Szada Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020 (III.1.) önkormányzati rendelete
A PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TÁMOGATÁSOK RENDSZERÉRŐL, VALAMINT A SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOKRÓL
Hatályos: 2020. 04. 01- 2020. 10. 31
Szada Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020 (III.1.) önkormányzati rendelete
A PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TÁMOGATÁSOK RENDSZERÉRŐL, VALAMINT A SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOKRÓL
Hatályos: 2020. 04. 01- 2020. 10. 31
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Szada Nagyközség közigazgatási területén a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai szerint bejelentett lakóhellyel vagy életvitelszerűen bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező személyekre, továbbá az Szt. 3. § (1) bekezdés a)-d) pontjában, illetve az Szt. 3. § (3) bekezdésében megjelölt személyekre.
1. A rendelet hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túl kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
1. A rendelet hatálya azon hajléktalan személyekre terjed ki, akik tartózkodási helyként Szada közigazgatási területét jelölik meg az ellátás igénylésekor.
2. § A rendelet tárgyi hatálya az Szt., a Gyvt., illetve a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) által nem szabályozott kérdésekre terjed ki.
3. § E rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Szt. 4. §- ban foglaltakat kell alkalmazni.
(1) A Képviselő-testület az alábbi ellátási formákkal kapcsolatos feladat- és hatásköreit a polgármesterre ruházza:
1. lakhatás támogatása,
2. az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás,
3. köztemetés,
4. szilárd tüzelőanyag támogatás,
1. étkezés biztosítása,
2. adománycsomagok
3. rendkívüli települési támogatás,
4. a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokkal összefüggően:
ha) a szociális ellátások igénybevételének elutasítására és megszüntetésére vonatkozó intézményvezetői döntés felülvizsgálata,
hb) a térítési díj fizetésére kötelezett kérelme alapján az intézményvezető személyi térítési díj megállapítására, elengedésére vonatkozó döntésének felülvizsgálata az
Szt. 115. § (3)-(4) bekezdése figyelembe vételével,
1. a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás visszafizetésének elengedése, csökkentése, vagy részletekben történő visszafizetése figyelemmel az
Szt. 17. § (5) bekezdésében foglaltakra.
(2) A Képviselő-testület az alábbi ellátási formával kapcsolatos feladat- és hatáskörét a polgármesterre ruházza:
(a) A Bizottság különös méltánylást érdemlő rendkívüli települési támogatás esetében a jövedelemhatároktól, és a támogatási alkalmaktól eltekinthet. Egyszeri, 100.000,-Ft összeget meghaladó támogatásról a bizottság dönt.
(3) Az ellátásokhoz szükséges pénzügyi fedezetet az Önkormányzat az éves költségvetésében, biztosítja.
(4) A Polgármester és Bizottságra átruházott hatáskörök gyakorlása érdekében a kérelmek döntésre előkészítésében a Polgármesteri Hivatal és a Szociális Alapszolgáltatási Központ vesz részt.
1. A szociális ellátás megállapítása kérelem alapján, kivételes esetben hivatalból, illetve a tudomást szerző bejelentése alapján kezdeményezhető. A kérelmet benyújthatja az ellátást igénylő, vagy intézmény. A kérelmet – ezen rendeletben foglalt eltérésekkel - a Polgármesteri Hivatalnál kell előterjeszteni, az erre rendszeresített kérelmező-adatlapon, melyben az ellátást igénylő nyilatkozik családi és jövedelmi viszonyairól.
1. A támogatási kérelmeket első fokon átruházott hatáskörei tekintetében a Polgármester, valamint a Bizottság bírálja el a jogszabályokban megjelölt csatolandó iratok alapján.
1. A (2) bekezdésben foglalt eljáró hatóságok elsőfokú határozata ellen benyújtott fellebbezést a Képviselő-testület - soron következő rendes ülésének zárt ülésén - bírálja el másodfokon.
1. A támogatás összegét az eljáró hatóság határozata alapján a költségvetési előirányzat terhére a Pénzügyi Iroda utalja, illetve szükség esetén készpénzben a házi pénztárból fizeti ki jogosult részére.
1. A jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett támogatás esetében az
Szt. 17. § rendelkezései az irányadók.
Az eljárás felfüggesztése
1. Az eljáró hatóság az eljárást felfüggesztheti, ha a kérelem elbírálásához a kérelmező lényeges életkörülménye hivatalosan nem ismert, vagy azt eljáró hatóság vitatja. Ilyen lényeges körülmény különösen a kérelmező tartózkodási helyének vagy postacímének pontos ismerete, vagy egyéb tisztázatlan családi, vagyoni, vagy jövedelmi helyzete.
(2) A nem ismert illetőleg vitatott körülmények tisztázása érdekében az eljáró hatóság:
a) felkérheti az Alapszolgáltatási Központot környezettanulmány készítésére
b) adatok beszerzése céljából hivatalos intézményeket és civil szervezeteket kereshet meg
c) felhívhatja a kérelmezőt, hogy a körülményről nyilatkozzon, vagy azt igazolja.
(3) Az eljárást az eljáró hatóság a körülmény tisztázásáig, de legfeljebb 30 napra függesztheti fel.
(1) Az eljárást az eljáró hatóság megszünteti, ha
a) a kérelmező ugyanabból a ténybeli alapból származó ugyanazon támogatás iránt nyújtott be kérelmet és az eljárás az ügyben már folyamatban van, vagy annak tárgyában 30 napon belül eljáró hatóság határozatot hozott,
b) a kérelmező személye a benyújtott kérelem hiányosságai miatt nem megállapítható,
c) ha kérelmezőnek az
Ákr. szabályai alapján nincs eljárási képessége.
Együttműködési kötelezettség
(1) A kérelmező az eljárás során köteles együttműködni az eljáró hatósággal, valamint ezen rendeletben meghatározott esetekben a Szociális Alapszolgáltatási Központtal, továbbá köteles szociális helyzetére vonatkozóan a valóságnak megfelelően nyilatkozni.
1. A kérelmező a támogatásra jogosultságát érintő szociális körülményeiben történt változást 8 napon belül köteles bejelenteni.
(3) Abban az esetben, ha a kérelmező nem tesz eleget az
(1) bekezdésben foglalt kötelezettségének, kérelmét az eljáró hatóság elutasítja, vagy megállapított rendszeres támogatását megszünteti.
(4) Az eljáró hatóság a kérelmet elutasítja, amennyiben az ügyfél ugyanazon segély iránt adott be kérelmet, amelynek tárgyában az Önkormányzat már 90 napon belül támogatást nyújtott.
Jogszabályban foglalt csatolandó iratokon túl a kérelemhez az alábbi igazolások benyújtása szükséges:
(1) Jövedelem igazolások:
a) 30 napnál nem régebbi munkáltató által kiállított jövedelem-igazolás az utolsó havi nettó jövedelemről, melyből kitűnik a családi pótlék összege (kivéve b./)
b) Hatósági határozat, vagy igazolás (GYES, GYED, GYAS, GYET nyugdíj, családi pótlék, munkanélküli ellátás, árvaellátás, tartásdíj)
c) vállalkozók esetén tárgyévi személyi jövedelemadó bevallás másolata.
(2) Jövedelem nélküliek igazolása:
a) a Munkaügyi Központ kirendeltsége által kiállított igazolás, melyben kérelmező munkanélküliként való nyilvántartásba vételét kérelmezte, vagy
b) Polgármesteri Hivatalban beszerezhető kitöltött nyilatkozat-nyomtatvány, melyben kérelmező nyilatkozik arról, hogy jelenleg munkaviszonyból származó jövedelemmel nem rendelkezik.
(3) Elvált személyek esetén a házasság felbontásáról szóló bírósági határozat másolata.
(4) Gyermeküket egyedül nevelők igazolása:
Polgármesteri Hivatalban beszerezhető kitöltött nyilatkozat-nyomtatvány, melyben kérelmező nyilatkozik arról, hogy jelenleg gyermekét egyedül neveli, élettársa nincs.
(5) Gyógyszerköltségek igazolása:
A háziorvos által kitöltött és gyógyszertár által igazolt árszabású gyógyszerlista.
(6) Közüzemi költségek igazolása:
A közüzemi szolgáltató által kiállított – 90 napnál nem régebbi – számla.
(7) Munkaképesség igazolása:
Munkaegészségügyi orvosi vizsgálaton kiállított igazolás a munkaképességről.
(8) A nem csatolt iratokkal kapcsolatban, valamint a pontatlanul, hiányosan kitöltött adatlappal kapcsolatban a Polgármesteri Hivatal hiánypótlásra szólítja fel a kérelmezőt. A határidőn belül nem pótolt adatok, valamint a csatolandó iratok a kérelem elutasítását vonják maguk után.
(1) A 10. §-ban felsorolt nyilatkozatokban szereplő tények és adatok valóságtartalmát az eljáró hatóság hivatalból ellenőrizheti.
(2) Ha a környezettanulmány, illetőleg hivatalos tudomás alapján az eljáró hatóság a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelem nyilatkozatban foglaltak valóságtartalmát vitatja, az esetben a jövedelem megállapítására az
Szt. 10. § (6) bekezdése alapján tesz kísérletet.
(3) Az eljáró hatóság a támogatás iránti kérelmet elutasítja abban az esetben, ha a kérelmező, vagy családtagja:
a) a környezettanulmány készítését akadályozza
b) környezettanulmány során a hatósággal, Alapszolgáltatási Központ munkatársaival nem működik együtt, felhívás ellenére nem nyújtja be az
Szt. 10. § (6) bekezdésében foglalt fenntartási költségeket igazoló dokumentumokat
c) megállapítást nyer, hogy a környezettanulmány készítése, illetőleg a jövedelem- és vagyonnyilatkozat benyújtása során a hatóságot félrevezette
(4) Családi körülmények elhallgatásának minősül, ha a kérelmező adatlapon a támogatást igénylő nem tünteti fel teljes létszámban a közös háztartásban élő személyeket.
II. Fejezet
PÉNZBELI, TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK
1. § (1) Az e rendelet szerint nyújtható pénzbeli ellátások:
2. az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás,
1. Az e rendelet szerint természetben nyújtható szociális ellátások:
2. szilárd tüzelőanyag támogatás,
1. Természetbeni gyermekvédelmi ellátás
1. intézményi gyermekétkeztetés
1. Rendkívüli települési támogatás
1. A szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat, és a szemétszállítás díjához települési támogatás nyújtható.
1. A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként
a) fűtési támogatás október 15 - április 15. napjáig terjedő időtartamban, a fűtési időszakra;
b) a pénzbeli támogatás maximum 5.000,-Ft/hó háztartásonként
1. A (1) bekezdésben meghatározott támogatások háztartásonként egy személy részére állapíthatók meg, ha a háztartásban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül álló esetén a 300%-át.
(4) Nem jogosult lakhatást elősegítő települési támogatásra
a) aki albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását;
b) olyan jogcímnélküli lakáshasználó, aki elhelyezésre nem jogosult;
c) akinek a lakásbérleti, vagy tulajdonjogára vonatkozóan tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése áll fenn;
d) aki a bérleti szerződésben vállalt rendeltetésszerű lakáshasználattal kapcsolatos szabályokat, vagy az emberi együttélés szabályait nem tartja be;
e) akinek a bérleti jogviszonya tekintetében az arra jogosult lakbércsökkentésről rendelkezett, a lakbércsökkentés idejére.
Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás
1. Települési támogatásként elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás nyújtható annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.
1. Maximum 50.000.-Ft, ha a kérelmezővel egy háztartásban élőkre számítva a család 1 főre jutó átlagjövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum legkisebb összegének másfélszeresét, egyedül élő esetén jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét.
1. Maximum 30.000.-Ft, ha a kérelmezővel egy háztartásban élőkre számítva a család 1 főre jutó átlagjövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum legkisebb összegének két és félszeresét, egyedül élő esetén jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum háromszorosát.
1. A jelen paragrafus (2) bekezdésben foglalt összeghatárok tekintetében további feltétel, hogy az önkormányzati segély a temetés teljes összegének a 30 %-át nem haladhatja meg.
1. Temetési költségekhez történő hozzájárulás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló
1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(1) A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat polgármestere önkormányzati hatáskörben - a halálesetről való tudomásszerzést követő 30 napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, az önkormányzat által szerződéssel rendelkező vállalkozóval.
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) Az elhunyt személy elhalálozása időpontjában fennálló lakóhelye (a továbbiakban: utolsó lakóhely) szerinti települési önkormányzat a köztemetés költségét az
(1) bekezdés szerinti önkormányzatnak megtéríti. A megtérítés iránti igényt a köztemetés elrendelésétől számított hatvan napon belül kell bejelenteni.
(3) Az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat
a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(4) A települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.
Szilárd tüzelőanyag támogatás
(1) Egyszeri fűtési támogatásként állapítható meg október 1. napjától március 31. napjáig terjedő időszakra akkor, ha a jogosult kérelme erre irányul és nyilatkozata alapján csak szilárd tüzelőanyaggal biztosítja háztartása fűtését.
1. A kérelmet a fűtési szezon kezdetét megelőző hónap első napjától (szeptember 1.), a fűtési szezon végét megelőző hónap utolsó napjáig (március 31.) lehet benyújtani.
1. A támogatás a fűtési szezonban egy alkalommal igényelhető, melynek összege 30.000.- Ft háztartásonként.
1. A tüzelőanyag kiszállításáról az önkormányzat gondoskodik.
1. Nem állapítható meg szilárd tüzelőanyag támogatás azon háztartás részére, amelyre nézve e rendelet 12. §-a szerinti lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz települési támogatás került megállapításra, valamint ha a kérelmező kimerítette a rendkívüli települési támogatás adható éves összegét.
Amennyiben az Szt. 62. § szerinti szociális étkezés jogosultsági feltételei nem állnak fenn, ugyanakkor szociális helyzete indokolja az étkezés átmeneti, vagy tartós biztosítását, természetbeni szociális ellátás formájában igényelhető az étkezés.
Szada Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a 70. életévüket betöltött személyeket és a szociálisan rászorultakat karácsonyi ajándékban részesítheti.
Természetbeni gyermekvédelmi ellátás
(1) A
Gyvt. 18. § (1/a) bekezdése alapján a települési önkormányzat vagy a fenntartó az e törvényben meghatározott módon, természetbeni ellátásként biztosítja a gyermekétkeztetést.
1. Az intézményi térítési díjat a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg. Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
1. A személyi térítési díjat az intézményvezető a
Gyvt. 146-150. §-a, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Kormányrendelet rendelkezéseinek a figyelembevételével állapítja meg.
1. Az intézményvezető az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a
Gyvt. 146. § (2) bekezdésében szabályozottak szerinti személyi kört a térítési díj összegéről és megfizetésének szabályairól.
(5) Az étkezési térítési díjat az óvodákban és iskolákban az igénybevétel napjától havonként a tárgyhót megelőző hónap 10. napjáig kell befizetni.
(6) Az étkezés térítési támogatásra való jogosultságot a gyermek szülői felügyeleti jogot gyakorló szülőjének, gyámjának lakcíme keletkezteti.
(7) A
Gyvt. 21/B. § szerint az intézményi gyermekétkeztetést ingyenesen kell biztosítani
a) az 1-8. évfolyamon felül nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanuló, ha rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,
b) az 1-8. és az azon felüli évfolyamon nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanuló,
ba) ha tartósan beteg vagy fogyatékos,
bb) ha olyan családban él, amelyben három vagy több gyermeket nevelnek.
(8) Az intézményi gyermekétkeztetést az intézményi térítési díj 50%-os normatív kedvezményével kell biztosítani
Az 1–8. és az azon felüli évfolyamon nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanuló számára, ha olyan családban él, amelyben három vagy több gyermeket nevelnek, feltéve, hogy a Gyvt. 21/B. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja alapján a tanuló nem részesül ingyenes intézményi gyermekétkeztetésben; (9) Az étkezés térítési támogatás iránti kérelmeket a tanév I. félévére augusztus 15-től november 1-ig, a II. félévére december 15-től március 1-ig lehet benyújtani. Az év közben érkezett tanuló esetében a kérelem beadásának határideje az odaérkezéstől számított 6 hét.
(11) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult általános iskolás gyermek étkeztetését az iskolai őszi, téli, és tavaszi szünetekben, továbbá minden rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek étkeztetését a nyári szünetben a szülő, vagy más törvényes képviselő igénybevételi nyilatkozata alapján, az Önkormányzat biztosítja és saját forrásból finanszírozza.
(12) Ha az előre igényelt ebéd elvitele nem történik meg, annak teljes ellenértékét meg kell fizetnie a szülőnek, vagy más törvényes képviselőnek.
(13) Az iskolai őszi, téli és tavaszi szünetekben ügyeletet, illetve a nyári napközis tábort igénybe vevő rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre nem jogosult gyermek esetében az étkezésért a szorgalmi időszakban rá vonatkozó térítési díjat kell fizetni.
Rendkívüli települési támogatás
1. Rendkívüli települési támogatás állapítható meg azon kérelmezőnek, aki létfenntartását átmenetileg, vagy hosszabb időszakra veszélyeztető élethelyzetbe került (tartósan beteg, súlyos fogyatékos, elemi kár, vagy egyéb természeti csapás, hirtelen jelentkező káresemény, baleset), valamint alkalmanként jelentkező többletkiadás, vagy más hasonló ok miatt önmagáról és családjáról más módon gondoskodni nem tud.
1. Támogatásban részesülhetnek, akik a települési támogatás általános feltételrendszerén túl önhibájukon kívül kerültek olyan hátrányos körülmények közé, amelyeket saját erejükből áthidalni nem tudnak és egyedi, különös méltánylást igényelnek.
1. A kérelmet a Polgármester, illetve a Humánügyi Bizottság a létfenntartást veszélyeztető élethelyzet súlyossága szerint egyedi mérlegelés alapján vizsgálja, és határoz benne.
1. A rendkívüli élethelyzet igazolásához a Polgármesteri Hivatal, vagy a Szociális Alapszolgáltatási Központ környezettanulmányt készít.
(5) A megállapított támogatás lehet egyszeri, vagy folyamatos, de egy évnél hosszabb időtartamra nem állapítható meg. Támogatás mértékét a kérelmező élethelyzetét figyelembe véve kell megállapítani, de havi összege nem haladhatja meg a 30.000.- Ft-ot.
(6) A megállapított rendkívüli települési támogatás folyósítása történhet:
1. pénzben,
2. természetben.
(7) Különös méltánylást érdemlő esetben a Humánügyi Bizottság a jövedelemhatároktól, és a támogatási alkalmaktól eltekinthet. Egyszeri, 100.000,-Ft összeget meghaladó támogatásról a Humánügyi Bizottság dönt.
III. Fejezet
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI ELLÁTÁSI FORMÁK
20. § (1) Szada Nagyközség Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) – a Szociális Alapszolgáltatási Központon keresztül - a következő személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátási formákat tartja fenn:
1. időskorúak nappali ellátása.
1. Szada Nagyközség Önkormányzata a következő személyes gondoskodást nyújtó gyermekvédelmi alapellátások közül az alábbiakat tartja fenn:
1. család- és gyermekjóléti szolgálat (Szociális Alapszolgáltatási Központon keresztül)
b) gyermekek napközbeni ellátása:
ba) bölcsőde (Székely Bertalan Óvoda-Bölcsőde)
Speciális eljárási rendelkezések
(1) A rendelet jelen fejezete alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használatos fogalmak meghatározására az
Szt.-ben foglaltakat kell alkalmazni.
1. Az Önkormányzat által biztosított ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve a törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
1. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások iránti kérelmet írásban, az ellátást biztosító intézményvezetőjénél kell benyújtani. Csatolni kell a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló
9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet szerinti mellékleteket. Az ellátásra való jogosultságot az intézményvezető döntése alapozza meg.
1. Házi segítségnyújtás esetén szükséges a gondozási szükséglet előzetes vizsgálata a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló
36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet szerint.
1. Az intézményvezető döntése ellen, az arról szóló értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül az intézmény vezetőjénél benyújtott és a polgármesterhez címzett fellebbezéssel lehet élni. Az intézményvezető a keletkezett iratokat haladéktalanul továbbítja a polgármesternek.
1. A szociális szolgáltatás igénybevételének megkezdésekor az igénylővel, vagy annak törvényes képviselőjével az
Szt.-ben foglaltak szerint megállapodást kell kötni. A megállapodásnak az
Szt.-ben foglaltakon túl tartalmaznia kell:
1. a térítési díj meg nem fizetése esetén a hátralék behajtásával kapcsolatos eljárásról szóló tájékoztatást,
2. az ellátástól való távolmaradás (betegség, kórházi ápolás, elutazás, stb.) előzetes bejelentési kötelezettség szabályait,
3. az intézmény, és az ellátott jogait és kötelezettségeit,
4. az intézményi jogviszony és megállapodás felmondásának eseteit,
5. a jogorvoslat és a panaszkezelés módját.
1. Nem kell megállapodást kötni az Szt-ben foglalt kivételek esetében.
1. Az intézményvezető külön eljárás nélkül köteles biztosítani annak a személynek az ellátását, akinek az ellátás hiánya életét, egészségét, testi épségét veszélyezteti.
1. Az intézményvezető kivételesen – külön eljárás keretében – biztosíthatja az ellátást a következő esetekben:
a) a háziorvos, szakorvos szakvéleménye szerint soron kívüli szolgáltatás biztosítása indokolt;
b) az ellátott szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely gyorsított ellátást igényel.
1. Az önkormányzat által szerződéses formában biztosított ellátások igénybevételének rendjét az ellátás biztosítására kötött megállapodásban kell rögzíteni.
Az alapellátás megszűnésének esetei
Az intézményi jogviszony az Szt. 100. § és 101. § -ban foglalt esetekben szűnik meg. Az intézményi jogviszony esetén az intézményvezető az Szt. 103. §-ában foglaltak szerint jár el.
(1) Az intézményvezető a szociális alapszolgáltatásokkal kapcsolatos személyi térítési díjat ezen rendelet 1. sz. mellékletében foglaltak alapján állapítja meg.
(2) A személyes gondoskodás formáinak igénybevételért az 1. számú mellékletben meghatározott intézményi, valamint személyi térítési díjat kell fizetni.
(3) A személyi térítési díj összegét az intézményvezető az 1. számú mellékletben foglaltak alapján ellátottanként állapítja meg.
1. A Képviselő-testület az
Szt. 62. §-ában meghatározott alanyi kör napi egyszeri meleg étkeztetéséről gondoskodik.
1. Étkeztetésben azon személy részesülhet, aki a 65. életévét betöltötte, vagy aki az
Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltakat a (3) bekezdés szerint igazolja.
1. Étkeztetésre való rászorultság igazolására a következő 30 napnál nem régebbi iratokat, nyilatkozatokat lehet elfogadni:
1. igazolást az egészségi állapotról, mely szerint a kérelmező önellátásra részben képes vagy nem képes;
2. pszichiáter vagy neurológusi szakvéleményt a fennálló betegségről;
3. szakvéleményt a szenvedélybetegség fennállásáról;
4. súlyos fogyatékosság igazolására szolgáló szakvéleményt,
1. Az étkeztetés igénybevételéért térítési díjat kell fizetni, figyelembe véve az
Szt. 114-119. §-ában, továbbá a Korm. rendelet 2-7. §-ában és 12-13. §-ában foglaltakat.
(5) Az intézmény vezetője az étkeztetésre való jogosultság megállapításával egyidejűleg megállapítja a napi személyi térítési díjat, figyelembe véve az
Szt. 114-119. §-ában, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Kormányrendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 2-11. §-ában foglaltakat.
(6) Az étkeztetés intézményi térítési díját a Képviselő-testület évente külön rendeletben állapítja meg. Az étel elviteléért fizetendő személyi térítési díj a napi személyi térítési díj és az adott hónapban igénybe vett étkezési napok szorzata. Az étel kiszállítása esetén a személyi térítési díj a kiszállítással számított személyi díj és az adott hónapban kiszállítással igénybe vett étkezési napok szorzata.
(1) Házi segítségnyújtás keretében szociális segítést vagy személyi gondozást kell nyújtani.
(2) A házi segítségnyújtást megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető megvizsgálja és megállapítja a napi gondozási szükséglet mértékét. Dönt a szolgáltatás nyújtásáról és megállapítja a fizetendő óradíjat, figyelembe véve az
Szt. 114-119. §-ában, továbbá a Korm. rendelet 2-7. §-ában és 12-13. §-ában foglaltakat.
1. A gondozási szükséglet vizsgált eredményeként szociális segítés, vagy – a szociális segítést is magába foglaló – személyi gondozás kerül megállapításra, melynek során elsősorban azt kell vizsgálni, mely ellátási forma felel meg leginkább a kérelmező gondozási szükségleteinek.
(4) Az intézményvezető a házi segítségnyújtásban részesülő által havonta fizetendő személyi térítési díjat az óradíj és az adott hónapban a házi segítségnyújtás keretében elvégzett tevékenységekre fordított idő szorzata alapján állapítja meg a következő táblázatban foglaltak szerint.
(5) A házi segítségnyújtás intézményi térítési óradíját a Képviselő-testület évente állapítja meg.
Időskorúak nappali ellátása
Az Szt. 65/F. (1) a) szerint a tizennyolcadik életévüket betöltött személyek vehetik igénybe a szolgáltatást, akik önmaguk ellátására részben képesek, de egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szorulnak. Az idősek nappali ellátása (idősek klubja) a Szadai Szociális Alapszolgáltatási Központ útján szerveződik.
Család- és gyermekjóléti szolgálat
(1) Szadai Szociális Alapszolgáltatási Központ (továbbiakban SZAK) látja el Szada településen az
Szt. 64. § (4) bekezdése szerinti családsegítés feladatait, valamint a
Gyvt. 39-40. §-a szerinti gyermekjóléti szolgáltatási feladatokat.
1. A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátások igénybevétele - ha a
Gyvt. másként nem rendelkezik – önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére történik.
1. A kérelmező a kérelmet a
Gyvt. 31. §-ában foglaltak szerint nyújthatja be.
1. A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése előtt az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képviselőjét tájékoztatni kell a
Gyvt. 33. § (2) bekezdése szerint.
1. A szülő vagy más törvényes képviselő törvényben meghatározott esetekben kötelezhető valamely ellátás igénybevételére.
Gyermekek napközbeni ellátása
(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében elsősorban a szadai lakcímmel rendelkező szülő vagy más törvényes képviselő gyermekének ellátását kell biztosítani.
(3) A gyermekek napközbeni ellátására való jogosultság megállapítása érdekében a gyermek szülője, vagy gondviselője az intézményvezetőjéhez írásban beadott kérelméhez köteles csatolni:
a) saját vagy gyermeke egészségi állapotáról háziorvosi igazolást,
b) munkavégzéséről munkáltatójának, tanulói, hallgatói jogviszonyáról az oktatási intézménynek az igazolását.
(1) A gyermekek napközbeni ellátásának egyik intézményi formája: a bölcsőde.
(2) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni bölcsődei ellátása keretében a
Gyvt. 42. § - 43/A §-aiban foglaltaknak megfelelően jár el.
(3) A bölcsődei gondozásért, gyermekek napközbeni ellátásáért térítési díjat nem kell fizetni.
(4) A bölcsődei étkezés térítési díjait külön önkormányzati rendelet határozza meg.
(5) A bölcsőde a családban nevelkedő három éven aluli gyermekek napközbeni ellátását, szakszerű gondozását és nevelését biztosítja.
(6) A Szadai önkormányzat bölcsődéibe kizárólag az a gyermek vehető fel, akinek szülői felügyeleti jogot gyakorló szülője, gyámja szadai lakcímmel rendelkezik és életvitelszerűen is Szadán él, vagy egyik szülője a Polgármesteri Hivatalban, vagy önkormányzati fenntartású intézményben, vagy önkormányzati alapítású gazdasági társaságnál dolgozik.
(7) A gyermekek bölcsődei ellátását különösen olyan gyermek számára kell biztosítani, akinek a testi, illetve szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége, akit egyedül álló vagy időskorú személy nevel, vagy akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akinek szülője, gyámja gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, vagy ápolási díjban részesül, ide nem értve azt az esetet, ha a szülő, illetve a gyám a gyermekgondozási segély vagy ápolási díj mellett munkaviszonyban áll vagy keresőtevékenységet folytat.
(8) A bölcsődei felvételről az intézményvezető dönt.
(9) Ha a bölcsőde létszámkerete betelt, a kérelmeket az érkezésük sorrendjében kell nyilvántartásba venni, a nyilvántartásba vételről a kérelmezőt értesíteni kell.
(10) A bölcsődei felvételnél előnyben részesül
a) az a gyermek, akinél a családban az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét nem haladja meg.
b) az a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek, akinek szülője vagy más törvényes képviselője igazolja, hogy munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll.
(11) A bölcsődei ellátás esetében a beiratkozási időszak a soron következő nevelési-gondozási évre április 1. és április 30. között tart. A felvételi kérelmet a kiválasztott bölcsődében lehet benyújtani a bölcsőde által rendszeresített nyomtatványon. A kérelmezőt a kérelem elbírálásáról június 30-ig – elutasítás esetén írásban – kell értesíteni. Beiratkozási időszakon túl érkezett jelentkezésekről kapacitás hiány esetén várólistás férőhely függvényében dönt az intézményvezető.
(12) A bölcsődei ellátást az intézményvezető megszüntetheti:
a) ha a gyermek a 3. életévét betöltötte, de testi vagy szellemi fejlettségi szintje alapján még nem érett óvodai nevelésre, a 4. életévének betöltését követő szeptember 1-jével
b) ha az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás megszüntetését a jogosult, illetve törvényes képviselője kérelmezi
c) ha a jogosult a házirendet ismételten súlyosan megsérti,
d) ha az ellátás feltételei, okai már nem állnak fenn,
e) megszűnik annak a gyermeknek a bölcsődei ellátása, aki a bölcsőde orvosának szakvéleménye szerint egészségi állapota miatt bölcsődében nem gondozható,
IV. Fejezet
SZOCIÁLPOLITIKAI KEREKASZTAL
30. § (1) Szada Nagyközség Önkormányzata helyi szociálpolitikai kerekasztalt működtet különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.
1. A szociálpolitikai kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülés tart.
1. A kerekasztal tagjai:
- a Humánügyi Bizottság elnöke,
- az önkormányzati fenntartású szociális intézmény vezetője,
- az önkormányzat területén szociális intézményeket működtető fenntartók képviselői.
1. A szociálpolitikai kerekasztal ülésén szavazati joggal rendelkező tagok határozati formában döntenek. A Szociálpolitikai Kerekasztal akkor határozatképes, ha a szavazati joggal rendelkező tagok egyharmada jelen van. Az érvényes határozathoz a megjelent és szavazásban részt vevők egyszerű szótöbbsége szükséges.
1. A Szociálpolitikai Kerekasztal tevékenységéről évente beszámol a képviselő-testületnek.
1. A Szociálpolitikai Kerekasztal ülései nyilvánosak.
Helyi Esélyegyenlőségi Fórum
Az Önkormányzat a Helyi Esélyegyenlőségi Program kidolgozására, valamint a Programban foglalt intézkedési tervek megvalósítására, továbbá értékelésére, ellenőrzésére Helyi Esélyegyenlőségi Fórumot működtet a Szociálpolitikai Kerekasztal közreműködésével.
32. § (1) E rendelet 2020. április 1-jén lép hatályba.
1. E rendelet hatálybalépésével egy időben hatályát veszti Szada Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.13.) önkormányzati rendelete.
1. E rendelet előírásait a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.