagy tartósan veszélybe kerül, függetlenül a kiváltó okoktól, különös tekintettel, a fizikai fennmaradáshoz elengedhetetlen tényezők hiányára,
13. legkisebb öregségi nyugdíj, vagy nyugdíj minimum: a kormány által rendeletben meghatározott mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összege,
14. önkormányzat által szervezett foglalkoztatás: a települést érintő közfeladat céljából szervezett közfoglalkoztatás,
15. rendszeres pénzellátás: a táppénz, a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, az öregségi nyugdíj, a korhatár előtti ellátás, a szolgálati járandóság, a balettművészeti életjáradék, az átmeneti bányászjáradék, a rokkantsági nyugdíj, a rehabilitációs járadék, a megváltozott munkaképességű személyek ellátásai, az öregségi járadék, a munkaképtelenségi járadék, az özvegyi járadék, a növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadék, az özvegyi nyugdíj – kivéve az ideiglenes özvegyi nyugdíjat, továbbá a házastársa jogán árvaellátásra jogosult fogyatékkal élő, illetve tartósan beteg vagy legalább két árvaellátásra jogosult gyermek eltartásáról gondoskodó személy özvegyi nyugdíját –, a baleseti táppénz, a baleseti rokkantsági nyugdíj, a hozzátartozói baleseti nyugellátás, az Flt. alapján folyósított pénzbeli ellátás, az átmeneti járadék, a rendszeres szociális járadék, a bányászok egészségkárosodási járadéka, a rokkantsági járadék, a hadigondozottak és nemzeti gondozottak pénzbeli ellátásai, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az időskorúak járadéka, a rendelkezésre állási támogatás, a bérpótló juttatás, foglalkoztatást helyettesítő támogatás,, a rendszeres szociális segély és az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás, az ápolási díj, a nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék, a közszolgálati járadék, valamint az uniós rendeletek alapján külföldi szerv által folyósított egyéb azonos típusú ellátás;
16. tartásra köteles és képes személy: az a közeli hozzátartozó, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét, továbbá a tartást szerződésben vállaló, illetve az a személy is, akit a bíróság tartásra kötelezett,
17. vagyon: az a hasznosítható ingatlan, jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a harmincszorosát, vagy együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát meghaladja, azzal, hogy a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű,
18. szociális szolgáltató: az a személy vagy szervezet, amely kizárólag az alábbi szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:
a) falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás,
b) étkeztetés,
c) házi segítségnyújtás,
d) családsegítés,
e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
f) közösségi ellátások,
g) támogató szolgáltatás,
h) utcai szociális munka,
19. szociális intézmény: nappali, illetve bentlakásos ellátást vagy támogatott lakhatást nyújtó szervezet.
6. Eljárási rendelkezések
6. §
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások, szociális szolgáltatások, gyermekvédelmi és gyermekjóléti ellátások megállapításakor a családban életvitelszerűen együtt lakó személyek életmódját, szociális és anyagi helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék az egyén, a család, a gyermek létfenntartási, lakhatási lehetőségeit, és a gyermekvédelmi cél, a veszélyeztetettség megelőzését, vagy megszüntetését.
(1) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (4) bekezdésében biztosított jogkörénél fogva az e rendeletben szabályozott ellátásokkal kapcsolatos hatásköröket – a temetési segély, a köztemetés, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével – Isaszeg Város Jegyzőjére és a Szociális és Egészségügyi Bizottságra ruházza át.
(2) A Képviselő-testület a köztemetéssel, a temetési segéllyel és a személyes gondoskodást nyújtó szakosított szociális intézményi jogviszonnyal kapcsolatos jogosultságokat a polgármesterre ruházza át.
(3) A polgármester önkormányzati hatáskörben gondoskodik a közköltségen történő eltemettetésről.
(4) A Képviselő-testület a rendszeres települési támogatás keretében adható gyógyszer- és lakhatási támogatás megállapításával kapcsolatos jogosultságokat a jegyzőre ruházza át.
(5) A Képviselő-testület a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján gondoskodik.
(6) A támogatásra irányuló kérelmeket – ha e rendelet másként nem rendelkezik – időbeli korlát nélkül az Isaszegi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban Polgármesteri Hivatal) ügyfélszolgálatánál kell benyújtani személyesen, vagy a Polgármesteri Hivatal általános ügyfélfogadási idejében, illetve posta útján a különböző támogatásokhoz rendszeresített formanyomtatványon, vagy írásbeli kérelem esetén az ügyfél által írt kérelemben.
a) a kérelemben fel kell tüntetni az igénylő nevét, személyi adatait, lakcímét, e lakcímen tartózkodás jogcímét, családtagjainak nevét, személyi adatait, és a rokonsági fokot, valamint a támogatás igénylésének indokolását.
b) az igénylőnek írásban kell nyilatkoznia saját és vele egy háztartásban élő családtagjainak rendszeres jövedelméről, mellékelve a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről szóló jövedelemigazolást.
c) rendszeres jövedelem hiányában az igénylőnek írásban kell nyilatkoznia saját és vele egy háztartásban élő családtagjainak a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónapban végzett alkalmi munkavégzéséből származó jövedelem egyhavi átlagáról
d) valamennyi jövedelem kiegészítő ellátáts iránti kérelemhez csatolni kell vagyonnyilatkozatot
e) az egy főre jutó jövedelem kiszámításánál jövedelemként kell figyelembe venni a járási hivatal által folyósított rendszeres pénzellátásokat, (időskorúak járadéka, ápolási díj, foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás).
(7) A támogatásra irányuló kérelmek esetén kötelezően csatolandó mellékletek:
a) a kérelemhez csatolnia kell önmaga, illetve családja jövedelemére, munkaviszonyára, vagyoni helyzetére, tanulói jogviszonyra, egészségi állapotra, munkaképesség megváltozására, közmű kiadásokra, valamint a kérelmek elbírálásához szükséges egyéb adatokra vonatkozó igazolásokat, a benyújtott jövedelemnyilatkozatban, és igazolásban szereplő adatok valódisága az eljárások során minden esetben környezettanulmány készítésével ellenőrizhető,
b) a megállapított gyermektartásdíjat folyószámla kivonattal, átvételi elismervénnyel, postai nyugtával, vagy az aktuális kérelemhez tartozó nyilatkozattal kell igazolni,
c) amennyiben ingatlan bérbeadásából származó jövedelme van, bérleti szerződéssel kell igazolni,
d) egyéb jövedelmet (ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetés, stb.), a kifizetőtől nyert igazolással kell igazolni,
e) megbízási, vagy egyéb jogügyletből származó jövedelmet a megállapodással kell igazolni.
(8) A Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája a beérkezett kérelmeket megvizsgálásuk után előkészíti a döntésre a döntésre jogosult szerv - polgármester, jegyző, Szociális és Egészségügyi Bizottság - részére, a támogatásra való jogosultság fennállását folyamatosan figyelemmel kíséri, és szükség esetén javaslatot tesz a támogatás megszüntetésére.
(9) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmek benyújtását követően a Bizottság döntése szerint kell környezettanulmányt készíteni, melynek elkészítéséről a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája gondoskodik. A környezettanulmánynak tartalmaznia kell a szociális, és gyermekvédelmi, gyermekjóléti ellátás igénybevétele esetén a veszélyeztetettségi körülmények általános leírásán túl a kérelem indokát, valamint azt, hogy az igénylő, az általa lakott lakásban milyen jogcímen lakik, ki a lakás tulajdonosa, illetve ki a haszonélvezője.
(10) A Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája a rendszeres települési támogatások keretében megálllapított ellátások folyosításáról a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatások folyósításáról a kérelmet tárgyaló SZEB ülést követő nyolc munkanapon belül gondoskodik.
(11) A kérelem elutasítását követően ugyanabban a tárgyban a jövedelmi viszonyokban igazolhatóan bekövetkezett változás esetén lehet ismételt kérelmet benyújtani.
(12) A természetben megállapított ellátások elszámolása a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodájával történik.
(13) A pénzbeli vagy természetbeni ellátás jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevő esetén a Szt. vonatkozó rendelkezései szerint kell eljárni.
(14) Az e rendeletben szabályozott bármely ellátás tekintetében Isaszeg Város Önkormányzat Polgármesterének, valamint Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testület Szociális és Egészségügyi Bizottság önkormányzati jogkörben hozott határozata ellen Isaszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testületéhez lehet fellebbezni, a fellebbezéseket a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodájához kell benyújtani, de azt Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületéhez kell címezni.
(15) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete által másodfokon hozott határozat felülvizsgálatát – jogszabálysértésre való hivatkozással – a Bíróságtól lehet kérni.
7. Egyéb eljárási rendelkezések
7. §
(1) Egyéb eljárási rendelkezések tekintetében a Szt. eljárási rendelkezései az irányadók.
(2) A gyermekjóléti és szociális igazgatási eljárások költség és illetékmentesek.
(3) Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet, erre őt a megállapító határozatban figyelmeztetni kell.
(4) Isaszeg Város Jegyzője a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából nyilvántartást vezet a Szt.-ben előírt tartalommal. Az, akiről a nyilvántartás adatot tartalmaz a személyére vonatkozó adatok tekintetében a betekintési, a helyesbítési vagy törlési jogának érvényesítése mellett kérheti jogai gyakorlásához szükséges adatainak közlését a nyilvántartást kezelő szervtől, vagy a szociális intézmény vezetőjétől.
(5) Az e rendeletben nem szabályozott eljárási cselekményekre a Ket. rendelkezései az irányadók.
(6) A Polgármesteri Hivatal az elektronikus közigazgatási ügyintézés és szolgáltatás igénybevételének lehetőségét kizárja.
II. fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások
8. Települési támogatás
8. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a rendeletben meghatározottak szerint települési támogatást nyújt.
(2) Települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik
a) önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy
b) alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen ba) betegséghez,
bb) halálesethez,
bc) elemi kár elhárításához,
bd) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
be) iskoláztatáshoz,
bf) a gyermek fogadásának előkészítéséhez,
bg) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz,
bh) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy
c) a gyermek hátrányos helyzete miatt
anyagi segítségre szorulnak.
(3) A települési támogatás fajtái:
a) rendszeres települési támogatás
aa) lakhatási támogatás,
ab) gyógyszertámogatás
b) rendkívüli települési támogatás
ba) átmeneti segély
bb) tüzelőtámogatás
bc) gyermeknevelési támogatás
bd) felnőtt étkeztetési támogatás
be) eseti gyógyszertámogatás
c) oktatáshoz kötött egyszeri és ösztöndíj jellegű települési támogatás
ca) Bursa Hungarica szociális ösztöndíj
cb)felsőoktatási intézményben tanulók ösztöndíj jellegű támogatása
cc) középiskolai oktatási intézményben tanulók egyszeri támogatása
cd) gyermekétkeztetési támogatás
ce) beiskolázási támogatás
d) halálesethez kapcsolódó támogatások
da) temetési segély
db) köztemetés
(4) A rendkívüli települési támogatás pénzbeli és természetbeni formában is nyújtható
(5) A jövedelemhatár
a) a rendszeres települési támogatás esetében családosoknál a legkisebb öregségi nyugdíj 150%-a, egyedülállók esetében 200%-a, egyedülálló nyugdíj és nyugdíjszerű ellátásban részesülő esetében 100.000 Ft.
b) a rendkívüli (egyszeri) települési támogatások esetében családosoknál a legkisebb öregségi nyugdíj 150%-a, egyedülállók esetében 200%-a.
(6) Támogatásban az a személy, család részesülhet, aki az (5) bekezdésben foglalt
jövedelemnek, valamint a Szt. vagyonról szóló rendelkezéseiben foglaltaknak megfelel.
(7) A rendszeres és rendkívüli települési támogatás alkalmanként adható összegét a Szociális és Egészségügyi Bizottság az önkormányzati költségvetés elfogadását követően szükség szerint felülvizsgálja.
9. Rendszeres települési támogatások
Lakhatási támogatás
9. §
(1) A lakhatási költségek viseléséhez kapcsolódó, 1 éves időtartamra - a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától 12 hónapra - megállapítható természetbeni formában nyújtandó támogatást az isaszegi állandó vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek igényelhetik a polgármesteri hivatalban az erre rendszeresített kérelem nyomtatvány kitöltésével, a kérelmező által megjelölt egyetemes szolgáltatóhoz történő utalás megjelölésével.”
(2) Lakáshatási támogatás ugyanazon ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(3) A lakhatási támogatás elbírálásánál a jegyző e rendelet 6. §-ában az eljárási rendelkezésekre vonatkozó (7) bekezdés, a 7. §, és a 8. § (5) bekezdés a.) pontjának figyelembe vételével dönt.
(4) A rendszeres települési támogatás keretében adható támogatás összege 2.500 Ft/hó.
Gyógyszertámogatás
10. §
(1) A rendszeres gyógyszerköltségek csökkentése érdekében 1 éves időtartamra - a kérelem benyújtását követő hónap 1. napjától 12 hónapra - adható természetbeni támogatás - a normatív és alanyi jogon járó közgyógyellátási támogatásban nem részesülő - isaszegi állandó vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek részére
(2) A kérelmező a támogatás igényléséhez szükséges nyomtatványon megjelöli az általa igénybe venni kívánt gyógyszertár nevét, címét, valamint csatolja a háziorvos által, a kérelmező betegségét alátámasztó, havi rendszerességgel felírt gyógyszerek listáját és a család jövedelemigazolását.
(3) A kérelmezőnek lehetősége van a támogatási időszak alatt egy alkalommal megváltoztatni a támogatás felhasználásának a helyét, amennyiben több gyógyszertárral kötött együttműködési megállapodást az önkormányzat. A változtatás időpontja, a kérelem iktatását követő hónap első napja.
(4) Az együttműködést vállaló gyógyszertárak részére az önkormányzat utólagos finanszírozás keretében utalja át a jogosult által ténylegesen igénybe vett támogatás összegét.
(5) A jogosult által, az adott hónapban fel nem használt támogatási összeg a következő hónapra nem vihető át.
(6) A jegyző a gyógyszertámogatási jogosultságról az érintett gyógyszertár részére a jogosultság kezdő időpontját megelőző utolsó munkanapon adatot szolgáltat.” A jegyző a gyógyszertámogatási jogosultságról az érintett gyógyszertár részére adatot szolgáltat.
(7) A gyógyszertámogatás maximális összege 5000 Ft/hó.
10. Rendkívüli települési támogatások
Átmeneti segély
11. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segélyt nyújt.
a) Elsősorban azokat a személyeket indokolt átmeneti segélyben részesíteni, akik önmaguk, családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, illetve megromlott egészségi állapotukra, előrehaladott korukra tekintettel, valamint elemi kár, válsághelyzet miatt anyagi segítségre szorulnak.
b) Az átmeneti segély esetén az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló és egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át nem haladhatja meg.
c) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága az átmeneti segélyt az arra rászorulónak alkalmanként nyújtja.
d) Az a személy, illetve család, akinek a jövedelme meghaladja az átmeneti segélyezésnél szabályozott mértéket, a Szociális és Egészségügyi Bizottság által különös méltányosságból, egyedi elbírálás alapján részesülhet támogatásban, amennyiben rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény lehetetleníti el átmenetileg a kérelmező létfenntartását (veszélyeztetett várandós állapot, súlyos betegség, haláleset).
e) A rendkívüli települési támogatás keretében adható átmeneti támogatás maximális összege
ea) a)-c) pont szerinti esetben 5.000 Ft,
eb) d) pont szerinti esetben 10.000 Ft.
Átmeneti segély keretében adható
– korhoz, egészségi állapothoz kötött-
pénzbeli támogatások
12. §
(1) 90 év felettiek egyszeri pénzbeli támogatása, melyet az adott évben a legalább 90. életévét betöltött isaszegi lakóhellyel rendelkező személyek részére állapít meg a Szociális és Egészségügyi Bizottság jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül, azonos összegben
(2) Fogyatékkal élők karácsonyi támogatása, melyet az adott évben Szociális és Egészségügyi Bizottság jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül, a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény szerint, és a 141/200. (VIII. 9.) kormányrendelet I. számú mellékletében meghatározott fogyatékossággal rendelkező személyek részére, az általuk benyújtott kérelemre azonos összegben megállapít.
a) A kérelem nyomtatványhoz csatolni szükséges a fogyatékosság tényét igazoló orvosi dokumentumot.
b) A kérelemnyomtatvány benyújtható adott év szeptember 15-től október 31-ig.
c) A döntéshozatal november 30-ig történik meg, a költségvetésben meghatározott keretösszeget, illetve a kérelmezők számát figyelembe véve. A keretösszeg teljes kimerítése nem kötelező, többletfelhasználásra azonban nincs lehetőség.
Tüzelőtámogatás
13. §
(1) Tüzelőtámogatás természetbeni támogatásként nyújtható a téli fűtéshez szükséges tüzelő beszerzéséhez.
(2) A tüzelőszezon az adott év október 15–től április 15–ig tart, mely időszakban egy lakcímre csak egy alkalommal adható tüzelőtámogatás.
(3) A támogatás igénylésénél figyelembe vehető jövedelemhatár megegyezik az átmeneti segélyezésnél figyelembe vehető értékhatárral
Gyermeknevelési támogatás
14. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága rendkívüli települési támogatás keretében pénzbeli, vagy természetbeni gyermeknevelési támogatást állapíthat meg, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
a) Gyermeknevelési támogatás esetén az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, a gyermekét egyedülállóként nevelő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át nem haladhatja meg.
b) A gyermeknevelési támogatás legfeljebb 3.000 Ft/gyermek.
(2) Az települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.
Felnőtt étkeztetési támogatás
15. §
Természetben nyújtott szociális étkeztetési támogatás azoknak a jövedelemmel nem rendelkező személyeknek akik a szociális étkeztetési térítési díjat önerejükből fizetni nem tudják.
Eseti gyógyszertámogatás
16. §
(1) Az isaszegi bejelentett lakcímmel rendelkező személyek eseti gyógyszertámogatás iránti kérelmet nyújthatnak be, melyhez csatolni kell:
a) a háziorvos javaslatát, amely tartalmazza a felírt gyógyszer „életmentő” minősítését, csatolva
b) az a) pont szerint felírt gyógyszerek egy havi becsült árát, mely összeggel csökkenteni kell a kérelmező havi jövedelmét.
(2) A támogatás igénylésénél figyelembe vehető jövedelemhatár megegyezik az átmeneti segélyezésnél figyelembe vehető jövedelemhatárral
11. Oktatással kapcsolatos támogatások, ösztöndíjak
BURSA HUNGARICA szociális ösztöndíj
17. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága a szociálisan rászorult, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulók részére szociális ösztöndíjat állapíthat meg.
(2) A szociális ösztöndíj megállapításának feltétele a BURSA HUNGARICA szociális ösztöndíj pályázat kiírása után Isaszeg Város Önkormányzat csatlakozása és részvétele.
(3) A kérelmek benyújtásának határideje a pályázati kiíráson kerül megjelölésre.
(4) A pályázathoz kötelezően csatolandók a kérelmezővel közös háztartásban élők jövedelemigazolásai, valamint a hallgatói jogviszony igazolása, mely tartalmazza, hogy a tanuló nappali tagozatos képzésben részesül az első diploma megszerzéséhez.
(5) Szociális ösztöndíjban részesülhet nappali tagozatos első diploma megszerzéshez a főiskolai, egyetemi hallgató, ha a kérelmezővel közös háztartásban élők egy főre jutó havi jövedelme nem éri el a pályázat elbírálásakor érvényben lévő minimálbér összegének 80%-át.
Felsőoktatási intézményben tanulók tanulmányi ösztöndíja
18. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága tanulmányi ösztöndíjban részesítheti azt a főiskolai, egyetemi hallgatót, aki államilag finanszírozott nappali tagozatos képzésben vesz részt az első diploma megszerzéséhez, ha legalább 4,5 tanulmányi átlagot ér el.
(2) A tanulmányi ösztöndíj iránti kérelmet tanulmányi félévenként, február 28-ig, illetve szeptember 30-ig kell benyújtani.
(3) A tanulmányi ösztöndíj iránti kérelemhez csatolni kell a hallgatói jogviszony igazolását, valamint az index tanulmányi osztály által hitelesített másolatát.
(4) A tanulmányi ösztöndíj mértéke 5.000 Ft/hó.
(5) A tanulmányi és a szociális ösztöndíj együttesen nem folyósítható.
Középiskolai oktatási intézményben tanulók
egyszeri tanulmányi támogatása szociális rászorultság alapján
19. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága egyszeri támogatásban részesítheti azt a középiskolai oktatási intézményben tanulót, aki nappali tagozatos képzésben vesz részt az érettségi megszerzéséhez, ha a bizonyítványban feltüntetett tanulmányi átlaga a 4,0 átlagot kerekítés nélkül eléri, és a pályázóval közös háztartásban élők egy főre jutó havi jövedelme nem éri el a pályázat elbírálásakor érvényben lévő mindenkori öregségi nyugdíjminimum 100%-át és környezettanulmány alátámasztja a szociális rászorultságot.
(2) A támogatás iránti kérelmet a tanulmányi félév befejezését követően február 15-ig, illetve július 15-ig kell benyújtani.
(3) A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az iskolalátogatási igazolást, melynek tartalmaznia kell az érettségi megszerzésére irányuló tagozat pontos megnevezését, továbbá a bizonyítvány másolatát a tanulmányi átlagról, valamint a közös háztartásban élők jövedelemigazolásait.
(4) A támogatás mértéke 10.000 Ft.
Középiskolai oktatási intézményben tanulók
egyszeri tanulmányi támogatása
20. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Szociális és Egészségügyi Bizottsága egyszeri támogatásban részesítheti azt a középiskolai oktatási intézményben tanulót, aki nappali tagozatos képzésben vesz részt az érettségi megszerzéséhez, ha bizonyítványában feltüntetett tanulmányi átlaga a 4,6 tanulmányi átlagot kerekítés nélkül eléri.
(2) A támogatás iránti kérelmet a tanulmányi félév befejezését követően, február 15-ig, illetve július 15-ig kell benyújtani.
(3) A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az iskolalátogatási igazolást, melynek tartalmaznia kell az érettségi megszerzésére irányuló tagozat pontos megnevezését, továbbá a bizonyítvány másolatát a tanulmányi átlagról.
(4) A támogatás mértéke 10.000 Ft.
Gyermekétkeztetés
21. §
(1) A gyermekek napközbeni étkeztetését kell megszervezni azon gyermekek számára, akiknek szülei, nevelői, gondozói, munkavégzésük, munkaerő- piaci részvételt elősegítő programban, képzésben való részvételük, betegségük, vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni.
(2) Iskolai étkeztetésben részesülhet az is, aki a napközit nem veszi igénybe, az étkezések közül kizárólag az ebédet.
(3) Isaszeg Város Önkormányzat Szociális és Egészségügyi Bizottsága méltányossági alapon a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban nem részesülő
a) 1-2 gyermekes családok esetében maximum 50%-os támogatásban,
b) 3, vagy több gyermekes családok esetében az alanyi jogon járó 50%-os támogatás felett 10%, 20%, legfeljebb 30%-os gyermekétkeztetési kedvezményben részesítheti az adott nevelési év, illetve tanév végéig azt a családot, ahol a család egy főre jutó havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, a gyermekét egyedülállóként nevelő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át nem haladja meg.
„21/A. §
(1) A gyermekétkeztetés szolgáltatásáról az Isaszegi Gazdasági Ellátó Szervezet (a továbbiakban: IGESZ) gondoskodik.
(2) A térítési díj befizetésére kötelezett törvényes képviselő havonta, előre minden hó 10. napjáig köteles befizetni a térítési díjat IGESZ részére csekken, vagy átutalással.
(3) 2015. szeptember 01. napjától az étkezési térítési díjat egy havi időtartamra, előre kell megfizetni csekken, vagy átutalással a tárgyhónapot megelőző hónap 10. napjáig. A tényleges étkezési napok elszámolásáról az adott hónap gondozási, nevelési napjainak és az étkezés típusának figyelembe vételével a befizetést követő hónapban az IGESZ gondoskodik.
(4) Az IGESZ hatáskörébe tartozik a megállapított térítési díj befizetésének ellenőrzése, a befizetést elmulasztó kötelezett 15 napon belüli írásbeli értesítése, továbbá a hátralékokkal kapcsolatos nyilvántartás vezetése.
(5) Az IGESZ nyilvántartást vezet a hátralékosokról. Az intézményvezető által megbízott személyek kötelessége gondoskodni a változás-jelentés nyilvántartásáért, a ténylegesen igénybevett étkezéseket tartalmazó nyomtatvány kitöltéséért, a csekkek és a hátralék miatt keletkezett felszólító levelek elkészítéséért, kiküldéséért, valamint gondoskodni a befizetett csekkek leellenőrzéséről.
(6) A törvényes képviselő a gyermekek számában történt változást, valamint ha az étkezést betegség vagy más ok miatt a gyermek nem kívánja igénybe venni, a gyermek napközbeni ellátását biztosító bölcsődének, illetve óvodába, iskolába járó gyermek esetén az IGESZ-nek köteles bejelenteni. A törvényes képviselő bejelentésének lemondás napját megelőző nap 12 óráig meg kell történni, a későn érkezett lemondás további egy nap fizetési kötelezettséget von maga után.
(7) Az étkezési felelős a változás-jelentést a Igazgatási Osztálytól igényelt adatok alapján készíti el, a tényleges étkezések számát gyermekenként megjelölve, a tárgyhót követő hónap első napjáig jelenti a IGESZ intézményvezető részére. Amennyiben a normatív kedvezmény megszűnése/megállapítása a hónap közbenső napjára esik, a tényleges étkezések számát tartalmazó intézményi létszámjelentésben a gyermek étkezési napjait meg kell bontani aszerint, hogy hány napot étkezett kedvezményesen és hány napra kell számára a teljes összegű térítési díjat számolni.
Jelen rendeletben meghatározott hátralékkezelésre vonatkozó eljárást 2015. szeptember 01-jét követő időszakban keletkező hátralékokra kell alkalmazni.
(8) Bölcsődébe, valamint óvodába járó gyermekek esetében a hátralékos lista elkészültét követően az IGESZ vezető az illetékes intézményvezetővel közösen a hátralékkal rendelkező gyermek esetében 15 nap határidő megjelölésével írásban felszólítja a törvényes képviselőt tartozásának rendezésére.
(9) A felszólítást tartalmazó levélben az IGESZ vezető az illetékes intézményvezetővel közösen tájékoztatja a törvényes képviselőt a szociális alapon történő támogatás lehetőségeiről, valamint arról, hogy amennyiben a jelzett 15 napos határidő elteltéig nem rendezi a tartozását, a gyermeke (a tanköteles korú gyermekek kivételével) a 15 napot követően az intézményt nem látogathatja a hátralék rendezéséig. Az intézmény a felszólító levélben meghatározott határidő lejártát követően, amennyiben nem történt meg a hátralék rendezése, írásban köteles jelzéssel élni a gyermek lakóhelye szerinti gyermekjóléti szolgálat felé.
(10) A család- és gyermekjóléti szolgálat megvizsgálja az érintett gyermek szociális és családi körülményeit, és közreműködik a hátralék rendezése érdekében. Amennyiben a törvényes képviselő a térítési díj befizetését hitelt érdemlően igazolja, a gyermek az intézményt újból látogathatja.
(11) Iskolába járó gyermekek esetében a hátralékos lista elkészültét követően az IGESZ vezető az illetékes intézményvezetővel közösen a hátralékkal rendelkező gyermek esetében 15 napos (tanítási nap) határidő megjelölésével írásban felszólítja a törvényes képviselőt tartozásának rendezésére. A felszólítást tartalmazó levélben az intézmény tájékoztatja a törvényes képviselőt a szociális alapon történő támogatás lehetőségeiről, valamint arról, hogy amennyiben az 5 napos(tanítási nap) határidő elteltéig nem rendezi a tartozását, a 15 napot (tanítási nap) követően gyermeke az étkezést nem veheti igénybe a hátralék rendezéséig.
(12) Az IGESZ az illetékes intézményvezetővel közösen a felszólító levélben meghatározott határidő lejártát követően, amennyiben nem történt meg a hátralék rendezése, írásban köteles jelzéssel élni a gyermek lakóhelye szerinti család - és gyermekjóléti szolgálat felé.
(13) A család- és gyermekjóléti szolgálat megvizsgálja az érintett gyermek szociális és családi körülményeit, és közreműködik a hátralék rendezése érdekében. Amennyiben a törvényes képviselő a térítési díj befizetését hitelt érdemlően igazolja, a gyermek az étkezést újból igénybe veheti.
(14) Iskolákban tanuló gyermekek az étkezési térítési díj megfizetése után névre szóló étkezési kártyát kapnak, amellyel a tanuló az étkezésre jogosultságát igazolja.
(15) A hátralékos listát az IGESZ vezető által kijelölt személy minden hónap utolsó napjáig készíti el. Ezzel egy időben az IGESZ vezető felszólítja a szülőt a hátralék megfizetésére. Az IGESZ az intézmények szerinti hátralékos listát havonta a Igazgatási Osztály részére megküldi, aki gondoskodik annak kivizsgálásáról.
(16) A méltányossági alapon a 21.§ (3) szerinti étkezési támogatás kedvezmény iránti kérelmet a Szociális és Egészségügyi Bizottság bírálja el.
(17) A gyermekétkeztetés igénybevételéért az önkormányzat étkezési térítési díjak megállapításáról szóló rendeletében meghatározott összegben kell megfizetni.
(18) A gyermekétkeztetésben közreműködő közintézmények kötelezettséget vállalnak arra, hogy a hátralékkal rendelkező gyermekek az étkeztetésben nem vehetnek részt a hátralék kiegyenlítéséig.
Beiskolázási támogatás
22. §
(1) Beiskolázási támogatás átmeneti segély keretében adható pénzbeli vagy természetbeni támogatás, különösen tankönyv, írószervásárlás vagy iskolakezdéshez egyéb célra adható. Javaslatot tehet a gyermekvédelmi felelős, osztályfőnök és a Isaszegi Humánszolgáltató Központ.
(2) A helyi oktatási intézmények vezetői az év május 25-ig kérelmet nyújthatnak be a következő tanévre vonatkozóan évfolyam /gyermek/ létszám bontásban beiskolázási támogatás igénybevétele ügyében. A beiskolázási támogatásra rászorult minősítéssel rendelkező gyermekek érdekében a Szociális és Egészségügyi Bizottság június 30-ig dönt az intézményekből összesítetten beérkező kérelmek ügyében.
(3) Az intézményekből összesítetten beadott, és a Szociális és Egészségügyi Bizottság által megítélt beiskolázási támogatásokról az intézmények vezetői utólagosan, összesített számla ellenében az összeg kézhezvételét követő 30napon belül, a taneszközök a teljesítés igazolására jogosult részére történő átadásával pedig szeptember 15-ig számolnak el.
(4) Az egyénileg beadott beiskolázási kérelmek benyújtási határideje augusztus 15-től, szeptember 15-ig tart. A beadott kérelmek ügyében a Szociális és Egészségügyi Bizottság szeptember 30-ig hoz döntést.
(5) A támogatás mértéke 4000 Ft/tanuló
12. Halálesethez kapcsolódó támogatások
Temetési segély
23. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete temetési segélyt állapíthat meg annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozójának a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Temetési segély esetén az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-a, egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-a.
(3) A temetési költségekre tekintettel igényelt települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla és halotti anyakönyvi kivonat eredeti példányát.
(4) A temetési költségekre tekintettel megállapított települési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a temetési számlára és az eredeti halotti anyakönyvi kivonatra rá kell vezetni és a számlát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot a kérelmező részére vissza kell adni.
(5) A temetési segély összege egységesen 10.000 Ft.
Köztemetés
24. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat polgármesterének kell gondoskodni az Isaszegen elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a Szt.-ben írt határidőn belül, ha:
a) nincs, vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) Amennyiben az elhunyt nem isaszegi lakos volt, a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája felkutatja az elhunyt személy elhalálozásának időpontjában fennálló lakhelyét, és az illetékes települési önkormányzattól a köztemetés költségét visszaigényli.
(3) A Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája az elhunyt és közköltségen eltemettetett isaszegi lakos után
a) a közköltségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(4) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága a megtérítésre kötelezett személy részére különös méltánylást érdemlő körülmény fennállása esetén a köztemetés költségeinek részben megtérítését engedélyezheti, amennyiben a kötelezett egy főre számított havi családi jövedelemhatára nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 100%-át.
III. Fejezet
13. Az aktív korú ellátással kapcsolatos járási hivatallal történő együttműködés eljárási szabályai
25. §
(1) Az aktív korúak ellátása a hátrányos munkaerő-piaci helyzetű aktív korú személyek és családjuk részére, a járási hivatal által nyújtott ellátás a Szt.- ben rögzített feltételek fennállása esetén.
(2) A Képviselő-testület
a) az aktív korúak ellátásával kapcsolatos jogosultság egyéb feltételeként kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettséget ír elő,
b) az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételének meglétét a – a járási hivatal írásbeli megkeresését követően - a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási irodájának munkatársa útján ellenőrzi, melyről környezettanulmány készül.
(3) A környezet rendezettségének vizsgálata a során
a) lakókörnyezet tisztán tartása,
b) műanyag, kábel, autógumi, működésképtelen háztartási eszközök, számítástechnikai berendezések udvaron tárolása tilalmának betartása,
c) az udvar és a kert háztartási-, zöld hulladék és állati ürülék mentessége,
d) az udvaron, a kertben, a kerítéssel kívül határos területen, a járdán a 20 cm-nél magasabb nem kultúrnövények, valamint
e) az udvaron, a kertben, a kerítéssel kívül határos területen, a járdán építési törmelék kerül ellenőrzésre,
f) település szintű lakcímmel rendelkező kérelmező esetén az életvitelszerű tartózkodási helyet kívülről határoló utcafronti rész rendezettségét kell vizsgálni.
(4) Jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint a kérelmezőt, illetve a jogosultat a lakókörnyezete rendezésére megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével, az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével, a járási hivatal szólítja fel.
IV. Fejezet
14. A foglalkoztatás szervezeti formái
26. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzata a közfoglalkoztatáshoz nyújtható támogatásokról szóló jogszabály rendelkezései alapján közfoglalkoztatást szervez.
V. Fejezet
15. Szociális szolgáltatások
Alapszolgáltatások
27. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást nyújtó ellátást (a továbbiakban személyes gondoskodást) biztosít. Az alapszolgáltatások megszervezésével segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy más okból származó problémáik megoldásában.
(2) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatás formái:
a) az étkeztetés,
b) a házi segítségnyújtás,
c) a családsegítés,
d) a nappali ellátás
(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell.
(5) A szociális szolgáltatást végzők jogaira a Szt. rendelkezései az irányadóak.
Étkeztetés
28. §
(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorulóknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat is, akik az (1) bekezdés szerinti étkeztetésről más módon nem tudnak gondoskodni, különösen:
a) koruk,
b) egészségi állapotuk
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk miatt.
(3) A (2) bekezdés szerint biztosított étkeztetésről Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete, az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján gondoskodik.
(4) A (2) bekezdés szerint biztosított étkeztetés igénybevételére irányuló kérelmet, formanyomtatványon Isaszeg Város Önkormányzatának Isaszegi Humánszolgáltató Központintézményvezetőjénél kell benyújtani, aki írásos megállapodást köt az ellátottal.
(5) Az ellátás módja:
a) étkezés elvitele saját erőből,
b) étkezés házhoz szállítással, házi segítségnyújtás keretében
c) helyben fogyasztással.
(6) Az intézményi térítési díj összegét és a személyi térítési díj megállapításának módját e rendelet rendelet 1. sz. melléklete határozza meg. Az étkeztetésért személyi térítési díjat kell fizetni. Megállapításának alapja a Szt. vonatkozó rendelkezései.
a) 10% a térítési díj, – ide nem értve a népkonyhát – ha az igénybe vevő családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum legkisebb összegének 100%-át, egyedül élő esetén a 150%-át.
b) 60% a térítési díj, ha az igénybe vevő családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum legkisebb összegének a 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át.
c) a b.) pontban megjelölt jövedelemhatár felett a térítési díj, az étkezési költség 100% -a.
(7) Az étkeztetésért fizetendő személyi térítési díj összege a Szt. vonatkozó rendelkezései alapján nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének a 30%-át.
(8) Amennyiben a jogosult a személyi térítési díj összegét vitatja, vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri, az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat.
(9) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága a Szt. felhatalmazása alapján ingyenes ellátásban részesítheti azt az ellátottat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.
(10) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a személyi térítési díj összegét csökkentheti, vagy elengedheti, amennyiben az igénybe vevő családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum legkisebb összegének 100%-át, egyedül élő esetén a 150%-át.
Házi segítségnyújtás
29. §
(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani a Szt. rendelkezései szerint az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2) A Szt.-ben meghatározottak szerint biztosítandó házi segítségnyújtásról Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete, az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján gondoskodik, mely intézmény a házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálja a gondozási szükségletet.
(3) A Szt.-ben meghatározottak szerint biztosított házi segítségnyújtás igénybevételére irányuló kérelmet, formanyomtatványon Isaszeg Város Önkormányzatának Isaszegi Humánszolgáltató Központ intézményvezetőjénél kell benyújtani, aki a szolgáltatás nyújtására írásos megállapodást köt az ellátottal. A kérelemhez csatolni kell az egészségi állapotról szóló háziorvosi igazolást.
(4) A házi segítségnyújtásért térítési díjat kell fizetni, a rendelet 1. sz. mellékletében írt intézményi térítési díjak alapul vételével. A személyi térítési díj az ellátottak jövedelme alapján az alábbiak szerint kerül megállapításra:
a.) 150 Ft/óra a térítési díj, ha az igénybe vevőcsaládjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum legkisebb összegének 200%-át (57.000 Ft)
b.) 300 Ft/óra a térítési díj, ha az igénybe vevő családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum legkisebb összegének a 350%-át (99.750 Ft),
c.) a b.) pontban megjelölt jövedelemhatár felett a térítési díj 450/óra.”
(5) Amennyiben a jogosult a személyi térítési díj összegét vitatja, vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri, az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a fenntartóhoz fordulhat.
(6) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a személyi térítési díj összegét méltányosságból csökkentheti, vagy elengedheti, amennyiben az igénybe vevő családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum legkisebb összegének 100%-át, egyedülálló esetén a 150%-át.
Családsegítés
30. §
(1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott, a Szt. szerint biztosított szolgáltatás.
(2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működik a Szt. szerinti intézmények, szervezetek és személyek közreműködésével.
(3) A családsegítést Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete, az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján biztosítja, az erre irányuló kérelmet az intézményvezetőnél kell benyújtani, aki írásos megállapodást köt az ellátottal.
Nappali ellátás
31. §
(1) A nappali ellátás a Szt. rendelkezései szerint biztosított szolgáltatás, melyet Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a nappali ellátást nyújtó intézmény közül Idősek Klubját működtet.
(2) A nappali ellátást Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete, az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ útján, annak kidolgozott szakmai programja szerint biztosítja.
(3) A nappali ellátásra irányuló kérelmet, formanyomtatványon az intézményvezetőnél kell benyújtani, aki írásos megállapodást köt az ellátottal. A kérelemhez jövedelemigazolást (Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által minden év elején kiadott igazolás) kell csatolni.
(4) A nappali ellátásért személyi térítési díjat kell fizetni a rendelet 1. sz. melléklete szerint.
VI. Fejezet
16. Szociális tervek
Szociálpolitikai kerekasztal
32. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Szt. alapján települési szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, amely a település szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulását segíti elő, illetve az abban foglaltak végrehajtását kíséri figyelemmel.
(2) A szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart.
(3) Isaszeg Város szociálpolitikai kerekasztal tagjai:
a) Isaszeg Önkormányzat Képviselő-testülete és bizottságai,
b) Isaszeg város közigazgatási területén működő oktatási- nevelési intézmények képviselői,
c) Isaszeg város közigazgatási területén szociális intézményeket fenntartó képviselői,
d) Isaszegi Nyugdíjasok Önsegélyező Klubja,
e) Nyugdíjasok a Nyugdíjasokért Alapítvány képviselői,
f) Isaszeg önkormányzat közigazgatási területén működő egészségügyi intézmények képviselői,
g) Egymást Segítő Egyesület képviselője,
h) Isaszegi Humánszolgáltató Központ képviselője,
i) egyházak képviselői,
j) nemzetiségi önkormányzat(ok) elnöke(i).
(4) A szociális kerekasztalt Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő- testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága vezeti, a kerek asztal szervezési teendőit a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája látja el.
Szolgáltatástervezési koncepció
33. §
Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Egészségügyi Bizottsága a településen élő és szociálisan rászorult személyek részére biztosítandó szolgáltatási feladatok meghatározása érdekében szolgáltatástervezési koncepciót készít, mely koncepciót Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2 évente felülvizsgálja, aktualizálja és véleményezteti.
Helyi Esélyegyenlőségi Program
34. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzata az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségek előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény szerint a rendelkezésre álló információk alapján elfogadta Isaszeg Város Helyi Esélyegyenlőségi Programját (továbbiakban HEP), amely elemzi a településen élő hátrányos helyzetű csoportok helyzetének alakulását, és meghatározza az e csoportok esélyegyenlőségét elősegítő célokat.
(2) A HEP kialakításában közreműködik a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája.
(3) A program személyi és területi hatálya kiterjed az önkormányzat képviselő-testületére, a polgármesteri hivatalra, az önkormányzat által működtetett intézményekre, valamint a településen működő civil szervezetekre, melyek vállalják a HEP megvalósításában a közreműködést.
(4) A programban megfogalmazott célok és feladatok teljesítéséről szóló beszámolót évente kell a Képviselő-testület elé terjeszteni. A Képviselő- testület öt évente vizsgálja felül a HEP-ben meghatározott célokat és feladatokat.
Települési egészségterv
35. §
(1) Az egészségterv összetett, a település lakossága életminőségének, életfeltételeinek javítását szolgáló terv. Elkészítésében, illetve megvalósításában minden érintett (a lakosság, az állami és civil szervezetek, a helyi önkormányzat, illetve más hatóságok, az egészségügy, az oktatási intézmények) egyenrangú félként vesz részt.
(2) Az egészségterv elkészítése és megvalósítása illeszkedik ahhoz az alkotmányos joghoz, mely szerint: „Mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez" (Magyarország Alaptörvénye XX. CIKK (1) bekezdés).
(3) Az Egészségterv kialakításában közreműködik a Polgármesteri Hivatal Szociális és Igazgatási Irodája.
(4) Az egészségterv személyi és területi hatálya kiterjed az önkormányzat képviselő-testületére, a polgármesteri hivatalra, az önkormányzat által működtetett intézményekre, valamint a településen működő civil szervezetekre.
(5) Az egészségtervben megfogalmazott célok és feladatok teljesítését a képviselő- testület kétévente felülvizsgálja.
VII. Fejezet
17. Gyermekjóléti alapellátások
36. §
A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység. A gyermekek védelmét pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások, illetve gyermekvédelmi szakellátások és hatósági intézkedések biztosítják a Gyvt. alapján.
Gyermekjóléti szolgáltatás
37. §
(1) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan a gyermek érdekeit védő speciális, személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi, és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.
(2) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Gyvt. szerinti a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait az általa fenntartott Isaszegi Humánszolgáltató Központ intézmény keretében látja el.
Gyermekek napközbeni ellátása
38. §
(1) A gyermekek napközbeni ellátásaként a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását, és étkeztetését kell megszervezni, azon gyermekek számára, akiknek szülei, nevelői, gondozói munkavégzésük, munkaerő- piaci részvételt elősegítő programban, képzésben való részvételük, betegségük, vagy egyéb ok miatt, napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását az (1) bekezdésében írt gyermekeken túl, különösen azon gyermekek számára kell biztosítani, akik tekintetében azt a Gyvt. vonatkozó rendelkezése előírja.
(3) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a gyermekek napközbeni ellátását bölcsődében, valamint az óvodákban és iskolai napköziben látja el.
Bölcsődei gondozási díj
39. §
(1) Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete a bölcsődei gondozási díjat a rendelet 2. számú melléklete szerint állapítja meg.
(2) A szülő által már befizetett gondozási díj többletet azon napok tekintetében, amikor a gyermek valamilyen oknál fogva hiányzott a bölcsődéből és a távolmaradását a szülő a hiányzás napján bejelentette, a következő hónapban a díjfizetés alkalmával be kell számítani. Amennyiben a díj beszámítása nem lehetséges, vissza kell fizetni a kötelezett számára.
VIII. Fejezet
Finanszírozási szabályok
18. A szociális ellátások, és a gyermekek védelmének főbb finanszírozásának egyes szabályai
40. §
(1) A szociális ellátások finanszírozására a Szt. finanszírozást szabályzó rendelkezései az irányadók.
(2) A gyermekvédelmi rendszer működéséhez szükséges pénzügyi fedezetet a központi költségvetés és az Önkormányzat hozzájárulása biztosítja.
IX. Fejezet
Záró rendelkezések
41. §
(1) E rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 8/2014. (III.19.) és a 25/2014. (XI.20.) önkormányzati rendeletekkel módosított a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 26/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
Tóthné Pervai Katalin Hatvani Miklós
jegyző polgármester