Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (IV. 29.) önkormányzati rendelete

a lakossági esővíz-hasznosítás támogatásáról

Hatályos: 2025. 04. 30

Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (IV. 29.) önkormányzati rendelete

a lakossági esővíz-hasznosítás támogatásáról

2025.04.30.

[1] A rendelet célja, hogy Pécel Város Önkormányzata támogassa a lakosság esővíz gyűjtésével és hasznosításával kapcsolatos tevékenységét.

[2] Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 10. § (2) bekezdésében, 13. § (1) bekezdés 11. pontjában és 41. § (9) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet célja

1. § E rendelet célja az ingatlanokon keletkező csapadékvíz tárolásának és hasznosításának önkormányzati támogatása.

2. A rendelet hatálya

2. § E rendelet hatálya a Pécel Városában ingatlantulajdonnal és lakcímmel rendelkező természetes személyekre terjed ki.

3. A támogatás formája és mértéke

3. § (1) Pécel Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) az 1. § ‑ban meghatározott célra pályázati úton, ingatlanonként egy darab 210 literes, műanyag csapadékvíz tároló edényt biztosít (hozzá tartozó tetővel, csappal) a pályázók részére, az Önkormányzat mindenkor hatályos költségvetési rendeletében e célra biztosított előirányzat erejéig, a beérkezett érvényes pályázatok sorrendjében, figyelemmel az e rendeletben foglalt szempontrendszerre és a kiírandó pályázatban foglaltakra.

(2) A csapadékvíz tárolásának céljára szolgáló edényre (a továbbiakban: edény) pályázni évente egy alkalommal lehet, a pályázati felhívásban foglaltaknak megfelelően. A pályázat kiírásáról Pécel Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a pályázat elbírálásáról a polgármester dönt. Az edény átvételének pontos idejéről és helyéről a benyújtott pályázat elbírálását követően kap tájékoztatást a nyertes pályázó.

(3) A pályázati feltételeknek való megfelelés esetén az edény az átvétel napjától számított 2 év elteltét követően kerül a nyertes pályázó tulajdonába, azzal a feltétellel, hogy átvételkor tárolási nyilatkozatot kell kiállítania, átadnia az Önkormányzat részére. További feltétel, hogy a nyertes pályázó írásban 5 évig fenntartási kötelezettséget vállal az edényre vonatkozóan.

4. Pályázati feltételek

4. § (1) Pályázni annak az ingatlannak a vonatkozásában lehet, amelynek tulajdonosa Pécelen lakcímmel rendelkező természetes személy.

(2) Az edény elszállításáról a nyertes pályázónak kell gondoskodnia. Az Önkormányzat az edény szállítását nem vállalja.

(3) A pályázónak vállalnia kell az edény karbantartását, többek között annak érdekében, hogy az edény ne legyen szúnyoglárvák élőhelye. Ennek érdekében az ereszcsatorna edénybe történő bevezetését vagy az edény zárt tetején vagy az edényen elhelyezett szúnyoghálón keresztül kell kialakítani úgy, hogy nyílt vízterület ne maradjon fenn. Az edény telepítését fényképpel igazolni szükséges.

(4) Nem kaphat támogatást az a pályázó, aki a Pécel Város Önkormányzatától korábban kapott támogatással nem vagy csak hiányosan számolt el.

(5) Jelentkezni a pályázati felhívásban közzétettek szerint, az erre a célra rendszeresített, hiánytalanul kitöltött adatlapon és a kötelező mellékletek hiánytalan benyújtásával lehet.

5. A támogatásban részesített személy jogai és kötelezettségei

5. § (1) A nyertes pályázó az edényt átadás-átvételi eljárás keretében személyesen veheti át. Az átadás-átvételi eljárás során a nyertes pályázónak a 4. § (1) bekezdésben szereplő jogosultság igazolására szolgáló dokumentumokat az átadónak be kell mutatnia.

(2) Az átadás-átvételi eljárásról jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) az edény ellenértékének meghatározását;

b) a nyertes pályázó nyilatkozatát arról, hogy az edényt rendeltetésszerűen használja a benyújtott pályázatában megjelölt címen;

c) a nyertes pályázó nyilatkozatát arról, hogy amennyiben a 3. § (3) bekezdése szerinti fenntartási kötelezettség (a továbbiakban: fenntartási kötelezettség) ideje alatt elköltözik, ezt be kell jelentenie az Önkormányzatnak;

d) a nyertes pályázó nyilatkozatát arról, hogy a fenntartási kötelezettség ideje alatt a nem rendeltetésszerű használatból eredő kárt megtéríti az Önkormányzatnak;

e) a nyertes pályázó kötelezettségvállalását arról, hogy ha a fenntartási kötelezettség ideje alatt az edény megsemmisül vagy azt ellopják, azt haladéktalanul bejelenti az Önkormányzatnak;

f) a nyertes pályázó nyilatkozatát arról, tudomásul veszi azt, hogy az edényt nem cseréli ki és nem javítja meg az Önkormányzat;

g) a nyertes pályázó nyilatkozatát arról, tudomásul veszi azt, hogy az edényt csak külső ereszcsatornával rendelkező és körülkerített, a tulajdonában lévő ingatlanon helyezheti el.

(3) Ha a nyertes pályázó a fenntartási kötelezettség ideje alatt elköltözik és ezzel a pályázatában megjelölt ingatlan tulajdonosának a személyében is változás következik be, az edényt az ingatlan új tulajdonosa átveheti tőle. Ebben az esetben az Önkormányzat az ingatlan új tulajdonosával lefolytatja az átadás-átvételi eljárást. Amennyiben a nyertes pályázó Pécel Városban létesít új lakó- vagy tartózkodási helyet, az új címre áttelepítheti az edényt. Ennek tényéről a nyertes pályázó köteles a lakó- vagy tartózkodási hely megváltozását követő 15 napon belül írásban bejelenteni az Önkormányzatnak. Egyéb esetben az edényt vissza kell szolgáltatnia hiánytalanul, sértetlenül és használható állapotban az Önkormányzat részére, vagy annak ellenértékét meg kell fizetnie.

6. § (1) Az Önkormányzat képviseletében eljáró személy a fenntartási kötelezettség ideje alatt, előzetes tájékoztatás mellett jogosult az edény rendeltetésszerű használatát ellenőrizni a nyertes pályázó által a pályázatában megjelölt címen.

(2) Amennyiben az ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy az edényt a nyertes pályázó nem rendeltetésszerűen használja, úgy az Önkormányzat – 8 napos határidő megadásával – felszólítja a nyertes pályázót az edény szakmai szabályoknak megfelelő rendeltetésszerű használatra. A határidő eredménytelen eltelte esetén a nyertes pályázónak az edény ellenértékét meg kell fizetnie az Önkormányzatnak.

(3) Amennyiben az ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a nyertes pályázó által a benyújtott pályázatában megjelölt címen az edény nem lelhető fel, melynek okát a nyertes pályázó hitelt érdemlően nem tudja igazolni és a nyertes pályázó az 5. § (2) bekezdés e) pontja szerinti bejelentési kötelezettségének nem tett eleget, a nyertes pályázónak az edény ellenértékét meg kell fizetnie az Önkormányzatnak.

(4) Az edény visszaadását a nyertes pályázó – a fenntartási kötelezettség ideje alatt – bármikor felajánlhatja az Önkormányzatnak, ha az edény sérülésmentes állapotban van.

6. Záró rendelkezések

7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.