Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015. (III. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 12- 2024. 10. 12Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015. (III. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében megállapított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, a polgármester akadályoztatása esetén a polgármester által általános helyettesként kijelölt főállású alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a polgármester által kijelölt főállású alpolgármester hívja össze elektronikus úton megküldött, kivételes esetben papíralapú írásbeli meghívóval. Kivételes esetnek minősül a hivatali informatikai rendszer meghibásodása.”
2. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, a polgármester akadályoztatása esetén az őt helyettesítő, a polgármester által általános helyettesként kijelölt főállású alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a polgármester által kijelölt főállású alpolgármester vezeti. A polgármesteri, alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Pénzügyi Bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: levezető elnök) vezeti.”
3. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 37. alcíme a következő 51/A–51/C. §-sal egészül ki:
„51/A. § (1) A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásán mandátumot szerző helyi önkormányzati képviselők a képviselői tevékenységük összehangolására képviselőcsoportot alakíthatnak.
(2) A képviselőcsoport tagjainak a száma legalább három fő.
(3) Egy helyi önkormányzati képviselő csak egy képviselőcsoportnak lehet a tagja. A független helyi önkormányzati képviselő bármelyik képviselőcsoporthoz csatlakozhat, ha a képviselőcsoport a csatlakozást elfogadja.
(4) A képviselőcsoport a működési rendjét maga alakítja ki, vezetőjét a tagjai közül választja meg.
(5) A képviselőcsoport megszűnik, ha a tagjainak a száma 30 napot meghaladóan három fő alá csökken.
51/B. § (1) A képviselőcsoport megalakulását, az adatokban bekövetkezett változást, továbbá a képviselőcsoport megszűnését a képviselőcsoport vezetője a megalakulástól, a megszűnéstől vagy a változás bekövetkezésétől számított öt napon belül a polgármesternek írásban bejelenti.
(2) A képviselőcsoport megalakulásáról szóló bejelentésnek tartalmaznia kell a képviselőcsoport
a) elnevezését,
b) vezetőjének a nevét,
c) vezetőhelyettesének a nevét, továbbá
d) a képviselőcsoport tagjainak a nevét.
(3) A képviselőcsoportot a jogai gyakorlásában a képviselőcsoport vezetője képviseli.
51/C. § Az Önkormányzat biztosítja a képviselőcsoport működéséhez szükséges infrastrukturális feltételeket, így különösen frakcióirodát a Polgármesteri Hivatalban, számítógépet, nyomtatót, fénymásolót.”
4. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 55. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Képviselő-testület a következő bizottságokat hozza létre:
a) Fejlesztési Bizottság,
b) Humán Bizottság,
c) Pénzügyi Bizottság.
(2) A Fejlesztési Bizottság és a Humán Bizottság tagjainak létszáma bizottságonként nem haladhatja meg a 7 főt, a Pénzügyi Bizottság tagjainak létszáma nem haladhatja meg az 5 főt.”
5. § A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 63. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„63. § A Képviselő-testület saját tagjai közül három főállású alpolgármestert választ.”
6. § (1) A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 6. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
(4) A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 9. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
7. § Hatályát veszti a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 8. melléklete.
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 22/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez
1. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2. pontjának 2.2. alpontja helyébe a következő alpont lép:
„2.2. Dönt közérdekű felajánlás elfogadásáról vagy szerződésben bármely személy megbízásáról – a Fejlesztési Bizottság előzetes véleményének kikérése mellett - az önkormányzat tulajdonába vagy kezelésébe tartozó külterületi földutak karbantartására, takarítására.”
2. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 3. pontjának 3.2. alpontja helyébe a következő alpont lép:
„3.2. Dönt a 11/2007. (VI.08.) számú rendeletben korlátozással nem érintett, üresen álló vagy várhatóan megüresedő lakások szociális feltételekkel, költségelven és piaci feltételekkel történő bérbeadásáról. Szociális feltételekkel meghirdetett lakásokra beérkezett pályázatok esetén a beérkezett pályázatokat a Humán Bizottsággal előzetesen egyeztetett szempontok szerint értékeli.”
3. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 3. pontjának 3.5. alpontja helyébe a következő alpont lép:
„3.5. Dönt a Fejlesztési Bizottság véleményének kikérése mellett a nem lakás céljára szolgálaló helyiségek bérbeadására kiírt pályázati eljárásban – versenytárgyalás útján lefolytatott pályázat kivételével - a beérkezett pályázatok elbírálásáról.”
4. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 3. pontjának 3.7. alpontja helyébe a következő alpont lép:
„3.7. Dönt a - Fejlesztési Bizottság véleményének birtokában – a 15.000.000 Ft/ingatlan értékhatár alatti önkormányzati nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről.”
2. melléklet a 22/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez
1. Fejlesztési Bizottság:
1.1. Lakások, helyiségek bérletével, elidegenítésével kapcsolatban: Dönt önkormányzati tulajdonban álló nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról és a bérleti szerződés felmondásáról a 75 m2-t meghaladó alapterületű helyiségek tekintetében.
1.2. Vásárokkal kapcsolatban:
1.2.1. Alkalmanként meghatározza az Önkormányzat által rendezett - az Önkormányzat által fenntartott piac helyszínétől eltérő - alkalmi (ünnepi) vásárok helyét.
1.2.2. Meghatározza az Önkormányzat által rendezett alkalmi (ünnepi) vásárok nyitvatartási rendjét.
2. Humán Bizottság:
2.1. Az Önkormányzat fenntartásában működő intézményekkel kapcsolatban:
2.1.1. Dönt az Önkormányzat fenntartásában működő óvodába történő jelentkezések rendjéről.
2.1.2. Dönt az Önkormányzat fenntartásában működő óvoda heti és éves nyitvatartási idejének, valamit a nyári zárvatartási idejének meghatározásáról.
2.1.3. Dönt az Önkormányzat fenntartásában működő bölcsődébe történő jelentkezések rendjéről valamint a bölcsőde nyári nyitvatartási rendjéről.
2.1.4. Dönt az önkormányzat fenntartásában működő köznevelési, közművelődési és könyvtári intézmények szervezeti és működési szabályzata, szakmai programja, jogszabály szerint a fenntartó által elfogadandó dokumentumai – az át nem ruházható hatáskörök kivételével - és beszámolója elfogadásáról.
2.2. Dönt a Péceli Települési Értéktár Bizottság évenkénti beszámolójának elfogadásáról.
2.3. Dönt a Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj pályázatra beérkezett pályázatok elbírálásáról a támogatások odaítéléséről.
2.4. Dönt az önkormányzat fenntartásában működő család- és gyermekjóléti szolgálat szervezeti és működési szabályzata, szakmai programja és az önkormányzat fenntartásában működő bölcsőde intézményi dokumentumai jogszabály szerint – az át nem ruházható hatáskörök kivételével - a fenntartó által elfogadandó dokumentumai és beszámolója elfogadásáról.
3. Pénzügyi Bizottság:
3.1. Közbeszerzésekkel kapcsolatban:
Dönt a közbeszerzési eljárás megindításáról, az eljárást megindító felhívás alkalmasságra vonatkozó előírásairól, az értékelés módszeréről (értékelési szempontok, pontkiosztás).
3.2. Lakások, helyiségek bérletével, elidegenítésével kapcsolatban:
Dönt részletre történt lakásértékesítéskor, vételár hátralék keletkezése esetén – külön rendeletben meghatározott feltételek esetén - a vételár hátralék törlesztésének felfüggesztéséről és a felfüggesztés időtartamáról.”
3. melléklet a 22/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez
1. Véleményezi a köznevelési intézmények létesítésére, átszervezésére, szerkezetátalakítására, megszüntetésére irányuló javaslatokat.
2. Véleményezi az Önkormányzat fenntartásában működő köznevelési intézmény szakmai működését érintő döntéseire irányuló előterjesztéseket, köztük az óvodák helyi nevelési programját, és az azok megvalósításához szükséges feltételek biztosítására vonatkozó javaslatokat is, amennyiben az a fenntartó hatáskörébe tartozik.
3. Véleményezi a köznevelési, közművelődési és kulturális tárgyú önkormányzati rendeletek tervezetét, vizsgálja azok gyakorlati érvényesülését, szükség esetén javaslatot tesz azok módosítására.
4. Véleményezi az Önkormányzat fenntartásában működő köznevelési intézmény magasabb vezetői, valamint a közművelődési és könyvtári intézmények vezetői megbízatásának lejárta előtt az intézményvezetői beosztás ellátására vonatkozó pályázati kiírások tervezetét.
5. Véleményt nyilvánít az Önkormányzat fenntartásában működő köznevelési intézmények magasabb vezetői pályázatairól és a közművelődési és könyvtári intézmények vezetői pályázatairól.
6. Véleményezi a testvérvárosi kapcsolatok keretein belüli kulturális tevékenységet, javaslatot tesz kulturális programok szervezésére.
7. Véleményt nyilvánít vagy javaslatot tesz városi ünnepségek, kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére.
8. Véleményezi az Önkormányzat által rendezendő képző- és iparművészeti, helytörténeti kiállítások tervét.
9. Véleményezi vagy javaslatot tesz kulturális közalapítványok kuratóriumi tagjainak személyére.
10. Véleményezi a könyvtár, a közművelődési intézmény létesítésére, megszüntetésére, átszervezésére irányuló javaslatokat.
11. Véleményt nyilvánít vagy javaslatot tesz az Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanon elhelyezésre kerülő képzőművészeti alkotásokkal kapcsolatban, közreműködik emlékművek állításának előkészítésében.
12. Véleményezi vagy javaslatot tesz művészeti alkotás nem önkormányzati épületen történő elhelyezésére.
13. Véleményezi a költségvetési rendeletben elkülönített, helyi civil szervezetek támogatására biztosított, pályázati úton felhasználható előirányzatok felhasználására kiírandó pályázat tervezetét, véleményezi a pályázatra benyújtott pályázatokat és az egyedi támogatási kérelmeket, javaslatot tesz a támogatás mértékére.
14. Véleményezi a közterületek elnevezését.
15. Véleményezi a közművelődési megállapodás tervezetét.
16. Véleményezi a szociális és gyermekjóléti ellátásokkal kapcsolatos, valamint az egészségügyi tárgyú önkormányzati rendeletek tervezetét, vizsgálja azok gyakorlati érvényesülését, szükség esetén javaslatot tesz azok módosítására.
17. Véleményezi a Péceli Család- és Gyermekjóléti Szolgálat, valamint a Péceli Napsugár Bölcsőde intézményvezetői beosztásának ellátására vonatkozó pályázati kiírások tervezetét és véleményezi a beérkezett pályázatokat.
18. Véleményezi a szociális és a gyermekjóléti intézmények alapítására, működési rendjük meghatározására, átszervezésére, szerkezet-átalakítására tett előterjesztéseket, javaslatokat.
19. Véleményezi a megüresedő háziorvosi, házi gyermekorvosi, az alapellátást biztosító fogorvosi praxisra kiírt pályázatra benyújtott pályázatokat, vagy véleményezi praxisátadás esetén az előszerződéseket.
20. Véleményezi a háziorvosi körzethatárok kialakítására és módosítására vonatkozó előterjesztéseket.
21. Véleményezi a Helyi Esélyegyenlőségi Programot.
22. Véleményezi a bölcsődei felvételi kérelmek elutasítása miatt benyújtott fellebbezés elbírálására irányuló döntési javaslatokat.
23. Véleményezi a Pécel Város Önkormányzatának közétkeztetési szolgáltatás biztosítására irányuló feladat ellátására vonatkozó eljárásokban a Képviselő-testület által tárgyalandó döntési javaslatokat.
24. Szakmailag véleményezi a város egészségügyi ellátásának fejlesztésére irányuló kezdeményezéseket.
25. Figyelemmel kíséri az Önkormányzat fenntartásában működő köznevelési intézmény működését, a gyermekjog érvényesülését, szükség esetén javaslattal él a polgármester vagy a Képviselő-testület felé.
26. Figyelemmel kíséri a város kulturális, művelődési, szellemi életét, kezdeményezéseivel elősegíti annak gazdagítását, javaslatot tesz városi ünnepségek megrendezésére.
27. Figyelemmel kíséri a városi fiatalok körében végzett bűnmegelőzési tevékenységet.
28. Figyelemmel kíséri a város sportéletét.
29. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtását.
30. Figyelemmel kíséri a szociális és a gyermekjóléti intézmények szakmai és törvényességi működését, valamint a szociális ellátásokkal és szolgáltatásokkal összefüggő tevékenységeket.
31. Figyelemmel kíséri a szociális és a gyermekjóléti intézmények tevékenységét.
32. Figyelemmel kíséri a város egészségügyi ellátottságát, a gyógyító-megelőző egészségügyi ellátást végző háziorvosi, fogorvosi szolgálat működését, a védőnőket, a foglalkozás-egészségügyi orvosi ellátást, a szerződött járóbeteg ellátást és a közegészségügy helyzetét.
33. Figyelemmel kíséri az egészségügyi ellátórendszer tevékenységének színvonalát, és az ahhoz kapcsolódó lakossági észrevételeket.
34. Kapcsolatot tart az egyházakkal és a városban működő társadalmi szervezetekkel.
35. Kapcsolatot tart a város ifjúsági szervezeteivel.
36. Kapcsolatot tart a város sportszervezeteivel.
37. Kapcsolatot tart a mozgáskorlátozottak, vakok egyesületeivel, a szociális és egészségügyi ellátásban résztvevő karitatív szervezetekkel, közreműködik a hajléktalanokról, szenvedélybetegekről való gondoskodásban, szociális vagy egészségügyi témájú rendezvényeket szervez.
38. Támogatja a művelődéssel és tájékoztatással kapcsolatos programok megvalósítását.
39. Javaslatot tesz a péceli pedagógusnapi ünnepség megrendezésére, a pedagógus kitüntetések felterjesztésére.
40. Javaslatot tesz a nyári táborozások támogatására biztosított költségvetési előirányzat felhasználására.
41. Javaslatot tesz képzőművészeti események, kiállítások támogatására.
42. Javaslatot tesz önkormányzati kiadványok megjelentetésére.
43. Javaslatot tesz vagy véleményezi a város ifjúságának szélesebb körét érintő előterjesztéseket, kezdeményezéseket.
44. Javaslatot tesz vagy véleményt nyilvánít a szabadidővel, az óvodai-, a tömeg- és diáksport támogatásával kapcsolatos kérdésekben.
45. Javaslatot tesz a szociális és az egészségügyi ágazat költségvetési előirányzatára, figyelemmel kíséri a költségvetés végrehajtását, a szociális támogatásokra és ellátásokra biztosított előirányzatok időarányos felhasználását.
46. Javaslatot tesz a város szociális és egészségügyi ellátó rendszerének bővítésére, fejlesztésére.
47. Ellenőrzi az óvodák felvételi ügyeit.
48. Ellenőrzi az Önkormányzat fenntartásában működő köznevelési intézmény törvényes működését.
49. Ellenőrzi az Önkormányzat fenntartásában működő köznevelési intézmény házirendjének és belső szabályzatainak elfogadására előírt eljárási rendelkezések betartását.
50. Ellenőrzi, hogy az egészségügyi alapellátás működéséhez szükséges tárgyi feltételek rendelkezése állnak-e, hiányosság esetén kezdeményezi azok megszüntetését.
51. Kidolgozza az Önkormányzat hosszú távú kulturális és ifjúsági koncepcióját.
52. Kidolgozza az Önkormányzat hosszú távú sportkoncepcióját.
53. Közreműködik a kulturális és ifjúsági célú pályázatok kiírásában és elbírálásában.
54. Közreműködik a sport célú pályázatok kiírásában és elbírálásában.
55. Ellátja Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közművelődésről szóló 9/2019. (III. 5.) önkormányzati rendeletében foglaltak szerint a bizottság közművelődéssel kapcsolatos feladatait.”
4. melléklet a 22/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelethez
1. A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 13/2015 (III.31.) önkormányzati rendelet 9. melléklet címe helyébe a következő rendelkezés lép: