Pilis Város Képviselő-testületének 3/2017 (II. 23.)
Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2017. (II. 23.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Hatályos: 2017. 03. 01- 2023. 02. 26Pilis Város Képviselő-testületének 3/2017 (II. 23.)
Pilis Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2017. (II. 23.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat pénzügyi stabilitása, a kötelező-, az önként vállalt és az államigazgatási feladatok maradéktalan ellátásának biztosítása érdekében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésének b) pontjában foglaltakra és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva, figyelemmel a pénzügyi bizottság írásos véleményére a 2017. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet (a továbbiakban: Ör.) alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § A rendelet célja Pilis Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) 2017. évi költségvetése – mint az önkormányzat gazdálkodási alapja – egyensúlyának és a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos hatékony, eredményes és ellenőrizhető gazdálkodásának biztosítása. Az e rendeletben meghatározott bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét, a kiadási előirányzatok - bevételi előirányzatok teljesítésének figyelembevételével – felhasználásának jogosultságát is jelentik.
Értelmező rendelkezések és hivatkozó rövidítések
2. § (1) E rendelet alkalmazásában:
a) adósságot keletkeztető ügylet: Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Gst.) 3. § (1) bekezdésében meghatározott ügylet,
b) előirányzat, várható bevételek és kiadások összege
c) előirányzat-átcsoportosítás: a rendelet kiadási előirányzata főösszegének változatlansága mellett, a kiadási előirányzatok egyidejű csökkentésével és növelésével végrehajtott módosítás,
d) előirányzat-módosítás: a megállapított kiadási előirányzat növelése vagy csökkentése a bevételi előirányzatok egyidejű növelése vagy csökkentése mellett,
e) likvid hitel: a naptári éven belül lejáró futamidejű hitel
f) zárolás: a kiadási előirányzatok felhasználásának időlegesen, feltételhez kötötten történő korlátozása, felfüggesztése
(2) E rendeletben alkalmazott további jogszabályi hivatkozások rövidített megjelölése:
a) Áht.: az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény
b) Költségvetési tv.: Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény
c) Nv.tv.: a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény
d) Gst.: Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény
e) Mötv.: Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
f) Ávr.: az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet
g) Áhsz.: az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet
A rendelet hatálya
3. § (1) A rendelet hatálya az Önkormányzatra, a Képviselő-testületre annak szerveire és az általa alapított és / vagy fenntartott költségvetési szervekre, gazdasági társaságokra és intézményekre terjed ki.
(2) Az Önkormányzat költségvetése és költségvetési szervei költségvetései bevételeinek és kiadásainak előirányzat-csoportok szerinti bontása a működési költségvetés, felhalmozási költségvetés és a finanszírozási célú költségvetés
RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK
A rendelet szerkezete, mellékleteinek tartalma
4. § A Képviselő-testület – az Áht. 23. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezések alapján – a 2017. évi költségvetés táblarendszerét e rendelet mellékleteinek szerkezetében hagyja jóvá. Az Önkormányzat 2017. évi I. féléves, valamint I-III. negyedéves gazdálkodásról szóló beszámoló és tájékoztató, továbbá a 2017. évi zárszámadás benyújtása a Képviselő-testület részére – az Áht. 102. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján – a költségvetési év terv- és tényadataival ezen rendeletben jóváhagyott szerkezetben történik azzal, hogy a zárszámadási rendelet a 2017. évi tény adatokat is tartalmazza.
5. § (1) A költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(2) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(3) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
6. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2017. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1, 9.2, 9.3, 9.4 mellékletek szerint határozza meg.
(8) Az Önkormányzat a kiadások között 6.565.329,- Ft általános, 89.000.000,- Ft céltartalékot állapít meg, melyet a 9.számú tájékoztató táblázatban részletez.
7. § Az Áht. 24. § (4) bekezdés c) pontja és az Ávr. 28. §-a szerint az Önkormányzat a 2017. évi közvetett támogatásairól szóló kimutatást a rendelet mellékletét képező 3. számú tájékoztató táblázat tartalmazza.
8. § A Képviselő-testület az Áht. 24. § (4) bekezdés b) pontja alapján a több éves kihatással járó feladatok - ezen belül a hitelállomány törlesztéseinek – előirányzatairól nem rendelkezik tekintettel a sikeresen lezajlott 2013. - 2014. évi kormányzati adósságkonszolidációra az Önkormányzat nem rendelkezik éven túli kihatással járó kötelezettséggel, melyet a 2.számú tájékoztató táblázat tartalmaz.
9. § Az Áht. 23. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt rendelkezés alapján a költségvetési szervek engedélyezett létszámkeretét, és ezen felül az Ávr. 24. § (3) bekezdése szerint költségvetési szervenként, illetve a közfoglalkoztatottak létszámát is e rendelet 8. sz. tájékoztató táblázat tartalmazza.
10. § Az Áht. 24. § (4) bekezdés a) pontja alapján a Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. sz tájékoztató táblázatban, az előirányzat felhasználási tervét e rendelet 4. sz. tájékoztató táblázatban foglaltak szerint hagyja jóvá.
11. § Az Áht. 24. § (4) bekezdés d) pontja és a 29/A. § alapján, a költségvetési évet követő 3 évre tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban e rendelet 7. sz. tájékoztató táblázat tartalmazza.
Az önkormányzati költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege,
a hiány mértéke
13. § (1) Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete figyelemmel az Áht. 23. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt előírásra Pilis Város Önkormányzata
A működési célú pénzeszköz átadás –átvétel különös szabályai
14. § (1) A Képviselő-testület a Városi Önkormányzat jogelődje, Pilis Nagyközség Önkormányzata által 100 %-ban alapított, kizárólagos alapítású Gerje-Forrás Természetvédelmi, Környezetvédő Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (székhelye: 2721 Pilis, Rákóczi u. 67.) részére - az általa nyújtott ún. közszolgáltatási, valamint közterületi feladatok folyamatos ellátásának biztosítása érdekében - 2017. évre 0,- Ft azaz Nulla forint összegű működési célú pénzeszköz átadást biztosít. A finanszírozás mértéke havonta az előirányzat 1/12 – ed része.
(2) A Képviselő-testület a Városi Önkormányzat jogelődje, Pilis Nagyközség Önkormányzata által 100 %-ban alapított, kizárólagos alapítású Pilisi Városüzemeltető Kft (székhelye: 2721 Pilis, Rákóczi u. 40.) részére - az általa nyújtott ún. közszolgáltatási, valamint közterületi feladatok folyamatos ellátásának biztosítása érdekében - 2017. évre 68.565.000,- Ft azaz Hatvannyolcmillió-ötszázhatvanötezer forint összegű működési célú pénzeszköz átadást biztosít. A finanszírozás mértéke havonta az előirányzat 1/12 – ed része.
(3) A Képviselő-testület a Monor és Térsége Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás (székhely: 2200 Monor, Kossuth L. u. 78-80.) által fenntartott és működtetett Kistérségi Családsegítő Gyermekjóléti Szolgálat (székhely: 2200 Monor, Dobó I. u. 6.) pilisi tagintézménye (telephelyei: 2721 Pilis, Rákóczi u.40.) 2016. évi működéséhez kapcsolódóan - működési célú pénzeszköz átadás keretein belül - 2017. évre 8.682.000,- Ft, azaz Nyolcmillió-hatszáznyolcvankétezer forint összegű működési célú támogatást nyújt.
(4) Monor és Térsége Önkormányzati Főépítészi Társulás által működtetett és fenntartott Tervtanács 1.645.000,- forint hozzájárulást, a főépítészi feladatokra 210.000,- forint került betervezésre.
(5) A további általános működési és ágazati feladatok támogatásait az 5. számú tájékoztató táblázat részletezi.
2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
15. § (1) Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete meghatározza, hogy az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok és/vagy szerkezet átalakítási támogatások felosztásáról Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete dönt, a polgármester előterjesztésében.
a) a költségvetési bevételek a bevételi előirányzaton felül is teljesíthetőek,
b) a bevételi előirányzatok - a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel – kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetőek, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.
(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei egységes rovatrend:
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről,
b) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről,
c) működési célú átvett pénzeszközök,
d) felhalmozási célú átvett pénzeszközök
rovatain megtervezett bevételi előirányzatok abban az esetben is megnövelhetők, ha a bevételi előirányzatok még nem teljesültek túl, azonban az adott cél a költségvetési év bevételi előirányzatainak tervezésekor nem volt figyelembe vehető.
(3) Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát átruházza a polgármesterre. Aki az Áht. 108§ (1) bekezdés b.) pontja alapján határidőben eleget tesz a Kormány rendeletében meghatározott gyakorisággal az időközi költségvetési jelentési és időközi mérlegjelentési kötelezettségének.
(4) Az (3) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni.
(5) A polgármesteri keret felhasználásáról a Polgármester rendelkezik. A polgármesteri keret nem használható fel alapítványok támogatására, költség - és üzemanyag térítések finanszírozására, valamint intézmény működtetésére.
(6) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
(7) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét.
16. § (1) Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a költségvetési rendeletét a polgármester előterjesztésére szükség szerint módosítja.
(2) Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete meghatározza, hogy a költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(3) Pilis Város Önkormányzatának önkormányzata gazdálkodásának biztonságáért a képviselő testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős. A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának a hat százalékát. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás, valamint az intézményenként erre a célra elkülönített összeg szolgálhat.
(5) Az Önkormányzat, valamint a fenntartásában és irányítása alatt álló helyi önkormányzati költségvetési szervek - az Önkormányzat illetve az intézmények 2017. évi költségvetésének végrehajtása során, - a mindenkor érvényes és hatályos, a gazdálkodást érintő jogszabályi előírások szerint kötelesek eljárni.
(6) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással.
EGYÉB, ÖNKORMÁNYZATI SZINTŰ GAZDÁLKODÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ
HELYI RENDELKEZÉSEK
17. § (1) Az Önkormányzat - tárgyévi költségvetésében - az általa önként vállalt feladatokat - a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok rendszeres és folyamatos ellátását nem veszélyeztetve, továbbá az Önkormányzat által a tárgyévet megelőző év december 31. napjáig felhalmozott, eszközölt ún. kötelezettségek állományát figyelembe véve - az adott (önkormányzati) feladatellátásra irányadó ágazati (központi és helyi) jogszabályokban meghatározott, irányadó szakmai követelmények szerint, de a jelen önkormányzati rendeletben meghatározott költségvetési összeghatárig (feltételekkel), az általa alapított és fenntartott intézményhálózata, vagy az általa más, harmadik személlyel, szervezettel kötendő külön szerződés útján, a külön szerződésben vállalt kötelezettségei teljesítésével biztosítja.
(2) Az Önkormányzat a tárgyévre irányadó költségvetési rendelet évközi felülvizsgálata során, az általa önként vállalt feladatok ellátásának pénzügyi feltételrendszerét - a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok rendszeres és folyamatos ellátásának költségvetési likvid igénye, továbbá az Önkormányzat által felhalmozott, eszközölt ún. kötelezettségek állomány finanszírozásához szükséges pénzeszköz állomány figyelembe vételével, ezen feladatokat rangsorolva – alakítja.
Az illetményalap,
költségtérítés, díj mértékre vonatkozó helyi rendelkezés
18. § (1) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalap mértékét 2017. január 01. napjától 2017. december 31. napjáig terjedő időtartamra a Költségvetési tv. alapján bruttó 50.000.- Ft összegben állapítja meg.
(2) Az Illetménykiegészítés mértékét középfokú végzettségű köztisztviselők számára 20 százalékban, felsőfokú végzettségű köztisztviselők számára 8 százalékban állapítja meg a Képviselő-testület.
(3) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények dolgozói részére 134.510,- Ft/fő cafetériát, valamint bankszámla-hozzájárulásként bruttó 1.000 Ft fizethető 12 hónapon keresztül.
(4) A Polgármesteri/Önkormányzati Hivatal dolgozói részére megállapított cafetéria juttatás összege a 2017. évi költségvetési törvény szerint adható bruttó 200.000 Ft/fő. A polgármester cafetéria juttatásáról a Képviselő-testület külön határozatban dönt.
(5) A 2017. január l-től a minimálbér 127.650 Ft teljes munkaidő teljesítése esetén - a garantált bérminimum összege 2017. január l-től 161.250 Ft. A Pilisi Polgármesteri Hivatal középfokú végzettséggel rendelkező köztisztviselői részére differenciáltan bruttó 198.400.- Ft-os garantált bérminimum kerül megállapításra a 2017. évi költségvetési évben visszamenőlegesen 2017. január 01. napjától.
A munkabér utalásával összefüggő helyi szabályok
19. § (1) Az Önkormányzat, valamint a fenntartása és irányítása alatt álló helyi önkormányzati költségvetési szerv(ek)nél a köztisztviselők, a közalkalmazottak, valamint a rendszeresen foglalkoztatottak vonatkozásában a munkabér (illetmény) folyószámlájára történő utalásáról a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kell gondoskodni.
(2) Az Önkormányzat foglalkoztatásában álló, nem rendszeresen foglalkoztatott közfoglalkoztatottak részére a munkabért illetve a segélyezettek részére megállapított járandóság összegét a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kell Pilis Város Önkormányzatának a közfoglalkoztatottak részére folyószámlájára történő átutaltatásáról vagy a Polgármesteri Hivatal házipénztárából, pénztári nyitvatartási időben történő kifizetésről gondoskodni.
(3) Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.
Átmenetileg szabad pénzeszközök lekötésére vonatkozó helyi szabályok
20. § (1) A Képviselő-testület Pilis Város Önkormányzatát megillető, átmenetileg szabad pénzeszközei lekötésével a polgármestert – e rendelet keretei között, - a 2017. évben megbízza, illetve meghatalmazza.
(2) A polgármester az Önkormányzatot megillető, átmenetileg szabad pénzeszközeit oly módon kötheti le, hogy három lekötési ajánlatot kér, amelyből a legkedvezőbbet választja ki.
(3) A polgármester az Önkormányzatot megillető, átmenetileg szabad pénzeszközeit Pilis Város Önkormányzata tárgyidőszakra érvényes likviditási mutatói figyelembevételével kötheti le.
(4) A polgármester az Önkormányzatot megillető, átmenetileg szabad pénzeszközök lekötésének tényéről a Képviselő-testületet soron következő rendes ülésén, míg a lekötéssel összefüggésben jóváírt kamat és egyéb bevételekről (mértékéről, jogcímeiről) a tárgy negyedév végi (időközi) pénzforgalmi jelentés/egyszerűsített mérlegbeszámoló részeként tájékoztatja.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
21. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése, a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és fejlesztéséért a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az önkormányzat a jegyző útján a belső ellenőrzés kialakításáról független belső ellenőr megbízásával gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző gondoskodik.
Az Önkormányzat hosszú lejáratú kötelezettségei
22. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2017. évi hitel tőketörlesztési és kamatfizetési előirányzatot nem állapít meg.
Likviditási rendelkezések
23. § (1) Az Önkormányzat likviditásáról, teljesítéséről a polgármester és a jegyző folyamatosan gondoskodik.
(2) A Pénzügyi Bizottság az Önkormányzat likviditását, a költségvetési bevételek-kiadások, önkormányzati finanszírozás alakulását –havonta, bizottsági szinten - figyelemmel kíséri.
Záró és vegyes rendelkezések
24. § (1) Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a költségvetési szervek vezetőit, az önkormányzat költségvetésében előírt bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére, azzal, hogy a bevételek beszedése kötelezettségként jelenik meg, míg a kiadási előirányzatok felhasználása nem jár felhasználási kötelezettséggel.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2017. január 1. napjától kell alkalmazni.
(3) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet rendelkezései figyelembevételével, - a Polgármesteri Hivatal jegyzője gondoskodik.
1. melléklet a 3/2017. (III. 1.) önkormányzati rendelethez