Valkó Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016 (IV.21..) önkormányzati rendelete

Valkó Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016 (IV.21.) önkormányzati rendelete a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2016. 04. 25- 2020. 07. 31

Valkó Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016 (IV.21..) önkormányzati rendelete

Valkó Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2016 (IV.21.) önkormányzati rendelete a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2016.04.25.

Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) A helyi önkormányzati jogok gyakorlásának szabályait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) határozza meg.

(2) Az önkormányzat megnevezése: Valkó Nagyközség Önkormányzata

(3) Az önkormányzat címe: 2114. Valkó, Rákóczi u. 3.

(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Valkó Nagyközség közigazgatási területe.

(5) Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet: Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer, lobogó, zászló.

(2) Az önkormányzat címere: álló, háromszögletű pajzs, ezüst mezejében zöld pajzsláb. A zöld mezőben lebegő helyzetű, fekete ekével lefelé fordított arany ekevas. Az ezüst mezőben jobbra fordult pajzsláb vágásvonalától elrugaszkodó, szökkenésre kész vörös szarvas. A címerpajzs alatt lebegő, hármas tagolású fecskefarok végződésű arany szalagon feketével nagybetűs V A L K Ó felirat. A településnév előtt és után egy-egy díszpont.

(3) Az önkormányzat lobogója: álló téglalap alakú 2:1 méretarányú, zöld textilalap, aljában arany vízszintes pólyával. A pólya szélessége a lobogó hosszának 1/10 része. A színes címer a lobogó hosszanti szimmetriatengelyén, annak felülről mért 1/3-os osztásvonalán helyezkedik el. A lobogó kétoldalas.

(4) Az önkormányzat zászlaja: a lobogó 90 fokkal történő elforgatásával jön létre. A színes címer szimmetriatengelye a zászló hosszának rúdtól mért 1/3-os osztásvonalával esik egybe. A zászló kétoldalas.

3. § (1) Az önkormányzat hivatalos lapja a Valkói Hírmondó, amely időszakosan jelenik meg, és tartalmazza a lakosság széles körét érintő képviselő-testületi döntéseket és helyi közérdekű információkat.

(2) Az önkormányzat lapját a lakosság és az intézmények térítésmentesen kapják.

(3) A lapot évfolyamonként le kell fűzni.

4. § A helyben szokásos közzététel a Valkói Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztést jelenti.

5. § Valkó Nagyközség hivatalos honlapja: www.valko.hu

2. Az önkormányzati jogok

6. § (1) A helyi közügyek alapvetően a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak.

(2) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének szervei:

a) polgármester,

b) a képviselő-testület bizottságai,

c) a Valkói Polgármesteri Hivatal,

d) a jegyző,

e) a társulás.

7. § (1) Az önkormányzat a képviselő-testület egyedi döntése alapján saját felelősségére vállalkozási tevékenységet folytathat.

(2) A vállalkozásban való részvételt megelőzően költség-haszon elemzést is tartalmazó szakértői véleményt kell kérni, melyet az előterjesztéshez csatolni kell.

3. Területi együttműködés

8. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában - ezek fejlesztése érdekében – együttműködik a megyei önkormányzattal és a kistérség településeinek önkormányzataival, részt vehet az önkormányzatok által létrehozott társulásokban.

(2) Az együttműködés célja a megyei fejlesztési tervek, koncepciók kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi és kistérségi elképzelésekkel.

4. Az önkormányzat feladata, hatásköre

9. § (1) Az önkormányzat ellátja a Mötv. 13. §-ában meghatározott feladatokat.

10. § (1) Közfeladat önkéntes vállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek keretében ki kell kérni az érintett bizottságok és a Pénzügyi Bizottság véleményét, de szükség esetén szakértő közreműködése is igénybe vehető. Az előkészítő eljárásnak ki kell terjednie annak vizsgálatára is, hogy az önként vállalt feladat nem veszélyezteti-e a kötelező feladat- és hatáskörök ellátását. Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik.

(2) A képviselő-testület elé kerülő javaslatnak tartalmaznia kell a feladat ellátásához szükséges feltételeket, költségvetési forrásokat.

11. § (1) Az önkormányzati feladat-és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. Az át nem ruházható hatásköröket a Mötv. 42. §-a szabályozza.

(2) A képviselő-testület – az át nem ruházható hatáskörök kivételével – hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át.

5. A képviselő-testület működése

12. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő. A képviselő-testület névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(2) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

13. § (1) A képviselő-testület az alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti. Az alakuló ülésen a polgármester és az önkormányzati képviselők esküt tesznek. Az alakuló ülésen dönt a képviselő-testület a polgármester illetményéről, s megválasztja az alpolgármestert.

(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart. Az ülések időpontja az adott hónap harmadik szerdája, 17.00 óra.

(3) A nyári szabadságolások miatti július és augusztus hónapban a képviselő-testület ülésszünetet tart.

6. A munkaterv

14. § (1) A képviselő-testület üléseit a munkaterv alapján tartja, mely tartalmazza:

a) a testületi ülések tervezett időpontjait, napirendjét,

b) a napirendi pontok előterjesztőit, az előkészítésben részt vevő személyeket,

c) szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget,

d) az előterjesztést előzetesen tárgyaló bizottságok megjelölését.

(2) A munkatervhez a polgármester a képviselőktől és a jegyzőtől kér javaslatot. A tervezet előkészítése a jegyző, képviselő-testület elé terjesztése a polgármester feladata.

7. Előterjesztés

15. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett rendelet- és határozat tervezet, beszámoló, tájékoztató.

(2) Az előterjesztés fő szabályként írásban kerül benyújtásra. A polgármester engedélyével, kivételesen az ülésen osztható ki a napirend írásos előterjesztése és a meghívó kiküldését követően érkezett, sürgős döntést igénylő ügy írásos előterjesztése.

(3) A helyszínen kiosztott anyagok áttekintésére a polgármester olvasási szünetet rendelhet el.

(4) Az előterjesztés tömören, lényegre törően az alábbiakat tartalmazza:

a) az előterjesztés tárgyát, a döntést indokoló előzményeket, adatokat,

b) határozati javaslatot, megjelölve a végrehajtásért felelős személyeket és a végrehajtás határidejét.

7. A képviselő-testület összehívása

16. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére az ülést az Ügyrendi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti az általános szabályok szerint.

(2) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

a) tizenöt napon belüli időpontra a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének az összehívás indokát tartalmazó beadványára,

b) azokban az esetekben, amikor a képviselő-testület döntése halaszthatatlanul szükséges.

(3) A meghívót és az előterjesztéseket olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt legalább 5 nappal az ülés előtt megkapják.

(4) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben egy nappal előbb is kiküldhető a meghívó, de a sürgősség okának közlése mellett telefonon is összehívható az ülés.

(5) a képviselő-testület üléséről a jegyző a lakosságot a meghívó helyben szokásos módon történő kifüggesztésével tájékoztatja, egyidejűleg azt az önkormányzat honlapján közzéteszi.

17. § A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) döntési joggal az önkormányzati képviselőket,

b) tanácskozási joggal

ba) a jegyzőt, a napirenddel kapcsolatos illetékes köztisztviselőt,

bb) a napirendi pontok előterjesztőit,

bc) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

bd) akiket az előterjesztő szükségesnek tart,

be) tevékenységi körükben az őket érintő napirendhez a településen működő

önszerveződő közösségek képviselőit.

8. A képviselő-testület ülésének vezetése

18. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A képviselő-testület

a) zárt ülést tart a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjában felsorolt esetekben,

b) zárt ülést rendelhet el a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában szabályozott ügyekben.

19. § (1) A polgármester az ülés megnyitása után megállapítja a jelenlévő képviselők számát és a képviselő-testület határozatképességét.

(2) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele, azaz 4 képviselő jelen van.

(3) A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni.

(4) A napirend tervezetét a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé, mely arról vita nélkül határoz.

20. § (1) A polgármester az előterjesztésekről külön-külön nyit vitát.

(2) Az előterjesztő az írásbeli előterjesztéshez szóbeli kiegészítést fűzhet, mely azonban nem ismételheti meg az írásos előterjesztésben foglaltakat.

(3) Ezután kérdést lehet intézni az előterjesztőhöz. A kérdésekre adott választ követően a polgármester a napirend felett vitát nyit.

(4) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb két perc, ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama legfeljebb 1 perc. Az idő túllépése miatt a polgármester a felszólalótól megvonhatja a szót.

(5) A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra és nyilatkozik arról, hogy az elhangzott módosító javaslatokat elfogadja-e.

(6) A nyilvános képviselő-testületi ülésen megjelent állampolgároknak a polgármester kérdést, hozzászólást engedélyez a napirendi ponthoz, legfeljebb 2 perc időtartamban.

(7) A jegyzőnek soron kívül szót kell adni, ha a döntések és a működés törvényességet illetően jelzést kíván tenni.

(8) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat bocsátja vitára. Először a vitában elhangzott módosító indítványokról – az utolsó javaslattól kezdve visszafelé –, majd az előterjesztés szerinti határozati javaslatról szavaz a képviselő-testület.

9. Szavazás

21. § (1) A javaslat elfogadásához egyszerű többséget igénylő szavazat esetén a jelen lévő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén az önkormányzati képviselők több mint a felének, azaz 4 képviselő igen szavazata szükséges.

(2) Minősített többség eseteit a Mötv. 50. §, 55. §, 68. §, 88-89. §, 103. §-ai határozzák meg.

(3) A képviselő-testület a döntéseit nyílt szavazással hozza. A szavazás kézfelemeléssel történik.

(4) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, vagy zárt ülést tarthat. A titkos szavazás tartásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(5) A titkos szavazás lebonyolításáról a határozati javaslatot és „igen”, „nem”, „tartózkodom” szavazati lehetőséget tartalmazó, a jegyző hivatalos bélyegzőlenyomatával ellátott szavazólapokon, az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.

(6) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, idejét,

b) a bizottság tagjainak nevét,

c) a javaslat mellett, az ellene szavazók és tartózkodók számát.

A bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető által aláírt jegyzőkönyvet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

(7) A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, mely egyben a képviselő-testület határozata is.

(8) Név szerinti szavazás esetén a jegyző a képviselők ülésrendje szerint az óramutató járásával megegyező irányban olvassa fel a képviselők névsorát, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző által hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(9) A polgármester az egyebek napirendi pont keretében ad tájékoztatást a két ülés között történt fontosabb eseményekről, szükség esetén a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.

10. Felvilágosítás kérés

22. § (1) A képviselők a napirendek lezárása után önkormányzati döntés végrehajtása tárgyában, az önkormányzat és intézményei munkáját érintő ügyekben felvilágosítást kérhetnek a polgármestertől, alpolgármestertől, a bizottságok elnökeitől és a jegyzőtől.

(2) Ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel, az érintett azt megválaszolja. Előzetes vizsgálatot igénylő kérdésre 15 napon belül, írásban kell válaszolni.

11. A tanácskozás rendjének fenntartása

23. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) rendre utasítja azt, aki a figyelmeztetés ellenére nem hagy fel a kifogásolt magatartásával,

c) a rendre utasítás eredménytelensége esetén megvonja a szót,

d) az ülés elhagyására kötelezheti azt a rendre utasított személyt, aki a tárgyalás zavarását nem hagyja abba. A teremből az önkormányzati képviselők és a jegyző nem utasítható ki.

(2) Ha olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozást, az ülést félbeszakíthatja. Ha ez nem talál meghallgatásra, elhagyja a termet, és ezzel az ülés félbeszakad.

(3) A kiváltó ok megszűnése után a polgármester rendeli el az ülés folytatását.

(4) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

12. A képviselő-testület döntései

24. § A képviselő-testület rendeletet alkot és határozatot hoz.

25. § (1) Önkormányzati rendeletet a képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, vagy törvényi felhatalmazás alapján alkot.

(3) Önkormányzati rendelet megalkotását a polgármester, a képviselők, a bizottságok, a jegyző és a nemzetiségi önkormányzat testülete kezdeményezhetik.

(4) A rendelet-tervezet indokolással ellátott, szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A rendelet-tervezetet a tárgya szerint illetékes és az ügyrendi bizottság véleményezi.

(6) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti, melyet a polgármester és a jegyző ír alá.

26. § (1) A rendelet megjelölése tartalmazza a jogalkotó megnevezését, a rendelet számát, megalkotásának évét, zárójelben a kihirdetés napját, valamint a rendelet címét az alábbiak szerint: Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének …./év (hó, nap) önkormányzati rendelete, majd a rendelet tárgya.

(2) A számozás évente egytől kezdődik, emelkedő számsorrendben.

(4) Az önkormányzati rendeletet a jegyző a helyben szokásos módon kihirdeti, közzéteszi a Nemzeti Jogszabálytárban és az önkormányzat honlapján.

(5) A jegyző gondoskodik az önkormányzati rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról és nyilvántartásáról.

(6) Az önkormányzati rendelet helyesbítésének szabályait a Mötv. 51. § (3) bekezdése tartalmazza.

27. § (1) A képviselő-testület számozott határozata szó szerinti megfogalmazásban tartalmazza a képviselő-testület döntését, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) A határozatokat a naptári év elejétől folyamatos, növekvő sorszámmal és meghozatalának időpontjával kell ellátni az alábbiak szerint: Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének ……/ év (hó, nap) határozata.

(3) A zárt ülésen hozott határozatokat „Z” jelöléssel kell ellátni az alábbiak szerint: Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Z……/év (hó, nap) határozata.

(4) A jegyző gondoskodik a határozatok évenkénti lefűzéséről és sorszám szerinti nyilvántartásáról.

13. A jegyzőkönyv

28. § (1) A képviselő-testület üléséről a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglalt tartalmi előírások szerint jegyzőkönyvet kell készíteni, melyről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, a jelenléti ívet és az írásos előterjesztéseket, írásban benyújtott hozzászólásokat,

(3) A zárt ülésekről készült jegyzőkönyvek vezetése és kezelése megegyezik az általános szabályokkal.

(4) A választópolgárok - a zárt ülés kivételével – a polgármesteri hivatalban ügyfélfogadási időben betekinthetnek a jegyzőkönyvbe és mellékleteibe.

14. Az önkormányzati képviselő

29. § (1) Az önkormányzati képviselők jogállására, megbízatásuk keletkezésére és megszűnésére, jogaira és kötelezettségeire a Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) A képviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi és méltatlansági szabályokat a Mötv. 37-38. §-ai tartalmazzák.

15. A képviselő-testület bizottságai

30. § (1) A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) A képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Községfejlesztési, Környezetvédelmi és Sport Bizottság,

b) Pénzügyi Bizottság,

c) Szociális Bizottság,

d) Ügyrendi Bizottság

(3) A bizottságok tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.

31. § A Községfejlesztési, Környezetvédelmi és Sport Bizottság

a) közreműködik a településfejlesztési koncepció előkészítésében,

b) kezdeményezi a településrendezési terv felülvizsgálatát,

c) részt vesz a vízelvezetési, katasztrófa elhárítási teendők megszervezésében,

d) közreműködik az illegális szemétlerakó helyek feltérképezésében, felszámolásában, a szelektív hulladékgyűjtés bevezetésében,

e) részt vesz a lakosság tömegsportba történő bevonásában,

f) elősegíti a fiatal, tehetséges valkói sportolók szponzori támogatását,

g) javaslatot dolgoz ki a valkói KSK működési feltétel-rendszerének javítására,

h) az életmód változáshoz kapcsolódó egészségmegőrző programokat dolgoz ki és vezet be.

32. § A Pénzügyi Bizottság

a) véleményezi és ellenőrzi az önkormányzat pénzügyi tárgyú rendeleteit,

b) véleményt nyilvánít az önkormányzat vagyongazdálkodását érintő kérdésekben,

c) ellenőrzi a gazdálkodást,

d) részt vesz az önkormányzati beruházásokkal kapcsolatos döntések előkészítésében.

33. § A Szociális Bizottság

a) átruházott hatáskörben ellátja a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben képviselő-testület hatáskörébe utalt feladatokat, a rászorult személyek támogatásáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint,

b) véleményezi a szociális tárgyú rendelet-tervezeteket.

34. § Az Ügyrendi Bizottság

a) ellátja a titkos szavazással kapcsolatos teendőket,

b) elvégzi a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos feladatokat,

c) ellátja az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat.

35. § A rászorult személyek támogatásáról szóló rendelet-tervezet a Szociális Bizottság, a költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezetet Pénzügyi Bizottság állásfoglalásával nyújtható be a képviselő-testületnek.

36. § A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság elnöke csak önkormányzati képviselő lehet.

37. § A bizottságok működésére vonatkozó szabályokat a Mötv. 60. §-a tartalmazza.

16. A polgármester, alpolgármester

38. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester a Mötv. 67. §-ában foglalt feladatain túl segíti a képviselők és a bizottságok munkáját, képviseli az önkormányzatot, kapcsolatot tart a választópolgárokkal.

(3) A polgármester átruházott hatáskörben jár el:

a) a rászorult személyek támogatásáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben,

b) a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott ügyekben,

c) helyi önkormányzati utak esetében a közútkezelői és tulajdonosi hozzájárulások kiadása ügyében,

d) az önkormányzat vagyonrendeletében foglaltak szerint.

39. § (1) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat, melyről a következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével dönthet az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működésének biztosításával kapcsolatos, két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.

(3) A polgármester az önkormányzat költségvetésében meghatározott feladatok ellátása során egymillió forintig vállalhat kötelezettséget.

(4) Az éves költségvetésben nem szereplő rendkívüli, vagy az önkormányzat szempontjából kedvező lehetőségekkel megvalósítható feladat megoldása céljából kétmillió forintig dönt a forrásfelhasználásról, vállalhat kötelezettséget, s döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

(5) A polgármester az önkormányzat képviseletében eljáró külföldi kiküldetést kétszázezer forint értékhatárig engedélyezhet.

40. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére titkos szavazással, minősített többséggel a Mötv. 74. §-ában meghatározott módon alpolgármestert választ.

(2) A társadalmi megbízatású alpolgármestert a képviselő-testület a megválasztott képviselők közül választja, nem képviselő alpolgármesteri tisztséget nem hoz létre.

17. A jegyző és a polgármesteri hivatal

41. § (1) A polgármester pályázat útján, a jogszabályban meghatározott képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki határozatlan időre. A jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt, feladat-és hatásköréről a Mötv. 81. § (3) bekezdése rendelkezik.

(2) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, bizottságnak, polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.

(3) Aljegyző kinevezésére nem kerül sor. A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző legfeljebb hat hónapot meghaladó tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a polgármesteri hivatal megfelelő képzettséggel rendelkező köztisztviselője látja, el, ennek hiányában helyettes jegyző megbízásáról kell gondoskodni.

(4) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására polgármesteri hivatalt hoz létre.

(5) A polgármesteri hivatal neve: Valkói Polgármesteri Hivatal, székhelye: 2114. Valkó, Rákóczi u. 3.

(6) A hivatal önálló jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv.

(7) A hivatal szervezeti és működési szabályzatát a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

18. Helyi népszavazás

42. § A településen választójogosultsággal rendelkező választópolgárok jogosultak a helyi népszavazás kezdeményezésére. Helyi népszavazást a választópolgárok 10%-a kezdeményezhet.

18. Lakossági fórumok

43. § (1) A lakossági fórumrendszer az állampolgároknak az önkormányzati feladatok végrehajtásába való öntevékeny bekapcsolódását hivatott biztosítani. Formája a közmeghallgatás és a községpolitikai fórum.

(2) A képviselő-testület évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, melynek előkészítésére és lebonyolítására a rendelet képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(3) A polgármester előre a képviselő-testület döntése alapján, meghatározott közérdekű tárgykörben, és a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében, a lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása céljából községpolitikai fórumot hív össze. Előkészítésére és lebonyolítására a rendelet képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

19. Az önkormányzat gazdálkodása

44. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó részletes szabályokat önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) Az önkormányzat vagyonrendeletben szabályozza a törzsvagyon és üzleti vagyon körét és a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit. A vagyont elektronikus kataszteri nyilvántartásban tartja nyilván.

45. § (1) A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetési törvény határozza meg. A jegyző által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A képviselő-testület gazdasági programjának elkészítésére vonatkozó szabályokat a Mötv. 116. §-a tartalmazza.

(3) Az önkormányzat és a Valkói Napköziotthonos Óvoda gazdálkodási feladatait a Valkói Polgármesteri Hivatal látja el.

(4) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti megjelölését a rendelet 3. függeléke tartalmazza.

(5) A képviselő-testület a megbízatásának időtartamára szóló gazdasági programját a Mötv. 116. §-ában meghatározott tartalommal fogadja el.

20. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

46. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

(2) Az önkormányzatnál a belső ellenőrzést a K. F. Kontrolling Gazdasági és Pénzügyi Tanácsadó Korlátolt Felelősségű Társaság (2760 Nagykáta, Bajcsy-Zs. u. 26., Cg.: 13-09-179712) végzi.*

(3) A Pénzügyi Bizottság ellenőrzéssel kapcsolatos feladatait a Mötv. 120. §-a tartalmazza.

21. Az önkormányzat kapcsolata a települési nemzetiségi önkormányzattal

47. § (1) Az önkormányzat a Valkói Polgármesteri Hivatalon keresztül biztosítja a helyi nemzetiségi önkormányzat részére a működésének személyi és tárgyi feltételeit, gondoskodik a működéssel kapcsolatos feladatok ellátásáról, viseli annak költségeit a nemzetiségi önkormányzatok jogairól szóló törvényben foglaltak szerint.

(2) Az önkormányzat igény szerint, előre egyeztetett időpontban a Valkói Polgármesteri Hivatal épületében kijelölt helyiséget biztosít a helyi nemzetiségi önkormányzat részére.

23. Záró rendelkezések

48. § (1) Ez a rendelet 2016. április 25-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelet.

Sziráki Szilárd
polgármester

Szélesné dr. Szénási Anna
jegyző

1. melléklet a 4/2016. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez

Valkói Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
Általános rendelkezések

1. A költségvetési szerv neve, székhelye:

Valkói Polgármesteri Hivatal

2. A költségvetési szerv alapítója:

Valkó Nagyközség Önkormányzata; 2114. Valkó, Rákóczi u. 3.

3. A költségvetési szerv irányító szerve:

Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete; 2114. Valkó, Rákóczi u. 3.

4. A költségvetési szerv működési területe:

Valkó Nagyközség közigazgatási területe

5. A költségvetési szerv jogállása:

önálló költségvetési szerv, önálló jogi személy

6. A költségvetési szerv alapítása:

Alapító Okirat kelte: 2016. március 8.; száma: Hivatal 2/2016.

A Hivatal feladata, hatásköre

1. A költségvetési szerv alaptevékenységei:

1a. a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 84. § (1) bekezdésében a polgármesteri hivatalok részére megállapított hatáskörök, feladatok ellátása,

1b. Valkó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és szervei működésével összefüggő előkészítő és végrehajtási feladatok ellátása,

1c. a képviselő-testület és szervei hatáskörébe utalt hatósági ügyek döntésre való előkészítése, végrehajtása,

1d. az önkormányzat gazdálkodási feladatainak ellátása,

1e. a jegyző részére jogszabályban meghatározott államigazgatási feladatok ellátása,

1f. családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás: személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátás és személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátás jogszabályokban megjelölt feladatainak ellátása.

2. a költségvetési szerv alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

kormányzati funkciószám

kormányzati funkció megnevezése

1

016010

Országgyűlési, önkormányzati és Európa Parlamenti választásokhoz kapcsolódó tevékenységek

2

016020

Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek

3

011130

Önkormányzatok és Önkormányzati Hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenységek

4

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

3. A költségvetési szerv vállalkozási tevékenysége.

A költségvetési szerv vállalkozási tevékenységet nem folytat. Gazdálkodó szervezetek tekintetében alapítói, tulajdonosi jogokat nem gyakorol.

4. A Hivatal szervezeti felépítése

1. A hivatal önálló jogi személy, vezetője a jegyző. A jogszabályokban előírt képesítési feltételeknek megfelelő jegyzőt határozatlan időre a polgármester nevezi ki és menti fel. A jegyző felett a munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

2. A hivatal képviseletére a jegyző jogosult.

3. A hivatalnak szervezeti egységei nincsenek. Munkakörök:

3.1a. jegyző 1 fő

3.1b. igazgatási ügyintéző: 3 fő

3.1c. adóügyi ügyintéző: 1 fő

3.1d. gazdálkodási ügyintéző: 2 fő

3.1e. családsegítő 1 fő

Szervezeti ábra

Polgármester

Jegyző

Igazgatási üi. / Adóügyi üi. / Gazdálkodási üi. / Családsegítő

4. A hivatal dolgozói felett a munkáltatói jogokat a jegyző gyakorolja. A munkakörhöz tartozó ellátandó feladat-és hatásköröket, valamint a helyettesítés rendjét a munkaköri leírások tartalmazzák. A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző legfeljebb hat hónapot meghaladó akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a polgármesteri hivatal megfelelő képzettséggel rendelkező köztisztviselője látja el, ennek hiányában helyettes jegyző megbízásáról kell gondoskodni.

5. A Hivatal munkarendje

1. A munkaidő heti 40 óra:

Hétfő, kedd, csütörtök: 7.30 – 15.30 óráig

Szerda: 7.30 – 18.00 óráig

Péntek: 7.30 -13.00 óráig

2. Ügyfélfogadás rendje:

A polgármester fogadóórája: szerda 13.00 – 15.00 óráig.

A jegyző a hivatali ügyfélfogadás rendje szerint tart ügyfélfogadást.

A hivatal ügyfélfogadási rendje:

Hétfő: 9.00 – 12.00 óráig

Szerda: 9.00 – 12.00 óráig és 13.00 -17.30 óráig

Péntek: 9. 00 – 12.00 óráig

A családsegítő ügyfélfogadási rendje:

Hétfő: 8.00 – 12.00 óráig és 12.30 – 15.30 óráig

Szerda: 8.00 – 12.00 óráig és 12.30 – 17.30 óráig

Péntek: 8.00 – 12.00 óráig

1. függelék a 4/2016. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez a 4/2016. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület névsora
1. Sziráki Szilárd polgármester
2114. Valkó, Kossuth u. 5.
polgarmester@valko.hu
2. Máté Mária
2114. Valkó, Szabadság út 152.
valkoiovoda@freemail.hu
3. Balta Tibor képviselő
2114. Valkó, Dányi út 9.
balta63@freemail.hu
4. Bogács Attila József képviselő
2114. Valkó, Dányi út 1/D
bbogacs@ freemail.hu
5. Pál Tibor képviselő
2114. Valkó, Dányi út 40.
6. Szira József képviselő
2114. Valkó, Kossuth u. 61.
sziraattila@gmail.com
7. Tusor László képviselő
2114. Valkó, Dányi út 52.
laztusor@gmail.com

2. függelék a 4/2016. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez a 4/2016. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület állandó bizottságainak névsora

1. Községfejlesztési, Környezetvédelmi és Sport Bizottság

Elnök: Tusor László

Tagok: Szira József

Balta Tibor

Mészáros Gábor (nem képviselő tag)

2. Szociális Bizottság

Elnök: Bogács Attila József

Tagok: Balta Tibor

Tusor László

Juhász József Mihályné (nem képviselői tag)

Morvai Brigitta (nem képviselői tag)

3. Ügyrendi Bizottság

Elnök: Szira József

Tagok: Bogács Attila József

Pál Tibor

4. Pénzügyi Bizottság

Elnök: Pál Tibor

Tagok: Bogács Attila József

Szira József

3. függelék a 4/2016. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez a 4/2016. (IV. 21.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti megjelölése
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
074031 Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
082042 Könyvtári állomány gyarapítása és nyilvántartása
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
104042 Család- és gyermekjóléti szolgáltatások 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások