Veresegyház Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2006(VI.21.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről
Hatályos: 2012. 04. 01- 2012. 08. 04Veresegyház Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2006(VI.21.) önkormányzati rendelete
A Gyermekvédelem helyi rendszeréről
2012-04-01-tól 2012-08-04-ig
Veresegyház Város Önkormányzat Képviselő-testületének
9/2006(VI.28.) Ör. Számú rendelete
A Gyermekvédelem helyi rendszeréről
(egységes szerkezetben)
A rendeletet módosította a 17/2012.(III.31.) sz. önkormányzati rendelet
Veresegyház Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló módosított 1990. évi LXV. számú tv. 16.§.(1) bekezdése (Ötv.), valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. számú tv. (Gyvt.) 18.§.(2), 29.§. (1)-(2) és a 131.§.(1) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:
I.
A rendelet célja, hatálya, ellátási formák
1.§
A rendelet célja, hogy az önkormányzat – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról -, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokról és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló rendeletekkel összhangban – megállapítsa a helyi sajátosságokat, figyelembe véve azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint segítséget nyújt a gyermekek részére törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához.
2.§
A rendelet hatálya kiterjed a Gyvt. 4. §.(1), (2), (3) és (4) bekezdésében foglaltakra.
„4.§ . § (1) A törvény hatálya kiterjed
a) a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel a Magyar Köztársaság területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, továbbá a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire,
b) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik."
(2) A törvény hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeire is.
(3) E törvény szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Magyar Köztársaság területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
(4) A Magyar Köztársaság területén kívül tartózkodó magyar állampolgárságú gyermek és fiatal felnőtt, valamint szülei gyámügyében e törvényt akkor kell alkalmazni, ha nemzetközi szerződés vagy más jogszabály szerint a személyes joguk az irányadó.”
3.§
- A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:
a.) pénzbeli és természetbeni ellátások:
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
- tankönyv és tanszerellátás támogatása,
- személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgálat,
- gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda, általános iskolai napközi,
II.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
4.§
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
- A Gyvt. 21. §-a szerinti rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátásként is nyújtható.
- Természetbeni ellátásnak minősül a tanszer, tankönyv vásárlás támogatása, a születendő gyermek fogadásához szükséges feltételek biztosítása, tanulmányi kirándulás, nyári táborozás, vizsgadíj, tanfolyam költség, stb.
- A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege alkalmanként nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át.
- Egy naptári éven belül egy család ilyen jogcímen legfeljebb az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 220 %-a mértékéig részesülhet rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.
- Sürgős szükség esetén, illetve ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.
5.§.
- Természetbeni ellátás különösen – a megállapított támogatás, illetve segély összegének erejéig :
- gyermekintézményi térítési díj átvállalása,
- élelmiszerutalvány biztosítása,
- gyógyszerköltség, gyógyászati segédeszköz, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása,
- tandíj, kollégiumi díj átvállalása,
- tankönyv, tanszerellátás,
- a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, pénzbeli vagy természetbeni formájáról, az arról döntő szerv határoz.
- A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
- a kérelem a gyermek térítési díjának (díjhátralékának), tandíjának, tankönyv – és tanszerellátásának, gyógyszerköltségének, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj támogatására irányul, vagy
- az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.
6.§
Tankönyv és tanszerellátás támogatása
(1) A tankönyv és tanszerellátási támogatás (továbbiakban: tankönyvsegély) az Általános Iskolai intézményen keresztül vehető igénybe az intézményvezető intézkedése alapján. Az oktatási intézmény számára a tankönyvsegélyre fordítható keretösszeget a polgármester állapítja meg a költségvetésben rendelkezésre álló összegből.
(2) Az Oktatási Intézmény vezetője minden év november 30.-ig kezdeményezi az Önkormányzatnál a tankönyvsegély megállapítását azon tanulók részére, akik a külön jogszabályban meghatározott normatív kedvezményre (ingyenes tankönyv) nem jogosultak, és tankönyvellátásukat az iskolai tankönyvtámogatás rendszere nem tudja megoldani.
(3) A tankönyvsegély a szociálisan rászorulók tanszer és tankönyv költségeinek mérséklésére, illetve elengedésére használható fel.
(4) A tankönyvsegélyben részesítettek körét és mértékét — az átadott keretösszeg figyelembevételével — az Intézmény vezetője állapítja meg.
(5) Az átmeneti segélyre vonatkozó szabályok szerint jogosult tankönyvsegélyre az a tanuló is, aki nem Veresegyházi oktatási intézmény tanulója, továbbá főiskolai vagy egyetemi hallgató. Az e bekezdés alapján nyújtott pénzbeli támogatás a tanuló igazolt tankönyvei értékét nem haladhatja meg.
7.§
A Pénzbeli és Természetbeni Ellátások Eljárási Szabályai
- Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban, vagy írásban — eltérő rendelkezés hiányában — a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő —amennyiben írásban — az egyes ellátási formákra rendszeresített nyomtatványon.
- A helyben lakó és tanuló általános iskolás gyermeknek a 6. § szerinti tankönyv és tanszerellátás iránti kérelmét az általános iskola igazgatójához kell benyújtania az általa meghatározott időben, míg a nem Veresegyházi oktatási intézmény tanulója ez irányú kérelmét a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő.
8.§.
- A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles csatolni:
- jövedelemnyilatkozatot a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokkal együtt,
- a tartósan beteg, vagy fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,
- a közép-, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében a tanulói, illetve hallgatói jogviszony igazolását,
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás a határozat jogerőre emelkedését követő 3 munkanapon belül kerül kifizetésre a Polgármesteri Hivatal házipénztárából.
(3) Ha a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátás formájában biztosítják, a támogatást a Polgármesteri Hivatal az illetékes intézménynek, gazdasági társaságnak, vállalkozónak utalja át.
(4) Amennyiben a támogatás, segély összege nem fedezi az étkezésért fizetendő díjat, tandíjat, stb. a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetni.
(5) A Jegyző a kérelemben valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódiságának a megállapítása céljából a kedvezmény megállapítására vonatkozó döntés meghozatala előtt, környezettanulmányt végezhet.
9.§
- E rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítását, felülvizsgálatát, az ellátás összegének, formájának megváltoztatását, megszüntetését, a jogtalanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtéríttetését, ennek méltányosságból történő elengedését, illetőleg a megtérítendő összeg csökkentését a Képviselő-testület a Szociális és Egészségügyi Bizottságra ruházza.
- A Szociális és Egészségügyi Bizottság a hozott határozatok kiadmányozási jogával a jegyzőt ruházza fel.
III.
Személyes Gondoskodást Nyújtó Ellátások
Általános Szabályok
10.§
- A személyes gondoskodás igénybevétele — a (2) bekezdés kivételével — önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselő kérelmére történik.
- Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembe vétel során, az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.
- Az önkormányzat az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
- gyermekjóléti szolgálat,
- gyermekek napközbeni ellátása keretében:
- óvoda,
- iskolai napközis foglakozás.
Gyermekjóléti Szolgálat
11.§
- A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat a családsegítő központ keretén belül biztosítja.
- A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17.§.(1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal, vagy bármely állampolgár — a gyermek veszélyeztetettségre utaló – jelzése alapján végzi a gyermekjóléti szolgálat. A kérelmet közvetlenül a családsegítő központ vezetőjénél lehet előterjeszteni, a jelzést megtenni.
- Az ellátás biztosítását a családsegítő központ vezetőjének intézkedése alapozza meg.
- A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39-40. §-ai határozzák meg, főbb feladatok különösen:
- a gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése,
- a gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról tájékoztatás, az ezekhez történő hozzájutás segítése,
- a védelembe vett gyermekek gondozási-nevelési tervének elkészítése,
- a helyettes szülői hálózat szervezése,
- a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatainak segítése,
- felkérésre környezettanulmány készítése,
- az önkormányzat gyermekvédelmi rendelete megvalósulásának figyelemmel kísérése, új ellátások bevezetésének kezdeményezése,
- együttműködés a védőnői, óvodai, általános iskolai, valamint a nagyközségben működő gyermekvédelmi intézményekkel,
Óvodai ellátás, iskolai napközis foglakozás
12.§
- Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló – többszörösen módosított – 1993. évi LXXIX. számú tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
- Az önkormányzat segíti a bölcsődei, az óvodai elhelyezés, családi napközi vállalkozás útján történő megvalósítását.
Bölcsődei ellátás
12/A. §[1]
(1) Az önkormányzat a családban nevelkedő, 3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátását, szakszerű gondozását és nevelését önkormányzat fenntartású bölcsődei intézmény keretén belül biztosítja. A testi vagy szellemi fejlettségi szint alapján még óvodai nevelésre nem érett gyermekek 4. életévét betöltését követő augusztus 31-ig is gondozható a bölcsödében.
(2) A bölcsődei felvételi kérelmeket az intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani, aki dönt a felvételről. A kérelem elutasítása ellen az önkormányzathoz lehet fellebbezéssel élni.
(3) Az intézménybe történő felvételnél előnybe kell részesíteni:
- a városban bejelentett lakosok gyermekeit,
- férőhely kapacitástól függően a városi intézményben, üzemekben dolgozók gyermekeit,
- rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermeket, ha a szülő vagy törvényes képviselője munkaviszonyban vagy munkavégzéssel járó egyéb jogviszonyban áll,
- akit egyedülálló vagy időskorú szülő nevel.
(4) A bölcsődében az étkezésért és a gondozásért is térítési díjat kell fizetni az igénybe- vétel után. Az intézményi térítési díjat és a személyi térítési díj mértékét, valamint az egyéb szolgáltatások díját a képviselő- testület a rendelet 1. sz. és 2. sz. melléklete szerint határozza meg.
(5) A bölcsődei gondozás és az étkezés személyi térítési díját a törvényes képviselő az intézménnyel kötött megállapodásban rögzített időponttól kezdődően havonta előre tárgyhó 10. napjáig köteles befizetni postai úton vagy átutalással az intézmény által megjelölt számlaszámra.
(6) A bölcsődei ellátásban részesülő gyermeket törvényes képviselője köteles a térítési díj kiszámításához szükséges, - az intézményvezető által jogszabály alapján meghatározott - iratokat benyújtani. A szükséges iratok beadásának hiányában a törvényes képviselő a gondozásért a teljes összegű havi intézményi térítési díjat köteles megfizetni.
(7) Az intézményvezető a törvényes képviselővel kötött megállapodásban rendelkezik a gondozási díj kezdő időpontjáról, a fizetés módjáról. Az intézményvezető gondoskodik a megállapodásban rögzített rendelkezések végrehajtásáról és az ellenőrzésről.
(8) A gyermek betegsége, illetve egyéb okból történő hiányzása miatt — az intézményi jogviszony fennállása alatt — a törvényes képviselő teljes havi gondozási díj fizetésére kötelezett.
(9) A /8/ bekezdésben foglaltaktól eltérően a törvényes képviselő a bölcsőde nyári zárva tartása idején mentesül a gondozásér fizetendő térítési díj megfizetése alól.
Amennyiben a nyári zárva tartás ideje nem teljes hónapra esik, a gondozásért fizetendő térítési díjat a tényleges gondozási napok napi térítési díja alapján kell meghatározni.
Térítési díj
13.§
- Az óvodai ellátás, illetve az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül csak az étkezésért kell térítési díjat fizetni.
- A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkezések intézményi térítési díjáról — az oktatási-nevelési intézmények vezetőinek javaslata alapján — évente a Képviselő-testület dönt.
- Az intézményi térítési díj alapján, illetve a Gyvt. 148.§.(5) bekezdésében szabályozott normatív kedvezmények figyelembe vételével a személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, és erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.
- Ha a kötelezett a személyi térítési díj összegét vitatja vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri, a (3) bekezdésben szabályozott értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül az önkormányzathoz fordulhat. Ilyen esetben az önkormányzat határozattal dönt a személyi térítési díj összegéről.
14.§
- Az önkormányzat az intézményvezető által megállapított személyi térítési díjat csökkentheti, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a másfélszeresét és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
- A személyi térítési díj megfizetése alól mentesíthető a kötelezett ha a gyermekek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt, vagy más törvényes képviselőt és a (4) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.
- A (4) bekezdésben foglalt esetben a jövedelem számításának az ideje a havonta mérhető jövedelmeknél három hónap, egyéb jövedelmeknél (vállalkozás) egy év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításnál a Gyvt. 19.§.(4) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.
- Amennyiben a kötelezett részére személyi térítési díj-kedvezményt állapítottak meg, arra a kérelem benyújtása hónapjának első napjától az oktatási nevelési év végéig jogosult.
15.§.
A térítési díj befizetése és ellenőrzése
(1) A személyi térítési díjat havonként a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell befizetni az ellátást nyújtó intézmény elszámolási számlájára.
(2) Az intézmény vezetője ellenőrzi, hogy a megállapított térítési díj befizetése havonként megtörténik-e. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztotta, az intézményvezető 15 napos határidő megjelölésével a fizetésre kötelezett személyt írásban felhívja az elmaradt térítési díj befizetésére. Ha a határidő eredménytelenül telt el, az intézmény vezetője a kötelezett nevét, lakcímét és a fennálló díjhátralékot nyilvántartásba veszi.
(3) A (2) bekezdés szerint nyilvántartott díjhátralékról az intézmény vezetője negyedévenként tájékoztatja az önkormányzatot a térítési díjhátralék behajtása érdekében, amelyhez csatolja a fizetésre felszólításról szóló értesítést.
(4) [2] Az önkormányzat az intézményvezető tájékoztatása alapján intézkedik a térítési díjhátralék behajtásáról vagy a behajthatatlan hátralék törléséről a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény, illetve az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény szabályainak alkalmazásával.
IV.
Záró rendelkezések
16.§.
- E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
- E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt. továbbá a „személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjról szóló 133/1997.(VII.20) Korm. rendeletben és a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló módosított 149/1997.(IX.10.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
- A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszíti a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998 (IX.30.) Ör. számú rendelet.
- A rendelet kihirdetéséről az SZMSZ-ben megjelölt módon a jegyző köteles gondoskodni.
Lebek László sk. Pásztor Béla sk.
jegyző polgármester
Záradék:
Módosítással egységes szerkezetben kihirdetve: 2012. március 31.
Garai Tamás
jegyző