Isaszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2017. (XI.15.) önkormányzati rendelete

A rendkívüli élethelyzetbe került családok támogatásáról valamint a krízishelyzet kezelésére vonatkozó szabályokról

Hatályos: 2017. 11. 15

Isaszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2017. (XI.15.) önkormányzati rendelete

A rendkívüli élethelyzetbe került családok támogatásáról valamint a krízishelyzet kezelésére vonatkozó szabályokról

2017.11.15.

Isaszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § és 26. §-ban foglalt felhatalmazás alapján a rendkívüli élethelyzetbe került családok támogatásáról, valamint a krízishelyzet kezelésére vonatkozó szabályokról az alábbi rendeletet alkotja:

1. A rendelet hatálya

1.
A rendelet személyi hatálya Isaszeg közigazgatási területén élő, bejelentett lakcímmel rendelkező személyekre terjed ki.

II. Általános rendelkezések

2. § (1) A Krízishelyzet: válság vagy fordulat, általában kívülről érkező fenyegető körülmény, melyet az egyén önerőből megoldani nem képes.

(2) Támogatás adható különösen

- tűzkár,
- vízkár,
- gázrobbanás,
- egyéb természeti kár (földomlás, villámcsapás)
esetén bekövetkezett károk elhárítására, helyreállítására.
(3) A támogatásban az az isaszegi bejelentett lakcímmel rendelkező személy részesülhet, akinek Isaszeg város közigazgatási területén lévő lakóingatlanát érte kár, vagy lakhatási feltételeit lehetetlenné tevő egyéb esemény, és a kialakult krízishelyzet megoldására önerőből nem képes.
(4) Amennyiben a rendkívüli élethelyzetbe került személynek/családnak lakhatása nem megoldott, a (4) bekezdés c) pontjában, valamint a (6) bekezdésben foglaltak szerint albérleti díj támogatásban részesülhet.
(5) A támogatás formája lehet:
a) egyszeri, legfeljebb 200.000 Ft vissza nem térítendő támogatás a lakóépületben keletkezett károk helyreállítására,
b) egyszeri kisösszegű, 3000 Ft/fő összeget meg nem haladó támogatás, ruházat, élelmiszer, tisztálkodási szerek pótlására,
c) rendszeres, legfeljebb 6 hónapi támogatás albérleti díj hozzájárulásként.
(6) A vissza nem térítendő támogatás pénz vagy természetbeni juttatás lehet.
(7) A rendszeres támogatás havi összege – beleértve a károsult részére megítélt valamennyi rendszeres települési támogatást – nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
(8) Vissza nem térítendő támogatásban részesülő személy tételes számlák benyújtásával köteles elszámolni, számlák hiányában a felhasználás környezettanulmány készítésével is alátámasztható.
(9) Amennyiben az elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget, illetve a környezettanulmány alkalmával megállapítást nyer, hogy a támogatást nem rendeltetésszerűen használta fel, a fel nem használt támogatást köteles egy összegben visszafizetni.
(10) Nem nyújtható a rendelet 2. § (4) bekezdés a) pontjában meghatározott támogatás, annak a rendkívüli élethelyzetbe került személynek, illetve családnak, amely
a) a településen másik lakható ingatlannal rendelkezik,
b) a támogatást nem a lakhatatlanná vált ingatlan helyreállítására használja fel.

III. Válságstáb

3. § (1) A Válságstáb hatáskörébe tartozik a településen kialakult krízishelyzet

a) tűzeset,

b) vízkár,

c) gázrobbanás,

d) természeti káresemény,

e) kihűlés veszélye esetén – szükség szerint együttműködve az illetékes állami szervekkel – az azonnali beavatkozás, illetve annak elősegítése.

(2) Válságstáb tagjai:

a) Polgármester,

b) Szociális és Egészségügyi Bizottság (SZEB) elnöke,

c) Isaszegi Városüzemeltető Szervezet (Városüzemeltetés) igazgatója,

d) Isaszegi Humánszolgáltató Központ (Humánszolgáltató) vezetője,

e) Isaszegi Polgárőrség Bűnmegelőzési és Önvédelmi Egyesület vezetője,

f)Isaszegi Önkéntes Tűzoltó Egyesület vezetője.

(3) A Válságstáb munkáját segíti a Szociális és Igazgatási Iroda, valamint a Műszaki és Rendészeti Osztály munkatársai.

(4) A rendelet 1. függeléke tartalmazza a természeti vagy egyéb krízishelyzet során a lakossági jelzést követő beavatkozási lépéseket, valamint a Válságstáb elérhetőségét.

(5) A helyszínre érkezést követően a Válságstáb tagjai – különösen a Humánszolgáltató vezetője – felmérik, hogy milyen azonnali beavatkozás szükséges a család ellátásához, elhelyezéséhez.

(6) Lakhatatlanná vált ingatlan esetében azonnali beavatkozás esetén 4-6 fő 1-2 éjszakára a Humánszolgáltató épületében, több család esetében a Sportcsarnokban kerül elhelyezésre.

(7) Hosszabb távú – legfeljebb 2-4 hétig tartó – elhelyezés esetén fizetős vendégházban, szálláshelyen történik az elhelyezés.

(8) Albérleti támogatás esetén a rendelet 2. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

4. §

Megsemmisült személyes tárgyak, iratok pótlása

1. A Humánszolgáltató vezetője egyeztet a károsult személlyel, családdal
(2) Amennyiben az Humánszolgáltatónak rendelkezésére állnak megfelelő ruhák, tisztálkodási szerek, használati tárgyak, azokat haladéktalanul a család rendelkezésére bocsátja.
(3) A polgármester, mint helyi katasztrófavédelmi parancsnok rendelkezik egy elkülönített számlán elhelyezett, 300.000 Ft kríziskerettel, a megsemmisült személyes tárgyak pótlására, élelmiszer beszerzésére vonatkozóan. Az ő engedélyével, a SZEB elnökének és a Humánszolgáltató vezetőjének közreműködésével történik a család számára a hiányzó tárgyak – számla ellenében történő – megvásárlása.
(4) Az azonnali kisösszegű pénzbeli támogatás esetén a 2. § (4) bekezdés b) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.
(5) A krízishelyzet bekövetkeztét követő 1. munkanapon a Humánszolgáltató vezetője jelzi a hivatal Szociális és Igazgatási Irodája felé az esetet, valamint haladéktalanul tájékoztatja a családot az önkormányzat által adható pénzbeli és természetbeni települési támogatásokról, személyes iratok megsemmisülése esetén azok pótlásának lehetőségéről, esetleges költségmentességről. Szükség esetén segédkezik a nyomtatványok kitöltésénél, a hivatalhoz történő eljuttatásban.
(6) Külterületi krízis helyzet esetén a Humánszolgáltató vezetője értesíti a tanyagondnokot.

5. §

Krízishelyzet esetére biztosítható

használati tárgyak tárolása,

kezelése

1. A Humánszolgáltató intézménynél zárható szekrényben kerülnek tárolásra tartós élelmiszererek, tisztító- és tisztálkodó szerek, valamint ruhaneműk.
(2) Az önkormányzat tárolásra alkalmas ingatlanában kerülnek őrzésre tábori ágyak, vizes kannák, fűtőszerkezetek (szieszta kályha, gázpalack).
(3) A Humánszolgáltató folyamatos tájékoztatást nyújt (személyesen vagy az intézmény honlapján) az adományokkal segíteni szándékozó lakosok számára a család által kért tárgyakról, élelmiszerekről vagy egyéb segítségről.

6. §

Károk elhárításában való

közreműködés

1. A krízis helyzet létrejöttét követően – egyeztetve a Katasztrófavédelem munkatársaival és az érintett károsult családdal – a Városüzemeltetés, valamint az Önkéntes Tűzoltó Egyesület szükség szerint segítséget nyújtanak a károk elhárításánál.
(2) Az ingatlan részleges, teljes megsemmisülése, illetve az életveszélyessé vált ingatlan esetében alkalmazandó intézkedési tervet a rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(3) A rendkívüli élethelyzet kialakulását, az ingatlanban keletkezett káresetet jegyzőkönyvben rögzítik a Műszaki és Rendészeti Osztály és a Szociális és Igazgatási Iroda munkatársai. A jegyzőkönyvet haladéktalanul a SZEB elé kell terjeszteni és a bizottság a rendelet 2. § (4) bekezdés a) pontjában meghatározott támogatás odaítéléséről – a károsult vagyoni és jövedelmi helyzetének ismeretében –dönt.
(4) A vagyoni helyzet vizsgálatánál a rendelet 2. § (10) bekezdés a meghatározó. A jövedelmi helyzet tekintetében az egy főre jutó összeg nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 250%-át.

7. §

Kihűléses halálesetek megelőzése

1. A tüzelő támogatások elbírálása és annak megítélése elsődlegesen a SZEB hatásköre. Krízishelyzet esetén – ha
(2) A Válságstáb kihűléses haláleseteket megelőző intézkedési tervét a rendelet 1. melléklete képezi.

IV. Eljárási rendelkezések

8. § Krízishelyzet esetén a Válságstáb javaslatai alapján a SZEB jár el a helyi szociális rendeletben foglalt eljárási rendelkezések szerint.

V. Záró rendelkezések

9. §

1. E rendelet 2017. november 15-én 17 órakor lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Isaszeg Város Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2012. (III.28.) önkormányzati rendelettel módosított, a rendkívüli élethelyzetbe került családok lakóépületében keletkezett károk elhárítására adható vissza nem térítendő támogatásáról szóló 9/2005. (IV.20.) önkormányzati rendelete.

1. függelék az 1. melléklethez a 17/2017. (XI. 15.) önkormányzati rendelethez

2. függelék az 1. melléklethez a 17/2017. (XI. 15.) önkormányzati rendelethez

üres cím