Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019 (III.5.) önkormányzati rendelete
Pécel Város Önkormányzata 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 08. 16- 2019. 10. 01Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019 (III.5.) önkormányzati rendelete
Pécel Város Önkormányzata 2019. évi költségvetéséről
2019-08-16-tól 2019-10-01-ig
Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), annak szerveire, a Képviselő-testület irányítása alatt működő gazdasági szervezettel rendelkező és gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervekre terjed ki.
(2) A Képviselő-testület irányítása alá tartozó költségvetési szervek:
a) Péceli Polgármesteri Hivatal
b) Lázár Ervin Városi Könyvtár és Szemere Pál Művelődési Ház
c) Pécel Város Óvodái és Bölcsődéje
d) Péceli Család- és Gyermekjóléti Szolgálat.
2. Az önkormányzat bevételei és kiadásai
2. §1 A Képviselő-testület Pécel Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
a) költségvetési kiadási főösszegét 3.693.863.905 Ft
b) költségvetési bevételi főösszegét 3.693.863.905 Ft
összegben állapítja meg.
3. A költségvetési rendelet táblarendszere
3. § A 2. § szerinti költségvetési főösszegek (Önkormányzat és költségvetési szervei) bevételi forrásonkénti és kiemelt kiadási előirányzatonkénti összegeit az 1. melléklet mutatja be.
4. § Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak (költségvetési szervek nélkül) kiemelt előirányzatonkénti bemutatását a 2. melléklet tartalmazza.
5. § Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek összesített bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatonkénti összegeit a 3. melléklet részletezi.
6. § A Péceli Polgármesteri Hivatal bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatonkénti bemutatását a 4. melléklet tartalmazza.
7. § A Lázár Ervin Városi Könyvtár és Szemere Pál Művelődési Ház bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatait az 5. melléklet mutatja be.
8. § Pécel Város Óvodái és Bölcsődéi bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatai a 6. mellékletben kerülnek bemutatásra.
8/A. §2 Pécel Város Óvodái bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatai a 6/A. mellékletben kerülnek részletezésre.
8/B.3 § A Péceli Napsugár Bölcsőde bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatai a 6/B. mellékletben kerülnek bemutatásra.
9. § A Péceli Család- és Gyermekjóléti Szolgálat bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatait a 7. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat tartalékainak részletezését a 8. melléklet tartalmazza.
11. § Az Önkormányzat 2019. évi kötelezettségeit a 9. melléklet tartalmazza.
12. § Az Önkormányzat több évre kiható kötelezettségvállalásainak részletezése a 10. melléklet szerint kerül bemutatásra.
13. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú pénzeszköz államháztartáson kívülre történő átadását a 11. melléklet tartalmazza.
14. § Az Önkormányzat által nyújtandó közvetett támogatásokat a 12. melléklet tartalmazza.
15. § Az Önkormányzat által nyújtandó szociális ellátások tervezett összegét a 13. melléklet részletezi.
16. § (1) Az Önkormányzat és költségvetési szervei engedélyezett létszámkerete a 14. melléklet szerint kerül bemutatásra.
(2) Az engedélyezett létszám év közben, az elrendelt feladatokban bekövetkező változásokkal összefüggésben a Képviselő-testület által elfogadott rendelettel módosítható.
17. § Az Önkormányzat európai uniós forrásból finanszírozott programjainak, projektjeinek költségvetését a 15. melléklet részletezi.
18. § Az Önkormányzat összesített működési bevételeit és kiadásait a 16. melléklet rögzíti.
19. § Az Önkormányzat összesített beruházási (felhalmozási) bevételeit és kiadásait a 17. melléklet állapítja meg.
20. § Az Önkormányzat bevételi és kiadási előirányzat-felhasználási ütemtervét a 18. melléklet mutatja be.
21. § Az Önkormányzat 2019. évi általános működési és ágazati feladatainak támogatását a 19. melléklet állapítja meg.
22. § Az Önkormányzat 2019. évi tervezett fejlesztéseit, beruházásait, felújításait a 20. melléklet részletezi.
23. § Pécel Város Önkormányzata és költségvetési szerveinek 2017-2019. évi összevont bevételeiről és kiadásairól szóló tájékoztató adatokat a 21. melléklet tartalmazza.
24. § Pécel Város Önkormányzata és költségvetési szerveinek a költségvetési évet követő három év tervezett összevont bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait a 22. melléklet részletezi.
4. A gazdálkodás rendje
25. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szervei e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. A jogszerű gazdálkodásért a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) Az Önkormányzat költségvetési szerveinek vezetői a hatáskörükbe tartozó kiemelt előirányzatok között, saját hatáskörben az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (3) bekezdése szerint hajthatnak végre átcsoportosítást.
(3) A költségvetési szerv a jóváhagyott működési és felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről bevételeiből bevételi előirányzatain felüli, működési és felhalmozási célú átvett pénzeszközeiből származó többletbevételével bevételi előirányzatát megemelheti a tényleges többletnek vagy szerződés esetén az abban meghatározott mértéknek megfelelő összeggel, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett. A többletbevétel összege csak az adott tevékenységhez kapcsolódó kiadásokra használható fel.
(4) A (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás költségvetési többlettámogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő évben nem járhat. A költségvetési szerv vezetője a (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás során tartós, a költségvetési évet meghaladó időtartamú kötelezettséget nem vállalhat.
(5) A bevételi előirányzatok - a (3) bekezdésben meghatározott kivételekkel - kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell. A ténylegesen teljesített intézményi saját bevételeknek a jóváhagyott előirányzattól való elmaradása többlettámogatással nem járhat, ezért ebben az esetben - legfeljebb az elmaradás mértékével - a kiadási előirányzatokat is csökkenteni kell.
(6) A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő általi finanszírozás előirányzat túlteljesítése és az előirányzat közötti különbség a nyújtott önkormányzati finanszírozás összegét csökkenti.
(7) A személyi juttatások rovatainak előirányzatai csak a jóváhagyott többletbevétellel, a költségvetési szerv kötelezettségvállalással terhelt költségvetési maradványának személyi juttatásokból származó részével, vagy eredeti előirányzatként nem megtervezett, év közben rendelkezésre bocsátott egyéb forrásból növelhető.
(8) A (7) bekezdés szerinti forrás illetmény- vagy munkabéremelésre, a meglévő létszám határozatlan időre szóló foglalkoztatással történő növelésére csak abban az esetben használható fel, és a jóváhagyott többletbevétel ilyen célú felhasználására is csak abban az esetben adható engedély, ha a forrás tartós és a következő évben a költségvetési szerv költségvetésében eredeti előirányzatként megtervezik.
26. § A kiadások készpénzben történő teljesítésére a következő esetekben kerülhet sor, figyelemmel a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:
a) készlet, kis értékű tárgyi eszköz beszerzése,
b) kiküldetési kiadások,
c) reprezentációs jellegű kiadások,
d) kisösszegű szolgáltatási kiadások,
e) társadalom- és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai,
f) közfoglalkoztatottak juttatásai,
g) pályázati kiadások során felmerülő banki átutalással nem teljesíthető kiadások.
5. A költségvetés végrehajtásának szabályai
27. § A Péceli Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja 50.000 Ft.
28. § Az önkormányzati költségvetési szervnél az egységes rovatrend „Normatív jutalmak és a Céljuttatás, projektprémium” rovatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának az 5 százalékát a jutalom mértéke nem haladhatja meg, figyelemmel a vonatkozó jogszabályi előírásokra.
29. § A Képviselő-testület az Önkormányzat és a költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafetéria-juttatása mértékét
a) az Önkormányzat vezető tisztségviselői (polgármester, alpolgármester), az Önkormányzat által foglalkoztatott munkavállalók esetében évi bruttó 200.000 forint/fő,
b) a Péceli Polgármesteri Hivatal köztisztviselői, ügykezelői és munkavállalói esetében évi bruttó 200.000 forint/fő,
c) a Lázár Ervin Városi Könyvtár és Szemere Pál Művelődési Ház közalkalmazottai esetében évi bruttó 200.000 forint/fő,
d) a Pécel Város Óvodái és Bölcsődéje költségvetési szervnél foglalkoztatott közalkalmazottak esetében évi bruttó 200.000 forint/fő,
e) a Péceli Család- és Gyermekjóléti Szolgálat által foglalkoztatott közalkalmazottak esetében évi bruttó 200.000 forint/fő,
f)) az Önkormányzat által foglalkoztatott közalkalmazottak (védőnők, mezőőrök) esetében évi bruttó 200.000 forint/fő
összegben határozza meg, mely összeg a munkáltatói közterheket is tartalmazza.
30. § Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek által benyújtandó pályázatokhoz minden esetben az irányító szerv vagy az általa felhatalmazott személy előzetes engedélye szükséges a következők szerint:
a) az egymillió forintot meghaladó önrészt igénylő pályázatoknál a Képviselő-testület,
b) az egymillió forint vagy az alatti, továbbá az önrészt nem igénylő és fenntartási költségekkel nem járó pályázatok esetén az engedélyt a polgármester jogosult megadni.
31. § (1) Az Önkormányzat költségvetésében elfogadott beruházásokra, valamint a felújításokra jóváhagyott pénzeszköz felhasználásáról – a Képviselő-testület ettől eltérő rendelkezése hiányában - a polgármester gondoskodik. A beruházási és felhalmozási kiadásokra kötelezettségvállalás csak abban az esetben teljesíthető, ha az ingatlanértékesítésből tervezett, a kötelezettségvállalás mértékével megegyező felhalmozási bevétel a kötelezettségvállalás időpontjában rendelkezésre áll, vagy legkésőbb a kötelezettségvállalástól számított 60 napon belül teljesül. Ezen átmeneti időszak alatt a bevétel megelőlegezése érdekében egyedi képviselő-testületi határozattal likviditási hitel igénybe vehető.
(2) A költségvetési szerv költségvetésében jóváhagyott beruházás vagy felújítás esetén a költségvetési szerv vezetője gondoskodik annak lebonyolításáról.
(3) A költségvetési szerv eszközfejlesztésre jóváhagyott pénzeszköz felhasználásáról a költségvetési szerv vezetője gondoskodik.
32. § A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles betartani. Az előirányzat-túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
33. § A Képviselő-testület a 10. § szerinti tartalékokon belül polgármesteri keretet határoz meg, mely a Pécel Város Önkormányzata költségvetéséből nem vagy csak részben támogatott, vagy alacsony (250 000 Ft összeg alatti) forrásigényű, helyi kezdeményezésű programok, rendezvények, valamint egyedi döntéssel, saját hatáskörben odaítélt támogatások nyújtására szolgál. A polgármesteri keretből alapítványi támogatás nem finanszírozható.
34. § Az Önkormányzat beszerzéseiről, közbeszerzéseiről - értékhatártól függetlenül - a polgármester dönt, a Pécel Város Önkormányzatának beszerzési és közbeszerzési szabályzata rendelkezéseinek betartásával.
6. Előirányzatok átcsoportosítására, módosítására
vonatkozó szabályok
35. § A rendelet bevételi és kiadási előirányzatainak módosításáról, valamint a bevételi és kiadási előirányzatok átcsoportosításáról az - Áht. 34. § (3) bekezdése és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 36. § (1)-(3) bekezdése és a 43. § (2) bekezdése alapján a költségvetési szerv vezetője a költségvetési kiadások kiemelt előirányzatai és kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
36. § (1) A 35. §-ban foglalt változásokról, az annak megtörténtét követően legkésőbb a 37. § (2) bekezdése szerinti időpontokban a döntésre jogosult, a Képviselő testületet köteles tájékoztatni.
(2) A 35. § szerinti döntések, átcsoportosítások az e rendelet szerinti költségvetés főösszegét nem változtathatják meg, továbbá jogszabályt nem sérthetnek.
37. § (1) Ha az Önkormányzat az év közben az e rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester legkésőbb a 37. § (2) bekezdése szerinti időpontokban a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A Képviselő-testület 2019. június 30. napi hatállyal 2019. szeptember 30-ig, 2019. szeptember 30. napi hatállyal 2019. december 31-ig és a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, 2019. december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(3) A Péceli Polgármesteri Hivatal, valamint az Önkormányzat irányítása alatt álló költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
7. A gazdálkodás szabályai
38. § Az Önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáért a jegyző mint a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv vezetője a felelős.
39. § A költségvetési szerv költségvetési támogatása kizárólag a költségvetési szerv szakmai tevékenységére és az ezzel összefüggő kiadásokra használható fel.
40. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szervei e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. A jogszerű gazdálkodásért a költségvetési szerv vezetője felelős.
(2) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor hatályos jogszabályi előírások figyelembe vételével, valamint a szükséges módosításokat végrehajtani.
(3) A szabályozás hiányosságáért a felelősség a költségvetési szerv vezetőjét terheli.
41. § Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert (az adó- és pénzügyi irodavezető ellenjegyzésével) az ideiglenesen szabad pénzeszközök rövid távú – 12 hónapnál nem hosszabb időtartamú – hasznosítására (betéti elhelyezésére vagy állampapír vásárlására), a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett.
8. Államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályok
42. § (1) Az államháztartáson kívüli forrás - kivéve az alapítványi forrásokat - végleges átvételéről - 2 millió forint értékhatár alatt - a polgármester dönt, melyről a költségvetési rendelet módosítása keretében utólagosan tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatásnak tartalmaznia kell az átvételre felajánlott ingó vagy ingatlan vagyon esetében annak forgalmi értékét, a vagyon működtetésével, fenntartásával kapcsolatos költségeket és egyéb kötelezettségeket, a hasznosítás módját, valamint a vagyontárgy besorolását.
(3) A forgalmi érték meghatározásához ingatlan esetében ingatlanforgalmi szakértői véleményt kell beszerezni.
(4) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről szóló megállapodást a polgármester köti meg.
9. Záró rendelkezések
43. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2019. január 1. napjától kell alkalmazni.
1A 6/2019. (III. 5.) önkormányzati rendelet 2. §-a a 22/2019. (VIII. 15.) önkormányzati rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg. Hatályos 2019. augusztus 16.
2A 6/2019. (III. 5.) önkormányzati rendelet 8/A. §-a a 22/2019. (VIII. 15.) önkormányzati rendelet 2. §-ának megfelelően megállapított szöveg. Hatályos 2019. augusztus 16.
3A 6/2019. (III. 5.) önkormányzati rendelet 8/B. §-a a 22/2019. (VIII. 15.) önkormányzati rendelet 3. §-ának megfelelően megállapított szöveg. Hatályos 2019. augusztus 16.