Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2013. (VII. 29.) önkormányzati rendelete

Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2013. (VII.29.) sz. önkormányzati rendelete Pilis Város Nemzeti vagyonáról

Hatályos: 2015. 06. 01- 2023. 01. 27

Vagyonrendelet

Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2013. (VII.29.) sz. önkormányzati rendelete Pilis Város Nemzeti vagyonáról

2015.06.01.

Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvén (a továbbiakban: Nvtv.) 3. § (1) bekezdés 6. pontjában, 6. § (5)-(6) bekezdésében, 11. § (16) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében; 18. § (12) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ban, 109. § (4) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés i) pontjában; az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazások alapján, feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja.
I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy meghatározza a Pilis Város Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) tulajdonában álló, törvényben foglalt vagyonelemek körét, a vagyonnal történő átlátható, hatékony gazdálkodás szabályait.

2. A rendelet hatálya

2. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat tulajdonában lévő, és tulajdonába kerülő vagyonelemekre, így különösen

a) ingatlanokra,

b) ingóságokra,

c) pénzügyi eszközökre és értékpapírokra,

d) társasági részesedésekre,

d) vagyoni értékű jogokra.

3. § Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletéről, elidegenítéséről, a lakbérek mértékéről szóló többször módosított 23/2007. (IX.5) önkormányzati rendeletben (lakásrendelet) nem szabályozott kérdésekben jelen rendeletet kell alkalmazni.

II. Fejezet

Az önkormányzati vagyon

3. A törzsvagyon

4. § (1) Az Önkormányzat törzsvagyona

a) kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonból,

b) nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonból és

c) korlátozottan forgalomképes törzsvagyonból

áll.

(az a) és b) pont a továbbiakban együtt: forgalomképtelen törzsvagyon)

(2) Az önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező nemzeti vagyon az, amit a Nvtv. 5. § (3) bekezdése akként határoz meg. Az önkormányzat tulajdonát képező ezen vagyonelemeket a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon alatt a Nvtv. 5. § (4) bekezdése szerinti vagyont, és az e rendelet 2. számú mellékletében meghatározott elemeket kell érteni.
(4) A nemzeti vagyon részét képező önkormányzati forgalomképtelen törzsvagyon a kötelező önkormányzati feladat-és hatáskörök ellátását szolgálja.
(5) Az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon - a Nvtv-ben foglalt kivétellel - nem idegeníthető el, vagyonkezelői jog, jogszabályon alapuló használati jog vagy szolgalom kivételével nem terhelhető meg, azon osztott tulajdon nem létesíthető. Ezen tilalom a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyonba tartozó javak teljes terjedelme tekintetében fennáll.
(6) A Nvtv. 5. § (4) bekezdésében megjelölt, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon a Nvtv. erejénél fogva elidegenítési és - vagyonkezelői jog, jogszabályon alapuló használati jog vagy szolgalom kivételével - terhelési tilalom alatt áll, azon osztott tulajdon nem létesíthető.
(7) Törvényben, kormányrendeletben vagy az önkormányzat rendeletében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként meghatározott vagyonelem az erről rendelkező jogszabály erejénél fogva elidegenítési és - vagyonkezelői jog, jogszabályon alapuló használati jog vagy szolgalom kivételével - terhelési tilalom, valamint osztott tulajdon létesítésének tilalma alatt áll.

5. § (1) A forgalomképtelen törzsvagyonnak nem minősülő, e rendelet szerint korlátozottan forgalomképes törzsvagyon elemei a Nvtv. 5. § (5) bekezdése alapján kerültek meghatározásra, ezen törzsvagyon elemeket a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyoni minősítés az 5. § (1) bekezdésben foglalt vagyon tekintetében addig áll fenn, amíg az adott vagyontárgy közvetlenül önkormányzati feladat és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja.

(3) A korlátozottan forgalomképes vagyon önkormányzati hitelfelvétel és kötvénykibocsátás esetén annak fedezetéül nem szolgálhat, és kizárólag az állam, másik helyi önkormányzat vagy önkormányzati társulás részére idegeníthető el.

(4) A korlátozottan forgalomképes vagyonelemek hasznosítása rendeltetésük sérelmét nem eredményezheti, elidegenítésükre e rendelet keretei között akkor van lehetőség, ha a vagyonelem a közfeladat ellátásához feleslegessé válik, vagy megszűnik a közfeladat ellátásának kötelezettsége, amelyre tekintettel jogszabály, vagy a tulajdonosi joggyakorló a vagyonelem korlátozott forgalomképességét megállapította.

6. § A törzsvagyonba tartozó vagyonelemek használói kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a használat, illetve üzemeltetés során, e kötelezettség teljesítéséért a használó intézménye, illetve gazdasági társaságok vezetői felelnek.

4. A forgalomképes önkormányzati vagyon

7. § Az önkormányzat forgalomképes (üzleti) vagyonát e rendelet 1. számú melléklete sorolja fel.

III. Fejezet

Az önkormányzati vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályai

5. Tulajdonosi jogok gyakorlása

8. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó vagyon tulajdonosi jogainak gyakorlója Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, amely e jogát – ide nem értve a törvény alapján kizárólagos hatáskörébe utalt ügyeket- bizottságaira, valamint a polgármesterre átruházhatja.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó vagyon kezelésének és működtetésének feladatát – ha jogszabály, vagy a Képviselő-testület döntése alapján kötött szerződés másként nem rendelkezik – a Polgármesteri Hivatal látja el.

(3) A (2) bekezdés szerinti feladatellátás során a hasznok szedéséből származó bevételek az önkormányzatot illetik meg.

9. § (1) E rendelet hatálya alá tartozó vagyoni ügyekben a Képviselő-testület a polgármestert, az alpolgármestert, vagy a Pénzügyi Bizottság elnökét hatalmazhatja fel képviseletre.

(2) A Képviselő-testület kizárólagosan jogosult az 1.000.000.-Ft összeghatárt meghaladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedésére, az egy évet meghaladó részletfizetés, vagy fizetési halasztás engedélyezésére és ehhez kapcsolódóan a kamat, illetve költség címén fennálló követelés elengedésére.

(3) A Képviselő-testület az alább felsorolt tulajdonosi jogok és kötelezettségek gyakorlására a polgármestert - a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármestert, illetve a Pénzügyi Bizottság elnökét hatalmazza fel:

a) a Képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírására;

b) ha a Képviselő-testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítására, elfogadására és aláírására;

c) az önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés felbontására, vagy megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok megtételére, az önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadására;

d) az önkormányzat igényeinek érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében peres, vagy nem peres eljárás megindítására;

e) telekalakítási eljáráshoz, valamint közút, közterület területének településrendezési terv végrehajtása során történő rendezéséhez szükséges adásvételi és csereszerződések megkötésére nettó 1.000.000.-Ft-ot meg nem haladó értékre;

f) településrendezési tervben közút, vagy egyéb közterület rendeltetésű ingatlan tulajdonjogának ellenérték nélküli megszerzését tartalmazó szerződés megkötésére;

g) közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot, vagy közérdekű használati jogot biztosító szerződések megkötésére, ha e jogok biztosítása nem eredményez változást, vagy korlátozást az érintett ingatlanok településrendezési terv szerinti hasznosíthatóságában;

h) az önkormányzat, mint jogosult javára vezeték-, szolgalmi, vagy használati jogot biztosító szerződések megkötésére nettó 1.000.000.-Ft értékhatárig;

i) szerződéskötésre a nem beépíthető, önállóan gazdaságosan nem használható földrészletek hasznosítására;

j) az 1.000.000.-Ft értékhatárt nem meghaladó polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedésére, az egy év időtartamon belüli részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezésére és ehhez kapcsolódóan a kamat illetve költség címén fennálló követelések elengedésére.

(4) A polgármester a költségvetés féléves és éves beszámolójának tárgyalásakor beszámol a képviselő-testületnek a (3) bekezdésben foglalt felhatalmazásokon alapuló tevékenységéről.

(5) E rendelet hatálya alá tartozó vagyonra vonatkozó döntési javaslatot a Pénzügyi Bizottság véleményének előzetes kikérése mellett a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.

10. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonának kezelésével, fejlesztésével vagyonkezelési szerződéssel - e rendelet keretei között - vagyonkezelőt bízhat meg.

(2) A Képviselő-testület forgalomképes üzleti vagyonának hasznosítására a vonatkozó jogszabályok keretei között gazdasági társaságot alapíthat, gazdasági társaságban tulajdonrészt szerezhet, vagy azzal meglévő gazdasági társaságát megbízhatja.

(3) A Képviselő-testület tulajdonosi jogait gyakorolva a vagyonkezelési szerződésben, az alapítói határozatban, illetve a gazdasági társaság legfőbb szervének döntéseiben meghatározza a hasznosításra kijelölt vagyon körét, a hasznosítás célját, és az elvárt eredményt.

(4) A vagyonkezelő, illetve a vagyon hasznosításával megbízott gazdasági társaság – a szerződéssel, illetve a tulajdonosi döntésekkel összhangban- gyakorolja a tulajdonost megillető jogokat és teljesíti a tulajdonos kötelezettségeit.

6. A közép-és hosszú távú vagyongazdálkodási terv

11. § (1) A Képviselő-testület közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervet készít. A vagyongazdálkodási tervről szóló normatív határozat előírásait az éves költségvetési rendeletek készítése során figyelembe kell venni.

(2) A vagyongazdálkodási terv tartalmazza az önkormányzati vagyon kezelésére, hasznosítására, gyarapítására vonatkozó célkitűzéseket.

(3) Az önkormányzati vagyon kezelésére, hasznosítására, átruházására, gyarapítására a vagyongazdálkodási tervvel összhangban kerülhet sor.

IV. Fejezet

Az önkormányzati vagyon nyilvántartása és értékelése

7. Az önkormányzati vagyon nyilvántartása

12. § (1) Az önkormányzati vagyont jogszabályban meghatározott módon és értékelési elveknek megfelelő értéken kell nyilvántartani.

(2) A vagyonkimutatás a mérleg fordulónapján az Önkormányzat tulajdonában meglévő vagyon állapot szerinti kimutatása, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak számbavétele értékben és mennyiségben. A vagyonkimutatásban szerepeltetni kell az önkormányzati vagyont terhelő kötelezettségeket is. A vagyonkimutatás folyamatos karbantartásáról a jegyző köteles gondoskodni, a vagyonkimutatást az éves zárszámadáshoz csatolni kell.

13. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanvagyont és annak változásait az ingatlan-kataszterben kell nyilvántartani.

(2) Az ingatlan-kataszter adatainak meg kell egyeznie a vagyonkimutatásban szereplő adatokkal, az ingatlan-nyilvántartás adataival, és a valós állapottal.

(3) Ha az ingatlan forgalomképességében változás történik, az ingatlan új besorolását a vagyonkimutatásban és az ingatlanvagyon kataszterben is át kell vezetni a kialakuló ingatlan-nyilvántartási állapotnak megfelelően.

(4) Az Önkormányzat vagyongazdálkodását érintő szerződésekről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

8. Az önkormányzati vagyon forgalmi értékének meghatározása

14. § (1) az önkormányzati vagyon részét képező vagyonelem tulajdonjogának megszerzésére, átruházására, hasznosítására illetve bármely módon történő megterhelésére irányuló tulajdonosi döntést megelőzően annak forgalmi értékét:

a) ingatlan vagyonelem esetében - amennyiben annak várható forgalmi értéke, vagy a vagyonkataszterbeli becsült értéke a nettó 5.000.000.-Ft-ot meghaladja - ingatlanszakértő által készített forgalmi értékbecslés alapján,

b) a nettó 5.000.000.-Ft-ot meg nem haladó várható forgalmi értékű, vagy vagyonkataszterbeli becsült értékű ingatlan esetében a várható forgalmi értéken, vagyonkataszterbeli becsült értéken,

c) ingóság esetén – amennyiben annak várható forgalmi értéke, vagy könyv szerinti értéke a nettó 1.000.000.-Ft-ot meghaladja- megfelelő szakképesítéssel rendelkező szakértő értékelése alapján, legalább könyv szerinti nyilvántartási értéken,

d) a nettó 1.000.000.-Ftot meg nem haladó várható forgalmi értékű, vagy könyv szerinti értékű ingó esetében a könyv szerinti nyilvántartási értéken,

e) tőzsdei forgalomban szereplő értékpapírok esetében a 30 naptári napon belüli, az egyes tőzsdei kereskedési napok záróárfolyama alapján számított átlagérték alapján,

f) tőzsdei forgalomban nem szereplő értékpapírok esetében, üzletrészek és vagyoni értékű jogok esetében hat hónapnál nem régebbi, könyvvizsgáló által végzett egyedi üzleti értékelés alapján,

g) hiteljogviszonyt megtestesítő értékpapír esetén a könyv szerinti értéke alapján,

h) egyéb vagyonelemek esetén a könyv szerinti érték alapján kell meghatározni.

(2) Az értékbecslés az elkészítésétől számított hat hónapig érvényes, amennyiben a körülményekben időközben lényeges változás nem állott be azzal, hogy az értékbecslésben prognosztizálással ki kell térni arra is, hogy várhatóan hogyan alakul a forgalmi érték az érvényesség ideje alatt.

(3) Amennyiben a döntéshez rendelkezésre áll hat hónapnál régebben, de egy évnél nem régebben készült forgalmi értékbecslés, akkor a döntéshez annak aktualizált változata is elfogadható.

V. Fejezet

Az önkormányzati vagyon megszerzésének, átruházásának, hasznosításának szabályai

9. A korlátozottan forgalomképes törzsvagyonra vonatkozó szabályok

15. § A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon átruházásról, megterheléséről, azon vagyoni értékű jog alapításáról, vagy egyéb módon történő hasznosításáról a Képviselő-testület dönt.

10. A forgalomképes üzleti vagyonra vonatkozó szabályok

16. § (1) A nettó 5.000.000.-Ft értékhatárt meghaladó vagyonelemet – ha jogszabály ettől eltérően nem rendelkezik - csak versenyeztetés (a továbbiakban: pályázat) útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet hasznosítani. A tulajdonos ezen értékhatárt el nem érő vagyonelem esetén is dönthet a versenyeztetés mellett.

(2) A rendelet hatálya alá tartozó vagyonelemeket a Képviselő-testület határozattal jelöli ki hasznosításra az alábbi tartalommal

a) a vagyonelem megnevezése, ingatlan esetén helyrajzi számának megjelölése,

b) a forgalmi érték megjelölése,

c) a hasznosítás módja,

d) a pályázati feltételek meghatározása.

(3) A vagyonelem hasznosítására kiírt pályázatot nyilvánosságra kell hozni az önkormányzat hivatalos honlapján, a helyi sajtóban és a hivatalos hirdetmények szokásos közlési helyein (hirdetmény).

(4) Eredményes pályázat esetén a hasznosítás az összességében legelőnyösebb ajánlat alapján történik.

(5) A pályáztatás módjáról, főbb feltételeiről és eredményéről a tulajdonosi jog gyakorlója dönt. A pályáztatási eljárás lebonyolításával a kiíró képviselőjeként más személy, vagy szerv is megbízható.

(6) Az 5.000.000.-Ft értékhatárt el nem érő vagyonelem hasznosítását - ha jogszabály, vagy Képviselő-testületi határozat eltérően nem rendelkezik – versenyeztetni nem kell, azonban a hasznosítási lehetőséget közzé kell tenni (3) bekezdésben írt módon.

11. Önkormányzati vagyon ingyenes átruházása, megszerzése

17. § (1) Önkormányzati vagyon ingyenes átruházása, ingyenes használatba adása, illetve ilyen vagyonon vagyoni értékű jog alapítása Vagyont értékesíteni a nemzeti vagyonról szóló törvényben meghatározott módon lehet. A Képviselő-testület a törvényi feltételek vizsgálatát és annak teljesülést a polgármesterre ruházza.

(2) Amennyiben az értékesítés illetve az ingyenes átadás során érintett, kizárólag informatikai eszköz a nyilvántartások alapján „Teljesen (0-ra) leírt”, „Selejtezés”re vár, és annak ingyenes átruházása, értékesítése az Önkormányzat feladatellátáshoz nem kapcsolódik, a Képviselő-testület a további hasznosításról való döntést a polgármesterre ruházza.

(3) Kizárólag informatikai eszköz esetében, ha „Kisértékű” - 200.000 Ft azaz kétszázezer forintot meg nem haladó könyv szerinti értékkel rendelkezik - és annak ingyenes átruházása, értékesítése az Önkormányzat feladatellátáshoz nem kapcsolódik, a Képviselő-testület a további hasznosításról való döntést a polgármesterre ruházza.

18. § Vagyon tulajdonjogának, vagy vagyoni értékű jognak az ingyenes megszerzéséről, ilyen felajánlás elfogadásáról a tulajdonosi jogokat gyakorló jogosult dönteni. A döntésnél figyelembe kell venni, hogy a felajánlott vagyonhoz esetlegesen kapcsolódó kötelezettségeket a tulajdonos, illetve vagyonkezelője, megbízottja képes-e teljesíteni, illetve, hogy az önkormányzat kötelező feladatainak ellátása, vagy városfejlesztési koncepciójának végrehajtása érdekében a felajánlott vagyonelem hasznos és szükséges e.

12. A vagyonszerzés szabályai

19. § (1) Az önkormányzati vagyon gyarapításáról a polgármesternek az önkormányzati bizottságok állásfoglalásával ellátott javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.

(2) A vagyongyarapításról a Képviselő-testület határozattal dönt az alábbi tartalommal:

a) a vagyonelem megnevezése, ingatlan esetén helyrajzi számának megjelölése,

b) forgalmi értékének megjelölése,

c) a szerzés módja, jogcíme,

d) az önkormányzat által vállalt fizetési feltételek,

e) az önkormányzat ajánlati kötöttségének időtartama.

(3) Ingatlantulajdon megszerzése esetén a döntés előkészítése során vizsgálni kell, hogy az ingatlan megszerzése esetén milyen önkormányzati célok megvalósításához és milyen feltételek mellett alkalmas, fel kell tárni a további hasznosítás lehetőségeit, illetve a várható üzemeltetési költségeket (megvalósíthatósági tanulmány, hatástanulmány, üzleti terv).

(4) Önkormányzati tulajdonszerzést megelőzően a vagyontárgyról forgalmi értékbecslést kell készíteni.

(5) Az önkormányzat kötelező, vagy önként vállalt feladata ellátásához ingatlant bérelhet, albérletbe vehet, vagy hasznosításra, egyéb módon átvehet a Képviselő-testület határozata alapján. Erre előterjesztést a polgármester tehet az illetékes bizottságok véleménye alapján.

VI. Fejezet

Az önkormányzati vagyon kezelésének szabályai

13. Vagyonkezelői jog alapítása

20. § (1) Önkormányzati vagyon önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódóan ellenérték fejében, vagy törvényben meghatározott esetekben ellenérték nélkül ingyenesen vagyonkezelésbe adható.

(2) A vagyonkezelői jog - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a vagyonkezelési szerződés megkötésével keletkezik. Ingatlanra vonatkozó szerződésen alapuló vagyonkezelési jog az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre, a vagyonkezelőt azonban a szerződés megkötésére visszamenő hatállyal megilletik a vagyonkezelő jogai és terhelik a kötelezettségei.

(3) Vagyonkezelői jogot kizárólag a Képviselő-testület alapíthat minősített többséggel hozott határozatával.

14. Vagyonkezelői jog gyakorlása

21. § (1) A vagyonkezelőt – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - megilletik a tulajdonos jogai és terhelik a tulajdonos kötelezettségei azzal, hogy a vagyont nem idegenítheti el, és nem terhelheti meg, a vagyonkezelői jogot harmadik személyre nem ruházhatja át.

(2) A vagyonkezelő a kezelt vagyon rendeltetésének, a vagyonkezelési szerződésnek, továbbá a rendes gazdálkodás szabályainak megfelelően, az elvárható gondossággal birtokolhatja, használhatja és szedheti hasznait, továbbá birtokvédelemre jogosult.

(3) A mennyiben a vagyonkezelő a kezelt vagyon hasznosítását másnak átengedi, a tényleges használó magatartásáért, mint sajátjáért felel.

22. § A vagyonkezelő köteles:

a) viselni a vagyon terheit,

b) teljesíteni a jogszabályban, illetve a vagyonkezelési szerződésben előírt, az önkormányzati vagyonra vonatkozó nyilvántartási, adatszolgáltatási és elszámolási kötelezettségeit,

c) a vagyonkezelésbe vett vagyon után elszámolt és a bevételekben megtérülő értékcsökkenés összegének felhasználásáról évente elszámolni,

d) gondoskodni a vagyon értékének megőrzéséről, állagának megóvásáról, üzemképes állapotának fenntartásáról, a szükséges felújítási munkák elvégzéséről,

e) tűrni az önkormányzatnak a vagyonkezelésre vonatkozó ellenőrzéseit, illetve közreműködni az ilyen ellenőrzésekben,

f) teljesíteni a vagyonkezelési szerződésben vállalt, illetve jogszabály alapján fennálló egyéb kötelezettségeket.

23. § (1) A vagyonkezelői jog megszerzésének és gyakorlásának ellenértékeként az önkormányzat Képviselő-testületet által meghatározott ellenértéket a vagyonkezelési szerződésben foglaltaknak megfelelően egy összegben, vagy meghatározott rendszerességgel kell megfizetni.

(2) A vagyonkezelő a vagyonkezelési szerződése lejáratánál hosszabb lejáratú kötelezettséget a vagyonkezelésbe adott vagyonra vonatkozóan csak az önkormányzat előzetes hozzájárulásával vállalhat.

(3) Az önkormányzat előzetes írásbeli engedélyét köteles kérni a vagyonkezelő – ha vagyonkezelési szerződés másként nem rendelkezik- a kezelt vagyonon elszámolt, az értékcsökkenést meghaladó, értéknövelő beruházáshoz, felújításhoz. Az önkormányzat jogosult a beruházás helyszínén az elvégzett munkákat tételesen ellenőrizni.

15. A vagyonkezelői jog ellenértéke

24. § (1) Az önkormányzat vagyonkezelői jogot a (3) bekezdésben foglalt kivétellel kizárólag ellenérték fejében alapíthat.

(2) A vagyonkezelői jog ellenértékének megállapítása során figyelembe kell venni különösen az adott vagyon rendeltetését, az önkormányzati feladat jellegét, a működtetési költségeket, a vagyon értékét, műszaki állapotát, a vagyonkezelő által vállat kötelezettségek értékét, a vagyonhoz kapcsolódó jogszabályi és szerződéses kötelezettségeket.

(3) Vagyonkezelői jog ingyenesen alapítható, ha a (2) bekezdésben foglalt körülmények figyelembe vételével megállapítható, hogy a vagyon kezeléséhez önkormányzati közfeladat is kapcsolódik, vagy a feladat ellátása hosszú távon csak veszteségesen biztosítható. A vagyon kezelőjének ez esetben is biztosítania kell a vagyon karbantartását és értékmegőrzését legalább az értékcsökkenési leírásnak megfelelő mértékben.

(4) A felek megállapodhatnak a vagyonkezelési szerződésben abban, hogy a vagyonkezelő az ellenértékként megállapított pénzösszeget egy összegben, részletekben, vagy ezek kombinációjában fizeti meg. A felek megállapodhatnak abban is, hogy a vagyonkezelő az ellenérték egészét, vagy egy részét a vagyontárgyba történő beruházással egyenlíti ki. A beruházás részletes árazott költségvetése ez esetben a vagyonkezelési szerződés része. A felek abban is megállapodhatnak, hogy a vagyonkezelő szerződésben meghatározott más tevékenységet teljesít ellenértékként, a tevékenység szerződéses értékének meghatározásával.

(5) Amennyiben a vagyonkezelő a szerződéses fizetési, vagy beruházási, vagy egyéb szerződéses, vagy jogszabályi kötelezettségeit neki felróhatóan elmulasztja, az önkormányzat - írásbeli felszólításának kézhezvételétől, illetve az abban kitűzött teljesítési határidő elteltétől számított harmincadik napra - a szerződést felmondhatja.

16. A vagyonkezelés ellenőrzése

25. § (1) Az önkormányzati vagyon kezelőjét megillető jogok gyakorlásának szabályszerűségé, célszerűségét a tulajdonosi joggyakorló ellenőrzi.

(2) Az ellenőrzés célja a jogszerűtlen, szerződésellene, vagy a tulajdonosi érdekeket sértő gazdálkodás, az ilyen intézkedések feltárása és a jogszerű állapot helyreállítása, továbbá a vagyonnyilvántartás hitelességének, teljességének és helyességének biztosítása.

26. § (1) A tulajdonosi ellenőrzést végző személy jogosul:

a) az ellenőrzött telephelyeire, ingatlanaira belépni,

b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, tanúsítványt készíteni.

c) az ellenőrzött szerv vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban, vagy szóban felvilágosítást, tájékoztatást kérni,

(2) Az ellenőrzött szerv vezetője illetve dolgozója jogosult:

a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,

b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentés-tervezetre észrevételt tenni.

(3) Az ellenőrzött szerv vezetője, illetve dolgozója köteles:

a) az ellenőrzés végrehajtását segíteni, abban együttműködni,

b) az ellenőrzést végző részére szóban, vagy írásban kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba betekintést engedni,

c) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges feltételeket megteremteni.

(4) A tulajdonosi ellenőrzés nyomán a tulajdonosi joggyakorló kezdeményezheti az ingatlan-nyilvántartási, vagyon-nyilvántartási állapot rendezését, vagy más intézkedés megtételét.

(5) A vagyonkezelő ellenőrzésével kapcsolatos fent részletezett tulajdonosi jogokat a Pénzügyi Bizottság gyakorolja, amely az ellenőrzések, vizsgálatok eredményéről évente beszámol a Képviselő-testületnek.

17. Haszonélvezeti jog alapítása

27. § (1) Az önkormányzati vagyonon haszonélvezeti jog kizárólag törvényben meghatározott személyek részére alapítható, és kizárólag általuk gyakorolható.

(2) Haszonélvezeti jog alapításáról kizárólag a Képviselő-testület dönthet.

18. Önkormányzati fenntartású intézmények vagyonhasználatának szabályai

28. § (1) Az önkormányzat az önkormányzati intézmény, alapító okiratában meghatározott alaptevékenysége ellátásának céljából és annak idejére az intézmény ingyenes használatába adja az ehhez szükséges vagyonelemeket.

(2) Az intézmény a rábízott vagyont az alaptevékenységét meghaladó célra csak alaptevékenységének sérelme nélkül, az önkormányzat előzetes egyetértésével hasznosíthatja. Az önkormányzati intézmény vezetője a vagyonhasznosításról minden év május 31-ig írásban beszámol a Pénzügyi Bizottságnak.

29. § Az önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervek a költségvetési mérlegben tárgyi eszközként, készletként, vagy egyéb módon nyilvántartott ingó vagyontárgyakat 100.000.-Ft egyedi bruttó beszerzési ár alatt saját hatáskörben, e fölött a polgármester hozzájárulásával selejtezhetik.

VII. Fejezet

Az önkormányzati tulajdonosi joggyakorlás különös szabályai

19. Az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos egyezség megkötése

30. § Az önkormányzat vagyonát érintő perbeli, vagy peren kívüli, illetve nem peres eljárásban létrejövő egyezség megkötésére a vagyonnal való gazdálkodás általános szabályai az egyes eljárásokra vonatkozó sajátos jogszabályi előírásokkal együtt értelmezendők.

20. A követelés elengedés és a tartozásátvállalás szabályai

31. § (1) Követelést elengedni, tartozást átvállalni költségvetési előirányzat alapján és költségvetési kiadásként elszámolva lehet.

(2) Követelésről lemondani, tartozást átvállalni csak Képviselő-testületi határozattal jóváhagyott jognyilatkozattal lehet.

(3) Követelésről való teljes, vagy részbeni lemondásra csak abban az esetben van lehetőség, ha a követelés érvényesítése aránytalanul nagy költséggel járna, vagy a lemondással járó előnyök összességükben meghaladják a lemondásból származó hátrányokat.

21. Hatósági, bírósági eljárások

32. § Az önkormányzati vagyontárgyakat közvetlenül érintő, vagy azokkal kapcsolatos önkormányzati érdekek megóvása miatt szükségessé váló közigazgatási hatósági, vagy bírósági eljárásokban az ügyfél jogait a polgármester, illetve a vagyonkezelési szerződés esetén – a szerződés keretein belül, meghatalmazás alapján- a vagyonkezelő, vagy a vagyongazdálkodással megbízott gyakorolja.

22. Tulajdonosi jogok gyakorlása gazdasági társaságokban

33. § (1) Az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő egyszemélyes gazdasági társaság legfőbb szervének törvény által hatáskörébe tartozó jogait a Képviselő-testület közvetlenül gyakorolja.

(2) az önkormányzati tulajdoni hányaddal működő gazdasági társaságoknál a társaság legfőbb szervének ülésén az önkormányzatot a polgármester képviseli azzal, hogy

a) a társasági szerződés jóváhagyás, módosítása,

b) a gazdasági társaság részéről új gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, más gazdasági társaságban részesedés szerzése, elidegenítése, átruházása,

c) az alaptőke (törzstőke) felemelése és leszállítása,

d) a társaság más társasággal való egyesülésének, beolvadásának, megszűnésének, valamint más társasági formába történő átalakulásának elhatározása kérdésben a Képviselő-testület előzetes döntése szükséges.

23. Tulajdonosi jogok gyakorlása társasházi tulajdon esetén

34. § Az önkormányzat tulajdonában álló társasházi tulajdon esetén a társasházi közgyűlésen a tulajdonosi a polgármester azzal, hogy a döntésekről évente egyszer a Képviselő-testületnek beszámol.

VIII. Fejezet

24. Közzétételi szabályok

35. § (1) A jelen rendelet hatálya alá tartozó, az önkormányzati vagyont érintő döntések közzétételére a 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Információs törvény) 1. sz. mellékletének III. táblázat 4. pontját kell alkalmazni.

(2) A közzétételt az Információs törvény 33. § (1) bekezdésének megfelelően Pilis Város Önkormányzat hivatalos honlapján való megjelenéssel kell teljesíteni.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

36. § (1) E rendelet 2013. július 30. napján lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a Pilis Város Nemzeti vagyonáról szóló 9/2012. (IV.30.) rendelet.

(3) A rendelet kihirdetéséről a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályairól szóló rendelet rendelkezéseinek figyelembevételével, a jegyző gondoskodik.

1. melléklet

2. melléklet

Pilis Város Önkormányzata

Képviselő-testületének

22/2013. (VII.29.) sz. önkormányzati rendelete

Pilis Város Nemzeti Vagyonáról

Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon

2. számú melléklet

HRSZ

PER

MEGNEVEZÉS

ÖSSZES TERÜLET (M2)

ÖNKOR-MÁNYZATI TERÜLET (M2)

BRUTTO

BRUTTÓ összérték

6

26

Föld Gerje tájvédelmi terület

90000

90000

543 448

41 028 386

6

26

Gerje Forrásvidék rekonstrukciója

0

0

40 484 938

0206

64

Gyep védett terület

23812

23812

1 073 000

1 073 000

0206

64

Erdő védett terület

0

0

3 271 000

3 271 000

0206

78

Erdő védett terület

5707

5707

1 997 000

1 997 000

Összesen

119519

119519

47 369 386

3. melléklet

4. melléklet