Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (III. 12.) önkormányzati rendelete

Pécel Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 13- 2021. 03. 26

A Pécel Város Önkormányzat Képviselő-testülete – a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti – feladat- és hatáskörében eljáró Pécel Város Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzetre való tekintettel, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. A rendelet hatálya


1. § (1) A rendelet hatálya Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), annak szerveire, a Képviselő-testület irányítása alatt működő gazdasági szervezettel rendelkező és gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervekre terjed ki.

(2) A Képviselő-testület irányítása alá tartozó költségvetési szervek:

a) Péceli Polgármesteri Hivatal

b) Lázár Ervin Városi Könyvtár és Szemere Pál Művelődési Ház

c) Péceli Család- és Gyermekjóléti Szolgálat

d) Péceli Napsugár Bölcsőde

e) Pécel Város Óvodái.


2. Az önkormányzat bevételei és kiadásai


2. § (1) A Képviselő-testület Pécel Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) 2021. évi költségvetését

a) 4.266.517.849 Ft költségvetési kiadással

b) 2.325.745.168 Ft költségvetési bevétellel

c) 1.940.772.681 Ft költségvetési egyenleggel,

  ebből 1.940.772.681 Ft hiánnyal állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti hiány finanszírozása

a) belső forrásból, az előző évi maradvány (1.562.934.665 Ft) felhasználásával, valamint

b) külső forrásból, 344.804.413 Ft összegű fejlesztési hitel felvételével

történik.


3. A költségvetési rendelet táblarendszere


3. § A 2. § (1) bekezdése szerinti költségvetési főösszegek (Önkormányzat és költségvetési szervei) bevételi forrásonkénti és kiemelt kiadási előirányzatonkénti összegeit az 1. melléklet mutatja be.


4. § Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak (költségvetési szervek nélkül) kiemelt előirányzatonkénti bemutatását a 2. melléklet tartalmazza.


5. § A Képviselő-testület irányítása alá tartozó költségvetési szervek összesített bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatonkénti összegeit a 3. melléklet részletezi.


6. § A Péceli Polgármesteri Hivatal bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatonkénti bemutatását a 4. melléklet tartalmazza.


7. § A Lázár Ervin Városi Könyvtár és Szemere Pál Művelődési Ház bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatait az 5. melléklet mutatja be.


8. § A Péceli Család- és Gyermekjóléti Szolgálat bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatai a 6. mellékletben kerülnek bemutatásra.


9. § A Péceli Napsugár Bölcsőde bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatait a 7. melléklet tartalmazza.


10. § Pécel Város Óvodái bevételeinek és kiadásainak kiemelt előirányzatait a 8. melléklet rögzíti.


11. § Az Önkormányzat tartalékainak részletezését a 9. melléklete mutatja be.


12. § Az Önkormányzat több évre kiható kötelezettségvállalásainak részletezése a 10. melléklet szerint kerül bemutatásra.


13. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú pénzeszközei államháztartáson kívülre történő átadását a 11. melléklet tartalmazza.


14. § Az Önkormányzat által nyújtandó közvetett támogatásokat a 12. melléklete mutatja be.


15. § Az Önkormányzat által nyújtandó szociális ellátások tervezett összegét a 13. melléklet részletezi.


16. § (1) Az Önkormányzat és költségvetési szervei engedélyezett létszámkerete a 14. melléklet szerint kerül bemutatásra.

(2) Az engedélyezett létszám év közben, az elrendelt feladatokban bekövetkező változásokkal összefüggésben a Képviselő-testület által elfogadott rendelettel módosítható.


17. § Az Önkormányzat európai uniós forrásból finanszírozott programjainak, projektjeinek költségvetését a 15. melléklet részletezi.


18. § Az Önkormányzat összesített működési bevételeit és kiadásait a 16. melléklet rögzíti.


19. § Az Önkormányzat összesített beruházási (felhalmozási) bevételeit és kiadásait a 17. melléklet állapítja meg.


20. § Az Önkormányzat bevételi és kiadási előirányzat-felhasználási ütemtervét a 18. melléklet mutatja be.


21. § Az Önkormányzat 2021. évi általános működési és ágazati feladatainak támogatását a 19. melléklet állapítja meg.


22. § Az Önkormányzat 2021. évi tervezett fejlesztéseit, beruházásait, felújításait a 20. melléklet részletezi.


23. § Pécel Város Önkormányzata és költségvetési szerveinek 2019-2021. évi összevont bevételeiről és kiadásairól szóló tájékoztató adatokat a 21. melléklet tartalmazza.


24. § Pécel Város Önkormányzata és költségvetési szerveinek a költségvetési évet követő három év tervezett összevont bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait a 22. melléklet részletezi.


25. § Az Önkormányzat 2021. évi kötelezettségeit a 23. melléklet tartalmazza.



4. A gazdálkodás rendje


26. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szervei e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. A jogszerű gazdálkodásért a költségvetési szerv vezetője, az önkormányzat esetében pedig a polgármester felelős.

(2) Az Önkormányzat költségvetési szerveinek vezetői, az önkormányzat tekintetében pedig a polgármester a hatáskörükbe tartozó kiemelt előirányzatokon belül, saját hatáskörben az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (3) bekezdése szerint hajthatnak végre átcsoportosítást.

(3) A költségvetési szerv a jóváhagyott működési és felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről bevételeiből bevételi előirányzatain felüli, működési és felhalmozási célú átvett pénzeszközeiből származó többletbevételével bevételi előirányzatát megemelheti a tényleges többletnek vagy szerződés esetén az abban meghatározott mértéknek megfelelő összeggel, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett. A többletbevétel összege csak az adott tevékenységhez kapcsolódó kiadásokra használható fel.

(4) A (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás költségvetési többlettámogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő évben nem járhat. A költségvetési szerv vezetője, az önkormányzat tekintetében pedig a polgármester a (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás során tartós, a költségvetési évet meghaladó időtartamú kötelezettséget nem vállalhat.

(5) A bevételi előirányzatok - a (3) bekezdésben meghatározott kivételekkel - kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell. A ténylegesen teljesített intézményi saját bevételeknek a jóváhagyott előirányzattól való elmaradása többlettámogatással nem járhat, ezért ebben az esetben - legfeljebb az elmaradás mértékével - a kiadási előirányzatokat is csökkenteni kell.

(6) A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő általi finanszírozás előirányzat túlteljesítése és az előirányzat közötti különbség a nyújtott önkormányzati finanszírozás összegét csökkenti.

(7) A személyi juttatások rovatainak előirányzatai csak a jóváhagyott többletbevétellel, a költségvetési szerv kötelezettségvállalással terhelt költségvetési maradványának személyi juttatásokból származó részével, vagy eredeti előirányzatként nem megtervezett, év közben rendelkezésre bocsátott egyéb forrásból növelhető.

(8) A (7) bekezdés szerinti forrás illetmény- vagy munkabéremelésre, a meglévő létszám határozatlan időre szóló foglalkoztatással történő növelésére csak abban az esetben használható fel, és a jóváhagyott többletbevétel ilyen célú felhasználására is csak abban az esetben adható engedély, ha a forrás tartós és a következő évben a költségvetési szerv és az Önkormányzat költségvetésében eredeti előirányzatként megtervezik.


27. § A kiadások készpénzben történő teljesítésére a következő esetekben kerülhet sor, figyelemmel a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:

a) készlet, kis értékű tárgyi eszköz beszerzése,

b) kiküldetési kiadások,

c) reprezentációs jellegű kiadások,

d) kisösszegű szolgáltatási kiadások,

e) társadalom- és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai,

f) közfoglalkoztatottak juttatásai,

g) pályázati kiadások során felmerülő banki átutalással nem teljesíthető kiadások.


5. A költségvetés végrehajtásának szabályai


28. § A Péceli Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja a köztisztviselők 2021. évi illetményalapjáról és illetménykiegészítéséről szóló 36/2020. (XI. 27.) önkormányzati rendelet szerinti összeg.


29. § A polgármester, az alpolgármester, a Péceli Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők és ügykezelők, az Önkormányzat által foglalkoztatottak, valamint a Képviselő-testület irányítása alá tartozó költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafetéria-juttatása bruttó 200.000 forint/fő, mely összeg a munkáltatói közterheket is tartalmazza.


30. § A Képviselő-testület irányítása alá tartozó költségvetési szervek által benyújtandó pályázatokhoz minden esetben az irányító szerv vagy az általa felhatalmazott személy előzetes engedélye szükséges a következők szerint:

a) az egymillió forintot meghaladó önrészt igénylő pályázatoknál a Képviselő-testület,

b) az egymillió forint vagy az alatti, továbbá az önrészt nem igénylő és fenntartási költségekkel nem

    járó pályázatok esetén az engedélyt a polgármester

jogosult megadni.


31. § (1) Az Önkormányzat költségvetésében elfogadott beruházásokra, valamint a felújításokra jóváhagyott pénzeszköz felhasználásáról – a Képviselő-testület ettől eltérő rendelkezése hiányában - a polgármester gondoskodik. A beruházási és felhalmozási kiadásokra kötelezettségvállalás csak abban az esetben teljesíthető, ha az ingatlanértékesítésből tervezett, a kötelezettségvállalás mértékével megegyező felhalmozási bevétel a kötelezettségvállalás időpontjában rendelkezésre áll vagy legkésőbb a kötelezettségvállalástól számított 60 napon belül teljesül, vagy a tervezett fejlesztési hitel felvételéhez szükséges jóváhagyott kormányengedély a Magyar Közlönyben megjelenik. Ezen átmeneti időszak alatt a bevétel megelőlegezése érdekében egyedi képviselő-testületi határozattal likviditási hitel igénybe vehető.

(2) A költségvetési szerv költségvetésében jóváhagyott beruházás vagy felújítás esetén a költségvetési szerv vezetője gondoskodik annak lebonyolításáról.

(3) A költségvetési szerv eszközfejlesztésre jóváhagyott pénzeszköz felhasználásáról a költségvetési szerv vezetője gondoskodik.


32. § A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles betartani. Az előirányzat-túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.


33. § Az Önkormányzat beszerzéseiről, közbeszerzéseiről - értékhatártól függetlenül - a polgármester dönt, a Pécel Város Önkormányzatának beszerzési és közbeszerzési szabályzata rendelkezéseinek betartásával.


6. Előirányzatok átcsoportosítására, módosítására

vonatkozó szabályok


34. § A rendelet bevételi és kiadási előirányzatainak módosításáról, valamint a bevételi és kiadási előirányzatok átcsoportosításáról az - Áht. 34. § (3) bekezdése és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 36. § (2)-(3) bekezdése és a 43. § (2) bekezdése alapján a költségvetési szerv vezetője, az önkormányzat esetén a polgármester a költségvetési kiadások kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.


35. § (1) A 34. §-ban foglalt változásokról, az annak megtörténtét követően legkésőbb a 36. § (2) bekezdése szerinti időpontokban a döntésre jogosult a Képviselő-testületet köteles tájékoztatni.

(2) A 34. § szerinti döntések, átcsoportosítások az e rendelet szerinti költségvetés főösszegét nem változtathatják meg, továbbá jogszabályt nem sérthetnek.


36. § (1) Ha az Önkormányzat az év közben az e rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester legkésőbb a (2) bekezdés szerinti időpontokban a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) A Képviselő-testület 2021. június 30. napi hatállyal 2021. szeptember 30-ig, 2021. szeptember 30. napi hatállyal 2021. december 31-ig és a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, 2021. december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(3) A Péceli Polgármesteri Hivatal, valamint a Képviselő-testület irányítása alatt álló költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.




7. A gazdálkodás szabályai


37. § Az Önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáért a jegyző mint a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv vezetője a felelős.


38. § A költségvetési szerv költségvetési támogatása kizárólag a költségvetési szerv szakmai tevékenységére és az ezzel összefüggő kiadásokra használható fel.


39. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szervei e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. A jogszerű gazdálkodásért a költségvetési szerv vezetője felelős.

(2) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor hatályos jogszabályi előírások figyelembe vételével, valamint a szükséges módosításokat végrehajtani.

(3) A szabályozás hiányosságáért a felelősség a költségvetési szerv vezetőjét terheli.


40. § Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert (az adó- és pénzügyi irodavezető ellenjegyzésével) az ideiglenesen szabad pénzeszközök rövid távú – 12 hónapnál nem hosszabb időtartamú – hasznosítására (betéti elhelyezésére vagy állampapír vásárlására), a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett.


8. Államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályok


41. § (1) Az államháztartáson kívüli forrás - kivéve az alapítványi forrásokat - végleges átvételéről - 2 millió forint értékhatár alatt - a polgármester dönt, melyről a költségvetési rendelet módosítása keretében utólagosan tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatásnak tartalmaznia kell az átvételre felajánlott ingó vagy ingatlan vagyon esetében annak forgalmi értékét, a vagyon működtetésével, fenntartásával kapcsolatos költségeket és egyéb kötelezettségeket, a hasznosítás módját, valamint a vagyontárgy besorolását.

(3) A forgalmi érték meghatározásához ingatlan esetében ingatlanforgalmi szakértői véleményt kell beszerezni.

(4) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről szóló megállapodást a polgármester köti meg.


9. Záró rendelkezések


42. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.